Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 207 reacties
Submitter: Shadoxfix

Sommige gebruikers van AMD Radeon-videokaarten ondervinden problemen met de nieuwe Crimson-drivers. Er zijn diverse meldingen van videokaarten die oververhit raakten; omdat de fanspeed vast blijft staan op een laag toerental. AMD zegt met een oplossing te komen.

Het oververhittingsprobleem zou zich voordoen bij diverse Radeon-videokaarten en ontstaan omdat de Crimson-software de snelheid van de ventilatoren op een vaste waarde laat staan. Gebruikers die met het probleem te kampen hebben meldden bijvoorbeeld dat de fans niet sneller dan op 20 of 30 procent van het maximum roteren.

Ook op het forum van Tweakers wordt melding gemaakt van het probleem. Het gebruik van andere software om de ventilatorsnelheid te beïnvloeden, zoals MSI Afterburner, biedt volgens gebruikers een uitkomst. AMD bracht zijn nieuwe Crimson-driverplatform vorige week uit. Het bedrijf zegt op de hoogte te zijn van de problemen en heeft de intentie om op maandag een hotfix uit te brengen.

Hoewel grafische kaarten een beveiliging hebben ingebouwd en zichzelf zouden moeten uitschakelen als de temperatuur een te hoog punt bereikt, claimen sommige gebruikers dat hun videokaart is gesneuveld door het probleem. In minimaal twee gevallen wordt melding gemaakt van een R9 280X die zo heet werd dat de kaart kapot is gegaan. Ook meldt een bezitter van twee Fury-kaarten dat een van zijn gpu's door oververhitting kapot is gegaan.

Hoewel AMD het probleem erkent en aan een oplossing werkt, heeft het bedrijf nog geen inhoudelijke reactie gegeven over het kapotgaan van videokaarten. Voor bezitters van een AMD-videokaart die de Crimson-drivers hebben geïnstalleerd, is het aan te raden om de temperatuur van de gpu voorlopig in de gaten te houden tijdens het gamen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (207)

1 2 3 ... 7
hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid? Hier betreft het een beta, dus "op eigen risico", maar als dit een normale driver was, kun je dan AMD aansprakelijk stellen voor de schade aan je videokaart?

uiteraard snap ik dat aansprakelijk stellen != AMD gaat mee in je claim en je krijgt dan ook wat terug
Hoezo Beta?
Als je bij AMD gewoon naar de driver page gaat, staat Crimson bovenaan.
http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64

En er staat daar nergens dat het om een beta gaat.
Het zou dus gewoon in de naam van de driver moeten staan is wel zo duidelijk
En voor het installeren van de driver in het openingscherm duidelijk aangeven dat het om BETA software gaat
Zeker nu er idd 2 pages zijn die de zelfde driver vermelden , met en zonder BETA vermelding
Voor AMD weer lekker duidelijk naar je klanten toe

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 30 november 2015 15:47]

Inderdaad... maar wat mij verbaast is... kommop zeg... de 280x... dat is toch een main product. Niemand die ff een stresstest heeft uitgevoerd alvorens driver release op de 280x?. Ik snap dat er te veel kaarten zijn om op te testen maar de 280x zou ik toch verwachten dat iemand het even test of dat er mogelijk een PC op de zaak is waar zoiezo een 280x in zit. Teleurstellend dit zeker, maar zit gewoon weer rustig een nieuwe AMD kaart uit te zoeken. (zeer te vreden klant hier van de sapphire 7950 vapor x boost) :)

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 30 november 2015 18:47]

Volgens mij was dat deel "beta" omdat niet alle AMD GPU/APU meer echt ondersteunt worden. De Crimson die nu vrij was gegeven was geen beta in ieder geval..
Nergens staat een beta genoemd in de versie op mijn computer in ieder geval.

Maar aangezien het een eerste versie is kan het wel als beta gezien worden en kunnen nog kinderziektes verwacht worden.
Dat is de 15.11.1. De Crimson 15.11 die de problemen geeft is geen beta, maar whql. Ik begrijp niet waar iedereen hier dit vandaan haalt, bende schapen lijkt het wel.
De instellingen om deze bug te triggeren zitten achter een dikke waarschuwing waarbij duidelijk word gemaakt dat je eigenlijk geen garantie hebt zodra je het accepteert. Ik vind het vrij normaal dat er geen garantie word gegeven als jij gaat overclocken (waar de fan setting onder valt). Of dit legaal geld weet ik niet.
Ik twijfel echter aan het feit of er echt wel kaarten kapot zijn gegaan hierdoor: elke grafische kaart houdt zijn temperatuur bij, en als deze te hoog wordt gaat de kaart zichzelf throttlen.
Als dit niet gebeurt, zou dit betekenen dat de kaart al (gedeeltelijk) defect was. De kaarten zijn algemeen gezien redelijk tegen hitte bestand, dus de opbouw van warmte kan niet zo plots zijn dat de kaart in spontane zelfontbranding gaat.

Dat allemaal gezegd zijnde, is hitte niet zo'n goeie zaak voor je gfx kaart.

EDIT: het is natuurlijk mogelijk dat een aantal kaarten effectief kapot gingen, maar dit kon evengoed aan zijn omdat de kaart zelf al ver kapot was. De schuldige aanwijzen wordt hierdoor wel wat moeilijker

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 30 november 2015 13:07]

Ik dacht dat de bug gewoon kwam de installatie van de software. Waardoor de fan speed niet meer omhoog ging.

