Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties
Submitter: dutchie666999

ZeelandNet voert per 1 maart snelheidsverhogingen door bij veel van zijn internetabonnementen. Bij de snelste kabelabonnementen stijgt de downloadsnelheid naar 400Mbit/s. Vorig jaar werd de snelheidsverhoging al aangekondigd, nu zijn alle details bekend.

ZeelandNetIn april 2015 maakte Delta-dochter ZeelandNet bekend dat haar snelste internetabonnementen een downloadsnelheid van 400Mbit/s krijgen. De upgrades van het netwerk zouden in de afgelopen maanden al zijn uitgevoerd en ook zijn modems van klanten vervangen om de hogere snelheden mogelijk te maken. Per 1 maart gaan de nieuwe snelheden in. De prijzen van de abonnementen blijven gelijk, de provider voerde in augustus voor het laatst een prijsverhoging door.

Bij het TV + Internet Extreem-abonnement en het Alles in-1 Super-aanbod stijgen de snelheden tot maximaal 400Mbit/s download. De uploadsnelheid blijft relatief laag met 15Mbit/s. Wat downloadsnelheden betreft biedt ZeelandNet nu de hoogste snelheid van alle Nederlandse kabelinternetproviders. Ziggo biedt wel een sneller pakket aan met snelheden van 500/40Mbit/s, maar dat is een zakelijk abonnement gericht op zzp'ers.

ZeelandNet-abonnement Oude snelheid (down/up) Snelheid per 1 maart 2016 (down/up)
TV + Internet Basis 3/1Mbit/s 5/3Mbit/s
TV + Internet Midi 15/3Mbit/s 40/4Mbit/s
TV + Internet Premium 60/6Mbit/s 100/10Mbit/s
TV + Internet Super 160/10Mbit/s 200/12Mbit/s
TV + Internet Extreem 200/10Mbit/s 400/15Mbit/s
Alles in-1 Instap 25/3Mbit/s 50/4Mbit/s
Alles in-1 Premium 100/10Mbit/s 150/15Mbit/s
Alles in-1 Super 200/10Mbit/s 400/15Mbit/s
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Mooizo, en nu Ziggo :)
Eigenlijk helemaal niet mooizo...

Die 400 Mbps - daar gaat 95 % van de klanten 90% van de tijd geen gebruik van maken. Die 400 Mbps staat mooi in de advertenties (sneller dan Ziggo!) en wellicht heeft een Zeeuwse Tweaker er veel plezier mee, maar nu downloaden redelijk streng wordt aangepakt door Brein (en PopcornTime er niet echt meer toe doet) is downloaden voor weinigen nog echt van belang.

Wat veel mensen wel belangrijk vinden, en wat JBVisual hierboven ook al aangeeft is de uploadsnelheid. En dat blijft een (laffe) 15 Mbps. Dat zouden ze nou eens moeten verhogen!
Waarom heeft een normale gebruiker en/of gamer meer upload nodig dan 15Mbps?

- Games zullen er niet beter van worden (zowel laat maar bewijs zien dat met een hogere upload via de kabel betere game ervaring merkbaar is).
- Streamen op een erg hoge bitrate is gewoon mogelijk met 15Mbps.
- Gewone gebruikers, gebruiken misschien vaak de cloud maar dit zijn kleine bestanden zoals een word document.

Voordeel aan snellere downloadsnelheid:
- Je kunt alles wat er ook maar op het internet snel binnen krijgen mocht de aanbieder een snelle uploadverbinding hebben.

en zeg nou zelf consumenten downloaden vaker dan dat ze zelf dingen upload op het internet.

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 29 februari 2016 19:38]

Waarom heeft een normale gebruiker en/of gamer meer upload nodig dan 15Mbps?
Ik help mensen wel eens met het digitaliseren van oude home-video's en audiobanden. Hoewel wetransfer niet de meest professionele optie is, kan het wel maximaal gebruik maken van mijn 60Mb/s symetrische lijn. Ik zou echt niet terug kunnen gaan naar 20/2 hier hoor.
Maar jij bent één van de weinige die voor andere de bestanden van hen digitaliseren. Gewone gebruikers die hebben enkel alleen een paar bestanden foto's of video's die ze er dagelijks op knallen. bestanden & foto's zijn zo klaar, video's duren iets langer maar dat zal ook niet veel storend zijn.

enkel alleen als je veel gebruik maakt is het handig maar download speed kan al handig zijn als je eens per kwartaal iets download. Want wanneer je iets ziet dat je wilt spelen/hebben moet je het meteen kunnen spelen of hebben ^^

en dan kun je dus niet wachten tot de download klaar is. in jouw geval snap ik dat meer upload erg gewenst is, maar dit is voor relatief een kleine groep mensen, dus ik snap de providers wel dat ze meer downloadsnelheid aanbieden dan upload. Ik ben het wel mee eens dat 400/15 wel erg laag is had dan 400/40 gedaan, gewoon een tiende van de download.
Ik kan uw standpunt begrijpen, maar realiseert u ook dat steeds meer diensten in een browser zullen gaan werken. Ik ga er van uit dat ook dit om een toename van de uploadsnelheid zal vragen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die online hun foto-albums bijhouden. Of een sync met cloud-storage of voor de tweaker een nas op een andere locatie.

