Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Facebook experimenteert met korte commercials bij livestreams van gebruikers. Het gaat om een test met een beperkte groep gebruikers, waarbij advertenties vijf minuten na aanvang van de stream geïnjecteerd kunnen worden.

Facebook live videoFacebook heeft het testen met livevideo-advertenties bevestigd tegenover Adage. "We houden een kleine test met een groep uitgevers die de optie hebben om een korte advertentieonderbreking in hun Facebook Live Video's te stoppen", staat in de bevestiging.

Volgens een van de deelnemende uitgevers mag de videoadvertentie pas vijf minuten na het beginnen van de livestream ingezet worden. Facebook is altijd terughoudend geweest met reclame aan het begin van video's, vanwege de negatieve invloed op de kijkervaring. Daarnaast mogen uitgevers reclame met een maximale lengte van 15 seconden gebruiken voor Facebook Live Video.

Volgens uitgevers kunnen ze aangeven welke categorie adverteerders ze willen inzetten en advertenties uitschakelen bij streams over gevoelige onderwerpen. Facebooks livestreamingmogelijkheid is in de afgelopen maanden meerdere keren in het nieuws geweest vanwege dramatische gebeurtenissen die uitgezonden werden, zoals schietpartijen. Tegelijkertijd betaalt het sociale netwerk beroemdheden en uitgevers om live te gaan streamen, om zo meer aandacht te genereren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Facebook is altijd terughoudend geweest met reclame aan het begin van video's, vanwege de negatieve invloed op de kijkervaring.
Want later in een video is het zo'n feest? 8)7
Parteeeh!!! 8-)

Ik merk dat ik sneller geneigd ben weg te klikken als er meteen reclame is.
Nu.nl kan je zelfs eerst een advertentie van 30 seconden voorschotelen terwijl het filmpje maar 12 seconden duurt, resultaat is dat ik daar nog nooit iets heb gekeken.

Ook kun je op deze manier even "proeven" of je het filmpje de moeite waard vind om te kijken.
Daarnaast heb ik bij Nu.nl ook nog vaak dat na die verplichte 30s reclame het echte filmpje niet eens wil starten :(
En heb je al geprobeerd te herladen? Het schijnt dat het de 3e of 4e keer meestal wél werkt. :+
of anders de 30ste of 31ste keer wel! Werkt perfect!
Ik wacht altijd op #404, dan weet ik tenminste zeker dat-ie niet gevonden kan worden. :+
Ja ik doe dat 1 keer (30 keer klikken) en kom dan vervolgens nooit meer terug. Facebook gebruik ik en vele anderen niet meer. Wat een onzin is die "dienst" zeg.
Ik moet zeggen dat tweakers de reclame wel goed heeft afgestemd qua lengte. Ik werd op een gegeven moment wel gek van de man die bij microsoft werkt en zegt dat geld een andere waarde heeft :) Dat heeft me ook uiteindelijk doen beslissen bij een abonnement op Tweakers en het bevalt mij zo goed dat ik er volgend jaar weer 1 neem.

Bij de telegraaf en nu.nl enzo is de hoeveelheid reclames echt hinderlijk, vooral de lengte. Weet je welke site dat nog erger heeft want die krijgt het zelfs voor elkaar om het zelfde gevoel op internet te scheppen als ''thuis op de buis'' .... Kijk.nl, RTL XL of hoe het ook heet. Wat hinderlijk zeg die reclame. Gewoon reclame blokken ertussen doen he.
Nu.nl bekijk ik op mobiel dan ook alleen maar met Firefox, ivm ad-block.

Ik zie sowieso dat ik op mobiel steeds vaker switch naar FF ipv Chrome, ivm automatisch startende video's op sites, ads, etc etc. Het is gewoon ontzettend irritant, en al die reclame's hebben eerder een averechts effect op mij, in dat mijn beeld over het getoonde merk meteen een stuk negatiever wordt.