Maar vermoed als het probleem door amd is ontstaan je via de winkels van AMD een nieuwe/reparatie krijgt.
van daar dat ik in elite dangerous steeds de melding "warning critical heat damage" krijg :+
Ik had Crimson gedownload via Catalyst Control Center en daar was het gewoon een nieuwe Driver en betrof het geen beta..
hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid? Hier betreft het een beta, dus "op eigen risico", maar als dit een normale driver was, kun je dan AMD aansprakelijk stellen voor de schade aan je videokaart?

uiteraard snap ik dat aansprakelijk stellen != AMD gaat mee in je claim en je krijgt dan ook wat terug
Lijkt me niet relevant aangezien AMD normaal gesproken het hele jaar door beta drivers uitbrengt en slechts sporadisch met een WHQL driver uit komt. Dat wekt de verwachting dat het "normaal" is om de "bŤta" drivers te gebruiken. Dan kun je vervolgens niet verwachten dat je videokaart zichzelf kapot draait.. ‹berhaupt hoort hij gewoon te throttlen voor het zo ver komt (Nvidia meestal vanaf 85/90 graden)/

Dit is natuurlijk vooral vervelend voor Tweakers die kaarten hebben die net buiten de garantie vallen en schade hebben opgelopen.
Je zou verwachten dat ze zoiets een klein beetje beetje testen bij AMD...
het komt maar bij een hele kleine groep gebruikt voor. het gebeurt alleen als je met geavanceerde overdrive instellingen hebt zitten rommelen.
@Countess; je begrijpt dat overdrive een heel "simpele" functionaliteit is met 1 laag aan diepte hŤ? Global gaming settings tabblad Overdrive en tada, 3 sliders en een toggle knop. That's it. Niet echt geavanceerd en gewoon core-functionaliteit van de drivers die getest had moeten zijn.

Niet voor niets dat dit nu gebeurd: nieuws: AMD brengt nieuwe Crimson-drivers uit om fanproblemen op te lossen

[Reactie gewijzigd door Cassius op 1 december 2015 15:08]

ik weet waar het zit.maar je krijgt ook heel duidelijk de melding dat overdrive opties voor eigen risico zijn, en het gros van de mensen er niet aan zal zitten.
Zelfde probleem hier ook, via handmatige controle de fanspeed op 100% gezet en daarna weer vinkje op auto gezet. Blijkbaar haalt de driver bij het uit standby halen van de pc het vinkje soms weg. De fanspeed gaat dan naar 100% wat dan duidelijk hoorbaar is ;)
Heb ook het zelfde probleem op mijn XFX R9 390, enig idee hoe je dit moet fixen? Momenteel iedere keer dat mijn PC opstart "ren" ik zowat de AMD Crimson software in om het uit te zitten :P , fabrieks instelling aanzetten loste het niet op...
wat je kan proberen is om hem handmatig wat lager te zetten (naar de snelheid die je normaal draait als je gamed bijvoorbeeld) en dan het automatische aanpassen weer aan vinkt dan valt hij terug naar die snelheid en niet 100%.
Doe ik ook iedere keer, werkt zolang hij aanstaat ook prima, alleen zodra ik de PC uitschakelen gaat hij weer lekker op manual 100% tab speed staan 8)7 Heb je enig andere oplossing? Ik werk trouwens op Windows 10 als dat help.
Dit doet me denken aan de Creative X-Fi driver die geen enkele instelling vasthield als je hibernate uit had staan.. de "oplossing" dus hibernate weer aan zetten in dat geval met het commando powercfg -h on.

bron: http://www.hardwareheaven...t-saving-settings.216543/

dit gold overigens ook in Windows 10 x64

Ja, ik weet het gaat hier over een ander product maar het kan geen kwaad het uit te proberen.. baat het niet dan schaadt het niet. Het kan ook verklaren waarom de ťen geen enkel probleem heeft en de ander wel met schijnbaar dezelfde configuratie.

[Reactie gewijzigd door hbrowser op 30 november 2015 10:53]

Ik heb er geen last van, maar bij mij word de fanspeed geregeld door Afterburner. Mogelijk lost dat je probleem op.

Ninja link: http://gaming.msi.com/features/afterburner

[Reactie gewijzigd door xman1985 op 30 november 2015 10:23]

@xman1985 en @ Arjant2 werkt dat ook op XFX? Dat is namelijk wat ik heb.
Msi afterburner is gemaakt door msi. Maar is gewoon een progje hoor. Gigabyte heeft ook zoiets.
Ja, ik heb ook geen MSI (meer).
Dit had ik nou ook, heb uiteindelijk de Crimson-drivers compleet uninstalled en daarna weer installed. Toen startte de PC weer normaal op zonder dat de fan naar 100% gaat tijdens het opstarten (complete stofzuiger qua lawaai).

Had ook in Overdrive even lopen spelen met handmatige fanspeed en het daarna weer terug gezet op auto, maar hij pakte bij mij toen daarna de automatische modus niet meer terug na het opnieuw opstarten.

EDIT: dit is bij mij met Windows 7, weet niet of dit ook gaat werken bij Windows 10.

