Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rabobank voegt betaalverzoeken toe aan app

Door , 171 reacties

De Rabobank geeft volgende week zijn iOS- en Android-apps een update met nieuwe functies. Beide apps zullen betaalverzoeken kunnen versturen, waarbij de gebruiker kan aangeven voor hoeveel personen het verzoek geldt. Bij iDeal kunnen Apple-gebruikers Touch ID inzetten.

De Rabobank is van plan de update volgende week donderdag uit te brengen, schrijft iCulture. De update wijzigt de interface: het menu aan de zijkant maakt plaats voor een knoppenbalk aan de onderkant. Daar vinden gebruikers de opties Overzicht, Zelf regelen, Overboeken, Contact en Meer.

Met de betaalverzoekfunctie kunnen gebruikers aangeven welk bedrag contactpersonen verschuldigd zijn, om hoeveel personen het gaat en waar het verzoek voor is. De gebruiker kan het verzoek vervolgens delen met de contactpersonen.

Voor iOS-gebruikers voegt Rabobank de optie toe om Touch ID te gebruiken voor iDeal-betalingen. Met iPhones en iPads die Touch ID ondersteunen kunnen gebruikers dan met hun vingerafdruk betalen via iDeal.

Screenshots afkomstig van iCulture

Reacties (171)

Wijzig sortering
Ik vind tot nu toe Tikkie toch wel de mooiste oplossing omdat het onafhankelijk is van bij welke bank je zit
Ik vind Tikkie ook fantastisch, maar het is wel van ABN. Dus (volgens mij) gaan alle betalingen eerst via de ABN Amro, daarna naar je eigen rekening. Je betaling gaat ook altijd eerst naar een NL**ABNA** IBAN. Wel erg slim van ze natuurlijk, ze waren een van de eersten en iedereen in mijn omgeving gebruikt nu alleen Tikkie.
Tja, ik zal wel ouderwets zijn maar als ik een kennis een klein bedrag schuldig ben betaal ik dat gewoon contant. Bij sommige kenissen grote bedragen ook.
Dat kan natuurlijk. Het is maar net wat je gewend ben. Als wij met een man of 8 uit eten gaan pinned 1 iemand ff snel aan het eind. Maakt een tikkie aan en betaalt men dezelfde dag uit. Het enige is inderdaad dat het tot de eerst volgende werkdag moet wachten door de Nederlandse Bank omdat het dan een transactie wordt tussen mijn bank (in mijn geval Rabo) -> Tikkie (ABN) via ideal -> naar tikkie aanmaker op zijn rekening. Want de NB beheert alle transacties tussen de banken in.
De NB heeft een marginale rol, het zijn andere partijen die voor de vertraging zorgen. Dit overzicht iws ehm .. overzichtelijk. https://www.knab.nl/live/blog/2013/mei/betalingsverkeer
Ik heb nooit meer contant geld opzak, dus o.a. Tikkie is voor mij een uitkomst. Al wordt het tijd dat banken gewoon instant geld gaan overmaken aan elkaar, dan heb je dit niet meer nodig en kan het verwerkt worden in de apps zelf.

Maar gelukkig: https://www.nrc.nl/nieuws...geboekt-11181042-a1563745
En dat veroorzaakt vertraging. Nu er alternatieven zijn waardoor het geld *direct* op je rekening staat, loopt Tikkie achter en moet t snel aanpassen of gewoon stoppen :)
Tikkie loopt niet perse achter. Dit komt doordat het transacties tussen andere banken zijn waar de NB naar moet kijken.
Ik maak tikkie aan (met rabo), kennis betaalt met ING naar Tikkie (abn) en dan naar mijn rabo).
Alleen in de weekenden loopt dit achter, omdat ze bij de NB niet in het weekend werken. Doordeweeks gaat dit dmv automatische processen tussen onderlinge banken meteen door.
Met Tikkie gaat het via de ABN AMRO, waardoor het sowieso een dag langer duurt. Tenminste dat is mijn ervaring. Ben blij dat ik tegenwoordig bij de ING zit.
1 werkdag vertraging maakt mij dan ook niet uit zolang ik maar direct een bevestiging heb dat het wel is betaald. En dat geeft tikkie keurig direct door.
Als ik bij ING een betaalverzoek aanmaak hoeft diegene die het moet betalen geen ING te hebben. Deze persoon krijgt gewoon een ideal scherm voor zijn/haar neus waar ze dus met hun eigen bank kunnen betalen.

[Reactie gewijzigd door LordSinclair op 7 juli 2017 15:16]

Dat klopt, maar ik bedoel ermee dat alle andere banken het voor zichzelf alleen maar inbouwen, terwijl ABN gekozen heeft om een generieke oplossing te maken in de vorm van Tikkie. Alle volgers voegen volgens mij niets toe (behalve dat je een appje minder op je telefoon hebt)
Leuk, maar via Tikkie krijg ik niet direct mijn geld (ik zit bij ING), en ook niet direct feedback voor zover ik weet. Dat is voor mij wel belangrijk. Zo kan ik bijvoorbeeld bij een marktplaatsverkoop zeker zijn dat ik het geld heb voor ik iets verstuur of meegeef. Dat werkt echt heel prettig.
hoe krijg je dan direct feedback bij ING? Bij Tikkie krijg je ook direct feedback in de app zelf als iemand betaald heeft. Als ik ABN heb en jij ING, zal je het ook niet gelijk op je rekening hebben
Met Ideal betalings linkjes wel die je dus kan maken en sturen via whatsapp etc, in de ING app en straks de Rabo app.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 7 juli 2017 16:03]

Pushbericht. En ja, zelfs als jij ABN hebt heb ik het geld direct op mijn rekening. Het is gewoon een iDeal betaling voor jou dan, en die komt direct door.
Ik vind het prettiger om voor geldzaken mijn eigen bank te gebruiken i.p.v. een app van derde. :)
Precies ik ook dus nog een reden minder om Tikkie te gebruiken, ING had het al, Rabo heeft nu dus ook straks en ABN heeft ook zoiets.
Gewoon via je eigen bank app een linkje creëren en deze versturen via email,whatsapp, of weet ik het, mensen drukken erop hun bank app of ideal opent en ze betalen via hun eigen bank.

