Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

LG brengt volgend jaar lcd-tv's met quantum dots uit, zegt een topman van het bedrijf tegen Zuid-Koreaanse media. Tot nu toe richtte de fabrikant zich in het high-end segment alleen op oled-tv's. De Zuid-Koreaanse tv-maker zei al eerder met quantum dots aan de gang te gaan.

De televisies met quantum dots worden goedkoper dan de oled-modellen, zegt de topman tegen Korea Herald. Tot nu toe verkoopt LG zijn oled-tv's voor prijzen van tweeduizend euro of veel hoger dan dat. Met zijn quantum dot-modellen wil LG vermoedelijk vooral de tv's die in de prijsklasses daaronder zitten aantrekkelijker maken.

LG sprak bijna twee jaar geleden voor het eerst over tv's met deze technologie. Quantum dots zijn kleine kristallen van twee tot tien nanometer die kleuren kunnen weergeven op basis van hun grootte. Tv-fabrikanten kunnen een dunne film met de kristallen voor de backlight plaatsen waardoor de schermen een hogere kleurverzadiging krijgen.

Veel concurrenten maken inmiddels gebruik van quantum dots in hun tv's, waaronder marktleider Samsung en het Japanse Sony. LG zei verder dat het op techbeurs CES, dat in januari volgend jaar plaatsvindt in Las Vegas, een nieuw hardwareplatform voor oled-tv's zal laten zien. Dat gaat nog niet om een oprolbare tv, die moet pas rond 2020 uitkomen.

Update, 9:40: LG heeft al eens lcd-tv's met quantum dots op de markt gebracht in onder meer Australië. Het prijst die schermen aan onder namen als Prime 4K en ColorPrime.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

En hoe zit het met Zwart in zulke TVs?

Ik neem aan dat dit vanwege de backlight ook grijsachtig zal zijn, net als LED?
Je hebt altijd wat grijs als de backlight aan is.
Maar als je een goede backlight hebt met fijnmazige local dimming heb je hier amper last van. Een mooi voorbeeld daar van is de nieuwe Sony ZD9 serie die heeft meer dan 1000 zones (Volgens mij al bij het 65" model) en de grotere modellen hebben er nog meer.
Oled blijft in dat opzicht nog wat mooier want daar kan je iedere pixel dimmen. Maar daar heb je weer andere nadelen.

Zo is er voor iedere techniek iets te zeggen.
wat is dan het nadeel van OLED?
  • Lagere levensduur
  • Lagere maximale helderheid
  • LG modellen hebben een relatief hoge input lag
Die lagere maximale Helderheid wil niet zo heel veel zeggen. De huidige 4k modellen ondersteunen ook HDR en zijn prima in staat Heldere waarden weer te geven.
De Samsung modellen kunnen dan wel op papier en technisch hogere helderheid waarden ( >1000 nit) weergeven , maar dat is in de praktijk weinig waard.


Overigens zijn er imo wel andere nadelen bij OLED te vinden. LG is de enige leverancier. Deze heeft nogal wat problemen met Quality Control.
OP de diverse forums zijn nogal wat verhalen te vinden van mensen die regelmatig hun scherm hebben moeten laten vervangen. ( Actieve pixel, randen niet goed, etc,etc )

Naast inputlag is ook de beeldverwerkingssoftware van LG niet bepaald goed te noemen. Verwerking van snelle beelden gaat daarmee in de regel is minder goed bij LG dan bijv Sony of Panasonic. Niet extreem storend want met de juiste instellingen kom je een eind bij LG.

Heb zelf een OLED van LG ( EF950V )
Spijtig - die OLED TV's is de enige techniek wat mij nog aanspreekt als ik door de TV afdeling loop van pakweg een mediamarkt en dan vooral m.b.t. de zwartwaardes.

Met 4K heb ik dat bijvoorbeeld veel minder omdat ik in alle eerlijkheid vanop een afstand het verschil niet merk met een fullhd toestel.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 5 september 2016 10:05]

Heb zelf nog geen spijt van de aankoop van een Oled TV. Alleen moet men zich wel realiseren dat dit niet de heilige graal van televisie kijken is.

Even zo goed is over het algemeen het beeld aanzienlijk beter dan bij de meeste conventionele LCD schermen.

4K Is ook maar van beperkte toegevoegde waarde. Om die reden zou je ook gewoon kunnen kijken naar OLED full HD toestellen. Deze zijn weer wat goedkoper dan de 4K modellen uiteraard. Nadeel is wel dat je dan ook geen HDR ondersteuning zult hebben.
Oled had toch juist een extreem hoge helderheid en bijna geen input lag.

