Nokia bevestigt dat merk in 2017 terugkeert op smartphones

Een dia uit een presentatie die Nokia deze week voor investeerders gaf, bevestigt dat er in 2017 weer smartphones onder deze merknaam moeten uitkomen. De rechten op de Nokia-merknaam werden eerder dit jaar verkregen door het bedrijf HMD.

Nokia logoIn de presentatie, die werd opgemerkt door de site Nokia Poweruser, is te zien dat dat voor het jaar 2017 'Nokia brand's return to smartphones' staat gepland, oftewel 'de terugkeer van het merk Nokia naar smartphones'. Andere informatie dan dat biedt de presentatie echter niet.

HMD, het bedrijf dat de Nokia-merkrechten in mei van Microsoft kocht, kondigde destijds aan dat het in de komende drie jaar ongeveer een half miljard dollar wil investeren in het op de markt brengen van producten onder de naam van Nokia. Naast HMD verkreeg FIH Mobile de rechten voor het gebruik van de naam, dat bedrijf is een dochter van het Taiwanese Foxconn.

nokia 2017 De dia uit de presentatie

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

18-11-2016 • 21:59

172

Submitter: SpitfireNL

Reacties (172)

172
162
80
10
0
60
Wijzig sortering
Hopelijk een moderne Android flagship met goede specs en camera + softwareoptimalisatie. Dan gewoon minstens 3 jaar software updates ( met maandelijkse security patches ) met natuurlijk alle sources en unlockbare bootloader.

Instant-buy! Ik snap nog steeds niet dat er geen ander bedrijf is dat dit doet?

Al vrees ik dat het geen Android smartphones zullen worden.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 24 juli 2024 05:15]

denk dat het wel android gaat worden en windows 10mobile

aangezien allebij de software op de zelfde hardware kunnen draaien
zal eigelijk maar een model hoeven te maken voor allebij de software

natuurlijk wel meerderen type modelen
Volgens Nokia zelf:
HMD's new smartphone and tablet portfolio will be based on Android, uniting one of the world's iconic mobile brands with the leading mobile operating system and app development community
bron: http://www.nokia.com/en_i...mobile-phones-and-tablets
Simpel gezegt het merk wordt in licentie gegeven aan een 3de.

Het bedrijf nokia zelf heeft verder niets meer te maken met verkoop en ontwikkeling van telefoons. Nokia als bedrijf krijgt gewoon ieder jaar geld voor het gebruik van de naam nokia.

De vraag is of de nieuwe licentiehouder echt geld kan maken van het merk nokia. Ben zelf bang van niet. Er komt gewoon weer een telefoon, android, windows of noiem het maar op met het merkje nokia er op. Ik vraag me af of ze echt met iets spectaculairs kunnen komen. Denk het niet.
Voor de jongere generatie zegt de naam nokia bijna niets meer dus daar heb je weinig aan.

Het zal weer het zoveelste merk worden dat op een product geplakt wordt in de hoop er door het merk meer van te kunnen verkopen. Ben alleen bang dat dat in deze markt niet echt een succes zal zijn.
Inderdaad, zo zijn er al meer geweest. Fout, om zeep, naar de botten. Nokia was een vaste waarde, met brickphones: beetje steviger meestal maar oerdegelijk. En een aantal uitzonderingen en slankere speciallekes zoals de 6110 of 9110 Comunicator, 8110 slider, 7650 (eerste GSM met camera en ook met kleurenscherm de eerste),...

Dit is inderdaad proberen met de naam nog wat binnen te halen.
Nokia is in de minder ontwikkelde landen nog altijd een aansprekend merk. Juist in die landen waar een smartphone nog niet vanzelfsprekend is/was liggen de eerste kansen voor deze nieuwe partij.

In die landen verkopen providers bij abonnementen en prepaids nu vaak "dumbphones" en anders gebruikte toestellen uit het westen om de prijs laag te houden. Maar wie wil ook daar niet liever een gloednieuwe Nokia?

Waarom ik dit denk: iedereen wil een goede en fijne telefoon, maar niet iedereen hoeft de duurste telefoon.

Kijk eens naar wat Huawei, Honor en Oneplus bij hun marktintroductie brachten. En als je een recenter voorbeeld vraagt die dat nu doet is dan Wiko. Het gaat dan om het maken van de juiste keuzes, niet om hardware die op alle fronten de top is met een torenhoge prijs. Nee juist je antwoord op de vraag: "waar kan je op bezuinigen bij een smartphone" bepaalt of je succesvol zal zijn. Kijk eens naar de Oneplus One, oude Nexus telefoons en de vorige 2 generaties topmodellen. Stuk voor stuk kunnen die toestellen nog steeds prima mee. Voor een minder veeleisend publiek geldt dit net zo goed voor de oudere middenklasse toestellen.

Weet de nieuwe gebruiker van de Nokia naam de juiste keus hardware te combineren met de klassieke gevoelens rond de naam Nokia, dan hebben ze een goede kans. Als je oude tante een prima Wiko, Acer of een gelijkwaardige phone waar Nokia op staat kan kopen, dan verwacht ik dat zij als eerste de Nokia zal pakken. Als jij dan weet dat dit model nu een prima Android is geworden, dan raad je hem haar vast ook aan. In de armere landen zal dit nog eerder op gaan. Daar kan Nokia weer een status symbool worden voor wie net een paar euro per maand meer verdient, maar nog geen gebruikte Iphone of topmodel Samsung kan veroorloven.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2024 05:15]

Een land wat minder ontwikkeld is hoeft niet perse te betekenen dat men daar niet op hoogte is van de laatste technologische ontwikkelingen en de hedendaagse topmerken die daar prominente rollen in spelen. Je kan van mij aannemen dat mensen in de armste landen ter wereld donders goed weten dat Nokia een merk is wat afgeschreven is en tot het verleden behoort als smart/phone fabrikant.
Het zal weer het zoveelste merk worden dat op een product geplakt wordt in de hoop er door het merk meer van te kunnen verkopen. Ben alleen bang dat dat in deze markt niet echt een succes zal zijn.
Klopt, Nokia zal vooral geassocieerd worden met 'dat stevige merk uit het verleden'.
Daar koop je helemaal niets voor, kijk ook maar naar Blackberry bijvoorbeeld.

