Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 123 reacties
Submitter: Erulezz

Apple heeft dinsdagavond nieuwe bŤtaversies van zijn recentste besturingssystemen iOS 9, watchOS 2 en OS X 10.11 El Capitan vrijgegeven. In iOS 9 zit naar verluidt een programma om apps tijdelijk te verwijderen om plaats te maken voor systeemupdates.

De versies komen over-the-air binnen en bieden vooral bugfixes. Toch beschikt de nieuwste iOS-testversie over een nieuwe toevoeging om opslagruimte te beheren, ontdekte Macrumors. Het gaat om een pop-up die gebruikers met te weinig ruimte voor het binnenhalen van de update voorstelt om apps te verwijderen. Op die manier kunnen ze ruimte vrijmaken voor belangrijke systeemupdates. In het verleden bleek het namelijk niet altijd mogelijk om software-updates te installeren door te weinig ruimte. Na installatie worden de verwijderde apps automatisch weer teruggezet en wordt alle data hersteld, zodat gebruikers geen hinder ondervinden.

Apple presenteerde iOS 9 begin deze maand. De nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem van Apple richt zich onder meer op verbeteringen voor virtuele assistent Siri en nieuwe features voor iPads. Het gaat waarschijnlijk ook om hogere schermresoluties, wat duidt op de komst van een grotere iPad.

De Amerikaanse fabrikant kwam dinsdag ook met een nieuwe testversie voor watchOS 2, het besturingssysteem van de Apple Watch. De update werd kort daarna teruggetrokken nadat gebruikers melding maakten van problemen bij het updaten. Vermoedelijk verschijnt de nieuwe versie later alsnog. In watchOS 2, dat begin deze maand werd aangekondigd, kunnen gebruikers de watchface veranderen in een eigen foto of fotoalbum. Daarnaast is er onder andere een nieuwe functie, die Complications heet. Hiermee kunnen ontwikkelaars informatie van andere apps toevoegen aan Watch.

Tot slotte bracht Apple een nieuwe bètaversie voor de nieuwe OS X-versie met de naam El Capitan uit, die voornamelijk bugfixes bevat. El Capitan, formeel bekend als OS X 10.11, bevat verbeteringen voor de interface. Ook brengt de update veel wijzigingen onder de motorkap met zich mee. Zo zouden apps 40 procent sneller moeten laden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (123)

Gewoon updaten via iTunes, bespaart de noodzaak om zaken die je niet kwijt wilt te deÔnstalleren en je maakt ook gelijk een lokale backup van het toestel.

Hoef je je ook niet druk te maken om data limieten en het tekort aan iCloud opslag.
makkelijk gezegd natuurlijk, maar er zijn een aantal mensen die geen computer (meer) hebben omdat ze tegenwoordig alles met hun mobiel doen (internetten en facebook)...
Dan gaan ze zich erin verdiepen, kan helemaal geen kwaad. Dat gemakzuchtig gedrag snij jezelf alleen maar in de vingers mee. Het is namelijk geen wondermiddel dat alles voor je regelt.
Ik neem dan maar voor het gemak aan dat die
a) geen developer zijn, en dus;
b) nog geen iOS (9) bŤtas kunnen en mogen draaien
Maar als iOS 9 straks gewoon beschikbaar is dan verdwijnen dat soort mensen niet.

Hoop dat het qua batterij een stuk beter is nu want de mijne haalde het einde van de dag niet.
Ik las vanochtend bij meerdere comments op een andere site dat de batterij verbruik drastisch verbeterd is tegenover beta 1.
Weet je toevallig ook wat het batterijverbruik is van iOS 9 tegenover iOS 8?
Met die verbeterde versie dan natuurlijk he; niet met de battery drain versie. ;)
Ik zal het vandaag voor je in de gaten houden ;)
Ik gebruik zelf iOS 9 niet puur om de reden dat een bepaalde app het nog niet doet op iOS 9. Dus ik kan het helaas niet bevestigen.
Het is inderdaad een stuk beter dan de eerste beta en licht iets beter dan iOS 8.
Na een werkdag met gemiddeld gebruik stond de teller (toen ik thuis kwam) op 64%.
Hartelijk dank voor de info! :)
Ben erg benieuwd naar de release... Al gaan we eerst iOS 8.4 nog krijgen natuurlijk.
Plug je telefoon niet altijd in een lader. Dan denkt iOS 8 dat het snel weer een 'shotje' krijgt en zal de achtergrond functie van veel Apps vaker uitgevoerd worden, waardoor je accu sneller leeg is. Ik haal met mijn telefoon makkelijk het einde van de dag en ik gebruik 'm vrij veel. Behalve.. als ik een paar ontwikkel dagen achter de rug heb en mijn toestel dus de hele dag aan mijn mac heb moeten koppelen dan is de eerste dag daarna de accu half de middag leeg.
Kunnen; wel.
Mogen; officieel niet, maar geen UDID registratie noodzakelijk.
The Apple Beta Software Program is open to anyone with a valid Apple ID who accepts the Apple Beta Software Program Agreement during the sign-up process.

;)
Ja, want ik neem maar voor het gemak aan dat devvers slim genoeg zijn om al te doen wat jij daar noemt. :)
Dat is een heel handige optie om apps te verwijderen maar ook weer automatisch terug te plaatsen na de update binnen te hebben.

Bij de update naar IOS8 heb ik nog handmatig grote apps moeten verwijderen op mijn kleine geheugen van 16GB op mijn Ipad Air om genoeg ruimte te hebben tijdens de update.

[Reactie gewijzigd door Martin11 op 23 juni 2015 21:58]

Het is ook waardevol om te wijzen op andere efforts van Apple om de benodigde opslagruimte van apps te reduceren. Ze zijn bezig met een aantal optimalisaties in iOS9 en de nieuwe Xcode. Zie o.a. deze video: https://developer.apple.com/videos/wwdc/2015/?id=102

Daarin wordt uiteengezet dat zogeheten 'App Slicing' eraan komt, hetgeen bestaat uit:

– Developers krijgen de mogelijkheid om 64-bit only apps in de App Store te zetten, zodat ze niet langer zowel de 32-bit en 64-bit binaries in ťťn app te hoeven te stoppen (de zogenaamde 'universal' apps). Elke iPhone/iPad heeft slechts ťťn binary nodig, maar momenteel dien je de universal app met veel redundant components te installeren. Straks is dat dus niet meer nodig, en zullen apps vanzelf kleiner worden. Je iPhone selecteert de juiste sliced version op basis van de eigen hardware.
– Langs dezelfde weg wordt het tevens mogelijk de schermresoluties te reduceren. Nu zijn dat er drie, straks download je een app met image sizes die toepasselijk zijn op je eigen apparaat.
– En hetzelfde geldt voor de shaders die in een app zitten voor de verschillende GPU's.

Het gaat de omvang van apps tevens reduceren door on demand resources in te zetten, pakketjes data die een app niet altijd nodig heeft, en dus pas gedownload worden wanneer de app daarom vraagt, en weer verwijderd als ze niet meer nodig zijn. Apple noemt het voorbeeld van level-based games.

Xcode doet dit automatisch door asset catalogs te maken, zodat developers zelf niets hoeven te veranderen als ze hun app indienen. Volgens Apple leidt dit tot reducties van 20 tot 40% in grootte.
De binary is juist het kleinste van het geheel. Het gaat 'm om artwork dat voor een iPhone/iPad app in @1x, @2x en @3x aangeleverd moet worden voor de diverse scherm resoluties en wat dus ook gewoon in de App Bundle zit.
Dat zegt ie toch ook. 3 dingen. Binary, images en shaders.
Handig wel ja, maar het zou onnodig zijn als Apple hun apparaten gewoon van minimaal 32gb als instapmodel zou voorzien, zoals tegenwoordig bijna standaard is bij de concurrentie (of anders uit te breiden via microSD). Zo duur is 16Gb extra aan flashgeheugen echt niet meer.
Dat zou leuk zijn, maar zo is het nou eenmaal niet. Er zijn ook zat mensen die met 8GB prima vooruit kunnen, en die zouden dan zeuren dat ze voor ongebruikte ruimte moeten betalen. Het is in principe nooit goed, en als je meer geheugen had willen hebben dan moet je het maar gewoon kopen, ook al is het disproportioneel geprijsd. Jammer dan. Heel veel krijgen voor heel weinig geld willen we allemaal wel, maar behalve als je in zee wil gaan met een of andere no-name China handel zit dat er nou eenmaal niet in en is er altijd wel wat op- of aan te merken.

Wat Apple nu doet is gewoon een goede catch-all oplossing. Ongeacht hoe veel geheugen je hebt en hoeveel je gebruikt gaat het dan gewoon werken. Want ook met 128GB is het mogelijk om het zo vol te maken dat een systeemupdate niet past.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juni 2015 23:01]

Het probleem is dat flashgeheugen sinds 2010 (toen de iPhone 4 uitkwam die standaard geleverd werd met 16GB) een stuk goedkoper geworden is. Maar die iPhones kosten nog het zelfde, dat terwijl de gemiddeld benodigde ruimte ook is toegenomen, apps zijn groter, fotos zijn groter, videos zijn groter. Wat je zou verwachten is dat apple na verloop van tijd de prijzen iets verlaagd: een 64 GB iPhone kost dan dat wat een 16 GB iPhone vorig jaar kost, dat 16 GB model kan wel blijven, maar maak die dan §50 goedkoper. Bij Macs heeft Apple dat ook gedaan, ondanks dat daar dezelfde cloud argumenten van toepassing zijn. De iMac heeft een downgrade gekregen voor een lagere prijs. De Macbooks hebben meer flashgeheugen gekregen voor een zelfde prijs.
Hebben ze toch ook gedaan? De 64GB 6 is net zo duur/goedkoop als de 32 5s was. Ze hebben de stap grootte enorm aangepast. Anders is het gat tussen 64 en 128 wel erg groot ten opzichte van 16 en 32.

Waarschijnlijk wordt met de 6s het minimum 32 en blijft de 6 16GB er ook nog gewoon. Dit moeten ze niet in een 8gb versie maken.
Ja je hebt gelijk. Maar de standaardversie van de iPhone kostte altijd §700, in 2010 kreeg je voor §700 16GB, dat was voor veel mensen prima, nu krijg je voor §700 nog steeds 16GB. Ik denk dat veel mensen niet uit de voeten kunnen met 16GB (zie marktplaats, dan zie je dat het aanbod 64GB behoorlijk is). Voor mij gold dat ik een 32GB iPhone 6 wilde, bij de productpresentatie bleek dat ik dus een gratis bump naar 64GB kreeg. Als er voor §50 minder een 32GB versie was had ik die genomen. Jij zegt dat je voor §100 64 GB extra krijgt en dat die stap groot is t.o.v. de §100 die je wellicht had moeten betalen voor 16GB extra zodat je in totaal 32GB hebt. Wat ik denk is dat ze het prijsverschil iets proportionele mogen maken met het opslag verschil:
16GB=§649
32GB=§699
64GB=§749
128GB=§849


Het opslaggebruik in mijn iPhone 6 is als volgt:
Fotos: 6,3 GB (worden iCloud fotos niet lokaal opgeslagen?)
Podcasts: 4,4 GB (dat kan streamen)
Real Racing 3: 2,0 GB
Asphalt8: 1,6 GB
Navigon: 1,3 GB (en dan ben ik heel zuinig geweest met de kaarten die ik gedownload heb)
Vainglory: 1,2 GB
Garageband: 729 MB
Whatsapp: 720 MB (komt door chatlogs)
Popcorn Time: 707 MB
iMovie: 706 MB
Keynote: 544 MB
Het telt behoorlijk op! Download wat apps, muziek, maak wat fotos en je 16 GB zit zo vol!