Helemaal geen aparte app als tikkie voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 7 juli 2017 15:08]

Ook kun je bij tikkie niet zien wie of wat het is in 1 overzicht, als je een verzoek laat betalen staat de afzender in je overzicht ipv dat je 8 van de 9 betalingen van ABN krijg en je dan ik de app moet kijken wie niet betaald heeft :)
Oke ik heb tikkie nog nooit gehad en vertik het ook om te installeren, de meeste vrienden van mij heb ik het rekening nummer van(En andersom ook).
De gene die ik niet heb doe ik meestal als nog via rekeningnummer, gelijk na betaling opslaan in de app.
Die ideal linkjes wel handig maar gewoon iemands rekeningnummer hebben is beter, dan hoef je niet op een linkje ofzo te wachten en kan je het gelijk overmaken.
Uiteraard als er personen bij zijn die je niet goed kent, of het zijn collega's ofzo is zo linkje handiger.

En meeste vrienden en familie hebben ook mijn rekeningnummer al wel, dus vaak hoef ik eigenlijk niet eens een ideal linkje te maken.
Ze zijn al bezig met overmaken als ik afreken op dat moment, oke heb het dan niet gelijk als van andere bank komt maar goed ik weet dat het over gemaakt is.
Tikkie is echt top. Werkt geweldig. Is ook te zien aan de waardering die de app krijgt.
Dat had ING ook, met hun app Twyp die voor iedereen beschikbaar was.
Ze hebben toen om feedback van hun gebruikers gevraagd.
De conclusie van de feedback: bouw het gewoon in de ING app.
Toen hebben ze besloten te stoppen met Twyp en het in de ING app te bouwen.
Sowdan is ook een handige optie....die hebben bij alle banken een eigen rekening en zorgen bij een betaling ervoor tussen verschillende banken dat het direct op je rekening staat
Alleen moet je tegenwoordig bij een klein bedrag al 10 euro al transactie kosten laten betalen.
Bij de ING staat het ook direct op je rekening, ook als de betaler bij een andere bank zit.
Vraagt een app zoals Tikkie dan geen transactiekosten, een fee of iets in die richting?
Tikkie is een start-up app van de ABN Amro, dus dat valt daar gewoon onder. Waarschijnlijk dus een extra service van ABN waar niet persé op verdiend hoeft te worden.
Nu niet, maar ABN is Tikkie behoorlijk aan het promoten. Krijg er regelmatig een Youtube advertentie van te zien :P
Mijn vermoeden is dat ze proberen het te hypen totdat het aanslaat, om vervolgens een kleine transactievergoeding aan te hangen.
en dan lopen ze weer achter op de concurrentie, want het zit niet in de ABN app zelf (tenminste, heb niet gezocht, maar lijkt me niet)
Maar je moet er wel een extra app voor hebben. ING heeft dit, net als nu de Rabo, in de app waardoor je binnen je eigen bankieren diezelfde functionaliteit hebt.
dat klopt, maar ik vind dat geen issue. Een tikkie kan ik zo uitsturen zonder in te loggen of door een menu te gaan, ok dat is niet veel moeite, maar het gaat gewoon sneller
Dat is juist een groot minpunt van Tikkie. Alle transacties gaan via een tussenpartij. Bij bunq e.d. heb je het gewoon gelijk op je éigen rekening.
Plus dat het idd een onnodige extra app is.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 7 juli 2017 15:51]

wat is het verdienmodel dan van dat soort bedrijven?
Persoonlijk vind ik dat niet omdat zij geen enkele verificatie doen als je je telefoon reset en je dus alles opnieuw kan instellen en bijhouden.
Op kantoor heb ik dan ook Florin geïntroduceerd nadat Tikkie mij niet beviel, net zo makkelijk en slaat wel je data op zodat je bij het aanschaffen van een nieuwe telefoon of het installeren van een nieuwe rom niets kwijt bent.
Ik ben altijd al klant geweest van Rabobank, maar die iOS app is zo traag en "niet-native". Gebruik nu al een tijdje Bunq, goede app, veel updates en geen nonsense. Ik durf helaas niet volledig over te gaan naar Bunq en Rabo te laten vallen, vraag me niet waarom. O+

Bunq had deze feature al vanaf het begin, werkt prima. Je geeft bedrag aan, omschrijving en een contact of email of nummer. De ontvanger krijgt dan een bericht met betaallink.

[Reactie gewijzigd door Karizma op 7 juli 2017 14:52]

Het klinkt misschien raar maar voornamelijk vanwege de app (Android) ben ik overgestapt van Rabobank naar ING. Dat was toen nog de oude Rabo-app, maar ook deze app is gewoon erg slecht en geeft mij een slecht beeld van de Rabobank. Ook het toevoegen van nieuwe functies duurt enorm lang, zoals nu de optie om een betaalverzoek te doen. Hopelijk leren ze ervan, maar ik vrees het ergste..
vind het idd een vreemd verhaal dat je overstap naar andere bank vanwege de app. ben ook wel benieuwd naar jou reden waarom je de huidige app slecht vind. kom zelf van windows Phone, en als ik dan de android app vergelijk met windows Phone is het ineens een hele verademing, maar dan nog, voordat ik over zou stappen naar een andere bank vanwege een app moet er toch wel heel bar veel gebeuren :P
Waarom?
De app is tegenwoordig de belangrijkste manier waarop je interactie met je bank hebt. De site kom ik ook wel, maar de app nog meer. Alleen voor een hypotheek ben ik de laatste jaren nog in een filiaal geweest. Dan is het toch ook niet gek om een bank daarop af te rekenen?