EDIT2: lees in dit nieuwsbericht dat ze afgestapt zijn van dotNET 4.5 en zijn overgestapt naar Qt als gebruikersinterface: misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 30 november 2015 18:59]

Zal dat eerste straks even proberen als ik achter de PC zit. Lijkt me logisch dat het ook op win10 werkt (hoop ik :P). Ook denk ik niet dat het met Qt te maken heeft? Iemand andere enige ideeŽn hoezo dit komt? Gewoon een rare bug?
ja wachten op de hotfix.
Of een programma als Afterburner installeren en daar een custom profiel op maken. (staat overigens ook in het nieuwsartikel)

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 30 november 2015 09:56]

Zet hem op 50%, apply en klik dan rechtsboven op reset. Dan moet hij wel tot 50% gaan en niet 100%.
Heb je na het zetten op 50% ook op "Reset" gedrukt? Bij mij ging hij dan elke keer naar 50% na een restart (en ook andersom naar 100%).
Ik zou je pc in veilige modus opstarten en een oudere driver installeren, nadat je de 'oude' driver goed hebt gedeinstalleerd.
Hoe bedoel je? De PC werkt nog prima? De software heeft een klein probleempje maar ik vind het alsnog beter dan CCC. Ik vroeg als er enige manier is om het fan probleempje in de software te fixen, oude software reinstalleren was ik anders ook wel zelf op gekomen :+
Als dat het enige probleem is, zou je kunnen proberen het te manipuleren met een programma als MSI Afterburner. Pas hier de curve aan van de ventilator snelheid (te vinden in de instellingen) en laat het programma opstarten bij de boot van Windows. Zou het in principe moeten doen, bij mij wel namelijk.
Ik heb de MSI R9 390X, hele weekend Witcher 3 gedaan maar zover nog geen problemen, mischien is de airflow van mijn pc wel super goed.... #IBelieve
Heeft niks met airflow te maken maar met Crimson :P

[Reactie gewijzigd door HuntingVillager op 30 november 2015 13:37]

Heeft Nils metŗ airflow te maken maar metŗ Crimson :P
Volgens mij staat je autocorrect nog op Zweeds ofzo =)

[Reactie gewijzigd door Novastorm op 30 november 2015 13:12]

Whoops Italiaans 8)7 mijn tweede taal... Heb hem gewijzigd ;)
Ik had zelf het probleem ook al vůůr crimson. Ik kon in mijn ccc een max-fan-speed instellen wat ik wou, boven de 60% zou die niet gaan. Łberhaupt begon de fan amper harder te draaien voor die al op de target-temperature zat.
Tip voor alle r9-gebruikers; msi afterburner of een-ieder-andere fanspeedmanager inschakelen.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 30 november 2015 10:32]

Staat je BIOS switch toevallig op de 'silent' stand? Dan probeert de kaart meer op temperatuur te throttlen dan een hogere fanspeed (tenminste bij de reference kaarten).

Gelukkig heb ik een AIO op mijn kaart en heb hier geen last van, mijn fans draaien altijd op maximaal, en de pomp zit op de cpu_opt ;) (beun maar het werkt prima)
Nee, hij staat op de Łber stand (mede omdat ik daar de 290x firmware heb geflashed, heb drie van de reference models die alledrie geflashed konden worden) maar bedankt voor het meedenken!
Oh dat is wel zeer netjes! Misschien dan toch dat je de 'silent' mode heb geflashed (laatste wat ik dan bedenken kan)? Anders zou het gewoon zijn om de ventilator wat minder hoorbaar te laten maken (wat een stofzuiger dat ding op vol vermogen, nu ik eenmaal de kennis heb om de VRMs/geheugen te koelen is het zeer makkelijk om een AIO op de GPU zelf te plaatsen. Wat een reductie qua geluid!).
Haha ja ik ben al een aardig tijdje aan het sparen voor fullcover-waterblokken in mijn geval, kan niet wachten tot ik zo ver ben ^^ mijn server had al de bijnaam "het vliegtuig" deze desktop "de framefrees" xD
Om volledig off topic te gaan: Je kan ook een AIO + Corsair Hydro HG10 A1 Edition GPU Cooling Bracket (of zoiets) erop plaatsen. Dan ben je per kaart §110 euro ongeveer kwijt en heb je ook waterkoeling!

Alleen moet je dan wel de VRM temperaturen in de gaten houden, bij een hoge overklok kunenn deze aardig 'warm >85C' worden. Er zijn ook mensen die hun VRM gedeelte van de oude kaart gebruiken, maar dan ben je wel je garantie kwijt natuurlijk.

Full-loop waterkoeling is natuurlijk wel wat mooier ;), een hele koele kaart en het ziet er zeer strak uit. Maar het kost wel weer wat..
Aan een all-in-one heb ik niet zo veel behoefte daar ik wel al een bestaande waterloop heb (had voorheen 3 6950's met ek plexi fullcover blokken en een ek crossfire bridge), maar sinds de switch naar de 290's heeft mijn portemonnee redelijk lopen klagen). Ik heb dus al pompen en 2 behoorlijke 360 rads :) maar wederom, bedankt voor het meedenken :) "alleen" 3 fullcovers en gaan met die banaan!
Ohh, met 3 kaarten wordt het ook een ander verhaal ja! Dan wordt het wel lastig om alle radiatoren kwijt te kunnen. Ik heb er zelf ook flink over getwijfeld om naar waterkoeling te gaan (alleen de absurd hoge prijs van de backplates hield mij tegen, als die 50% van de prijs waren geweest was ik wel overgestapt!).
Ja klopt, die prijzen zijn niet voor de poes.
Ik heb vůůr de 6950's ook universele blokken gebruikt, maar daar moet ik met de 290's echt niet aan denken (16 geheugenchips beplakken met ramsinks en dan moeten we de VRM's nog... hoe wil ik dat bovendien ook nog van lucht voorzien? xD )
Of misschien toch maar eens met CNC-machines leren omgaan (grapje) :p
Dat lijkt me dus niet hetzelfde probleem. Fanspeed van 100% is irritant, maar zorgt juist nŪet voor een oververhitte videokaart. :)
Default staat deze slider op 0% dus zeker wel het probleem ;)
Ah, op die manier. Je hebt het probleem aangepakt door eerst zelf op 100 te zetten. Ik snap! (denk ik) :+
Heb jij ook MSI afterburner geÔnstalleerd toevallig? Kan ook aan deze software liggen door incompatibiliteit met de nieuwe Crimson driver. Ik heb het vroeger ook nog gehad dat door deze software mijn fansnelheid op 21% bleef steken met hogere temps als gevolg.
Het zijn natuurlijk beta drivers.
Dat betekent niet dat ze met alles weg kunnen komen. Indien deze drivers daadwerkelijk leidt tot oververhitte kaarten die daardoor sneuvelen dan is dat gewoon een grove fout van AMD
Beta drivers dienen dit soort fouten niet te hebben.

