Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties
Submitter: FloggingHank

De Nederlandse bank ABN Amro komt met Tikkie, een methode om betalingen aan te maken en die te versturen via onder meer WhatsApp. Vervolgens kunnen andere mensen die betalingen voldoen via iDeal. Het is niet nodig om klant te zijn bij de bank.

Wie de app gebruikt, maakt voor de betaling in de app Tikkie een link aan. Die kunnen gebruikers vanuit de app delen in WhatsApp. Hoewel WhatsApp niet nodig is, staat er wel een prominente WhatsApp-knop in de app en de bank denkt klaarblijkelijk dat de meeste mensen op die manier de betaling zullen delen.

Als de ontvangende partij de link krijgt, opent die een iDeal-scherm om de betaling te voldoen. Het hebben van de app is niet nodig om de betaling te doen. In de link zet ABN Amro informatie zoals de naam en het rekeningnummer van de ontvangende partij en het bedrag.

Tikkie is een alternatief van ABN Amro voor andere Nederlandse apps die betalingen mogelijk maken door links te delen via chatapps, zoals Bunq.me van Bunq, Twyp van ING en GRPPY van Rabobank. Tikkie is te vinden in de App Store voor iOS en de Play Store voor Android.

Tikkie van ABN AmroTikkie van ABN Amro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

Het is een totaal ander concept dan de overige deel oplossingen. Wat het leuke is aan de tikkie app is dat:
- je vrienden geen speciale app nodig hebben.
- jijzelf direct te zien krijgt of de betaling gedaan is, in tegenstellingen tot een overboeking.
- je vrienden niets hoeven te kopiëren plakken, dus minder kans op fouten
- het met elke rekening/bank werkt, je hoeft dus geen potje met geld te hebben zoals Twyp of Bunq(als dit niet je hoofdrekening is)

Een nadeel is wel dat de daadwerkelijke betaling een dag duurt. Maar misschien moet je niets voorschieten als je niet genoeg geld hebt om een dag door te komen :X
Heb het even de app geinstalleerd en getest en moet zeggen, ja het kan erg handig zijn maar tegelijkertijd onstaan er ook vragen over fraude bij mij. Je kan namelijk zelf een naam verzinnen, de ontvanger die op de link klikt ziet dan deze naam bij begunstigde. Daarnaast kan je de WhatsApp bericht aanpassen zoals jij het wil voordat je het verstuurt. Je kan er bijvoorbeeld van maken: ¤500 winnen, klik hier! Of andere creatievere teksten. En ten slotte: je kan de link ook gewoon via de mail sturen. Dit kan zomaar door frauders worden gebruikt en zo massa mail/whatsapp berichtjes worden verstuurd.

De ontvanger hoeft enkel in te loggen met iDeal om af te rekenen. Het zal mij in ieder geval niet verbazen als mensen opeens berichtjes via WhatsApp en email ontvangen met daarin een verhaal dat ze een boete riskeren of een of andere aankoop moeten verrichten om WhatsApp te kunnen blijven gebruiken. Je kan het zo gek maken als je zelf wil gezien je de tekst gewoon zelf kan verzinnen, de naam die ze te zien krijgen ook en je de link zelfs via de mail desnoods sturen.

Kan me voorstellen dat mensne minder op de hoogte zijn van zulke ontwikkelingen en snel bang worden hiermee een slachtoffer kunnen vormen. Even een dreig berichtje dat iemand illegaal films heeft gedownload, of kog service kosten moet betalen voor iets, of dat WhatsApp stopt met werken tenzij er ¤3,99 (of wat je maar wil) betaalt. Even naar 100 man sturen en kijken wie bang genoeg js en denkt: laat ik maar betalen voorkom ik gezeik.

