T-Mobile begint verkoop abonnementen 4G Voor Thuis

T-Mobile begint woensdag met de verkoop van zijn abonnementen voor 'vast' internet via 4g. De goedkoopste optie kost dertig euro per maand voor een databundel van 25GB. Als die op is, kunnen klanten data bijkopen. Bij duurdere abonnementen is er 's nachts geen datalimiet.

Met 4G Voor Thuis krijgen klanten een 4g-router die verbinding maakt met het netwerk van T-Mobile. Apparaten maken verbinding met die router voor de internetverbinding. T-Mobile denkt dat de doelgroep maximaal twee miljoen huishoudens betreft. "Daarbij gaat het niet alleen om huishoudens in het buitengebied die geen vast internet kunnen krijgen", zegt productmanager Jochem Rijndorp van T-Mobile tegen Tweakers. "Maar ook om mensen met een woonboot, tijdelijke huurwoning of anti-kraakwoning die op deze manier kunnen internetten."

De maximale bundel is 100GB. "Daarmee komt de gemiddelde klant een heel eind", aldus Rijndorp. Als de bundel op raakt, stopt de verbinding. Klanten kunnen daarna aanvullers kopen van 5GB, 25GB of 100GB. Bovendien zit bij de duurste twee abonnementen 's nachts onbeperkt internet. De snelheid van alle abonnementen is 120Mbit/s down en 50Mbit/s up.

Ten opzichte van T-Mobiles eigen mobiele abonnementen zijn er enkele verschillen. Zo maakt 4G Voor Thuis gebruik van een eigen apn met een andere firewall en is port forwarding mogelijk, iets dat met mobiele abonnementen niet kan.

De abonnementen volgen na een testperiode die loopt sinds december vorig jaar. T-Mobile claimt de abonnementen te hebben samengesteld mede op basis van feedback van testers. Onder meer de port forwarding zou een van de uitkomsten zijn van de feedback.

In de toekomst komt er onder meer een combinatiebundel van 4G Voor Thuis met een mobiel abonnement. Nu al kunnen klanten de 4G Voor Thuis-verbinding combineren met Samen om 500MB extra of 2,50 euro korting te krijgen.

4G Voor Thuis 30 euro 40 euro 50 euro
Bundel 25GB 50GB 100GB
's Nachts onbeperkt Nee Ja Ja
Aanvullers 5GB 10 euro
25GB 20 euro
100GB 40 euro
5GB 10 euro
25GB 20 euro
100GB 40 euro
5GB 10 euro
25GB 20 euro
100GB 40 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur

19-10-2016 • 10:00

148 Linkedin

Reacties (148)

148
145
113
3
0
20
Wijzig sortering
Dit soort prijzen laten me toch denken... Zijn de prijzen voor 4G internet op telefoons nu kunstmatig zo hoog? 25 gig voor 30 euro heb ik nog nooit gezien met een SIM. Dit maakt gebruik van exact dezelfde infrastructuur toch?

Weet iemand waarom dit zo relatief goedkoop is?
Het lijkt me dat ze hier het voordeel hebben dat ze gericht kunnen investeren in masten in de gebieden waar veel abbo's lopen en wat minder op plaatsen waar je die niet hebt. Voor mobieltjes moet je er rekening mee houden dat ze zich door het hele land kunnen verplaatsen en dat ze dus op elk moment een piekbelasting ergens kunnen gaan veroorzaken. Dan moet je om goede snelheden te kunnen garanderen het hele land perfecte dekking gaan geven, terwijl ze hiermee gewoon kunnen inschatten hoeveel capaciteit ze nodig hebben in een bepaald gebied.
Dit is niet echt een argument. Tevens heb je het nu over snelheid inplaats van bundelgrootte.

Volgens wikipedia zijn er 48,1 miljoen mensen in 2015 en in bijvoorbeeld Barcelona is het toch een stuk drukker (en is de stad dichtbevolkter) dan een hoop plekken in NL. Hier zijn dus veel factoren hetzelfde.
Nogmaals met barcelona als voorbeeld:
1,6 miljoen mensen wonen in Barcelona tegen 838K in Amsterdam. Dan tegen Barcelona aan is de stad Badalona, 215654 inwoners, vergelijkbaar met Haarlem (147K).

Pieken zouden hier dus extremer moeten zijn door een hoge bevolkingsdichtheid en grofgezegd 2x zoveel mensen. Ook zijn hier wellicht nog wel meer toeristen dan in Amsterdam, maar die reken ik voor het gemak niet mee. (7,88 miljoen in Barcelona vs. 5,3 miljoen in Amsterdam, 2014, van Statista.com en amsterdam.org)

Ik denk dat de pieken in Nederland niet anders zou zijn dan in Spanje en ze hier net zo goed de infrastructuur daar op moeten inrichten. Ik denk dus door te kijken naar de inwonersaantallen dat het geen argument is. Daarnaast zijn er hier ook mensen die 4G modems in huis hebben die geen glasvezel aansluiting hebben, waardoor er toch een redelijke hoeveelheid mensen zijn die "dubbel" gebruik maken van 4G
Ik doel er op dat het makkelijker te plannen is en je dus niet heel veel overcapaciteit hoeft te hebben om massale downloaders "on the move" te hoeven ondersteunen. Heb je veel thuis abbo's in een gebied, kan je daar lokaal je netwerk versterken, terwijl als er op mobieltjes massaal gedownload word je eigenlijk je netwerk overal veel overcapaciteit zal moeten geven als je het gebruiken van zo veel data wil "stimuleren".

de belasting van die dingen zal meestal gewoon altijd op dezelfde plaats zijn, en bij mobieltjes verschuift die belasting continu en is het lastiger om je netwerk voor te bereiden op zulke hoeveelheden dataverkeer.
In de voorwaarden van de "4G thuis" dienst is opgenomen dat aanvragen uit een gebied tijdelijk gestopt kunnen worden/geweigerd kunnen worden als de netwerkkwaliteit in het geding kan komen. Dus je kan geen aansluiting meer krijgen voor een 4G thuis oplossing als er in een gebied teveel vastelijn vervangende aansluitingen dreigen te komen.

