Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties
Submitter: Blaffeh

Liberty Global heeft op de IBC-beurs in Amsterdam een nieuwe Connect Box-modem laten zien. Onder andere Liberty-dochters Telenet en Ziggo gaan de nieuwe routers gebruiken. Liberty belooft los daarvan docsis 3.1 nog dit jaar naar eindgebruikers te brengen.

Enkele diensten die Liberty Global dit jaar op de IBC introduceerde komen niet naar Ziggo, zoals Horizon Lite voor oudere hardware, schrijft De Rots Media, die bij de broadcastingbeurs aanwezig was. Wel toonde Liberty zijn nieuwe Connect Box, die het bedrijf naar Ziggo, Telenet, Virgin en zijn UPC-dochters gaat brengen. De boxen moeten voor 'sneller en betrouwbaar' wifi zorgen maar technische details zijn nog niet bekend.

Los daarvan verscheen vrijdag het bericht van Broadcom dat Liberty Global een van de eerste bedrijven is die van zijn docsis 3.1-platform gebruik gaat maken. Die techniek maakt het mogelijk om gigabitsnelheden via de kabel bij huishoudens te krijgen, waardoor de kabelbedrijven beter kunnen concurreren met glasvezel. "Docsis 3.1 maakt het mogelijk voor Liberty Global om later dit jaar uitgebreidere diensten naar consumenten te krijgen", meldt de cto van de kabelgigant. Of Ziggo en Telenet de uitrol naar het docsis 3.1-platform dit jaar al gaan krijgen is niet bekend.

Docsis 3.1 is aanzienlijk efficiënter dan het huidige docsis 3.0 en het zou bij toekomstige generaties zelfs downstreamsnelheden van maximaal 10Gbit/s mogelijk maken.

Ziggo Connect BoxZiggo Connect Box

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Hopelijk lukt het gewoon om die te wisselen met de huidige die we hier hebben van Telenet. We zitten thuis al aan het duurste abonnement en alhoewel ik tot nu toe niet al te veel problemen heb gehad mag de snelheid graag hoger liggen (100Mbps is geen probleem, theoretisch nog veel hoger, maar draadloos met cele apparaten kan het nog zeker beter, voornamelijk d'r stabiliteit en de uploadsnelheden, zeker voor de prijs)

Dan maar ook gelijk de digicorder vervangen met de nieuwe binnenkort.
Ik wil helemaal geen modem met wifi hebben. Ik wil gewoon alleen een modem dat in bridge staat naar mijn eigen router en eigen wifi.
Met telenet deel je je wifi anders altijd en met een eigen router heb je meer functionaliteit. Ik hoop dus dat de nieuwe modems ook gewon in bridge te zetten zijn c.q zonder wifi zoals ik nu al heb.
Het enige signaal dat je deelt met anderen is het hotspot wifi signaal, maar dat heeft geen invloed op je gewone wifi signaal.
Je kan die hotspot trouwens uit zetten, maar dan wil dit wel zeggen dat je anderen hun hotspot ook niet kan gebruiken.
Dat klopt zeker niet. Hotspot en WiFree SSID's wordt uitgezonden op dezelfde channels als je "eigen" SSID. Dit zorgt voor extra management frames in de lucht die constant rondgestuurd worden. Eigenlijk zeggen die constant "ik ben er, ik ben er,..." en dit neemt wel degelijk airtime af van andere gebruikers binnen hetzelfde kanaal.

Of je dit effectief gaat merken is iets anders, maar dat het geen invloed heeft is niet correct. De lucht is nu eenmaal een gedeeld medium.

Als je zelf een router plaatst achter je Telenet router kan je best eens wat opzoeken over NAT, en hoe je dubbele NAT kan vermijden door NAT op je eigen router af te zetten.
Een andere factor is security. Als men bij het modem inbreekt, breekt men dus gelijk in op jouw interne netwerk. Met een eigen losse router is je eigen netwerk losgekoppeld.

