Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Foxconn heeft volgens zakenkrant The Wall Street Journal een bod gedaan op de Japanse elektronicafabrikant Sharp van omgerekend bijna vijf miljard euro. Foxconn heeft bovendien gezegd dat het niet van plan is het Japanse management van het bedrijf te vervangen.

Die stap zou de Japanse autoriteiten gunstig moeten stemmen om de overname uiteindelijk goed te keuren, meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Ook Innovation Network Corp, een partner in joint-venture Japan Display, heeft een bod op tafel liggen. Innovation Network Corp is merendeels in handen van de Japanse staat. In april vorig jaar leek het bedrijf al te flirten met de Innovation Network Corporation of Japan.

Foxconn is geen vreemde voor Sharp. De Taiwanese fabrikant van onder meer smartphones heeft een minderheidsbelang in de Japanse fabrikant en ze stapten samen al in een joint-venture. Foxconn zou 625 miljard yen overhebben voor Sharp, omgerekend momenteel ongeveer 4,9 miljard euro. Financieel gaat het al enige tijd slecht met Sharp en het bedrijf heeft veel schulden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Chinese fabrikant
Ondanks dat de meeste activiteiten op het mainland plaats vinden, en de roots ook daar liggen is Foxconn een Taiwanees bedrijf.

Gezien de recentelijke verkiezingen in Taiwan en de daarop volgende spanningen tussen de beide landen is dit een wezelijk verschil. De relatie tussen Taiwan en Japan is hechter dan tussen China en Japan. Zo'n grote overname als dit zal politiek ook gevoelig liggen.
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast :)
Ik was verondersteld dat Taiwan een onderdeel van China was. Kan ik fout hebben, ben ook niet de beste geoloog ;)
Daar verschillen de meningen over. 'Taiwan' = Republic of China, mainland = People's Republic of China. Beide claimen de 'echte' China te zijn.
Maar aangezien Tweakers vaker de term Taiwanees gebruikt in de artikelen is het beste om dan consequent te zijn en hier ook te gebruiken.

(ps. een geoloog is iemand die zich bezig houdt met tektoniek, gesteente etc, niet met landsgrenzen)

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 21 januari 2016 07:33]

De benaming Taiwan word internationaal door zowat iedereen gebruikt en zelfs in het land zelf spreekt men hoofdzakelijk van Taiwan. Dit net om alle verwarring te voorkomen. Officieel heet het land inderdaad wel de Chinese Republiek.

De status van Taiwan is een moeilijke. Langs de ene kant zou je het een onafhankelijk land kunnen noemen. Aan de andere kant zijn er heel veel landen die het niet erkennen als een land. Ook in de VN hebben ze bijvoorbeeld geen zitje. Er zijn welgeteld 21 landen (plus de Heilige Stoel) die Taiwan nog erkennen als land (waaronder de VS) en er officile diplomatieke relaties mee onderhouden.

Binnen Taiwan zijn de meningen ook verdeeld. Er zijn mensen die naar volwaardige onafhankelijkheid willen gaan om Taiwan echt als land te kunnen noemen, er zijn er die naar hereniging met de Volksrepubliek willen gaan, maar vaak dan wel onder voorwaarden bijvoorbeeld dat Chine dezelfde democratie en vrijheid moet hebben als dewelke vandaag in Taiwan bestaat. De meeste gaan vandaag evenwel voor het status quo.

Dit komt ook omdat men vandaag in Hong Kong bijvoorbeeld ziet dat die speciale administratieve regio steeds meer in de greep komt van Peking en dat zo een speciaal statuut dus zeker geen oplossing is voor het probleem.
Had CGP Grey daar geen mooie uitleg over?
Hmmmm, eigenlijk niet over Taiwan, maar over Hong Kong en Macau: Are Hong Kong & Macau Countries?

Desalniettemin ook een zr interessant filmpje ;).


En om dan ook maar meteen door te gaan en te kijken naar het eeuwige geneuzel: 'hoe veel landen zijn er?': How Many Countries Are There? :)

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 21 januari 2016 10:22]

/Mega offtopic Een Taiwanees heeft een Taiwanees paspoort nodig om de grens met China te passeren. Zou toch vreemd zijn als je naar Friesland rijdt en daar je paspoort moet laten zien als het het zelfde land betreft.
Euhm, met een Taiwanees paspoort kom je mainland China niet in. :P
Daar heb je een Mainland Travel Permit voor nodig.

maar dat is een discussie voor elders.
Neem toch aan dat je met je Taiwanese paspoort veel andere landen wel in komt v?
Iemand die in Hong Kong woont kan ook niet zomaar vrij de grens oversteken. Een rijbewijs uit Hong Kong word ook niet zonder meer in China erkens. Ondanks dat maakt Hong Kong wel deel uit van de volksrepubliek. Het ontbreken van vrij verkeer in 1 land is niet zo abnormaal als dat je soms zou denken.
Als je van Hong Kong naar China gaat zul je ook een paspoort moeten tonen, net als je van Macau naar China gaat... Beide behoren bij China. 't Kan dus wel degelijk.