Overigens is het voor mij vergelijkbaar: ik wil om andere redenen al een tijd eigenlijk wel weg bij ING, maar de app (iOS) is dusdanig goed dat dat me weerhoudt. Ik heb ook een KNAB rekening (zakelijk), en hoewel de app daar langzaam beter wordt, is die van ING echt een stuk prettiger. Gelukkig zijn ze in elk geval afgestapt van die onoverzichtelijke "druppel" interface bij KNAB.

[Reactie gewijzigd door ATS op 7 juli 2017 19:48]

Ik geloof zo dat andere apps beter zijn, ING doet het op dat gebied goed en Rabobank (die vroeger toch redelijk voorop liep met random readers en internetbankieren) begint achter te raken. Toch zijn er niet heel veel dingen die ik mis in de Rabo-app. Ik kan gewoon betalen, acceptgiro's scannen, snel dingen regelen... Het zal misschien ook wel een kwestie zijn van wat je gewend bent.
Veel verder dan saldo bekijken kom ik eerlijk gezegd niet in de app. Geen flauw idee wat ik er verder mee zou moeten doen aangezien ik voor de meeste dingen die geregeld moeten worden de voorkeur geef aan de website op een PC.
Dat is grappig, ik doe het juist andersom omdat het via de app sneller en makkelijker gaat dan via de site (omdat je dan pasje en reader nodig hebt).
Als ik op de laptop zit te shoppen push ik de pagina naar m'n smartphone om vervolgens daar op de bestelknop te drukken zodat ik met slechts een vingerafdruk kan afronden (als het bedrag niet te hoog is).
Omdat je alles kan regelen met de app, en waarom bij een bank blijven die niet mee gaat met de huidige technologie.

Wisselen van bank is niet heel spannend en zo veel moeite is het ook weer niet.
waarom bij een bank weggaan omdat ze minder snel mee gaan met de huidige technologie? sinds wanneer is een bank een technologie bedrijf die voorop moet lopen met technieken? van mij mogen ze de kat uit de boom kijken ipv gelijk overal bovenop te springen en mogelijk een situatie creeeren die mijn geldzaken in gevaar kan brengen.

heb alle zaken via de rabobank inclusief hypotheek, geen enkele behoefte om op zoek te gaan naar een andere bank.
sinds wanneer is een bank een technologie bedrijf die voorop moet lopen met technieken?
Een bank is letterlijk 100% een IT bedrijf. Goud en geld is bijzaak geworden.
Een bank is in mijn ogen wel een technologie bedrijf geworden.

Bij ING hebben ze die conclusie ook getrokken, bij de overgang naar Agile werken hebben ze letterlijk gezegd dat ze nu een technologie bedrijf zijn.

http://cxo.nl/development...jn-een-technologiebedrijf

Lijkt me een goede conclusie. Het klantcontact is tegewoordig digitaal, je komt alleen nog in een filiaal voor "grote" zaken.
Als je nog geen eens een betaalverzoek kan doen (vind ik wel een essentiële functie voor een bank) ben ik snel weg. Gelukkig dat het nu kan, alleen wel 2 jaar te laat.
Dat hoeven ze ook niet, maar als je voornamelijke contact met de bank via een app gaat, dan is een ouderwetse of beperkte app een daadwerkelijk probleem. Waarom zou je dan niet van bank wisselen?
en in het betitelen van ouderwets of beperkte app wil ik nog niet mee gaan, want de app doet gewoon waar een bank app aan moet voldoen, je kun betalen, je zaken er regelen, je hypotheek beheren noem t allemaal maar op. Om nu te gaan doen alsof de rabobank app een ouderwetse app is die weet ik hoeveel mist is behoorlijk overtrokken.
"want de app doet gewoon waar een bank app aan moet voldoen,"

Zoals je de andere reacties hier kunt lezen verschillen de meningen hierover. Ik snap jouw redenering en waarom jij er tevreden mee bent, maar je kan niet vanuit jouw perspectief stellen dat dit voor iedereen geldt.
dat doe ik ook niet, ik probeer alleen een beetje nuance aan te brengen aan reacties van sommigen die net doen alsof de app van de rabobank een vooroorlogse app is die geen bestaansrecht zou kunnen hebben in deze tijd :P
Concreet zijn/worden die reacties niet echt. Kun je een aantal dingen noemen (zeg: 3) die niet in de app van Rabo zitten?
Je mist m'n punt denk ik. huntedjohan zei "sinds wanneer is een bank een technologie bedrijf die voorop moet lopen met technieken? ". Daar reageerde ik op dat als bij gebruiker X de notie ontstaat dat de app ouderwets of moeilijk te gebruiken is, dat geen gekke reden is om over te stappen. Ik zeg nergens dat IK vind dat de app ouderwets of gebrekkig is.
In de windows-phone-app van de Rabo mis ik wel degelijk een aantal zaken:

- Ik wil gemakkelijker overboeken tussen mijn eigen rekeningen. Ik wil een betaling lang ingedrukt houden en dan kunnen kiezen voor "Overboeken", waarbij het scherm voor een nieuwe opdracht wordt geopend, met in ieder geval rekening-van en bedrag al ingevuld
- Ik wil kunnen zoeken in mijn betalingen. Nu kan dat helemaal niet
- Ik wil kunnen filteren in mijn betalingen. Nu kan dat helemaal niet
- Ik wil de optie 'Meer inzicht' die de website wel heeft, ook in de app hebben
- Ik wil de virtuele spaarpotten die ik op de website wel heb, ook in de app beheren
- Ik wil geagendeerde opdrachten kunnen wijzigen, niet alleen intrekken
- Ik wil pushberichten kunnen instellen bij bepaalde gebeurtenissen op mijn rekening

Met al deze wensen zou je bijna denken dat het een slechte app is. Dat valt gelukkig mee; wat het wel kan, doet het goed. Ook kan het zijn dat voor Android en iPhone de functionaliteit ruimer is want de WP versie wordt amper bijgewerkt.