Het idee zal blijven dat "we nooit meer dan 640k base memory nodig zullen hebben". De eisen zullen blijven veranderen en zullen zich blijven aanpassen aan de mogelijkheden. Misschien doen we over enkele jaren echt allemaal aan videobellen (skype). Als iedereen in het gezin dat gaat doen dan zal ons huidige idee van een adequate uploadsnelheid echt moeten worden bijgesteld.
Daar zeg je het: de cloud,
zolang je niet aan minstens 50Mbps upload zit, is het totaal geen backup alternatief voor mij als ik telkens mijn computer moeten laten aanstaan, omdat het nog een half uur duurt vooraleer mijn werk gebackupped is..
Downloadsnelheid voor de cloud is geen probleem.
Vergeet ook niet dat je met een cloud veeeeel meer upload dan dat je download.
Dat document wordt bv om de 15min geupload, terwijl je het mss 1x download per week.

Verder als je nu 1 ding upload, bv een filmpje of een reeks fotos van je reis,
trekt het heel je netwerk omlaag. Vergeet het maar dat iemand anders ondertussen een spelletje LoL of CS wil spelen :)
Skype @ 4K livestreamen zou ook tof zijn voor de toekomst

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 29 februari 2016 23:18]

Games van 50GB binnentrekken aan 375+ Mbps snelheid dankzij Steam/Origin/Uplay is anders wel mooi.
Yep vond het wel leuk om te zien dat ik gewoon 900mbps binnen trok toen ik WoW weer ging instaleren. Op mijn gigabit lijn

Tevens gebruikt mijn download station nog bijna altijd de volle bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 29 februari 2016 18:44]

Je kunt ook andere dingen snel downloaden, niet alleen illegaal spul ;)

Bijvoorbeeld gamedownloads. Op je favoriete spelcomputer of PC.
Ik heb regelmatig de PS3 een paar uur aan het downloaden gehad, of de PC. Nu kun je een bakje koffie/ flesje bier pakken en daarna verder :)

Browsen gaat ook net weer wat sneller, upgrades van software gaan sneller.

Je hebt veel minder last van huisgenoten die ook bezig zijn.

Alleen up is in verhouding erg traag. Met te weinig up haal je down niet eens, aangezien er eerst en aanvraag geüpload moet worden om überhaupt iets te downloaden.
Dan word browsen ook niet echt veel sneller.

Zelf heb ik glasvezel 1000/1000. Werk echt wel een stuk prettiger. Nu zijn de servers meestal de bottleneck.
Je vergeet dat je veelal niet met de maximale snelheid van JOUW abonnement download. Neem PSN als voorbeeld, zeker voor de PS3: downloads komen vaak niet boven de 50 Mbit/sec. Voor de PS4 zie ik dat het meestal rond de 100 tot 120 Mbit/sec gaat. Je bent dus niet alleen afhankelijk van je eigen "beperking" maar meer van de andere partij.

Upload wordt nog steeds als een vergeten kindje gezien, terwijl zelfs de meest basic consument gebruik maakt van Dropbox, externe opslag, fotoalbums, iCloud, Google Drive en noem het maar op. Het is niet meer van deze tijd. Liever iets minder download (vanwege reden 1) en iets meer upload (vanwege reden 2).
Volledig mee eens.
Al kan je met steam vaak wel serieus snel gaan, aan 500-600mbps.
Idem op windows server

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 29 februari 2016 23:20]

En die 95% hebben dan ook slim gekozen voor eem trager abonnement.

Scheelt in de kosten en ze hebben dan alsnog voldoende snelheid.
Voor het gros is 40 a 60 mbit ruim voldoende
Exact, ik had lang de Super verbinding, door die verhogingen heb ik dat maar teruggeschroefd naar Premium, snel zat.

Een hoop mensen vergeten dat door deze verhogingen de prijs verhouding omlaag gaat. Het wordt dus goedkoper! Zeur dan niet over de snelheden die je niet gebruikt, in dat geval gewoon abbo omlaag en minder kosten.
Het grootste deel van de tijd rijdt je auto ook geen 240KM/h, gemiddeld haal je niet eens de 130KM/h die je in NL (maximaal) mag rijden. In 95% van de gevallen is 40KM/h meer dan genoeg, een plekje zoeken op de parkeerplaats bij de supermarkt blijft even lang duren. De topsnelheid is voor uitzonderlijke gevallen, niet om altijd te gebruiken.
Ruil jij maar je nieuwe bmw m3 in voor een suzuki alto dan. Of zie je dat net als ik ook niet zitten?