[Reactie gewijzigd door separhim op 30 november 2015 09:22]

Je weet toch hopelijk waar "bŤta" voor staat, right?
Ik weet wat beta voor staat, beta houdt niet in dat je video kaart kan worden gesloopt door een instelling die wordt aangepast. Dit is gewoon een beta die niet goed is getest voordat hij is vrijgegeven.
Met een beta geeft men eigenlijk al aan dat ze hem nog niet volledig getest hebben en dat er dus bugs in kunnen zitten. Dat is hier dus het geval. Dat de bug in staat is om een videokaart te slopen is natuurlijk heel vervelend.
Ik weet dat beta ervoor is om bugs op te lossen maar dit soort fouten zijn niet acceptabel met het excuus dat het een beta is.
De bug bevind zich als ik het goed zag in het AMD overdrive gedeelte. Voordat je hier in kan komen moet je eerst de voorwaarden van AMD accepteren.

Daar zouden ze zich nog op kunnen beroepen.
Een beta wordt per definitie niet volledig getest voordat hij vrijgegeven wordt. Daar is het immers een beta voor, als hij volledig getest zou zijn, dan is het geen beta meer, maar gewoon de stable release.

Gokje - jij bent ook zo iemand die tijdens de installatie van je beta-drivers gewoon overal ja en amen klikt? Ik durf namelijk te zeggen dat het gebruik van beta-drivers voor eigen risico is en dat dat in de gebruikersovereenkomst volledig dichtgetimmerd zit...
Ik lees wel degelijk meestal door de voorwaarden van een bedrijf. Ik ga er echter wel vanuit dat als ik een beta driver installeer, dat mijn hardware heel blijf.
Beta betekent dat je kleine glitches kan verwachten, maar geen glitches die je honderden euro's aan schade op kunnen leveren. Dat verwacht je bij alpha's of pre-alpha's/nightly's.

Op het moment dat je iets publiek uitbrengt, hoort zo'n bug er niet meer in te zitten.

Maar laten we eerlijk zijn, Nvidia heeft dit een flink aantal jaren terug ook met een aantal kaarten gehad. Giga blunder, maar het is gebeurt, en nu is de vraag hoe AMD met de ontstane schade omgaat.

Mn zusje klaagt de laatste paar dagen ook over in ene strepen in beeld en dat de computer dan uitviel, maar die zal die crimson software nog niet geinstalleerd hebben lijkt me. Misschien ongerelateerd, maar toch maar even checken vanavond.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 30 november 2015 10:10]

Maar laten we eerlijk zijn, Nvidia heeft dit een flink aantal jaren terug ook met een aantal kaarten gehad. Giga blunder, maar het is gebeurt, en nu is de vraag hoe AMD met de ontstane schade omgaat.
Nee. Nvidia heeft een aantal jaren geleden een driver uitgebracht die een patch op de firmware van bepaalde oudere kaarten losliet om de default clock speeds iets omhoog te tillen en er meer performance uit te halen.

Met de toegenomen performance kwam wel extra hitte, maar die toename was laag genoeg om nog binnen het beschikbare koelingsbudget te vallen. Tenminste; zolang de daadwerkelijke hardwarebouwers zich aan Nvidia's reference implementatie zouden hebben gehouden.

Er waren alleen een paar bouwers die daarbij op verschillende modellen de kosten hadden beknibbeld. Bijv. door kaarten met bewust minder koelcapaciteit uit te rusten, of door cores te gebruiken die eigenlijk niet helemaal OK waren en al bij een lagere kerntemperatuur beschadigd zouden raken.

Die kaarten raakten uiteindelijk beschadigd, maar dat lag niet aan Nvidia...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 november 2015 13:16]

http://www.zdnet.com/arti...-kill-your-graphics-card/


"The problem seems to be related to the fan controller, causing the fans to slow down, and even stop. This happening while the card is in use is a very bad thing indeed, and can cause poor performance (as the GPU tries to cool itself down by reducing power) and possibly even overheat your GPU to the point where the card stops working. "

En dat was hoe ik het probleem ook heb ervaren, een gewoon stilstaande fan onder het gamen. (gelukkig geen schade er aan over gehouden) Dus het was duidelijk een ander probleem dan die waar jij het over hebt.