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 8 juli 2017 15:33]

Ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen... maar je hebt gelijk: in de Windows Phone app mis je deze dingen. Ik heb (mede) een Lumia 735 en de app wordt nauwelijks meer door ontwikkeld.

Maar ja, bij de buren is het ook niet veel soeps: nieuws: ABN Amro stopt met ondersteuning Windows Phone

Anyway: mijn punt was: gebruikers zeuren heel vaak over een ervaring met iets, maar als het concreet moet worden, valt het allemaal wel mee.

Het klopt dat de vernieuwde app, toen deze gelanceerd werd, erg tegenviel (heb ook een iPhone). Maar inmiddels wordt deze continu bijgewerkt.

Heb zelf ook een zakelijk ing rekening, maar om nou te zeggen dat ik die app beter vind.. nou nee. Ik zal kijken of ik vandaag nog wat concretere voorbeelden kan gaan benoemen
Wisselen van bank is niet heel spannend en zo veel moeite is het ook weer niet.
In tegenstelling tot mobiele telco's hebben banken geen nummerbehoud.

Ik heb wel eens mijn vaste lasten van bankrekeningnummer veranderd en dat was op het einde van de streep langer zoet mee dan gedacht.
Komt omdat ze bij invoering van IBAN bewust banknaam erin verwerkt hebben in Nederland. Had helemaal niet gehoeven, en is in andere landen ook helemaal niet zo.
Ik ben puur voor de app naar ING gegaan. Redenen:
1. Hij werkt sneller en soepeler
2. Vingerafdrukscanner
3. Geen rabo-reader o.i.d. nodig bij overschrijvingen
4. Betaalverzoeken via QR of WhatsApp/mail/sms/whatever
5. Spaardoelen aanmaken
6. Vooruit kijken naar uitgaven
7. Contactloos betalen!!! Dit was voor mij een heel belangrijke

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 10 juli 2017 09:03]

Zelfde hier. Tijdens de schakeling naar de nieuwe app is het alleen maar achteruit gegaan. Ik heb destijds de klachten telefonisch doorgevoerd maar dit mocht niet baten. Jammer, dan is de enige manier van voelen naar een andere aanbieder (ING) switchen.
Exact dit heeft mij ook doen overstappen in het afgelopen jaar naar ING, zeker ook met het opnemen van nieuwe functionaliteit loopt ING wat mij betreft enorm voor op de concurrentie.

ING heeft nu bijvoorbeeld ook de mogelijkheid opgenomen om betaalverzoeken / betalingen te doen via Siri.

ING biedt ondersteuning voor de Apple Watch en meer smartwatches (Apple Pay is een speciaal verhaal, de wil is er wel maar er zit nog een financieel aspect aan wat het mogelijk oninteressant maakt).

Ten opzichte van de Rabobank app waar ik nog ervaring mee heb gehad biedt ING een geoptimaliseerde versie per type toestel en niet een soort van stretchende standaard applicatie.

Rabobank onderschat gewoon tot nog toe het belang en de mogelijkheden in de huidige maatschappij achter mobiele toegang tot bankzaken.
Klinkt helemaal niet raar. Ik ben na ruim 30 jaar klant ook overgestapt naar ING. En 't ging nog makkelijk ook. ING heeft veel beter in de gaten dat mobiel groot werd.
Rabobank was erg duur en sloeg de plank keer op keer mis.

Alles wat ze nu doen is zo mosterd na de maaltijd, ik kom echt nooit meer terug. Of de ING moet het echt heel bont maken.
Zelfs Rabo Wallet is erg verouderd en gebruikt de verouderde NFC-sim techniek om je bankpas met je telefoon te koppelen. Alle andere bank betaalapps gebruiken nu een virtuele NFC-card methode, behalve natuurlijk de Rabobank. 8)7

Je klantenkaarten koppelen is ook nog eens erg slecht en soms kan je er niet eens goed mee scannen. Ik ben dan dus ook direct overgestapt op Stocard.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 juli 2017 16:01]

Dat stomme gedoe met die NFC-sim techniek is eigenlijk het enige ding waar ik bij Rabo echt last van heb. Ik zou dolgraag via NFC gaan betalen, maar om daarvoor nou bij KPN een mobiel abbo te nemen gaat me een beetje heel erg te ver.

