Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties
Submitter: Vulpecula

De Nederlandse Rabobank heeft het mogelijk gemaakt om in te loggen met de vingerafdrukscanner op iOS-apparaten. Het inloggen met Touch ID is niet verplicht en is in de instellingen van de app in- of uit te schakelen.

Rabobank heeft een update van zijn iOS-app uitgebracht om inloggen met de vingerafdrukscanner mogelijk te maken. Het werkt alleen als gebruikers alleen een enkel profiel in de app hebben aangemaakt. Als een klant meerdere profielen heeft, voor bijvoorbeeld zakelijke rekeningen en privé bankieren, dan staat Touch ID uit. Dat is gedaan omdat het anders in theorie mogelijk is dat gebruikers ongeoorloofd toegang krijgen tot een profiel waar dat wellicht niet zou mogen, legt de bank uit.

De ondersteuning voor Touch ID is geen verrassing, want de bank stuurde in augustus klanten al brieven over de komende update. Die update stond gepland voor half september. Touch ID-ondersteuning staat bij veel gebruikers al lang op het lijstje van gewilde features van de Rabobank-app. Toen de bank vorig jaar een geheel vernieuwde app introduceerde, zat de functie er niet in.

Rabobank ondersteunt vooralsnog alleen vingerafdrukscanners op iOS-apparaten. Of en wanneer klanten met een Android-telefoon kunnen gaan inloggen met een vingerafdruk zegt de bank niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Let er op dat volgens de voorwaarden er geen vingerafdrukken, behalve die van je zelf, op het toestel geregistreerd mogen zijn. Heeft je vriendin dus ook toegang via Touch ID, dan mag je de vingerafdrukscanner niet gebruiken.
https://www.computable.nl...geen-goed-wachtwoord.html

Het blijft toch een raadsel hoe dit door de security-afdelingen van banken goedgekeurd wordt als wachtwoord-vervanger.
Omdat niet de vingerafdruk zelf gebruikt wordt, maar je de authenticatie verlegd naar de iOS device. Alleen de desbetreffende device kan gebruikt worden en alleen indien je daarop al eerder het wachtwoord hebt opgegeven.
Het is dus pas te kraken als je telefoon gejat is, de dief ook nogeens de vingerafdrukscanner kan misleiden en daarvoor dus ook een highresolution scan van je vinger heeft.
Al met al is die kans klein en kan je toegang vanaf je telefoon gewoon blokkeren zodra die gestolen is.
Je verkijkt je helaas een beetje op hoe 'moeilijk' dit is, het is belachelijk makkelijk om een vingerafdruk van iemand te krijgen, een vrij bekend voorbeeld: Guten Tag, mein Name ist Dr. von der Leyen

En het voor de gek houden van een vingerafdrukscanner, helemaal eentje op een telefoon, is ook belachelijk makkelijk, een selectie artikelen (ik heb niet bewust gezocht op iPhone fingerprint hacks ofzo, dat zijn gewoon de meest gewilde doelwitten) 2013 iPhone 5S, 2014 iPhone 6, 2016 Galaxy S6 (Edge), 2016 iPhone 6 (met play-doh....)

Punt is, een vingerafdruk is zo te achterhalen, en zelfs een kwalitatieve en recente vingerafdrukscanner kan gewoon simpel voor de gek gehouden worden.