Taiwan is echter een ander verhaal.
Klopt niet, inwoners die in Hong Kong wonen en geboren zijn kunnen met een speciale id kaart China binnenkomen
Dit geldt trouwens ook voor Macau

https://en.wikipedia.org/wiki/Home_Return_Permit

Een ander bijkomend OT punt is dat zij met paspoort zonder Visa naar Tai Wan, Thailand, Malasie, etc kunnen reizen
En vervang Friesland eens met Curacao (van 10 jaar terug)...
Dat is inderdaad hoe China het zelf graag zou zien;)
Volgens China heb je gelijk :-)
Hangt er van af aan wie je het vraagt :)

Bij Taiwan denk ik wel sneller aan merken als Asus en HTC, terwijl China bij mij eerder obscure fabrikanten betekend.
Daar hoef je ook geen geoloog voor te zijn.

Geologen houden zich bezig met het processen in het binnenste van de aarde, dat is wat anders.
Topograaf dan nog altijd, een geoloog doet iets met grondonderzoek. :) :) :)
Kunnen ze dergelijke middelen niet beter inzetten voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden? Foxconn heeft niet bepaald een rooskleurig verleden daarin. En als dan blijkt dat ze wel middelen genoeg hebben om 5 miljard te gebruiken voor een overname vind ik dergelijke berichtgeving altijd een beetje dubieus.
In mijn opinie moet je dat altijd een beetje met een andere bril zien. Ja, bij (bijvoorbeeld) Foxconn gaat het lang niet naar onze westerse standaarden, maar ik heb wel het idee dat het bij Foxconn beter geregeld is als bij menig ander bedrijf in die regio.

Daarbij, ze maken +- 100 miljoen Apple producten / jaar. Het zou me verbazen als ze gn cash hadden..
Maar zoveel krijgt een productiebedrijf niet per product. Als ze een tientje per product krijgen is dat al veel. Als je daar 10%..15% van overhoudt doe je het al heel goed.
Is Foxconn ook mee bezig. Foxconn's antwoord op slechte arbeidsomstandigheden: http://www.pcworld.com/ar...er-more-factory-work.html

In de nabije toekomst zullen daar maar heel weinig werknemers nodig zijn. Dat ze dan op straat staan is weer het volgende probleem.
Het zijn juist opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Was eerst China het grote walhalla omdat productie daar vrijwel niets kostte,
nu zie je dat ze weer uitwijken naar Vietnam, en zelfs delen van India komen weer in beeld.

Mechanisering/automatisering is niet alleen een reactie vanwege de slechte omstandigheden, China wordt in rap tempo te duur.
Wat veel mensen over het hoofd zien is dat China tot 10jaar terug nog als een ontwikkelingsland werd gezien met bijbehorende problemen waarbij heel veel sectoren werden gesteund.

Vandaag de dag is dat nog steeds zo, een ieder die wel eens een pakketje heeft besteld uit China, dan kan verzending gratis zijn of heel weinig kostten. Andere sectoren worden langzaam afgebouwd of er komen extra regels in geval van bijvoorbeeld milieuvervuiling.
Breng dat even naar Nederland en stel je voor dat hier morgen een bedrijf komt waarbij een bandwerker maar 4 uur per dag moet werken, 4 dagen per week en daar 3000 euro netto voor krijgt. Wat gaat er gebeuren denk je?

Met Foxconn net hetzelfde. Ze kunnen betere voorwaarden aanbieden dan kleinere bedrijven, maar ze mogen ook niet overdrijven. Je moet ervoor zorgen dat je iedereen mee krijgt en niet slechts een deel.
Ja, ware het niet dat Foxconn een beursgenoteerd bedrijf is en aandeelhouders boeit het alleen de cijfers van het volgende kwartaal, niet de arbeidsomstandigheiden.
Zou de merknaam Sharp dan ook verdwijnen?