Dus overcapaciteit benutten van matig tot redelijk benutte masten en overbelasting voorkomen door een thuis klantenstop op drukbelaste plaatsen.

Ik denk dat deze ontwikkeling als hij aanslaat er voor kan zorgen dat het voor T-Mobile interessanter kan worden om 4G masten bij te gaan plaatsen in de landelijke gebieden. Nu zouden deze locaties nagenoeg onbelast en dus zeer onrendabel blijven ten opzichte van de vaak extra hoge investering die nodig is om de mast te zetten en er glasvezel naar toe te krijgen. Als er nu op die plaats wel voldoende thuis klanten zijn die een basisbenutting garanderen, dan kan de mast met de passanten erbij opeens toch rendabeler worden. Al was het maar omdat dat voor ons als passanten/vakantiegangers een dekkingsgat oplost of voor smartphone gebruikende bewoners opeens een acceptabele binnenhuisdekking geeft. = meer klanten die voorheen T-Mobile noodgedwongen links lieten liggen. Juist daar zitten nu nog de laatste potentiele overstappers voor T-Mobile denk ik.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 20 oktober 2016 00:34]

blijkbaar wel ik zit hier in oostenrijk en heb ongelimiteerd 4g voor €25 met 100mbps up en 50 mbps download.
en verbaas me er elke keer weer over hoe belachelijk duur dat in NL is.
Zelf woon ik in Spanje en is het ook al snel de helft goedkoper. Als je dan meerekent dat het land een paar keer groter is dan NL en veel lastiger te dekken is door gebergte en dergelijke. Zou naar mijn inziens toch een stuk duurder zou moeten zijn om te onderhouden en aan te leggen.
Heb je dan ook bereik op die lastige plekken dan?

Van mijn ervaring in het (verre) buitenland is dat het inderdaad stukken goedkoper is, maar in de verre buitengebieden is vaak geen bereik.
Ik kan me geen plek herinneren waar ik geen internet had om eerlijk te zijn. Zelfs in kleine dorpjes in de Pyreneeën heb je vaak gewoon internetz.
Dorpjes OK, maar ook onderweg dan?

Oke, niet helemaal eerlijk, in Bolivia en Peru was internet ook spotgoedkoop maar buiten de steden had je in de bergen vaker geen bereik dan wel bereik.Zuid-Amerikanen hebben opvallend veel overeenkomsten in werkwijzen met Spanjaarden :+
Haha. Aangezien ik vaak youtube in de auto opzet (auto heeft nog steeds een casettespeler ..) lijkt dit goed te zitten. Spanje is ook gewoon een modern land en zitten mensen buiten de steden ook gewoon achter Netflix, whatsapp en noem maar op.

Maargoed, ik ga er van uit dat de reden van de hoge simkaartprijzen simpelweg de hogere koopkracht in NL is. Ik merk sowiezo dat er in Nederland meer naar koopkracht ipv. werkelijke kosten wordt gerekend nu ik hier woon. Ik kan in mijn lunchpauze makkelijk warm eten in een restaurant met een biertje erbij voor 5 euro. Dan heb ik het niet over een broodje gezond maar bijvoorbeeld paella met mosselen en gamba´s. Ander voorbeeld: In Nederland was ik 12 euro PER DAG kwijt voor OV. Hier 10 euro per week met een anoniem papieren kaartje en het zijn meer kilometers die ik afleg (en ik reis met trein én tram elke rit).

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 19 oktober 2016 12:44]

Het gaat een beetje offtopic maar dat is redelijk normaal Wel eens in Noorwegen geweest toevallig? :p
Omdat alles daar ook schreeuwend duur is ;) Staat tegenover dat er gemiddeld gezien ook veel geld verdiend wordt.
Plus dat er daar gewoon onwijs goede sociale voorzieningen zijn. Net als in NL eigenlijk. Als je even optelt waar werkgevers (dus ook de providers) en de overheid voor garant moeten staan enzo. Dan is Nederlands personeel gewoon duur, en de producten (met bijbehorende wettelijke verplichtingen aan de consument) ook.

Wat betreft 4G netwerken: de infrastructuur is onwijs duur in gebruik en onderhoud. Wat denk je dat bijvoorbeeld een mast plaatsen en in de lucht houden (huur aan gebouweigenaren, electriciteit) kost? Of het bieden op licenties? Of om de paar jaar nieuwe technologie implementeren op 4000 locaties? 99% dekking realiseren? Noem maar op.

Overdag worden de 4G netwerken zwaar mishandeld door ons consumenten. 's nachts vreten al die masten weer uit hun neus. Toch moet iedereen bereikbaar blijven. Dus wat doe je dan als provider? Cadeautjes geven zoals 's nachts onbeperkt internetten. Dan blijft het netwerk tenminste lekker bezig. Net als bij het electriciteitsnet vroeger eigenlijk met dag en nacht stroom.

Dus dan klagen we wel, maar eigenlijk hebben we het hier dan best goed. Waarom dan wel onbeperkt 4G in Oostenrijk? Dat is immers ook een goed doorontwikkeld land. Maar daar heb je - lijkt mij - niet elke vierkante kilometer een grondeigenaar die tienduizenden euro's eist voor gebruik van een antenneinstallatie op een stuk land of dak. En wellicht zijn er per saldo minder gebruikers per mast dat het uitkan, of is er meer concurrentie, of willen de providers aldaar geen winst maken, of ze zijn gewoon dom :p

In Nederland is onbeperkt 4G ook mogelijk, maar zo gek zijn de providers niet. 1GB of 50GB verbruik levert een provider bij wijze van geen onkosten op, maar wel gemiste inkomsten. Dus dan schieten ze zichzelf in de voet. En toegegeven: waarom heb je megaveel GB's nodig? Ik heb een 20GB abo met 120 min bellen voor een schappelijke €22,50 bij T-Mobile. Ik krijg dat echt niet op op mijn mobiel. Dan kan je zeggen 'ja maar onbeperkt is handig want dan kan je tetheren en Ziggo de deur uit doen'. Nou daar ben ik het dan niet mee eens want het gebruik van tethering is onpraktisch en daar wil ik dan niet afhankelijk van zijn. Plus dat ik zit met zaken als een NAS en dergelijke. Dus doe mij maar betrouwbaar onbeperkt internet over de kabel of glasvezel en riante databundels voor mobiel gebruik. Hé wacht eens even, dat is tegenwoordig al mogelijk hier in Nederland!