Handige app, maar als je het mij vraagt iets te makkelijk om fraude te plegen. De link kan je gewoon kopieëren/plakken, de ontvanger hoeft zelf niet de app te hebben en je kan zelf je teksten verzinnen en naam. Ik mis nog een degelijke vorm van controle, zodat je niet zomaar zoiets als link kan krijgen van random scammers.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 19:14]

Is dat niet hetzelfde als een gemiddelde frauderende webshop, vage links per mail, etc? Het zou me niks verbazen dat dit gebeuren uitgebreid gemonitord wordt. Plus, iDeal kennende: Zodra een verzoek is afgerond is de link ongeldig... Dus op grote schaal mails uitsturen kost best veel effort, aangezien je zoveel links moet genereren...
ik denk dat het niet gek moeilijk is hier gewoon een php script voor te maken die de nummers uit een database trekt en whatsapp berichten stuurt (had whapp niet een API?)
Dit loopt niet via Whatsapp, maar via ABN. Whatsapp wordt puur als communicatiekanaal gebruikt. ABN kennende zal er best een security sausje over het genereren van betaalverzoeken zitten ;)
Dit loopt niet via Whatsapp, maar via ABN. Whatsapp wordt puur als communicatiekanaal gebruikt. ABN kennende zal er best een security sausje over het genereren van betaalverzoeken zitten ;)
Uhm.. er zal ongetwijfeld iets van security zijn maar ze gaan echt niet alle spams controleren
Je snapt het niet. Het genereren van het betaalverzoek gaat via de bank.
En jij mij niet, bank kan onmogelijk elk betaalverzoek controleren of het legitiem is.
Natuurlijk kan de bank dat wel. Net zoals je bijvoorbeeld de identifier nodig hebt de eerste keer dat je iets betaald aan een rekening die de app nog niet eerder had gezien, zo kan je ook hier dat soort checks inbouwen. En het belangrijkste moet natuurlijk zijn dat je niet zelf zulke betaalverzoeken kan genereren, dat het door de servers van de bank gedaan wordt, waardoor ze precies weten wie welk betaalverzoek heeft gemaakt. Ze zij echt niet achtelijk daar hoor.
Open een rekening bij een bank en haal *ergens* telefoonnummers vandaan welke je vervolgens spamt met betaalverzoekjes via whatsapp.

Vergezocht? Nee hoor, emailscams, marktplaats-scams etc werken al tijden zo.

Het hele idee achter Tikkie is dat je juist wel zelf iDEAL betaalverzoekjes kan genereren. Weliswaar via de bank die de aansluiting verzorgd met iDEAL. Feit is dat het (net als bij alles) afhankelijk is van hoe de mogelijke betaler ermee omgaat. Een bank kan alles dichtspijkeren echter is het het end dat de bataling moet, het klikje doet of de email opent die de zwakste schakel is. En ja, ik weet waarover ik praat en hoe het werkt.
Niet echt, maar d.m.v Yowsup wel. Daarmee kan je ook heel makkelijk een whatsapp bot opzetten.
Nee, het is niet hetzelfde omdat de stap hier nog kleiner is. De ontvanger hoeft enkel op een link te klikken en dan betalen met iDeal. De betaler hoeft niet eerst zelf naar bankieren site te gaan, het nummer in te toetsen en dan geld overmaken op naam en IBAN. En als je op je smartphone zit en de ABN app hebt kan je zelfs direct betalen door aan te geven dat je de ABN app hebt. Dan opent de app en kan je gelijk geld overboeken...

Alles is al ingevuld, klikken en geld overmaken.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 18:26]

Ja.. En je krijgt die link van een contactpersoon uit je telefoonboek. Ik weet niet hoe jij werkt, maar ik open sowieso geen vreemde links per mail of wat dan ook. Alles wat ik enigszins niet vertrouw ga ik liever persoonlijk heen.

Ik vind het een leuk initiatief. En t zal best dicht gespijkerd zijn.
Tja leuk dat het dicht gespijkerd is, maar dan is er nog dit.