Volgens mij is in Europa er trouwens weinig meer van Sharp verkrijgbaar, (jammer genoeg) behalve wat televisies, zonnepanelen en magnetrons. Hier in Zuid oost Azie is Sharp met veel meer producten actief. Ik kan mijn hele huishouding bestieren met Sharp apparatuur als ik dat zou willen en dan nog een leuke TV erbij. En daarnaast is het ook nog eens prima spul.

Ik heb bijvoorbeeld twee Sharp blenders voor mijn restaurant gebruikt,. Die dingen waren niet kapot te krijgen terwijl elk ander merk het in korte tijd begaf (Elektrolux, Philips, e.d)
Sharp is niet altijd Sharp. In Amerika bijvoorbeeld worden HiSense tv's verkocht met de merknaam Sharp (aangezien HiSense die rechten gekocht heeft.)

Die blenders die je gebruikt zijn waarschijnlijk Vestel blenders met een Sharp merknaam erop.

Net zoals Philips mobiele telefoons niks te maken hebben met de originele Philips (TCL maakt die mobieltjes).
Ja dat begrijp ik. De blenders in dit geval waren gemaakt in Thailand door waarschijnlijk een join venture met een Thaise fabrikant.

Het is in de globale markt niet anders. Van TV's wordt vooral de productie van (goedkope) modellen massaal uitbesteed aan Chinese fabrikanten, door de bekende Japanse en Europese fabrikanten.

Toch zou ik jammer vinden als een merk zoals Sharp dezelfde kant op zou gaan als bijvoorbeeld Akai of Grundig.
Ik vermoed van niet, maar dit is grotendeels op basis van gevoel.

TP.Vision heeft de naam Philips ook intact gelaten (hoewel het merk lang niet meer de naam uit de jaren'90 en eerder heeft). Philips in Europa is wellicht deels vergelijkbaar met Sharp in Zuidoost Azi.
En van de redenen om zo'n bedrijf te kopen is dan juist de merknaam.

[Reactie gewijzigd door BobzT op 21 januari 2016 08:06]

De merknaam Sharp is hier in Zuid Oost Azie inderdaad nog populair en vergelijkbaar met Philips. Echter voor LCD TV's is het ook hier vooral Samsung, LG, Toshiba, Panasonic en wat Sony.

Ook denk ik dat Sharp veel patenten bezit op bijvoorbeeld LCD en zonnepanelen techniek, plus dat ze hoogwaardige productie faciliteiten hebben in Japan.
En ik doe al ruim 30 jaar met een combi-oven van Sharp. In die tijd was de opbouw nog helemaal mechanisch (kookwekker, 4 standenschuif voor de oven, grill en magnetronkeuzes).

Nog steeds niet kapot te krijgen!
Terwijl er juist overal geruchten zijn dat Apple gaat overstappen op oled displays in 2018.
Ik weer niet in hoeverre Sharp up to date is mbt oled, maar hun troeven zijn volgens mij geavanceerde lcd techniek(igzo) en een aantal andere patent omtrent vormgeving van lcd panelen.
Dus snap ik de move van foxconn niet echt helemaal. Lijkt een beetje te laat.
Kan juist ook zijn dat ze hun afhankelijkheid van Apple willen verminderen en voor andere fabrikanten willen gaan produceren of wellicht zelf hw gaan uitbrengen. Kan ook zijn dat ze hoog gaan inzetten op het produceren van iPads en Macs ipv iPhones en Apple watches .

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 21 januari 2016 09:01]

Ze zijn ook totaal niet compleet afhankelijk van Apple. Ze maken voor tig andere merken (complete producten en half fabrikaten). Vrijwel alle consoles komen bij Foxconn vandaan. Groot deel top 5 van werelds' meeste verkochte mobieltjes komen uit de Foxconn fabriek. (Apple. Huawei, Xiaomi, Lenovo en meer).

En ze maken al sinds 1974 eigen hardware (chips, complete moederborden) onder hun eigen naam.
Apple zorgt voor 40% van de omzet van Foxconn. Dan ben je toch wel bijna geheel afhankelijk van 1 klant. Als Apple opstapt hebben ze een heel groot probleem. Ook al komt de overige 60% van andere bedrijven.
Die 40% is een getal uit 2013. Sindsdien is Apple bijv al overgestapt voor bepaalde producten naar Pegatron. En Foxconn heeft ondertussen ook niet stil gezeten.
Tuurlijk blijft het de grootste klant maar zonder Apple zou Foxconn niet ineens instorten.
Dan zouden ze het voor Huawei moeten doen.
Want xiaomi gebruikt volgens mij amoled, van lenovo weet ik het niet.
Huawei wordt steeds een grotere klant,
Tussen haakjes, nooit Nederlanders gehoord die Huawei koppelen aan de slechte arbeidsomstandigheden, nooit die andere goedkopere merken. Als het maar goedkoop is klagen Nederlanders hier niet zo over.
8)7
Foxconn maakt meer dan alleen schermen. Voor Huawei fabriceren ze bijna de hele telefoon. Lenovo komt vooral door dat Motorola liet fabriceren bij Foxconn.