Ik weet niet of Apple dit doorheeft, maar in Nederland is data best duur, ik heb een 6GB 4G bundel, ik zou veel in de cloud kunnen doen. Maar nu gebruik ik vaak al zon 4GB terwijl ik niet zit te Netflixen of Popcorn Timen. Dit komt onder andere omdat ik in de auto wel eens een podcast download. Als ik al die podcasts altijd zou streamen dan zou ik wel eens over de 6GB kunnen gaan. Ook denk ik dat mensen die een goedkopere iPhone willen kopen niet zitten te wachten op een abonnement van §50/maand (exclusief aanschaf telefoon).

Op dit moment wordt de goedkoopste iPhone wel met 8 GB geleverd en eigenlijk is dat voor iedereen gewoon te weinig. Als leek maak je een paar foto's en filmpjes en opeens zit dat ding vol.

NanoChip zegt hier onder al dat iOS 8.3 (iPhone 6 tijdperk) 1,4 GB nodig heeft waar dat voor iOS 5 (iPhone 4S tijdperk) 0,8 GB was. Sinds de iPhone 4 zal het dus ongeveer een verdubbeling zijn aan grootte, terwijl de 16GB versie nog altijd het standaardmodel is.

[Reactie gewijzigd door klonic op 24 juni 2015 09:39]

Mja die 5c is er inderdaad in 8Gb, maar dat is ook niet zo heel erg. In vergelijking met de huidige toestellen hebben we het dan over een apparaat wat ook al weer twee en een half jaar oud is.

Maar om het even in perspectief te zetten. Van de allereerste iPhone was er ook een 4GB versie. De minimum opslag is dus ondertussen al verviervoudigd tot 16 momenteel.

Maar de prijzen zoals jij ze stelt gaat niet werken, want dan koopt niemand meer 64GB. En met de inkoop van Apple scheelt ze dat toch weer §48 aan winst.

Maar goed ik weet precies wat je bedoelt zomaar alles over het ineternet trekken werkt niet met de huidige mobiele mogelijkheden. Ik hik er nu zelf ook tegen aan dat ik per ongeluk 3G aan heb laten staan thuis (Oftewel wifi uit). Hoppa dag bundel. 1500mb in een dag er door. Sterker nog in 2 uurtjes denk ik. Dat gaat rap door met streaming video.

Maar als je weet dat je best wat ruimte kwijt gaat zijn aan bijvoorbeeld navigatie apps (terwijl die er standaard al in zit) dan kan je toch ook voor de duurdere optie gaan. Ik neem aan dat je anders een los apparaatje had gekocht dus kan je die §100 weer investeren bij je telefoon.
Standaard navigatie gaat tot de landsgrenzen en werkt ook binnen Nederland minder goed als Navigon. Als ik Duitsland of Belgie kom dan kan ik lachen als ik via de kaaten app ga navigeren.

Waarom zou niemand meet 64 gb kopen als dat §50 extra kost t.o.v. 32 GB? Sinds de aller eerste iPhone is er een hoop veranderd, toen was er nog niet eens een App store. De aller eerste iPhone komt uit 2006 geloof ik, kijk eens wat flash geheugen toen kostte per GB wat het in 2010 kostte en wat het nu kost. Mijn punt is dat 32GB nu de hoeveelheid is die 16GB in 2010 was. Alles wordt mee voor een zelfde prijs behalve de opslag.

Ik kan ook wel §100 extra investeren in mijn iPhone. Met mijn iPhone 4 heb ik dat ook al gedaan. Maar de ontwikkeling is nu niets, als het zo doorgaat, dan kan je over 10 jaar 100 fotos maken en Angry Birds on Steroids downloaden voor je 16GB vol zit. De normale hoeveelheid van 512 GB kost dan misschien §1000 extra. Nogmaal, de prijzen van electronica gaan constant omlaag. Doordat er betere specs komen blijven die prijzen gelijk (je krijgt steeds meer voor een zelfde prijs). Behalve bij de opslag van je iPhone daar staat het dus iig sinds de iPhone 4 stil terwijl de camera, video, apps, het os allemaal meer opslag nodig hebben.

Je zegt zelf al dat de cloud geen echt alternatief is.
Ok bij werkt de kaarten app dan wel weer gewoon goed. dus heb er geen problemen mee.
Waarom zou niemand meet 64 gb kopen als dat §50 extra kost t.o.v. 32 GB?
Nou, omdat mensen die een 16GB te weinig vinden dan niet meer voor de 64GB zullen gaan, maar de 32GB. Dt bedoel ik dus met §48 minder winst.

Vanaf de 4 zijn er trouwens wel degelijk veranderingen. Bij de eerste iPhone was het 4, 8, 16 en vanaf de 3G werd het 8 en 16. toen kwam de 3GS met 32GB en vanaf de 4 was het 8, 16, 32. Toen kwam de 4S met 16, 32, 64 (en later ook 8GB), de 5 en 5S met minimaal 16GB en de 5C met 8 en 16. Daarna kwam de 6 met 16, 64, 128. Het verplaatst zich dus wel degelijk. En zoals ik al zei worden de prijzen daar ook wel op aangepast ten voordele van de consument.

Over tien jaar denk ik dat we, met de huidige groei, toch minimaal op zo'n 64 GB zitten aangezien we in 7 jaar toch twee verdubbelingen van de minimum opslag hebben gehad (bij release van het laatste model). Ik denk dat de 6 16GB dus straks naast de 6S 32/64 ligt en er een 256 optie aan gaat komen (lig met de iPad). Tuurlijk blijft dit doorontwikkelen.

De cloud is voor mij momenteel geen alternatief voor dagelijks gebruik. Daarom heb ik nu ook 128GB gekocht. Dit compenseer ik weer door lagere vaste lasten (heb ik er in tien maanden uit), waardoor ik na twee jaar weer een stapje hoger kan gaan. In theorie kan ik hiermee iedere twee jaar een nieuw toestel kopen zonder dat me dit extra geld kost (ik hoef geen geld bij te leggen om met afschrijving en verkoop opbrengst een nieuwe te halen).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 24 juni 2015 15:11]

De kaarten app werkt ook goed, maar als jij er dagelijks 2 uur mee bezig bent gaat dat qua data een redelijke rol spelen. Als je ermee naar KroatiŽ rijdt kan je al helemaal lachen. Daarnaast heeft Navigon mooie opties zoals Traffic Live (begint in Kaarten ook te komen geloof ik), flitser melder, integratie met street view, tankstation zoeker voor LPG, benzine, diesel, integratie met Google en andere diensten, de knopjes hebben een grootte die meer geschikt is in de auto, Wikipedia integratie, reality scanner, de POI mode werkt beter (dan dat je het dus handmatig moet intoetsen of inspreken (wat overigens ook binnen Navigon kan).

Haha ja, dus dat is heel slim van Apple, zij weten ook wel dat 16GB voor een groeiende groep te weinig is. Daardoor komt dit voor veel mensen neer op een prijsverhoging. Dat is net zoiets als de overheid vanaf nu op al het eten 21% BTW gaat heffen behalve op wortels, uien, champignons, tomaten, paprika en spaghetti, daar zit dan 0% btw op. Voor iedereen met een bijzonder dieet is dat goed nieuws maar voor de rest niet. De overheid snapt ook dat men netto meer gaat betalen. Apple is nu minder kwijt voor 16GB dan 4 jaar geleden maar

[Reactie gewijzigd door klonic op 24 juni 2015 16:19]

Traffic Live is drukte op de weg right? Dat zit al een aantal jaar in Kaarten (volgens mij vanaf iOS 7.1) inderdaad. De rest zit er inderdaad niet in, maar als dat iets is wat je vaak gaat gebruiken (en dat doe je dus), dan let je daar toch op bij aanschaf? Je koopt toch ook niet een PC waarbij je achteraf gaat zeuren dat de opslag eigenlijk veel te weinig is met 250GB?
behalve op wortels, uien, champignons, tomaten, paprika en spaghetti,
Dat wordt iedere dag vegetarische spaghetti bolognese dan. :+ :P
Ik snap het niet, waarom is het nou eenmaal zo? Wij pikken het gewoon. OnePlus heeft ook 64gb voor 330 euro te koop die niet veel onder doet aan de iPhone.
Niet veel onderdoet aan de iPhone?
Over welk gebied heb je het dan eigenlijk? In kan behalve de prijs namelijk geen overtuigend pluspunt vinden tov de iPhone.
De iPhone draait iOS en heeft zo zijn voor- en nadelen. Oneplus draait Android 5 en heeft zo ook weer zijn voor- en nadelen. Feit is dat het allebei volwaardige besturingssystemen zijn die gewoon werken zoals het hoort. Ze zijn qua hardware ook gelijkwaardig (Oneplus is zelfs op papier beter).

Enkele pluspunten zijn dat je veel meer vrijheid hebt, meer RAM en flashgeheugen (flash iig voor een goedkopere prijs), meer instellingen, tweaks, veel goedkoper zoals ik al eerder zei etc.

[Reactie gewijzigd door jweetogh op 24 juni 2015 00:09]

(Oneplus is zelfs op papier beter).
Meer cores, snellere cores, meer RAM, dat soort dingen bedoel je? Dat is appels met peren vergelijken, Android heeft veel meer resources nodig dan iOS!
Enkele pluspunten zijn dat je veel meer vrijheid hebt, meer RAM en flashgeheugen (flash iig voor een goedkopere prijs), meer instellingen, tweaks, veel goedkoper zoals ik al eerder zei etc.
Je hebt ook meer RAM nodig. En je moet Android wel tweaken om het werkbaar te maken (muv stock Android). Een micro SD slot zou ik wel zeer welkom vinden op een iPhone!
Daarom zei ook op papier. Ik heb ook geen kritiek op de CPU of het RAM geheugen van de iPhone, het werkt inderdaad (alhoewel ik soms wel wat RAM geheugen mis op mijn iPad mini 2) zoals zij het zeggen en daar heb ik vrede mee. Een Oneplus heeft wat betere specs, maar ik impliceerde dat ze gelijkwaardig waren (en dus niet dat de Oneplus beter zou zijn omdat ze betere specs hebben, het gaat ind. om de gebruikservaring).