Er zijn de laatste paar jaar nogal wat kwetsbaarheden gevonden in de management interface van kabel modem. En let wel, we hebben het hier niet over de interface (webpagina) waar de gebruiker bij kan, maar de interface waarmee de provider (Ziggo, etc) die modems van afstand kan uitlezen/configureren/resetten/updaten/etc.
Daarom heb ik achter mijn ziggo-modem een Juniper Netscreen firewall. Het ziggo modem doet niets anders van alle 65535 poorten forwarden (ik kan hem eigenlijk net zo goed laten bridgen :) ), waarna de Netscreen als routerende firewall fungeert. werkt al jaren prima. :Y)
Daarom heb ik achter mijn ziggo-modem een Juniper Netscreen firewall. Het ziggo modem doet niets anders van alle 65535 poorten forwarden (ik kan hem eigenlijk net zo goed laten bridgen :) ), waarna de Netscreen als routerende firewall fungeert. werkt al jaren prima. :Y)
Zolang je hem niet bridged heb je nog steeds het risico dat er via een hack bijv. DNS servers aangepast worden om verkeer naar malafide sites te leiden. Beter dus even laten bridgen als het je om security te doen is.
Je kan daar wel gelijk in hebben, mijn kennis terzake op gebied van routers is niet zo groot.

Maar, Indien je dit niet wil, ga je gewoon naar "mijn telenet", en je schakelt de wifi hotspot uit, indien gewenst kan je ook je eigen wifi signaal uitschakelen.
Er zijn 4 UTP aansluitingen waar je mee verder kan zoals je het zelf wil...
Dan ben je toch de enige gebruiker op het netwerk, of zie ik dit verkeerd ?

Voor mezelf, Ik vind het systeem op zich goed. Tegenwoordig kan ik op verplaatsing meestal wel een wifi hotspot vinden waar ik kan aanloggen met mijn eigen account.

En op gebied van veiligheid, dat is iets anders. Mijn kennis is beperkt, maar je zou toch mogen veronderstellen dat dit tegenwoordig relatief veilig zou mogen zijn...
Het ontbreken van de bridge functie (bij telenet) is geen technische beperking eigen aan het model modem, maar een bewuste keuze om die niet aan te bieden aan de klanten.
Het kan wel degelijk met de huidige modems en sommige providers bieden die functie wel aan: nieuws: UPC voegt bridge-modus toe aan kabelmodems met routerfunctionaliteit

Dus verwacht die functie ook niet op de nieuwe modems, die zal weer gewoon uitgeschakelt worden.
Is zot, op die manier verplicht de kabelboer mij om hun firewall / router te gebruiken. Ik wil dit zelf in de hand hebben en lijkt mij ook best wel strijdig met de netneutraliteit als ze dit niet aanbieden.

Internet is voor mij op zijn minst 1 publiek ipv4 adres die ik op een door mij gewenst apparaat (lees eigen router/firewall kan gebruiken).

Wi-Fi op een modem van mijn ISP is al helemaal uit den boze.

Het wordt tijd dat de luie consument weer eens zelf zijn router en Wi-Fi gaat fixen. Het luie gedrag van de laatste jaren heeft de hele routermarkt verziekt. Ook het gezeik over een slechte Internet verbinding om vervolgens er achter te komen dat ze het over hun Wi-Fi hebben in een flat met 20 anderen om hun heen wordt ik altijd misselijk van...

Tijd om weer eens zelf na te gaan denken...

Las trouwens laatst dat ISP's in Duitsland nu verplicht zijn het gebruik van een eigen modem router mogelijk te maken / te ondersteunen...

[Reactie gewijzigd door Plopeye op 14 september 2015 22:25]

Maar eigenlijk heeft de consument toch ook wel een beetje gelijk? Want aan het feit dat de buren ook WiFi hebben, daar hebben zij toch geen boodschap aan. De luie consument moet gewoon lui blijven, niet iedereen is een Tweaker. :)

Als je ziet was de normale gebruikers al met een PC voor elkaar krijgen, dan zou het me niet verbazen als een ze modem/router binnen 10 minuten verziekt hebben. Daarnaast krijg je dan "handige harry's" die 7 access points door de woning ophangen, zodat elke kamer optimaal bereik heeft. Als je dat in een flat stopt, dan kan je net zo goed weer gaan inbellen. :P

Een leek moet niet gaan lopen prutsen. Het is aan de provider/leverancier om een goed werkend product te leveren. Of in ieder geval hun best te doen om fatsoenlijke hardware aan te bieden, als het gewenste resultaat technisch (nog) niet haalbaar is.
Die mensen moeten gewoon iemand inhuren om het fatsoenlijk te regelen. De consument verwacht tegenwoordig de prestaties van een bedrijfsnetwerk maar verdomt ervoor te betalen. Ze blijven maar klagen bij de ISP terwijl het hun eigen domme schuld is. Je laat toch ook niet beun de haas aan je auto sleutelen.
Handige Harry hier:
Wel zeer leuk om 3 AP's op te hangen in non-overlapping bands met een hoger dan normaal uitzendvermogen.