Dat dat model van lg dan lag heeft ligt niet aan de oled.
Oled had toch juist een extreem hoge helderheid en bijna geen input lag.

Dat dat model van lg dan lag heeft ligt niet aan de oled.
De samsung mobiele telefoon oled paneeltjes hebben een hogere helderheid. Maar na een jaar zie je bij gemiddeld gebruik de kleurbalans al helemaal uit balans zijn omdat de blauwe ledjes sneller degraderen dan de rest. Burn in etc. Naar mijn mening is Oled nog niet een volwassen technologie. Hier zouden reviews ook eens meer aandacht aan mogen besteden.
Dat was toch bij LG niet het geval? Die gebruiken toch witte oled's met een kleurenfilter ervoor?
Klopt. LG heeft een tijd geleden een briljante acquisitie gedaan door voor $100m in 2009 patenten te kopen van Kodak waarmee zij eigenaar zijn geworden van deze technologie.

De concurrentie kan niet in de buurt komen van deze technologie om dat zij geen witte OLED maar RGB OLED gebruikt. Dit is in essentie een gekleurde backlight maar introduceert ook de problemen van met name blauwe OLED degradatie over tijd. Dit, in combinatie met lage yields, vormde de basis voor Samsung's besluit om uit de OLED race te stappen en focussen op AMOLED technologie voor mobiele toepassingen. Hierdoor krijgen mobiele telefoons na een bepaalde tijd te maken met kleurdegradatie/afwijkingen. Het besluit van Samsung om te zetten op QLED (quantum dot OLED) technologie voor 2018/2020 doet mij vermoeden dat de patenten van LG dan verlopen.

[Reactie gewijzigd door AlainSki op 5 september 2016 13:04]

Ik ben zojuist op bezoek geweest bij LG in Amstelveen en kan inderdaad bevestigen dat de OLED patentent m.b.t. de witte OLED met een filter ervoor verlopen in 2017.

LG gaf zelf ook al aan dat in 2018 de OLED tv's waarschijnlijk een behoorlijk stuk goedkoper gaan worden.

Ik denk dat inzetten op lcd technieken uberhaubt een korte termijn strategie is. In 2020 voorzie ik dat de meerderheid al OLED is. Helemaal met de toepassingen die dat mogelijk maakt (oprollen enzo).
WItte kleurleds vervagen ook. Oled per definitie is er gevoelig voor. Delen die vaker volledig hebben opgelicht zullen sneller vervagen wat dus de burn in veroorzaakt.
Ja maar dan word de totale helderheid minder, niet enkel 1 kleur. Lijkt me stukken minder storend.
Dat was toch bij LG niet het geval? Die gebruiken toch witte oled's met een kleurenfilter ervoor?
Klopt. Dus dat is bij LG geen nadeel. Denk eerder dat LG zelf als merk een beetje een nadeel is. Het is geen Panasonic bijv qua kwaliteit. De naam lucky goldstar klinkt ook een beetje als een b-merk. :P Dat gezegd hebbende denk ik wel dat ze een hele mooie techniek in huis hebben. Als andere merken zoals Panasonic betaalbare modellen met LG oled panelen gaan maken dan kan zoiets tzt hopelijk mijn vt50 vervangen mocht die onverhoopt stuk gaan...

[Reactie gewijzigd door Plasmatech op 5 september 2016 11:04]

merk ik op mijn oude maar nog werkende anders helemaal niks van, dat scherm is nog steeds even goed als toen hij gloednieuw uit de winkel kwam.

[Reactie gewijzigd door jasper290x op 5 september 2016 10:22]

Denk nie tdat je het merkt totdat je een nieuwe naast de oude legt.

Ik heb een tool om schermen te calibreren vanwege mijn werk en die kan ook de brightness meten. Bij mijn Samsung Galaxy S6 waarbij de brightness slider op de helft staat heeft na een jaar al flink wat brightness verloren. De status balk gedeelte is helderder dan de rest van het scherm wanneer vanwege de burn in. Status balk is zwart normaal en de rest meestal licht. Dus wanneer je een egaal grijs plaatje opent zie je de plek waar de status balk zat een stuk fellder zijn. ZIjn leuke schermpjes voor in de eerste reviews maar na een jaar blijft er weinig van over bij 3 tot 4 uur screentime per dag.

Kan je hier ook zien
http://allaboutwindowspho..._phone_screens_degrad.php
Tikje generaliserend.

