Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook test het blokkeren van advertenties over 'pijnlijke' onderwerpen

Door , 109 reacties

Facebook voert een test uit waarbij het gebruikers advertenties laat blokkeren over onderwerpen die zij als pijnlijk kunnen ervaren. Dat geldt bijvoorbeeld voor personen die een kind hebben verloren en worden geconfronteerd met reclame voor babyspullen.

Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de site Adage dat reclames over ouderschap en alcohol het vaakst door mensen als ongewenst worden ervaren. Daarom biedt het sociale netwerk nu de mogelijkheid om advertenties over deze twee onderwerpen te blokkeren. Facebook zegt andere onderwerpen toe te willen voegen als mensen deze als ongewenst rapporteren.

Tot nu toe was het alleen mogelijk om aan te geven welke advertenties juist wel gewenst waren. Daar komt nu de mogelijkheid bij om bepaalde onderwerpen te blokkeren. De verandering is onderdeel van een vernieuwde indeling van de voorkeurenpagina voor advertenties. Die moet nu eenvoudiger te vinden en te gebruiken zijn.

Facebook experimenteert vaker met advertenties. Zo testte het eerder reclames bij videostreams en deed het een aanpassing waardoor mensen met adblockers alsnog advertenties te zien kregen.

Reacties (109)

Wijzig sortering
Top. Nu kunnen mensen die Facebook gebruiken gemakkelijk alles markeren als "pijnlijk" en dan is binnen no time Facebook reclame vrij!

Even zonder dollen. Is dit niet gewoon een extra manier om er voor te zorgen dat je wel gewoon op advertenties klikt. Meer info inwinnen door "ongewenste" advertenties dat door de gebruiker zelf wordt aangeleverd. Waarom zou je uberhaubt vrijwillig en bewust meewerken om zo een club extra info geven die jouw uiteindelijk moet overhalen om een product of dienst te nemen/gebruik van te maken.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 16 december 2016 21:34]

Op dit moment heeft Facebook veel te veel ads, maar heel soms zijn ze relevant. Zo ben ik een leuke evenement tegengekomen via een ad die de moeite waard was om te bezoeken.
ze hebben teveel ads op dit moment inderdaad..

ik krijg ook veel ads over stormloop bij de ah / jumbo oid ivm een klantenkaart.. (wat gewoon fake ads zijn)

ik hoop dat we hierbij ook een functie krijgen om deze ads te weren.. sommige gesponsorde berichten zijn wel leuk alleen het zijn er teveel.

Zo krijg ik geregeld ivm mijn single status berichten over datingsites.
en gay cruises waarom dat die erbij zit vraag ik mij af maargoed ze zullen op basis van mijn fotos en status wel een inschatting gemaakt hebben sta vaker met vrienden / mannen op de foto en dat daardoor het systeem van slag is.

hiermee hoop ik ook ongewenste ads te kunnen blokkeren. (door ze zoals eerder gezegd als pijnlijk te selecteren)
Dus facebook heeft een homo detector? _O-
Kan je om lachen, maar mogelijk zit hier bepaalde intelligentie voor tonen van ads. Zo weet bing/ google bijvoorbeeld al lang dat je een bepaalde ziekte hebt op basis van je zoekgedrag. Ik vermoed dat meneer ehbiertje gewoon nog uit de kast moet komen :)
Haha, ik ben actief in de medische hoek en zoek werkelijk op alles! Ze zullen zich dan wel afvragen waarom ik nog leef :+
Je kunt erom lachen maar zo werkt het wel. Google/bing etc weten eerder dan je familie of jullie een kind verwachten bijvoorbeeld. Daar zijn bekende cases over.

