Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

EVGA heeft aangegeven dat alle gebruikers die problemen hebben met hun GTX 1070- en 1080-kaarten gratis thermische stickers kunnen krijgen. Het aanbod volgt op klachten dat bepaalde onderdelen van de videokaarten erg heet kunnen worden.

Gebruikers klagen op het forum van EVGA dat hun kaarten oververhit raken. Ze verwijzen hierbij naar een round-up van de 1070 en 1080 op de Duitse tak van Tom's Hardware. In een test toont de website aan dat de kaart op bepaalde punten temperaturen tegen de honderd graden kan bereiken of daar overheen kan gaan tijdens een stresstest met Furmark.

Volgens EVGA blijven de temperaturen binnen veilige waarden. Het bedrijf heeft wel geprobeerd om met oplossingen te komen om de temperaturen omlaag te krijgen. Door enkele thermische stickers aan te brengen, heeft het bedrijf de maximumtemperatuur tijdens een stresstest met twintig graden weten te verminderen. De stickers zijn aangebracht tussen de backplate en de printplaat en tussen de baseplate en het koelblok. Hierdoor kan de baseplate als heat spreader voor de vrm dienen.

Mensen die de videokaarten hebben aangeschaft, kunnen dergelijke stickers gratis bij EVGA aanvragen. De gebruikers kunnen de stickers dan zelf aanbrengen. Verder belooft het bedrijf samen te gaan werken met Tom's Hardware om een nieuwe test uit te voeren.

Temperatuurmetingen van de 1080. Links de meting van Tom's Hardware, rechts de oplossing van EVGATemperatuurmetingen van de 1080. Links de meting van Tom's Hardware, rechts de oplossing van EVGA

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Hm en om welke evga 1070s gaat dit dan allemaal? Zijn er nogal wat. Of allemaal? Zelf ook in het bezit van een evga 1070.

[Reactie gewijzigd door Wouter Lucassen op 24 oktober 2016 14:06]

Het probleem lijkt zich te concentreren op de FTW-modellen, maar EVGA specificeert in het bericht op het forum niet wie er nou wel of niet voor in aanmerking komt.
We will offer these optional thermal pads free of charge to EVGA owners who want to have a lower temperature.
Schandalige is dat deze kaarten blijkbaar wel allemaal door Q&A zijn gekomen...
Wordt er berhaupt aan Q&A gedaan?... deze EVGA kaarten overhitten, de Gygabyte kaarten presteren SLECHTER dan de stock kaarten... 't gaat allemaal niet over rozen in de 10xx serie aftermarket kaarten.
VRM's mogen 100 graden worden. 120 graden zelfs. Echter werken met furmark is vragen om problemen. Het zet een onrealistische load op je kaart wat een game nooit kan doen. En ze testen kaarten niet op furmark gebruik maar meest voorkomende game scenarios.
Welke specifieke belasting is onrealistisch en waarom testen ze alleen game scenarios?
Ik kan er helaas maar weinig over vinden op google.

Interessant stukje wat ik wel heb gevonden. Hier wordt getest met 3dmark in de productielijn:
http://www.computershoppe...s/(page)/8#review-section

Ik kan me voorstellen dat er in de productielijn alleen basisfunctionaliteit getest wordt. In de ontwerpfase moeten er toch wel levensduurtesten gedaan worden en zou een dergelijk problem gezien worden lijkt mij?

Tenzij het natuurlijk geen probleem is. Want als die VRM's zo heet mogen en nog steeds functioneren dan snap ik de ophef niet.

Misschien geeft EVGA deze stickers weg om mensen gerust te stellen terwijl er technisch gezien geen probleem is?