Foxconn doet aan fabricage (chips, kabeltjes, parts, assemblage en half fabrikaten etc)
Gezien Apple druk bezig is om de productie naar de VS te halen omdat:
1) QA een heel groot probleem is, en veel centen aan garantie kost
2) China duurder is geworden
3) Ze dan net zo goed alles "Made in the US" kunnen maken

En Foxconn dat ook weet, lijkt het me niet dat ze heel hoog gaan inzetten op Apple.
Errr, bronnen voor dit verhaal?

Jobs had jaren geleden al door dat productie terughalen van China terug naar de V.S. Ernstige gevolgen zou hebben voor doorlooptijden en productie kosten. Alleen al het glasplaatje zou voor grote problemen hebben gezorgd.

Het zou Apple miljarden kunnen kosten om de totale productie terug te halen naar de V.S.
http://www.forbes.com/sit...#2715e4857a0b6f0c6b698e29
( artikel uit 2013 destijds overigens )

Dat Donald Trump toevallig Apple zou willen overtuigen om meer banen in de V.S. te scheppen, wil nog niet automatisch zeggen dat het management bij Apple daar zo over denkt....
Wat heeft Donald Trump er nou weer mee te maken? :/

Anyway... Google it.
Cook is al jaren bezig om het logistiek en fysiek rond te krijgen om de Mac productie naar de USA te halen. Proefballonnetje was de Mac Pro, die vuilnisemmer zegmaar, die geheel in de VS wordt geproduceerd. (Al was die wat makkelijker, want sowieso al achterlijk duur.) Dat Jobs t een slecht idee vond zegt niet zoveel, die had wel meer opvattingen en manieren van werken die Cook niets interesseert en reeds gewijzigd zijn.

Of Apple de yield aankan voor de productiehoeveelheden van iPhone/iPad, dat is de grote vraag. En daar zit een enorme afweging achter. Als ze zoiets willen, zullen ze dealtjes moeten maken met de US overheid, vraag is in hoeverre dat gaat werken. Ze zijn iig bezig hun productie plants in de US uit te breiden, oa om ook bepaalde Macbooks (type nog onbekend) ook in de VS te gaan produceren.

Stap voor stap komt er dus een deel van de productie van Apple terug naar de VS, en qua kosten boeit t niet veel als de kwaliteit werkelijk hoger is dan de Chinese productie met een relatief hoge failure rate en verschrikkelijk veel QA/afwerking problemen. (Zowat iedere ITer kent wel een paar mensen die het moederbord/logic board van hun MB hebben moeten laten vervangen binnen 1 a 2 jaar, geen ander merk waarbij dit zo vaak voorkomt.)

Of ze het voor de iPhone e.d. ook gaan doen: geen idee, dat is een flinke uitdaging. Maar als ze de juiste deal weten te sluiten met de overheid, zal de afname bij Foxconn drastisch omlaag gaan; zelfs als Apple besluit dat bijvoorbeeld enkel de productie voor iPhone's die in de VS geleverd worden in de VS gemaakt worden; en de rest in China...

Kortom: het is niet zomaar af te schrijven omdat Jobs het een slecht idee vond.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 januari 2016 10:44]

"Wat heeft Donald Trump er nou weer mee te maken? :/ "
http://www.gottabemobile....one-production-to-the-us/

Dit :)
Overigens slaat dat meer op het feit dat de politiek graag zou willen zien dat.... en dit kan best wat anders zijn dan Apple wil.

Overigens is de kans dat Apple de productie van Iphone's op grote schaal gaat verplaatsen nagenoeg nihil. Pure logica gebruiken geeft al aan waarom. Kosten van een dergelijke verplaatsing zouden astronomisch zijn. We spreken hier niet over delen van het productie proces van een paar Macs.

Daarnaast spreek je over relatief hoge failure rates en andersoortige problemen in China, maar ga je eraan voorbij dat het niet gezegd is dat in de V.S. per definitie anders gaat zijn.