Bovenstaande zuig ik trouwens allemaal uit de duim, (aan: iedereen die zich geroepen voelt om te reageren) bewijs maar dat het niet zo is :>

[Reactie gewijzigd door swv op 19 oktober 2016 15:32]

True, nominaal gezien, ben juist wel benieuwd naar het reële prijsniveau voor data.
Tele2 heeft een abo voor 24Gb welke 35 euro kost. Dus dat is niet een mega verschil qua prijs.
24GB ( zeg 25GB ) voor 35 euro tegen 50 euro voor 100 GB? Dus voor 15 euro meer, heb je 4 keer zoveel. Dat is geen mega verschil?
Ik had het over het abo van 25Gb niet over de andere. Naar mijn idee is het geen mega verschil tussen het 24Gb van Tele2 en de 25Gb van T-mobile.
Als je de prijs p/GB vergelijkt van beide producten dan is het abonnement van Tele2 17,7% duurder. Of dat veel is blijft natuurlijk subjectief.
Dat geldt hier toch ook, voor 20 euro meer heb je hier ook 4x data.
Maar je krijg hierbij volgensmij wel een modem in bruikleen. Bij Tele2 niet.
Nee idd. Dat van Tele2 is voor je mobiele telefoon. Niet voor thuis.
Niet in bruikleen. Je dient de modem aan te schaffen voor €99 euro. Het gaat hier over de Huawei E5186s-22a. Bij de beta-test kreeg je gratis een Vogel buitenantenne bij de abbonomenten van 100gb en 200gb. Of dat nu nog is, durf ik niet te zeggen
Daarbij heeft Tele2 dan wel onbeperkt bellen en SMS, dat zijn diensten die hierbij niet geleverd worden
Vraag me af, kun je die simkaart eruit halen en in een dual-sim telefoon stoppen?
Aangezien je een router krijgt is het me niet duidelijk of je überhaupt een simkaart krijgt. Ik heb ook al eens een auto gehad met een dataverbinding (tomtom in renault) maar daar was geen simkaart te vinden.
De Huawei E5186s-22a router welke bij dit abbonoment hoor, ondersteunt gewoon sim-kaarten. Dus ja, er gaat gewoon geen simkaart in

edit: typo

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 19 oktober 2016 12:15]

Gewoon geen of gewoon een?
Een SIM kan ook gewoon geïntegreerd zijn.
Dat was mij glashelder *drumroll*
Anoniem: 828527
@MikeyMan19 oktober 2016 10:22
Je kan dat doen.
Maar de vraag is of het gaat werken en niet vraagt om in te loggen of vraagt voor de modems code.
Nope, geen code nodig. Ik heb het geprobeerd en dit werkt gewoon. Of T-mobile hier blij mee is een ander verhaal

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 19 oktober 2016 10:50]

Ze kunnen kijken op IMEI code. Dan weten ze of er misbruik van gemaakt is. Elke toestel heeft unieke code.
Het is maar de vraag of er überhaupt gebruik gemaakt wordt van een losse SIM kaart. Wellicht is de "SIM" gewoon in de router geïntegreerd.

Ik snap wat je bedoelt en ik had dat idee zelf ook al maar de waarschijnlijkheid dat het gaat werken is nihil.
het maakt voor de kosten van een telco weinig uit of je nu 5,10 of 100 GB gebruikt,
het gaat om de totale capaciteit van het netwerk, en de prijs van een MB of een bundel met limiet is een manier om de usage van je netwerk te beperken, zodat deze beschikbaar blijft voor iedereen.

er zijn nu geen capaciteits problemen, maar geen telco in nederland kan 100gb per maand leveren aan al zijn klanten zonder dat dit problemen oplevert.

[Reactie gewijzigd door PH_ONE op 19 oktober 2016 10:48]

Zie mijn reactie op VNA 9216. Ik denk dat het qua piek en dalen het hier net zo hard gaat.
Omdat ze anders niet kunnen concurreren met vaste verbindingen: ja, dit is sneller, maar als ze net zoals op je telefoon 30€ gaan vragen voor minder dan 10GB, dan neemt niemand dit af, ook al is DSL voor een stuk 30€ trager: je wilt immers minstens een goede 100GB voor je thuisverbinding.

T-Mobile zit in een moeilijke positie: wanneer je 4G voor vaste verbindingen gaat gebruiken wordt je duidelijk hoe idioot laag de huidige datalimieten zijn. Ik ben overigens niet tegen datalimieten (ik vind het een betere manier om op prijs te diversifiëren dan netneutraliteit te schaden, en ik ben voor prijsdiversifiëring: mijn oma moet niet even veel gaan betalen als ik als zij amper gebruikt maakt van haar verbinding) echter, de prijzen zijn momenteel te hoog voor te lage limieten, in mijn ogen.
Er staat in het artikel, dat het is bedoeld voor mensen die om eoa reden geen normaal/goed vast internet kunnen krijgen.
Als je sowieso geen coax/DSL/glas kan krijgen, is het niet relevant hoeveel voordeliger die abo's zouden zijn, al waren ze gratis.
Heb je geen vaste verbinding, dan is het iig wel concurrerend met de opties die dan overblijven (andere 4G en satelliet aanbieders).
Misschien omdat dit voornamelijk gebruikt zal worden in buitengebieden?
Daar moet je als provider wel een mast zetten om dekkend bereik te bieden, maar anderzijds word die mast waarschijnlijk nauwelijks benut. Er is dus capaciteit over om voor deze prijs iets dergelijks aan te bieden.
Daar waar de masten al overbelast zijn zal deze oplossing meestal niet interessant zijn, vermits je daar keuze te over hebt aan goedkopere en snellere bedrade oplossingen.
Toch zit ik met een simonly bij t-mobile voor 32euro met 20GB en 120belminuten en onbeperkt sms. Daarbij is het internet ook nog eens onbeperkt, wat nu ook snel genoeg is om audio te blijven streamen.
Dat valt wel mee toch? Tele2 biedt het volgende aan:

Sim-only/24GB/onbeperkt bellen en sms'en/looptijd contract 24 maanden/4g

En dat voor €35. Komt aardig overeen met wat T-mobile doet, je betaald alleen €5 extra voor het onbeperkt bellen en sms'en.
(Mogelijk) andere QoS. Preferentie op de hogere frequenties (1800MHz), wat makkelijker haalbaar is met vaste apparaten die groter (ruimte voor antennes) en meer power kunnen verbruiken. Andere (goedkopere?) helpdesk. Geen nood aan diensten zoals voicemails, roaming mogelijkheden, etc.
Overigens is vast internet gebruikt intensiever 's avonds dan mobiel gebruik, wat meer overdag is. Dus het opvullen van het deel onbenutte capaciteit kost quasi niets. (kost is grotendeels gebaseerd op piek capaciteit)
Waarschijnlijk mis ik nog wel een hoop redenen in dit lijstje.

Niet alle kosten zijn puur afhankelijk van de mast en de hoeveelheid data die er over loopt.
Wat dacht je van de Olymische Spelen afgelopen zomer?
toen kreeg ik regelmatig een aanbieding om de OS te kijken via 4G.

Hiervoor kan je apart je data bundel verhogen €2,- voor 50GB ( Per dag / nacht )

Dan zal je toch zeggen dat het blijkbaar wel goedkoper kan..

https://s18.postimg.org/p9p9162m1/50gb.jpg
Ja, die zijn kunstmatig zo hoog. Al vele jaren geleden kostte een GB aan mobiele data slechts ongeveer €1, inclusief alle kosten, ook vaste kosten, zo las ik ooit. En in Estland had je al jaren geleden dat 1 GB vijftig cent kostte. Sowieso kosten data bijna niets: de voornaamste kosten zijn a.) vaste kosten, en b.) ervoor zorgen dat de piek-capaciteit op drukke punten en drukke tijdstippen een beetje oké blijft. Dus als jij tijdens de spits op Amsterdam Centraal video's gaat stromen via 4G, dan is dat waar je telefoonmaatschappij in theorie de meeste extra kosten mee maakt (al gaat ook dat natuurlijk niet per individu: hij moet dan extra masten/kabels/etc. plaatsen).

Slotsom: de manier waarop datagebruik ons in rekening gebracht wordt heeft niets te maken met welke dingen de telefoonmaatschappij nou echt het meeste geld kosten.

Desondanks kost de gehele dienst bij elkaar wel redelijk wat geld aan de telefoonmaatschappij, dus het is niet noodzakelijkerwijs zo dat zij heel veel winst op jou maakt (al is de totale winst van die maatschappijen wel aanzienlijk in Nederland).

Het nadeel hiervan is inefficiënt gebruik van het mobiele Internet: het kost bijna niets extra's als jij data gebruikt op plaatsen en tijden waar het niet druk is, maar toch wordt dat hoog in rekening gebracht, waardoor jij dat niet gaat doen en de capaciteit van het netwerk onbenut blijft. Dat is verspilling en een inefficiënt onderdeel van onze economie, helaas.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 19 oktober 2016 15:44]

Nou ja. Tele 2 heeft sim only 4g.

24 gb
Onbeperkt sms en bellen voor 35 euro.
T-Mobile biedt zijn gewone simonly abonnementen 20GB internet aan voor 21,- euro per maand + 10,- euro maandelijkse kosten voor je aansluiting. Dan betaal je dus 31,- euro per maand. Bestaande klanten kunnen die bundel ook selecteren, meestal met behoud van hun maandelijkse kortingen. Heb je mee gedaan aan de 50% kortings weken of een van de andere acties in combi met een toestel, dan kan je goedkopwr voor de 20GB onder de streep nog goedkopwr uit zijn dan bij een simonly.
Geeft maar weer eens aan wat de marge op GBs is, gezien ik nu 17 euro voor 3GB mobiel betaal.
Eens, maar de marginale kosten van 25GB op een vaste plek zijn wel lager dan de marginale kosten van een mobiele verbinding. Niet in dezelfde verhouding, maar toch. Daarnaast wordt deze proef natuurlijk gedragen door de kosten en baten die er al zijn vanuit het veel grotere mobiele netwerk.

Additionele abonnementen zoals deze zijn ook niet kannibalistisch voor bestaande 4G abo's, dus kan je in principe enkel marginale kosten rekenen zonder dat je met vaste kosten voor o.a. het netwerk moet gaan rekenen.
4g voor thuis lijkt me een stuk eenvoudiger te managen. In plaats van dat je het hele land doorreist en overal een goede verbinding wilt hebben, dus ook als je naar hele drukke plaatsen gaat, hoeft t-mobile nu alleen maar die ene mast waarmee je verbinding maakt te voorzien van voldoende capaciteit.