Als ze dat niet binnen een jaar oplossen ga ik ook maar eens hard nadenken over overstappen naar ING.
https://developer.android...connectivity/nfc/hce.html

Dit is de techniek dat ABN en ING gebruiken zodat iedereen met een een telefoon met TPM(99% van de telefoons) met Android 5.0+ gebruik kan maken van NFC-mobile payments.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 juli 2017 17:20]

Yup, daar was ik van op de hoogte. Heb een tijdje geleden al wat research gedaan waarom ik bij Rabo al die simkaart troep nodig heb en bij andere banken niet. Toch bedankt :P
Heel herkenbaar. Zelf ben ik overgestapt van Rabobank naar ING na 30 jaar trouwe klant. Het begon met dat gezeur dat je moest bij betalen voor dat kastje. Na ruim 1 jaar klooien met de app was ik er klaar mee. Jammer dat ze deze ellende gewoon niet goed oplossen. Nu heb ik het gevoel dat ze steeds meer achter lopen.
Ik vraag me ook heel erg af waar Rabobank al die aandacht op tweakers aan te danken heeft. Paar maanden geleden was het groot nieuws dat ze vingerafdruk login gingen gebruiken, wat iedere zichzelf respecterende bank al jaren geleden invoerde. Nu zijn ze als een van de laatsten met betaalverzoeken en is dat ook weer groot nieuws?

Ik vind het altijd leuk om te weten als een partij een nieuwe/revolutionaire feature implementeert, maar voor Rabobank lijkt het al nieuwswaardig genoeg te zijn als er überhaupt een keer wat geüpdatet wordt aan de app.
Ik denk dat tweakers ze enkel als nieuws ziet omdat ze overal de laatste mee zijn :+
ja precies. ik wilde een extra random reader voor bij mijn lat vriendin en kon ik lekker gaan betalen voor dat goedkope stukje chinese technologie. ook al mijn hele leven klant bij de rabobank.
Ik moest 15 euro betalen voor een tweede, de app was niet vooruit te branden. Ook de interface elementen die je kunt slepen werkte niet goed. Daarnaast was de interface vooral onduidelijk en vaag. Erg moeilijk te zien of er nou geld bij kwam of er af. Het kan goed dat ze het hebben gefixt maar na een flinke discussie via de telefoon en met een grote mond van support was ik er wel klaar mee.
Bevind mij in exact dezelfde situatie als jij en gebruik nu al maanden Bunq en Rabo naast elkaar en vind het fantastisch!
Ik durf helaas niet volledig over te gaan naar Bunq en Rabo te laten vallen, vraag me niet waarom. O+
Ik kan je wel vertellen wat mij tegenhoudt. Het feit dat Bunq (nog steeds :?) geld vraagt voor een geldopname uit de pinautomaat in NL en Europa. Bij de Rabo is dat gratis (zoals het hoort) en dus blijf ik lekker beide banken gelijktijdig gebruiken. Bunq kost mij 1 EUR p/m met 1 bank pas en heb nu 7 rekeningen daar onder gebracht. Ook een aantal rekeningen die ik tijdelijk gebruik ivm vakantie met vrienden. Na de vakantie hef ik deze weer op en klaar.
Om die reden koos ik Bunq voor alle vaste lasten en inkomen, en N26 voor alle willekeurige betalingen (Maestro pas voor NL en Mastercard voor alle andere landen).
Je vergeet namelijk te melden dat Bunq ook geld kost per pinbetaling, ¤0.04. ING heeft de goedkoopste bankrekening (¤1,45/mnd) van de traditionele banken, maar als je vaak dagelijks pint ben je dan toch al snel duurder uit bij Bunq.

Geldopnames doe ik in Nederland hooguit 1 of 2x per jaar, alleen als het echt niet anders kan.

Ik begrijp trouwens niet waarom jij ¤1/mnd voor Bunq betaald. Dat is voor zover ik weet alleen zakelijke rekeningen.
Even je corrigeren...

Bunq is gratis. En een bankpas kost 1 euro per maand. Er zijn geen pintransactiekosten. Maar je mag dan niet rood staan.

ING Bank is niet de goedkoopste. Bij de Rabobank heb je voor 1,30 een betaalrekening met bankpas (dus 30 cent per maand duurder dan Bunq). Inclusief telebankieren enzovoort. En mogelijkheid om even rood te staan. Voor 2,70 per maand heb je er een credit card bij.
Thanks voor de correctie mbt ING, maar mijn Bunq pas heb ik gratis gehad en ik heb nog nooit 1 euro per maand betaald... Hoe zit dat dan? Ik heb wel 4 cent afschrijvingen voor pinbetalingen van vorig jaar (dit jaar de pas nog niet gebruikt).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 8 juli 2017 03:49]

Misschien heb je een pintransactie gedaan buiten de eurozone? Dat kost 4 cent. Maar voor de rest zijn pintransacties gratis.
Nu ja, vorig jaar niet :) toen betaalde je echt 4 cent per transactie in NL en geen 1 euro per maand. Nog steeds betaal ik dat niet dus ik zal nog oude prijsmodel hebben.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 8 juli 2017 11:09]

Je betaalt volgens mij ook 1 euro per maand voor de bankpas (indien actief is).
Als je je bunq-pas voor 23/01/17 besteld hebt betaal je 4 cent per pinbetaling. Passen die daarna besteld zijn kosten ¤1/mnd en zijn pinbetalingen binnen het Eurogebied verder gratis.
Die 0.04 EUR per pin betaling is al maanden niet meer. Ze rekenen nu 1 EUR p/m per actieve pinpas.
Bunq heeft bij mij nooit 1/mnd afgeschreven, dus ik zal nog wel op het oude model zitten. Maar de laatste keer dat ik de pas gebruikte was december 2016.
Dat is her nieuwe model dat ze hanteren na een "uitgebreide" enquête. Ze hadden van mij de 4 cent morgen vast houden. Doen ze ook nog voor de huidige passen.
Hoewel een euro per maand leuk is voor een pas heb ik twee passen (eentje in de auto en eentje in de portemonnee). Dat is gelijk weer 2 euro per maand.