Het enige wat Nokia had kunnen redden was een overname zoals die bijv door Lenovo bij IBM is gedaan (al is de PC markt niet helemaal te vergelijken met de smartphone markt). Tegenwoordig zal het de meeste consumenten een worst zijn wat de fabrikant van hun Android toestel is. Alleen grote jongens als Huawei maken kans.
Jmmr dat ze niet willen door ontwikkelen op meego en dan met een Android emulator
Je wensen laten de fabrikant weinig te wensen over, that why. Geen fabrikant die NU verdient aan Android. Dus ook geen geld voor degelijke support. Jouw wens maakt de situatie alleen dat de fabrikanten nog meer verlies maken. Het probleem is een combinatie van waardeloze product ontwikkeling en de zelf gekozen afhankelijkheid van Android; geen enkele differentiatie en zelf geen invloed op software ontwikkeling. Nu is Google zelf ook nog eens bezig Android te degraderen tot 3e rangs OS. Ik zie geen rooskleurige toekomst.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 05:15]

Verdient aan Android? Het systeem is van Google dus vind het wel logisch dat niemand verder met het OS winst maakt. Maar met de smartphones eromheen wordt echt wel winst gemaakt. Samsung had met het Note 7 debacle alsnog 80 miljoen euro winst, het kwartaal ervoor 2 miljard: nieuws: Mobiele divisie Samsung maakt nauwelijks winst door Note 7-problemen

Lenovo maakt 'gewoon' winst: https://tweakers.net/nieuws/117497/leveringen-smartphones-van-moto-eigenaar-lenovo-dalen-25-procent.html. Huawei gaat lekker: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160401_02213919. Maar ook bedrijven als Xiaomi en BBK (van Oppo, Oneplus & Vivo) maken winst. Ja het is een moordende markt, maar er wordt wel degelijk verdient.
Ik denk dat je omzet en winst van het totale bedrijf verward met omzet en winst van de telefoontak.

Uit je Lenovo link:
In our Mobile Business Group (MBG), which includes Motorola products and Lenovo-branded mobile phones, Lenovo’s sales for the second fiscal quarter were US$2 billion, down 12 percent year-over-year, but a significant 20 percent increase compared to last quarter. MBG showed a pre-tax loss of US$156 million, with a pre-tax profit margin of minus 7.7 percent, an improvement of 4.4 points compared to the previous quarter.
Verlies dus...

Huawei maakt winst op de verkoop van de basisstations voor telefoons, niet de telefoons zelf.
In het jaarrapport 2015 staat dat 'Consumer Business' (waar de smartphones onder vallen) 33% van de omzet was in 2015 (Pagina 22).

Op bedrijfsapparatuur wordt winst gemaak, op smartphones niet (Dat is ook de reden dat alle PC bedrijven richting Enterprise schuiven).
Het wordt helaas niet afgesplitst in het rapport, maar gezien de quote op pagina 34:
Our mid-range and high-end smartphones accounted for over 30% of our total smartphone shipments.
en gezien dat mensen (onder andere op Tweakers) Huawei associeren met 'veel telefoon voor weinig geld', kan de winst niet hoog zijn.

LG 2016Q3: USD 2.3 billion revenue, USD 389.4 million loss
Linkje

HTC 2016Q3:
NT$22.2 billion revenue, NT$2.0 billion loss (9%)
Linkje

En heb je een linkje naar de winst die Oppo, Oneplus & Vivo dan zouden maken op hun telefoons?

Je hebt gelijk dat het een moordende markt is.
Echter, winst wordt er niet gemaakt...
Je vergeet dat al die bedrijven in de overnames zitten, aan winstminimalisatie doen om zodoende zo min mogelijk belasting te hoeven betalen.

Ontopic, een extra speler met een goede naam is nooit weg op de mobiele markt.
Het is niet een speler met een goede naam, het is alleen die naam.

Wat ze kunnen moeten ze nog bewijzen. Aangezien het (HMD) voortkomt uit de featurephone tak, is het interessant om te zien of ze ook met aparte toestellen komen die gericht zijn op specifiek gebruik. En zo ja, hoe ze zich kunnen onderscheiden aangezien smartphones tegenwoordig zo veelzijdig zijn. Een toestel gericht op foto's, navigeren of muziek gaat niet werken, tenzij ze echt wat interessants doen.

Maar eigenlijk kwam het grootste deel van de onderscheidende toestellen die Nokia destijds uitbracht juist van het smartphone gedeelte.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 juli 2024 05:15]