[Reactie gewijzigd door Ernie op 25 oktober 2016 15:11]

kaarten kunnen nou eenmaal geen vragen stellen of beantwoorden....
je bent een beetje in de war met Q.C. ....
Volgens mij bedoelt@Ayporos de term "Quality assurance"
Heb je een link over die Gigabyte kaarten die trager zijn?
Mijn Gigabyte 1070 G1 Gaming presteert een stukje beter dan de stock 1070.
De kaarten werken gewoon, ze zien alleen dat mensen graaf lagere temps hebben en daarom kun je deze pads nu krijgen.
Ik geb gehoord dat VRM's ook weer niet te koel moeten zijn om ze goed te overklokken.
Maar ik zou zo niet precies weten wat de ideale temperaturen zijn van deze VRM's.
Te koel zal je ze vast niet krijgen met luchtkoeling. Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken ;)
"To be clear, we are offering the thermal pads to anyone with a GTX 1080 or GTX 1070 with an ACX cooler and a backplate. Likewise, those graphics cards will also see a small change in production and graphics cards returned from RMA." EVGA_Lee op Reddit.
Meet je temps na en je weet of je er last van hebt? Je kan ook contact opnemen met EVGA natuurlijk.

Wel een goede vraag hoor, zou mooi zijn als die informatie ook in het artikel komt :)

Edit: na nogmaals lezen staat er dat alle gebruikers die temp-problemen hebben zich mogen melden. Je zou kunnen stellen dat het dus voor alle kaarten opgaat.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 oktober 2016 14:01]

Meet je temps na en je weet of je er last van hebt?
En wat zegt een getalletje ?

Ik heb een EVGA 1080 FTW. Kut ding. Ik heb er een EK-waterblock op gezet. Dat heb ik eerder met videokaarten gedaan (nvidia, maar geen EVGA). Mijn Asus GTX680 (met EK-waterblock) werd nooit warmer dan 60C, zelfs na een half uur Furmark. Mijn 1080 schiet zo naar boven de 80C. Misschien nog wel warmer, ik stop altijd zodra ik de temperatuur de hoogte in zie gaan. Ik weet de limiet niet.

Ik heb twee keer het waterblok weer los gehaald, en er opnieuw opgezet. Drie keer gemonteerd dus, en alle drie de keren trok de temperatuur op niks. Ik heb gekeken of het blok er niet goed op zat. Maar de koelpasta doet het er uitzien alsof ik alles goed heb gedaan. Ik werd er moedeloos van. Ik wil terug naar een max van 60C. Ik ben bang om het blok nog een keer los te maken, aangezien iedere keer de schroefjes er onder lijden. Een keer een schroefje dolgedraaid, en ik ben de pineut.

En nu blijkt dat de EVGA gewoon altijd te warm wordt .... Nooit meer EVGA. Volgende keer weer gewoon Asus.
Dat maakt dus niet uit of het Asus is of iets anders, je hebt je eigen waterkoeling erop zitten. Mijn i7 6700k temps gaan ook in 1 minuut tijd van 30 naar 80 graden als ik prime95 activeer met 8 threads. De temperatuursensor zit mogelijks in de cpu package. Daarbinnen wordt het eenvoudig weg tientallen graden warmer dan op het koelblok zelf. Ik gok dat de gpu kaarten tegenwoordig ook voorzien zijn van een dergelijke inefficiente heatspreader. Die vraag kan jij beantwoorden.
Schijnbaar maakt het dus wel uit :X
Dat maakt dus niet uit of het Asus is of iets anders, je hebt je eigen waterkoeling erop zitten.
Ik had de conclusie getrokken dat er componenten op de kaart zitten die niet helemaal waterpas gemonteerd zijn. Die zouden er voor kunnen zorgen dat het koelblok niet over de gehele die helemaal 100% contact maakt. Anders zou ik het niet kunnen verklaren. Zeker niet nadat ik 3x heb geprobeerd het blok goed te monteren.
Ik gok dat de gpu kaarten tegenwoordig ook voorzien zijn van een dergelijke inefficiente heatspreader. Die vraag kan jij beantwoorden.
Ik heb maar 1 kaart. :) Niet genoeg om conclusies te kunnen trekken.

Ik zal eens een postje maken op het EKWB forum (op overclock.net). Die zouden me moeten kunnen vertellen of mijn behaalde en tegenvalende koeling normaal is of niet.
De thermal pads lossen het probleem op door de backplate als heatspreader te gebruiken.