Komt nog bij wat iedere security-onderzoeker al tig jaar zegt, je moet een vingerafdruk NOOIT als wachtwoord gebruiken, want als ie een keer achterhaald word, kun je je vingerafdruk niet veranderen, een wachtwoord/pincode wel.
Ik weet dat het zeer goed mogelijk is, maar het is wel degelijk een stap te ver voor de gemiddelde straatdief. Bovendien, in het hypothetische geval dat:
  • hij je telefoon jat,
  • hij de juiste vingerafdruk kan faken,
  • je in de tussentijd je telefoon niet geblokkeerd hebt door Apple en niet hebt geblokkeerd bij de Rabobank,
  • je de Rabobank bankieren app hebt ingesteld om geld over te maken zonder raboreader,
dan ben je ten hoogste het ingestelde bedrag kwijt waarvoor de bank je zeer waarschijnlijk zal vergoeden. De kans dat dit je overkomt is echter niehiel en zeker een aanvaardbaar risico vanuit het oogpunt van de bank.
persoonlijk verwacht ik of hoop ik, dat de rabobank eindelijk eens afstapt van die raboreader, want hoewel het relatief veilig is... men moet je pas in bezit krijgen en je pincode weten...

zou ik zeggen het laten whitelisten van je telefoon en imei-nummer, als trusted device, samen met een fingerprint of eventueel nfc tagg... en natuurlijk een gekozen wachtwoord... zou ik veel fijner vinden, nu zit ik altijd met zo'n bulky cardreader, een uitstekende pinpas en mijn gsm in de hand als ik onderweg iets moet betalen... dat is gewoon .... kut...
In de app kan je gewoon instellen hoeveel je mag overmaken zonder je raboreader. Dat werkt precies op het principe wat je beschrijft, ideaal voor de vele (relatief kleine) transacties die je doet.
Ik denk dat je je een beetje verkijkt op het feit dat dit makkelijk is. Heb je al je artikelen wel goed gelezen? Geen enkele methode is gemakkelijk en is het allemaal vrij omslachtig waardoor een vingerafdruk nog altijd de beste beveiliging is tegen de huis-tuin-en keukendief.
Precies. Vervolgens heb jij de meest veilige telefoon, meest veilige woning, meeste restricties aan al je bankzaken opgelegd, en gaat vervolgens een willekeurig iemand bij de Rabobank lopen klooien met de Libor-rentes of een verkeerde belegging, en ben je alsnog je geld kwijt. Bij wijze van spreken dan. Maar dat heeft de Rabo wél een lieve cent gekost, die we tóch met z'n allen betaald hebben.
Niet alleen dat, maar je kan TouchID pas gebruiken na dat je je code ingevoerd hebt. Als je dus een telefoon tegen komt die net opgestart is kan je er met een vingerafdruk nog steeds niet in. Er zitten ook timers in die periodiek alsnog een code vereisen om TouchID te kunnen gebruiken, zodat je een telefoon die heel lang aan staat niet oneindig kan ontgrendelen met TouchID. Stel dat je hem dus kwijt raakt is er maar beperkt tijd waarin TouchID misbruikt kan worden. Als iemand je telefoon dus steelt moet die binnen een X aantal uur wel je vingerafdruk achterhalen, vervalsen en gebruiken. Vanaf het moment dat je telefoon weg is, is er dus een race tussen de gebruiker die op elk moment via FMI het toestel kan blokkeren en de dief die een vingerafdruk wil misbruiken. Het toestel uitzetten zorgt er voor dat ontgrendelen niet meer kan, en het toestel offline halen zorgt er voor dat er geen transacties mogelijk zijn.
Omdat niet de vingerafdruk zelf gebruikt wordt, maar je de authenticatie verlegd naar de iOS device. Alleen de desbetreffende device kan gebruikt worden en alleen indien je daarop al eerder het wachtwoord hebt opgegeven.
Het is dus pas te kraken als je telefoon gejat is, de dief ook nogeens de vingerafdrukscanner kan misleiden en daarvoor dus ook een highresolution scan van je vinger heeft.
Al met al is die kans klein en kan je toegang vanaf je telefoon gewoon blokkeren zodra die gestolen is.
Inderdaad. Samengevat: vingerafdrukken als wachtwoord zijn gevaarlijk wanneer deze vingerafdrukken ergens centraal in grote hoeveelheden (van veel mensen) worden opgeslagen.