Ik ben het wel met je eens dat de marge veel te hoog is. Maar ja, we betalen het wel allemaal gewoon.
Aan de ene kant waar, maar aan de andere kant heeft T-mobile hier volledige controle over waar je deze GB's gebruikt. Midden in Rotterdam kan je dit abbonement niet krijgen, maar alleen op het platteland. Of beter gezegd: Daar waar toch al masten staan (want ze moeten overal dekking hebben) maar deze niet tot op hun volle capaciteit benut worden. Op die plekken is dit voor hen dus een extra inkomstenbron zonder dat het ze iets kost. Hetzelfde geld voor 's nachts onbeperkt: Ze weten dat ze 's nachts capaciteit over hebben, dus internet er dan maar onbeperkt op los.

Mobiel internet is duur niet omdat de data zelf duur is, maar omdat het creëren van capaciteit duur is. Meer capaciteit betekend meer masten, meer glasvezel kabels, grotere verdeelpunten, en vergunningen voor dit alles. Al die investeringen moeten ze terug verdienen, en daarom betaal je voor die capaciteit die je afneemt.

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 oktober 2016 10:41]

Ik vraag me wel af; Dit werkt geheid op basis met een router met een simkaart houder. Als je deze simkaart in je telefoon doet omzeil je de scheef gegroeide mobiele prijzen? Dan heb je voor 30 euro een beest van een abonnement.
Dit is wel prijzig, maar we gaan gelukkig weer de goede kant op. Terwijl iedereen 6 jaar terug aan de 200 Mb limieten zat, zitten we nu weer aan de 25 tot 100 GB, maar we zijn er nog niet...

Dat gezegd hebbende, met de komst van 5G in 2020 zal er een overschot aan capaciteit ontstaan en kunnen de prijzen voor de datalimieten weer omlaag, denk ik.

Ik verwacht binnen nu en een aantal jaar wel weer limieten van 1TB ontstaan voor een betaalbare prijs.
Dat gezegd hebbende, met de komst van 5G in 2020 zal er een overschot aan capaciteit ontstaan en kunnen de prijzen voor de datalimieten weer omlaag, denk ik.
Geloof ik niet. Mensen gaan in verbazingwekkend hoog tempo steeds meer data gebruiken en zo veel meer capaciteit komt er ook alweer niet bij. Zeker niet genoeg voor thuisgebruik door de grote massa.
In 2008 had ik al een abonnement van t-mobile met 1gb voor €10,- dus niks geen 200mb. Ok vele andere basis abonnementen zaten op 200 MB rond 2010, mede door ineens hoge verbruik in Nederland door de komst van steeds meer smartphones.
Dat gezegd hebbende, met de komst van 5G in 2020 zal er een overschot aan capaciteit ontstaan en kunnen de prijzen voor de datalimieten weer omlaag, denk ik.
Vier jaar in de toekomst kijken is best wel dapper in de IT.

Ik geloof er niet zo in. We horen ook al 30 jaar dat we nu wel genoeg HD/RAM/CPU hebben voor gewone mensen. Toch vinden we iedere keer weer een manier om gebruik te maken van de capaciteit. Ik durf te wedden dat er ook in 3020 nog geklaagd wordt dat een downloaden van een 256K 3D video @ 1000fps via je 100TB link zo langzaam gaat.

Er is een naam voor "Jevans paradox". Als iets goedkoper/sneller/beter wordt dan gaan we er meer gebruik van maken.
Woon-werk-verkeer is een bekend vooorbeeld. Al eeuwen lang reizen de meeste mensen tussen de 15 en de 45 minuten naar hun werk. Vroeger liepen ze. Tegenwoordig gaan ze met de auto. In plaats van minder tijd aan reizen te besteden zijn we verder van ons huis gaan werken.
Een ander voorbeeld is electriciteit. Doen electro steeds goedkoper werd zijn we steeds meer lampen gaan ophangen. In plaats van minder te betalen voor dezelfde hoeveelheid stroom zijn we meer gaan gebruiken voor dezelfde prijs.

Usage expands to fill the capacity available.
Dat gezegd hebbende, met de komst van 5G in 2020 zal er een overschot aan capaciteit ontstaan
De capaciteit wordt niet zozeer bepaald door de "last-mile" verbinding, maar door de backbone.
Bovendien zit bij de duurste twee abonnementen 's nachts onbeperkt internet.
Definieer "'s nachts". Wat is hier het uur?
Als je 2x had geklikt had je dit gezien
Heb je de internetbundel van 50 GB of 100 GB? Je kunt dan elke nacht tussen 0.00 en 6.00 uur gebruik maken van onbeperkt internet. Je verbruikt hierbij géén GB's uit je maandelijkse internetbundel. Dit is bijvoorbeeld handig als je grote bestanden moet downloaden of updates wilt installeren.
De definitie van de nacht is vrij algemeen geaccepteerd
Zo algemeen ook weer niet. Als je naar elektriciteit kijkt is het zelfs locatieafhankelijk, maar hoe dan ook duurt de nacht minimaal 2 uur langer dan bij tmobile.
https://www.energieleveranciers.nl/dag-en-nachtstroom

Limburg en Noord-Brabant
Normaaltarief 7.00 uur - 21.00 uur
Daltarief 21.00 uur - 7.00 uur
Overige provincies
Normaaltarief 7.00 uur - 23.00 uur
Daltarief 23.00 uur - 7.00 uur
Algemeen? Zat genoeg bedrijven, regelingen, <weet ik veel wat allemaal> die nacht anders definiëren.
Ik ben meer benieuwd naar hoe hun de "s'nachts onbeperkt" zien.
houd dit dan in dat rond een vooraf bepaald tijdstip je teller stopt?
dus overdag gebruik je 20gb en s'nachts 150gb dat het verbruik de volgende dag nog steeds op 20gb staat
of als je s'nachts 150gb download (als voorbeeld) je de rest van de maand alleen maar
s'nachts gebruik kan maken van internet omdat je met 50gb over je bundel zit.
Van 00:00 tot 06:00. Volgens mij haalt hij het dan gewoon niet van je bundel af. Lekker makkelijk als je wat wilt downloaden.