Maar ik loop wel echt aan tegen de beperkingen die 16gb opslaggeheugen met zich meebrengt en ik vind het een beperking die er helemaal niet hoeft te zijn. Het is (vind ik) een hele luie manier om wat extra centjes binnen te krijgen.

[Reactie gewijzigd door jweetogh op 24 juni 2015 01:12]

Op een iOS device hoef je je helemaal niet druk te maken over CPU en RAM en andere techzaken. Apple regelt voor je dat alle apps soepel draaien. Zelfs op m'n iPhone 4 gaat alles nog gesmeerd.

-

Leuke feature van het de-installen, upgraden en re-installen. Zelf ga ik het niet nodig hebben denk ik, daar het zo'n ellende is om muziek / video op je iDevice te zetten. Het enige wat ik op de opslag zet zijn apps, en daar moet je een stuk of 20 schermen aan icoontjes vol van installeren voor je 8GB vol hebt wat niet gebeuren gaat dus..
Op een iOS device hoef je je helemaal niet druk te maken over CPU en RAM en andere techzaken. Apple regelt voor je dat alle apps soepel draaien. Zelfs op m'n iPhone 4 gaat alles nog gesmeerd.
Nou, m'n 4S ging anders totaal over z'n nek op iOS 8. :P Tot iOS 7 ging 't prima, daarna was 't einde verhaal. Je moet je daar wel degelijk druk om maken op oudere devices, hehe.

M'n iPhone 6 wil ook nog wel eens haperen, en een tekort aan RAM merk ik zeker ook nog wel eens, helaas. Multi-tasken just ain't the same... Dan mis ik toch wel die rauwe kracht die sommige Android fabrikanten er maar tegenaan blijven smijten voor de spec races. :) Dual QuadCore Big Little Energy Saving Super CPU; jeuj... ;)

Het draait het merendeel van de tijd prima hoor, en dat is behoorlijk netjes met de minimale specs die iPhone's te bieden hebben, begrijp me niet verkeerd. :) Maar stellen dat je nooit problemen ondervindt met de rekenkracht en RAM op een iPhone vind ik onterecht. :P Ook die is vaak zat onderhevig aan een gebrek aan resources en trage resource management.
Nou, m'n 4S ging anders totaal over z'n nek op iOS 8. :P Tot iOS 7 ging 't prima, daarna was 't einde verhaal. Je moet je daar wel degelijk druk om maken op oudere devices, hehe.
Dat is een non--issue!

Je mag met een premium Android telefoon blij zijn als je meer dan een jaar na aankoop nog een update krijgt, bij Apple krijg je dat na jaren nog. En dan heb je zelf de keuze om dat wel of niet te doen. Met goedkope Android telefoons moet je ervan uitgaan dat de versie waarmee je 'm koopt de versie is waar je het voor altijd mee moet doen.

RAM problemen op een iPad 3 of iPhone 5 of nieuwer: ik ben ze niet tegengekomen! Wat doe je met je iPhone, torrents downloaden, video coderen en ondertussen spelletjes spelen?

Alleen opslag... Apple maakt alleen maar premium spullen die je voor premium prijzen kunt kopen. Daar hoort dan ook premium opslag bij, dus 32GB of meer.
Dat is een non--issue!
Nou, ik vond het anders behoorlijk problematisch dat dat apparaat voor geen meter meer wilde functioneren...
Dan liever geen update. :/

Waarom zou ik graag een update willen krijgen zodat m'n toestel niet meer correct funcioneert? :P
Updates enkel om updates te krijgen, ik heb dat nooit begrepen.
Je mag met een premium Android telefoon blij zijn als je meer dan een jaar na aankoop nog een update krijgt, bij Apple krijg je dat na jaren nog.
Met elke HTC die ik heb gehad heb ik altijd jaren updates gehad. :)
Recent hebben ze dat nog veel beter gemaakt ook; ook voor goedkopere toestellen. Prima.

Op een gegeven moment is de vraag dus of je nog wel updates wil.
Net als dat probleem dat de iPhone 4S dus totaal niet lekker draait op iOS 8, wat jij op de een of andere manier acceptabel vindt en geen probleem :/: wat moet ik dan met die update?? Dat is hetzelfde als Windows 7 gaan proberen te installeren op een 486. Wat moet je ermee?

Updates for the sake of updates, daar heb je gewoon niets aan. Heel goed dat Apple consistent telefoons lang blijft ondersteunen en dat je vaak lang updates krijgt, maar op het moment dat de update de prestaties sterk reduceren moeten ze het gewoon schrappen...
En dan heb je zelf de keuze om dat wel of niet te doen. Met goedkope Android telefoons moet je ervan uitgaan dat de versie waarmee je 'm koopt de versie is waar je het voor altijd mee moet doen.
Met de goedkoopste Android telefoons vaak wel ja. Maar daar zijn het dan ook telefoontjes van 90 euro voor, in plaats van 800 euro...
De mensen die zulke toestellen kopen interesseert het vaak vrij weinig om 't nieuwste van 't nieuwste te hebben. ;)
Dat is dus eerder een non-issue. :P
RAM problemen op een iPad 3 of iPhone 5 of nieuwer: ik ben ze niet tegengekomen! Wat doe je met je iPhone, torrents downloaden, video coderen en ondertussen spelletjes spelen?
Nee, waarom zou ik in hemelsnaam m'n iPhone gebruiken om torrents te downloaden? Dat ding ondersteund geeneens CAT6 4G, dus de snelheden zijn no match voor m'n ultrabook.

Ik doe eigenlijk helemaal niet zo gek veel met m'n iPhone, wat standaard draait:
- Mail (Achtergrond)
- WhatsApp
- Facebook (Veel op achtergrond.)
- Twitter (Achtergrond)
- Browser/app zoals Nu.nl
- Bankzaken
- Spotify (Achtergrond, doch actief uiteraard.)
- Server management tools

That's about it. :)
Mag je mij vertellen waarom de iPhone het soms niet aankan, want zo belachelijk veel is dat niet; en 't zijn niet bepaald zware apps!
1GB is gewoon karig als hoeveelheid ram, het lijkt me dan ook erg stug dat dit niet omhoog gekrikt wordt in de iPhone 6S. (of hoe ze hem ook gaan noemen.)
Het is *net* niet genoeg om altijd mee rond te kunnen komen. Het draait vaak goed en soepel hoor, daar niet van... Maar soms lagged ie, en dan merk je gewoon dat ie meer dan 1GB aan RAM nodig heeft.

Daar is niets mis mee (alhoewel, voor de prijs van het toestel verwacht je wel top prestaties ipv lags!), zolang Apple het in de volgende hardware iteratie maar fixed vind ik het wel acceptabel dat ie af en toe lagged. Met Android loop ik ook wel eens tegen een lag aan, voornamelijk bij toestellen met weinig RAM.
Het mag nu nog, mits het zeer sporadisch is, maar als Apple in de volgende iPhone weer te weinig RAM erin plaatst, dan zal ik niet upgraden en zoek ik m'n heil wel weer bij Android.
Alleen opslag... Apple maakt alleen maar premium spullen die je voor premium prijzen kunt kopen. Daar hoort dan ook premium opslag bij, dus 32GB of meer.
Apple maakt gewoon dezelfde kwaliteit produten als alle andere fabrikanten. Er is niets beters aan een iPhone dan bijvoorbeeld een HTC One of Samsung Galaxy.
De enige reden dat ik nu een iPhone heb, is omdat ze aluminium gebruiken en iOS 8 genoeg van Android heeft gejat om het voor mij werkbaar te maken.
Maar Premium...? Welnee. Het is gewoon een vlaggenschip van een fabrikant, hij is in geen enkel opzicht superieur aan andere spelers op de markt. :)
Qua opslag heeft die van mij 128GB.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 juni 2015 02:44]

Meer cores, snellere cores, meer RAM, dat soort dingen bedoel je? Dat is appels met peren vergelijken, Android heeft veel meer resources nodig dan iOS!
Noouuuuuu, dat is ook niet helemaal waar. :)
Het zijn voornamelijk de fabrikanten schillen en de pre-loaded apps die zij erop knallen die een godsvermogen aan resources vragen. Android zelf is eigenlijk best netjes qua vereiste specs!
(Tegenwoordig dan he, vroegere versies inderdaad niet!)
Je hebt ook meer RAM nodig. En je moet Android wel tweaken om het werkbaar te maken (muv stock Android). Een micro SD slot zou ik wel zeer welkom vinden op een iPhone!
iOS moet je ook enorm tweaken voordat 't enigszins werkbaar is. :P
Dat is waarschijnlijk voor iedereen anders. Een Android met HTC Sense hoef ik nauwelijks te tweaken voordat het naar wens werkt, enkel wat notificatie instellingen en dat smerige standaard kleurenschema van ze aanpassen: en voila, alles werkt naar wens.

Maar m'n iPhone 6 moest ik wel behoorlijk ver tweaken voordat ie eindelijk een beetje werkte zoals ik wilde... Echt lange tijd mee bezig geweest. En bovendien kan ik het uberhaupt pas sinds iOS 8 werkend krijgen zoals ik wil, daar er een aantal features geleend zijn uit Android die ik altijd miste op de iPhone. :)

Zowel iOS als Android zijn prachtige operating systems.
Ik ben het wel met je eens, althans ik geloof dat je dat wilde suggereren, dat meer instellingen niet betekend dat je meer vrijheid hebt/dat het beter werkt ofzo. D'Accord. De gebruiker verdrinken in keuzes kan bloedirritant zijn en averechts werken, doch moet je wel oppassen dat je de balans houdt tussen een dictatuur zonder keuze en een oerwoud aan teveel keuze. ;)
iOS moet je ook enorm tweaken voordat 't enigszins werkbaar is. :P
...
Maar m'n iPhone 6 moest ik wel behoorlijk ver tweaken voordat ie eindelijk een beetje werkte zoals ik wilde... Echt lange tijd mee bezig geweest. En bovendien kan ik het uberhaupt pas sinds iOS 8 werkend krijgen zoals ik wil, daar er een aantal features geleend zijn uit Android die ik altijd miste op de iPhone. :)
Elk OS heeft z'n mooie dingen, dus ook Android. Zo ben ik enorm blij met het Swiftkey toetsenbord op m'n iPhone. Maar verder zou ik niet weten wat ik zou moeten tweaken. En lang mee bezig geweest... waarmee dan, vraag ik me af?
De gebruiker verdrinken in keuzes kan bloedirritant zijn en averechts werken, doch moet je wel oppassen dat je de balans houdt tussen een dictatuur zonder keuze en een oerwoud aan teveel keuze. ;)
Android, en dan vooral Samsung, biedt beide: teveel programma's die hetzelfde doen, en die je niet kunt verwijderen.
Elk OS heeft z'n mooie dingen, dus ook Android. Zo ben ik enorm blij met het Swiftkey toetsenbord op m'n iPhone. Maar verder zou ik niet weten wat ik zou moeten tweaken. En lang mee bezig geweest... waarmee dan, vraag ik me af?
Zo even snel uit m'n hoofd de belangrijkste puntjes, de een natuurlijk heel snel klaar; de ander tijdrovend:

- Data overzetten. Iets simpels als je foto's, video's en mp3'tjes vanaf je computer naar de iPhone overzetten is werkelijk een enorme ramp! Wat een *** systeem is dat, zeg. En 't had een uur kunnen schelen als dat achterlijke iTunes eens normale foutmeldingen kon geven, in plaats van random error codes zonder uitleg en waar *niemand*, zelfs Apple zelf niet (90 day complimentary support, woopdidoo...), het antwoord op weet. (Uiteindelijke probleem: iTunes kan niet kopieren vanaf een SD-kaartje! En kan daar geen duidelijke melding van geven ofzo, neee.... Trieste rotzooi!) </rant> Zo, dat moest er ff uit. ;)
- Hotspot configureren, voornamelijk voor de TomTom
- Een custom ringtone instellen (Ook zo'n *** werk!!! Wtf.)
- Alle apps sorteren zoals ik ze wil hebben (Ook tijdrovend.)
- Berichtgevingen per app instellen
- Siri tunen
- Proberen spotlight uit te schakelen (helaas... Dat kan blijkbaar niet)
- Toegankelijkheid opties naar wens instellen om de UI mooier te maken dan de standaard instellingen. De iOS defaults zijn bleh.
- BG sync regelen
- Bovensteschermding instellen
- Beperkingen instellen
- Datum & Tijd weergave wijzigen
- Toetsenbord naar wens instellen
- Beeldscherm instellingen fixen
- Achtergronden fixen
- Meldingen fixen
- TouchID instellen
- Alllllle privacy instellingen doorlopen en instellen
- iCloud configureren, oa reservekopietjes van bepaalde zaken snel uitschakelen
- App Store naar wens configureren
- Mail app naar wens instellen
- Contacten weergave naar wens instellen
- Contacten dupes mergen
- Agenda naar wens instellen (slechts summier gelukt.)
- iMessage naar wens instellen
- Muziek app naar wens instellen
- Nogmaals die fotobibliotheek eruit knikkeren
- Camera naar wens instellen (weinig opties, snel klaar... :/)
- Social media configureren
- Een hele reeks aan default apps naar wens instellen
- Een app zoeken om die waardeloze "Telefoon" app van Apple zelf te vervangen, zonder text dial heb je er geen hol aan!!
- Notificatiebalk + widgets naar wens instellen
- WhatsApp geschiedenis van Android naar iOS overzetten (ook een ramp, maar niet per se iOS schuld natuurlijk :))
- Nog wat arbitraire puntjes die ik vast vergeten ben
- ... En dan ff een backup draaien.


Al met al heeft het inrichten van de iPhone naar wens toch best wel ff wat tijd gekost voordat het geheel naar wens draaide!
Ik ben wel blij dat ik de tijd erin gestoken heb hoor, want het toestel doet nu voor 95% wat ik wil, wanneer ik dat wil. Mis nog een paar features die Android wel heeft, maar iOS 8 is wat dat betreft een behoorlijke stap dichter bij Android dan voorheen; en dat is dan ook de enige reden dat ik het in gebruik heb genomen op een telefoon. ;) (Had 't al op de iPad.)

Maar goed... Als je dus een iPhone voor 't eerst volop in gebruik gaat nemen, dan kost het configureren echt wel even tijd; tenzij je alles op default heel fijn vindt werken... Ik vind dat niet, maar smaken verschillen natuurlijk. :)
Android, en dan vooral Samsung, biedt beide: teveel programma's die hetzelfde doen, en die je niet kunt verwijderen.
Geen idee, tijdje geleden dat ik Touchshizz heb gebruikt.
Maar op m'n HTC toestellen valt dat reuze mee, bij Apple worden ook apps en functies bijgeleverd die ik liever niet zie... Ik heb dan ook een mapje "Apple" in de appdrawer staan die behoorlijk vol zit met icoontjes die ik enkel op die manier kon verbergen. :X
Een micro sd slot op een iPhone wordt een drama en gaat mooit gebeuren. Apple is bijvoorbeeld groot geworden met iTunes doordat de iPhones nul mogelijkheden hebben om de muziek te verspreiden. Terwijl itunes muziek drm vrij is. Alle beperkingen zitten in de apparatuur. Een sd slot is dan natuurlijk een no go en gaat veel geld kosten wua platendeals.

Omdat apple ook richting streaming trekt denk ik dat opslag minder belangrijk gaat worden en we de ruimte meer voor foto's en apps gaan gebruiken. En dan will ik er absoluut geen sd kaartje in. Ik weet niet of je de camera van een 6 of 6+ ooit geprobeerd hebt, maar die snelheid kan slechts een enkel micro sd kaartje nog bijhouden.

Overigens wordt een sd kaart in een iPhone echt een drama qua snelheid en gebruiksgemak. Ik zie het nu al bij Android toestellen gebeuren dat mesnen alles kwijt zijn doordat ze niet weten hoe het eigenlijk werkt.
Een micro sd slot op een iPhone wordt een drama en gaat mooit gebeuren.
Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk nooit gaat gebeuren. En daar kan ik mee leven, als de standaard opslag naar 32GB gaat en de optie voor 128GB zo'n 100 euro extra kost.

Maar dat het een drama gaat worden? Lijkt me niet, stel eisen aan het kaartje (class 10 of beter), en beperk de toegang tot het kaartje tot muziek, camera en boeken.
En daar gaat het al fout. Eisen stellen aan het kaartje betekent dus dat mensen daar toch niet op gaan letten en gewoon de goedkoopste nemen en zich daarna afvragen waarom het niet werkt.

Bovendien moet je een filemanager erbij gaan doen en dat alles.

En dan komen we er uiteindelijk op uit dat intern flash geheugen net zo duur is als een snelle sd kaart. Heb ik al een keer eerder aangekaart volgens mij.
En dan komen we er uiteindelijk op uit dat intern flash geheugen net zo duur is als een snelle sd kaart.
Dat zou kunnen. Het heeft mijn voorkeur dat Apple stopt met 16GB en minder opslag. Dat voorkomt veel problemen.
Heb ik al een keer eerder aangekaart volgens mij.
Dat zou zomaar kunnen. Ik hou niet al je posts bij.
En daar gaat het al fout. Eisen stellen aan het kaartje betekent dus dat mensen daar toch niet op gaan letten en gewoon de goedkoopste nemen en zich daarna afvragen waarom het niet werkt.
Niet als je goede verkopers hebt en sites met degelijke informatie...
Op veel sites staat netjes aangegeven waar de kaart voor bedoeld is, en waar deze niet voor bedoeld is.
Voor mobiele telefoons wordt steevast minimaal de Sandisk Ultra aangeraden (die worden zelfs gemarket met Android verpaking en weet ik veel wat allemaal :')).

Ik pak zelf dus 't liefste Extreme in Android devices.
En dan komen we er uiteindelijk op uit dat intern flash geheugen net zo duur is als een snelle sd kaart. Heb ik al een keer eerder aangekaart volgens mij.
Maar dat is incorrect.
Is niet incorrect, Voor grotere kaartjes met fatsoenlijke snelheid ben je alsnog veel geld kwijt. Zoek maa in de PW hier.

Je kan wel zeggen dat als je goede verkopers hebt je dat niet hebt, maar mensen zijn nog steeds lui en als ze een toestel via het internet kopen heb je een grote kans dat ze een SD kaartje simpelweg bij de goedkoopste aanbieder halen. Het is een SD kaartje toch? dus zou het moeten werken.
Is niet incorrect, Voor grotere kaartjes met fatsoenlijke snelheid ben je alsnog veel geld kwijt. Zoek maa in de PW hier.
Je bent er wel veel geld aan kwijt, maar lang niet zoveel als Apple vraagt voor nog minder ruimte ook...

128GB SanDisk Extreme+ sdhx kaartje: 110 EUR.
112GB extra geheugen van Apple: 218 EUR.

Het scheelt maar 118 Euro. :X
De performance van de Extreme lijn van Sandisk is fenomenaal.
Waarom zouden ze niet op OS niveau alsnog die export kunnen blokkeren...? ;) Kan natuurlijk prima. :)
Omdat apple ook richting streaming trekt denk ik dat opslag minder belangrijk gaat worden en we de ruimte meer voor foto's en apps gaan gebruiken.
Opslag is bij streaming ook zeer belangrijk.
Het aantal gig dat Spotify inneemt om playlists te synchroniseren is groter dan m'n MP3 collectie, kan ik je wel vertellen. :P
Ik weet niet of je de camera van een 6 of 6+ ooit geprobeerd hebt, maar die snelheid kan slechts een enkel micro sd kaartje nog bijhouden.
De camera van de iPhone 6 vind ik eerlijk gezegd zeer matig presteren. Maar dat terzijde, die camera schrijft niet bijzonder schokkend veel data weg ofzo... Vergelijken met bepaalde Android toestellen is ie echt niet indrukwekkend en heeft ie geen speciale need voor ultra snelle SD kaartjes ofzo. :/
Een normale C4 kaart moet dat al bij kunnen houden, maar het liefst pak je natuurlijk altijd C10.

Een Sandisk Ultra of Sandisk Extreme zal al helemaal prima werken, en die zijn echt niet belachelijk duur. 40 euro voor 64GB, 60 euro voor 128GB. Dat zijn leuke prijsjes, in vergelijking met de 100 tot 250 euro die je daar bij Apple voor lapt. ;)
(... En vaak ook betaald wordt, ik heb ook gewoon een 128GB iPhone 6 gekocht. :P)
Bij spotify misschien, Is totaal niet vergelijkbaar, voor het zinken van puur playlists heb je helemaal niet veel ruimte nodig. Simpel XML als je het plain text zou doen. Helemaal niet zo moeilijk en kost nul ruimte. In 5 Mb kan je rustig 2000 nummers kwijt in een playlist.

Als je de burst modus gebruikt schrijft mijn 6+ wel een behoorlijke hoeveelheid data weg. Ook 240BPS slow motion neemt behoorlijk wat bandbreedte met zich mee, Neemt nog steeds niet weg dat ik nog geen SD-kaarten ben tegenkomen voor een redelijke prijs die 130MB/s kunnen schrijven.