Overigens heb ik het ook in de radeon 9000 series tijd gehad (wat zal het geweest zijn? 2002 ofzo?) dat de fans na een update op 20% bleven hangen oid. Dus het komt wel eens vaker voor kennelijk.
Dus het was duidelijk een ander probleem dan die waar jij het over hebt.
Ja, dat is inderdaad een andere.
My bad.
Nee hoor, Beta betekent helemaal niet dat er mogelijk nog kleine glitches in zitten, het betekent dat de drivers nog fouten kunnen bevatten (en zelfs dat ze nog niet helemaal klaar zijn) en dat de drivers nog niet volledig getest zijn..
En dat kan dus van alles tot gevolg hebben inclusief schade van 100den euro's..

En je kunt het rustig publiekelijk uitbrengen zolang je er maar duidelijk bij zet dat het om testdrivers gaat en dat daar risico's aan verbonden zijn..
Normaal gesproken staat er bij beta-drivers dat er nog problemen kunnen zijn en dat je als gebruiker daar dus mee akkoord gaat als je ze gebruikt.. Er is een verschil overigens tussen opzettelijk de kaart vernielen of een fout, bij opzettelijk heb je een poot om op te staan, bij een fout ben je afhankelijk van de coulance van het bedrijf..
Beta drivers zijn test drivers, dus daar is de kans altijd groter dat er fouten in zitten..
Dit soort fouten verwacht je in een Alpha driver. Beta is voor het grote publiek om te testen waar je van zou verwachten dat de grofste bugs (zoals een crappy aandrijving van je fans) er niet meer in zou zitten. Andere bugs zoals hierboven genoemde artefacten ala, maar de wezenlijke aansturing van een cruciaal onderdeel van je videokaart: het monitoren van de temperatuur en het bijbehorende regelen van je koeling. Dat hoort absoluut niet thuis in een beta driver.
Ik denk dat ik een paar maand wacht tot deze drivers wat gematured zijn. Kan me voorstellen dat er bij zo'n ingrijpende rewrite de eerste tijd wat extra bugs in zullen zitten.
De ingrijpende rewrite was van de interface om de videokaart mee in te stellen. Zover ik begrijp is de driver zelf gewoon een kleine update (zoals gewoonlijk).
Ah oke, bedankt voor de info. Omdat de fan 'besturing' blijkbaar wel is gewijzigd ging ik uit van iets ingrijpenders, maar misschien hangt dat een beetje tussen UI en driver in.
Uit een post op reddit begrijp ik dat de fan speed gelockt staat op 20% in de interface, dit bij elke reboot. Aangezien het hier om een "user defined speed" (maar eigenlijk dus bug in de software) gaat is het via de interface in te stellen maar houdt de fan zich dus wel aan deze snelheid.
tja de struggle van de early adopter. Ik kan ook niet begrijpen dat er uberhaupt mensen zijn die zo'n (betŠ?) op een daily driver systeem installeren
Ik kreeg hem bij het opstarten gewoon als officiŽle update aangeboden.
Ik krijg anders wel berichten van AMD gaming evolved(platform gebaseerd op raptor waar je games op kan verdienen) dat ik de drivers kan installeren, zelfs nu ik de crimson drivers heb geÔnstalleerd.

Dus het is wel degelijk iets dat AMD aanraad. Zelf vond ik catalyst control center er prima uitzien en goed werken. Dus misschien ga ik wel weer downdaten naar CCC.
Ik heb zelf geen problemen ondervonden met een stoxk R9 290x.
Het is geen bŤta.
Wat is het dan wel? Het is nog geen officiŽle stable release.
Zo heet het op de site: Radeon Software Crimson Edition Beta
Toen ik 'm ging downloaden stond ie volgens mij gewoon als stable release. Maar in de praktijk zie je er overal aan af dat het gaat om een beta. Heel veel opties zitten nog niet in het Crimson gedeelte en zijn in een CCC styled schermpje te vinden die verschijnt wanneer je op "aanvullende instellingen" klikt. Deze wordt ook net zo traag ingeladen als CCC zelf ook deed.
Gaat dat dan uiteindelijk veranderen of blijft het bij 1 settings scherm en 1 aanvullende CCC settings scherm?
Ga er maar vanuit dat uiteindelijk alle instellingen naar ťťn scherm komen.
Gelukkig maar. Ben geen fan van dubbele interfaces zoals je ze bij Windows 10 ook hebt.
Correct:

Radeon Software Crimson Edition Beta 312 MB Crimson Edition Beta 11/24/2015
http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064

Hier staat nergens dat het een bŤta is. Voor legacy videokaarten is echter wel slechts een bŤta beschikbaar.
Nee, de Crimson 15.11 driver is geen beta, maar whql. Het is deze driver die de fanspeed problemen geeft. De Crimson 15.11.1 driver is een beta die AMD gereleased om de fanspeed problemen te verhelpen. Ik snap wel niet dat de filegrootte opeens van 224 MB naar 329 MB gaat.
Omdat sommige games anders niet lekker werken.
Ik regel altijd de fanspeed handmatig omdat mijn behuizing altijd open staat en de geluid hoorbaar is. Standaard staat het op 25% en tijdens gamen op 65%. Soms vergeet ik dan de fanspeed hoger te zetten tijdens gamen en dan gebeurt er niets tot het de 100 graden aantikt en dan op 90% fan speed begint te blazen en dan schrik je letterlijk de pleuris.