Maar goed, ik zie ze ook niet snel stoppen met ads, dus het blijft gewoon behelpen met ad-blocks enzo...
tja, een soort cliffhanger, als je al aan het kijken bent is de kans dat je doorkijkt denk ik groter.

bleh, weinig zo erg als reclame in video's...
Dat is een van de redenen om mijn TV abonnement op te zeggen. Je kijkt een film die sowieso diverse keren wordt onderbroken door reclame. Om de ontknoping (meestal de laatste 5 minuten) te kunnen zien moet je nogmaals door een reclameblok van 10 minuten. De mensen die dat hebben bedacht verdienen een flink pak slaag.
Nou ja, de mensen die dat bedacht hebben, hebben dat op zich goed gedaan: de zichtbaarheid van reclame is dus hoog. De daaruit voortvloeiende irritatie dus ook.

Was het niet SBS6 die de film dan ook nog onderbrak voor zo'n sneu "nieuws" programma? Dat was werkelijk het toppunt, of liever dieptepunt.

Ik kan m'n TV abonnement niet opzeggen omdat ik dan geen internet heb. Koppelverkoop is legaal in Nederland blijkbaar. Ik vroeg de man aan de telefoon, toen hij me nog meer wilde aansmeren, dat ik juist minder wilde. Dat men de TV (er wordt toch weinig nuttigs uitgezonden) er maar uit moesten filteren. Hij gaf aan dat dat technisch onmogelijk was. Ik vroeg hem toen hoe dat dan wel kon met bepaalde kanalen en uberhaupt met internet. Toen was het gesprek heel snel afgelopen...
Ik vraag mij altijd af hoe het nou zit met de zichtbaarheid van reclames: vaak is de eerste seconde van het reclameblok een trigger om het toilet eens een keer te bezoeken, wat te drinken te pakken of even wat aandacht te besteden aan andere zaken dan de tv. Het liefste demp ik dan ook even het geluid om niet afgeleid te worden door al die commerciele onzin. In "mijn wereld" heeft een poster boven een urinioir een betere zichtbaarheid dan de reclames op televisie. Echter, als de frequentie van de reclames te hoog is (vaker dan eens per 30m) dan is de kans dat ik via het hetzelfde kanaal / medium doorkijk redelijk klein.

NB. Dat was inderdaad SBS6 met Hart van Nederland. Ik denk dat dat grapje piraterij wel een kleine boost heeft gegeven aangezien veel mensen niet zo lang gaan wachten :X

[Reactie gewijzigd door Xirt op 2 augustus 2016 10:48]

Alleen zo vaak hoef ik niet naar de WC en zo snel drink ik ook niet :'(
Ha ha ha.

Anders kun je beginnen met de film te bekijken terwijl je hem download, bij het 1e reclame blok is die meestal wel binnen toch?

Ik denk dat wanneer streaming diensten dit goed oppakken, er best wel wat geld uit kunnen slepen.
Ach, tandenpoetsen moet ook gebeuren, net als de bak buitenzetten, de was uit de wasmachine halen, glas naar de glasbak, je mail checken of je gaat gewoon verder in het leesvoer dat voor handen is.
Over die zichtbaarheid heb ik altijd getwijfeld. Ik heb eens reclame gemaakt op tv en ze konden dan precies de kijkdichtheid vertellen betreft leeftijd en nu komt het: man of vrouw die naar het programma zat te kijken. Hoe ze ooit aan die cijfers zijn gekomen weet ik niet maar bepalen welk geslacht er kijkt vind ik echt knap.

De reclame heeft enigszins wel geholpen maar de hoeveelheid miljoenen die multinationals ertegen aan gooien roept bij mij wel de vraag op of het wel rendabel is. Ik denk namelijk dat er heel veel mensen zijn zoals jou, ik was er zelf ook 1 van. Ik kijk al sinds 2005 geen gewone televisie meer en kijk sindsdien downloads en nu vooral downloads en netflix.

Ik onthoud serieus geen reclames van Facebook omdat ik die gewoon blok in mijn gedachten. Nu zit ik er ook niet echt veel meer op en ik denk ook wel dat ik het uiteindelijk zal deleten. Ik ben ook wel een voorstander van een reclame vrij abonnement op internet alleen denk ik niet dat dat ooit zal gebeuren :)

Waar ik wel in geloof zijn bijvoorbeeld reclames op programma's zoals de Superbowl, frontpage banners op Youtube en posters bij bushaltes. Jij?