Snelle sport auto's zijn leuk voor onder andere. De acceleratie en algehele rij ervaring. Topsnelheid maakt niet eens zo heel veel uit omdat je dat toch nooit rijd
Volgens mij heb je je koffie nog niet gehad ;)
Het hele punt van mijn opmerking is inderdaad dat mensen ook auto's kopen die veel meer in kunnen dan ze normaal gesproken er uit halen. Naast de topsnelheid heb ik ook de airbags nog nooit gebruikt en dat vind ik helemaal niet erg ;)
ik had toen idd nog geen koffie op hahaha
En toch werkt die analogie dan mooi, met internet snelheden is dat net zo, voor het algemene dagelijkse gebruik zal die extra snelheid niet heel veel uitmaken, maar toch is alles net wat vlotter, zeker als je net wat groters binnen moet halen.

Dus absoluut geen noodzaak, maar zeker wel fijn, dat heet luxe, wat nou net het belangrijkste verschil is tussen die alto en die bmw.

Als ik de auto's zelf zou moeten aanschaffen en onderhouden, dan zou ik wss ook sneller richting die alto neigen, aangezien ik het geld er niet voor over heb voor die bmw. Mooi is dat toch, he? Keuze
Je spreekt zeker voor jezelf?
Brein is niet relevant (nooit geweest) en streaming (popcorn time, showbox) doet er meer toe dan ooit tevoren. Uploaden? Van wat dan? Je foto's.
Bv. uploaden van (encrypted) back-ups naar bv Stack / OneDrive en dergelijke zou dan werkelijk mogelijk worden. Met 15 Mbps is dit nog erg traag.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 29 februari 2016 18:17]

Als iemand backups wilt doen dan kiest hij/zij toch voor een zakelijke formule toch? 98% van de klanten upload meestal een foto van 2 tot 4 MB en een videotje van max 200MB. En dat is het gewoon volk misschiens 2% van de gewone bevolking houd zich bezig met backup uploads, maar dat doet het niet aan toe. Download snelheid zorgt ervoor dat als je meerdere toestellen in je huis hebt die veel downloaden tegelijk zorg die 400Mbits voor een betere verhoogde snelheid tussen meerdere apparaten.

Die overige 98% van de klanten willen gewoon snel downloaden, hoe sneller het binnen is hoe beter her is zeggen de klanten. Upload snelheden intresseren hun niet veel. Voor die paar foto's en kleine videos die ze uploaden op Twitter, Facebook youtube .

[Reactie gewijzigd door sotiri op 29 februari 2016 19:25]

Die 98% voldoet dan ook aan 50mpbs account.
Die 2% die sneller download voor games of servers...

Dat 200mb videotje duurt wel nog altijd 2minuten @ 15mbps, en dat is dan nog de allersnelste formule..
Verder je reisfoto's nemen best wat plaats in: 200fotos op een enkele reis x 8MB =1,6GB
Zit je al aan 20minuten en meer...

En dan mag je nog met niets anders bezig zijn die de upload oppeuzelt zoals een skype(video)gesprek, cloud op de achtergrond, etc.

Een 4:1 verhouding lijkt me toch veel meer meerwaarde te bieden dan de huidige abo's
200down/50up, dat is wat mensen willen!
Die 98% voldoet dan ook aan 50mpbs account.
Die 2% die sneller download voor games of servers...

Dat 200mb videotje duurt wel nog altijd 2minuten @ 15mbps, en dat is dan nog de allersnelste formule..
Verder je reisfoto's nemen best wat plaats in: 200fotos op een enkele reis x 8MB =1,6GB
Zit je al aan 20minuten en meer...

En dan mag je nog met niets anders bezig zijn die de upload oppeuzelt zoals een skype(video)gesprek, cloud op de achtergrond, etc.

Een 4:1 verhouding lijkt me toch veel meer meerwaarde te bieden dan de huidige abo's
200down/50up, dat is wat mensen willen!
Voor een gemiddeld gebruik, youtube/skype/netflix voldoet inderdaad de 50/5, zelf tijdens tegelijk gebruik.

Maar een bevriende fotograaf maakt dagelijks concertfoto's en reportagereeksen, en soms is zijn KPN 4G upload sneller dan de (thuis)netwerken waar hij gebruik van maakt.
Momenteel is hij zelfs aan het testen met een gecombineerde dual-wan verbinding, alleen maar vanwege de uploadsnelheid.
Excuse mooi? Als je backups wilt doen kies je voor een zakelijke formule omdat,,? ;)
Die 400MBps is handig voor de mensen die games downloaden via Steam/Origin of Uplay en/of willen 4K Streamen. Ook is het handig als je met snel iets wilt uploaden naar YouTube
Ik ben het eens met je mening over uploadsnelheid, niet over het downloadargument. Er is echt niet alleen bandbreedte nodig voor illegaal downloaden. Tegenwoordig download je alle software via internet. Als de gemiddelde snelheid overal omhoog gaat, wordt het internet daar ook meer op ingericht. Dan komt er hopelijk betere kwaliteit video met minder compressie. En in gezinnen met veel apparaten en een paar kinderen heb je een beetje bandbreedte wel nodig, nu en in de toekomst. De infrastructuur verbeteren voordat het gebruikt wordt is toch echt wel de betere insteek. Maar inderdaad, de upload is belachelijk laag. En providers hebben wat dat betreft een afremmende werking gecreëerd. Gebaseerd op mijn stelling hierboven. Het is nog allemaal in de gedachte van 15 jaar geleden, waarbij het internet alleen maar nemen en niet geven was.
Ik ben al zeer tevreden met Ziggo, ik zou alleen graag zien dat de upload bij zowel Ziggo als andere kabelmaatschappijen hoger wordt.
Ik heb gisteren 300GB aan data zitten uploaden naar mijn onedrive.
Dat heeft me toch 17,5 uur gekost (ideaal zou het 17 uur geweest zijn dus het heeft mij niet teleur gesteld).