Maar dit is wel een kwalijke zaak dat bij de nieuwe drivers niet gebeurt. Gelukkig wordt het gefixt.
Waarschijnlijk kan je in de software een alarm instellen als hij een bepaalde temperatuur bereikt, misschien is dat wat voor je, voordat hij te warm wordt.
Maar van beiden kun je er de pleuris van schrikken :+.
Target temperature gewoon op 85 zetten oid. Althans dat doe ik met mn r9 290. Dan gaat de fan langzaam aan harder blazen naar mate de 85 in zicht komt. Dus niet ineens vol uit.
Wat overigens helpt is de fanspeed handmatig instellen en opslaan op een hogere snelheid dan de default 30% op de 280 en 280x (net zo op de 7950 / boost). Je zult namelijk merken dat na reboot de ventilator, ondanks dat hij daarvoor op "auto" stond, weer op manual staat :( . Maar dan wel op de manual laatste stand! Dat heb ik op 100% ingesteld zodat ik het niet vergeet.

Verder is de refreshrate niet te veranderen |:( (echt??? in een tijd waarin 120/144hz schermen juist alom binnen stromen) en zijn er wat weird artefacts in Dota 2 (muis) en Fallout 4 (navigatie balk onderin).

Ook, als je de kaart overclockt, zal de memory slider na onthouden en reboot zijn aangepast tot de range "overclockte waarde - maximum te overclocken waarde". Bij mij is die slider dus in te stellen van 1500 tot 1575MHz ... (standaard draait de kaart op 1250MHz, ik kan dus niet terug :') ).

Dit kan niet goed getest zijn ... dit zijn echt basic basic features, niet zoiets als "als ik video versnelling in combinatie met zwart-wit filter in fookie browser X gebruik met Y ondervoltage doet hij gek". Nee gewoon dingen direct met 1 klik aan de oppervlakte van de UI.

Ik heb echt al ... 8 (? ongeveer) jaar ATi, maar dit is een achteruitgang. En ja, dit zou het eerste moment in die 8 jaar zijn dat ik denk "ik ben er ook gvd klaar mee ook". En mensen zeggen dat dit "beta" drivers zijn ... no friggin way - deze zijn via de compleet officiŽle kanalen aangeraden als je via de site het normale klikpad volgt! Jan Modaal installeert deze drivers dus ook bij een verse installatie nu ... pech voor hem :/ .

[Reactie gewijzigd door Cassius op 30 november 2015 10:13]

Lijkt mij dat ze de qt-code bij AMD nog niet goed onder de knie hebben. :+
het instellen van de refreshrate kan je gewoon in windows doen. ze hebben de keuze gemaakt om geen instellingen die via windows in te stellen zijn te dupliceren.

dingen als het fallout 4 compass kan altijd gebeuren. dota 2 is nvidia sponsord.

overclocken is altijd op eigen risico natuurlijk en ook de het probleem met de fan word alleen getriggerd nadat je een setting hebt veranderd op een scherm waar een grote waarschuwing voor zit.
geen van beide zal 'jan modaal' dus last van hebben.
De term "Hotfix" is hier wel heel letterlijk :)
Die term in deze context toverde inderdaad wel even een glimlach op mijn gezicht :+

Wel een kwalijke zaak dit. Ben ergens ook wel benieuwd welke temperaturen deze GPUs nu bereiken, want er is vaak zoveel speculatie over welke temperaturen 'veilig' zijn voor je CPU/GPU... Normaal wil natuurlijk niemand zijn CPU/GPU bewust tot het randje pushen, maar nu zouden we toch onbedoeld daar wat data over kunnen verzamelen...

Het advies om tijdens het gamen je GPU temperaturen in de gaten te houden zonder daarbij te vermelden waar je die kunt vinden (al heb zelf de Crimson drivers niet, dus misschien is het in hun nieuwe control paneltje wel heel simpel te vinden) en wat een 'veilige' temperatuur is, is wel een beetje waardeloos. Wij als Tweakers kunnen daar nog wel een goede gooi naar doen en kennen doorgaans ook wel andere software om GPU temperatuur uit te lezen, maar de wat minder tweak-georienteerde gamer weet dat misschien niet.
haha inderdaad dat vond ik ook al :P maar toch hopen dat het snel word opgelost
Dat is dan weer het voordeel als je met MSI werkt, ik installeer standaard Afterburner mee.
Afterburner werkt anders ook gewoon op alle andere kaarten, hoor.
Begint al goed zie ik. Ik had gehoopt dat de AMD drivers nu een stuk beter zouden worden. Vroeger waren de drivers helemaaal belabberd, ze zijn wel wat beter geworden in de loop van de jaren, maar het is blijkbaar nog steeds een rommeltje. Hopelijk wordt er eerst goed getest.
Het zijn allemaal van die kleine probleempjes. Vooral de R9 280X lijkt allemaal rare problemen te hebben. (Ik ben de ongelukkige bezitter van een R9 280X). Zo klokt de kaart het geheugen in 2D modus te ver terug waardoor het beeld af en toe flikkert en blijft de kaart last hebben van artefacten in sommige spellen om nog maar niet te spreken over de rare bugs waarbij de muis cursor een raar corrupt dingetje wordt in spellen zoals DOTA 2.

Met de Crimson update zijn een hoop opties uit de interface verdwenen of worden opties nu op een andere plek opgeslagen worden waardoor ik oa de bug met het flikkeren niet handig meer kan oplossen. (De fix nu is om een 2e monitor ingeplugged te laten, dat werkt gek genoeg ook).