Wat moeten we doen om het internet weer vrij te maken? Dat is moeilijke vraag en vooral antwoord :/
Mensen doen het hoofdzakelijk zichzelf aan door elke scheet op sites als facebook te delen.
Als je daar moeite mee hebt, zijn deze diensten dan niet te weren?
Ik wou net zeggen. Mensen overschatten hier nogal wat google kan en doet.
Het is geen AI versie van Prof. Charles Xavier of iets dergelijks.
Een defecte gaydar als ik het bericht goed begrijp.
haha ja hoe ze eraan komen |:(

gay boat cruises (al van 3 verschillende aanbieders gehad)
Misschien wil het ad-platform je wat vertellen? ;-)
Het enige dat nog rest is dat eehbiertje zijn gedrag gaat aanpassen om zijn homo-detector resultaat te veranderen.
:P zit je dan niet gewoon in een ontkenningsfase?

maar even zonder grappen, dat zou wat zijn.. door al die data profielen van gebruikers dat facebook het eerder weet dan jezelf :| lijkt me erg ongewenst
het is al eerder gebeurd.. Target stuurde een vrouw coupons en dergerlijke voor baby kleren en luiers enz.

http://www.forbes.com/sit...ant-before-her-father-did

ik ben zelf gewoon hetero.
Mocht het anders zijn zou ik mij daar ook niet voor schamen en zou ik de ads snappen.

Maar nu is het gewoon gok werk (en ben me er ook niet van bewust dat ik verkeerde dingen opgezocht heb oid)

vandaar dat ik het niet echt wens te zien zulke advertenties omdat ze niet relevant zijn.
Maar daar heb je toch geen data profiles voor nodig? Als je een beetje mensenkennis hebt weet je ook al vaak van iemand voordat hij/zij het zelf door heeft. Hetzelfde als met mensen die vreemd gaan: buitenstaanders zien dat vaak al eerder dan de direct betrokkenen. Kleine gedragsdingetjes zijn vaak voldoende.
Het vervelende van de gesponsorde ads is alleen dat ze doen alsof vrienden van jou het leuk vinden.

Zo had mijn vader laatst een ad van een of ander bedrijf waar bij stond dat ik het leuk vond. Laat ik nou net een pesthekel hebben aan dat bedrijf wegens het verkopen van troep... gevaarlijke troep.
Juist, ik kocht laatst een geluidskaart en gebruikte Google hiervoor. Toen ik de geluidskaart al had gekocht kwam er een advertentie op Facebook te staan voor precies dezelfde geluidskaart die ik al gekocht had? 8)7
Dat zijn dus die irritante tracking cookies. Ik had een keer iets gekocht bij Zalando toen werd ik helemaal doodgegooid met Zalando reclames op zo'n beetje iedere andere site. Sindsdien blok ik alles.
De tracking cookies kan je natuurlijk gewoon verwijderen. Een dik jaar geleden loste dat dit probleem nog op, maar nu zijn er zoveel trackers actief die de bijhouden welke pagina's jij bezoekt. Die slaan de gegevens gewoon zelf op. Je hebt dus geen cookies en geen controle meer. Als je dit leest zijn er al 5 trackers die je hebben gespot.
Een mooie anekdote van mijn vriendin: Die had dus een leren jasje gekocht voor zeg 300 euro bij Zalando. Vanwege de tracking cookies kreeg ze hier echter na een week of 3 een advertentie van voorgeschoteld. Voor 180euro. En omdat Zalando zo relaxed is met het retourneren (geen verzendkosten, 90 dagen op proef) kan je zo dus een nieuwe voor 150 euro bestellen, en retourneren met de bon van de oude. Zo kost een jasje uiteindelijk maar bijna de helft.
Ik vind tracking cookies geniaal!
Haha zo pakt het goed uit inderdaad :) De vraag is alleen of dat een tweede keer gaat lukken ;)
Dat noemen ze A.I. |:(
Wat ik nog het meest irritante vind is dat wanneer je iets online hebt opgezocht en gekocht, (dus hebt het reeds in bezit), dat je vervolgens daarna weken lang gespamt wordt met advertenties met het betreffende product wat je allang gekocht hebt. Oftewel Mosterd-na-de-maaltijd advertenties...

(Edit: Ok, kennelijk hebben er meer mensen hierboven last van...)

[Reactie gewijzigd door FrankAlexander op 19 december 2016 11:11]

Los van het feit dat je mensen nog erger in hun eigen realiteitsbubbel laat zweven en ze binnen no time compleet hun grip op wat echt is en wat niet verliezen. Facebook is allang geen normale social media website. Ik zou ze ook geen criminelen noemen maar damn wat gaat het slecht met het internet de laatste tijd.
Amen..