Nu kan je zeggen dat 300Gb eenmalig is, maar mijn Nas maakt van de belangrijkste gegevens een full-backup op mijn ondrive een keer per week.
Dat is ook wel een punt.

Misschien als het technisch mogelijk is dat Ziggo een Abbo speciaal voor gamers en snelheids gebruikers, en eentje voor frequent uploaders releasen.
want die 5000 "frequente uploaders" is ook echt een spot-on markt, gewoon 100/100 ipv 400/15 en ik ben om :+
Met een 100/100 abbo, stap ik ook direct over van mijn 25/2,5 Ziggo-abbo (wat in de praktijk 40/4 is) en betaal dan graag meer uiteraard. Met 50/50 ook trouwens.
Check .... 50/50 heb ik ook liever dan de huidige 200/20
Desnoods 100/100, dan kan je het redelijk gelijk trekken met je interne netwerk.

1000/1000 is helaas helemaal ondenkbaar ;)

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 1 maart 2016 07:38]

Wie weet, een gezamelijke brief opstellen aan ziggo , als er een grote groep is die dit ondertekend zou het best wel eens invloed kunnen hebben, nooit geschoten altijd mis zou ik maar zeggen.
In ieder geval is er onder de tweakers wel animo voor geloof ik.
Mijn handtekening heb je
Dan maar glasvezel afnemen (indien beschikbaar), dan is up- en download hetzelfde en kan erg hoog.

Kabel is asynchroon en glasvezel synchroon. Bovendien deel je de coaxkabel met andere gebruikers, totdag je op de backbone uitkomt van de kabelboer (die wel weer van glasvezel is, doorgaans)

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 1 maart 2016 14:33]

Ziggo gaat uit van de gemiddelde gebruiker en stelt al sinds jaar en dag dat de normale gebruiker deze hoger upload niet nodig heeft.
Slechts enkelen zoals jij dus wel.

Het zou ze dan sieren voor deze groep een apart abo aan te bieden met hogere upload. Maar gezien de uniformiteit van hun aanbod zullen ze niet inspelen op de in hun ogen niche markt.
Het zal echter steeds minder een niche worden: de cloud is steeds meer ingeburgerd aan het raken. Waar het begon met iets simpels als dropbox, hebben tegenwoordig ook veel prosumers een NAS/netwerkhardeschijf. Ikzelf raad mensen altijd aan een backup van hun lokale (netwerk)schijf naar een externe locatie te maken als je veilig wilt zitten. Geen probleem natuurlijk, echter is dit met een snelheid van 1,5 MB/s niet echt om over naar huis te schrijven. Zeker als je wel met straks 40 MB/s kunt downloaden :9~

Ga ik nog voorbij aan steeds meer software die cloudservices gebruikt, neem als simpelste voorbeeld een icloud-backup voor een iphone.
Die icloud loopt wel los, maar thuis werken op sharepoint...

Ik snap je punt. En onderstreep die ook.

Echter praat ik over de visie van Ziggo. Die zullen ergens een keer om moeten en het kan makkelijk op hun infrastructuur.
Ze kunnen er een keer voor om de upload te verhogen ipv de download.

En je tip over een backup van belangrijke data is erg goed.
Ik zelf heb op dit moment glasvezel en dat bevalt me goed.
100mbit up en down. Echt een verademing.
400Mbit = 50MByte

15Mbit max upload is wel een beetje karig idd, ziggo geeft 40Mbit upload als max wat toch al wat meer opschiet.
Maar 2 extra upload abbo's zou niet misstaan. een 40/40 en 100/100 ofzo.
Net een speedtest gedaan met een TV + internet midi en het lijkt er op dat de download al verhoogd is maar de upload niet, aangezien die net iets boven de 3mbit aantikte. En upload 40.3 mbit.

[Reactie gewijzigd door The Reeferman op 29 februari 2016 18:30]

Het is gewoon veel goedkoper voor hen, heeft niets te maken met 'onderzoek naar een gemiddelde klant'

Als we dat zouden geloven, dan zaten we nog met mobiele datalimieten van 100mb zoals een paar jaar terug. De 'gemiddelde' klant had ook niets meer nodig.
Tuurlijk niet, men gebruikte zo min mogelijk data om een torenhoge factuur te vermijden.
Het is nog maar de vraag of de uploadsnelheid van Ziggo hier de bottleneck is.