[Reactie gewijzigd door Sciletto op 2 augustus 2016 11:26]

Kijkcijfers worden bepaald door een meetkastje bij een kleine groep mensen (1235 huishoudens). Lees ook http://mens-en-samenlevin...-kijkcijfers-bepaald.html en https://www.kijkonderzoek...konderzoek-in-vogelvlucht
Bij KPN is dit wel degelijk mogelijk, Internet en Bellenpakket, waarbij het bellen optioneel is. (Kunt gratis vaste aansluiting nemen en betaald dan gewoon naar verbruik)

Tip: als je wilt gaan afsluiten, doe dit via de telefoon. Vaak kunnen ze als je zegt dat je nog twijfelt een extra aanbieding doen ;)

Edit: Link fixed, @RavenLord danku. Wie gebruikt er dan ook als extensie .htm inplaats van .html ...

[Reactie gewijzigd door VincentdeVreede op 2 augustus 2016 13:29]

Je linkje geeft een 404 ;)
Als het aan mij zou liggen had ik hier thuis het TV abonnement gisteren al opgezegd, maar vrouwlief is nog niet overtuigd.
In de praktijk als er een mooie film komt op TV die we willen zien dan pakken we de bluray of downloaden we hem even snel.
En dan na afloop als je terug naar TV switched kun je eventueel de 2e helft nog een keertje terugkijken.
Ik vind het ook vervelend, maar het is wel de legale manier om een film te kijken zonder er rechtstreks voor te betalen (dat doe je dus door de reclameblokken, waarvan je er toch altijd wel 1 of 2 ziet)..
Yep! Daarom onderbrak het Hart van Nederland ook altijd de film, tot grote vreugde van de kijkers.
Ik gebruik FB gelukkig bijna niet meer en video al helemaal niet, dus ik zal er geen last van hebben, maar de andere miljard+ mensen...
Ik haat dat van sbs6!!!!! Hart van nederland heeft vaak niet eens interessant nieuws! De films duren al lang genoeg door al die reclame en dan krijg je ook nog eens van dat camping nieuws tussendoor!

Sorry maar ik werd gelijk weer boos toen ik het zag staan :P na al die jaren alsnog boos, ze moesten eens weten bij sbs |:(
Hoorde laatst een interview met Irene Moors op NPO Radio 1 waarin ze vertelde over haar overstap van RTL naar SBS. Ze gaf aan dat RTL binnen de Nederlandse televisiewereld de absolute top is en SBS daar nog altijd onder zit, maar diezelfde top wel wil bereiken. Laat SBS dan eerst eens zorgen dat de programmering interessanter wordt (bijv. niet 3 keer hetzelfde programma achter elkaar en meer originele programma's) én dat ze niet meer zulke geintjes uithalen met programma's-binnen-programma's zoals inderdaad Hart van Nederland of Shownieuws midden in een film. Aan de andere kant doet/deed RTL4 dat bijv. heel veel met productplacement in GTST. Apple computers, tijdschrift Vriendin, enz. Het dieptepunt vond ik wel dat er een paar maanden geleden een film werd uitgezonden op SBS6 en er binnen die film 3 keer ge-edit was door de mensen van SBS6 om reclame voor hun K3-programma te maken. Zo stond er middenin de film ineens een programmalogo op de maan; was er een nummerbord aangepast en in plaats van een Amerikaans liedje op de radio, hoorde je K3. Ik meen dat SBS later excuses heeft aangeboden en gezegd dat het ludiek was bedoeld, maar op deze manier verpest je voor veel mensen de beleving. Op de Duitse televisie heb je van die programma-overlays die reclame maken voor een andere serie bijv. Ik dacht dat SBS6 dat ook deed voor een programma van Gerard Joling. Als dan je serie of film niet gestopt wordt, maar je met bewegend beeld en geluid wordt getrakteerd, dan wordt je daar niet vrolijk van.

Als ik kijk naar Tweakers, dan is dat de enige site die ik ge-whitelist heb voor reclames met mij adblocker. Zodra daar voor de 10e keer een filmpje start met dezelfde reclame, moet ik het filmpje wel echt heel graag willen zien, want anders klik ik hem meteen weg. Na de dertigste Belastingdienstreclame of trailer voor Call of Duty, weet ik het wel.