Nooit storing van de buren gehad... Buren wss wel van ons.
Dan vraag je toch een Modem-only aan Telenet? Dat is geen enkel probleem.
En anders is er de DMZ functie op de Telenet modems.
Jammer genoeg is dat wel degelijk een probleem. :) Telenet biedt niet meer zomaar Modem-only aan en plaatst altijd standaard een modem met ingebouwde router. Zodra je deze hebt staan kom je er niet meer zomaar vanaf. Dat heeft Telenet namelijk niet zo graag.
Modem-only is inderdaad niet zo simpel te krijgen, de snelste weg is via de klantendienst. Als je iemand met weinig technisch verstand van de klantendienst aan de lijn krijgt, kan je met wat discussieren wel een modem-only loskrijgen. De installateur begint dan wel moeilijk te doen dat hij die niet meer mag plaatsen van zijn baas maar je moet blijven volhouden dat de klantendienst dit belooft heeft.
Uiteindelijk moeten ze toegeven want beloftes van de klantendienst van telenet hebben prioriteit boven de wensen van de installateur (die in onderaanneming werkt).

Vorig jaar heb ik een nieuwe modem-only losgekregen die de snelheden van het duurste abbo ondersteund en toen zei de installateur dat ze heel terughoudens zijn met het plaatsen van modem only's doordat de range met publieke adressen van telenet bijna op is en die modem only's krijgen een fixed IP.

Ik hoop alvast dat er ook weer een modem-only met doc 3.1 in het gamma komt zodat ik kan blijven upgraden.
Ik heb thuis ook een modem-only maar geen fixed IP hoor.
(Abonnement: basic internet)
Ik krijg vaak hetzelfde na een reset, maar na lange stroomonderbreking is het toch wel eens een ander.

Op mijn werk heb ik exact dezelfde modem-only apparaten (3 stuks), met daar uiteraard wél een zakelijk abonnement en een fixed IP.

Fixed IP moet je daar trouwens zelf koppelen aan het MAC-adres van het apparaat achter de modem (onze router) via Mijn Telenet.
Zonder deze handeling is dat evengoed een DHCP adres.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 15 september 2015 15:22]

Gewoon bellen en vragen. Kost je wel 50 euro ofzo omdat ze moeten langskomen.
Anders dreigen dat je naar de concurrentie gaat.
DE rede dat ik nog steeds bij ziggo zit ipv glasvezel.
Ik denk niet dat je ooit veel mag verwachten van de draadloze router in een Telenet modem. Breid beter je netwerk uit met een losse router als access point of zet de router functionaliteit van de Telenet router helemaal uit en gebruik een losse router. De dekking is inderdaad om te huilen. Komt nog eens bij dat modems meestal niet op een strategische plaats staan (in de meterkast bv, dan verlies je al bij voorbaat de helft van het signaal).
Ik denk dat je je daar zwaar in kunt vergissen, de Telenet modems, en dan vooral deze nieuwe zijn zeer performant ;)
Was het een aantal maanden geleden van plan maar ben bewust gaan wachten op Docsis 3.1 modem. Als het niet veel beter wordt eind dit jaar dan zal ik dat inderdaad maar eens gaan doen
Volledig mee eens. Moet binnen halfjaar verhuizen. Ga dan expliciet vragen om een business modem. Hoef de draadloze troep van Telenet niet. Zelf een router aansluiten lijkt me de beste oplossing.
Ik heb gewoon een Fritzbox die ik nog had liggen in het netwerk gezet voor de WiFi. Die van het Cisco modem is.... Laten we zeggen bedroevend om vriendelijk te blijven.
Op dit moment heb ik nog geen Gigabit verbinding nodig, maar qua upload, zelfs uitgaande van de 10:1 verhouding zou het wel zeer welkom zijn.
Probeer eens de 2.4 en 5Ghz netwerken te splitsen, dit helpt enorm. Met de HGW 3.0 kun he met een goede netwerkkaart gemakkelijk 160 mbits halen op de 5Ghz als je er niet te ver van af zit.
Als ik de foto's bekijk mis ik de mogelijkheid voor het bevestigen aan de muur. Lijkt me toch niet dat ze vergeten zijn dat in diverse gevallen het nodig is om een modem aan de muur te bevestigen?
Ik mag hopen dat het niet aan de muur bevestigd zal worden.
Indien ziggo hier de onwetende / boze klanten wilt helpen die geen verstand van wifi hebben, dan is het vrijwel alles behalve slim om de mogelijkheid te geven het tegen de muur te plakken.