SS7 Attack Circumvents WhatsApp and Telegram Encryption

Voorlopig lijkt Whatsapp dus niet een ideale keus voor dit soort bankzaken.
Dat kan dan ook gebeuren als je een vriend je iban nummer geeft met de tekst 'maak je nog even die 20euro over?'
Veel verschil is er eigenlijk niet vergeleken gewoon een bedrag naar iemand overmaken of via dit met ideal.
Nou we hebben het hier niet over een open emailtje stelen (waarom versturen mensen eigenlijk nog email, wat gelijk staat aan open brieven?), maar over specifieke betalingen, die dus eventueel aangepast kunnen worden.

Een aanvaller weet dus altijd dat het bij deze booschappen om betalingen gaat, mits het anoniem gebeurt, wat dus niet het geval is.
Dat is anders ook met je iban nummer ;).
Als je toch jouw iban met de tekst 'kan je x bedrag overmaken naar m'n iban?, Dan weet de aanvaller toch ook genoeg?
De aanvaller kan dan net zogoed de tekst aanpassen naar zijn iban etc. Etc.
Ja.. En je krijgt die link van een contactpersoon uit je telefoonboek. Ik weet niet hoe jij werkt, maar ik open sowieso geen vreemde links per mail of wat dan ook. Alles wat ik enigszins niet vertrouw ga ik liever persoonlijk heen.
Da's leuk voor je. Maar realiseer je goed dat je daarin tot de minderheid behoort. Als iedereen zo zou denken dan was malware nauwelijks nog een dreiging.
Jij zit dan ook op tweakers en zal waarschijnlijk zelfs kijken of het domein naam echt van het bedrijf is en wie de eigenaar is. Geloof je ook dat de gemiddelde Nederlander raar opkijkt als hij een mailtje krijgt van: klantenservice@abnamrobanknederland.nl ? samen met een mooi logo, naam, handtekening, adresgegevns etc. Die denkt dat het wel zal kloppen en zal liever ¤100 uitgeven dan ¤700 waarmee gedreid wordt als niet begaald wordt omdat ze dan de deurwaarde opeens moeten sturen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 18:40]

Als iDeal de link ongeldig maakt zodra het verzoek afgerond is, dan is deze applicatie gedoemd te mislukken.
Het handige is juist dat ik 1link kan delen in een groep en dat iedereen dmv die link kan betalen. Anders moet ik 5links delen en aangeven per link wie die mag gebruiken.
Behalve als die app dat kan natuurlijk. Dus een betaalverzoek naar een lijst sturen waarmee iedere ontvanger een eigen betaalverzoek krijgt.
Denk toch niet dat t zo simpel is/werkt als jij stelt hoor....
Probeer maar uit zou ik zeggen.... Je krijgt gewoon een link en als je daarop klikt ga je naar een pagina waar je direct geld kan overmaken via iDeal. En als je op je smartphone zit en de ABN app hebt kan je zelfs direct betalen door naar de app te gaan.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 19:13]

Ik zeg: Ideaal!

En probeer nu nog een keer dezelfde link te openen. Gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken.
En probeer nu ook eens veel links aan te maken om rond te sturen. Zal denk ik ook niet makkelijk gaan....

Het denken in risico's is hetgeen wat de innovatie en vooruitgang vaak tegen houdt. Ik waardeer het enorm dat er binnen een bank als ABN, welke toch als ouderwets en log wordt gezien, er ruimte is voor dit soort initiatieven...
STja, even een bedrag van ¤750 erin dumpen en naar 30 man sturen. Je hoeft fr link maar 1 keer te hebben. De link kan vaker worden geopend, want hij staat geregistreerd met een ontvanger. Zodra één persoon het overmaakt werkt de link niet meer nee, maar dan heb je ook gelijk je ¤750 binnen. Daarna ga je over naar 30 andere met weer een nieuw link.

Ben het ermee eens dat innovatie goed is, echter zit hier vrij weinig controle over. Iedereen kan nu doen wat normaal alleen bedrijven kunnen doen: een betaal link maken via iDeal. Het feit dat je geen info nodig hebt de ontvanger is net te onveilig vind ik. En het feit dat je ook nog eens een eigen naam kan verzinnen maakt het er niet veiliger op. Ik kan gewoon een betalingbericht aanmaken vanuit "WhatsApp Klantenservice". En bedenk dat dit dus elk bedrijf kan zijn....

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 18:41]

Wat denk je van betalen aan een verkoper van marktplaats?
Digitaal direct zijn geld, en jij betaalbewijs en geen contanten opzak.

Link kan hij jou gewoon via Marktplaats sturen.

Timing is zeer goed, zeker na het nieuws van gister:
nieuws: Politie waarschuwt voor fraude met Rabobank-app

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juni 2016 19:47]

Dat kan echter ook gewoon via online bankieren. Hij geeft via de mail zn IBAN door, kan ik meteen kijken of het in een oplichter data base staat. Vervolgens even via de ABN Bankieren app geld overmaken...
Nope, maak je het over vanaf je Rabo, zie je het nog niet op de ING van de verkoper. Duurt een dag.

Met iDeal staat het er wél direct op, toch?
Nee, met iDeal betaal je wel direct maar kan het ook een werkdag duren tot het op de rekening komt te staan. Dat wordt althans in de Tikkie app vermeld. Maargoed, de app is zeker makkelijk en ik zie absoluut de voordelen. Echter is het ook belangrijk om naar de mogelijke gevaren te kijken. De optie om je naam bijvoorbeeld in te kunnen stellen naar alles wat je wil, maakt dit gelijk een stuk fraude gevoeliger..

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 20:29]

Hmmm... dus je weet niet direct zeker dat iemand betaald heeft? Nah, dan voegt het voor mij inderdaad niet veel toe.
Kun je net zo goed een PayPal betaallink sturen...
De app laat zien of er betaald is, dus dat is als het ware het betaalbewijs. het geld staat er daadwerkelijk een dag later pas op.
Waarom is innovatie zo belangrijk dan? Sta je nu altijd weken te wachten op je geld ofzo?

Ik vind het grote onzin. Innovatie lijkt soms wel een doel op zichzelf - en dat is het natuurlijk ook, want dan kun je als bank of bedrijf roepen dat je ook hip bent.

Tegelijkertijd is al deze innovatie 'de drempel verlagen' en dat leidt ertoe dat mensen steeds minder geneigd zijn zelf even na te denken. Er zijn talloze praktijkvoorbeelden van en die worden steeds dommer, maar ook steeds meer alomtegenwoordig. Waarom is het verkeerd dat je voor handelingen met geld een paar stappen door moet, en dat het níet overal en altijd door iedereen kan? Ik zie het echt niet. Je loopt ook niet met je portemonnee in je hand over straat om links en rechts een flapje 'te droppen' of een munt in iemand z'n oog te knikkeren.

Dit appje en alle alternatieven zijn niets meer dan pogingen om mensen per impuls meer geld te laten uitgeven. Gereedschap voor de hyper-consument. En niet te vergeten: nieuwe incentives om contant geld aan de kant te kunnen schuiven, wat natuurlijk de natte droom is van élke bank.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juni 2016 09:43]

Innovatie is niet een doel. Maar stilstand is achteruitgang. Anders hadden we nog steeds betalingen moeten doen met eurocheques en opdrachten bij de bank door de bus moeten gooien.
Zonder innovatie was het niet mogelijk geweest om met een simpele handeling geld heen en weer te schuiven, als je pinpas aangeeft dat je saldo ontoereikend is. Nee. Dan had je gewoon mogen afwassen.
Dus innovatie is geen doel. Maar wel een noodzakelijk iets. En dit zal echt geen killer innovatie zijn, maar meer een leuke gimmick. Maar er zijn zat andere nieuwigheden welke echt wel gebruikt gaan blijven worden in de toekomst!
Maar je kan als bedrijf toch ook al iDEAL linkje genereren. Heb vaak genoeg van een webshop een mailtje gehad met een iDEAL link er in. En zie geen probleem voor meneer de fraudeur om iDEAL linkjes te creëren. Alleen was het voor consumenten niet mogelijk. Ik zie deze manier iets veiliger als 20k cash te ontvangen. Of via de Rabobank app versturen.
Sorry ASNNetworks maar dit is gewoon onzin! En een probleem zoeken dat er niet is! Bunq bied dit al maanden aan. En als jij hiermee gaat frauderen is een belletje naar ABN genoeg en je hebt al een probleem voordat je het geld eraf hebt. Want voordat je een rekening kunt openen bij de ABN moet je identiteitspapieren overleggen en gaan dagen overheen, dat doe je niet zomaar ff 100 rekeningen openen onder valse namen!