Jammer dat dit nodig is in sommige gevallen. Ik ken iemand die woont in het buitengebied met zo'n bagger adsl kabeltje. Daar is beloofd dat er een goede kabel neer gelegt zou worden (ongeveer 2,5 jaar geleden) maar daar is nog steeds niks van gekomen.

Hoezo is het 4g zo goedkoop en zou je het in je mobiele telefoon kunnen gebruiken?
zou wel ideaal zijn dat de teller gewoon stopt dat als je inderdaad veel en/of grote bestanden moet downloaden je dit s nachts kan doen zonder problemen.

dit is in ieder geval een goedkopere oplossing dan een koper of glasvezel kabel laten aanleggen (goedkoper voor de provider dan ^^)

Als T-Mobile slim is zou de simkaart alleen te gebruiken zijn met bijgeleverde modem.
Als dat niet het geval is zie ik niet waarom je hem niet in je telefoon kunt gebruiken.
Lekker handig als je veel data onderweg verbruikt.

En ik denk dat het 4g zo goedkoop is/kan omdat de antennes er al zijn, en misschien is de huidige belasting van het 4g netwerk niet gigantische. Waardoor ze dit soort netwerk bundels kunnen verkopen, zodat het 4g netwerk degelijk word belast en zo zijn geld terug gaat verdienen. Die 4g antennes waren volgens mij geen goedkoop geintje om door heel het land te plaatsen.
Bij mij (ex beta) werkt het als volgt:

Ik heb twee bundels, 1 x 100000MB (inderdaad.. geen echt GB :P) en 1 x 600000MB.

Al het verkeer tussen voor en na 00:00-06:00 gaat van de eerste bundel af, alles er tussen van de tweede. Je wisselt steeds automagisch van bundel.

Is je eerste bundel op, gaat internet 'overdag' UIT en heb je tussen alleen tussen 00:00-06:00 'gewoon' internet (mits je nachtbundel niet op is natuurlijk).
Interessant dit, 100 GB is voor de meeste gebruikers ruim voldoende. Als je dan gewoon download met een seedbox en lokaal streamt of 's nachts al je downloads automatisch synct heb je geen last van die limiet.

50 euro voor 100 GB is dan geen gekke prijs.
Ik weet niet, ik werk wel eens vanuit thuis, ik verbruik meerdere GB's per dag, Ik zou graag 4G thuis hebben, lijkt me een modernere oplossing dan glasvezel e.d. en ik doe niet veel meer dan werken & gamen vanuit thuis.

Maar 50 euro geen gekke prijs? Als je het vergelijkt met een thuis abbo vind ik van wel, hier zit geen televisie of telefonie bij wel? (Of ik heb het gemist). Wat ik zou willen is een goedkoop betrouwbaar internet-only abbonement, 50 euro is nog steeds meer wat ik nu betaal voor een alles in een.

Ik zou vast wel zeuren, maar ik vond de titel interessant, de prijzen teleurstellend.
inderdaad een beetje thuis werken verbruik je zo meerder GB's per dag.
ik denk dat veel lezer hier niet door hebben hoeveel data een vaste computer gebruikt.
thuis werken pdf ( kunnen zo oplopen tot 100+ MB ) hier en daar en een vpn naar kantoor die de hele dag open staat. voip/skype bellen de hele dag met colleg;s en klanten. en daar komt de afleiding nog bij facebook en nieuws siteje met wat filmpjes en je zit zo aan een paar GB.
Dat hangt er natuurlijk ook van af wat voor thuiswerk je doet. Ik zit in mijn mail (outlook) en in saas web applicaties. Dan kom ik rond de 500 a 600MB per dag (inclusief beetje internet radio).
Ligt er ook aan wat je doet. Ik werk vanuit huis en bezoek elke dag klanten. Thuis ben ik 24u per dag met "de zaak" verbonden via een 4G dongle en bij de klant staat hij ook altijd aan. Voornamelijk om contact te hebben met de applicaties op onze servers, Office-bestanden en dagelijks 50 mailtjes in en uit. Toch heb ik de limiet van 7GB nooit gehaald.
Ik zou graag 4G thuis hebben, lijkt me een modernere oplossing dan glasvezel e.d. en ik doe niet veel meer dan werken & gamen vanuit thuis.
Beetje off topic, maar waarom zou je 4g boven glasvezel prefereren? Glasvezel is velen malen sneller met de goede abbo's en de ping is ook veel lager.
Simpelweg, kosten ik gaf al aan dat ik weinig geef om de snelheid, ik werk ook wel eens vanuit 4G we hebben KPN zakelijk, standaard gedeelde 4G bundel. Klein bedrijf met maar 6 mensen met telefoon van werk, maar dat komt toch neer op 60GB, gaat nooit op.

De snelheid van 4G is dan weer gruwelijk snel naar mijn ervaring, heel vaak getetherd vanuit een iPhone 6, vreet stroom weliswaar, maar met 3 laptops welke constant aan het Builden zijn monolytische Java applicatie naar nexus pushen e.d. Geen problemen.

Ik heb nu het goedkoopste KPN thuis abonnement deze valt qua snelheid tegen voor mij, het is dan ook wel goedkoper dan het zakelijk abonnement (55 excl btw), maar daar zit onbeperkt bellen & sms bij.

Glasvezel kan sneller zijn, maar is normaliter nog duurder dan de prijzen die hierboven staan.
Als je Glasvezel kan krijgen kan je dat best voor een redelijke prijs krijgen. Ik geef ook niet zo heel veel om van die hoge snelheden en daarom heb ik gekozen voor Glasvezel 20/20 van XS4ALL met bellen. Dit kost per maand 40 Euro en zonder bellen zou dit 35 Euro zijn, Voordeel met name voor thuiswerken wat ik regelmatig doe is de hoge upload.