Mijn oude S2 scherm heeft na ruim 5 jaar 3 tot 4 uur SoT per dag (>5000 branduren) geen enkele direct zichtbare burn in, ook niet bij egaal 25% grijs, laat staan bij normaal gebruik.

Zeker, het risico op burn in is bij OLED veel groter dan bij LCD, maar de suggestie dat het een vast gegeven is bij gebruik langer dan zeg 1 2 jaar, is niet helemaal juist. Zeker als je bedenkt dat er al meer dan een miljard OLED mobiele devices in omloop zijn, waarvan een groot deel ouder dan 2 jaar.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 september 2016 00:25]

Niet generaliserend. Maar jij gaat van de S2 uit die een geen noememswaardige brightness wat dat dus enigzins tegengaat. De nieuwe mobieltjes deden met de brightness race mee en gaan tot de 700nits. Vooral als ze boven de 500 komen wordt het dus een probleem. De meeste huis, tuin en keuken gebruikers zullen het niet merken op hun mobieltjes. Maar er zijn op XDA topics genoeg te vinden. Wil er wel een foto van maken bij mijn toestel hoor.

Ohja vroeger had samsung skins doe erop gemaakt waren. Nu juist niet. De zwarte status balk naast een compleet witte browser maakt het erger.
405 nits maximaal stock en al 4 jaar ruim daar overheen in direct zonlicht midddels root, is nu niet direct "niet noemenswaardig". Zeker in de context van de HDR TV's, die binnenshuis maar heel beperkt daar overheen zullen gaan, al was het enkel maar omdat het in zo'n omgeving niet fijn kijken is naar een constante 600+ nits (zie ook de redelijk lage APL van TV content). En voor OLED ligt de grens voor peak brightness om aan de HDR standaard te voldoen sowieso op "slechts" 540 nits.

Overigens heeft de ruim 2 jaar oude S5 van m'n vader ook geen enkele burn-in en die heeft hem altijd lekker maximaal auto staan (maximaal ook richting 700 nits). Zo zie je maar, n=1 (of 10, of 100) voorbeelden maken geen statistieken.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 september 2016 09:07]

Zoals ik al zei. Check maar de XDA fora.

Daarnaast kan je de oled wiki checken en kan je per led de degradatie percentages bekijken.
Ten eerste komen de Wiki cijfers uit rapporten van 1998, 2006, 2007 en 2008 (de techniek heeft sindsdien verre van stilgestaan...) en ten tweede compenseert software i.c.m. speciaal ontwikkelde circuits tegenwoordig ook voor verschillen in degradatie tussen de RGB kleuren, zie tientallen patenten en uitleg van o.a. de professor die de drijvende kracht was bij de ontwikkeling van AMOLED bij Samsung zelf.

XDA voegt niets toe aan de discussie over statistieken, anders dan dan ze bevestigen dat burn-in inderdaad bestaat. Maar dat wisten we al.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 september 2016 11:17]

Het is nogsteeds actueel. Ik kom net terug van de IFA beurs en heb de Samsung booth bezocht. Wat hadden ze daar, notabene een presentatie betreft de voor en nadelen van Oled en hadden een interactieve infographic waarbij de brightness degradatie met verloop van tijd in uitgebeeld werd. Dit is van Samsung zelf. Heb het gefilmd maar kan helaas hier niet 123 een filmpje aan toevoegen tenzij ik de moeite ga nemen om het op youtube te zeten.

Concepten waar jij naar verwijst zijn nogsteeds niet van toepassing namelijk.

Wie weet dat een andere IFA bezoeker dit kan bevestigen.
De concepten waar Samsung zelf naar verwijst en toepast, zie de link die ik plaatste en uitleg/toelichting op o.a
Displaymate.
Dat Samsung dezelfde getallen voor degradatie toont op de IFA, als in een rapport van 8 of 9 jaar geleden, geloof ik pas als ik het zie. Klinkt volstrekt ongeloofwaardig, al was het maar omdat Samsung niets wint met het geven van die cijfers (op een beurs waar je je beste been voor zet ...) ALS het inderdaad niet verbeterd
zou zijn.
Overigens geeft het artikel van Displaymate hierboven al een "halfwaardetijd" voor blauwe LED's in AMOLED die 43% langer is dan het artikel waar jij naar verwees. En dat artikel is ook alweer meer dan 4 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 8 september 2016 01:02]

Het grootste gedeelte van je bronnen zijn een beetje iffy at best. En wd ewij van wc eend artikelen doen er niet toe. Doet mij denken aan dat ze voor TN panelen ook een kijhoek van 170 graden durven te specificeren. Wat ook enigzins klopt alleen met een groot verlies van contrast.