Hoe dan ook nog goedkoper dan de Rabo 😀
Hmm vreemd .. Jij zegt dat ing de goedkoopste is a 1,45 p/m Terwijl ik bij de rabo maar 1,30 p/m betaal ...
Serieus hoe vaak neemt de gemiddelde tweaker nog geld op bij een geldautomaat :? Voor mij is dat minstens 2 jaar geleden. Denk niet dat het voordelig is om voor zoiets onbenulligs een extra betaalrekening aan te houden. Een raborekening moet je namelijk wél maandelijks voor betalen ook al doe je er niets mee.
Mijn vrouw is geen gemiddelde Tweaker en koopt veel via Marktplaats. Je zal versteld staan hoeveel mensen "giraal" geld via een app (betaal verzoeken, direct over maken van b.v Rabo - Rabo etc.) niet vertrouwen. Dus nemen wij eens per week geld op.
Gemiddeld één a twee keer per maand en dan standaard 70 euro. Wordt onder andere gebruikt voor een 'lunchpot' op het werk, staatsloterij pool betalen op het werk, kleine aankopen bij winkels, fooi bij pizza bezorgers, collectes aan de deur.
Als ik mijn vrouw de bankpas geef, dan komt het niet goed. Iets met gat in de hand ofzo. Daarom pinnen we nog lekker ouderwets 100-200 euro per week. Dan weet ik in ieder geval dat ik niet voor Jan Lul bij het tankstation sta, met een volle tank en een lege bankpas.
Haha hoe ouderwets is dat? Je kunt toch gewoon per pas of per rekening een limiet instellen? En van iedere transactie krijg je een notificatie, zodat je een perfect overzicht hebt van wat je uitgeeft.

Mijn vriendin heeft haar eigen bankpas meestal gekoppeld aan mijn boodschappenrekening om de huishoudelijke boodschappen mee te doen. Ik zorg dat er iedere maand 200 euro op die gedeelde rekening staat. Daglimiet is 50 euro.
Voor andere uitgaven koppelt ze dezelfde pas even aan een eigen rekening. Zelf heb ik 2 passen, 1 gekoppeld aan onze boodschappen rekening, en 1 aan mijn hoofdrekening.

Althans, als je bij een moderne bank (bunq) zit dus.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 7 juli 2017 21:05]

Haha hoe ouderwets is dat? Je kunt toch gewoon per pas of per rekening een limiet instellen? En van iedere transactie krijg je een notificatie, zodat je een perfect overzicht hebt van wat je uitgeeft.
Wij zitten bij KNAB. Die limiet is ingesteld, maar ik heb er nog nooit een SMS van gezien. Bovendien: contant geld geeft minder makkelijk uit. Als de portemonnee leeg is, denk je wel een tweede keer na.
Wat ik vooral nog jammer vind bij Bunq is dat je volledig afhankelijk bent van die app. Ik had geld gestort naar de rekening, werkt die handherkenning niet om de een of andere reden. Dan zit je bij een bank zonder fysiek adres in de buurt, een telefoonnummer waar je toch even goed voor moet zoeken, en verder alleen contact via Facebook. Uiteindelijk na een uur proberen gelukt en die handherkenning direct uitgezet, maar als ik daarvoor zoveel moeite moet doen, vind ik het nog te riskant om er mijn geld weg te stallen.
klopt ook niet, contact kan prima via de Bunq app. Daar heb je hand herkenning niet voor nodig trouwens.
Ik heb net weer even gekeken, pas na het inlogscherm kun je bij supportvenster komen. Bij een vergeten wachtwoord of gestolen toestel ben je dus op Facebook aangewezen.
Wat een negativiteit toch in een hoop berichtjes. Ik draai die Rabo-app op een iPad en ik vind het ding echt prettig werken. En zeker een stuk beter dan via hun website.
Ben ik nou zo gek?

(Nee, ik werk niet in de bankwereld)
Het kan zijn dat jij het niet merkt dat het een native App is. Dat hij langzaam is. Super onlogisch in elkaar zit. Niet de standaard bediening gebruikt van ios. Vaak na een update je toestel opnieuw moet registreren. Touch id jaren heeft geduurt. App vaak opstart met alleen een wit veld. Enz en enz.

Je snapt het wel als je een andere bank App gebruikt hoe hopeloos ze bij de rabobank de weg kwijt zijn.
Ik heb deze app al heel lang op mijn Iphone staan en heb mijn telefoon nog nooit opnieuw hoeven registreren. Ook het opstarten met een wit veld heb ik geen last van gehad.
Vind het net als fifnih gewoon prima werken.
Wat voor toestel heb jij en welke iOS versie deaai je? Ik herken je problemen namelijk totaal niet. Nouja de interface is niet iOs achtig, maar doordat dit kompleet anders is en er niet een beetje op lijkt is de verwarring tussen de twee niet heel erg groot. Rabo is vaak laat met functies, maar ze doen het wel goed. De functie is goed getest en werkt daardoor altijd zoals bedoeld.
Geen enkel probleem welke jij hier aankaart heb ik ooit last gehad en zo te zien meerdere tweakers ook niet.

Al eens een restore geprobeerd zonder het terugzetten van een iTunes/iCloud backup?