Gekke is dat op de site van XS4ALL dit abonnement niet aangeboden staat. Het staat wel hier https://www.xs4all.nl/tarieven/ Ik heb juist voor XS4ALL gekozen om de vrijheid en kwaliteit (niet zo'n dichtgespijkerde Experiabox maar een Fritzbox). Bovendien heb ik een super stabiele goede verbinding. Uitgaande telefoontjes doe ik met VOIP provider Cheapconnect.

Bij Vodafone betaal je voor een 20/20 abonnement op Glasvezel zelfs 23,50 en als je daar nog bellen bij neemt kost dit 26 Euro.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 19 oktober 2016 12:18]

Bij KPN heb je momenteel ook voor 35 euro enkel internet maar dat is 20/2. Ik ben aan het zoeken naar een switch. Ik zat te denken om naar vodafone 32.5 te gaan en een netflix abbo af te sluiten omdat we nog wel af en toe series kijken.

Zeker nu ze meer gaan doen aan consumenten die series downloaden is netflix wel een oplossing :-), dan mag het internet ook wel ietsje sneller, maar ik ga nog steeds 15 euro terug in prijs per maand. Een groot irritantie punt voor mij was ook dat KPN de prijs sinds afsluiten met 5.50 hebben verhoogd.
XS4ALL is ook gestegen qua prijs. Was een tijdje terug ook 5 Euro lager. Vond dit ook erg vervelend maar ben toch bij XS4ALL gebleven omdat je meer vrijheid hebt over je modem en er standaard een hoge upload is.
Snap niet dat KPN Glasvezel niet synchroon aanbied (of je moet een meerprijs betalen.). 50/50 is 43,50 bij XS4ALL alleen voor internet en bij Vodafone inderdaad 32,50. Vodafone biedt volgens mij een Draytech Vigor2132 als modem aan.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 19 oktober 2016 12:31]

Ik vind 40 euro wel erg duur voor een miserable 20mbit.
Daar kan je bij een tweak als je geluk hebt 1000/1000 voor krijgen of anders wel 50/50 dat is gewoon 2,5x zo snel voor het zelfde geld.

Edit: dit is natuurlijk met telefonie.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 19 oktober 2016 13:12]

Helemaal mee eens. 100GB op een laptop is tegenwoordig echt niet zo veel meer. tenzij je het alleen maar bij browsen houd, maar daar betaal je natuurlijk geen 50 euro voor!
Ik moet hier misschien niet op reageren.

Ik heb geen bedrijf, ik werk bij een bedrijf.
Ik heb geen goedkoop glasvezel abonnement op mijn werk, maar thuis; waar ik af en toe werk.

Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt, en waarom ik ineens een goedkoop persoon ben. Ik betaal 47.50 voor een 20 mbit verbinding van KPN inclusief TV & Telefonie waar ik eigenlijk niets mee doe. Ik wil graag overstappen het zou cool zijn om 4G te hebben. Maar als het enkel duurder wordt en een limiet heeft waar ik tegen aan ga lopen zie ik hier 1 kleine (Prijs) en groot (limiet) nadeel waardoor het voor mij een NO-GO is.

Je flauwe opmerkingen over goedkope nederlanders is naar mijn gevoel weer een stukje trollbait of frustratie waardoor het hier enkel minder gezellig wordt. Ik raad je aan om volgende keer beter te lezen en minder aannames te doen.
Ja iedere boerenlul snapt toch dat een 4G verbinding veel duurder is dan een vaste lijn omdat die gedeeld moet worden met de rest, het is toch nooit goed. Was het 10 euro per maand dan was het ook teveel of was de limiet weer te laag of was er wel iets anders weer niet goed.

Zo irritant mensen die in een buitengebied gaan wonen en dan gaan klagen over traag internet en dan is er een goed alternatief en dan willen ze weer niet betalen voor iets waar ze heel de dag door gebruik van maken.

Wees blij toen ik voor het eerst internet kreeg ging het enkel over de telefoon en had ik traag internet en telefoonrekeningen van honderden guldens per maand.
Hoi hoi,

Ik weet niet wat je punt is.
Voor de duidelijkheid ik woon ongeveer in het centrum van Eindhoven, naar mijn idee niet buitengebied.

Ik wil inderdaad niet extra betalen voor achteruitgang van wat ik nu heb, want dat zou gewoon 'n slechte keus zijn. en Nogmaals, het gaat vooral om het limiet, waardoor ik het de prijs niet waard vind, dit is naar mijn idee zeker een goede oplossing, maar het moet goedkoper kunnen.

Oh en sinds wanneer is 4G wel gedeeld, en glasvezel/coax niet?
Hallo, Ik heb glasvezel. Dit heb ik volgens mij letterlijk aangegeven.
Ruim voldoende als je je in je eentje woont, als je met zijn 2en bent kan het al behoorlijk krap gaan worden. Opzich had ik wel interesse in dit product maar niet 50 euro voor 100GB.

Dan maar gewoon verder met mijn slome vaste trage verbinding, maar in ieder geval wel gewoon onbeperkt.

Ook jammer dat bij T-mobile je internet verbinding word afgesloten nadat je je bundel had verbruikt, ze hadden best kunnen doen dat je dan tegen lagere snelheid in ieder geval door kan browsen ;-)

Ja je kan een aanvuller kopen, maar het lijkt mij dat 50 e per maand al genoeg is, laat staan nog meer betalen.

IMO goed product, helaas te duur, in iedergeval voor mij dan. Hopelijk dat in de toekomst de prijzen wat dalen dan kijk ik wel verder.
Is er iets (behalve stroom) dat je beperkt om je SIM in een MiFi te steken en zo dus altijd WiFi op zak te hebben?