Echter, niet alle modellen van de 1070 hebben een backplate. Met name de mini-itx varianten van EVGA hebben geen backplate. Voor deze kaarten is dit dan ook geen oplossing? Of misschien hebben deze kaarten hier geen last van, omdat ze een kleinere factory overclock hebben dan de FTW edities?
Ik heb een Super Clocked ACX editie. Geen idee of dat er ook 1 is.
Op zich vriendelijk dat er gratis thermische stickers door EVGA geleverd worden maar hoe zit het daarna met de garantie?
Het zou vriendelijker zijn om 2 opties te geven of zelf knutselen met stickers of kosteloos laten fixen door EVGA zelf zonder zelf te hoeven morrelen aan de kaart. Ik vind dit wel een erg makkelijke oplossing van de kant van EVGA.
EVGA schijnt soepel te zijn met garantie claims bij kaarten met wijzigingen aan de koeler. Stickertjes plakken is overigens vrij makkelijk te doen, maar bedenk wel dat de kaarten er niet defect van gaan (volgens EVGA) en bij een defect het alsnog onder garantie valt

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 oktober 2016 14:05]

Correct, EVGA is heel erg soepel met het inbouwen van een alternatieve luchtkoeler of een waterblock. Ze zijn hierin dan ook uniek naar mijn weten. Zie onder meer hun FAQ:

Does water-cooling or installing a third party cooling solution on my video card void the warranty?
Installing third party cooling solutions does not void warranty on our products. Just be sure to keep the original cooling solution as it will have to be on the card if it is ever sent in for RMA. Any physical damage such as burn marks, water residue or damage, or any damage to the PCB will void ALL warranties.

Overigens heb ik zelf meerdere malen gebruik gemaakt van de RMA service van EVGA en ik kan niet anders zeggen dan dat deze fenomenaal is vergeleken met de rest. Ik heb twee keer een EVGA 970 GTX opgestuurd omdat deze coilwhine vertoonde. Geheel kosteloos en zonder vragen werd er een nieuw exemplaar opgestuurd. Hierbij maakte ik trouwens gebruik van de Advanced RMA optie; ik krijg eerst een nieuwe opgestuurd en pas als ik deze in gebruik hem stuur ik de oude op, zo zat ik nit zonder videokaart :)

Ik weet zeker dat als je kaart te warm wordt of je kaart het begeeft dat EVGA je graag helpt, ze willen in sommige gevallen zelfs zonder factuur nog helpen. Ze reageren doorgaans binnen een dag en leggen je graag dingen uit of helpen bij een RMA.

Overigens vind ik de oplossing van 'een sticker plaatsen' (Ik neem aan Thermal pad(s), een sticker lijkt me zeer sterk?) wel wat discutabel aangezien er zo te lezen gewoon een design flaw in de kaart zit. Een Tweaker zal hier nog over lezen en de thermal pad(s) zelf kunnen plaatsen, maar een doorsnee consument leest hier niet over en gaat al helemaal niet zelf sleutelen aan z'n videokaart. Ik weet niet hoe erg het probleem is, maar de huidige oplossing oogt wel wat discutabel.. Ik vind dat ze zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen en de kaart gratis moeten vervangen voor een gefixt exemplaar.

Wat gebeurt er als je tijdens het demonteren met je schroevendraaier uitschiet? Of als je de thermal pads per ongeluk op de verkeerde componenten plakt? Bij een forse uitgave voor een 1070 of zelfs een 1080 GTX verwacht je een deugdelijke kaart waar je niet zelf aan moet gaan tweaken..

[Reactie gewijzigd door stin00 op 24 oktober 2016 16:14]

Een kaart retour sturen ivm coil whine...? Is dat een ding? Krijg je dan echt een kaart terug zonder coil whine? Ik dacht dat alle kaarten dat wel deden
coil whine varieert vaak per kaart. Bij sommige type kaarten hebben inderdaad alle kaarten last van coil whine. Bij de meeste kaarten zal dit praktisch geen hinder opleveren maar bij sommige kaarten kan het soms behoorlijk storend zijn. Vervangen door een kaart die er geen of minder last van heeft is dan een oplossing.