Lastig? Ja. Maar je begint dan wel met een schone lei en dan kan je misschien de Rabo app gebruiken zoals ie bedoeld is. :)
Ik zou zeggen, kijk de reviews in de AppStore maar eens na. Het is gewoon een erg slechte app. Ze lopen jaren achter met vernieuwde features en als ze komen werken ze vaak niet volledig. Zo kan ik nog steeds geen touchId gebruiken omdat ik meer dan 1 rekening heb...bij de Rabobank....
I agree tot een bepaalde hoogte. Ik heb alleen Rabo, maar de ING is veel vooruitstrevender gelet op technologische vooruitgang. Maar dat neemt niet weg dat de aangedagen problemen niet generaal zijn. Rabo is misschien traag, maar bij alle geimplementeerde functies tot nu toe, ervaar ik geen problemen.
Je bedoelt dat het juist geen native app is.
Oude koeien uit de sloot gehaald?
Deze verhalen waren na de lancering van de nieuwe app, echter is dit inmiddels al lang achter de rug en komen die situaties niet meer voor.
Als ik het vergelijk met Bunq of met het Duitse N26 vind ik de Rabobank dramatisch. Er zijn bepaalde redenen waarom ik toch een Nederlandse rekening aanhoudt (zoals kortingen op verzekeringen e.d.), maar ik doe vrijwel alles met mijn Bunq en N26 rekening (wat tevens gelijk een (debet)mastercard is) nu.

Voordelen die ik merk zijn, de snelheid van de klantenservice. De mogelijkheid om je pas te blokkeren of unblokkeren. De overzichtelijkheid van de apps. Betaalverzoeken. Gratis (debet) mastercard.

Tevens zijn er 0,0 kosten aan beide banken verbonden omdat dit 100% online banken zijn zonder offline vestiging. Dat geeft weer het voordeel dat wij klanten niet voor de dure fancy gebouwen hoeven te betalen (de lokale rabobank heeft de afgelopen 5 jaar 5 keer een compleet nieuw interieur erin gezet, dat hebben wij natuurlijk betaald).

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 7 juli 2017 16:59]

Jammer dat pinnen alleen per transactie geld kost bij Bunq wat wel gratis is bij traditionele banken.
Tegenwoordig is pinnen in de winkel gratis en kost het hele pakket 1 💶 per maand.
Ik gebruik Bunq alleen voor de iDeal transacties. Het pinnen en betalen in de winkels doe ik met mijn N26 kaart. Geld opnemen is ook kosteloos tot 5x per maand bij alle ATM's.
Nee je bent niet gek. Tweakers zijn gewoon lastig :P

Ik draai de Rabobank app al enkele jaren op Android en hij werkt als een zonnetje. De vernieuwde versie moest ik wel even an wennen, maar uiteindelijk vind ik hem prima werken.

Deze functie ontbrak er wel aan, maar vaak is het zo dat zodra er iets nieuws geïmplementeerd wordt het prima werkt.
Wat wel irritant wordt is het veranderen van de gui bij elke major update. De nieuwe interface gaat nu al weer een gui verandering krijgen. Nog even en hij ziet er weer zo uit als de oude interface.
Dat komt omdat ze een dramatische GUI hadden en dat niet wilden toegeven. Daarom dat ze hem nu langzaam ombouwen naar iets dat wel werkt.

Zo had hij er gewoon vanaf het begin af aan uit moeten zien:
https://www.behance.net/g...n-Material-design-concept
Niet zo:
https://twitter.com/searc...q=rabobank%20app&src=typd

[Reactie gewijzigd door Whatson op 7 juli 2017 23:39]

Draai zelf ook de App op mijn iPhone, maar nog nooit echt problemen mee gehad. Het inloggen d.m.v. de vingerscanner werkt erg snel, en het openen van bepaalde menu's gaat ook heel erg vlot.

Kan niet wachten totdat de functie volgende week beschikbaar komt. Dit was eigenlijk de enige functionaliteit die ik op dit moment nog mis binnen de Rabobank app.

En wat veel mensen zeggen klopt wel, het duurt wel heel erg lang voordat Rabobank komt met deze handige features, eveneens dat het lang geduurd heeft voordat die App een beetje fatsoenlijk werkte.

Heb zelf nog nooit meegemaakt dat de App opstart met een blanco scherm, of dat ik de App opnieuw moet instellen na een update. Maar wellicht heb ik ook geluk gehad ;).

[Reactie gewijzigd door Diigii op 7 juli 2017 15:33]

Ik zou zeggen probeer eens een écht goeie app. Met bunq bijv. heb je in 5 minuten via de app een rekening geopend en je eerste ideal betaling gedaan, nog voordat je met de rabo-app uberhaupt die reader hebt gevonden...
De rabobank doet onodeloos moeilijk en loopt super veel achter. Ik heb inmiddels ook nog een rekening geopend bij de ing om met mn mobiel te kunnen betalen.
Niet gek, maar de andere banken doen het gewoon een stuk beter.

Bij de ING kon je tig jaar geleden al inloggen met vingerafdruk en geld overmaken zonder een random reader. Typisch zo'n ding wat altijd kwijt is.
Ik ben zelf al sinds ik een bankrekening heb (kinds af aan) bij de Rabobank, en nooit mijn randomreader kwijt. Natuurlijk ben ik alleen geen representatie van de gemiddelde gebruiker.

Wel is het zo dat je al een lange tijd alleen de 1e keer bij de Rabobank mits je de app gebruikt de Rabobank reader nodig hebt. Daarna kan je zo geld overmaken met een druk op de knop. Edit: De eerste keer naar elk rekening nummer bedoel ik.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 7 juli 2017 18:47]

Hoe raak je je random reader kwijt? Dat is een cruciaal apparaatje voor het bankieren, de meeste passen er dan ook goed op ;)
Als je die kwijt raakt raak je net zo goed je bankpas kwijt...
En als je m dan kwijt raakt loop je langs de rabo en vraag je een (gratis) nieuwe...
Tenzij je niet graag erheen loopt, dan bestel je m online...
En een apparaat wat bij tig andere banken niet nodig is. Wat je niet hebt, kan je ook nooit kwijt zijn.
En kan ook niet extra beveiligen...
Die tancodes waren slechts nodig als je geen mobiele betaling uitvoerde. Als je alles mobiel deed, dan was een pincode alles wat nodig was.
Ah. Zat daar nog een limiet aan of kon je ieder bedrag gewoon overboeken?
Nee hoor, je bent zeker niet de enige (al draai ik hem op Android en op een telefoon). De app functioneert prima en heeft voor mij de noodzakelijke functies erin zitten.