Het ooit zo 'leuke, lache en informatieve' internet lijkt met een bloedgang vervangen te worden door iets wat je compleet nutteloos maakt en voor veel haast een tikkeltje schizofreen (heb mensen om mij heen die meest debiele dingen geloven vanwege facebook/internet).

Vraag mij al een tijdje af hoe het opgelost/verbeterd zou kunnen worden, maar met een simpele wet ga je er niet komen. Dus vermoed dat de overheid echt bewustheids campagnes moet starten om te melden dat 'media/internet' schadelijk kan zijn als je je hoofd te vaak in de anus uitgang (facebook/media) van het internet steekt.. Maarja ook dat helpt niet voor iedereen

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 17 december 2016 08:50]

Dat niet alleen, ook de arrogantie van Google, Facebook e.d. ze doen net of zij het lichtende voorbeeld voor de wereld zijn terwijl op de achtergrond de poen regeert.
Klopt en mensen hebben gemiddeld gezien gewoon hun hoogte punt van intelligentie gehaald..

Bedrijven als Google en Facebook walsen recht over ons heen alsof we een kudde weiland dieren zijn.. we snappen/zien het toch niet
Uiteraard, het heeft ook voordelen voor Facebook...
De gebruiker krijgt geen "pijnlijke" zaken te zien, en Facebook kan je een andere ad serveren waarvan de kans veel hoger is dat je er op klikt. ;) Win-win.
Yup. "The number of ads you see won't change".
Top. Nu kunnen mensen die Facebook gebruiken gemakkelijk alles markeren als "pijnlijk" en dan is binnen no time Facebook reclame vrij!
Als dat zouden doen, dan zijn er binnen een paar jaar heel veel mensen van hun facebook verslaving af.....
Alles wat er doorglipt ondanks privacy badger markeer is als ongewenst seksistisch :P of gewelddadig. Helemaal zorg reclames en energie reclames alles is sex of geweld.
Uiteraard stijgt hierdoor de prijs voor advertenties die je wél wilt zien. En ze kunnen natuurlijk meer over jou dankzij de feedback.
Dit was ook het eerste wat bij mij te binnen schoot.

Je 2e alinea is een oplossing voor denk ik, maar die zal helaas te idealistisch blijken (of niet?). Een non profit organisatie die gedragen wordt door crowdfunding. Iedere werknemer die de website onderhoud verdiend een normaal salaris om van rond te komen en dat wordt betaald door de miljoenen gebruikers van het programma.
Wie zijn Facebook, Microsoft, Google, Twitter, ook Apple mag niet vergeten worden - en vele anderen dat zij zich het recht om te mogen censureren toe-ëigenen.
Dat moet onder controle van justitie - niks en niemand anders mag voorschrijven wat kan en wat niet! We leven in een rechtstaat die onder druk komt van de schendingen van de privacy en het censureren van wat kan en niet kan op bedrijfsinitiatief.
M.a.w. de overheden hebben jaren geslapen en geen API opgelegd waardoor justitie gewoon censuur goedkeurt - en controle daarover heeft - met rapporten, en waartegen in beroep gegaan kan worden. Dat is vooral 't belangrijkste - van wie men censureert moet dat weten dat er gecensureerd wordt.
Nu gebeurt het sneaky - en dat is pas ondermijnend voor de democratie!
Maar wie ben jij om te bepalen wat iemand met zijn eigen website uitspookt? Tweakers mag toch ook helemaal zelf weten welke submits ze wel of niet doorlaten? Welke comments ze wel of niet laten staan? Welke topics ze wel of niet sluiten?

Daar hoeft echt geen overheid iets over te zeggen te hebben.