Als ik online reviews lees mag je al blij zijn als je bij cloud services een upload van 8 a 9 megabit haalt, ook al heb je een veel snellere upload bij je ISP.
Weinig reden ook voor cloud services om dit voor consumenten te verbeteren omdat de meeste cliënten, zeker in de VS, dit toch al niet halen bij hun ISP.

Als dat klopt zou je upload maar OneDrive niets sneller gaan ookal zou Ziggo de uploadspeed verhogen.

[Reactie gewijzigd door xahmol op 29 februari 2016 18:41]

Maar waarom geen schema dat icrementele backups maakt en bijv. 1x per kwartaal een full backup?
Zo veel data kan er toch niet gewijzigd zijn dat een full backup eens per week noodzakelijk is?
Hahaha, en dan bij een restore drie maanden aan backups terugzetten. 8)7
Kun je niet synchroniseren ipv elke week alles erheen schieten? Ik maak ook offsite backups maar doe een synchonisatie. Slaat nergens op om elke keer hetzelfde heen te sturen.
Precies. Ik backup mijn documenten en foto's extern, wordt realtime gesynchroniseerd. Ja, éénmalig even veel uploaden als je bij een nieuwe dienst begint, maar daarna is het goed te doen. Ik heb nu 6Mbit/s up (en ja, dat gaat dus naar 10 :*) ), wat voor mij ook wel voldoende is voor een 'onderhoudsbackup'.

Edit: misschien wordt dit lastiger als je alles encrypted wilt wegzetten.. Moet je dan alles opnieuw uploaden of kan dat ook in 'pakketjes'? Zelf geen ervaring mee

off-topic. Mjaah. Natuurlijk. Goed bezig, tweakers.

[Reactie gewijzigd door jick op 29 februari 2016 22:38]

Hahaha, en dan bij een restore drie maanden aan backups terugzetten. 8)7
Er zijn systemen die incrementals/verschillen backuppen en gewoon een point-in-time restore uit kunnen voeren, zonder losse restores te moeten kiezen.
Crashplan bijvoorbeeld.
Zie de opmerkingen hierna.
Bovendien als je een RAID 1 hebt op je NAS dan is de noodzaak voor voortdurend backups maken toch ook niet zo groot? Heb een keer een rotte schijf gehad en na verwisselen wordt automatisch de mirror uitgevoerd.
Is dat mooi je rustdag ;) :9
[off-topic]
Ik heb gisteren 300GB aan data zitten uploaden naar mijn onedrive.
Zou toch eens kijken naar een Robocopy-achtig script, zodat alleen de wijzigingen worden geupload...
[/off-topic]
Nu kan je zeggen dat 300Gb eenmalig is, maar mijn Nas maakt van de belangrijkste gegevens een full-backup op mijn ondrive een keer per week.
Misschien een idee om alleen de verschillen te backuppen?
We verhogen vanaf 1 april 2016 de internetsnelheid van dit pakket bovendien van 120/12 naar 150/15 Mbit/s.
En dan zit ik net op het Connect & Play MAX abbo van Ziggo ;)
En dan zit ik net op het Connect & Play MAX abbo van Ziggo ;)
Kabel kan toch niet sneller dan 200?
Zeker wel... alleen moet je modem dan 16 Downstreams hebben i.p.v 8. Er zijn zelfs modems met 24 downstreams voor gigabit :D
Nee hoor.. 304 Mbit en 400 Mbit kan met 8 channels.... maximum wat de EVW320 ook aankan :

http://www.ubeeinteractive.com/products/cable/evw3200

8 downstream en 4 upsteam...

zie schema Bandwith tables:
https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 29 februari 2016 17:37]

Waar je ook rekening mee moet houden is je router, d.w.z als je kabelmodem in bridge staat moet je router ook 400 of 500 mbit kunnen verwerken. Bij sommige oudere routers kan die snelheid een probleem zijn.
Jawel hoor...

https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Bijvoorbeeld Ziggo Ubee EVW320b kan 8 kanalen gebruiken...

Wat zou betekenen :

Downsteam DOCSIS
343.04 (304) Mbit/s

Downstream EuroDOCSIS
444.96 (400) Mbit/s

Upstream
122.88 (108) Mbit/s

Er is nog marge ;) (voor ziggo dan)
Overigens zijn de specs en de prestatie in real life wel wat anders. Mensen denken dat kabelmodems die prestaties kunnen halen in commercieel bedrijf kunnen halen denken waarschijnlijk ook dat ze max snelheid bij Wifi routers.
We zijn het er over eens dat 200+ moet kunnen ;)
Bij kabel hebben ze dat meestal ook gewoon gehaald. Als een provider zijn netwerk overbelast is niet, maar dat komt bij kabelaanbieders in NL nauwelijks meer voor. Zeelandnet haalt tot op heden altijd de max snelheden die bij het abbo horen.
Inderdaad, in de meeste gevallen geeft een speedtest zelfs minimaal het abo aan. Zelf heb ik 150 mbit, maar de speedtests geven gemiddeld 152mbit aan.