In het geval van inloggen via de Iphone staat je vingerafdruk alleen in de IPhone hardware (en in je paspoort) en (als het goed is) nergens anders. Het risico is daarmee erg beperkt.
Rekening plunderen? Het gaat hier nu alleen over het inloggen. Voor overboekingen zal de gebruikelijke beveiliging van toepassing zijn.
Nee, je kunt ook (een maximaal bedrag wat mij nu ontschoten is) authoriseren met TouchID. Althans, volgens de changelog in de AppStore
Deze feature staat standaard uit. Overigens staat geld overmaken zonder RaboReader ook standaard uit.

Vind je het risico te groot dan laat je het lekker uit. De kans dat mijn telefoon gestolen word, en ze met mijn pin en/of vingerafdruk geld van mijn rekening halen acht ik zeer klein. Mocht dat toch lukken is de maximum schade 250,-. Dat risico neem ik graag gezien het gemak dat ik ervoor terug krijg.
De bank vergoed bij bewezen fraude ook nog eens het bedrag
"Ik heb kleine bedragen naar bekenden overgemaakt. Dat zou ik natuurlijk nooit doen! Iemand heeft mijn vingerafdruk gejat!". Ja, heel geloofwaardig.
Nee, je kunt ook (een maximaal bedrag wat mij nu ontschoten is) authoriseren met TouchID. Althans, volgens de changelog in de AppStore
Je de volle 10 euro |:(
Daarom is de Raboscanner nog steeds nodig bij bedragen boven de ¤250. Daaronder kun je nu dus als extra beveiliging TouchID gebruiken. Normaal gesproken is er namelijk helemaal geen code oid nodig en dus is het nog onveiliger. Nu kan je tenminste nog de code voor jezelf houden als je overvallen wordt. gewoon inloggen met TouchID en 250 overmaken (alsof ze dom genoeg zijn om eigen rekeningnummer op te geven XD).
Hoewel je echt wel sporen achterlaat met je vingers wil dat nog niet zeggen dat je zomaar even vingerafdrukken kan repliceren. Dat is een typische trope.

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/FingerprintingAir

Het stelen van vingerafdrukken is vooralsnog behoorlijk theoretisch. Met zorgvuldigheid misschien mogelijk, maar dan is een zware sleutel eerder realiteit :+

https://www.xkcd.com/538/
Wat een drogreden, het feit dat de tv vaak naast de feiten grijpt wil niet zeggen dat vingerafdrukken ineens veilig zijn. Sterker nog, een hoge resolutiefoto is vaak al meer dan genoeg.

https://www.theguardian.c...using-photos-of-her-hands
http://www.bbc.com/news/technology-30623611

En tja, de grap met de zware sleutel: als ze je hebben ontvoert zijn je vingerafdrukken natuurlijk net zo snel gepakt ;)
Niets is veilig maar een vingerafdruk reproduceren is nog altijd specialisten werk en vereist professionele apperatuur. Bekijk je linkjes maar eens goed. Bovendien zijn dit proof of concepts en is er in realiteit nog niet 1 geval geweest van touchID diefstal.
Dit is klinklare onzin, vingerafdrukken reproduceren kan bijvoorbeeld met een simpele simpele printer en geleidende inkt, beide gemakkelijk commercieel verkrijgbaar:
http://qz.com/631697/a-re...hone-in-under-15-minutes/
En zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen, bijvoorbeeld hier:
https://www.heise.de/ct/a...abdruck-Hack-1965783.html

En dit is zeker geen PoC, je praat maar wat, deze methodes zijn zeer gemakkelijk inzetbaar. En zelfs al was het "maar" een PoC, dan nog zou je een blunder maken om je er niet tegen te beveiligen. Iedere open deur is er een die misbruikt kan worden. Zeker als het gaat om je zuurverdiende geld vind ik het nogal naïef om te stellen dat vingerafdrukken veilig zijn. Het is uniek, ja, maar dat maakt iets nog niet veilig.

Een bank zou toch beter moeten weten.
[...]