Met Facebook precies hetzelfde. Als een bepaalde reclame midden in een filmpje komt, dan gaat de lol er snel af. Sommige free2play games zoals HayDay laten commercials zien, in ruil voor diamanten. Ook vervelend, maar dan wordt je nog beloond.

Ik snap het grote nut van reclame, het is niet voor niets commerciele televisie en Facebook wil ook winst maken, maar pak het alsjeblieft anders aan. Nu wordt de irritantiefactor bij de gemiddelde kijker alleen maar hoger. Slechte aandacht = ook aandacht, maar als je goodwill kweekt met je manier van reclame maken, wordt het waarschijnlijk wel effectiever. Gratis voor ons, is niet gratis voor de contentleveranciers en providers, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dit leuk vinden.

Lang verhaal kot: reclame nodig en ok, maar wel subtiel graag.
_/-\o_ haahahahha campingnieuws. Hulde
Inderdaad, ik heb laatst eens een South Park aflevering proberen te kijken en die tonen om de zoveel minuten ook een reclameblok. Ik ben halverwege gestopt omdat ik die gedwongen reclame simpelweg niet meer trok. Nee, dan liever zoals youtube het doet met aan het begin inclusief de optie na 5 seconden door te gaan naar de video.
Bij Youtube zit ik 5 seconden lang maar naar die knop te staren totdat ik erop kan klikken. Geen idee waar die reclame dan over gaat :) Daar kun je je dus ook afvragen hoe nuttig de reclame daar is.
Adblock werkt goed voor southpark.nl . Kan helaas niet hetzelfde zeggen over dumpert, waar de reclames er toch nog tussendoor komen (gelukkig zijn ze met 1 refresh verdwenen)
"Negatieve invloed op de kijkervaring" = Het wegklikken van een video.

Daarom stoppen de RTL's van deze wereld de reclame na aanvang van een aflevering en niet tussen afleveringen van een serie in. Dan is de kans dat kijkers blijven hangen en niet wegzappen/klikken groter.

De truuk is om de ervaring nét niet zo negatief te maken dat ze afhaken.

[Reactie gewijzigd door walterg op 2 augustus 2016 12:54]

wat ze bedoelen is "als mensen vooraf een advertentie te zien krijgen, klikken ze de video weg"
Reclame in livestreams kan ook na hack malware in livestreams tot gevolg hebben.
We blokkeren zowiezo alle rotzooi van facebook, twitter en consoorten - en we zijn blij dat die skype-rommel via de cloud gaat (da's ook gemakkelijker te blokkeren).
Dus laat de malwaremakers het karwij maar afmaken, zou ik zeggen - dat is heel cynisch, maar zo'n veelgebruikte diensten zijn nu eenmaal een hoofddoelwit, zo denken die criminelen - en zo moeten wij ook denken als we veilig willen blijven.
Alles schrappen wat overbodige rotzooi is, het helpt.
Helemaal mee eens. !
alleen je Skype via cloud.. ai.. ik blijf ver van cloud vandaan.. behalve die van mezelf dan.
Bijna alle cloud diensten injecteren je bestanden, doe ze maar hashen..
Facebook wil aardig achter youtube aangaan volgens mij.. Om de zoveel tijd reclame er tussen proppen.
Nog meer vervuiling over de lijn. Ik snap best dat er geld verdient moet worden maar je kunt het ook overdrijven hoor.
Facebook verdient ongeveer ¤1,35 per maand aan een Nederlandse gebruiker: http://www.nrc.nl/nieuws/...ebruikers-1592441-a715864

Waar is de optie om voor ¤1,35 per maand alle reclame uit te zetten? Zoals bijvoorbeeld op tweakers.net mogelijk is voor ¤1.25 per maand.
Hoezo zou die optie er moeten zijn? Zonder echte concurrentie is daar geen reden voor.
Mensen zouden zelf het onderscheid moeten maken tussen echte sociale netwerken en commerciele netwerken die ingericht zijn om iedereen zo lang mogelijk bezig te houden met niks, en beseffen dat alle benodigde infrastructuur om met elkaar te communiceren er al lag voordat die netwerken er waren, wat de vermeende noodzaak van reclame heel erg twijfelachtig maakt.
Ik denk dat Facebook zichzelf in de vingers snijdt door deze optie niet aan te bieden. Ik zelf gebruik Facebook de laatste jaren steeds minder, mede doordat er zo gefocust wordt op reclame/win-acties/gesponsorde video's.