Dit is geen censuur. Verre van. Als je die advertenties zo graag wil zien, post ze op je wall.
Absoluut, deze bedrijven zijn veel te machtig geworden. Het Internet is zo'n belangrijk medium geworden dat de controle erover niet in handen mag liggen van niet democratisch gestuurde entiteiten.
Wat is pijnlijk ? wat is en 'butthurt, denk dat je je beter druk kunt maken om,
Hoi Facebook, wil je mijn pincode?
http://www.ad.nl/dossier-...je-mijn-pincode~a72f7c7d/

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 17 december 2016 19:09]

Ja, die is heel pijnlijk. De natte droom van de informatie verzamelaar.
Met alle respect voor iedereen die problemen heeft gehad rondom het ouderschap (en trust me, daar heb ik zelf genoeg vervelende ervaring mee), maar als je niet tegen een reclame kunt omdat deze te pijnlijk is dan is het internet wellicht niet de juiste plek voor je. Zeker niet op een medium als Facebook, waarvan familie- (en dus ook baby)foto's een integraal onderdeel zijn geworden.

Laat staan dat je dan alsnog op tv, in winkels, in bladen, in brochures, op billboards met de Pampers-, Olvarit- en Nutrilonreclames om de oren wordt gesmeten. Zoals iemand al eerder zei, eerst wat eelt op de ziel en dan verder. Waarmee ik niemands gevoelens wil bagatelliseren (ik heb mijn nodige portie leed op dat vlak écht ook wel gehad) maar dit lijkt me een beetje overbodige functie.

Om nog maar niet te spreken over wat de bedoelingen erachter zijn (data verzamelen, gerichter adverteren).
Nee, dat is geen respect voor iemand die problemen heeft. Dat jij zelf dingen hebt meegemaakt betekent dat jij weet wat jij toen hebt gevoeld en ervaren. Maar het betekent niet dat anderen dat op dezelfde manier ervaren als jij, en daarin hetzelfde nodig hebben.
Als de functie voor jou overbodig is: prima, dan gebruik je het toch niet? Vrijwel alle functies zijn in dat opzicht overbodig: bij welke functie dan ook (zeker op het internet) durf ik te garanderen dat er meer mensen zijn die het niet gebruiken dan die het wel gebruiken. No problemo - dat bestaat allemaal naast elkaar en geeft hooguit een wat onhandige UI. Maar die weerstand, dat toeeigenen, dat als jij het niet nuttig vindt, het dus ook voor anderen niet nodig is en te impliceren dat ze zelfs niet op internet horen omdat ze een andere ervaring hebben... da's bizar. (En onaardig.)

Ten tweede is die drogredenering met 'jamaar...' zo langzamerhand wel over z'n beste tijd heen. NEE, geen enkele maatregel voor wat dan ook fixt de wereld in 1 magische stap. Bepaalde advertenties laten uitschakelen door bepaalde gebruikers die er behoefte aan hebben doet niets aan radioreclames, billboards en onaardige opmerkingen. Maar... het doet iets aan onprettig ervaren advertenties. Daarmee is het voor die gebruikers, in die situatie, een verbetering. Positief dus. Zo gaat dat in het leven, je tweakt een beetje en past een beetje aan, en geen van die dingen is de One True Fix, en dat hoeft ook niet, maar kleine beetjes die je leven leuker maken en niet voor nodeloze pijnlijke confrontaties zorgen = winst.

(En mochten mensen werkelijk verontwaardigd zijn over het privacybeleid van Facebook - steun Bits of Freedom, boycot facebook en vraag ieder bedrijf waar je mee te maken hebt om ook contactkanalen buiten facebook om open te houden... oftewel: kies je terrein om principieel over te zijn zo dat het wat minder lullig is naar mensen voor wie het wel wat toevoegt om een advertentie te weren.)
Ok, mijn reactie was wellicht wat kort door de bocht voor sommigen, en wellicht had ik beter aan moeten geven dat dit mijn mening is, maar mijn punt is meer: hoe zinvol is het blokkeren van een baby-advertentie als er in je tijdlijn minimaal drie "KIJK EENS NAAR MIJN SCHATTIGE BABY"-posts staan? Met foto's, video's en al? Komen ze niet van vrienden dan komen ze wel van videopagina's, die ze al dan niet gesponsord in je tijdlijn droppen. En ja, dat heeft hier ook wel eens een samengeknepen maag veroorzaakt.