Het is zo jammer dat de prijs/prestatie verhouden van AMD zoveel beter is dan van nVidia. Maar het lijkt ondertussen of alle kleine iritaties/problemen het niet waard zij om bij AMD te blijven. Sinds de HD3850 heb ik geen probleemloze kaart meer gehad. :(
ik heb ook een r9 208x (sapphire) en gebruik ook sinds de release de crimson driver. echter met dota heb ik totaal geen probleem flikkeren heb ik tot nu toe 1x gezien (al heb ik wel altijd 2 monitoren er aan).

maar heb wel gehoord dat de driver er voor zorgde dat diablo niet wou opstarten.
ik heb ook een r9 280x, en ik speel veel Diablo 3.
Het enige probleem met die kaart, en het maakt niet uit op welke snelheid ik de gpu en geheugen laat draaien, is dat hij regelmatig artefacten laat zien.
Soms zo erg dat mijn beeld er compleet belachelijk uit ziet. Maar verder qua prestaties (FPS e.d.) kan hij voor mij alles aan.
Ik wilde graag dat AMD het met de artfeacten in Crimson had opgelost, maar helaas.
Ik heb volgens mij elke snelheid in gpu en geheugen gehad, en ik heb maar 1 beelscherm. Dus voor mij moet ik gewoon tijdens het gamen de resolutie aanpassen en weer terugzetten of even alt+tabben om mijn beeld weer goed te krijgen.
Ik heb ook vaak last van artefacten in het begin maar daar heb ik gelukkig al een lange tijd geen last meer van gehad. Veel van de kleine probleempjes in games met de r9 280X zijn wel opgelost met driver updates.
Ik had ih begin ook artefacten met mijn HD7950. Ih vierkantje van de moderatiepunten op Tweakers raar beeld. Driverupdates hebben dit bij mij toen ook opgelost.
Jammer dat het voor mij niet heeft geholpen :(
ik zit nog steeds met die rare artefacten.
Misschien dan maar eens nieuwe kaart kopen. Een R9 290x is nu wel betaalbaar :D
Waarschijnlijk werkt een 2e monitor inpluggen, omdat de videokaart dan niet volledig terug klokt naar 2d modus.

Je zou eens met een tool kunnen kijken wat de clocks precies doen.

[Reactie gewijzigd door Bas. op 30 november 2015 09:37]

Dat is wat ik ook dacht.

Helaas ben ik nog geen tools tegen gekomen die je de 2D clocks laten aanpassen. Ik heb zelfs naar tools voor bios editing gekeken maar ook daar was geen betrouwbare versie waar dat mee kon.

Je kon tot voorkort AMD overdrive aanzetten en dan in profiles.xml ( C:\Users\Jij\AppData\Local\ATI\...(ACE of iets dergelijks)\profiles.xml) de 2D memory clocks aanpassen. Dit hielp. Maar helaas lijken deze opties nu ergens anders opgeslagen te worden en ik heb geen idee waar.
Helaas is de R9 280X heel vaak slachtoffer van driver problemen. Een vriend van mij had er ook alleen maar problemen mee (hij heeft er totaal 2 gehad).

Ik ben nogal fan van het groene kamp, maar ook die maken er af en toe een zooitje van. Gelukkig doen ze het qua drivers wel beter dan AMD (ik spreek uit eigen ervaring, en uit ervaring van kennissen met een AMD videokaart). Waarom ik voor Nvidia kies, is puur omdat ik de driver software, en Geforce Experience goed overzichtelijk vind. Het optimaliseren van games gebruik ik echter niet, dat doe ik zelf wel :). Shadowplay vind ik wel erg goed werken, en is ook de voornaamste reden dat ik Geforce Experience gebruik.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 30 november 2015 09:24]

met het groene kamp kun je icm linux ook games draaien, voor mij al jaren de reden om voor nvidia te kiezen. ati/amd werkt er hard aan, hebben mooie technieken maar worden door nvidia commercieel leeg gezogen; ontwikkelaars krijgen centjes toe wanneer zij hun games nvidia-compatible maken (die nvidia workshop-sdk?) te gebruiken.
amd heeft die mogelijkheden niet, of gebruikt ze niet, waardoor die kloof steeds groter aan het worden is.
Klopt. Voor de consument is het wel goed als AMD, Nvidia probeert bij te benen.

Inderdaad is het zo dat Nvidia bedrijven betaald om hun games te laten optimaliseren voor hun videokaarten.
Top-of-the-range van Nvidia is anders niet echt veel sneller. Enkele procentpunten.

Waar Nvidia wel grote winsten heeft behaald is op verbruik. Niet alleen kleiner produceren maar ook modellen uitbrengen die extra zuinig zijn (cq minder verbruiken).

Daarnaast hebben ze hun tegra-lijn lopen voor in principe tablets (mobiel), daar zie je dat ze ook heel grote sprongen maken op snelheid.
Nvidia heeft volgens mij al lang geleden het juiste pad gekozen door in te zetten op meerdere inkomstenbronnen en dat betaalt zich nu uit. Desktop kan het beste game-platform zijn, maar dat is niche geworden, de desktop zelf is onderhand niche geworden. Ultra-books, tablets, mobiel heeft de markt, moet niet teveel verbruiken en het mag geen extra verwarming zijn.