Ik heb er persoonlijk ervaring mee met een KFA2 GTX 970 en ik kreeg een vervangende kaart.
Hetzelfde wat ik dacht.
Als ik had geweten dat dit mogelijk was wanneer er zich coil-whine voordoet met EVGA kaarten, dan had ik mijn twee exemplaren destijds ook RMA gestuurd.
In mijn geval betreft het twee EVGA GTX760's
En deze hadden er destijds beiden last van.
Nu is dat inmiddels een stuk minder geworden, bijna geen last meer van namelijk.
Maar waar ik destijds nog wel zelf oplossing voor heb moeten bedenken is het storen op mijn dedicated geluidskaart wat beiden nogal deden, de geluidskaart bevindt zich tussen beide videokaarten in namelijk.
En heb mijn geluidskaart inmiddels dan ook verpakt in een dun laagje lood, en het lood vervolgens verpakt in zwart duct tape, zodat het nog enigszins ergens op lijkt.
Wanneer dat eenmaal gebeurt was, heb ik ook daar nooit last meer van ondervonden.

Ja, je moet er wat voor over hebben :Y)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 oktober 2016 17:13]

"en Tweaker zal hier nog over lezen en de sticker zelf kunnen plaatsen, maar een doorsnee consument leest hier niet over en gaat al helemaal niet zelf sleutelen aan z'n videokaart. "

als ik het goed begrijp gebeurt het voornamelijk bij extreme belasting, lees furmark of andere benchmarks. Een niet-tweaker zal niet snel zulke tooltjes gaan gebruiken. en zal er dan ook niet echt last van hebben verwacht ik?
Maar dan zou je hem ook gewoon naar de winkel kunnen brengen en hun laten sleutelen aan je kaart. Je mag immers een deugdelijk product verwachten
Mijn Evga x58 mobo hebben ze zelfs nog vervangen terwijl ik geen factuur of niets kon overleggen op basis van fabrieksfout, dus over hun RMA procedure en coulance hierin niets meer dan complimenten. Ding was toch 5-6 jaar oud toen die van ene moment niets meer deed.
Ik heb heel erg lang zitten denken om voor een EVGA GTX 1080 FTW te gaan of voor een MSI GTX 1080 Gaming X. Ik hoor zo veel mensen super enthousiast over de service van EVGA. Maar helaas is dit al het 2e probleem met de EVGA GTX 1080 FTW. Maanden lang is er een issue geweest dat gebruikers van deze kaart black screens kregen. Kaart blijft draaien net als de rest van de PC, maar je kan geen beeld meer krijgen. Na reboot had je dan weer beeld. Dit vond ik al erg eng klinken, ook omdat ik gebruikers heb gehoord die na de beloofde fix (nieuwe kaart toegestuurd) nog steeds tegen deze problemen aan liepen. Om deze reden heb ik toch nog meer even wat maandjes gewacht, maar nu lopen ze weer tegen heat issues aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik laaiend enthousiast was om een EVGA kaart te proberen, maar ik ga het nu toch maar niet gokken... Ik ga dan toch liever lekker safe voor de MSI, waar ik nog geen gekke verhalen over heb gehoord.
Dat black screen probleem is veel te groot uitgemeten op diverse sites. Er zijn inderdaad een aantal mensen geweest met dat probleem maar het werd ook zeer snel door EVGA zonder gezeik opgelost. Overigens is dat probleem gerelateerd aan deze hitte problemen.
Ja zo een gevoel had ik al dat het aan elkaar gelinkt zou zijn. Wel heb ik behoorlijk wat pagina's op de evga fora gezien wat betreft dit probleem. Het was niet zo dat het bij het gros zo was, maar er waren zeker een redelijk percentage probleem gevallen.
Er zit natuurlijk een verschil tussen service verlening en hardware. MSI is zeker een gelijkwaardige partij echter heb ik daar nog nooit binnen de garantie iets toegestuurd. Evga heb ik buiten de garantie en ver buiten om hulp gevraagd en hun hulp op hun eigen hardware was eigenlijk niet nodig. Dus komt wel eens voor dat nieuwe producten "kinderziektes" hebben. Wordt vast wel goed opgelost :-)
Daar twijfel ik zeker niet aan! :)
Mensen die de videokaarten hebben aangeschaft, kunnen dergelijke stickers gratis bij EVGA aanvragen. De gebruikers kunnen de stickers dan zelf aanbrengen.
Wanneer je de sticker zelfstandig aanbrengt, vervalt de garantie dan niet?
De stickers zijn aangebracht tussen de backplate en de printplaat en tussen de baseplate en het koelblok.
Naar mijn weten zit de garantiesticker altijd op de schroeven om de gpu heen welke de baseplate vasthouden.
De backplate zou je er wel af kunnen halen zonder de garantie te verbreken (correct me if I'm wrong), echter hoe je tussen de baseplate en het koelblok moet komen is mij onbekennd.
De backplate zou je er wel af kunnen halen zonder de garantie te verbreken (correct me if I'm wrong), echter hoe je tussen de baseplate en het koelblok moet komen is mij onbekennd.
Volgens mij hoeft dat niet, de baseplate dient met de sticker juist als coolin.
Stom van me, ik las backplate en baseplate eigenlijk als twee losse units.
Als ze met beide hetzelfde bedoelen dan zou de garantie inderdaad niet moeten vervallen bij het plaatsen van deze sticker.
Klopt, maar dat is bij EVGA niet het geval. Je mag gerust een andere koeler op de kaart monteren, zowel lucht als waterkoeling als andere koelpasta en thermalpads, geen enkel probleem.
Zover ik weet.(in Nederland en waarschijndelijk europa) gelden de void stikers helemaal niet.
Je verbreekt dan misschien de garantiesticker, maar niet per se de garantie zelf. Dat kan binnen het Nederlands recht niet zomaar worden beperkt. Wel kan een verbroken sticker gezien worden als een indicatie dat er met het apparaat geklooid is.
Volgens mij doet evga sowieso al niet zo moeilijk over garantie, zelfs na het installeren van waterkoeling of andere aftermarket koelers.