Aangezien je mij zo in twijfel trekt van wat ik heb gezien (ik schat tweakers eerlijk gezegd wel meer credible in). HIer een screenshot van de video die ik heb gemaakt van de IFA stand van Samsung waar zij hun zegje deden over de longevity van Oled (zij zetten namelijk enorm in op Quantum dot en de opvolger van LCD).

http://imgur.com/a/YaLVz
Je screenshot gaat over TV's, waar Samsung inderdaad in Quantum Dots investeert. Maar hun investering in AMOLED is nog steeds een veelvoud. Hun grootste probleem is de kostprijs bij grote panelen, de rest is marketing. Dat screenshot zegt niets over inbranden zonder context, als in uren (techniek A kan langer meegaan dan techniek B, maar als het aantal uren voor techniek A meer dan het gemiddelde van de levensduur van de tv's in huis dekt, is dat alsnog een papieren tijger) en of er wel of niet wordt gecompenseerd voor onderlinge verschillen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 13 september 2016 21:00]

Ik had het op mijn S2 na 1 jaar al.
De ring van de FlitsNav app is heel duidelijk aanwezig, terwijl hij beslist niet altijd aanstond.
Balen, maar verandert ook niets aan de eerdere constatering die ik hierboven plaatste (n=1, zegt niets over alle meer dan 1 miljard AMOLED schermen).
Jij kan nergens bewijzen dat het bij de andere miljard oled panelen ook neit gebeurd. Er is simpelweg niet genoeg data hiervoor omdat alledaagse consumenten het nier per direct opvalt omdat het over verloop van tijd gebeurt.
Je legt precies uit waarom je suggestie dat het binnen 2 jaar wl bij vrijwel alle AMOLED panelen plaatvindt, geen basis heeft, omdat je niet verder komt dan eigen ervaring, om je heen of wat leeswerk op internet. Dat zijn geen statistieken.
Er zin stats (paar jaar oud maar nieuwer is nog niet beschikbaar). Samsung geeft zelf het probleem aan van oled anno 2016 etc dat heeft niks met mijn persoonlijke ervaringen te maken. Jij hebt in tegenstelling geen enkel tegen argument kunnen onderbouwen dat oled geen last van poxel brightness degradatie zou hebben. Kom maar terug als je dat wel hebt.
En LCD is wel volwassen? Nu beginnen ze weer met quantum dots, dan weer met local dimming, dan weer gaan we met scanning backlight aan de slag... En dan nig de eeuwige discussie PVA vs IPS (wil je goede zwartwaarden onder een hoek of wil je fatsoenlijke kleuren, you can't have it both).
Allemaal technieken om de nadelen van LCD aan te pakken. Klinkt ook niet erg uit ontwikkeld....
"Oled had toch juist een extreem hoge helderheid en bijna geen input lag."

Beide veronderstellingen hier zijn niet correct.
Oled blinkt meer uit in de donkere beelden dan bij hoge beelden. Peak brightness doet LCD nog altijd beter op gebied van peak brightness.
Hoogste nits vind je bij Samsung LCD panelen, niet de Oleds van LG.

Wat betreft Input lag, deze ligt rond de 40 MS wanneer je alle beeldverwerkingsopties uitzet ( gaming modus ) , bij andere instellingen minimaal boven de 50 ms. Er zijn dus voor gaming betere tv's te vinden.
Waar jij mogelijk mee in de war bent zijn de refreshrates. Deze liggen bij Oleds hoger dan bij traditionele LCD"s .
Hogere refreshrates zorgen voor een rustiger beeld. Fijner om naar te kijken, maar dus heel wat anders dan inputlag.
Maar die input lag heeft meer te maken met dat scherm van lg dan met de oled techniek zelf volgens mij.
die lagere maximale helderheid wordt wel grotendeels gecompenseerd door het geweldige contrast, waardoor je minder helderheid nodig hebt voor dezelfde zichtbaarheid
Waar is je stelling van lagere levensduur op gebaseerd? Dit geld alleen voor de Samsung RGB OLEDs.
Omdat LG witte OLEDs gebruikt met een kleurenfilter is er geen onevenredige slijtage tussen de kleuren.
Voor pixels op zich kan men op levensduur compenseren zoals met plasma ook gedaan werd en men met local dimming LCD ook kan.
En een hoger energieverbruik.
En statische beelden/iconen vinden ze ook niet leuk.
De veroudering voor elke klear is niet hetzelfde.
Scherm uniformiteit (is bij alle grote schermen lastig maar bij oled schijn je ook aardig wat vlekken te kunnen hebben)
Motion (in het geval van de LG tv's al wordt dan iedere generatie beter)
Lagere helderheid (nadelig in ruimtes met veel licht)
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Sony het er vanaf brengt i.v.m. OLED.
Ik vind het wel een goede ontwikkeling maar het heeft daarnaast ook een hoog "paard achter de wagen spannen"-gehalte omdat de OLED-techniek beschikbaar is en dat superieur is op het gebied van local dimming.
Het zou logischer zijn als Sony voor topmodellen OLED-techniek inzet door de panelen te kopen bij LG.