Over het algemeen gaat de straling naar boven toe ( mits het modem/router plat op de grond / tafel of whatever staat ).
Hang je het op weet je nu al dat het bereik op de bovenverdieping / zelfde ruimte minder is.

Nee laten we hopen dat ze dit niet doen, alleen de mogelijkheid om hem plat te leggen scheelt al een hoop.
Voor jou en mij natuurlijk niet zo erg aangezien we meestal een losse router erbij zetten, maar voor de leken levert het alsnog problemen op indien die tegen de muur plakt (waarom denk je dat accespoints voornamelijk in bedrijven ondersteboven tegen het plafond plakken? Voor de stralingen. Dan kan je dat natuurlijk niet de mensen thuis adviseren, maar plat op de grond is wel nog een optie )
Ik ben het met je eens, maar het modem moet vaak zo dicht mogelijk bij het AOP aangesloten worden.
Helaas zit dit bij veel oudere woningen in de kruipruimte (waardeloos voor wifi) en bij veel nieuwbouw in de meterkast (ook waardeloos).
Het beste is om de kabel naar een nieuwe ruimte te brengen, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat het signaal hier te zwak was (antwoord ziggo: sluit het aan bij het AOP).

Natuurlijk het los plaatsen van een modem het beste voor de WiFi, maar het meeleveren van een (optionele) muurbeugel lijkt me wel gewenst voor die situaties waar je eigenlijks niets anders kunt.

Al met al, het zal een goede oplossing zijn voor de mensen die het AOP op een logische plek hebben, maar in sommige gevallen zal er een plankje gemaakt moeten worden waarop het modem geplaatst kan worden.
Ja ik geef je volledig gelijk, niet in alle woningen is het ideaal.

Maar let op, indien je heel graag je modem op een logischere plek wilt, dan kan dat gerust met een langere kabel. Maar hou er rekening mee dat een echt dikke / stugge kwaliteit kabel geld kost. Gebruik je een goedkoop kabeltje heb je veel kans op veel signaal verlies / ruis van buitenaf op je lijn.

Weleens me schoonbroer geholpen in een nieuwe koop woning ( alles werd binnen gesloopt en van boven naar onder afgewerkt ), we hadden het aop in de woonkamer, het modem stond op de boven verdieping met een rol kabel waar je u tegen zegt ( goedkoop nog wel, geen kwaliteit en keurmerken ), en het werkte perfect.
Uiteraard is het beste zo dicht mogelijk, maar het wilt niet zeggen indien je een eigen kabel koopt van het aop naar je modem dat het niet goed meer werkt.

Maar goed, een plankje maken is natuurlijk ook het punt niet ( goedkoper dan een extra router ), en als dat alle ergernissen weghaald van mensen die niet weten hoe je wifi kan optimaliseren dan is dat toch wel het minste wat je als klant kan doen lijkt mij?
de versterker uit de upc shop (FRA752?) maakt zonder problemen een meter of tien gewone coax mogelijk. Versterkertje wel bij het AOP, en niet bij je router zetten.
Een goede (kabelkeur) kabel hoeft niet duur te zijn. Verspil zeker je geld niet aan Monster Cable of dat soort brol.
En jij verwacht dat iedereen de ruimte heeft om zo'n ding plat ergens neer te leggen, waar de hoofdkabel de muur uit gekropen komt?

Overigens vind ik het ook knap dat je kan afleiden van de foto's hoe de antennes intern lopen...
Nee ik verwacht niet dat iemand 20cm bij 20cm plek heeft in zijn woning voor het modem, uiteraard verwacht ik dat niet.

Ik weet niet hoe de antenne's lopen, ik bedenk een reden waarom hij niet opgehangen kan worden, dit is toch om opties te bespreken? Ik ga ervanuit dat indien die niet opgehangen kan worden dat dit een reden is ( is al sinds dag 1 dat upc bestaat in NL de reden namelijk? ). Of het dat is, weten we nog niet natuurlijk..