Maar het lost wel het probleem op waar we het gister over hadden, het verkopen via marktplaats met screenshots van de rabobank app die een betaling nog niet heeft voltooid of het betalen met vals geld! Nu weet je tenminste zeker dat men heeft betaald voordat je een product meegeeft en dat het géén vals geld is! Ik zie alleen maar voordelen!

Aan security denken is heel goed maar je moet geen beren zien in "nieuwe" techniek wat zeker geen beren zijn!!
Als je een bedrag verkeerd overmaakt dan gaat een bank je echt niet helpen hiermee.

Bron: Kreeg per ongeluk twee keer mijn salaris (fout van een ander bedrijf). Moest het zelf terugstorten, bank weigerde enige medewerking. In dit voorbeeld is het enorm duidelijk dat er een foutje is geweest. Ondanks dat, geen medewerking!
Mag ik je hartelijk bedanken voor jou bankrekeningnummer?
Een ABN-Amro rekeningnummer eindigend op: 9645
Ai, stom van me. Wilde graag bewijzen dat het echt werkte, dat ik niet door had dat mn eigen rekening nr uiteraard ook bekend werd zo.

Even de link weer opgeschoond, thanks. Maargoed, punt blijft dat het wel werkt.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juni 2016 19:17]

Ik vind de app erg beperkt. Je kan na invullen de gegevens niet meer aanpassen, en versturen kan alleen via whatsapp, ik heb geen manier gevonden om de link te mailen zonder het eerst te appen.

Aangezien ik geen whatsapp gebruik een beetje jammer. Juist infant het via ideal gaat sprak het me nou net aan.
Als je WhatsApp opent via de app, dan stuurt hij niet het bericht al direct. WhatsApp opent dan en je ziet dan een vooraf geschreven bericht met link. Deze kan je dus gewoon bewerken of alleen de link eruit halen en het bericht annuleren. Vervolgens plak je het bericht ergens anders, bijvoorbeeld via de mail of sms. Je hebt dan geen WhatsApp bericht verstuurd en alsnog de link eruit kunnen halen.

Je gegevens kan je aanpassen (je naam bijv) door de app te verwijderen en opnieuw te installeren.
In de VS is er al zo'n systeem. Onlangs een artikel gelezen dat er mensen zijn die een rekening kregen van vrienden voor het drinken van een wijntje tijdens een bezoek.
Haha, en zij vinden ons Nederlanders gierig. Zij hebben daar zelfs een naam voor ons "Dubble Dutch". 8-)

Maar even ontopic: Ik vind dit een super idee. Wel komt bij mij de vraag naar boven.
Wat gebeurt er als je, als ontvanger wel de link opend, maar niet betaald.
Blijft deze dan staan, net zo lang je betaald hebt?
En wat verdient De Bank er aan?
Double Dutch? Weet je zeker dat je niet Going Dutch bedoeld?
Double Dutch
Going Dutch

[Reactie gewijzigd door Dvyss op 22 juni 2016 18:26]

U heeft gelijk 8)7
Ik denk dat het voor de bank kwestie is van service. iDeal zitten neem ik aan ook kosten aan. Daarnaast willen ze zoveel mogelijk van contant geld af. Dit draagt daar wel aan bij denk ik. In ieder geval steeds populairder maken van mobiel betalen.
Zover ik het begrijp is het een "open betaling" die je neerzet, waarvan iedereen met de link eraan kan betalen. Daarbij hoort dus ook dat niemand verplicht is om dat te doen. Ik kan (bij wijze van) nu ook via deze app 800 euro aan een paar vrienden berekenen, maar zij zijn geenszins verplicht dat te betalen natuurlijk.
Prima, maar wil jij je vrienden zo onpersoonlijk opzadelen met een dilemma ?

Ik weet dat als ik een avondje organiseer, ik met gemak alles betaald kan krijgen.
Niemand zal zeuren, niemand die klaagt.
Maar aan de andere kant .... is "omdat het kan" altijd een goede redenatie ?

Als we vantevoren afspreken de kosten te delen, maken we een berekening en geeft ieder zijn deel ( al dan niet online )
Maar het sturen van een berichtje
Het was gezellig, ik rijg nog 9¤ van je ... hier, en nu ....

Die nodig ik niet meer uit hoor
Je gaat er al van uit dat het "onverwacht" komt ofzo, maar zie dit toch in de situatie van bv. een vrijgezellenfeest, een avond stappen, gezamelijk boodschappen afrekenen etc etc; al die momenten waarop je toch uiteindelijk staat te kutten met rekeningsnummers en overboekingen. Voor dit soort momenten is het bedacht, om net die handeling makkelijker te maken.
En wat voor verschil is dat met kan je nog even X dollar overmaken voor de wijn van gister?
Dat het onpersoonlijk maken van de transactie er toe leid dat mensen dat blijkbaar durven. De threshold wordt zodanig laag om even geld te vragen voor iets waar je vroeger zei "ach laat zitten joh".
Daar ben je nog altijd zelf bij. Ik kan na een avond stappen ook mijn rekening nummer sturen en roepen dat ik x euro nog krijg. Je maakt het makkelijker voor beide partijen. Meet niet.
Is wel makkelijk te doen nu, maar ik denk dat de grootste factor toch nog steeds in het soort vrienden zit
Wellicht andere vrienden zoeken? :X
Verbaas mezelf dat ABN hiermee komt terwijl ze rekening delen in de app verwerkt hebben zitten -.-"

Dat gebruik ik vaak, email sturen naar m'n vrienden, en thuis heb ik vaak al alles terug wat ik voorschiet.

Iedereen die zich druk maakt over phishing zou zichzelf eens moeten laten nachecken. Ik weet precies welke vaste lasten ik heb en wanneer ze ongeveer komen. Andere "rekeningen" die ik incidenteel ontvang betaal ik vanuit thuis achter de pc op gemak en niet tussen luiers verschonen of schakelen van 2 naar 3 door. Echter ken ik mensen die wat minder strak in betalingsverkeer zitten om door te hebben dat als je internet rekening ineens de 20ste nog een keer komt terwijl je altijd op de 3de de factuur ontvangt - er zit volk tussen dat dit betaald dus niet kijkt/controleert en daarom loont phishing schijnbaar.
Een iets andere vraag, ter mijner informatie ...

Ik moet na 6 x contant storten op mijn rekening een percentage betalen over de storting.
telt dit ( rekening delen ) mee in die cyclus ?

Want dat zet dat een deur open naar een loophole ....
Dan geef ik het contant geld wel aan een collega of kennis, die het dan naar me overmaakt.
Dat is hetzelfde als iemand gewoon geld op je rekening stort :-) dus nee, dat telt niet mee. Je betaalt voor het contant storten na 6 x de 'transactie' kosten van het digitaal maken van je geld ;-)
Correct, wat eigenlijk belachelijk is. Zo is het bij de Rabobank vanaf april het aantal gratis stortingen bijgesteld naar nul (ja 0). Het kost je 1.50 euro per storting. Dus contanten ontvangen wordt steeds minder aantrekkelijk, helaas.
Dat ligt eraan. Contant geld kan heel eenvoudig verdwijnen. Ik ontvang ook wel eens contant geld. Dit verdwijnt bij mij bij de dagelijkse boodschappen, tegoedkaarten voor diverse stores (welke ik ook soms verkoop en zodoende digitaal geld ontvang) dus ik heb geen noodzaak om buiten m'n salaris om geld te digitaliseren. Sparen is niet interessant genoeg meer. Pas nog een mailtje gehad dat mijn vaste rente op een spaarrekening met depo 5 jaar vast omlaag ging en dat ik het geld daarom eenmalig kostenvrij kon opnemen. Bij de belastingdienst however staat dit wel bekend als eigen vermogen, dus uitgeefbaar geld echter als ik het zou willen ivm nood trekt de bank aan langste eind want ik betaal die boete. U begrijpt dat dit deposito dus nu weg is.
Hmmm nope ...
Sorry hoor, maar als iemand me moet terugbetalen doen ze het uit zichzelf, of na een reminder.

ik ga niet actief 'aanmaningen' versturen.