Natuurlijk is het een begin, maar als het zo pijnlijk is om dat te zien kun je je beter nog even niet op Facebook begeven imho. Net zoals je beter even het blad "Ouders van nu" kunt mijden. Natuurlijk is het een begin en zal het voor sommigen een positief iets zijn, maar ik zie er persoonlijk, op dit medium, het nut niet van in.

Ik word persoonlijk ook een beetje moe van alle bedrijven die soms ver gaan om maar niemand voor het hoofd te stoten. Voorbeelden genoeg tegenwoordig. In de basis een goed iets, maar het gaat mij vaak te ver, en om daadwerkelijk nuttig te zijn niet ver genoeg. Je lost namelijk nooit iets op. Als er familie van je in een oorlog is gesneuveld kom je nog wel advertenties van World of Tanks en Call of Duty tegen. Kinderen van alcoholisten worden geconfronteerd met drankadvertenties. Er zal altijd iets vervelends overblijven, en je kunt mensen niet beschermen tegen pijnlijke zaken. De enigen die dat kunnen zijn zij zelf: of de confrontatie aangaan of wegblijven van potentieel pijnlijke media.
Ik vind eigenlijk alle reclame wel storend, dus als ik er maar genoeg laat blokkeren dan zie ik ze uiteindelijk helemaal niet meer ? Vrees dat het zo niet gaat werken, alleen de advertentie's die hun selecteren om aan of uit te zetten...
Als er uiteindelijk alleen nog maar transseksuele Braziliaanse midget kookboekenreclames overblijven, dan krijg je die als reclame. Want het aantal reclames verandert niet.
Die waren uitverkocht weet ik uit ervaring
dus als ik er maar genoeg laat blokkeren dan zie ik ze uiteindelijk helemaal niet meer ?
Leuk bedacht, maar dat gaat niet werken:
quote: Screenshot bij artikel
The number of ads you see won't change
Zo gaan ze nog grotere bubbels creëren. Mensen die alle ads waar ze niet mee eens zijn als pijnlijk gaan markeren.
Ik denk niet dat het zo ver gaat.
In het voorbeeld gaat het ook over babyspulletjes, wat nogal klote is als je geen kinderen kan krijgen of je baby is helaas niet goed ter wereld gekomen. Dat kan echt heel heel veel pijn doen.
Daar ontwikkel je dan wel een schild tegen, maar toch - zeker als het net gebeurd is, zie je die kinderspeeltjes e.d. en ga je nadenken over wat je had kunnen hebben, en dat verergert het verdriet weer. Et cetera.

Dat soort dingen wil Facebook gaan voorkomen.
Ik denk niet dat je "hij heeft een andere mening, dus dit wil ik niet zien! :( :'(" kan gebruiken als argument, dus dit zal ook wel enkel bij selecte advertenties kunnen lijkt me.
Hou wel in je achterhoofd dat Facebook een bedrijf is en geen liefdadigheidsinstelling. Bovendien is hun business het verzamelen van informatie. Informatie over jou. En ieder stukje extra informatie dat je vrijgeeft, pijnlijk of niet, lever alleen maar meer op...
Hou wel in je achterhoofd dat Facebook een bedrijf is en geen liefdadigheidsinstelling. Bovendien is hun business het verzamelen van informatie. Informatie over jou. En ieder stukje extra informatie dat je vrijgeeft, pijnlijk of niet, lever alleen maar meer op...
Zou je nou serieus iemand wiens baby is overleden aanraden om deze optie niet te gebruiken, puur en alleen om FB informatie te onthouden...!? :X