Maar ik denk dat je wel ingedekt bent aangezien evga zelf aangeeft dat je deze thermal pads zelf dient aan te brengen.
garantie blijft, EVGA eist wel dat mocht jij garantie aanvraag willen doen (RMA) moet je wel het GPU op zijn originele staat terug brengen.
maar jij mag best wel cooler eraf halen, watercooling block zetten, en weer terug naar ouwe kooler, dan is deze nog steeds in garantie.

EVGA is best wel chill met garantie
Is het niet NVIDIA die de lay-out/as built van de kaart bepaalt? Of niet van alle onderdelen dan...?
Dat klopt, maar de FTW is een custom pcb. ;) Verder heeft de ACX 3.0 koeler niet standaard die thermische stickers. Een aantal andere manufacturers hebben deze stickers wel standaard in hun koeler designs meegenomen.

[Reactie gewijzigd door Meneer Willems op 24 oktober 2016 14:15]

Kunnen ze het probleem niet wegflashen? Misschien dat een videokaart ook een bios heeft, ik heb geen idee. Als ze het softwarematig kunnen oplossen, zou m.i. sjieker zijn.

[Reactie gewijzigd door govie op 24 oktober 2016 15:10]

Ze zouden het inderdaad op kunnen lossen met een bios update die de voltage en snelheid naar beneden afstelt, zodat er minder warmte is. Maar niemand wil een langzamere kaart.
Ze zullen het wel oplossen, anders wordt het nog een groter drama. Eenmaal een kutproduct, en die mensen kopen nooit geen EVGA meer, dus ik denk dat EVGA er alles aan gelegen is om hun klanten goed te bedienen of in ieder geval met een acceptabele verklaring te komen.

[Reactie gewijzigd door govie op 24 oktober 2016 17:29]

Jep, een bios hebben ze.
Die van mij hebben er zelfs twee :P

Al kan i er maar op n tegelijk draaien op bijden uiteraard

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 oktober 2016 23:35]

Er is geen bios-flash beschikbaar voor iemand die 1.5 uur lang z'n kaart staat te furmarken. Dat is gewoon vragen om problemen.
Je kan de bios flashen. Maar dat lost het warmte probleem niet op. Het gaat om de warmte overdracht. Daar heb je die stickerspads dus voor.
Of wil je dat ze het geheugen underclocken zodat het niet zo warm wordt.
Naja, het is een oplossing natuurlijk. :+
Goeie ja, je zou dus verwachten dat EVGA niet de enige is met deze problemen
Nvidia levert een reference design met reference cooler. Fabrikanten mogen deze naar eigen smaak wijzigen. Vaak blijft de PCB identiek maar wordt de koeler vervangen.
Meestal is de PCB gelijk aan de reference PCB, maar in het geval van de FTW-modellen heeft EVGA de PCB aangepast.
De gemiddelde gebruiker kan beter niet zelf gaan lopen sleutelen met hun GPU. Wie is er verantwoordelijk wanneer er schade aangebracht word tijdena het plaatsen van de sticker? Wat indien ik dit zelf niet wil omdat ik lui ben, kan ik dan mijn kaart ook terugbrengen en het laten doen?

Vind dat ze zich er beetje te makkelijk mee afwerken zo. Niet dat ik zo'n kaart heb, maar zou er toch niet blij van worden zo.
Het gebeurt bij extreme belasting(zoals furmar) een normale consument draait die tools niet. En als je te lui bent heb je volgens de Nederlandse wet gewoon op reparatie. Je product is immers niet deugdelijk.
Als je een moderne game draait, dan wordt je GPU ook flink belast. De temperatuur van mijn watergekoelde EVGA gtx1080 FTW trekt op niks. Dat merk je als je Furmark draait. Maar ook bij (relatief) nieuwe games zie je de temperatuur ook blijven stijgen en stijgen. 80C+ met waterkoeling is gewoonweg niet normaal. Mijn gtx680, zelfde TDP (~180W), ook nvidia, zelfde merk waterblok, bleef altijd onder de 50C bij spelen, en onder de 60C bij Furmark. Waardeloos. Ik was al flink gefrustreerd. Ik dacht dat het of mijn fout was, of dat ik een slechte EVGA kaart had (met ongelijk oppervlak van de chips). Het is dus gewoon de EVGA kaart zelf. Pfff.
Maar het chip oppervlak van een 1080 is wel kleiner als die van een 680. Dus ook logisch dat deze warmer wordt. En die pads zijn voor vrm etc. Niet de chip zelf.
314 mm2 voor de gtx180
294 mm2 voor de gtx680

Ik vind dat een minimaal verschil. Dat kan nooit verklaren waarom mijn gtx680 games op 50C speelt, en de gtx1080 (met hetzelfde koelsysteem) zo naar de 75-80C schiet.
En waar kunnen de mensen terecht die niet veel verstand hebben van dit maar wel met een evga 1070/1080 zitten?
Nergens, want als je het niet weet, dan heb je er ook geen last van.

Volgens EVGA blijven de temperaturen binnen veilige waarden.

Gewoon volgens spec dus, alleen leveren ze als tegemoetkoming en als soort van "peace of mind" die thermal pads aan mensen die er niet gerust op zijn. Dus de mensen die zich heel druk maken, die plakken die sticker erop, en de rest blijft de kaart gewoon gebruiken zoals ze allemaal deden voordat deze test werd uitgevoerd.
Volgens EVGA blijven de temperaturen binnen veilige waarden.
Niet relevant.

Moderne nVidia kaarten proberen een maximale clock-snelheid te halen. Echter, als de temperatuur van de GPU over bepaalde waarden gaat, throttlt de GPU zichzelf terug naar een lagere kloksnelheid.

Ik heb een watergekoeld systeem. Mijn gtx680 bleef onder de 50C tijdens spellen. Mijn gtx1080 gaat makkelijk richting 90C. Dat betekent dat mijn EVGA gtx1080 nooit (lang) zijn maximale prestatie zal behalen. Met andere woorden, hoewel ik een prima koeling heb voor mijn GPU, behaalt het ding toch maar 80%-90% van mijn normale maximale performance.

Mooi klote. Mijn volgende videokaart wordt weer een Asus kaart. Nooit problemen mee gehad. Ik had nu voor een EVGA-kaart gekozen omdat ik dacht dat die meer verstand van koeling hadden, en het maximaliseren van de performance. Ze verkopen tenslotte een dozijn customer-design kaarten, die allemaal sneller en koeler dan normale kaarten zouden moeten zijn. Niet dus.
Wel relevant.

Je koopt een GPU met een bepaalde kloksnelheid, niet een garantie om een OC te hitten. Verder: als je echt met een gerust hart een product wil kopen, dan moet je reviews lezen, waarin de koeler daadwerkelijk wordt getest.

http://hothardware.com/re...-evga-and-gigagyte?page=7

Mocht je de ASUS hebben gekocht, wel een hele twee graden koeler volgens deze review. 75 graden voor de ASUS versus 77 voor de EVGA...

Heb je niet gewoon een faulty model, of slechte airflow door je radiators?
Heeft niks met overclocken te maken.
De standaard BIOS heeft een range van snelheden waarop de GPU standaard draait. Dat hangt af van de temperatuur.

Zie hier de officiele specs.
http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080
Base clock 1607 MHz
Boost clock 1733 MHz
Heeft niets met overclocken te maken.

Ik vind het niet onredelijk te veronderstellen dat als je voor goede koeling zorgt, je GPU altijd op de maximale boost clockspeed kan draaien. Mijn gtx680 doet dat bv. Heeft niets met overclocken te maken. Als EVGA hun kaarten op zo'n manier cripplt dat hij altijd te warm is, en nooit de boost-speed kan halen, zelfs met een optimaal koelsysteem, dan hebben ze in mijn ogen echt te kort geschoten.
Als ik de Review die hierboven is gepost dat je gewoon een crap model te pakken hebt. Die temp problemen gaan immers om de onderdelen rondom de chip. De temp problemen die jij ervaart zijn van de chip zelf.

Welke temps behaal je buiten de kast met de stock koeler er op? Heb je wel een compatible blok er op zitten(je zal niet de eerste met een aangepaste pcb op een normale blok te zetten). En met die resultaten contact op nemen met EVGA. En kijken wat hun zeggen.
Dus volgens deze mensen is de kaart veelst te heet maar werkt wel naar behoren? Wat is er dan mis mee? 125C is meestal de limiet voor de grote mosfets en daar zit je met 100C echt niet in de buurt mee.
Hij gaat eerder kapot. Videokaarten gaan tegenwoordig algauw 3 a 4 jaar mee qua performance. (Mijn gtx680 was al ruim 4 jaar oud toen ik hem verving). Als een videokaart constant op 100C+ draait, dan zou hij er wel eens na 2 of 3 jaar zomaar mee op kunnen houden. Not fun.
Het is niet de GPU die op 100C draait maar een paar mosfets. Die gaan echt wel langer mee dan de gpu chip zelf.
Het spul om die mosfets heen heeft last van die temps.
Bedankt voor de uitleg. Mijn GPU zelf wordt veel warmer dan verwacht. Ik had gedacht dat het gerelateerd was. Niet dus.
Nou heb een EVGA 1070FTW.
Even furmark voor een half uur laten draaien nergens last van.
Alleen is jammer dat je met GPU-Z de temp van de VRM's niet uit kan lezen
Weet iemand daar een programma voor
Als GPU-Z de VRM temperatuur niet toont zal er geen sensor voor beschikbaar zijn, dat hebben lang niet alle kaarten, mijn Asus 780Ti DC2OC dan weer wel, maar dat zal wel per model verschillen.

Overigens draait bij mij de VRM rond de 40-44C idle met 37% fan, echter met gaming loads kan dit rond de 88-94C zitten met 96-100% fan.
Heb het wel eens gepresteerd boven de 100C te komen met aida64, eigenlijk gewoon nutteloze overbelasting, niet echt reel.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 24 oktober 2016 18:16]

Heb een evga 1070FTW en heb furmark voor 30 min gedraaid een 2 uur BF1 en heb nergens problemen mee.
Moet ik me dan wel zorgen maken
Het verschil zit hem in 2-3 jaar zonder thermalpads en 4-5 jaar met thermalpads voordat het stuk kan gaan.

Niet 30 minuten.
Ook een bron van je beweringen? Want zover ik weet zijn de chips altijd het eerste die kapot gaan. En niet een paar mosfets. En er zijn genoeg kaarten die Vele malen langer mee gaan als 4-5 jaar. Er is niets mis met die temps. Alleen EVGA is aardig om die mensen tot rust te stellen en een paar pads te leveren.
Wat ik me ook afvraag is of EVGA op alle nog te produceren GTX's 1070 en 1080 ook standaard zo'n thermische sticker zal gaan aanbrengen. Vooral de consument die nog wil/gaat kopen trek je daar mee over de streep. (Ik neem daarbij aan dat deze kaarten nog wel even in productie zullen blijven.)