Maar je hebt in die zin gelijk dat ik nu bijvoorbeeld meer Instagram gebruik, waar ik geen ongewenste reclame voorgeschoteld krijg.
Ik denk dat die reclame zo veel opbrengt dat er in theorie wel een paar miljoen gebruikers voor mogen vertrekken. Maar dat doen de meesten niet eens. Ze mekkeren er even over maar morgen zijn ze eraan gewend.
Wat de neuk. Dat hashen is voor mij wel nieuw, dat is gewoon omzeilen van de wet op een manier dat je alles wel kan omzeilen. Wat zij doen is een peperdure audi importeren naar Nederland met een fiat logo erop en het aanslaan als een fiat.

Dus met een encryptie mag eigenlijk alles? Als ik dus whatsapp gebruik en ze komen zogenaamd met het verhaal dat alles ge-encrypt wordt voor jou veiligheid dan zeggen ze dus eigenlijk dat al je berichten bewaard en gebruikt worden voor reclame op Facebook. Daar hashen ze namelijk ook mee dan, 100%.

Probeer alleen maar eens de mensen van whatsapp te halen :(

*edit
Dit is het beleid wat ik op FB kon vinden over hashen.
https://www.facebook.com/business/help/112061095610075

[Reactie gewijzigd door Sciletto op 2 augustus 2016 12:15]

Ach een addblocker en op Youtube heb je nergens last van
Als het embedded zit in de stream kun je er niets tegen doen. Dan ziet een adblocker het verschil tussen de reclame en de echte content niet meer.
Maar die kan je skippen.
Niet in een livestream.

Als het beeld nou halveden zodat je de stream nog kan zien en niks missen lijkt het mij nog enigszins acceptabel.
Maar dan moeten ze bij de live stream zelf ook pauze nemen anders mis je een deel. En dat gaat nooit niet werken.
Dat is dus ook de ophef. Iedereen start op een ander moment en de reclame komt pas 5 minuten nadat iemand is begonnen met kijken.

Ze gaan een voetbalwedstrijd of F1 race niet stil zetten omdat de zoveelste kijker nu reclame heeft, of de livestream 15 seconden pauzeren want dan heb je geen livestream meer. Opties zijn dus 15 seconden missen van de stream (net belangrijke momenten missen) of het beeld delen (best of both worlds)
Ik heb zelf geen facebook dus ik dacht dat het meer om iedereen krijgt op x moment reclame te zien.
Op de Italiaanse televisie heb je tijdens bijvoorbeeld voetbalwedstrijden bij een korte spelonderbreking reclame van pak hem beet tien seconden.

Als de commentator een situatie ziet die even stil kan liggen kondigd hij of zij een korte onderbreking aan, je krijgt je reclame blok (meestal een verkorte versie van een langere reclame, dat blijft beter hangen) en dan ligt meestal nog steeds een speler op de grond als de reclame weg is.

(er zit hier ergens een Italiaans voetbal / liggende speler grap in maar die laat ik even voor wat het is)
(er zit hier ergens een Italiaans voetbal / liggende speler grap in maar die laat ik even voor wat het is)
Grappig is voor iedereen verschillend. Maar je kunt natuurlijk een speler betalen om af en toe te gaan liggen zodat jouw reclame er even tussendoor kan.

En situatie-gerelateerd.
''Grasvlekken in de kleding ? Neem Biotexini Groen''
Een televisiestation kan er natuurlijk voor kiezen wanneer de reclame wordt ingestart en daarop de programmering aanpassen. "We gaan er even uit voor de boodschappen".

