AMD verhelpt verhoogd energieverbruik Windows 7 met driver-update

AMD heeft Radeon Software Crimson Edition 15.12 uitgebracht. Volgens AMD gaat het om de door Windows gecertificeerde versie van zijn vorige update met een paar toevoegingen, zoals het oplossen van het hoger energiegebruik in Windows 7.

Het idle energiegebruik werd verhoogd bij computers met Windows 7 wanneer Radeon Settings werden gebruikt. AMD laat weten dat dit nu verholpen is. Ook problemen met het checken voor updates door oudere versies van de Crimson Edition moeten zijn opgelost. Voor de rest is de 15.12-update van de Crimson Edition een door Microsoft gecertificeerde versie van de al eerder uitgebrachte Crimson Edition 15.11.1. De nieuwe versie is bedoeld voor Windows 7 met Service Pack 1 of hoger, Windows 8.1 en Windows 10.

De vorige update loste al problemen op zoals oververhitting door problemen met de ventilatorinstellingen. In Star Wars: Battlefront moet de update ervoor zorgen dat de sneeuw niet meer knippert en het renderen van de lucht overal goed verloopt. Het knipperen van het kompas in Fallout 4 is opgelost, maar alleen bij gpu's van de R9 390-serie. Ook in Just Cause 3 moet de update grafische verbeteringen doorvoeren.

Het complete wijzigingsoverzicht van de Radeon Crimson 15.12 driversoftware is te vinden op de website van AMD. De driver is te downloaden via de downloadpagina.

Door Jeroen de Vries

Stagiair

18-12-2015 • 15:37

37

Reacties (37)

37
36
25
1
0
5
Wijzig sortering
AMD moet zich toch even achter de oren krabben. De presentatie van de Crimson drivers vond ik heel positief. Ze maken er eindelijk werk van om het gat met Nvidia op drivergebied te dichten. Ze gaven aan vaker met (whql) drivers te komen en de interface ziet er niet langer uit alsof een stagiaire uit 1998 hem in Micorsoft Visual Studio heeft ontwikkeld. Crimson is wat dat betreft een grote stap in de goede richting om van de slechte driver reputatie af te komen.

edit: Het stagiair deel is natuurlijk een grapje. Visual studio niet, .net is al jaren een vereiste en 90% van de interface bestaat uit standaard elementen uit de Toolbox.
Meanwhile, along with announcing the new name for their drivers, AMD has also clarified their driver release plans over the next year, which will be fairly similar to how things have been for the past year. AMD is aiming to find a balance on WHQL driver releases – not too many and not too few – and have told us to expect multiple WHQL releases per year, likely averaging a release every couple of months. Meanwhile in between those releases AMD will publish beta driver updates as they do now on an as-needed basis. Both AMD and NVIDIA have been wrangling with the desire to balance driver update release schedules with the need to avoid making their non-gaming customers update their drivers every two weeks, and for AMD the solution will continue to be to space out beta releases between major WHQL releases. And no, they tell us, you won’t need to register with them to download the new drivers.

...

Going forward, AMD has also told us that this will be the first of multiple updates on the Radeon Software, AMD’s developer relations efforts, and the overall Radeon ecosystem. At this point AMD is setting up to execute on a multi-year plan, beginning with what the company feels is a need to be seen as being serious about software. As part of that effort the company is preparing new driver features for users, and though only briefly mentioned in passing, the new Radeon Software will ultimately bring new features for developers as well
AMD geeft dus aan dat ze software in het verleden niet serieus namen, ze geven aan dat ze vinden dat het publiek de perceptie heeft dat ze hun software niet serieus nemen. Het gaat er dus niet om of de nieuwe software daadwerkelijk beter wordt, het gaat erom dat de publieke opinie ten aanzien van de kwaliteit van deze software verbetert. Combineer dat doel nu even met wat er nu gebeurd.

Er komen nu echter direct al twee vrij forse problemen aan het licht (fan bug en energie). Elke reputatie verbetering die mogelijk was dankzij Crimson zijn ze het komende jaar dus nu alweer kwijt. Er is nu weer nieuw materiaal om AMD weg te zetten als de aanbieder met de slechte drivers "Weet je nog die fan bug". Zo schiet AMD zichzelf in de eigen voet. AMD had wat mij betreft beter wat langer een alpha/beta test kunnen houden. Dan hadden ze echt kunnen scoren met Crimson. Jammer!

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 22:39]

Ik denk dat de nieuwe GPUOpen strategie dat moet gaan oplossen.
GPUOpen heeft niet echt veel met drivers te maken. Als je bedoelt dat GPUOpen de reputatie van AMD moet verbeteren, dan snap ik het wel. :)
Ah dank, dan heb ik het verkeerd gelezen!
offtopic:
Bedoel je dan Visual Studio 6.0 of 97? :+
ik heb het even opgezocht. Ik was even benieuwd, want ik werk met Visual Studio sinds de 2003 versie en .Net 1.1
Ik heb ook maar even een screenshot bekeken van de crimson interface.
Persoonlijk vond ik dit altijd alsof de stagiaire de emboss en gradient functie in photoshop had ontdekt ongeacht welke versie.
http://qiangdegu.org/lib/564c6ef3c6885.jpg

Maar goed het belangrijkste is natuurlijk niet de UI waarmee je de settings kan aanpassen, maar de prestaties in de game en de aansturing van de kaart.
Ik vind het op zich al positief dat ze zo snel zijn met nieuwe updates om de problemen te verhelpen.
Die fan bug was toch alleen voor de mensen die Overdrive gebruiken? En als je dat aanzet geeft AMD toch standaard een waarschuwing dat je maar beter kunt weten waar je mee bezig bent omdat je je met settings gaat bemoeien die niet gegarandeerd kunnen worden door AMD?

Gewoon opletten waar je mee bezig bent. En ik verwacht ook niet dat er veel mensen die bug straks nog weten omdat het gross van de AMD gebruikers die functie helemaal niet gebruikt. Sowieso snap ik je punt van "langer in beta houden" niet. DIe drivers waren beta drivers, tot nu.
Hahaha, ja je hebt gelijk!

Allereerst kreeg je in haast/bijna elke versie de waarschuwing dat het tot ongecontroleerd gedrag kan leiden en vreemde dingen te weeg kan brengen, of zal ik zeggen LIJDEN!? :+

Het is ook een beetje te verwijten aan het feit dat er flink Ge-mined is destijds met de GPU's en de daarbij behorende problemen en aangezien het geen nut heeft om met een nVidia te minen is het ook nog eens zo dat AMD weer de "Sjaak" is!

Ik wil niet zeggen dat het altijd vlekkeloos hoort te gaan, eigenlijk zitten we met state of the art technologie, waarbij de software zwaar achterloopt op de hardware en dan ook nog eens de nodige BETA en Retail releases, van de oh zo toch al zware games erbij maakt het spectakel compleet. Om al helemaal niet te spreken over wat jan en alleman uitspookt met hun computer (Lees: Windows / Ubuntu).

Oftewel: If it ain't broke, don't fix it!
Ik blijf het zeggen, en jij merkt het ook terecht op. Maar hier kan maar één ding aan ten grondslag liggen onderhand, en dat is de algehele bedrijfscultuur. AMD is overal en altijd brandjes aan het blussen. En veel te vaak.
Zover ik weet is het wel een beetje een storm in een glas water. Het speelde enkel bij mensen die AMD overdrive aanpassingen hadden gedaan en dan slechts bij een klein groepje daarvan.
Dus zeg maar een kleine groep uit een kleine groep.

NVIDIA heeft een wel erg vergelijkbaar probleem in het verleden gehad. Dus als er met de vinger naar AMD gewezen word kan er ook weer teruggewezen worden. Doordat het slechts zo'n klein aantal betrof is het dan ook waarschijnlijk niet aan het licht gekomen tijdens de eerdere testen.
Ik gebruik geen overdrive en ondervond toch overhitting. Ook in 2d liep mijn PC vast op crimson, dus rollback gedaan.
Nu ik deze drivers draai maakt mn kaart ongeloofelijke herrie, En werkelijk ben klaar met amd elke keer wel iets wat je zelf mag gaan uitzoeken/oplossen, Hiervoor waren het driver crashes idem op windows 7 en moest ik zelf iets aanspassen in het register om de audio niet te laten stotteren en nog 10 andere dingetjes.. Nu mn twin frozr die stil moet zijn maar constant op 100% fanspeed draait tijdens games wat onnodig is, Wegvallend beeld en nog steeds driver crashes. En allemaal 100% software gerelateerd.
wat doen mensen toch allemaal met hun windows installaties? ik heb al jaren AMD kaarten (5de inmiddels, beginnend met de 9700pro, nu hd7970) en echt praktische nooit ergens last van.

fanspeed problemen heeft nvidia trouwens net zo goed gehad, en toevallig genoeg ook toen zei hun configuratie software op de schop hebben gedaan en geforce experiance introduceerde. en dat kwam nog bij veel meer mensen voor als nu bij AMD (waar het alleen gebeurt als je je overdrive instellingen hebt aangepast).

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 juli 2024 22:39]

Elke keer als ze wat oplossen (of niet neem audio als voorbeeld), Komt er in mijn geval wat voor terug, Of problemen die veeeel te lang duren met games als asseto corsa en project cars. Heb sinds de 9600GT geen nvidia meer gehad en kocht altijd graag amd cpus en vgas maar nu ga ik de volgende keer toch maar weer eens bij nvidia kijken.
project car is nou ook niet echt een goed voorbeeld. die game is gewoon gemaakt om alleen goed te werken op nvidia hardware.(omdat nvidia AMD niet toe staat ook de physx op de GPU te offloaden)

asseto corsa kende ik niet, maar als ik zo rond lees zijn de dev's daar ook niet bepaald onpartijdig.
Tja dat zijn 2 voorbeelden, Check bij elke driver release de notes eens en de lijst met games die erinstaan.. En die lijst is dan nog niet compleet, Vaak kleine dingetjes maar soms ook hele vervelende. En voor sommige is dit geen probleem maar voor mij is de lijst nu lang genoeg. (Leuk detail mn broertjes 7950 is vanacht kapot gegaan, En de mijne heeft spontaan die fanbug opgepikt en word nu 100 graden in game, Dus die zal ook wel kapot zijn tegen vanacht ,Ik ben in 2 dagen van 100% fanspeed gegaan naar 30% zonder ook maar enige software aanpassing)
Je hebt gelijk!

Ik ondervond sinds de releases voorafgaande van de crimson drivers ook enorm veel problemen op HDMI audio vanaf een XFX 7950 Black edition.

Was al stiekem aan het kijken naar een nVidia. Maar mijn volgende kaart wordt toch een 380 of een 390!? :D vreemd genoeg. Ik draai al jaar en dag AMD, de nodige nVidia's vroeger ook gehad, maar ik moet zeggen kwa leeftijd gaan de AMD's in mijn leven wat langer mee. Ik had altijd het probleem bij nVidia dat uiteindelijk de "GOEDKOPE" fan het begaf. Tering... en dan lekker zitten Quaken op 1600 x 1200 :)

Those are the good old days! Maar voor nu... AMD all the way! Dat testen maakt het in mijn situatie gewoon wat leuker :D
Fans en radeon kaarten heb ik ook geen succes mee, Maargoed grote kans dat nvidia en amd kaartenbakkers bij dezelfde fabrikanten fans inkopen dus dat zegt verder niks.
En uiteraard een 390 dan, Want meer is beter!



Ik moest altijd dit doen om de audio te fixen , Maar dat lijkt sinds crimson dan eindelijk weg te zijn. (fingers crossed)
Open regedit and find
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Video\{XXXX...}\0000
( 'XXXX' means device number. There are several device number folder and u should find 'AdapterDesc' in 0000 folder which key value is 'amd radeon HD 7XXX Series'. )
At that '0000' folder, Change 'PP_SclkDeepSleepDisable REG_DWORD' value 0 to 1.
Het knipperen van het kompas in Fallout 4 is opgelost, maar alleen bij gpu's van de R9 390-serie
Typisch dat dit ze niet lukt, terwijl het voor mij gewoon opgelost is door een .dll van de "oude" driver in de FO4 map te zetten. (Te vinden op Nexus Mods).
Of te wel, ze hebben de oplossing al in huis, maar zowel in de vorige (Beta) als in deze update niet toegevoegd.

Maar misschien denk ik wel te simpel :+
Dat is voor ons als spelers een oplossing (ik gebruik het ook sinds ik die nieuwe drivers heb geinstalleerd) maar eigenlijk is het een waardeloze oplossing, ze moeten het probleem gewoon oplossen in de nieuwe drivers natuurlijk :)
Als je eenmaal op een test afdeling hebt gewerkt, weet je dat je niet zomaar kan uitgaan van een simpele oplossing, dat is een aanname. Ook al was het zo simpel, de testers moesten weer in die broncode kijken waarom het daar wel werkte en niet in de nieuwe versie.
Anoniem: 532949 18 december 2015 18:04
Mooi weer wat bug fixeses, niks spannends maar niet onbelangrijk.

Mensen die voor AMD kiezen krijgen erg goede hardware voor een scherpe prijs.
Maar zoals bij nvidia alles plug and play lijkt te zijn, moet je als AMD gebruiker vaak en wat dingen tweaken. Of dat nu is met een drivercleaner, game settings of hotfixes . En ja dit kun je erg vinden, zeker als het vaak gebeurt of zoals ik je schouders kort voor ophalen en er zelf wat aan gaan prutsen( wanneer mogenlijk)

Ik vind ook dat er de laatste tijd nogal wat fouten zijn, maar goed niks wat me tot nu toe echt geïrriteerd heeft, echt hoop ik wel dat de kwaliteit wel gaat verbeteren.
Heb sinds kort een systeem met een r9 390 erin samen met i7 5820k en dat loopt heerlijk. Hiervoor altijd een r9 270x gehad en die leek toch net iets minder lastig van grafische bugs te hebben als je het mij vraagt.. maar dat komt waarschijnlijk door het architectuur verschil.

Al met al ik blijf tevreden met AMD en kan lekker game en daar gaat het me om :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 532949 op 22 juli 2024 22:39]

Maar zoals bij nvidia alles plug and play lijkt te zijn, moet je als AMD gebruiker vaak en wat dingen tweaken. Of dat nu is met een drivercleaner, game settings of hotfixes
het enige dat ik moet fixen zijn de gimpworks instellingen die nvidia door mijn strot probeert te duwen, waardoor ik bij AMD moet aangeven dat deze games max 8x tessellation mogen gebruiken.

hotfixes heeft nvidia net zo goed. en de deïnstallatie van crimson zou veel beter moeten zijn als met de oude drivers, dus drive cleaner is hopelijk ook niet meer nodig (ik gebruikte het standaard al niet, en maar 1 of 2 keer nodig gehad voor problemen since ik een 9700pro kocht)
nog steeds die supercruise bug voor elite nog niet opgelost ;( ;( ;( ;(
in de known issues lijst staat dat het zich alleen voor doet met windows 10.

niet de beste optie natuurlijk maar is een 2de tijdelijk OS een optie?
Nog steeds geen crossfire profile voor FO4 dus..

Zo te zien is deze update, voor zover er wijzigingen zijn, ook beschikbaar voor de Legacy kaarten.
Maar helaas nog steeds al 4 maanden lang geen oplossing voor de Elite dangerous Super cruise maar goed we wachten nog rustig extra 4 maanden af :'(
Zojuist mijn blog post voor het updaten van de AMD Drivers op Apple hardware (onder BootCamp) geupdate met deze versie: http://www.remkoweijnen.n...ay-driver-under-bootcamp/
Als je dat zeker weet en je zit nog op 15.30.1025.1001-151129a-2 dan werkt het dus niet.

Ik heb de update gewoon over de bestaande heen geknald:
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads
Ik draai nu nog de Crimson 15.11 (niet de beta) versie. Zal deze automatisch updaten?
Als ik naar update ga dan staat er namelijk "Uw software is actueel".
Ik weet alleen dat je bij installatie kan kiezen om de drivers automatisch up-to-date te houden. Of dat werkt geen idee want ik weet niet meer of ik dat had uitgevinkt.

Wat bij mij in ieder geval niet werkt is handmatig zoeken naar nieuwe updates vanuit Crimson.
Er blijft inderdaad maar staan "Uw software is actueel" terwijl hij dat met het uitkomen van deze update dus niet is.

Deze laatste versie moet laten zien 15.30.1025.1001-151204a-2. De release hiervoor waar de meesten op zullen zitten is 15.30.1025.1001-151129a-2

[Reactie gewijzigd door croiky op 22 juli 2024 22:39]

Ik weet zeker dat ik de automatische updates wel heb aangevinkt tijdens de installatie.
Kan ik de nieuwe versie niet gewoon installeren?
de eerste bug fix op de lijst van AMD van deze nieuwe release is een probleem met het updaten van minor release versies (en dit is een minor release)

deze update zal je dus jammer genoeg nog handmatig moeten updaten (de minimual installer werkte prima voor mij overigens, die download alleen wat je nodig hebt)

in het vervolg zou het automatisch moeten gaan.
Ik heb geprobeerd de driver handmatig te updaten maar de installatie mislukt steeds. Ben nu via een herstelpunt terug gegaan naar 15.11, maar nu kan ik de Radeon settings niet meer openen.

Moet ik dan nu DDU draaien en vervolgens de drivers installeren?
Moet ik zelf nog iets verwijderen voordat ik DDU draai? Of verwijderd dit programma alles?

En als ik DDU heb gedraaid dan werkt mijn scherm toch nog wel (in een lagere resolutie) of moet ik dan de iGPU van mijn Intel processor gebruiken?

[Reactie gewijzigd door TboWP7 op 22 juli 2024 22:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.