Maar goed om te zeggen: en jij verwacht dat iedereen de ruimte heeft slaat natuurlijk ook eigenlijk nergens op toch?
Zelfde als zeggen dat de lak van mijn auto sneller slijt doordat die buiten staat dan een auto die binnen staat, dan kan ik ook niet Audi de schuld geven. Nee ik kies ervoor om een huis zonder garage te hebben waar een auto in past.
Als jij ervoor kiest bij ( in ieder geval ) de huidige modems om die tegen een muur aan te plakken en vervolgens klaagt dat het wifi bereik/stabiliteit minder is dan wanneer die op de grond ligt kan je toch ook niet bij je provider klagen?

Bleh moeilijk gedoe hier.
Aangezien ziggo hem aan de muur heeft gehangen kan ik best bij hun klagen, ware het niet dat hij het eigenlijk best goed doet
(waarom denk je dat accespoints voornamelijk in bedrijven ondersteboven tegen het plafond plakken? Voor de stralingen. Dan kan je dat natuurlijk niet de mensen thuis adviseren, maar plat op de grond is wel nog een optie )
Omdat ze dan midden in de ruimte hangen en dus het beste bereik hebben. Die APs zijn dan ook ontworpen om uit 1 kan te stralen met bijna 180° radius.

Op de grond midden in de kamer is een optie? Lijkt me een geweldig idee in de woonkamer.

De routers en APs voor de consumentenmarkt zijn heel anders ontworpen en wat je stelt is dan ook gewoon niet zo zonder meer waar. Veel zullen rondom stralen en ophangen heeft geen negatief effect. Neerleggen helpt niet.

Wat niet helpt is de locatie, zeker bij nieuwbouwhuizen doorgaans in de meterkast in omringt door Electra wat het signaal verstoort.
Uiteraard kan deze aan de muur gehangen worden...

[Reactie gewijzigd door Engineer Stewie op 15 september 2015 07:52]

ze moeten er gewoon losse antennes aan zetten die verlengt kunnen worden!
heb thuis het probleem opgelost door een AP te plaatsen zodat ik door het hele huis en buiten wifi heb want ubee modem is wel zo brak continu uitval ook al verander je het kanaal naar eentje die niet word gebruikt!
Snap het niet met de huidge modems, ze hebben allemaal een "mooi" design als of je die dingen midden in je woonkamer neer wilt zetten |:( . Doordat ze taps zijn is montage aan de muur niet echt practisch....
Voel ik hier ook een ipv6 aankomen?
Het zou best wel eens een oplossing kunnen zijn voor hun huidige perikelen waarbij IPv6 op sommige van hun modems (dat is het vervelende als je het resultaat bent een reeks fusies, een hoop verschillende modem bij de klanten thuis) niet lijkt te werken.
Zelfs zonder fusies heb je meerdere modemtypes. Vroeger bij @Home had je al verschillende types COM21 modems. Er zijn ook veel verschillende types DOCSIS modems geweest (en zijn er nog steeds). Fabrikanten die failliet gaan, niet kunnen leveren, nieuwe producten maken en dan nog de DOCSIS standaard die zich relatief snel ontwikkeld.
Ik hoop het. En doe dan ook een upgrade naar Wi-Fi AC 5GHz. zit nu met Ziggo Ubee op N 5GHz meestal 2.4 omdat andere apparaten anders niet goed functioneren. Ik hoop dat ik geen 2U meer hoef te wachten tot ik een 5min filmpje van 4K heb geupload naar YouTube.
Ik zie dan eerder IPv6 verdwijnen bij Telenet met de veranderingen steeds bij Ziggo / UPC / Liberty Global.

Ook dat er nu niet bekend is wat voor apparaat het is, maakt het weer erg ongemakkelijk.

[Reactie gewijzigd door randomnumber op 15 september 2015 08:26]

ipv6 komt er inderdaad aan zoals ook al eerder op tweakers gemeld
nieuws: Ziggo begint met uitrol van ipv6
nieuws: Ziggo zet uitrol ipv6 tijdelijk op lager pitje

weer een grote stap terug.
het zal er ooit komen. maar wanneer:P
Ik denk vanaf het moment dat het nodig is.