Je vergeet dat al die bedrijven in de overnames zitten, aan winstminimalisatie doen
Toch wel apart dat dan bij al deze bedrijven juist de telefoontak dan de tak is die met een verlies wordt opgezadeld...
Of is het wellicht gewoon dat het een moordende markt is waar geen winst gemaakt wordt?
Toch knap dan dat Apple en Samsung samen meer dan 100% van de smartphone winsten maken, doordat andere partijen simpelweg verlies draaien.
Je wensen laten de fabrikant weinig te wensen over, that why. .
Wat?
Als ze het slim aanpakken kan Nokia weer teruggroeien als het populairste phone merk, maar dan met smart ervoor ;). Hopelijk worden het mooie gelikte smartphones met een cleane Android versie a'la Nexus zonder bloatware er op. Laten het weer echte Nokia's worden: kwaliteitstelefoons met een respectabele accuduur. Dan wordt mijn volgende smartphone zeker een Nokia.
Een moderne smartphone heeft ook een respectabele accuduur hoor.
Begin met alles uit te zetten wat de oude Nokia's niet eens hadden (wifi, mobiele data, BT, GPS, achtergrondapps etc.), en dan kunnen ze iig weken in standby staan.
Daarnaast vreet vooral het scherm enorm veel stroom, maar ik denk dat ook jij niet wilt dat de nieuwe Nokia's teruggaan naar monochrome transflectieve LCD's om dat te verhelpen.
De enige telefoon met een respectabele accuduur is de k10000, mensen zijn gewoon te snel tevreden met een telefoon die het einde van de dag haalt ipv einde van de week.
Precies. En het kán technisch ook gewoon. Waarom moeten telefoons tegenwoordig zo ontiegelijk dun zijn? Ik vind ze dan niet eens lekker meer in de hand liggen. Mijn S6 houdt lekkerder vast met de Ringke Fusion cover dan wanneer de telefoon naakt is. En het voordeel van iets dikker is dus een dikkere accu met de daarbij horende hogere capaciteit. Maar dan moet de fabrikant het wél durven om hun modellen iets dikker dan de concurrentie te maken. Ik weet zeker als daar dan in de advertentietekst bijstaat dat de standby- en gebruikstijd een stuk langer is dan diezelfde concurrentie dat niemand over die 1 'a 2 millimeter meer dikte zal vallen. Ik in ieder geval niet dus Nokia: kom maar op!
Waarom moeten telefoons tegenwoordig zo ontiegelijk dun zijn?
Ik ben het volledig met je eens m.b.t. de dikte. Mijn N900 was een genot om vast te houden, vergeleken bij de credit cards van nu.

Echter: Een dunne telefoon oogt mooier, hierdoor verkoopt zo'n ding nu eennmaal beter. De meeste consumenten zijn geen tweakers en staan er totaal niet bij stil dat ze zo'n ding ook nog moeten vasthouden en bedienen enzo. Het ziet er mooi uit, het is shiny (member de glanzende schermen tot een paar jaar terug?) of het heeft fruit erop en men trekt de portemonnee wel. Daarbij komt er bij bijna iedereen die ik zie toch wel een hoesje om de telefoon, waardoor het dikker wordt en beter vasthoudt. Zou graag wel hoesjes met een extra accu erin zien, die zijn er nog veel te weinig.
Een dunne telefoon is vooral lichter en dus aangenamer in gebruik.
Dat is echt een persoonlijke kwestie. Het gewicht wordt voornamelijk door de accucapaciteit bepaald bij de telefoons van nu, meer capaciteit vereist nu eenmaal een fysiek grotere en zwaardere accu. En daarbij mag een telefoon van mij ook nog wel wat wegen. Dat is persoonlijk maar ik en anderen vinden dat nu eenmaal prettiger. Maar goed dat gewicht is er met een hoesje ook zo weer aan dus is een probleem met simpele oplossing.
Waarom zijn mensen te snel tevreden? Mensen zijn juist heel veeleisend. Maar ze realiseren zich dat er altijd wel een wandcontactdoos in de buurt is.
Veeleisendheid vergt ook een compromis.
Alle toeters en bellen van de Highend smartphone moet ergens zijn weerslag hebben. Het verbruik van energie.

3 oplossingen.
1. Zuinigere componenten
2. Grotere accu
3. Combi van 1 en 2...of ergens halfweg.
Die k10000 doet het anders wel aardig. Alleeen het gewicht is een minpuntje.
Omdat de consument wel degelijk veeleisend is over camera, performance, schermen (in Nederland worden immers vooral de dure topmodellen verkocht) zullen ze dus ook veeleisend zijn over praktische gebruiksduur. Ze hebben zich er bij neergelegd dat ze de feature van vroeger "standby tijd van een week" verloren hebben omdat ze het (meermaals) dagelijks laden helemaal niet als probleem zien.
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Voor velen is het een frustratie maar voor een enorme meerderheid is het blijkbaar geen enkel probleem want anders waren die slurpende smartphones echt niet zo populair geworden.
Alleen zie ik niet direct een unique selling point. En zonder usp is het zeer moeilijk, zoniet onmogelijk om een markt te veroveren. Het is ook niet echt Nokia dat de telefoons maakt, maar net zoals Philips voor TVs gedaan heeft hebben ze licenties verkocht voor de naam te mogen gebruiken. Dan wordt het al direct een kwestie van hoeveel geld die licentienemers hebben om in advertising te gaan steken (want dat heeft Samsung groot gemaakt op de smartphonemarkt).

De Nokia naam in combinatie met moderne smartphones heeft ook niet direct een succesvolle klank. Hoewel ze destijds voorop liepen met de Communicator lijn hebben ze daarna de boot gemist. Er zijn alsnog veel goede ideëen uit gekomen, maar geen enkel commercieel succes. De naam Nokia heeft echt niet meer de marktwaarde van uit de tijd van de 3310
Als ze gewoon licentie van hun naam gaan verkopen en dan van die simpele android telefoons uit gaan brengen die niet de Nokia kwaliteit hebben zie ik het somber voor ze in. Je hebt helemaal gelijk met je USP argument.
Als 'Nokia' bij Android blijft wordt het m.i. niks. Waarom niet eens met een volwaardige Linuxdistributie in zee gegaan om een telefoon te fabriceren die niet de gebruikers tracht te beknotten tot het eigen ecosysteem?
Tja, ik heb het liefst een OS op mijn telefoon waar een goede ondersteuning is van appmakers. Bij Android en iOS is dat het geval.
Het OS vind ik niet zo belangrijk, maar het zou wel leuk zijn als ze Symbian nieuw leven in zouden blazen 😏 Tegen beter weten in, hoop ik ook dat de legendarische onverwoestbaarheid en accuduur uit de jaren '90 terugkomen!
Moet ook wel haalbaar zijn met een Android toestel, als je alle background sync weghaalt, geen apps gebruikt en constant op 2G verbonden blijft ipv 3G en 4G.
Idd. Gewoon waar je mee kan bellen en bereikbaar kan zijn. T9 rules
Het worden wel Android telefoons, er is al een midranger uitgelekt.
Juist wel.... al hoop ik Win 10....
Omdat het veeeel te duur is. Zo'n telefoon kun je wel maken, maar gaat serieus veel duurder worden. Een deel van de kostprijsverhoging komt door lange support, een deel door goede support, een deel door ontbreken van bloatware (daar krijgt de maker normaal geld voor) etc.