Je vingerafdruk staat op alles wat je aanraakt. Als iemand gewoon even met een rolletje plakband over een glas gaat die je net hebt gebruikt en op zijn gemak met software je vingerafdruk achterhaalt kan deze de volgende dag prima je rekening plunderen.
Nee dat kan niet. Graag een bewijs dat je dit met een rolletje plakband kan.
Ja hoor dat kan wel. Is trouwens ook al heel, heel lang in gebruik door forensici, dus je had het ook kunnen opzoeken in plaats van maar wat te roepen. Hier een demo: https://www.youtube.com/watch?v=mc_l1d--0nQ
Hier wat geschiedenis over vingerafdrukken, interessant als je er meer over wilt weten: https://diagnosiscrime.wo...-history-of-fingerprints/
Computable... stel HBO'ers met een berg papieren kennis maar nog niet in staat om een PC te installeren in een praktijksituatie.

Begint al bij de 3e alinea. "Als de gegevens worden gestolen". Vertel mij even wat er te stelen valt aan een fingerprint die in een secured enclave staat op een iPhone? De FBI krijgt die data er niet eens uit als ze de foon zelf in handen hebben, laat staan een hackchinees op duizenden kilometers afstand. Die data gaat nergens heen, valt dus ook niet te stelen zonder de telefoon zelf in handen te hebben.

Risico op skimmen is vele malen groter...
Ben zelf ook niet weg van computable e.d., maar dat artikel gaat helemaal niet over het verkrijgen van gegevens die in een secured enclave staan. Het artikel geeft zelfs een prima reden waarom een vingerafdruk een zeer slecht wachtwoord is: je kunt je vingerafdruk niet veranderen, maar een wachtwoord wel. Zit je dan met je secured enclave, met een onveilig "wachtwoord".

En die alinea die je aanhaalt gaat over databases met vingerafdrukken die, zoals iedere soort database dat tegenwoordig lijkt te doen, uitlekt. Als je wachtwoord uitlekt is een secured enclave schattig, maar het gaat niets doen om te voorkomen dat jij als aanvaller simpelweg het goede wachtwoord intikt en dus gewoon binnenkomt. En tja, iCloud backups staan gewoon "in de *kuch* cloud", dus de fysieke aard van je telefoon hoeft heus geen obstakel te zijn.

Wat betreft de FBI, die is er uiteindelijk gewoon ingekomen hoor. Maar als je het nieuws had gevolgd dan was je er ook achtergekomen dat die zaak vooral een power play was tussen de FBI en Apple w.b. het wettelijk verplichten van decrypten door de fabrikant.
Nee het artikel ging daar inderdaad niet over - het artikel ging erom dat een vingerafdruk een slechte beveiliging is, want (ik citeer)
Een loos advies als er digitaal opgeslagen vingerafdrukken zijn buitgemaakt, zoals bij de geruchtmakende cyberinbraak bij het Amerikaanse hr-orgaan voor overheidspersoneel.

Daarbij zijn de vingerafdrukken van 5,6 miljoen mensen gestolen, waarbij eerst nog werd geschat dat het ‘slechts’ 1,1 miljoen overheidsbeambten betrof.
Punt is, dat als je Touch ID gebruikt - de Apple-implementatie van vingerafdrukken- er géén database is om te stelen. Tuurlijk een wachtwoord kun je wijzigen ja - dat klopt. Maar als er wél goed omgegaan wordt met vingerafdrukken is het meer dan veilig genoeg. Of een combinatie. Iets wat je weet (pincode/wachtwoord), iets wat je hebt (token/pasje met certificaat) en iets wat je bent (irisscan/vingerafdruk). Dát is veilig.
Punt is, dat als je Touch ID gebruikt - de Apple-implementatie van vingerafdrukken- er géén database is om te stelen.
Het artikel ging er juist over dat je met een extern gelekte database alsnog de lokaal opgeslagen vingerafdrukken kunt "spoofen". Je hoeft niet te beschikken over een Touch ID database, als iedere database met vingerafdrukken al genoeg is. Het is net alsof je maar een wachtwoord gaat gebruiken voor alles, volstrekte waanzin.
Of een combinatie. Iets wat je weet (pincode/wachtwoord), iets wat je hebt (token/pasje met certificaat) en iets wat je bent (irisscan/vingerafdruk). Dát is veilig.
Als je biometrische gegevens op straat liggen, en je kunt die per definitie niet veranderen zonder jezelf te verminken, dan voegt die derde optie niets meer toe, waar je een wachtwoord of een pasje zo vervangen hebt. Dat was juist het hele punt van dat stuk in het artikel.
Iets wat je hebt en iets dat je weet.
Iets wat je hebt:
- Pasje
- Token
- 'Druppel'/NFC tag oid