Fijnmazige local dimming bestaat helaas niet, dat is veel te duur. Misschien komen 1000 ledjes in de buurt van fijnmazigheid maar dat kost dan ook een vermogen.

Als fabrikanten FALD-techniek zouden (willen) aanbieden op toestellen tot 2000 is het zeker niet fijnmazig. Of je dan daadwerkelijk nog kan spreken van FALD waag ik te betwijfelen. M.i. is het dan een backlit tv en kent vrijwel per definitie een grofmazige structuur.
Daarnaast bieden fabrikanten FALD eigenlijk alleen aan op tv's met grote beeldformaten en de reden hiervoor zijn de kosten.
De ZD9 heeft dit dus wel elke led wordt los aangestuurd. Hoe groter de tv hoe meer "zones" het scherm heeft. Sony laat nog niet los hoe veel het er zijn. Maar in ieder geval veel meer dan de 512 van Panasonic (deze was tot voor kort record houder) andere fald implementaties hadden vaak slechts 80-128 zones.

De ZD9 is in dat opzicht een hele stap vooruit.
Als je ziet hoe goed de X940D met +-80 zones is ben ik heel nieuwsgierig naar dit nieuwe scherm. (heb de ZD9 nog niet in het echt gezien de X940D en de LG G6 wel)
Quantum Dot is een techniek waarmee blauw licht omgezet kan worden in wit licht, dat veel en veel beter wit is dan met een witte ledlamp opgewekt kan worden. In plaats van een witte ledlamp heeft een Quantum-Dot-televisie daarom een blauwe ledlamp.

QDot lost daarmee het probleem van onnatuurlijke kleurweergave van LCD-televisies op, maar niet het probleem van imperfect zwart. In plaats van grijsachtig, zal de TV een blauwachtige gloed hebben.

Voor perfect zwart is OLED nog altijd d techniek.
Hopelijk brengen ze ook modellen uit rond de 40" met deze techniek. Ik zou graag een oled tv kopen, maar de kleinste is 55" en dat is toch echt te groot. Jammer dat fabrikanten geen high-end technieken naar kleinere schermen brengen. Het beste +/- 40" model lijkt nu een 7000 serie van Samsung te zijn.
Dan moet je toch eens naar Panasonic kijken. High end op 40 inch.
Welke raad je aan van Panasonic rond de 40 inch?
Toen ik dit las dacht ik direct, maar LG heeft al quantum dot TVs op de markt (ook in NL).

http://www.lg.com/nl/super-uhd-4k-tv

Voor de goede orde. LG positioneert haar conventionele LCD TV linea reacta tegenover de high-end range van Samsung door namen als 'Super-UHD', 'Quantum Display' en 'Nano Spectrum' te hanteren. Er zit echter geen QDEF film laag of vergelijkbaar in verwerkt. De reinste misleiding als je het mij vraagt aangezien de consument echt niet begrijpt of er daadwerkelijk geleidende nano-deeltjes van verschillende groote tussen de polarizer en de backlight in zitten.

[Reactie gewijzigd door AlainSki op 5 september 2016 10:30]

Wat bedoelen ze eigenlijk met: "een nieuw hardwareplatform voor oled-tv's "?
Je moet dit zien als een teaser. Om niks prijs te geven hebben ze het opzettelijk vaag omschreven. De opvolgende zin laat weten wat het niet is (maar wekt tegelijkertijd verwachtingen):
Dat gaat nog niet om een oprolbare tv, die moet pas rond 2020 uitkomen.
Groot voordeel van quantum dot schijnt ook te zijn dat de productiekosten flink minder zijn dan bij oled. Hier een opvallend artikel.


https://www.homecinemamag...-komt-nooit-meer-oled-tv/

Ik zou overigens toch graag oled in huis hebben.