En wat nu als het berichtje niet helemaal van de juiste persoon afkomt ?
Betaal je een paar euro aan de wildvreemde, zie nu maar dat je het terugkrijgt.

Ik betwijfel of de 'dader' op de tikkie reageert
Ik organiseer regelmatig een uitje voor mijn vrienden. En soms komt daar 1 malig iemand bij. Die gaat al meestal via whatsapp. En wat is et dan mooier om aan het eind gewoon de rekening in de app te gooien en alles is geregeld. Hoef ik die nieuwe ook niet mijn iban te geven met kans dat het mis gaat. Zie hier echt weinig problemen mee.
Prima, als men het zo ziet.

Ik hou me op afstand, zeker betalingsverkeer op mijn telefoon doe ik al niet aan mee.
Het enige wat ik gebruik is de paypal app, en alleen maar om mijn rekening in de gaten te houden.

Grappig dat iedereen zo vol is over de mogelijkheid, en tegelijkertijd in d hoogste boom klimt als het gebruik van whatsapp weer de kop opsteekt.
Privacy much ?

Men wil liever niet zijn telefoonnummer delen, maar wel de financiele data ?
rare instelling
Sinds wanneer ben ik de rest van Nederland? Er zijn altijd voor en tegenstanders. Ook mensen die liever hun telefoonnummer geheim houden. Of hun rekening. Maar in beide gevallen hadden ze al mijn telefoonnummer. En achter mijn rekeningnummer kwamen ze ook wel achter. Of ik nu mijn iban in een appje zet of een iDEAL Linkje.
Zeg ik toch, prima ....

Dus jouw betoog komt overeen, ik val in de 'niet meespelende' groep
Dit is toch gewoon ipv het doorgeven van je Iban? Ik weet dat ding nog niet uit mijn hoofd, als men het overneemt dient het 10x gecontroleerd te worden etc... Nu kan ik je een link sturen, jij ramt het door Ideal en beide zijn we verzekerd dat het goed is gegaan.

Je split een rekening, stuurt het via de app, men betaald... Niets aanmanerigs aan toch?

Daarnaats moet dit via de whatsapp van je contact komen, zal de info op het idealscherm duidelijkheid geven over de persoon etc. Ga jij zomaar betalen als iemand zomaar zijn iban stuurt?

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 juni 2016 18:06]

Het hoeft niet per whatsapp, het kan verzonden worden op eender welke manier.
De link kan je in een tekstbericht plakken, met aangepaste tekst en al.

Je kent je IBAN niet uit je hoofd ?
Wat een tweaker ben jij dan :+

Je IBAN is niet meer dan je bankrekening met een voorloopsequence
Bij mij is er NL24ABNA voor mijn rekening gekomen.
Het is geen rocketscience, en het is geen compleet ander rekeningnummer geworden.
Én een extra 0!
Ik zou wel weten waarvoor ik app zou gebruiken.
Tot een paar jaar geleden hadden een groep collega's en ik een abonnement op Digitenne.
Het maand bedrag deed ik x 12 en deelde dit door het aantal collega's inclusief mijzelf.
Iedereen zou het dan op mijn rekening overmaken. De meeste deden dit diezelfde week, maar bij 1 of 2 persoon moest je altijd zeuren om het geld.
Die hadden dan de smoes: "Sorry, ik was het vergeten, ik maakt straks over of morgen". En dan gewoon weer vergeten.
Als ik toen Tikkie.me zou hebben gehad. :+
Om ze te pesten, trokken een collega en ik de smartcard uit de ontvanger. En verstopten wij de card.
Na 1 nachtdienst baalde zij wel en betaalde zij meestal de volgende morgen :9
Moet zeggen dat ik het initiatief van Bancontact in België beter vind. Echter de QR code moet enkel nog door te zenden zijn zodat de betaling direct voldaan kan worden.