En dan gaan mensen alsnog klagen hoor, want dan koop ik na 2 jaar die telefoon bij een winkel en word ik boos omdat ze na 1 jaar al de support staken. Het model is immers al 3 jaar oud dan. Dus ik wil een telefoon die na de laatste verkoopdatum nog 2 jaar ondersteuning krijgt.
Ik hoop eerder op meer concurrentie in het €180-€250 segment. Sinds Lenovo grote steken met de ooit fantastische Moto budget telefoons heeft laten vallen zou ik daarin iets meer niveau zien.
Was Nokia / Blackberry die zich juist scheiden van het OS? Want nu wil jij weer 10 in een dozijn telefoon hebben.
Ik hoop juist dat het geen Android wordt. Het is jammer dat iOS niet verkrijgbaar is of een Linux os met een groot aandeel. Wie weet ook in de toekomst.
En schat jij de kans dat groot dat het dan zal worden? Ik wil ook Linux maar Nokia zal daar geen marktaandeel mee kunnen verwerven.
Ik denk dat er straks wel ruimte ontstaat door de fragmentatie van Android. Dat vervalt 1 deze jaren en dan valt er ook gelijk een groot deel weg. Mensen in mijn omgeving zijn overgestapt op iOS of Windows omdat ze android gewoon niet lekker vinden werken. Ik vind dat persoonlijk ook niet maar ik denk echt dat er met een jaar of 2 ofzo een groot marktaandeel van een andere partij aankomt. Wie dat is? dat weet ik niet maar die gaat wel goed inspringen op het gebrek van Android.
Ik hoor niemand praten over deze "fragmentatie" waar jij het over hebt. Alleen op het internet. De gewone mens heeft dat niet eens door, laat staan dat ze weten waar het over gaat. Daarnaast is marktaandeel van Android nog steeds aan het groeien ten opzichte van andere partijen.

Om hun telefoons te verkopen is Android de makkelijkste weg. De drempel om over te stappen van Samsung / LG / Sony of wat dan ook met Android is makkelijk. Je behoud je applicaties, alles werkt hetzelfde en toch de Nokia hardware (als dat hun unique selling point gaat worden.

Ga je een ander OS erop gooien wordt de drempel gelijk stukken hoger voor de klant om de overstap te maken. En ook al zou dat Linux zijn of Windows. Beiden hebben hetzelfde probleem. Ik zou zelf ook graag een Linux telefoon willen maar zou het nooit aanraden aan mensen.
Geen ander bedrijf? Uhh.. OnePlus en al jaren?

Also, wat moet de wereld met nog meer Android phones... er is al zoveel te krijgen in elk prijssegment dat ik de toegevoegde waarde niet meer zo sterk zie.
Ik hoop van wel dat het Android gaat worden. De beste hardware + het beste mobiele OS. Instant buy here !!
Nog een Android maker. Ik ben benieuwd of het merk echt zo sterk is. Ben toch bang dat het bij de gewone consument vraagtekens oproep:"Nokia? Bestaat dat nog?"
In sommige landen bouwde Windows Phone een marktaandeel op van 10-15%. Dat waren praktisch alleen maar Nokia's en reken maar dat het merk daar grotendeels bepalend voor was. Die mensen kochten een Nokia ondanks WP en het karige app aanbod. Een Nokia met Android heeft weliswaar meer concurrentie, maar heeft ook die app beperking niet.

Het is natuurlijk een license deal, waarbij Foxconn de telefoons maakt en investeert in zaken als marketing, distributie en support. Nokia levert technologie licenties en het merkrecht voor 10 jaar. Het worden dus Foxconn telefoons met Nokia's goedkeurende stempel en merk erop. Aangezien Foxconn ook voor de duurste merken bouwt kunnen dit kwalitatief hoogwaardige toestellen worden.
Dat "ik koop die Lumia want het is een Nokia" leefde vooral in Scandinavië, maar als je kijkt welke telefoons voor die 10-15% marktaandeel zorgden, waren het bijna allemaal 520's, die dingen kreeg je bij een pakje boter, en waren gewoon geweldige budgettelefoons. voor minder dan 100 euro had je een stevige telefoon die er niet verkeerd uitzag [mooi geel is niet lelijk], die lekker vlot werkt, simpel in gebruik is en al met al lang niet zo crap is/was als een Android van uit die klasse. Het aandeel flagships was veel kleiner, alleen de 920 piekte nog een beetje, en de meeste mensen die ik die zo'n ding hadden, hadden 'm voor de camera.

Mijn ma heeft nog steeds haar 520 die ik volgens mij al 3,5 jaar geleden aan haar gegeven heb, en dat gekke ding werkt nog steeds redelijk vlot, en ik heb nooit het OS gereset :D

Natuurlijk, de 640 van mijn pa en zeker mijn 950 rennen er rondjes omheen, maar dat mag ook wel vergeleken met de prijs :P
Wat je schrijft bevestigt eigenlijk wat ik zeg: Veel mensen waren tevreden met zo'n Lumia 520 omdat het een Nokia was en ondanks dat het een beperkt app aanbod had op WP. De Lumia 520 was prima voor de prijs, van het vertrouwde Nokia en werd veel gebruikt door mensen die niet super geïnteresseerd waren in de beste specs of nieuwste apps. Als die 520's op Android hadden gedraaid waren die mensen er waarschijnlijk nog steeds voor gegaan

En daarnaast hadden nog veel meer mensen higher end modellen gekocht. Want Nokia Lumia's hadden veel problemen om met de specs mee te komen. Er was een zeer beperkt aantal ondersteunde soc's en die liepen altijd achter de markt aan. Zelfde gold voor de schermresoluties. Dit waren beperkingen van WP. Daarnaast was ook steeds weer het app-verhaal een beperking: heb je een high end telefoon, kan ie niet samen met je smartwatch/koelkast/videofoon/etc. Ook dit waren beperkingen van WP.