En 220MBs write is met applicaties weer erg handig. Maar goed maakt verder ook niet uit, het gaat toch niet gebeuren op korte termijn.
Bij spotify misschien, Is totaal niet vergelijkbaar, voor het zinken van puur playlists heb je helemaal niet veel ruimte nodig. Simpel XML als je het plain text zou doen. Helemaal niet zo moeilijk en kost nul ruimte. In 5 Mb kan je rustig 2000 nummers kwijt in een playlist.
Het gaat niet om de playlists zelf, maar de nummers die erin staan. Die wil je op je toestel hebben zodat je niet hoeft te streamen; en dus niet je dure dataverkeer hoeft te verspillen onderweg. ;)
En dat vreet heel erg veel opslag. :)
Dan koop je toch een OnePlus?

Je kan wel zeggen 'wij pikken het gewoon', maar er is geen 'wij' en er is trouwens ook een 'zij'. Er is geen magische groep mensen die voor de rest van de wereld beslist hoeveel geheugen er in een telefoon zit en verder geen gegevens verzamelt of onderzoek doet ofzo. Er wordt gewoon over nagedacht en naar verkoopcijfers gekeken.

Daarnaast is er niks te 'pikken'. Je koopt een apparaat of je koopt het niet. Je wordt niks opgelegd of aangesmeerd, de gegevens zijn vooraf bekend, en als het goed is heb je zelf ook al vooraf bedacht wat je met je telefoon wil gaan doen.

Roepen dat een ander apparaat van een andere fabrikant iets wel of niet heeft helpt ook niet, dat gaat de realiteit echt niet veranderen. Als je vind dat het gras bij de buren groener is gaat niemand je tegen houden om te vertrekken en lekker met een ander product verder te gaan.

Stel dat het echt een probleem was, en dat er echt geen instapmodellen met 8 of 16GB bruikbaar waren, dan werden ze ongetwijfeld minder verkocht tot op een punt waarop Apple besluit ze weg te doen om dat er niks aan te verdienen valt.

Het is niet alsof Apple zegt dat meer geheugen niet bestaat of dat het niet gekoop kan, ze hebben gewoon een selectie gemaakt waaraan ze denken het meeste te kunnen verdienen, en hoewel dat soms misschien niet leuk is, is daar niks mis mee. Als de markt wat anders wil merkt Apple dat snel genoeg, maar blijkbaar is dat dus niet zo. Het is niet alsof iPhones met minder dan 32GB 'nieuw' zijn.
Ten eerste had ik vroeger een iPhone en heb ik nu een OnePlus. Ik vind ze allebei heel fijn en ze hebben zoals ik zij allebei hun sterke kanten.

Ik ben het niet met je eens dat het kijken en roepen niet helpt en de realiteit niet zal veranderen. Als je in de winkel staat en je hebt een iPhone in de hand, dan kan het vooruitzicht dat je na 700 euro betaald te hebben niet eens fatsoenlijk ruimte op je telefoon hebt je doen besluiten om een alternatief te kiezen. Als dit op grote schaal zou gebeuren kan het beleid van Apple zo veranderen, want als ik het zo bekijk draait het enkel om omzet en winst.

"We" bedoel ik natuurlijk niet absoluut: ik bedoel ermee dat de meeste mensen het gewoon accepteren en er zich maar bij neerleggen terwijl de mogelijkheden om een ruimere ssd erin te plaatsen zijn toegenomen. OnePlus is gewoon een dwarsligger die een plekje in de markt wil en goed gebruikt maakt van de mogelijkheid om een grote flashgeheugen mee te geven. Het is wel een zet die mij als consument aan het denken zet. Ik vind dat dat we moeten inzien dat Apple gewoon misbruikt maakt van haar mooie producten door er zo weinig geheugen in te stoppen zodat we een veel duurdere versie kopen om het ding normaal te kunnen gebruiken.

Niemand dwingt ons natuurlijk om het product te kopen, maar er is ook geen alternatief als je eenmaal de iPhone wilt en het een fijn toestel vindt. Ik zelf vind de iPhone 6+ 64gb voor 900 euro net iets te duur nu ik de OnePlus heb gezien.

[Reactie gewijzigd door jweetogh op 24 juni 2015 08:54]

Een iPhone 6+ met 64 GB is 899 euro in de Apple Store.
Tegenwoordig wel, maar iOS 9 komt ook uit voor oudere apparaten zoals de iPhone 4S uit 2011 met destijds iOS 5 (797MB) vs tegenwoordig iOS 8.3 (1,4GB). Bijna factor 2 verschil ;)

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 23 juni 2015 23:05]

Maar heb je ook al gezien wat voor nutteloze apps er bij kwamen ?

Passbook , ibooks , health (gezondheid) , apple watch , tips , kiosk . Met onze oude getrouwe apps Aandelen , kompas en dictafoon Natuurlijk ook niet te verwijderen. Bij elke IOS versie komen er extra brol apps die steeds meer en meer plaats innemen
Dat is niet het geval dus ze hebben een andere oplossing.
Dat helpt natuurlijk maar ten dele. Het gerucht gaat dat 32 of 64 GB het instapmodel gaat worden maar daarmee zet je weinig zoden aan de dijk. Er zijn mensen die verwachten dat ze hun iPhone of iPad die ze drie jaar geleden hebben gekocht straks nog gewoon naar iOS9 kunnen updaten. Meer geheugen kun je er niet bijtoveren, efficiŽnter omgaan tijdens het updateproces wel.
Handig wel ja, maar het zou onnodig zijn als Apple hun apparaten gewoon van minimaal 32gb als instapmodel zou voorzien
Helaas helpt 'gewoon 32GB' niet als de gebruiker het apparaat volplempt.

Mijn 64 GB iPad wilde net geen foto's meer importeren van de SD kaart, omdat de iPad gewoon vol stond... Ik had 300 MB vrij en wilde 4 GB importeren..,
En 'uitbreiden met micro SD' is ook geen oplossing, ook niet op Android, daar dat geheugen anders behandeld wordt door het OS.

Dan is dus 'verwijder tijdelijk applicaties' een mooie manier om het OS te kunnen updaten.
(Het zou mij niets verbazen als de volgende Android versie dat truukje ook zal ondersteunen)
Het punt waar je zo makkelijk aan voorbij gaat is dat er altijd lui zullen zijn die ongeacht de grootte van het geheugen te weinig ruimte zullen hebben omdat ze teveel muziek, foto's, video's, apps en books erop hebben gezet. Dat 8GB best klein is, daar ben ik het mee eens.
Apple heeft hier pas geleden nog op gereageerd en gesteld dat mensen die een 16gb iphone aanschaffen hier dan waarschijnlijk ook genoeg aan hebben, en dat wanneer er niet genoeg ruimte aanwezig is dat deze dan eenvoudig bijgehuurd kan worden door middel van icloud (je krijgt standaard al 5gb icloud opslag) dit betekent dat je een aantal fotos zou kunnen opslaan op icloud.

Voor meer info zie bron: http://uk.businessinsider...rage-capacity-2015-6?r=US

Natuurlijk zou het logisch klinken dat ze een 32gb instap model maken maar verkooptechnisch niet. Ik heb onlangs een iphone aangeschaft en heb na jaren lang de 16gb versie te hebben gehad nu de 64gb versie aangeschaft. Als er een 32gb instap model was geweest had ik dat zeer waarschijnlijk niet gedaan. Ik ken zeer veel mensen die maar een paar apps gebruiken op hun iphone en waarschijnlijk genoeg hebben aan de 16gb of misschien zelfs wel 8gb.

Wat misschien naast ios 9 en de kleinere systeembestanden ook nog leuk is om te weten is dat ze een tijd geleden de icloud prijzen hebben aangepast en dat je nu voor §0,99 per maand (§11,88 per jaar) al 20gb aan icloud storage kan huren. Dit is natuurlijk niet veel geld en je hebt het voordeel dat je fotos zichtbaar zijn op al je idevices zonder dat je er fysieke schijfruimte aan kwijt bent. Voor §3,99 per maand heb je zelfs al 120gb (alhoewel het dan per jaar een flink stuk duurder is) ik denk dat na het lezen van het stukje hierboven vermeld in de link dat het wel te begrijpen is waarom ze het zo aanpakken en 12 euro per jaar kan iedereen die een iphone aanschaft waarschijnlijk wel missen en die mensen zullen dan waarschijnlijk daar ook meer dan zat aan hebben.

Een kleine berekening: een 64gb iphone kost al gauw 100 euro meer dan een 16gb versie, voor veel mensen is 32gb meer dan voldoende, gemiddeld doen mensen 2 jaar met hun telefoon, dwz dat als ze de 16gb versie pakken inclusief 20gb icloud dat ze rond de §80 goedkoper uit zijn (de iphone levert uiteraard ook minder op bij verkoop)

Persoonlijk zou ik zelf natuurlijk ook graag 32gb instap iphones hebben gezien, maar tot nu toe niet ontevreden met de iphone 6 plus.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 24 juni 2015 04:51]

Dat helpt niets voor de honderden miljoenen mensen die de afgelopen jaren apparaten met 8 of 16 GB hebben gekocht en wel straks gewoon naar iOS9 willen updaten.

Kortom, erg nuttige functie.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juni 2015 00:30]

Helpt ook niet voor mensen met 128 GB apparaten die nokje vol apps, muziek en foto's staan. Ja,die zijn er.
Ik had een 16GB iPad van het werk en ben hier ook een aantal malen tegenaan gelopen; zeer irritant probleem. Sowieso is de 16GB versie aan de krappe kant; je mag blij zijn dat je zonder apps +/- 12GB storage hebt.

En dumpen in de Cloud? iCloud is met 5GB ook erg karig. Gelukkig heb je alternatieven zoals Mega.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 23 juni 2015 22:04]

Dit vindt ik het grootste minpunt van ios, storage is lastig te beheren. Wanneer je telefoon aansluit zie je 2-4 gb aan "other" staan, ik kan nergens herleiden waar dit vandaan komt.

Als ik mijn apps erop na tel zou ik max 5-6 gb inbeslag hebben, helaas neemt ios veel opslag in gebruik.

Dit is overigens het enige minpunt van iOS, voor de rest zeer tevreden! Werkt een stuk makkelijker dan Android, en voelt stabieler en sneller.
Dit is overigens het enige minpunt van iOS, voor de rest zeer tevreden! Werkt een stuk makkelijker dan Android, en voelt stabieler en sneller.Dit vindt ik het grootste minpunt van ios, storage is lastig te beheren. Wanneer je telefoon aansluit zie je 2-4 gb aan "other" staan, ik kan nergens herleiden waar dit vandaan komt.
Nee, android is lekker

Last May we revealed that the 16GB Samsung Galaxy S4 actually has less than 9GB of usable memory. It’s now eight months on but despite testing a bagful of new phones we can confirm that Samsung’s celebrated smartphone powerhouse is still the biggest memory hog we’ve seen.
In fact, out of the Samsung Galaxy S4’s supposed 16GB, only 8.56GB (or 54%) is actually available for you to use.
http://blogs.which.co.uk/...g-s4-still-in-last-place/

Makkelijk, ff roepen dat het zo niet goed is...