Andere spelers zijn wat dat betreft veel beter dan Ati.
Ik denk dat voornamelijk de complete systemen markt helemaal is ingezakt, vanwege het feit dat een pc bouwen tegenwoordig kinderspel is (je kan gewoon Nederlandse video's kijken op YouTube van onder andere Hardware.info). Waarom veel betalen als het goedkoper kan, ťn beter?
Als je geen zin hebt om het te bouwen, dan betaal je 50 eurootjes en dan laat je het door het bedrijf waar je ook je componenten hebt besteld bouwen.
welke kaarten heb je gehad dan want ik kan me geen problemen herinneren met zowel de hd4870 als mijn huidige hd7970.
Na de HD3850 een HD6850 en nu deze R9 280x. De HD6850 kreeg na een tijdje gekke problemen met de fans en rare crashes. Die waren gelukkig verholpen met de R9 280X maar ja nu weer andere gekke problemen. Misschien heb ik veel pech maar in de laatste paar PCs die ik voor vrienden heb gemaakt zet ik nu telkens nVidia kaarten en dat lijkt beter te gaan. Maar natuurlijk ben ik als 1 persoon geen goed voorbeeld qua statistiek.
Prijs/prestatie verhouding zoveel beter? Het heeft nog nooit zo dicht bij elkaar gelegen zowat. De 390 en 970 zijn vergelijkbaar geprijst en presteren vergelijkbaar. Hetzelfde geld voor de 980ti, fury, 980 en 390x.
Hmm, er zit toch al gauw een prijsverschil van 100 euro tussen de 390x en de 980. Terwijl die eigenlijk hetzelfde presteren.

De fury kost 10-20 euro meer dan de 980, maar die presteerd ook weer een stukje beter.

Nee, de enige plek waar Nvidia een beetje mee komt met prijs/performance is dan toch de 390/970, fury X/980ti.
Ik zie inderdaad dat de prijzen van de 390x wat gezakt zijn. Verschil van 75euro tussen de goedkoopste uitvoeringen van beide kaarten. Ik zie vaak wel de 980 er net boven uitsteken in de benchmarks.
Ik had deze kaart ook en heb 'm ingeruild voor een Nvidia alternatief. Tsjah, moeten ze maar fatsoenlijke kaarten/drivers maken ;(
Sinds de HD3850 heb ik geen probleemloze kaart meer gehad
Vind ik nogal bizar, ik heb een 4830, 6950 en een nu een 290 kaart van AMD, maar ondervind al jaren totaal geen problemen, heb ik geluk of heb jij gewoon pech?
Ik zou ontzettend pech kunnen hebben. Maar zowel mijn HD6850 als r9 280x hadden veel kleine probleempjes. Ook met mijn HD 3850 heb ik veel lopen stoeien maar dat is al een lange tijd geleden dus ik weet niet precies meer hoe goed die me beviel. Ik hoor gewoon ook veel mensen zeuren over dit soort kleine dingen. Als een online iemand dan weer last heeft van gekke artifacten, kleine bugs, gekke muis cursors etc... dan is de eerste vraag vaak 'wat voor videokaart heb je' met vaak als antwoord 'een AMD...' met als reactie 'ah.. vandaar'. Maar dit zou puur confirmation bias kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 30 november 2015 23:51]

Ik ben zelf ook meer fan van NVIDIA dan van AMD (inderdaad vanwege de drivers en allerlei stomme probleempjes), maar NVIDIA slaat soms de boot natuurlijk ook gewoon mis. Zoals je waarschijnlijk weet is het laatste 0,5GB van de GTX970 in verhouding super langzaam, waardoor je bij spellen hele slechte framerate krijgt als het spel veel geheugen gebruikt. En in tegenstelling tot een driverprobleem is dat een hardwareprobleem wat dus NIET met een driver update op te lossen is.

Ik denk dat beide kampen goede en slechte videokaarten hebben en hebben gehad. Het is vooral hoe ze omgaan met de problemen en oplossingen denk ik.
Het is inderdaad aanzienlijk trager (op papier dan), maar veel gebruikers claimen geen slechte framerate te krijgen als zij over de 3,5GB heen gaan. Ben ook wel eens boven de 3,5GB gegaan, en heb niks gemerkt van frame drops.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 30 november 2015 09:58]

Idd, ik heb zelf met een geleende kaart wat experimenten gedaan, en zolang je hem niet in SLI gebruikt is doorgaans de rekenkracht van de kaart eerder een beperking dan de snelheid van dat blok VRAM. In SLI setups schijnt dat je een wat groter verschil kan krijgen als hij dat blok volop gaat gebruiken, maar ook daar is het lastig aan te tonen dat het echt door het VRAM komt en niet door andere factoren.
Jou kaart is gewoon kapot...
Het is een bekend probleem dat op bijna alle R9 280X kaarten voorkomt. Maar het is te verhelpen met een bios update (waardoor de kaart het geheugen niet meer terug klokt in 2D modus). Helaas geeft niet elke fabrikant die bios update uit dus ik moet het doen met rare oplossingen zoals 2 beeldschermen aansluiten :/. Die artefacten en muis problemen in Dota zijn veel beschrijven en komen met verschillende AMD kaarten voor.
Tja dat noem ik gewoon een risico als je met beta software aan de slag gaat.
Dit zijn geen beta drivers volgens mij maar gewoon de nieuwste AMD drivers: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64 volgens mijn zijn ze nu ongeveer een week uit.
Zeker wel, zie footnote:

Description:
Beta ​Release Notes​​​
De tekst "Description beta release notes" staat onder de laatste download die een apart kader heeft. Dat is de nieuwste beta. De twee downloads van de 24e zijn ook Crimson en die zijn niet beta.
Ja, maar dit is de 2e versie die ze uit hebben gebracht van hun nieuwe AMD Crimson drivers.
1 2 3 ... 7