Als Nokia een high end Android had gemaakt in 2011 dan had ik direct de sprong gemaakt. En vele anderen ook.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 24 juli 2024 05:15]

Was een paar jaar terug in Finland. En zeker de helft van de mensen daar liep met een Nokia.
Nog een paar jaar verder terug liep ook in Nederland de helft met een Nokia...

Maar het marktaandeel van Nokia Lumia was zelfs in Finland niet zo hoog als 50% hoor. Eerder een max van 25%: https://mspoweruser.com/n...re-in-finland-in-q1-2013/
Ik kocht Nokia juist omdat het windows was, niet ondanks.
En toch heeft het merk een nostalgisch gevoel en wekt het volgens mij nog veel sympathie op bij zelfs de ouderen. Zo'n klassieker nu opnieuw introduceren, en dan juist in de allergrootste markt (Android) kan toch wel behoorlijk positief uitpakken als ze het slim gaan doen.

Denk aan goede software support, moderne toestellen met recente specificaties en dat het ook daadwerkelijk goed werkt allemaal en zich kan meten met de rest. Want anders zie ik juist weer weinig potentie. :)
Als ze smartphones gaan maken die een millimeter dikker zijn dan de concurrentie en daardoor een dikke accu kunnen herbergen waardoor ze een week standby kunnen staan, net zoals vroegâh, voorspel ik ze een gouden toekomst ;)
Geef mij maar een baksteen van 12-15mm dik. Daar zou pas een deftige accu in kunnen. Liefst max. 4.5" en geen 4k resolutie. Gewoon scherp is ook genoeg (zie xperia z1 compact; nog steeds top).
3310
Afmetingen 113 x 48 x 22 mm
En persoonlijk zeg ik maak de tel maar wat dikker en minder groot dan alle huidige modellen. 4.5 inch scherm is meer als groot genoeg
full hd is prima op die maat.
Vond het jammer dat mijn s5 mini niet meer gerepareerd was gewprden.. toen gekeken naar een andere maar 4.5 inch is al zeldzaam aan het worden in midden segment. Zit nubmet een p9 lite. Echter is de bouwkwaliteit slechter ( wederom in mijn mening door het grotere scherm )
Inderdaad, mijn S6 heeft een 2560x1440 resolutie, maar is op dit formaat gewoon grote onzin. 1920x1080 FulHD was (en is) méér dan genoeg resolutie op zo'n relatief klein 5,1" scherm. Zelfs 720p zou al volstaan. Er is dan behoorlijk minder grafische rekenkracht nodig. Vraag me dus af hoe veel langer de accu was meegegaan bij 1080p of 720p.

Dus Nokia mag van mij met iets dikkere telefoons komen met FullHD en een dikke accu en ze hebben er aan mij een klant bij. :)
Nokia's USP was juist dat ze uniek en anders waren, dat valt nu wel af. Blackberry had ook een grote fanbase, en Android heeft ze niet kunnen redden.
En toch IS het geen Nokia. Er wordt enkel een Nokia stickertje op geplakt.
Never trust a duck that swims like a dog.
Lees je de discussies wel? HMD is een Fins bedrijf dat geleid word door Finse ex-nokia medewerkers. Met de expertise en technologie geleend door Nokia, zouden deze toestellen goed kunnen uitpakken.
Er is natuurlijk een reden geweest waarom het overgebleven Nokia dit zinkende schip zelf verliet...
Anoniem: 145867 @sjun21 november 2016 18:40
Bedoel je niet de hoeveelheid Nokia mensen die ontslagen zijn laatst bij de reorganisatie? (Vanwege dat Windows Phone niet goed loopt?)
Dat zijn dus allemaal mensen die dus een baan zoeken, die ontslagen zijn bij Microsoft (overgekocht Nokia divisie) die dus gewoon weer hun baantje straks oppikken bij hun oude baas. :) haha
Omdat het domweg niet meer lonend was om in Europa een OS te onderhouden en een telefoon te produceren moest Nokia de telefoontak eerst in de sponsoring door Microsoft en uiteindelijk in de verkoop doen. Nokia kan die mensen niet meer betalen voor de centen die het voor een telefoon kan vangen. Hooguit kan het in China, Taiwan of Korea telefoons bestellen/laten maken met een Nokia logo er op. Daar hebben die destijds ontslagen mensen dus niks aan.
Anoniem: 145867 @sjun22 november 2016 01:38
Dat is niet het echte verhaal. Nokia had intern gewoon een grote strijd tussen twee teams. Symbian team was behoorlijk groot, en de Maemo team was een klein efficient team. Echter was er een interne strijd gaande. Echter als je kijkt naar QT het ontwikkel platform voor hun telefoon Linux distro was het wel behoorlijk geavanceerd.
Ik weet niet wat daar allemaal fout ging, maar ze hadden toen destijds best hard kunnen inzetten op hun platform en Android kunnen verslaan. Maar door slecht management en dergelijke ging het onderuit en toen pas kwam het hele Microsoft verhaal om de hoek kijken...
Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken. Ik heb gelezen dat ze android willen gaan gebruiken, dat is voor mij in ieder geval interessant. Ook ben ik best benieuwd naar de bouwkwaliteit, nokia is voor mij altijd nog het merk met telefoons die tegen een stootje kunnen. Al met al een interessante ontwikkeling :)
Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

Besef wel dat 'ze' NIET Nokia is, maar het Chinese OEM bedrijf dat de rechten van Nokia gekocht heeft om die naam op hun teelfoions te plakken.

Nokia zal wel enige eisen stellen, maar verwacht geen grote relatie tussen het Finse bedrijf en de uiteindelijke telefoon. Dit is gewoon cashen, net zoals Philisp bijvoorbeeld ook doet door haar naam te leasen aan talloze Chineze OEM's.
HMD is geen Chinese OEM:

HMD global Oy is a Finnish company that develops mobile devices under the "Nokia" brand name. It was formed in May 2016 by purchasing part of the feature phone business of Microsoft Mobile, the company founded after Microsoft's acquisition of Nokia's mobile phone business in 2014. It is headquartered in Helsinki and made up of veteran Nokia staff.[1]
Bedankt voor de correctie.