Ik snap dat veel mensen geen fan zijn van targeted ads en ja, deze feature heeft ook voordelen voor FB zelf. Maar kunnen we alsjeblieft eerlijk toegeven dat dit voor een (hopelijk!) kleine groep mensen een enorme verbetering is? Ik heb geen flauw idee of de medewerker die dit bedacht heeft bezig was om meer clicks te genereren of dat ie probeerde iets goeds te doen (en FB's eigenbelang pas later inzag). Net zo min weet ik waarom zijn manager besloot om dit daadwerkelijk in te voeren. Maar zélfs als FB hier, van allereerste idee tot en met het uitrollen, voor de volle 100% alleen gemotiveerd is door eigenbelang (en het voordeel voor gebruikers alleen dient ter camouflage van dat eigenbelang), dan nog verandert dat niets aan het feit dat het voordeel voor gebruikers er wel degelijk is! Als je lekker sarcastisch wilt roepen "er is nieuws over FB en targeted ads en het is eindelijk een keer goed nieuws voor de gebruiker", ga je gang. Maar het is goed nieuws voor gebruikers, ga dat nou niet ontkennen!

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 16 december 2016 22:34]

Zou je nou serieus iemand wiens baby is overleden aanraden om deze optie niet te gebruiken, puur en alleen om FB informatie te onthouden...!?
Is dat zo'n gek idee dan? Nou is zoiets geheid pijnlijk, en elke pijnlijke advertentie die je niet ziet scheelt weer, maar er is ook nog zoiets als een buitenwereld die daar alsnog geen rekening mee houdt dus die laag eelt moet toch op je ziel groeien vroeg of laat. Je moet je vantevoren dus heel goed afvragen wat je ervoor over hebt om een 'safe space' te creeeren die misschien niet eens zo veilig is (want commercieel en geen liefdadigheid).
Zou je nou serieus iemand wiens baby is overleden aanraden om deze optie niet te gebruiken, puur en alleen om FB informatie te onthouden...!? :X
Ontwijkend gedrag. Facebook is maar een (1) van de confrontaties.

Mogelijk moeten de mensen geestelijke hulp hebben. Maar een advertentie op FB wegklikken en dan denken dat er nergens meer herinneringen opgerakeld worden is naief.
De wereld hangt aan elkaar van kinderen, kinderspullen, kinderwagens, creches, speelgoedreclames en nog veel meer.
En dan, na het verlies, uiteraard ook geen andere kinderen willen hebben of die van familie en kennissen willen zien en accepteren. Want het verlies is zo groot.
Een beetje empathie doet wonderen. Het is een goed, nuttig overlevingsmechanisme om dingen die pijn doen (tijdelijk) te vermijden. Als je een brandwond hebt, of een blauwe plek, of een gekneusde enkel, is het ook zinnig om die tijd te geven om te herstellen door tijdelijk minder te belasten. Dat is niet slap, dat is een prima mechanisme van de natuur.
Dat betekent niet meteen dat je dus 'nooit meer' een kind van kennissen wilt zien of accepteren, dus laten we ook niet alles meteen in het absurde trekken. Het is ook niet nodig om het meteen te medicaliseren. Gewoon wat respect en empathie kan prima.

(En nee, de motivatie van facebook is waarschijnlijk niet vanuit empathie, maar veel pragmatischer dat ze zien dat als dingen te pijnlijk gevonden worden, dat leidt tot mensen die afhaken van facebook, of de moeite nemen een adblocker te installeren. Doet er niet toe. Is geen enkele reden om mensen die verdrietig zijn en bepaalde dingen niet willen meteen in de hoek van geestelijke hulp te drukken. Als dat nodig is, prima trouwens, maar vervelende confrontaties willen vermijden is een heel natuurlijk en gezond coping mechanisme.)
Dat is leven ouwe, je komt nou eenmaal elke dag dingen tegen die pijn doen. Dan kan je niet maar alles wat je niet leuk vind weg klikken om maar een fijn leugentje van je leven te maken. Mensen zijn nu al bijna niet meer in staat om uit hun eigen bubbel te komen met bijvoorbeeld google die haar zoekresultaten aanpast op wat jij wel of niet leuk vindt. Met Facebook erbij die ook nog constant met de hersenen van haar klanten loopt te klooien met al die random experimenten kan je wel zeggen dat het niet zo ver komt... Geef ze een excuus en het gebeurt. Sta het toe en het gebeurt. Kijk even weg en het gebeurt.