Iets wat je bent:
- Irisscan
- Vingerafdruk
- Pasfoto

Iets dat je weet:
- Pincode
- Wachtwoord
- Antwoord op een 'geheime vraag'

Een combinatie van die 3, da's veilig. (Maar dat schreef ik toch al?)
Ik zie het nu, had ik over het hoofd gezien.
Je kan het zo instellen dat je de fingerprint alleen gebruikt voor het openen van de App. Voor het versturen van geld heb je nog steeds de Reader nodig
Is er ook een drempelbedrag mogelijk van waar je de reader nodig hebt? Ik erger me namelijk nogal aan het feit dat je voor elk klein bedrag de reader nodig hebt bij de rabobank.
Ja ik kan bijv maar honderd euro overmaken per maand. Dit kan je daarna resetten met de reader. Veel handiger :D
Je kan aangeven dat je tot 250¤ kunt overmaken zonder een random reader dus ja dat kan, en dat kan al een jaar of 2. Even goed zoeken in de app, succes.
Dat kan al 2 jaar. Je kunt tot maximaal ¤250 overboeken naar onbekende rekeningen en meer naar rekeningen die je het afgelopen half jaar al vaker hebt gebruikt. De limieten kun je allemaal zelf instellen. Dus die kan je ook op ¤50 zetten ofzo.
Dan hadden ze toch zo gedaan dat als je toegang geeft in beide profielen dat hij dan geactiveerd kan worden. Is weer een halve oplossing dit, als je dus als zzper bij de Rabobank zit en dus twee accounts hebt dan kan je niet van alle functionaliteiten gebruik maken.

Het wordt tijd dat ik een van de twee opzeg
ik heb meerdere accounts bij de rabo, en ze staan alle 3 onder 1 profiel.
Ik heb ook al me accounts onder me zakelijke profiel hangen echter gaat dit in de toekomst verdwijnen en kan ik me prive creditcard niet inzien als ik me prive profiel niet heb gekoppeld.
Als zzp'er zou ik toch niet bij de rabo blijven. Erg duur en wat levert het op? Knab is een goed alternatief (en je krijgt nog rente ook op je betaalrekening, en op de spaarrekening 4 x zoveel als bij de rabo....).
Ik kan bij Knab geen automatische incasso instellen. Dus helaas zit ik er voor dit moment aan vast, voor alle andere dingen ben ik bezig alles over te zetten maar dat is niet iets wat je in een dag doet.
Yep, echt weer een faal implementatie van de Rabobank. Ik adviseer dan ook iedereen om zijn of haar onvrede te laten horen via de AppStore review of feedback knop binnen de app zelf.
is het dan niet mogelijk om per rekening nr een aparte vingerafdruk te gebruiken, en daardoor dus nog een kans van 1 op 10 en met 2 x verkeerde vingerafdruk word het systeem geblockeerd.
is mogelijk dat moet wel. het autoriseren van allebei de rekening nr's met alleen je duim klinkt beetje dom. je zou met door je ringvinger er op te leggen ipv je pink, ook kunnen zorgen dat je app geblokeerd word tot je thuis met i-tunes en een ww je app weer kan openen.
is maar een idee.
Nee, want zo werkt touch-id van Apple niet. De vingers die jij geregistreerd hebt, hebben allemaal toegang tot dezelfde zaken. Wat ook wel logisch is, want wie deelt er nou een telefoon met meerdere mensen.
of aan apple duidelijk maken dat dit een optie is om de toegang van verschillende vingers verschillende functies te geven. bv politie waarschuwen met gps locatie zonder dat de straatrover het doorheeft en dat je telefoon om de 3 min een update stuurt van zijn locatie,,, mogelijkheden zat met verschillende vingers kan je verschillende handelingen uitvoeren als een macro, net zoiets als nfc, alleen dan met verschillende vingers. (of is dat echt te moeilijk)
Allemaal wel te doen maar ongelofelijk foutgevoelig. Wachten tot allemaal mensen de politie bellen omdat ze de verkeerde vinger gebruiken.