ps, hoi Reef 8-)
Mijn modem/router van tweak kan prima 1gbps aan hoor
De modemrouter van Tweak is geschikt voor Glasvezel , Niet voor Kabel (Coax)
Klopt. maar de standaard router die van van je ISP krijgt kan prima met de snelheid overweg die je van je ISP krijgt. of dat nu adsl coax of glas is.
Ik vermoed dat het maximum van '200 mbit' gebaseerd is op de signaalkwaliteit van de kabel op een bepaald moment, daarmee kan namelijk een theoretisch maximum berekendd worden. Waar dan geen rekening mee gehouden kan worden is dat die signaalkwaliteit van de kabel verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door de wijkcentrales dichter bij de klant te plaatsen.

Zoiets deden ze althans bij ADSL, daar werd in den beginne ook geroepen dat er nooit meer dan 8 mbit door een telefoonlijntje kan. Maar daarna werd de telefooncentrale dichterbij geplaatst en daarna werd er een langere afstand over glas overbrugd en toen werd 20 mbit mogelijk.

Ik geloof dat er over halfgeleider-productie ook geroepen werd dat het niet kleiner dan iets van µm's kon ofzo... nu zitten we al aan de nm's, een factor 1 000 kleiner... De natuurwetten blijven gewoon geldig, maar er zijn gewoon kortere wegen naar Rome.
Aaah. Dank voor de uitleg
Ziggo levert 500Mbps down en 50(Of 40) up. (Ziggo Zakelijk)
Ik zeg juist dat ik het MAX pakket heb... jullie komen met een nieuwsbericht van het COMPLETE pakket...
Die upload snelheid gebruikt bijna niemand, dus dat is wel een begrijpelijke keuze. Verder ben ik vooral benieuwd naar de tariefstijgingen. De snelheid is voorlopg iig stukken beter en stabieler dan via ADSL.
Waar haal je vandaan dat upload snelheid door bijna niemand gebruikt wordt? Met clouddiensten zoals Google drive en Microsoft Onedrive is het toch heerlijk om een hogere upload te hebben. Bestanden sneller veilig opgeslagen in de cloud. Daarbij trek ik je opmerking over betere snelheid en stabieler ook in twijfel Als je bedoelt de hoge snelheid ga ik met je mee, maar dsl is over het algemeen stabiel. Mijn eigen vdsl heeft afgelopen twee jaar 1 grote storing gehad en snelheid blijft strak 70 down, 30 up. Zeker up zie ik dat Ziggo en verwanten niet aanbieden.
Ben ik er grotendeels mee eens maar clouddiensten ala Dropbox worden wel steeds belangrijker en dus upload ook. Ik ben zeker voorstander van glas, maar dit laat duidelijk zien dat de rek nog echt niet uit de coax is. Toch zijn dit 'marketingsnelheden' waar in mijn ogen maar een heel klein percentage gebruikers daadwerkelijk iets aan heeft. 400mbit is eigenlijk wel achterlijk snel al, dat druk je met 5 full hd tv-streams nog niet eens dicht. Maargoed, over 10 jaar lachen we om 400mbit :)
Men gebruikt het niet omdat die snelheid zo laag is..
Anders zou je veel meer mensen zien gaan back-uppen naar de Cloud, hogere kwaliteit youtube video's uploaden en dergelijke.
Tegenwoordig zijn er al mensen (waaronder ik) die zeer stabiel 30mbit upload krijgen via DSL. De mensen die echt geluk hebben halen zelfs 60Mbit upload over DSL. Dat is momenteel sneller dan Ziggo of Zeelandnet.
Dan heb je inderdaad geluk. Op een dorp op het platteland (doorsnee Zeelandnet gebruiker) zit je al snel te ver van de centrale en blijft er van snelheid met ADSL maar weinig meer over. ;)
Het gaat dan ook niet over adsl maar over VVDSL/VDSL2 dat kan aanzienlijk sneller en is ook stabieler
Het grote xDSL-topic
De straatkasten worden door heel Nederland verspreid. Juist ook in de uithoeken. Zodra ik de kans heb stap ik over vanaf de kabel vanwege de hoge upload
En net een paar meter buiten de dorpsgrenzen ligt er geen kabel meer en ben je alsnog aangewezen op DSL. Zo jammer dat die kabelbedrijven daar niet in investeren.