Apple's 8GB iPhone 5c offers just 3.7GB less storage than Samsung's "16GB" flagship Galaxy S4
http://appleinsider.com/a...s-16gb-flagship-galaxy-s4

Let wel, een 8Gb iPhone heeft "maar" 3.7 GB ruimte minder. ten op zichte van een 16GB (!!) Samsung telefoon.
" It ships with 4.9GB available to users" Dit is met 3GB aan iWorks apps. die je niet hoeft te installeren, dus jemig, wat is IOS een geheugen vreter...

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 24 juni 2015 00:51]

Er meteen ook weer zo'n Apple versus Samsung argument van maken het moment dat iemand zonder nadere verwijzing een beetje kritisch is over iOS.. even serieus.

Iphones zijn gewoon gierig kwa ruimte. Het is helemaal waar. Het fijt dat een Samsung model nog gieriger is maakt dat argument niet zwakker.

Bovendien kan je in die Iphones geen SD kaartjes doen. Wat eigenlijk het voornaamste probleem daarmee is. Ik heb zelf een Iphone, maar om de opslagruimte hoef je het niet te doen. Tenzij jij belachelijk veel geld wilt uitgeven aan een paar GB extra.
Zo belachelijk veel geld kost dat niet meer voor §0,99 per maand heb je al 20gb icloud storage. Dit is voor de doorsnee gebruiker meer dan voldoende. Laten we inderdaad geen merken gaan bashen, maar is het niet een klein beetje vreemd dat samsung hun nieuwste vlaggenschip toestel geen verwijderbare batterij heeft? What is next? Geen sd slot meer?
Wat moet ik nu met iCloud storage? Dan moet ik die zooi eerst weer downloaden alvorens ik het kan gebruiken. We hebben het hier over local storage.
Ben het met je eens over de fysieke storage, in mijn ervaring nemen fotos de meeste ruimte in dus is icloud een goede oplossing aangezien je fotos niet weer lokaal op hoeft te slaan. Maar het neemt niet weg dat er nog apps zijn die 2Gb zijn inderdaad maar we zullen zien of ios 9 ons daarbij gaat helpen.
Ja leuke die storage maar je kunt er geen apps op installeren. Een programma als TomTom zit al op de 2GB (west Europa)
Groot voordeel is wel dat de S6 en S6 Edge vanaf 32 GB opslagruimte verkocht worden.
Hoelang is dat geleden? Je telefoon aansluiten? Je kijkt eenvoudig onder intstellingen/gebruik en kunt dan exact zien welke app hoeveel ruimte in beslag neemt; zo ook voor foto's, video's en muziek.
Nou wat zou dit toch zijn? Je OS misschien? Alle firmware bestanden en libraries die je nodig hebt om er wat mee te kunnen doen mischien al gedacht aan sms berichten en telefoondata? Of uberhaupt appdata (dat hoeft namelijk niet per se onder apps te vallen).

Die 2-4GB die je nu zogenaamd mist heb je erg hard nodig. Dit bevat onder andere alle software die er voor zorgt dat je toestel uberhaupt werkt.
Gelukkig heb je alternatieven zoals Mega.
Offtopic:
Kan je daar ook reservekopietjes heen sturen van je iOS device?
Nee. Maar wel je foto's en video's.
Die apps hoeven niet in je eigen iCloud account opgeslagen te worden, die kunnen natuurlijk gewoon opnieuw uit de app store komen. Het enige wat het updateproces moet doen is bijhouden welke apps geinstalleerd staan, de grootste 20 (o.i.d) verwijderen en na de update weer laten installeren uit de App Store.
iCloud kun je voor 99 cent per maand upgraden naar 20GB. Toegegeven, het kost extra geld, maar 20GB is prima werkbaar als backup plekje en iCloud is heel goed geÔntegreerd. Daarnaast, een euro per maand...
Hmm op zich handige feature om de opslagruimte te beheren voor updates. Maar om dat nou als 1 van de belangrijkste features te noemen? Ik update al jaren standaard vanaf mn PC met een ouderwets kabeltje. Hoef ik niet moeilijk te doen om apps fotos etc te verwijderen en weer terug te zetten..
Er zijn ook mensen die dat niet willen, en er zijn ook mensen die elke drempel als een reden zien om dan maar geen onderhoud te plegen aan hun apparaten, en dan achteraf de fabrikant de schuld geven als er iets niet werkt om dat ze niet bij gebleven zijn.
Enige probleem voor mij is dat (in ieder geval in beta 1) de Family Guy game niet functioneerd in iOS 9 .. :9 . Verder vind ik het heel vlot aanvoelen, maar ben alleen al om die reden terug gegaan naar iOS 8. (Ik las eerder dat de batterij verbruik flink verbeterd is tegenover beta 1.)
Snap die foto watchfaces in WatchOS 2 niet echt. De huidige watchfaces zijn net zo mooi omdat je geen zwarte rand hebt op het scherm. Of ten minste je het niet omdat de watch face mooi overloopt. Als je en foto als achtergrond gebruikt krijg je van die lelijke bezels :?
In iOS 9 zit naar verluidt een programma om apps tijdelijk te verwijderen om plaats te maken voor systeemupdates. Na installatie worden de verwijderde apps automatisch weer teruggezet en wordt alle data hersteld, zodat gebruikers geen hinder ondervinden.
Dat is wel een interessante oplossing.
Toch lijkt het me nog behoorlijk lastig op 16GB modellen. M'n iPad Air heeft bijvoorbeeld iets van 2.1GB vrije ruimte over na het laden van wat apps. Bij sommige iPhone's was dat nog veel en veel minder bij de update naar iOS 8; en voor sommigen juist nog meer dan dat en faalde 't nog steeds. ;)
Kortom: er is wat ruimte nodig

De grootste consumer is bij mij Spotify. Dan kan je gaan kiezen:
- Ik ga allerlei kleine apps maar verwijderen, haal ik het dan alsnog wel om x vrij te maken voor de update?
- Ik zeg dat ie Spotify moet verwijderen, maar dan moet ie ff ~8GB in de cloud donderen puur om even een update te installeren

Dat is toch ook redelijk ongewenst.
Zeker als je onderweg wilt updaten of in een land zit met datalimieten. :')
Maarja, als je een paar gig moet vrijmaken: dan wil dat niet altijd lukken met slechts een paar apps.
Waarschijnlijk is het juist nog effectiever om juist bijvoorbeeld alle foto's en video's tijdelijk te verwijderen. Maar lang niet iedereen wil z'n foto's/video's in iCloud hebben; en dat is natuurlijk meer dan terecht met alle grote security problemen die daar bekend mee zijn. Dus wat moet je dan doen? Juustem, alsnog zelf maar naar de PC zetten, verwijderen, updaten en herstellen. En dat terwijl updaten via de PC vaak minder ruimte vereiste. Of het dus de oplossing is...?

Misschien snap ik het verkeerd, maar waarom werken de iOS updates niet beter met incremental update provisioning? Of gebeurt dat al?
Het lijkt me toch dat nog altijd tussen de verschillende versies een behoorlijk deel van de codebase niet zal afwijken. Tussen major versies is 't lastig natuurlijk, maarja.
Dit is waar SD kaartjes zo goed van pas kunnen komen. :P
Waarschijnlijk zijn de pcs van de gemiddelde pc gebruikers lang niet zo goed beveiligd als icloud, daarnaast denk ik ook niet dat een doorsnee hacker er uitdaging in ziet om iemand onbekends te hacken en de fotos van iemand zijn/haar vakantie te stelen. De hackers pakken de mensen die te chanteren zijn, zet je geen naaktfotos of iets dergelijks op icloud heb je waarschijnlijk niks te vrezen.

De kans dat er per ongeluk malware op je pc glipt is denk ik groter dan dat je icloud account gehackt wordt. Ikzelf heb een eigen server en daarnaast ook icloud, ik ben ook iemand die liever zijn fotos fysiek heeft, maar niet iedereen heeft een server of nas tot zijn/haar beschikking. En in mijn ervaring hebben heel veel mensen geen flauw idee wat ze op hun computer binnen krijgen en installeren, ik verzorg ssd installaties inclusief backups van de oude hdd/ssd en wat ik ooit zie bij mensen wat ze er op hebben staan (bijv gisteren een man: 277.000 temporary internet files, waarvan 4850 malware bestanden, en maar porno blijven kijken he :) haha)

Persoonlijk denk ik dus dat veel mensen een veiligere plek hebben op icloud dan hun met malware besmette en met internet verbonden thuis pc/laptop.

Natuurlijk begrijp ik dat dit niet geldt voor de meeste tweakers onder ons
Gratis tip m.b.t. schrijven: less is more. Je herhaalt jezelf heel vaak en als je de kern van je boodschap bekijkt, had je dit ook in drie zinnen op kunnen schrijven i.p.v. 5 alinea's.

Even inhoudelijk: wat is precies je probleem? Je wordt niet gedwongen om 8 GB in de cloud te doneren en alsnog: het kan toch gewoon? Het duurt alleen wat langer. In dat geval ga je slapen en als je wakker bent staat al je Spotify-spul er weer op. Prima toch. Dit is echt zeiken om het zeiken.

Verder weet je niet echt hoe iOS werkt. Foto's en video's staan middels iCloud-fotobibliotheek al automatisch in de cloud en worden automatisch lokaal verwijderd als je te weinig ruimte hebt, niet alleen als je wilt updaten. Ten tweede werkt iOS wel met incrementele updates, alleen major versies zijn alsnog >1 GB.

Verder is dit niet waar SD-kaartjes goed van pas komen. Een cloudoplossing is oneinding veel makkelijker dan met SD-kaartjes kloten, behalve in geval van extreme use cases. Jouw use case zal waarschijnlijk niet zo vaak voorkomen, want ik gok zomaar dat Apple de minimale hoeveelheid apps verwijdert zodat dit akkefietje zo snel mogelijk gepiept is..
Ik snap het punt wel van whatsapphack. Het gaat niet zo 123 over het heen en weer pompen van data maar eerder of het wel nuttig is om bijv. 8gb heen en weer te pompen. In Nederland lukt dat wel in een nachtje.
Maar sommige landen is dat nog een week plan. Dan is het absoluut niet wenselijk om zo'n grote library van data te migreren.