Ik heb gelezen dat ipv6 problemen kan opleveren met je NAT, niet zo leuk wanneer je van alles particulier thuis host en je daar problemen mee krijgt. Hoe dat met een modem/bridge zit en je eigen router weet ik niet. Maar ik weet dat er nog genoeg haken en ogen aan zitten dat je voorlopig nog heel blij moet zijn met ipv4
Het lost juist al je NAT problemen op (lees: niet meer nodig).

[Reactie gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 14 september 2015 20:06]

Ik vermoed dat JeroenC in dit geval de 99% gebruikers bedoeld die niet technisch onderlegt zijn om een computer goed dicht te timmeren, aangezien ipv6 er voor zorgt dat je rechtstreeks aan het Internet hangt.
Dat is inderdaad een aspect dat bij IPV6 komt kijken.

Maar daar ligt dan ook een schone taak voor de provider / fabrikant van de geleverde modem/router om gewoon de firewall goed in te stellen.

Mijn Fritz!box houdt standaard al het IPV6 verkeer tegen. Alleen wat ik toesta, naar bepaalde hosts icm. icmpv6 type, tcp poort of udp poort, wordt doorgelaten. En uiteraard inkomend verkeer dat gerelateerd is aan connecties die ik naar buiten opzet.
Als ze niet technisch onderlegt zijn dan zullen ze vast ook niet inloggen op hun modem om de IPv6 firewall uit te schakelen. Dat zal dus geen probleem zijn...
Ik vermoed dat JeroenC in dit geval de 99% gebruikers bedoeld die niet technisch onderlegt zijn om een computer goed dicht te timmeren, aangezien ipv6 er voor zorgt dat je rechtstreeks aan het Internet hangt.
Dat is een groot misverstand. Voor de meeste mensen werkt het precies hetzelfde als onder IPv4: je krijgt een kastje van je provider (of van de mediamarkt) en dat regelt alles voor je.

Als je met een gewoon IPv4-modem op internet gaat hangt je PC ook direct aan internet. Daarom zijn die modems altijd gecombineerd met een NAT-module en een firewall om inkomende verbindingen tegen te houden. De enige mensen die met losse modems werken ("bridge mode") zijn tweakers die hopelijk weten wat ze doen.
Onder IPv6 gaat dat precies hetzelfde. Iedere consumenten modem is bevat een firewall die alle inkomende verbindingen weigert dat je zelf een gaatje prikt.
Plaatje van de box: https://pietboon.files.wordpress.com/2015/09/img_6844.jpg

Zo te zien is dit ding niet op te hangen. Erg handig... 8)7
Niet een echt charmante oplossing als je aansluiting in the woonkamer zit. Helaas.
En aangezien het leen apparatuur betreft kan je ook niet de ingewanden omzetten in een eigen gemaakte oplossing.

Ik hoop dat ik nog een paar jaar met mijn huidige non-router Ubee modem kan doen. Werkt nog perfect.
True. Maar misschien zoals Dycell zegt een klem ervoor. Dat was bij de oude Motorola modems ook (die nog zonder router functionaliteit).

De mijne hangt aan de muur in de meterkast (aansluiting zit daar). Dus dat charmante maakt niet zoveel uit voor mij. :P
Altijd mensen baas boven baas. Aan de andere kant kan ik in een oog opslag vanuit de stoel checken of het internet er weer eens uit ligt. :P

Ach ja, alles heeft z'n voors en tegens. Oude Motorola's hadden die inderdaad. Maar in het design zie ik ook nergens aansluit punten voor een ophang beugel, vandaar dat ik nog maar even een slag om de arm houd.

Ik zit al sinds Castel@Home bij de club met de COM21 (de platte, niet de bultrug ;) ) en tot nu toe is alles goed gegaan, dus dat zal wel niet gauw anders worden.
Vaak wordt er bij dit soort modems een klem geleverd zodat deze op te hangen is. Hierdoor ziet deze er ook goed uit als deze "gewoon" in de woonkamer staat.
Iemand een idee wie de feitelijke fabrikant achter deze modems is? Met die informatie moeten meer technische details wel te achterhalen zijn.
Ik heb onlangs de technische handleiding van die dingen nodig gehad. En het gangbare model is momenteel een Motorola dacht ik.

@Maurits:
Excuseer ik had de foto niet geladen en bedoelde het gangbare model bij Telenet. Iets te snel uitgegaan van mijn eigen locatie :)

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 14 september 2015 20:31]

Er worden op dit moment door bestaande Ziggo klanten een heleboel verschillende naast elkaar gebruikt. Ook Cisco, Ubee en Technicolor bijvoorbeeld.