Doch de naam Nokia is ook reeds verleast aan een Chinese OEM, die momenteel budget Android maakt onder de Nokia naam in Azie. Vandaar mijn verwarring.

Maar het lijkt er op dat de volgende serie Android telefoons met Nokia naam, inderdaad HMD is. Dat doet verder wel niets aan mijn punt af, dat het om een OEM gaat, en niet het bedrijf Nokia. Verwacht dus geen enkele voortzetting van het oude Nokia. Het is puur het verleasen van de naam, zoals Philips ook doet.

Een vraag van mij verder: HMD heeft de rechten gekocht van Microsoft, en niet van Nokia. Vraag is echter hoe lang die deal geldig eigenlijk was, en wanneer HMD nu wel met Nokia om de tafel moet om blijvende rechten te krijgen. Of hebben ze die al? Zo ja, voro hoe lang?
Zie de details in http://www.nokia.com/en_i...mobile-phones-and-tablets

Hier wordt duidelijk dat het een grote deal is tussen effectief Nokia, Microsoft, HMD en het chinese FIH.

Het is best een interessante constructie, het lijkt erop dat HMD opgericht is en geleid wordt door ex senior nokia staff, die eerst nokia waren, toen bij de overname voor microsoft zijn gaan werken en nu afsplitsen tot HMD en de merkrechten weer kopen. Eigenlijk nog steeds Nokia dus. De vraag is natuurlijk hoeveel van de oude kracht achter nokia nu onder HMD zit, en daarnaast is het een bijzondere constructie met de samenwerking met het chinese bedrijf, waarbij ze gaan samenwerken op gebied van o.a. manufacturing en engineering.

[Reactie gewijzigd door Reflian op 24 juli 2024 05:15]

En dat laatste, "op gebied van o.a. manufacturing en engineering" is precies waar ik hoop dat het Nokia-gevoel terugkeert _/-\o_

De meeste modellen Nokia telefoons uit het verleden, waren super goed van bouwkwaliteit.

Natuurlijk met enkele uitzonderingen. Zo was van de N97 (toestel met hardware keyboard !!! :*) ) helaas het 'unlock' schuifje niet stevig genoeg :|

Over de software zijn de meningen verdeeld. Ik vond Symbian OS op mijn laatste echte Nokia toestel, de 808 PureView, prima werken.

Liefst zou ik ook zien dat Meego een verder leven zou krijgen... Maar met het mainstream gevestigde Android, maakt HMD tenminste een goede kans om een groter aantal toestellen te verkopen aan een brede doelgroep. :Y)
Weet niet als Android wel de keuze is. De markt zit er toch vol mee. Ik hoop(te) meer op een nieuw eigen OS, volgens mij is daar meer te winnen...en misschien ook te verliezen.
Ze hadden het goed voor elkaar met hun toestellen en toen vergaten ze te ontwikkelen. Nu misschien genoeg tijd gehad om over iets nieuws na kunnen denken! durf te dromen...
Weer een ander OS? Nee dank je. Je moet juist een OS nemen dat goed (door)ontwikkeld wordt en populair en wijd verspreid is zodat appmakers niet nog eens een zoveelste versie van een app hoeven te maken. En waarom een ander OS als er een goede is in de vorm van Android?
Omdat Android, ondanks zijn populariteit, helemaal niet zo'n "goed" OS is. Er zijn meer dan genoeg problemen met Android.
Kan je een paar voorbeelden geven?
-Om te beginnen; Google diensten die verplicht meegeleverd moeten worden wil men de gebruiker toegang geven tot de Android Appstore.
-Waardeloos resource management vergeleken met een "ander" OS. Waardoor veel hogere specs nodig zijn voor prestaties die niet in de buurt komen.Wat pijnlijk zichtbaar is bij bv het multi-touch zoomen op de Google Pixel.
-Veiligheid: minder dan 1% gebruikt de laatste versie van Android, 80% gebruikt een versie die 2 iteraties of meer achter ligt en zal nooit een update krijgen.
-I could go on. Dit zijn slechts enkele pilaren die voor mij Android als OS volledig ondermijnen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 05:15]

- Eerste heb je een punt mee, maar dat is bij alle recente mobiele os'en.
- Resource management vind ik meevallen. Komt ook grootdeels door wat smartphone makers zelf er nog bij op drukken.
- Veiligheid bestaat niet alleen uit de meest recente os hebben. Dat zo weinig mensen een recente os heeft, is ook te wijten aan de smartphone makers, die zo verschrikkelijk lang erover doen hun rotzooi weer zsm te updaten voor hun toestellen. O.a. de Nexus is altijd wel bij, mede door gebruik van een schone os.
- Blijft weinig over
1. Het gaat erom dat Android zonder de Google meuk een OS is waar je niet eenvoudig apps op kunt krijgen. Android is vrijwel voor niemand een OS op zich; het is voor de normale gebruiker gewoon een Google OS.
2. Dus de Google Pixel heeft behoorlijke lag bij multitouch zoom doordat Google er bloat op heeft gezet??
3.Het meest recente OS, alsin überhaupt veiligheids updates. Zeeer belangrijk dus.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 05:15]