Dan is het veel rendaler om 10 apps van 150mb weg te gooien.
Ik zou dan liever een optie erbij zien dat als ik mijn iDevice aan de PC kan koppelen(USB of Wi-Fi) dat hij dan lokaal daar een backup maakt en die terug migreert.
Maar sommige landen is dat nog een week plan. Dan is het absoluut niet wenselijk om zo'n grote library van data te migreren.
Gelukkig heb je de optie om te weigeren.
Dan is het veel rendaler om 10 apps van 150mb weg te gooien.
Klopt, dat zal Apple ook heus wel doen. Daarom is het hele voorbeeld van 8 GB Spotify onnozel.
Ik zou dan liever een optie erbij zien dat als ik mijn iDevice aan de PC kan koppelen(USB of Wi-Fi) dat hij dan lokaal daar een backup maakt en die terug migreert.
Dat kan ook gewoon.
Klopt, dat zal Apple ook heus wel doen. Daarom is het hele voorbeeld van 8 GB Spotify onnozel.
Hoezo nou weer onnozel? :)

iPad Air 16GB: 11.8GB beschikbaar voor data.
Trek daar 8GB vanaf: hou je nog 3.8GB over.
De upgrade van iOS 7 naar iOS 8 had, net ff opgezocht, een minimum van 4.7GB vrij nodig.

... Hoeveel apps je dus ook wil gaan verwijderen: met die Spotify data op je iPad, krijg je dus alsnog never nooit genoeg ruimte vrij voor die update. ;)
Zo onnozel lijkt dat voorbeeld me dus niet...

Dat gaat dan enkel werken als Apple kan bepalen hoeveel data van een app het tijdelijk weg kan halen om voldoende ruimte vrij te maken, en hoeveel ruimte er kan blijven staan. Slechts een deel van de data weghalen dus. De vraag is echter of Apple dat betrouwbaar kan vaststellen, en met DRM content is dat soms enigszins lastig... Plus verhoogde kans op corruptie.
Nu is dat niet zo'n ramp met gedownloade muziek: maar Spotify is niet het enige voorbeeld dat in dit scenario geplaatst kan worden.

Slechts het absoluut noodzakelijke deel van de data van een app die veel vreet tijdelijk weghalen zou dus een optie kunnen zijn, de vraag is hoe ze dat zouden willen realiseren.
De upgrade van iOS 7 naar iOS 8 had, net ff opgezocht, een minimum van 4.7GB vrij nodig.
Maar dit gaat over iOS 9 en daar heb je veel minder ruimte voor nodig, dus het is onnozel.
Mja, je schrijft het nu heel snel af als onnozel, maar het probleem is toch echt reeel en blijft gewoon staan...
Je schiet het nu enkel af omdat je vasthoudt aan het genoemde verbruik in mijn post, maar dat kan natuurlijk hoger zijn. Dat dit nog uitgelegd moet worden is jammer.

Maar goed, als je perse een gewijzigd voorbeeld wilt zien:
Prima, je hebt voor iOS 9 wat minder ruimte nodig.
We veranderen het voorbeeld:
- Spotify verbruikt meer dan 8GB, het verbruikt 10.5GB voor synced muziek
- Er staan 250MB aan foto's op het apparaat
- Nog een paar kleine apps, zoals Netflix en Youtube.

11.7 - 10.5GB = 1.2GB vrije ruimte resterend.
- De foto's: 0.95GB vrije ruimte resterend
250MB aan overige apps: 0.7GB resterend.

Op welke manier wil je nu ruimte vrij gaan maken?
ALLE andere apps verwijderen = nog steeds maar 0.95GB vrij, dat is dus niet genoeg voor de iOS 9 upgrade.
Alle foto's tijdelijk verwijderen: gaat lang niet altijd, en wordt hier ook niet per definitie aangedragen als oplossing. En zelfs gecombineerd (Alle andere apps + alle foto's verwijderen) is er nog steeds maar 1.2GB vrij ruimte, wat ook niet voldoende is om de update naar iOS 9 te kunnen uitoeren.

Enige oplossing: Spotify zal de cloud in moeten voor de upgrade, of de gebruiker moet alsnog via de PC upgraden. (Niet perse een probleem, maar dan is het alsnog geen oplossing.)

Ergo: same sh*t, different day. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juni 2015 23:18]

Een extreme use case bedenken waarin een bepaalde oplossing niet werkt kan iedereen.

In de praktijk is dit geen issue aangezien niemand alleen Spotify op zijn iPhone heeft.

Voor die enkele gebruiker bij wie dat wel het geval is, zijn er alternatieven.

Kortom, jouw kritiek is niet relevant.
Een extreme use case bedenken waarin een bepaalde oplossing niet werkt kan iedereen.
Het hele probleem is dat op de 16GB modellen dit helemaal niet zo'n extreme usecase is hoor... o0
Waarom denk je anders dat er miljoenen mensen waren die problemen hadden met het upgraden van hun 16GB model? ;)
Dat kwam door uiteenlopende zaken, en ja: ook door de usecases waar ik het over had, en die zijn echt niet smal...

Er zijn behoorlijk wat mensen die hun telefoontje voornamelijk gebruiken voor een combinatie van een of allen van het volgende:
- Media speler (Lokale MP3's en/of streaming diensten als Spotify)
- WhatsApp/Facebook
- Een app als Nu.nl of Upcomming
- Browsen
- Camera

Met slechts een zeer summiere hoeveelheid van 16GB, waarvan ~11GB bruikbaar, is zeker het media speler en foto gedeelte een behoorlijk probleem dat het apparaat heel erg snel vol kan laden; terwijl die data lang niet altijd ff naar de cloud gestuurd kan worden.
Ik denk dat je dat onderschat. :)

Ik zal er zelf geen last van hebben met m'n iPhone gezien die ruim 70GB vrij heeft, maar voor m'n iPad; waar ik dus heel erg veel Spotify muziek op heb staan (jou "extreme" geval, terwijl ik het niet meer dan normaal vind; maar goed :)), hou ik m'n hart vast hoeveel ik nu weer eruit moet gaan gooien. (Vorige keer was dat dus Spotify, en mocht ik weer alles overnieuw gaan sychroniseren.)

Ik weet niet of je Spotify gebruikt, maar ik denk dat je echt onderschat hoeveel mensen het gebruiken: en hoeveel GB aan data daarbij gesynchroniseerd wordt puur om dataverkeer te besparen...
Voor die enkele gebruiker bij wie dat wel het geval is, zijn er alternatieven.
Dat heb ik niet ontkend, maar het gaat hier niet om die alternatieven: maar om de nieuwe techniek...
Kortom, jouw kritiek is niet relevant.
Wel aan het onderwerp waar het om gaat...


Trouwens, als je voor de update ook gelimiteerd wordt aan die 5GB iCloud opslag kunnen we natuurlijk helemaal lachen. ;) Mag je gaan betalen om te upgraden, woei.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juni 2015 23:42]

Het is veel logischer dat de app gedeletet wordt inclusief de mp3's, maar dat er van de bestandslijst een back-up gemaakt wordt en dat die bij het terugzetten weer opnieuw wordt gedownload van Spotify.

De meeste mensen hebben dagelijkse back-ups in de cloud van alle kritieke onderdelen, dus het zal weinig extra moeite kosten om delen uit die back-up terug te zetten. Spotify mp3's staan standaard al niet in die back-up.

Ik geef het dan ook weinig kans dat die mp3's tijdelijk naar de cloud worden geback-upt.

Dat gezegd hebbend is dit gewoon een leuke innovatie functie die voor de meeste personen gelijk de problemen tijdens het updaten oplossen. Ik vind het dan ook onnodig om nog langer hierover spijkers op laag water te zoeken. :)
Gratis tip m.b.t. schrijven: less is more. Je herhaalt jezelf heel vaak en als je de kern van je boodschap bekijkt, had je dit ook in drie zinnen op kunnen schrijven i.p.v. 5 alinea's.
Bedankt voor de tip...
... Maar ik schrijf zoals ik wil schrijven, met de content die ik wil dat mijn post bevat en omschreven op de manier waarop ik het wil omschrijven.
Ik herhaal mezelf overigens nauwelijks in de post hierboven, maar dat terzijde.

Hou jij je bezig met hoe jij je posts schrijft, dan hou ik me bezig met die van mij. :)
Even inhoudelijk: wat is precies je probleem? Je wordt niet gedwongen om 8 GB in de cloud te doneren en alsnog: het kan toch gewoon? Het duurt alleen wat langer. In dat geval ga je slapen en als je wakker bent staat al je Spotify-spul er weer op. Prima toch. Dit is echt zeiken om het zeiken.
Gratis tip: lees een post, voordat je hem afkraakt. ;)

Ik ben niet aan het zeiken, en zeg helemaal niet dat ik per se een probleem heb. Je schiet ieeeets te snel in de verdediging.
Ik zeg enkel dat het geen ideale oplossing is, en dat er gekeken zou moeten worden naar iets beters... Daarnaast is er ook nog het probleem dat lang niet iedereen te allen tijde de luxe heeft om zomaar 16GB extra aan data te verzetten puur voor een update. Je verstookt dus tig gig aan data, voor een update die veel minder groot is. En ja, dat kan voor sommige mensen een probleem zijn.
Ook wil lang niet iedereen graag dat de telefoon functies mogelijk niet bruikbaar zijn. Stel hij is niet klaar als je wakker wordt: sommige mensen zullen, bij het verwijderen van bepaalde apps, dan een enorm probleem hebben. De afhankelijkheid van het toestel kan groot zijn, zeker in sommige zakelijke kringen.

Je moet niet alleen denken in termen van het luxe Nederland waar iedereen WiFi heeft met behoorlijke snelle verbindingen, en veelal onbeperkt.
Ik zeg dus enkel dat de oplossing lang niet altijd optimaal zal zijn, en het lijkt me vreemd om dat te ontkennen.
Verder weet je niet echt hoe iOS werkt.
Misschien dat ik daarom ook de vraag stelde? ;)
Foto's en video's staan middels iCloud-fotobibliotheek al automatisch in de cloud en worden automatisch lokaal verwijderd als je te weinig ruimte hebt, niet alleen als je wilt updaten.
Dat is trouwens niet waar. Dat is het eerste dat ik uit heb geschakeld op m'n iPhone. Ook bij reserve kopietjes mag deze data absoluut niet naar iCloud gezet worden.
No way dat m'n foto's en video's op iCloud komen te staan. Dat zou ik doen als het veilig was, maar dat is het absoluut niet. iCloud is zo lek als een mandje.
Derhalve draag ik zelf zorg voor de backups en de beveiliging ervan.