Mijn specifieke vraag ging er over of iemand die modellen van de foto herkent. Het zou best kunnen dat iemand denkt "Hee, dat is een Sagem THX-1138, die gebruiken ze hier in Argentinië"...

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 14 september 2015 20:25]

Deze is speciaal voor Liberty ontworpen en je zal hem dus niet zomaar ergens anders zien, ik kan je helaas niet vertellen wie de fabrikant is.
Nou er zijn niet zoveel DOCSIS modem fabrikanten, Arris/Motorola, Cisco, SMCNetworks, Ubee en dan nog Belkin/Netgear/TP-Link maar volgens mij hebben die laatste nog nooit bij UPC/ZIggo modems geleverd.
Het valt mij op dat dit modem geen enkel indicatie lampje heeft.

Hoe weet een standaard gebruiker wat de line status is en al die andere zaken?

Tuurlijk kan je inloggen in het modem, maar dit is wel heel sober.

Niet dat ik zit te wachten op weer een kerstboom :D
Die ledjes zitten tegenwoordig vaak verstopt onder wit plastic. Het stuk plastic bij de WPS knop lijkt al wat lichter te zijn, je kan er haast vergif op nemen dat daar de kerstboom verstopt zit.
Er zit 1 led aan de voorkant. Waarschijnlijk is die meerkleurig, waaraan je de status kunt aflezen.
Lekker als je kleurenblind bent. Ik zie echt niet of zo'n lampje groen, geel of oranje is. Daar denken fabrikanten meestal ook niet aan
Jammer dat er maar weer 4 lan poorten op zitten,wil je meer apparaten aansluiten dan ben je weer afhankelijken van een 2 de kastje erbij.
Moet er wel bij zeggen dat kwa design ze niet echt lelijk zijn mocht je een apple fanboy zijn past ie redelijk in het straatje.
Voor 90% van de klanten zijn 4 poorten meer dan genoeg. Dus terecht dat ze niet extra geld steken in een feature die maar door 10% van de klanten gebruikt zou worden.
Ik heb in theorie nu 4 poorten in gebruik op de Telenet Modem... dit zonder mijn eigen netwerk te tellen (Telenet Modem Only > 5 poorts switch). 2 decoders, internet naar router en alarminstallatie.

Maar je hebt gelijk, 4 poorten is ruim voldoende. Wil je er meer, een Gbit switch is te halen voor 2 tientjes :)
Waarom hebben al die fancy modems van providers geen externe wifi antenne's? Ik dacht dat dat zelf 'verbeteringen' waren van opeenvolgende wifi standaarden. Of zijn die niet meer nodig?
externe antenne's zijn helemaal niet nodig om een goede dekking te krijgen. Een goede radio patern en gebruikte materialen + radio chipset zijn vele malen belangrijker in combinatie met de (juiste) plaatsing. Kijk maar eens naar de zakelijke accesspoints van bijvoorbeeld Aruba Networks of Cisco.
Als je bij ziggo zit, ben je dan verplicht om je oude modem om te wisselen? Ik zie het namelijk niet zo zitten.. Aangezien ik het zo wel goed vind met 120GB/sec abonnement . Ik zit er niet zo op te wachten als we straks een nieuwe modem krijgen er weer allerlei nieuwe problemen ontstaan... Wil het liever zo houden zoals het nu is.
Van mij hoeft het ook niet. Het abbo zal ongetwijfeld ook duurder worden.
De cisco die ik nu heb is retestabiel. Dat hou ik liever zo.
Als 'ie maar weer in bridge-modus kan. Modem lekker modem laten wezen, routen doet ik toch liever met een pfSense machine :)
Ja, een simpele bridge-modus zou ook hier erg gewaardeerd worden.
Bij mij niet alleen gewaardeerd, maar een vereiste. Ik wil mijn eigen router hanteren, omdat ik specifieke eisen heb die met een huis-tuin en keuken modem/router veelal niet geboden wordt. Ik begrijp dat het voor het merendeel van de klanten prima is, maar voor mij niet.
Daarvoor levert Telenet ook gewoon een modem-only.
Ja, ik zit bij Ziggo. Heb nu nog een oudere Ubee. De nieuwere met wifi ligt ongebruikt in de meterkast, maar die kun je nu nog laten bridgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True