Maar dan ben je gewoon de zoveelste Android manufacturer. Dan moet je je gaan differentiëren op andere manieren en in een markt die al heel wat uitontwikkeld is, liggen de kansen net vooral op software en OS gebied.
Denk dat dat wel meevalt. Als ze een cleane Android versie zonder bloatware verpakken in een aantrekkelijk package met een fijne accuduur, max FullHD, gewone hoofdtelefoonaansluiting, SD-slot, goede camera en een robuuste doch hippe vormgeving kunnen ze de jackpot raken in mobieltjesland. ;)
Android is bepaald niet best beveiligbaar en kent ook nog eens de nodige updateproblematiek. Te verwachten valt dat het verdwijnt zodra volwaardige X86 processors hun intrede doen op de telefoon en tabletmarkt.
Het was allang bekend dat het een licentiedeal is, waarbij Foxconn Android telefoons maakt met het Nokia merk. 0,0% kans op een ander OS dan Android, totdat zo'n OS een significant marktaandeel zou hebben.
Een nieuw OS waar 0 apps voor beschikbaar zijn.
Als ze nou iets gaan doen met Microsoft en Windows Mobile, hebben ze iets unieks! Ik weet zeker dat dat heel veel succes gaat opleveren, zoiets is immers nooit eerder geprobeerd :+

Maar, ik betwijfel of dit Nokia, van HMD dus, nog wel het Nokia is van vroeger, met geheel eigen styling, degelijkheid en innovatie.
Oude Nokia werknemers werken bij HMD 😉
Je bent de sarcastrophes vergeten ;).

Maar een groot deel van de HMD medewerkers komen van nokia vandaan. Zij waren vaak niet tevreden met de overname door MS en de nieuwe werkwijze en zijn derhalve ook vertrokken
Ik weet zeker dat dat heel veel succes gaat opleveren, zoiets is immers nooit eerder geprobeerd

Hij is goed :P , doch vergeet niet dat ook Android geen gegarandeerd success is. Immers, verreweg de meeste Android fabrikanten draaien verlies of moeten zich beperken tot low-cost telefoons in Zuid-Oost Azie mede omdat men daar wat 'soepeler omgaat met garantie, patenten en royalties.

De vraag is immers, waarom zou ik voor een 'HMD' Nokia gaan vs een Samsung vs Huawei wanneer alle drie soortgelijke high-end specs hebben en vergelijkbare (hoge) prijs. Ik hoop dat ze slagen, maar het zal best een harde strijd worden waarbij de naam alleen geen garantei voor success is.
De vraag is immers, waarom zou ik voor een 'HMD' Nokia gaan vs een Samsung vs Huawei wanneer alle drie soortgelijke high-end specs hebben en vergelijkbare (hoge) prijs.
Ze kunnen met iets unieks komen. Een fysiek toetsenbord is al genoemd, maar denk bijvoorbeeld aan een gegarandeerd update programma, een 'your phone is your phone' campagne waarbij Nokia samenwerkt met de community voor alternatieve firmware (goede open-source code, binary blobs aanbieden waar nodig voor 5 jaar...). Echte AOSP. Maken en leveren van telefoons die vrij zijn van gesloten Google code, maar die toch gebruik kunnen maken van zaken als de Play Store...

Er is zat te bedenken, maar een fabrikant moet het wel durven. Met eenheidsworst ga je het niet halen. De meeste mensen halen dan wel een betaalbare Chinese telefoon met vergelijkbare MD/high-end specificaties t.o.v. de A-merken.
Het idee dat je hierboven oppert; your phone is your phone is slechts voor een kleine groep interessant. Ze zullen toch echt de massa moeten bereiken willen ze er ook maar een cent aan verdienen.
Tijd voor een nieuwe Nokia Communicator, een opvolger voor de E90.
Oh wauw, die zou ik meteen kopen! Iedereen lachte me uit met die baksteen maar wat was ik er blij mee!
Ik heb nu een iPhone maar een opvolger van de E90 met hedendaagse specs zou ik direct kopen.

Heb de 9210/9500/E90 gehad en mis ze soms nog wel eens :) wat een fantastische apparaten waren dat zeg.
Hier idem, al zjin mijn herrinneringen wat meer recent, en wel de E7. Het idee van een volledige touch telefoon, waar je een keyboard uit kunt klappen blijft wat mij betreft ideaal. Dat het dikker en zwaarder wordt, zal mijn een zorg wezen.

Alleen lijtk het me wel wat moeilijk, want moderne high-end telefoons hebben doorgaans 5,5 a 6" schermen. Dat toetsenbord wordt dan wel echt monsterlijk groot _/-\o_
Alleen lijtk het me wel wat moeilijk, want moderne high-end telefoons hebben doorgaans 5,5 a 6" schermen. Dat toetsenbord wordt dan wel echt monsterlijk groot _/-\o_
Landscape slider op 5/5.5" gaat wel werken. Met grotere telefoons zou je het fysieke toetsenbord slim kunnen ontwerpen.
Het ontbreekt naar mijn mening op dit moment wat aan goede concurrentie op de high end smartphone markt. Sony pompt al jaren dezelfde vierkante experia telefoons eruit zonder enige vorm van innovatie. LG modellen word ik ook niet erg warm van. HTC heeft na de M7 eigenlijk geen innoverende telefoons meer gemaakt en Apple tevens ook niet (en geen Android) . Ik blijf sinds de S6 edge als enige optie Samsung houden omdat ik het design erg mooi vind, niet heel praktisch maar toch.

Een goede High end nokia met alles erop en eraan zou ik zeker verwelkomen op de markt en zou ik overwegen. Het waren gewoon prima telefoons alleen ze gingen de mist in door zich te focussen op Symbian wat in feite al snel een outdated OS was dat Android en IOS nooit meer bij kon benen. Ik vind het ook goed dat ze zich realiseren dat Android de markt domineert en dus gewoon insteken op hopelijk goede hardware ipv een groot gedeelte van het budget in een nieuw OS te moeten stoppen dat wel of niet van de grond komt.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 24 juli 2024 05:15]