[Reactie gewijzigd door JCE op 2 november 2016 19:52]

Ik denk niet dat dat te moeilijk is. Je iPhone weet nu al welke vinger je gebruikt. kijk maar eens bij TouchID in de instellingen, als je daar het rijtje met vingers ziet kan je controleren of je de namen goed hebt staan door je vinger op de sensor te leggen. De juiste vinger wordt dan even iets donkerder.

De sensor stuurt dus ook al door welke vinger je er op hebt liggen. Helaas wordt het systeem daardoor wel steeds foutgevoeliger. Met 4 vingers merk ik al behoorlijk wat misses en met 5 wordt het helemaal een probleem.
dan zou je het nog heftiger kunnen beveiligen door de verschillende vingers op verschillende volgorde op je scherm drukt (1 voor 1) dus bv duim wijs pink + duim van 2e hand, dus een soort van code maar dan door de computer aangeleerd hoe je stijl is, dat is bijna onmogelijk dan om te spoofen.
en als je het dan echt goed wil doen nog een autorisatie woord wat siri herkend als eigenaar van telefoon en eigenaar van de app. zodat je 2 stappen hebt ipv alleen vingerafdruk

[Reactie gewijzigd door sprikkel25 op 2 november 2016 21:26]

Klopt, maar ze zouden natuurlijk makkelijk een selectie menuutje kunnen maken voor rekeningen ingelogd wordt met touchid.
Nou, je kan meerdere vingers (dus ook van meerdere mensen!) registreren. Zo zou m'n vrouw ook bij mijn iPhone kunnen als ik dat zou willen.
Dat kan wel, maar iOS gaat er vanuit dat de vingerafdrukken van één persoon zijn. En in dit geval geef je door de vingerafdruk van je vrouw te registeren, toegang tot meer zaken dan wanneer je de 'reserve' inlogcode zou geven.
Geef je vrouw dan een pincode maar hou de touchID voor jezelf
Maakt op zich niet uit.. ik heb ook 'Gezinsdeling' aanstaan (klinkt wat .. apart .. als je 't zo typt). Als m'n vrouw op haar Macbook iets koopt in de iTunes Store zie ik dat ook terugkomen op m'n iPad en iPhone en andersom. Ze kan ook gewoon van m'n creditcard gebruik maken met die Gezins-optie. De accounts zijn al praktisch gedeeld op die manier dus waarom m'n foon niet.

Het is niet alsof ik er iets mee doe wat ze niet behoort te weten. Touch ID is vele malen handiger dan pincodes in te kloppen elk moment weer. En nog steeds een stuk veiliger :)
Blijft een web based app, en dat is te merken. Ik gebruik zowel ING als Rabobank, en kan je zeggen, de ING app is vele malen sneller en overzichtelijker. Ook kan ik daar al tijden mee inloggen via mijn vingerafdrukscanner (nexus 6p), en contactloos betalen. Bij rabobank kan dit enkel met een aantal samsung telefoons, mits je een nfc sim kaart hebt van KPN. Ik heb deze simkaart toevallig, maar mijn telefoon is van metaal, dus ik verwacht niet dat ik ooit met mijn telefoon kan betalen via rabobank. Waarom die simkaart, geen flauw idee, ING doet het gewoon via de interne nfc chip.
De simkaart bied geen NFC support, maar is enkel een beveiligd stukje geheugen die gebruikt wordt om informatie op te slaan. De interne NFC-mogelijkheden van de telefoon worden dus gewoon gebruikt.