Mensen kunnen nu al niet meer vrijwillig hun ogen van hun telefoon schermpjes houden en bij diezelfde mensen vertrouw jij erop dat ze niet alles wat ze leuk vinden maar weg gaan klikken? Kijk naar Reddit, je hoeft maar iets te zeggen waar mensen het niet mee eens zijn of gewoon niet aansluit op hun realiteit en je wordt:

- Compleet zwart gemaakt op de gekste manieren door ridiculisering of doxxen
- Naar oblivion gedownmod zodat je comment gewoon verdwijnt.

Zoals Ironx al zei, Facebook is geen liefdadigheidsinstelling en het zal ze eigenlijk geen worst boeien of jij in een fantasie wereld zit; zolang zij maar aan je kunnen verdienen is er geen goed of slecht. Elk individu die claimt dat bepaalde zaken 'nooit zover gaan komen' lach ik dan ook gewoon uit omdat het over het algemeen overheden/instanties zijn die ze tot veranderen dwingen of een groot schandaal waar iedereen helemaal over flipt. Wanneer is de laatste keer dat jij een bedrijf een goede weloverwogen keuze in het voordeel van de normale burger hebt zien maken? Wanneer heeft Google/Facebook bijvoorbeeld een keuze gemaakt om uit zichzelf (publiekelijk) minder data te vergaren uit angst voor teveel surveillance of whatever? Nooit
Dat is leven ouwe, je komt nou eenmaal elke dag dingen tegen die pijn doen. Dan kan je niet maar alles wat je niet leuk vind weg klikken om maar een fijn leugentje van je leven te maken.
Zeker, maar het is al erg genoeg om zoiets mee te maken - ik kan me goed voorstellen dat je dan niet zit te wachten op foto's van blije moeders met blije baby's met een aanbieding om allemaal leuke spulletjes te kopen voor "je nieuwe kindje". ;)

Dat kom je overigens ook voornamelijk tegen op internet.
Het fenomeen van een 'bubbel' is niet iets sinds internet. Voor die tijd kozen mensen ook al een krant die bij hun mening aansloot, vrienden en clubs die bij hun interesses pasten, actief te zijn bij een politieke partij enz.

Dat maakt het leven nog geen fantasiewereld. We zijn gewoon niet in staat om met de enormiteit van de wereld om te gaan. We zijn nog steeds mensen die in kleine groepjes leven, alleen die groepjes zijn nu niet meer aan een geografisch klein gebied gebonden. De wereld verandert sneller dan wij :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 december 2016 05:34]

Maar dan ligt er vervolgens zo'n pakket folders in de brievenbus inclusief de aanbiedingen van de Prenatal. Bijvoorbeeld. Of je hoort een Dela reclame op de radio als je nog in een rouwproces zit.
Kan me voorstellen dat dit 2 kanten op werkt, en beide in het voordeel van Facebook en hun adverteerders. Je krijgt betreffende advertenties namelijk niet meer te zien, maar wel een 'passend' alternatief.

Dus als je bijvoorbeeld advertenties van Durex 'pijnlijk' vindt, krijg je ineens advertenties voor erectie stimulerende middeltjes voorgeschoteld? En als je dat weer 'pijnlijk' vindt krijg je advertenties van lustopwekkende kruidendrankjes voorgeschoteld.*

Krijgen ze toch weer een 'beter' beeld/profiel van hun gebruikers... en dat levert ook weer meer geld op indien verhandeld.

* Is maar een voorbeeld, heb zelf geen Facebook dus ik weet echt niet wat voor advertenties daar allemaal getoond worden.

[Reactie gewijzigd door ironx op 16 december 2016 21:53]

Geweldige tool om met 'sociale truckjes' een nog beter profiel van jou te maken, om betere onzi.. reclame te serveren.
waarom dringt het niet door dat ik alleen op linkjes zou kunnen overwegen te drukken als ik iets nodig heb ?
en meestal 99 % heb ik andere kanalen om te verkrijgen wat ik wil....
De mensen van tegenwoordig zijn te snel "offended" imho. Vooral op Facebook heb je van die mensen die te snel oordelen, Zinder verstand van zaken te hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*