Maar goed, KPN zal zulke dorpjes ook wel upgraden door nieuwe straatkasten te plaatsen. Hier door hebben we nu 100Mb down en 30Mb up. Niet slecht voor twee koperdraadjes. En dit kan nog vedubbelen.
Wat ik ervaar bij veel mensen is dat ze een abo met hoge snelheid hebben en dan als eerste een goedkope wifi router erachter hangen die de boel weer afknijpt, niet in de gaten hebbende dat ze dus met een abo met halve snelheid net zoveel snelheid aan de wifi ontvangende kant overhouden. |:(

Een verhoging in de uploadsnelheid zou je wél direct merken.
al met al marketing geneuzel en maar voor een heel paar mensen interessant
Bij zeelandnet(delta) krijg je een linksys modem/router met wifi ac. Daarmee haalde ik 200mbps met een wifi ac verbinding met m'n laptop. Binnenkort eens testen of ik ook de 400mbps via de wifi ga halen.

[Reactie gewijzigd door seapip op 29 februari 2016 16:58]

Het modem draagt het Cisco-merk toch?

Ja, linksys is ook Cisco, maar dat staat er niet op!
Linksys is niet meer van Cisco. Het is nu belkin geworden :'(

https://postimg.org/image/ldsrxdqgj/full/

[Reactie gewijzigd door BryanBarb op 29 februari 2016 17:10]

Dat had ik met mijn oude router inderdaad. Maar in het begin was het abbo laag en werd het elke keer (gratis) verhoogd.

Maar tegenwoordig krijg je toch wel een redelijke modem met router ingebouwd toch?
Ik ben 1 van die mensen. Heb een 200/40 Mbit/s abonnement bij Ziggo, maar mijn router kan niet meer dan 155 Mbit/s wifi aan. Maakt mij ook niet uit omdat ik voldoende heb aan 100 Mbit/s op wifi.
*edit* never mind.

[Reactie gewijzigd door djs909 op 29 februari 2016 20:58]

Ik ben 1 van die mensen. Heb een 200/40 Mbit/s abonnement bij Ziggo, maar mijn router kan niet meer dan 155 Mbit/s wifi aan. Maakt mij ook niet uit omdat ik voldoende heb aan 100 Mbit/s op wifi.
Dan lijkt het mij tijd om ZELF actie te ondernemen.
Voor zover ik het zie, heb je drie mogelijkheden,
Je belt Ziggo en vraagt een nieuw modem, zet het oude in bridge en gebruikt een eigen modem, of je zet het abbo terug naar een 'lagere' snelheid.

Afwachten is verlies van je eigen centen natuurlijk.
Gaat mij om de upload. Een lagere snelheid betekent ook een lagere upload. Ziggo modem/router kan meer aan, maar die zit in een meterkast met heel weinig bereik.
Da's onzin wat jij beweert, want upload wordt bij de doorsneegebruiker amper gebruikt.
400/15 is wel een *erg* scheve verhouding zeg...
Dat is bijna de hele upload voltrekken aan overhead met die 400Mbit xD

Denken ze daar uberhaupt aan?
Dat dus. Zeker bij meer gebruikers die allemaal hun ding doen... Maar goed, dit is voor thuis bedoeld. Hopelijk ook enige traffic shaping ingebouwd zodat niet een torrentje van 1 iemand de beleving van de rest verstoord.
Voor thuis bedoeld is allang niet meer een excuus voor lage uploadsnelheid. Denk aan online gaming, streaming, youtubers, legale torrents, mesh networks, security cams, en vast nog veel meer. Allemaal consumentendingen die upload nodig hebben.
Als je één of twee van die dingen tegelijk doet, moet 15MBit/sec in principe best toereikend zijn; tenzij je thuis een server wilt hosten met tig man online misschien.

Als je dat allemaal tegelijk wilt doen, dan wordt het een probleem ja.
Maar hoeveel mensen hebben dat nodig, kijkend naar de gemiddelde consument?
Sja, als je zo redeneert, dan kun je dat van die 400Mb ook wel zeggen...
De meeste mensen zullen ook geen 400 nodig hebben, het lijkt me een van de minder populaire abonnementen. ;)
Als je heel veel download is dat boeiend, maar waarschijnlijk zitten de meeste mensen op Premium of Super (afhankelijk van of ze kinderen hebben of niet.).

Download is voor het gros van de klanten nu eenmaal veel belangrijker dan upload. Als je hoge upload wilt zul je echt naar glas moeten of SDSL.
Dat is bijna de hele upload voltrekken aan overhead met die 400Mbit xD

Denken ze daar uberhaupt aan?
Dat was in de 'oude tijd' wel van toepassing, maar met de huidige switching en doorvoer steeds minder.

op een 8/1Mbit lijntje trok je inderdaad de boel vol, maar met de huidige 150+ Mbit verbindingen schakelen ook de modems sneller tussen de ontvangen pakketjes om het meer gestroomlijnd te laten verlopen.
Zou je inderdaad met je oude Com21 modem dit proberen, loopt het inderdaad vast ;)
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je bij asynchrone verbindingen toch minstens 10% upload moet hebben om de download vol te kunnen trekken. Dan zou je eigenlijk 400/40 moeten hebben ipv 400/15 om effectief die 400mbit download te kunnen gebruiken.
Dat klopt min of meer, maar het is een hele grove regel met veel speelruimte.
Het maakt bijvoorbeeld enorm veel verschil of je pakketjes van 100 bytes stuurt (zoals een typische game) of pakketjes van 1500 bytes (zoals een typische downloader). Het maakt ook uit of je ieder pakketje dat je ontvangt apart wil bevestigen (voor minimale lag) of dat je best even wil wachten om te groeperen (voor bulkverkeer). Ik ga misschien wat kort door de bocht maar dit is ook een erg moeilijk onderwerp.