Verschillende apps van verschillende banken voor hetzelfde idee. Jammer dat ze niet gewoon via iDeal de app uitbrachten voor iedereen hetzelfde, meer financiën voor de app te verbeteren ente beveiligen.

Ik zie al een nieuwe koning van phising komen... ipv reclame gewoon een link versturen om te betalen (ja weet dat je nog via iDeal moet betalen echter is lomp zijn nu eenmaal een vak wanneer het om betalingen gaat bij mensen).
QR betalingen hebben bunq en ING in Nederland in ieder geval ook al. Ook daar geldt dat ze nog niet te delen zijn en enkel direct te scannen door de ander.

Zie ook dit eerdere tweakers artikel , waar ADQ in de comments mooi verwijst naar dit Europese voorstel.

[Reactie gewijzigd door Jaerock op 22 juni 2016 17:52]

Dat je het enkel kan scannen is toch het hele idee van een QR code? Als hij op je eigen scherm staat kan die niet meer gescand worden ;)
Scherp :+ Ik doelde uiteraard op 'het betaalverzoek' an sich. Dat zou toch ook clickable naar ideal moeten kunnen?
Idd, de bancontact app werkt niet slecht.
Gisteren nog een betaling gedaan via een screenshot van de QR. Even whatsapp via web geopend en via daar ingescand. Werkt perfect, alleen niet te lang wachten door de timeout die op de QR zit.
Ziet er handig uit! Verschillende mensen die steeds blijven vragen naar mijn rekeningnummer met kans op fouten. Daarnaast is het voor b.v. Marktplaats ook makkelijk!

Wellicht dat wanneer dit goed zou werken dat ik mijn vrouw kan overhalen toch (voor mij terug) naar de ABN over te stappen. Dan ben ik meteen verlost van het App drama dat Rabobankieren heet :/
Hoezo Rabobank een drama?
Ik ben zelf nog nooit lid geweest van de Rabobank, maar de "Drama dat Rabobankieren heet" is mij wel een bekende uitspraak. Ik hoor al maanden van iedereen om me heen dat de Rabobank veel bugs en instabiele apps heeft.
Onlogische indeling, veel gezoek. De app werkt wel goed, daar niet van maar qua usability zouden er nog zat verbeter slagen gemaakt kunnen worden.
Wat hiervoor ook al aangegeven is: onlogisch en gebruiksonvriendelijk. Ik zat voorheen bij de ABN en mijn vrouw bij de Rabo. Zij wilde graag daar blijven.

De oude niet meer beschikbare Rabo App was al een achteruitgang t.o.v. De ABN variant. De nieuwe slaat IMO nergens op... Lijkt meer op een mislukte Social Media Chat App.

Om je een klein idee te geven, zie ook de verhouding aantal 0 stemmen. Op zich is dat ook een prestatie voor een App die gemaakt is "voor de klanten"
[IMG]http://i65.tinypic.com/nnupw0.png[/IMG]
[IMG]http://a67.tinypic.com/ndshle.jpg[/IMG]
Bedankt voor alle uitleg!
Bunq heeft dit al vanaf het begin.
Met als nadeel dat het 50 eurocent per transactie kost, dit is gratis.
bunq is zelf gratis, ABN Amro betaal je 100 euro per jaar ?
Gaat om deze app. Bunq.me kost 50 cent per transactie voor hetzelfde doel, zie http://www.iculture.nl/ni...-abn-amro-geld-overmaken/
Geen transactiekosten? Dit ziet er heel goed uit!
Als ik die tikkie.me link bekijk dan denk ik gelijk dit is weer iets waar oplichters/scammers van gaan smullen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True