However, het kan inderdaad anders. En dat doet (gelukkig) ING. Ook ABN AMRO is inmiddels hiermee aan het testen.

Ik heb altijd het idee dat het bij Rabobank altijd moeilijk moet...
Niet moeilijk maar traag en inefficiënt. Volgens mij liggen vele andere banken al jaren verder met ontwikkelingen zoals Apple Pay and Android Pay

Edit:
http://www.geld24.nl/rabobank-komt-met-variant-op-apple-pay/
Het blijkt dat Rabo zelf met een alternatief kwam wat leuk genoeg weet niet op iOS apparaten werkt

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 2 november 2016 22:37]

Ja, je zou een concurrende dienst tegen Apple op iOS uitbrengen. Dat kan natuurlijk niet!
Je sluit wel veel gebruikers uit als je niet zo iets uitbrengt voor iOS, dit is niet een kwestie van concurrentie sinds het meer gelimiteerd is also apple pay naast dat het op Android draait :+
Ik gebruik de oud interface nog, is de web app interface nog steeds zo brak?

Ik heb de update net geïnstalleerd maar als je nog de oude interface aanhoudt werkt het gebruik van de vingerafdruk scanner niet.
Heb het zelf sinds vandaag ook in het gebruik en het werkt erg prettig. Zeker voor dit soort apps is beveiliging met een vingerafdruk stukken beter. Wat wel jammer is deze vingerafdruk niets anders is dan een "shortkey" voor de reeds bestaande 5-cijferige code.

Wat dat betreft was het beter primair een vingerafdruk te gebruiken met een backup-wachtwoord bestaande uit letters en cijfers.
Vraagje: hoezo zijn volgens jou dit soort apps beter beveiligd met een wachtwoordsysteem o.b.v. een vingerafdruk? Bedoel je niet dat het makkelijker is...?
Wat ik vooral mis is de mogelijkheid de app als alternatief voor de Rabo Scanner te gebruiken, zodat ik iDeal betalingen op mijn PC of laptop kan ondertekenen met de App. Zoals de ING dat dus doet.
Dat kan je dus nu ook. Kijk maar eens in je instellingen :)

Edit: "Ondertekenen met Touch ID" is alleen voor als je opdrachten geeft op je mobiel. Jammer...

[Reactie gewijzigd door cyberde op 2 november 2016 18:18]

Tip, chrome browser gebruiken... aankoop doen via je mobiel en dan wordt je naar de app geleid. Beetje omslachting, maar uiteindelijk wel het snelst :)
Wat heeft een chrome browser hier mee te maken? Zodra je iets koopt en afrekent via je telefoon en via iDeal wil betalen stuurt de site je al door naar de mobiele app.. In safari.
Precies. Dat werkt al langer zo. Ook in Safari op iOS.

Het is alleen vaak makkelijker om op een groot scherm te shoppen en niet elke shop heeft een winkelwagen die op alle apparaten in-sync blijft. Vandaar mijn vraag.
Tot je twee account erop hebt staan. Dan kan het al niet meer. Bv zakelijk en privé. 😕
geweldig; beveiliging dmv een van de meest-achtergelaten gegevens...
Dikke vette tegenvaller voor zakelijke gebruikers: als je meer dan 1 account op je iPhone hebt (1 prive, 1 zakelijk) dan kun je dit niet gebruiken. Geen idee waarom, gemiste kans als je het mij vraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True