Je mag in ieder geval het extreme geval concluderen: om te kunnen ontvangen moet je ook kunnen zenden. Als zenden (uploaden) hapert dan zal de download ook haperen.

Als je upload "vol" zit dan kun je geen bevestigingen meer sturen. De verzender stuurt dan niet meer data op en wacht tot je weer kan bevestigen. Als een bevestiging verloren gaat (omdat het te druk is) dan zal de zender concluderen dat er iets mis is gegaan en de onbevestigde data opnieuw sturen. Daardoor wordt er onnodig extra data verstuurd en blijft er minder ruimte over voor ander zaken.
Dat is wel een flinke snelheid! wel vind ik het jammer dat ze er dan geen hoge upload snelheid bij geven, ik zou toch wel minstens de helft aan upload erbij willen.
Mooi. Sneller voor de zelfde prijs is nooit verkeerd!
Waarom kan zeelandnet het niet af met 3 pakketen. 20mbit instap, 100 premium en 400 extreme. Begrijp niet dat er nog tegenwoordig stappen van 5 mbit gemaakt worden. 5mbit is trouwens anno 2016 onbegrijpelijk.
De langzame abonnementen leveren veel meer winst op, omdat je minder per euro krijgt.

Zo werkt het met alles wat low-end is, bijv ook hardware.
Tot dat de techniek zo ver is gevorderd dat tussen 1 mbit en 10 mbit geen verschil zit in de kosten. Ik denk dat we in 2016 wel mogen stellen dat er op de kabel relatief weinig verschil zit tussen 1mbit en 10mbit.
Ik denk dat je de bedrijfsvoering veel gemakkelijker kan met drie eenvoudige pakketten. Wat ook geld scheelt.
Het gaat er niet om of 1Mb goedkoper is dan 10Mb, maar wat het naar verhouding kost.

Een voorbeeltje:
20Mb = ¤10
100Mb = ¤25
400Mb = ¤120

Dus 5x zoveel snelheid voor 2.5x het geld. Het maakt totaal geen sense om dan dit hypothetische 20Mb abo te nemen, omdat je 2x zoveel per Mb betaalt als voor het duurdere abo. Ook is het hypthetische 400Mb bedoeld voor de mensen die graag een premium betalen, want daar is de prijs per Mb weer hoger.

In de meeste situaties waar je keus hebt tussen crap-end, mid-end, en splurge-end, werkt het ongeveer zo. De gulden middenweg is niet voor niets een gezegde, het klopt meestal aardig. Tenzij de sales-droids hun werk niet goed hebben gedaan - dan is het genieten :)
Zit je dan met je caiway die niet meer kan/wil/gaat leveren dan 50Mbit over de kabel. Jammer dat de verschillen van snelheden in Nederland steeds groter worden, ja sommige locaties/plaatsen halen dit ongetwijfeld, maar genoeg locaties waar je blij mag zijn met 20mbit.
Ik heb net een brief gekregen dat ze die gan upgraden naar 120Mbit.

https://www.caiway.nl/site/nl/applicatie/wijzigingen2016

[Reactie gewijzigd door still_the_same op 29 februari 2016 19:31]

Daar had ik ze al over gesproken, dat kunnen ze enkel doen als je nu ook een stabiele lijn hebt. Mijn geval krijg ik zelfs aantal TV-zenders niet eens normaal door en mijn internet ligt er meer uit dan werkend, dat ze in die gevallen dus gewoon de 50mbit blijven behouden.

Enige waar ik op kan gokken is wanneer ik volledig over ga naar KPN, mogelijk internet-only (39 euro) dan wel goed werkt.
We blijven best wel verwend in dit land qua internetverbindingen.. In de meeste andere landen kunnen ze alleen maar dromen van zulke snelheden.. Alleen de upload blijft wat achter, daarvoor zal je toch echt nog steeds bij glasvezel moeten zijn..

Ik zit zelf ook al een tijdje op 500Mbit glasvezel via XS4ALL.. Eerlijk gezegd nogal overkill voor mij in m'n eentje, ik gebruik het eigenlijk alleen optimaal als ik games download via services zoals Steam etc.. Ik heb het dan eigenlijk ook alleen maar omdat het kan en het prijsverschil met de "mindere" pakketten voor mij verwaarloosbaar is, het is gewoon lekker voor die paar keer dat ik het optimaal kan gebruiken.. Voor mensen die hun verbinding moeten delen is het ook optimaal, ik kan op volle snelheid iets downloaden en online gamen tegelijk en je merkt er niks van, lijkt of er altijd wel enige overhead op de lijn zit.. Gewoon top!