Als je een livestream aan het maken bent via FB krijg je geen aankondiging dat je beeld weggezapt wordt voor de reclame die er voor in de plaats komt. Je kan dus niet even iets anders gaan doen omdat je dan niet 'in beeld' bent, maar er vallen misschien wel hele stukken van je verhaal weg.
Eigenlijk wat ze dus doen/deden bij de F1 op tv?
bij F1 races op ziggosport is geen reclame.
Kijk al 3 jaar geen tv meer dus weet inderdaad niet hoe het nu gaat.
Maar laten we zeggen in het tijdperk van RTL.
Facebook wil aardig achter youtube aangaan volgens mij.. Om de zoveel tijd reclame er tussen proppen.
De meeste live-feeds zijn toch al van het niveau Enzo Knol, dus je mist er weinig aan.
Het blijft jammerlijk dat ze denken dat als ze de reclame in mijn gezicht proppen dat ik geneigd ben hun product te kopen / te gebruiken :/
Het tegendeel is waar, voor mij althans, ik ben in de winkel geneigd een ander product te pakken (desnoods duurder) wanneer de reclames mij teveel storen.
Ik ben alle interesse zaken te doen met tele2 zo bijvoorbeeld verloren.
Dat is overigens wat ik al zei, maar ik ben het compleet met je eens.
Ik erger me dood aan reclame, behalve als het een beetje een leuke reclame is, denk aan "Even apeldoorn bellen" o.i.d. die nog een beetje kijkbaar zijn.

Maar verder een hekel aan reclame, ik bepaal zelf wel wat ik koop :D
Inderdaad, ik gebruik reclames ook primair om mijn lijst van geblackliste bedrijven aan te vullen. In positieve zin werkt het niet of nauwelijks (het is lastig te meten hoeveel je onbewust toch meeneemt en in hoeverre dit invloed heeft op je koopgedrag), maar er staan inmiddels al wel heel wat bedrijven en producten op mijn 'no-no'-lijst.
(het is lastig te meten hoeveel je onbewust toch meeneemt en in hoeverre dit invloed heeft op je koopgedrag),
Gezien jouw 'no-no'-lijst heeft het invloed. Namelijk niet kopen.
Dat heeft het bij mij ook, ook al zie ik 99% niet en hoor ik al helemaal niks want het geluid gaat Pavlov-gestuurd uit.

Voor het overige doen we natuurlijk aan warenonderzoek en is er genoeg keus in de winkel.
Ik verbaas me daar ook altijd over, maar het feit dat heel veel bedrijven heel veel geld aan dergelijke praktijken uitgeven geeft toch wel de indruk dat het blijkbaar voor voldoende mensen wel zo werkt...
Ik verbaas me daar ook altijd over, maar het feit dat heel veel bedrijven heel veel geld aan dergelijke praktijken uitgeven geeft toch wel de indruk dat het blijkbaar voor voldoende mensen wel zo werkt...
... of dat reclamemensen de adverterende bedrijven er van hebben overtuigd dat het zo werkt...
En zo haal je een functie onderuit nog voordat deze goed is doorgedrongen bij de gebruikers...
Logisch, er was nog niet voldoende reclame op facebook. Prima ontwikkeling dit.
/sarcasme
Tegelijkertijd betaalt het sociale netwerk beroemdheden en uitgevers om live te gaan streamen, om zo meer aandacht te genereren.
En dan is nu duidelijk waar Facebook dit van gaat betalen..
Ik vind die livestream nu al irritant. Klik je er per ongeluk op zit er nergens een knopje om het streamen gewoon weer te stoppen.... Kan je nagaan als er reclame bij komt.
Wat ik me afvraag is hoe ze het aan gaan pakken met de content die gestreamed wordt terwijl er een reclame bezig is, houden ze dat even vast en gaan ze dan na die (max) 15 seconden verder waar je gebleven was of loopt de stream op de achtergrond gewoon door en mis je dan dingen?

Ik zie het al helemaal voor me hoe iemand iets aan het live streamen is, ik neem als voorbeeld even een tijdje geleden de aankomst van de Joint Strike Fighters in Friesland, waarbij je het moment supreme mist omdat er ineens een reclame start op een onfortuinlijk moment :X
Ik verwacht eerder overlays zoals je in America op tv overal ziet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True