Ach, het is ook "leuker" om negatief te reageren tegenwoordig lijkt het wel, natuurlijk is er altijd wat op aan te merken, maar puur vanwege de App overstappen naar een andere bank, dan moeten ze het wel heel bont maken met de app vind ik.
Natuurlijk kan de app beter, maar dat geldt voor iedere App, maar ach, t gras bij de buren......
Probeer de app eens op een recente Android te draaien. Ten eerste werkt hij niet sneller dan de site. Ten tweede moet de app permissie voor toegang tot de belfunctie hebben. Geef je die niet, dan werkt de app niet. Wijs je de Rabobank erop dat zoiets klantonvriendelijk is, dan krijg je de reactie dat de belfunctie echt onontbeerlijk is voor het checken van je saldo of een overboeking doen.

Kijk ook even in Google Play bij de reviews: je komt de vreemdste klachten tegen waarop de Rabobank vervolgens antwoordt: "onze collega's gaan het oplossen." Misschien hadden je collega's eerst moeten testen 8)7

[Reactie gewijzigd door arnovos op 8 juli 2017 10:49]

Ik snap alle commotie rondom de slechte Rabo-app ook niet. Het werkt prima en doet wat het moet doen. Dit is een mooie toevoeging!
Ik snap het ook niet .. Werk lekker snel . Net zo snel als andere apps . En doet wat het moet doen ...

Wat vinden jullie er toch slecht aan ?
Ga even de reviews bekijken in de App Store. Dat schetst een goed beeld. Niet dat andere banken perfect zijn, maar er is duidelijk een verschil met bijvoorbeeld ABN en ING.
Het punt is dat hij niet doet wat hij KAN doen, zoals bij de concurrentie wel kan. Hij loopt gewoon mijlenver achter qua functionaliteit.
Dat heeft lang geduurd.
Bij ING en ABN lijken ze sterk voor te lopen op de rest op dit soort technische voortgangen.
Vergeet even niet dat Bunq zowat de eerste was... ING kwam er ook later mee.
Iemand moet als eerste komen he
Wanneer jij al ligt te slapen zeker :O
Werkt dit dan hetzelfde als de ING Bankieren app?
Waarbij je een QR Code kan creëren die vervolgens door familie of een collega ingescand en betaald kan worden?

Dit vind ik persoonlijk echt onwijs handig, en het wordt in mijn familie / werk ook echt vaak gebruikt, even een boodschapje meenemen voor moeders en in plaats van gezeur tijdens het eten bestellen op het werk, gewoon even je code delen.

Ze zijn er een beetje laat mee, maar beter laat dan nooit.

[Reactie gewijzigd door TaZTeD op 7 juli 2017 14:49]

waarom een QR code die gescand moet worden ipv een link die je even door appt? Vind ik minder gedoe
Kan ook. Maar bijvoorbeeld bij een marktplaatstransactie vind ik een QR code scannen handiger.
Er zijn scammers trouwens met nep apps, weet je vast wel, maar toch wilde ik het nog even droppen https://opgelicht.avrotros.nl/nieuws/item/9287/
Dat scannen werkt alleen als je beide bij ING zit, en overschrijvingen tussen rekeningen van dezelfde bank zie je altijd direct. Kan weinig fout gaan.
Weet ik, maar dat het mooie: ik krijg een pushbericht op mijn telefoon. Succes met je fake app; zolang het bericht er niet is gaat het item niet mee.

Of het scannen ook werkt voor andere banken weet ik niet zeker (nog niet bij de hand gehad), maar het betaalverzoek zelf sowieso wel.
Dat kan met de ING-app ook, maar is weer lastiger als het om iemand gaat die niet in je contactenlijst staat.
Dan voer je bij Bunq gewoon telnr of email in.. QR codes worden vaak echt overbodig ingezet.
Nu moet de ander weten wat QR is en daar ook nog een app voor hebben om in te scannen.
Misschien hebben ze bij hun allemaal ING, dan openen ze even de bank app QR code scannen en klaar.
Maar goed inderdaad Ideal linkje via whatsapp kan ook net zo makkelijk, dan hoef je niet te storen en betalen ze het wanneer ze pauze hebben of vrij zijn.
Zou ze allebei niet gebruiken als ik ze toegestuurd kreeg van een bekende. Vertel maar hoeveel het is en je krijgt het contant of ik maak het over als ik het rekeningnummer heb of krijg.
Of gewoon de link delen via Whatsapp, nog handiger naar mijn idee. Werkt echt super, en het geld direct op je rekening!
Ik kan op mijn Galaxy S7 Edge ook gewoon mijn vingerafdruk gebruiken om betalingen te authoriseren.
Klopt, vingerafdruk is al een tijdje niet meer iOS only, zoals het artikel doet vermoeden.
Raar want touch id functie voor betalingen is al veel langer aanwezig in de Rabo App
ze hebben het puur over iDeal rekeningen.
Android gebruikers kunnen al langer hun vingerafdruk inzetten bij iDeal, maar lijkt met dit artikel alsof dat nog niet kan. 'U kunt u met Fingerprint inloggen en/of (iDEAL)-betalingen ondertekenen in uw Rabo Bankieren App. Fingerprint wordt door de meeste Android-toestellen ondersteund.' Zie hier.
Zou leuk zijn als ze deze app ook voor België beschikbaar maken.