Ik zie dit ook goed gebruikt worden door mensen die een buitenverblijf hebben. Zo moet je maar 1 keer internet betalen.
waarschijnlijk zit de SIM in de T-Mobile Modem en werken deze alleen samen.
Grote kans dat je die SIM niet in een ander device kan stoppen.
Maar zeker weten doen we het nooit ;)
Technisch vraagje. Als ik 220v in mijn auto heb, dan kan de router eraan, en heb ik in feite een mobiel internet wifi point met bv 100GB. Dat zou voldoende zijn om via 4G IPTV in de auto te streamen ipv via Digitenne. De vraag is, kan de 4G T mobile router het switchen van mast naar mast aan zonder steeds te moeten zoeken en intussen de verbinding te verliezen.
ja en nee 100 GB zijn 15 netflix films
Maar denk dat het probleem in je imei nummer zit. deze kunnen ze op het IN uitlezen en als deze niet over een komt de imei van het uitgegeven apparaat dan kunnen ze of de bucket dicht houden dus geen mogelijkheid tot data of een betaal de bucket activeren zodat je data extra moet betalen. of ze gooien je gewoon uit de HLR waardoor je simkaart niet kan registreren op het netwerk als hij in een ander device zit. wat ze ook zouden kunnen doen is je imsi alleen toegang geven tot de
vlr of basestation rond jouw huis, wat inhoud dat je wanneer je het drop uit rijd je simkaart van het netwerk gekickt wordt ;-)

Er zijn dus mogelijkheden genoeg om je te beperken om het mee geleverde modem op afgesproken locatie te gebruiken.

Termologie :
imei: https://en.wikipedia.org/...tation_Equipment_Identity
hrl/vlr: https://en.wikipedia.org/...cation_register_.28HLR.29
imsi : https://en.wikipedia.org/...tation_Equipment_Identity
base statation : https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_site

[Reactie gewijzigd door xbeam op 19 oktober 2016 12:32]

waarschijnlijk is de router op het stroomnetwerk aangesloten d.m.v. een 230-->12V adapter.. Dus aansluiten in vrijwel iedere auto zou mogelijk moeten zijn..
voor minder dan €15,- heb je ook al een adapter die gewoon de 12. uit de auto gebruikt. Jouw oplossing maakt van 12v DC 23v AC, om vervolgens via de adapter van de router weer van 230v ac naar 12 DC te gaan...

http://www.salora.nl/acce...car-adapter-p20at10700809
helemaal top ;-)
Als ik het goed onthouden heb is dit volgens de gebruikers voorwaarden niet de bedoeling :)

Zo ver mij bekend mag je je router/modem op een vaste locatie (thuis) gebruiken en ze staan 'sporadisch' gebruik op een andere locatie (vakantiehuisje) toe.
Waarom zo moeilijk doen? Plaats gewoon een 4G modem/router/NAT device in je auto met een bereik van 11-15 volt en doe de simkaart in dat apparaat. Zo heb ik het ook aangesloten. Ik zou in de auto niet het apparaat van T-Mobile zelf gebruiken.
Heb je voor mij een voorbeeld van een geschikte router die tijdens het rijden blijft werken? Wist niet dat er al routers met simkaarten op 4G mobiel werken. Echter, de duurste tel abbo's 20/24 GB p/m, aardig verschil met de 100GB die hierbij beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door BanglaRoad op 19 oktober 2016 23:36]

Ik heb in de auto een Draytek 2120. Die is rated 11-15 volt. Daar moest nog wel los een dongle in. Alternatief is de Draytek 2860LTE. Dan is het LTE modem ingebouwd en je kunt externe antenne's aansluiten.

Sommige Fritzboxen hebben ook UTRAN/LTE ingebouwd.

Let er op dat als je Huawei dongles gebruikt, dat je ze eerst moet jailbreaken. Anders heb je NAT over NAT. Je wil je IP adres direct op je router hebben. Vrijwel iedere NATrouter ondersteunt wel een USB UTRAN/LTE dongle. Het is echt heel belangrijk dat je de dongle eerst jailbreakt.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 20 oktober 2016 00:12]

Jammer hoor. Bij de beta-test kon je nog kiezen voor 200GB. Waarom zouden ze dit weggelaten hebben?
waarschijnlijk te weinig animo naar en ze willen natuurlijk een extra centje verdienen dus als jij je 100gb verbruikt heb mag je natuurlijk voor een meerprijs nog eens 100gb bijkopen.
Dat kan nu ook nog. Je neemt dan het 100GB abonnement en koopt daar 100GB bij, presto: 200GB.
Met die bundels hou ik het toch nog bij de koperlijn. Dan maar minder snel internet maar wel onbeperkt. Maar goed, misschien val ik dan inderdaad niet binnen de doelgroep aangezien ik wel een vaste verbinding heb.
Meeste mensen in de doelgroep hebben wel een vaste verbinding, maar deze is vaak onder de 5 mbit/s. Dit is veel te laag tegenwoordig, en daarvoor zijn deze internetpakketten een enorme verbetering.
Ik denk dat je de doelgroep verkeerd inschat. Wat denk je bijvoorbeeld van al die ouderen die sporadisch gebruik maken van internet? Perfecte optie voor ze. Kunnen ze de router ook nog 3 maanden per jaar meenemen wanneer ze weer eens op de camping zitten.

De vraag is overigens of en zo ja hoeveel beter 4G performed ten opzichte van een 5mbit lijn in buitengebieden.

T-mobile zou er goed aan doen om voor enkele euro's extra een dual SIM optie aan te bieden voor tablets.
Je kan er toch een mb verdeler sim bijnemen? Dit kan met de mobiele abbo's ook :-)
Meeste van mijn (ex)klanten haalden 3mbit niet eens,icm met extreem slechte upload. Mooi dat tele2 de boel wat open breekt,want op kpn kan je blijven wachten. Erworden gewoon vieze spelletjes gespeeld met licenties onder het mom van zogenaamde geplande upgrades die al jaren kwartalen worden uitgesteld.
Ik vind het wel mooi dat avond downloaden ik heb vaak genoeg tegen vrienden gezegd dat ik ze morgen zie en dan terwijl ik slaap een spel binnen haal op me 7 mbit verbinding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee