Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

AMD heeft in allerijl een update uitgebracht van de onlangs ge´ntroduceerde AMD Crimson-drivers om de problemen met oververhitting van verschillende AMD Radeon-videokaarten te verhelpen. De update heeft versienummer 15.11.1 meegekregen.

Het oververhittingsprobleem werd gemeld bij verschillende Radeon-videokaarten en kon ontstaan doordat de Crimson-software de snelheid van de ventilators op een vaste waarde laat staan. Gebruikers meldden onder andere ventilators die niet sneller dan op 20 of 30 procent van de maximumsnelheid draaiden.

Naast de problemen met de ventilators zijn ook andere bugs geplet in deze uitgave. Zo is het knipperen van de sneeuw in Star Wars: Battlefront opgelost en is de rendering van de lucht nu overal goed. Het knipperen van het kompas in Fallout 4 bij bepaalde AMD Radeon R9 390-versies is opgelost. Slechte prestaties in Call of Duty: Black Ops 3 bij gebruik van Crossfire moeten niet meer voorkomen en de Overdrive-ventilatorinstellingen staan altijd op 'aan' na een eerste edit van de instellingen na een reboot.

Verdere informatie over wijzigingen en de drivers zelf is te vinden op AMD's ondersteuningspagina. De downloads staan op de downloadpagina.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Het knipperen van het kompas in Fallout 4 bij bepaalde AMD Radeon R9 390-versies is opgelost.


Dus mijn R9 290 heeft deze problemen nog steeds?
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/November-30-hotfix.aspx
[82645] Fallout 4 - The compass may flicker during gameplay on AMD Radeon R9 390 series products. We continue to investigate the issue with AMD Radeon R9 290 and AMD Radeon R9 295X2 series products
In eerste instantie dacht ik van niet, maar toen ik hun notes las, begin ik inderdaad erg te twijfelen.

[82645] Fallout 4 - The compass may flicker during gameplay on AMD Radeon R9 390 series products. We continue to investigate the issue with AMD Radeon R9 290 and AMD Radeon R9 295X2 series products

Ik vraag me toch af hoe een driver + game engine er in slaagt om groene lijnen met icons erop, zo verkeerd te renderen. Als R9 280x gebruiker heb ik er ook last van trouwens, hoewel er wel een temp fix is te vinden op Nexus mods.

Mijn vermoeden dat GPU drivers een echte puinhoop zijn, wordt hierdoor nogal aangezwengeld. Maar ook in de engine van Fallout 4 heb ik weinig vertrouwen. De ene keer 60 fps, de andere keer krakkemikkig 40 fps als er wat shadows gerenderd moeten worden.

*edit: ondertussen al 2 keer beantwoord 8)7

[Reactie gewijzigd door SideShow op 1 december 2015 10:12]

Ik vraag me toch af hoe een driver + game engine er in slaagt om groene lijnen met icons erop, zo verkeerd te renderen. Als R9 280x gebruiker heb ik er ook last van trouwens, hoewel er wel een temp fix is te vinden op Nexus mods.
Dat dacht ik dus ook, en als je richting een NPC of enkele andere voorwerpen kijkt doet ie het ineens wel goed (in de meeste gevallen), ik moet dus om alle kanten op het kompas te kunnen zien een rondje lopen om een NPC (gelukkig heb je die altijd bij je) :P

Maargoed uiteraard die fix meteen geinstalleerd nadat ik de bug tegen kwam, en nog 50 mods...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2015 10:20]

Het is niet zo zeer dat de drivers een puinhoop zijn, pas eens een interview hierover gelezen, de game developers maken er een zooitje van en hun moeten het maar in hun drivers oplossen, er zitten gewoon hele uitzondering voor games in de drivers om het maar werkend te krijgen, dus het lijkt er op alsof hun driver een zooitje is maar in werkelijkheid (vaak temindste lang niet altijd though) is het ook gewoon aan de gameontwikkelaars die er een zooitje van maken, de Fan issue however, is natuurlijk wel 100% aan hun.
Ik hoor dat veel mensen met R9 290 de problemen hebben. Ik ben ook een trotse eigenaar van de kaart maar was te huiverig om de nieuwe drivers te installeren. Wat ik alleen niet begrijp is het volgende: Op AMD's website staat de r9 290 niet bij de supported cards van de driver :s. Ik snap dan ook niet waarom iedereen de crimson driver isntalleert. Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.
"AMD Radeon™ R9 200 Series"

Staat er gewoon bij sjaakie, staat onder het tabje "supported products".

Het zou niet best wezen, zo oud zijn ze nog niet.
Heb zelf een r9 290x. Merkte dat de temp gauge op max bleef hangen terwijl de temp in tekst wel veranderd.
Zie: http://i.imgur.com/zQb1yvO.png
Natuurlijk een bug report gemaakt.
kijken of de update dit fixed.
Thanks ik vermoedde al dat ik niet goed keek.
Is je game performance wel omhoog gegaan met de crimson drivers? Zo ja, met welke game? Ik wacht nog even wat updates af voor ik me aan de drivers waag. :)
Geen ide. het enige wat ik de laatste tijd speel is fallout 4.. maar nu ik er over na denk zijn de frame drops wel minder... tot je bij steden komt. Maar dat is meer fout van fallout dan amd. Verder is de tool/software zelf al reden genoeg om deze driver te gebruiken. Vind het al jammer dat het niet werkt op oudere kaarten.

En de per game profielen zijn echt geweldig. eindelijk frame lock per game en zelfs overclock per game.
Er zit vast wel een kern van waarheid in aangezien dingen wel soepeler lijken te gaan. Maar de echte performance winst zal em toch in DX12 zitten. Waar we nog geen games van hebben.
Ik heb hetzelfde issue met mijn 7970.
ik heb ook een 7970 maar heb nergens last van. ik heb wel geen beta updates van de game ge´nstalleerd.
Hey er is een mod voor Fallout 4 die dit voor mij fixed.
Ik ga even zoeken voor je.. zoals Fallout zegt: PLEASE STAND BY
EDIT: Welp, eerste resultaat op Google:
http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/2707/?
Download 'm via de manager en haal gelijk die populairste mods binnen via de homepage :)

[Reactie gewijzigd door Tvvugt op 1 december 2015 15:30]

Thanks man! Heb de DLL's erin gezet.

Even Offtopic:

Ik gebruik ook de AMD Gaming Evolved App. Is die compatible met de Crimson Drivers?
Ja het is gewoon een programma net als elk ander programma dus dat moet sowieso werken. Daarbij krijg je ook een optie om die app te installeren met de crimson drivers.
Als tijdelijke oplossing kan je hier even naar kijken:
http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/2707/?

2 of 3 simpele DLL bestanden voor in je fallout directory en het is opgelost (iig bij mijn 290x).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2015 10:08]

Gezien de volgorde in de zin verwacht ik dat ze bedoelen dat enkelle modellen van de 390 serie de beschreven issues hebben. Het staat nogal open voor interpretatie. Heb zelf Nvidia dus ik weet het niet maar misschien handig voor een volgende keer om het iets duidelijker neer te zetten.

[Reactie gewijzigd door deathrow1986 op 1 december 2015 10:16]

Ik heb totßßl geen last met Fallout 4, zelfs CrossFire scalet sinds dag ÚÚn (verbazend genoeg) als een tierelier zolang ik tile-rendering gebruik. Ben normaliter behoorlijk wat nare bugs gewend dankzij mijn combinatie van trifire en 4k over displayport-MST (EyeFinity, monitor bestaat uit 2 panelen) :/ merkte zelf wel HUD-flicker op wanneer ik AFR- of scissor-rendering (bij de tweede ook reflectie-errors) gebruikte.
Daar is een simpele mod voor op nexus.
Ik ben na een afwezigheid van 8 jaar weer terug op de pc gaming markt, maar ik ben eigenlijk heel verbaasd dat tegenwoordig de hardware fabrikant aan de slag moet om de prestaties in games beter te laten presteren. :)

Lijkt wel omgedraaide wereld. Is het niet de bedoeling dat gamedevelopers hun games fixen?

Of is dit toevallig een unieke situatie?
Dit is altijd al zo geweest. Er zijn hele driver teams van zowel Nvidia als AMD die de wereld rond reizen om developers bij te staan en de juiste compatibility bits in de driver op te nemen om een game goed te laten lopen.

Dat zorgt er dus voor dat de drivers onderhand een gigantische verzameling tweaks zijn, en dat verklaart ook meteen dat oudere drivers wel werken, maar bijvoorbeeld mindere performance bieden voor nieuwe games.

Het draait dus vooral om een inspanning van zowel developer als kaartenbakker. Zij hebben ook een wederzijds belang dus heel gek is het niet. GameWorks en Gaming Evolved zijn hier commerciele uitingen van.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 december 2015 11:33]

Interessant! Nooit zo bij stil gestaan. Ik dacht dat softontwikkelaars het gewoon moesten doen met wat er was, maar dat is dus niet het geval.

Vandaar dat Nvidia AMD zo'n loer draait door games op hun kaarten te optimaliseren :)
Je kunt het zelf terugzien in de driver.

Als je een Nvidia kaart hebt, download je NVidia Inspector. Hiermee krijg je zelf (een deel van) de controle over 'compatibility bits' en kun je dus ook gaan prutsen wanneer een recente game nog geen driver update heeft gehad. Je hebt dan toegang tot alle vormen van AA, en nog een heel scala aan opties en hier zul je ook terugzien dat elke game zo zijn eigen instellingen kent en dat sommige zelfs speciaal voor specifieke games geschreven zijn. Alleen iets minder gebruiksvriendelijk dan het Control Panel natuurlijk :)

Het Nvidia/AMD verhaal rondom drivers kent twee kanten, er is inderdaad Gameworks waarmee Nvidia een wat minder sjieke werkwijze hanteert om hun producten beter op de markt te zetten, maar dat staat eigenlijk los van de inspanningen die zowel Nvidia als AMD leveren om games lekker te laten lopen. Feit is gewoon ook dat Nvidia hier vÚÚl meer geld en mankracht in steekt en dat heeft zich al heel vaak uitbetaald. AMD is hier wat minder proactief in, maar roept vaak de gebeten hond te zijn. De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik zo, want we weten ook dat elk bedrijf het liefst zo min mogelijk geld kwijtraakt. En support kost geld.

Je ziet dus ook vaak dat de kleinere studios het inderdaad maar moeten doen met wat er is in bestaande engines en tools, vooral de grotere releases hebben dan ook Game Ready drivers en Gameworks toevoegingen (of de AMD evenknie).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 december 2015 13:42]

Nee, dit is standaard. Er wordt continu gesleuteld aan de drivers om games goed te laten werken, bij beide makers.
Nee voor eigenlijk iedere AAA games is wel een prestatie verbeterde driver. Die kan komen omdat fabrikanten te lui zijn. Of wij te veel eisen van de hardware.
vanaf dx12 en vulkan gaat dat weer veel meer het geval zijn. maar voor dx11 en lager zijn in-driver fixes bijna een vereisten.
Beide. Game developers dienen samen te werken met hardwarefabrikanten. Zo krijg je het beste resultaat.

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 1 december 2015 12:25]

Toch goed dat AMD het probleem vrij snel oplost. Al hebben ze geen keus natuurlijk.
Als ze de schade voor zowel de kaarten als hun imago willen beperken hebben ze weinig keus.. Er waren zelfs nu al meldingen van defecte kaarten "door" deze drivers...
Ik dacht dat iedere enigzins moderne GPU aan throtteling deed en shutdown wanneer die bizar heet wordt?
Dat klopt ook, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen schade (kan) toebrengen... Zeker sinds er geen lood meer mag zitten in de soldeerverbindingen..
Dat is risico verlagen, niet minimaliseren of wegnemen. Puntje bij paaltje werd de kaart heter dan het zou moeten zijn voordat deze maatregel in gaat treden, en dan kan het al te laat zijn.
Yup. De meeste AMD kaarten zijn officeel ook bestand tegen temperaturen tot 94C (officieus kunnen ze nog iets meer, maar als fabrikant heb je liefst wat speelruimte)
Ik vermoed dat de kaarten welke kapot zijn gegaan, anders na een niet al te lange tijd ook wel de geest hadden gegeven.
Daarom "al hebben ze geen keus natuurlijk". Je kunt wel niks doen, maar dan verlies je waarschijnlijk gigantisch veel klanten..
achja, het gaat hier om beta-drivers, dus die kunnen snel gepatched worden omdat daar niet zo'n strenge test eisen aan zitten, daarom zijn het beta-drivers..
Nou, ik heb na installeren van de nieuwe beta-drivers nog steeds fan-problemen. De fan van mijn 7970 blijft op 25% staan en komt niet van dat percentage af. De temperatuur van de kaart schiet regelmatig tot boven de 90graden zonder dat de fan harder gaat blazen... Hoop dat ze dit snel fixen.

Overigens draai ik de 7970 gewoon met stock clocks etc.

EDIT: ik zie nu dat de fan-snelheid in het overdrive profiel standaard op 25% vast staat... dit terwijl ik het nooit heb aangepast... Beetje slechte preset wat mij betreft. Als je dit dus (net zoals ik) nooit checkt omdat je nooit overclock-instellingen gebruikt, verniel je misschien je kaart. Slechte beurt van AMD...

[Reactie gewijzigd door PGR op 2 december 2015 21:28]

Verwijder je drivers met DDU (volg de instructies in de GUI), en installeer de meest recente Crimson Drivers. Laat even weten of het is gelukt :).
Ga ik proberen! Thx.
Ik vind het toch onvoorstelbaar dat ze met brakke drivers aan komen zetten na alle bombarie over het Crimson ipv CCC gedeelte, neem dan op zijn minst de tijd om een goed werkend programma neer te zetten.
Klopt, waarschijnlijk hebben ze voor crimson nieuwe beta drivers gebruikt die niet getest zijn. Wel goed dat ze gelijk weten waar de fouten zitten.
Ja en dan kom je in de beta driver(wat deze zijn). Dat 99% van de beta drivers altijd prima zijn geweest van amd. Geeft geen geen garantie dat er nooit problemen mee kunnen zijn. Deze is alleen wat erger dat het het nieuws bereikt. Maar het is en blijven beta drivers/software.
nvidia deed 2 jaar geleden exact het zelfde, maar toen hadden veel meer mensen er last van.

nu hebben alleen mensen er last van die de overdrive instellingen hebben veranderd. waar je van te voren een grote waarschuwing krijgt zodra je dat scherm opent.

[Reactie gewijzigd door Countess op 1 december 2015 11:55]

de fans van mijn msi r9 380 gaan op honderd procent todat ik ingelogd ben op windows, eens kijken of het helpt
Helaas deed de Crimson driver dit bij mij ook. Als ik de MSI Gaming app open dan stopt het pas.
Ben maar weer even terug gegaan naar de vorige versie.
Lost de beta driver dit op?
Ik heb uiteindelijk de normale Crimson driver opnieuw ge´nstalleerd en tot nu toe nog nergens last van gehad. Dus ik twijfel nu nog of ik de beta driver nog ga installeren.
Gisteren bij het in elkaar zetten van mijn systeempje merkte ik meteen een update voor de crimson driver. Moet zeggen dat alles er wel ontzettend slick uitziet. Weet niet of dit eerder ook al was. Toch vind ik het een redelijk nonchalante bug. AMD heeft op CPU vlak redelijk wat terrein verloren, als ze dit op GPU vlak serieus genomen willen worden dan mag dit toch eigenlijk niet voorkomen. Je zou zeggen dat ze iets dergelijks toch in de praktijk uitgebreid testen?

Natuurlijk wel lekker snel gefixt

[Reactie gewijzigd door matthewk op 1 december 2015 09:58]

Mja het lijkt er op dat de bug voornamelijk optrad in specifieke combinaties waar mensen hun kaart hadden overgeclockt via de instellingen, iets waar je ook een dikke vette waarschuwing voor krijgt overigens.
Dit zijn dan waarschijnlijk combinaties die bij het testen niet aan bod zijn gekomen of iig niet met de focus om deze specifieke bug te ontdekken. Simpelweg omdat je bij het testen van iets dergelijks onmogelijk alle situaties kan afdekken. Je kan er echter toch zeker van zijn dat ze deze drivers zeer uitgebreid getest hebben, simpelweg omdat je anders veel meer nieuwsberichten had gezien over driver issues. Nu is het eigenlijk alleen maar gebleven bij deze oververhittings gevallen die alleen optreden in specifieke situaties (Waar het meerderheid van de gebruikers niets iets van zal merken).

Natuurlijk zijn het deze gevallen die het nieuws halen en de mensen die hier last van hebben die je in de comments van nieuws artikelen terug ziet.
ik had deze bug wel, maar heb mijn videokaart niet zelf zitten overklokken.
het is wel een OC versie (pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TRI-X OC Boost VAPOR-X).

een vriend van mij met precies de zelfde kaart had het issue ook en ik weet 100% zeker dat hij niet met de instellingen van de kaart heeft zitten spelen (hij weet niet wat wat is dus blijft overal maar vanaf :P )

gister wel met MSI Afterburner kunnen gamen, maar heb toch meer vertrouwen in een goedwerkende driver van AMD zelf dan een ander tooltje. :)
idd helemaal gelijk. Ik heb zelf nergens problemen mee gehad.
Mijn R290X heeft overigens dezelfde bugs zonder overclocks, ik vind je argument daarom niet correct. Dat dergelijke probleempjes kunnen optreden vind ik overigens niet zo'n probleem hoor, maar het heeft zeker niet te maken met geknutsel van de eindgebruiker. Problemen liggen absoluut bij AMD. (ik doel hier op de compas-glitch in Fallout4)
Ik heb het overigens wel helemaal gehad met AMD, deze drivers zijn het toppunt van frustratie, daarmee doel ik op de interface. Waarbij ik hoopte dat ze eindeiljk eens overzicht zouden aanbrengen hebben ze het alleen maar erger weten te maken.. onder de video-settings tab (onder games.. huh?) waarbij de tiles alle richtingen op verschuiven zodra je instellingen aan/uit zet zodat je never weet waar die bepaalde optie nou zit... Tevens zijn de tiles niet volledig leesbaar en wordt er geen gebruik gemaakt van icoontjes of kleurstellingen om duidelijkheid te verschaffen. Dit is echt zo'n ongelooflijk slechte GUI, ik kan 100% gegarandeerd een betere user interface maken en ik weet zeker dat er meerderen met mij zijn. Dit is basic vormgeving en interaction design, het lijkt wel of AMD hierin echt niet slaagt, hoe graag ze ook willen.

Ik kan heus wel een andere tool gebruiken voor de geavanceerde opties, maar waar mijn frustratie vandaan komt is dat ze een heel nieuw "team" ingeschakeld hebben voor een nieuwe en verbeterde GUI en dan komen ze met gepruts aanzetten waar ik echt stijl van achterover sla. En dan komt die verrekte oude interface ook nog af en toe langszetten... pardon? Ok, ze zullen nog wel niet helemaal klaar zijn met deze nieuwe interface, ook begrijpelijk, maar niet erg verstandig, zeker niet met klanten zoals ik die al behoorlijk gefrustreerd zijn geraakt door hun nalatige kwaliteit... En ja ik heb alle generaties AMD/ATi kaarten gehad vanaf de Mach32 en ben daarmee toch wel een behoorlijke AMD aanhanger. Tevens heb ik dezelfde jarenlange ervaring met nVidia kaarten.

Please AMD, kopieer desnoods exact wat nVidia doet, onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen. Want ik trek dit niet langer. Daarbij komt nog dat mijn r290x videokaart ook al zo'n ramp van een product is, dat de koeling van dat ding Řberhaupt door de keuring heen is gekomen is mij een raadsel (ja de zoveelste rant van mijn kant, excuses voor herhaling). 100 euro extra er tegenaan voor waterkoeling om alles normaal werkbaar te krijgen. AMD heeft het zo verschrikkelijk verziekt bij mij nu, ik wilde zowat uit protest mijn videokaart het raam uit flikkeren gister, maar wat schiet ik daarmee op lol :D heb ik mezelf alleen maar mee. Ik koop in elk geval niets meer van AMD voorlopig, ze zijn werkelijk prutswerk aan het afleveren.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 1 december 2015 11:15]

Het knipperen van het kompas in Fallout 4 bij bepaalde AMD Radeon R9 390-versies is opgelost

Dit was niet alleen bij de R9 390 reeks zo, mijn R9 290 heeft hier ook last van.
Klopt, maar daarvoor is het nog niet opgelost:

[82645] Fallout 4 - The compass may flicker during gameplay on AMD Radeon R9 390 series products. We continue to investigate the issue with AMD Radeon R9 290 and AMD Radeon R9 295X2 series products

http://support.amd.com/en...s/November-30-hotfix.aspx

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 1 december 2015 15:49]

Netjes dat ze ook de Crimson beta voor de legacy hardware hebben geŘpdate
Straks maar eens installeren en dan hopen dat mijn taakbalk in W8.1 WEL op het middelste Eyefinity scherm 'blijft' na een herstart.
Had zelf een probleempje met de Crimson fan speed de elke keer na een restart op 100% ging staan, zelfs fabrieksinstellingen wou het niet fixen. Hoop dat dit het oplost :*)

Goed werk van AMD dat ze trouwens zo snel een fix voor deze bug uitbrengen!