"Kortom: het is niet zomaar af te schrijven omdat Jobs het een slecht idee vond. "
Zolang de argumenten die Jobs gebruikte blijven bestaan is dat idee zeker wel af te schijven. Langere doorlooptijden en zeer lange omschakeltijden ( men was niet flexibel genoeg ingesteld in de V.S. ) waren mogelijk nog belangrijkere argumenten dan de productiekosten.

Voor goede referentie lees ook eens dit:
http://www.businessinside...us-is-screwed-2012-1?IR=T

Niet zaligmakend dit artikel, maar het geeft wel een aantal goede ( nog altijd relevante ) argumenten voor waarom de productie goedkoper is en blijft in China.

Mogelijk dat problemen van dien aard ook wel aangepakt kunnen worden, maar op korte termijn is het zeer onwaarschijnlijk dat het rendabel is om productie van Iphone's en Ipads te laten plaatsvinden in de V.S.

[Reactie gewijzigd door morten op 21 januari 2016 11:00]

De Mac Pro wordt niet geproduceerd in de VS maar geassembleerd. De componenten die in de VS worden geproduceerd werden voor het grootste deel ook in de vorige generaties in de VS geproduceerd.
De iPhone wordt zeer veel verkocht. Dergelijke aantallen zijn niet haalbaar buiten China. De kans dat Apple binnen 5 jaar iPhones produceert in de VS lijkt me 0.
Het is te hopen dat sharp in handen komt van de staat Japan en de joint venture anders wacht zich een langzame dood met steeds minder wordende producten, zeker wat kwaliteit betreft. Sharp is een oermerk wat zonde zou zijn als dit verdwijnt. Kijk tenslotte maar naar merken als loewe grundig en het oude Philips. Wordt alleen als merknaam gebruikt met goedkope chinese troep. Ook daar zit goed spul bij maar ze verkiezen toch meestal die goedkooper geproduceerde transistoren en chipjes, en ik vind het dan niet een naam waard van een A-merk het is dan alsof je bedrogen wordt.
Ze hebben het nu met Japan Display gedaan, maar als de overheid elk zieltogend bedrijf moet opkopen dan is het einde wel zoek, de Japanse overheid heeft al torenhoge schulden.
Dat is zeer zeker waar maar de Japanse economie is ook een van de weinige die het doet zonder hulp van buitenaf. De schulden zullen steeds minder worden als er genoeg gehandeld wordt en dat er verliezen zijn bij de grote fabrikanten uit Japan is daardoor niet zo gek. Deze hebben tenslotte de klappen moeten opvangen de laatste jaren.
Ik hoop maar dat Japan het redt. Volgens mij is het echt een land in verval. Niets dan ellende de afgelopen tien jaar. Alle grote technologiebedrijven en iconen als Sony staan op omvallen. Dat is niet een omgeving waarin je schulden kunt afbouwen.

Erg jammer, uit Japan komt mooi spul vandaan.
Hoe kom je erbij dat Sony op omvallen staat? Ze schreven verlies (waarbij opgemerkt moet worden dat dat ze voor het afgelopen jaar winst verwachten) maar deden ook ontzettend veel investeringen in bijv. de infrastructuur voor camerasenoren en halfgeleiders. Verder zijn ze ook de medical-tak aan het uitbreiden. Het gaat dus niet perse over slechte verkopen van producten. De Playstation-tak is sowieso een succes. Verder heb ik ook het idee dat wat zaken los worden gehouden om belastingtechnische redenen (tv-activiteiten los van productie bijv. vind je op de jaarrekening niet terug). Verlies draaien is belastingtechnisch sowieso interessanter.

Bedenk je dat er veel meer is dan alleen de electronicaindustrie. 's werelds grootste autofabrikant komt ook uit Japan.
Ik vind het knap dat de auteur in de toekomst kan kijken :+

"In april dit jaar leek het bedrijf al te flirten met de Innovation Network Corporation of Japan."
Scherp bod... Foxconn is sluw als een vos!
Ik blijf me verbazen, "Financieel gaat het al enige tijd slecht met Sharp en het bedrijf heeft veel schulden" en toch wordt er zon bod uitgebracht, waar halen ze het geld vandaan? En wat nou als Foxcon toch slecht doorgaat en failliet gaat, dan gaat ook nog Sharp mee.
Foxconn heeft een bod op Sharp uitgebracht, niet andersom ;)
T was nog vroeg voor m ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True