Het ontbreekt naar mijn mening op dit moment wat aan goede concurrentie op de high end smartphone markt. Sony pompt al jaren dezelfde vierkante experia telefoons eruit zonder enige vorm van innovatie. LG modellen word ik ook niet erg warm van. HTC heeft na de M7 eigenlijk geen innoverende telefoons meer gemaakt en Apple tevens ook niet (en geen Android) . Ik blijf sinds de S6 edge als enige optie Samsung houden omdat ik het design erg mooi vind, niet heel praktisch maar toch.
Volgens mij is er geen behoefte aan concurrentie, anders hadden mensen wel meer BlackBerry en Windows telefoons gekocht. Nee de massa heeft behoefte aan eenheidsworst en die laatste nieuwe app.
Een goede High end nokia met alles erop en eraan zou ik zeker verwelkomen op de markt en zou ik overwegen. Het waren gewoon prima telefoons alleen ze gingen de mist in door zich te focussen op Symbian wat in feite al snel een outdated OS was dat Android en IOS nooit meer bij kon benen. Ik vind het ook goed dat ze zich realiseren dat Android de markt domineert en dus gewoon insteken op hopelijk goede hardware ipv een groot gedeelte van het budget in een nieuw OS te moeten stoppen dat wel of niet van de grond komt.
Dit is natuurlijk niet de klassieke Nokia dus wat er daarvan overblijft (heb ik zelf nooit begrepen maar ok) is nog maar de vraag. Ik gok dat het zomaar de zoveelste Android telefoon met toevallig een Nokia logo erop wordt. Maar we zullen zien, wie weet kunnen ze iets met die 500 miljoen dollar in marketing.
Ze moeten gewoon niet bang zijn een iets dikkere -en zwaardere- smartphone te maken met een lekkere accuduur. Ik weet zeker dat dat mensen meer aanspreekt dan wéér een nóg dunnere telefoon. Ik zit daar niet op te wachten. Op een stevige telefoon met een dikke accu wél. Go Nokia!
[...]
Volgens mij is er geen behoefte aan concurrentie, anders hadden mensen wel meer BlackBerry en Windows telefoons gekocht. Nee de massa heeft behoefte aan eenheidsworst en die laatste nieuwe app.
'De' massa is niet homogeen. Net als bij auto's is er veel ruimte voor merken waarmee je je kunt onderscheiden. Die hoeven niet allemaal heel massaal te zijn. Je ziet nu daarom steeds meer kleinere fabrikanten en/of nieuwe merken met soms een lokale focus, maar wel een paar miljoen klanten.

Maar onderschat Foxconn niet. Dat is een partij die op enorme schaal kan bouwen en nu de stap van productiebedrijf naar OEM wil maken. Ik geloof dat ze wel wat potjes kunnen breken. Ze zijn ook niet de eerste Chinese fabrikanten die zoiets doen: Zie maar de merken zoals Oneplus (Oppo), Axon (ZTE) en Moto (Lenovo). Nokia is in dat rijtje dan wel een krachtig merk.

Uiteraard moet ook de kwaliteit goed zijn (zal met Foxconn wel goed zitten), prijs concurrerend (vraagteken) en ook de software moet in orde zijn (ook nog een vraagteken). Ik ben wel benieuwd...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 24 juli 2024 05:15]

Anoniem: 172410 @Ramon19 november 2016 00:00
Volgens mij is er geen behoefte aan concurrentie, anders hadden mensen wel meer BlackBerry en Windows telefoons gekocht. Nee de massa heeft behoefte aan eenheidsworst en die laatste nieuwe app.
Blackberry heeft natuurlijk een aantal keer de boot gemist en een paar valse starts gemaakt. Als ze dat daar allemaal onder controle hadden gehad, was het een geduchte concurrent geweest en gebleven. Nog niet zo lang geleden was een Blackberry de telefoon om te hebben onder jongeren en zakelijke gebruikers. Dan heb je al twee markten waarbij prijs niet het belangrijkste is in handen.
Het waren gewoon prima telefoons alleen ze gingen de mist in door zich te focussen op Symbian wat in feite al snel een outdated OS was dat Android en IOS nooit meer bij kon benen.
Nokia begon met Symbian iets van acht jaar voordat iOS en Android op de markt kwamen. Het was gebaseerd op EPOC van Psion. Iedereen die daar eens mee gewerkt heeft moet erkennen dat het veel krachtiger was dan Palm OS, behalve op de prijs van de apparaten.

Nokia maakte helaas een aantal fouten met Symbian:
• Verwijderen van touch screen ondersteuning en dat te laat weer toevoegen. Men had op capacitieve schermen moeten springen zodra ze beschikbaar waren. Voor het meer accuratere werk was er immers een toetsenbord.
• Niet het softwareplatform uniformiseren. Er waren verschillend smaken van GUI's (ook van andere fabrikanten) waar applicaties rekening mee moesten houden.
• Niet de software distributie uniformiseren. In die tijd moest men zelf handmatig SIS(X) bestanden installeren, vergelijkbaar met wat met APK in Android kan.
• Niet de laag tussen software en hardware uniformiseren. Er waren aardig wat exotische telefoons (zoals de E90) waar men tijdens het programmeren expliciet rekening ng mee moest houden.
• Krampachtig proberen de softwareontwikkeling te beheren. Windows Mobile werd toen populairder bij ontwikkelaars doordat iedereen ervoor kon ontwikkelen. Dat zorgde voor veel applicaties, en is 1 van de redenen waarom gebruikers toen voor dit platform kozen.
Kijk eens naar de HP Elite X3. :)
Met een echte degelijke Nokia voorzien van Windows 10 ben ik koopman.
No chance in hell dat het een Windows 10 Mobile telefoon wordt. Het worden door Foxconn gebouwde en verkochte Android telefoons met het Nokia merk erop.
Ik ken maar heel weinig mensen die een Windows 10 Mobile telefoon hebben. Het is Android of iOS wat de klok slaat. Zeer verstandige keuze van Nokia om voor Android te kiezen. Nu is hun kans om (weer) uit te groeien tot een van de grootste (smart)phonemerken levensgroot. Hebben we straks weer wat leuks te kiezen hoop ik!
Ik ben heel benieuwd hoe Nokia terug komt! Ik denk heel erg teleurstellend, ze zullen toch met een USP moeten aankomen. Ik hoop ook echt niet dat z een dertien in een dozijn telefoon maken.
Ik hoop op iets wat lijkt op N9 met Meego, Harmattan UI. Dat was nog eens een unieke telefoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.