Je moet dus niet zomaar aannemen dat dit altijd in de cloud staat. Zeker na bepaalde events met iCloud zijn een behoorlijk aantal mensen "aware" geworden van het probleem met clouddiensten en het klakkeloos uploaden van al je kliekjes, en hebben derhalve die functionaliteit uitgeschakeld. En dan gaat het er niet eens om of het pikante foto's zijn: sommige mensen, zoals ik, zijn gewoon gesteld op hun privacy. Mijn foto's zijn mijn foto's, punt.
Ten tweede werkt iOS wel met incrementele updates, alleen major versies zijn alsnog >1 GB.
Prima, dat was de vraag. Dank voor het antwoord.
Verder is dit niet waar SD-kaartjes goed van pas komen. Een cloudoplossing is oneinding veel makkelijker dan met SD-kaartjes kloten, behalve in geval van extreme use cases.
Voor mensen met de luxe van een oneindig abonnement wellicht wel, al is de cloud:
1.) Een data verstoker
2.) Data verstoken kost energie
3.) De cloud is niet veilig voor al je data

Een SD kaart is inprikken, data kopieren (wat veel sneller zal gaan dan via je internet verbinding), update uitvoeren, terug kopieren, klaar.
No way dat een cloud makkelijker is, tenzij je het inderdaad over 1 a 2MB aan data hebt. De problemen met de upgrade van iOS 7 naar iOS 8 waren van veel grotere omvang dan dat. Leuk als je in een gebied woont met ruk internet. ;)

Het is lang niet altijd zo rooskleurig.
Is het echt een probleem? Niet perse, dat hoor je mij niet zeggen. Maar ideaal...? Nee, dat ook niet altijd.
want ik gok zomaar dat Apple de minimale hoeveelheid apps verwijdert zodat dit akkefietje zo snel mogelijk gepiept is..
Ongetwijfeld, maar die moeten bij elkaar alsnog voldoende ruimte vrijmaken. Zowel voor de download, het uitpakken en de backup die gedraaid wordt.
En dat zijn behoorlijk wat gigs. Zo'n 5 a 6GB was het met iOS 7 -> iOS 8 als ik het me goed herinner. Dat krijg je lang niet altijd zomaar met wat apps voor elkaar. :)

Don't get me wrong: het is mooi dat ze extra opties gaan bieden om het probleem op te lossen hoor, absoluut! Maar ik denk niet dat het voor iedereen zondermeer gaat werken.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juni 2015 22:28]

Ik zeg enkel dat het geen ideale oplossing is, en dat er gekeken zou moeten worden naar iets beters...
Niks is ideaal. Zeggen dat iets niet ideaal is, vind ik een open deur, zeker als er gewoon al een prima lokaal en volledig offline alternatief is dat voor iedereen werkt.
Daarnaast is er ook nog het probleem dat lang niet iedereen te allen tijde de luxe heeft om zomaar 16GB extra aan data te verzetten puur voor een update. Je verstookt dus tig gig aan data, voor een update die veel minder groot is.
Voor iOS 9 heb je maar iets van ~1 GB ruimte nodig, dus die 16 GB mag je door 16 delen. :)
Voor mensen met de luxe van een oneindig abonnement wellicht wel, al is de cloud:
1.) Een data verstoker
2.) Data verstoken kost energie
3.) De cloud is niet veilig voor al je data
Je hebt toch gewoon WiFi voor dit soort dingen? Als je een beperkt data abo, ga je nooit zonder WiFi updaten. Lijkt me logisch.

Verder is de cloud niet 100% veilig, maar wat wel? Niets is 100% veilig. Met tweestaps verificatie is iCloud volgens mij behoorlijk veilig, of denk jij daar anders over?
Een SD kaart is inprikken, data kopieren (wat veel sneller zal gaan dan via je internet verbinding), update uitvoeren, terug kopieren, klaar.
No way dat een cloud makkelijker is, tenzij je het inderdaad over 1 a 2MB aan data hebt. De problemen met de upgrade van iOS 7 naar iOS 8 waren van veel grotere omvang dan dat. Leuk als je in een gebied woont met ruk internet. ;)
Ik tel in jouw sd-kaart oplossing iets van 6 handelingen t.o.v. 1 in de oplossing van Apple in dit nieuwsbericht. Lijkt me duidelijk dat de cloud wint qua gebruiksgemak.
En dat zijn behoorlijk wat gigs. Zo'n 5 a 6GB was het met iOS 7 -> iOS 8 als ik het me goed herinner. Dat krijg je lang niet altijd zomaar met wat apps voor elkaar. :)
Het is geen 5 GB, maar stel dat het het wel was. Dan krijg je dat wel met apps voor elkaar, want al je data staat in apps.
Voor iOS 9 heb je maar iets van ~1 GB ruimte nodig, dus die 16 GB mag je door 16 delen.
Extra data. ;)
Ik doelde op 8GB up en 8GB down voor het versturen van data naar de cloud.
Je hebt toch gewoon WiFi voor dit soort dingen? Als je een beperkt data abo, ga je nooit zonder WiFi updaten. Lijkt me logisch.
De meeste mensen in Nederland wel, absoluut. :)
In veel andere landen helaas niet.
Verder is de cloud niet 100% veilig, maar wat wel? Niets is 100% veilig. Met tweestaps verificatie is iCloud volgens mij behoorlijk veilig, of denk jij daar anders over?
Nee, niets is 100% veilig. Maar dat betekend niet dat je niet moet kiezen voor 99% veiligheid in plaats van 90% veiligheid, als je dat kan zonder veel impact. :)

Ja, daar denk ik anders over. iCloud beveiliging kan omzeild worden, oa via lekken in iOS die nochtans nog steeds niet gedicht zijn.
Daarnaast heeft Apple in het afgelopen jaar wel bewezen enorm veel steken te hebben laten vallen met de beveiliging van iCloud.
Derhalve vertrouw ik het voorlopig nog maar even niet totdat alle lekken gedicht zijn en het bewezen veilig is. ;) Dat gaat nog wel ff duren.
Ik tel in jouw sd-kaart oplossing iets van 6 handelingen t.o.v. 1 in de oplossing van Apple in dit nieuwsbericht. Lijkt me duidelijk dat de cloud wint qua gebruiksgemak.
2 handelingen:
- Kaartje erin
- Kaartje eruit
De rest gaat automatisch. Dat leek me voor de hand liggen. :)

Voor de enorme snelheidswinst, en het extra stukje veiligheid dat je krijgt, lijkt me dat die 10 seconden extra werk wel waard. :)
Het is geen 5 GB, maar stel dat het het wel was. Dan krijg je dat wel met apps voor elkaar, want al je data staat in apps.
Sure, maar dat ligt er maar net aan hoeveel data er per app wordt opgesnoept of het verwijderen resultaat heeft: of lijdt tot het uploaden van grote hoeveelheden data.
En dat was dus waar ik 't over had. ;)

Dat je met iOS 9 wellicht minder ruimte nodig hebt: dat zou kunnen. Doch op 16GB modellen kan ook dat een probleem zijn. :)

Hoe kom je aan 1GB trouwens? Als het OS 1GB is, dan is 1GB vrije ruimte natuurlijk absoluut niet voldoende om de update daadwerkelijk uit te kunnen voeren.
Het lijkt me dat de upgrade naar iOS 9 toch wel wat meer data omvat dan louter zo'n 350 a 500MB? Ik gok dat die 1GB de grootte van de download is, maar dan ben je er nog niet. Vandaar: benieuwd naar hoe je aan deze info komt. :)
Onnodig veel woorden gebruik je. Ik vat het even samen tot de kern.

1. Als je geen wifi ťn geen goede dataverbinding hebt, dan is fysieke backup de beste oplossing. Die oplossing is er. Dus wat je probleem is, ik snap het echt niet.

2. Een sd-kaart is niet per definitie veiliger dan de cloud. Voorbeeld: jouw huis vliegt in brand: sd-kaart weg. Mijn huis vliegt in brand: niks kwijt.

3. Hoeveel ruimte je nodig hebt is een zinloze discussie, maar het is iig geen 8 GB, eerder 2-3 GB (ruime schatting).

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 juni 2015 23:19]

Ja je kan blijven flamebaiten door te proberen van mij te eisen dat ik ga schrijven zoals jij dat perse wilt zien, maar ik zal nog 1x voor je in herhaling vallen en daarna alle opmerkingen hierover negeren: ik pas m'n schrijfstijl niet voor je aan, punt. Als je er niet tegen kan, dan negeer je m'n posts maar. Even goede vrienden. :)

Dan:
1.) Je lijkt de initiele probleemomschrijving alweer vergeten te zijn. Voor die groep mensen icm te weinig ruimte EN veiligheidseisen, is de fysieke backups niet de beste oplossing, maar altijd *de enige* oplossing.

Ja, die oplossing is er, maar wat boeit dat? :)
Je zegt dat ik veel herhaal, dan is het des te vreemder dat je nog altijd essentiele zaken lijkt te missen: ik heb geen probleem.

Er wordt hier een "oplossing" aangeboden voor de problematiek omtrent de vrije ruimte die noodzakelijk is om de upgrade uit te voeren.
Mijn stelling is dat dit niet ideaal is, en voor veel mensen over de wereld totaal geen oplossing zal gaan bieden.

Ik zeg niet dat dit een probleem is; want uiteindelijk hebben veel mensen ook met iOS 7 -> 8 gewoon geupgrade via iTunes zonder heel erg veel ruimte vrij te hoeven maken. Dat ging prima.
Maar we hebben het hier over een nieuw systeem: en ik richt me in mijn post op dat systeem en de mogelijke problemen daarvan.

Dat er alternatieven zijn om de problemen alsnog op te lossen: daarvan heb ik nergens gezegd, noch gesuggereerd, dat dit niet zo zou zijn. :)
Die alternatieven zijn er, maar als je daar gebruik van moet maken, wat zegt dat dan? Juustem, dat dit nieuwe stukje technologie het probleem dus niet altijd oplost. En wat was dat? Juist, mijn hele punt. ;)

Zie, we komen er uiteindelijk wel. :)


2.)
Nee, het is niet perse veiliger.
Maar dat voorbeeld kan twee kanten op werken.
Als jij enkel volledig afhankelijk bent van de cloud en daar al je spul opslaat, en zelf geen kopietjes maakt: dan is de veiligheid evenredig. Ik acht de kans dat m'n huis in de fik vliegt kleiner dan dat een bedrijf mijn data kwijt raakt. ;)

Daarom is het ook van essentieel belang dat men meerdere backups maakt. Zo kan je bijvoorbeeld toepassen:
- Backup naar SD kaart
- Backup op externe harde schijf
- Encrypted backup ook nog eens uploaden naar een prive server of cloud (En dan expliciet niet enkel vertrouwen op de beveiliging van de cloud zelf, maar op je eigen encryptie.)

Het is toch redelijk algemene kennis dat je nooit moet vertrouwen op 1 enkele backup. :) Als je dat doet, zit je zowel met de cloud als met de SD-kaart in hetzelfde schuitje: je kan je data altijd kwijtraken.

3.) Voorbeeld reeds aangepast in andere reactie.
1. In feite zeg je dat de geboden oplossing niet onder alle denkbare omstandigheden de beste oplossing is. Dat is een onfalsifieerbare uitspraak, ik zie daarom de relevantie niet.

2.
Nee, het is niet perse veiliger.
Fijn dat je me eindelijk gelijk geeft.

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 juni 2015 23:37]

1.)
Je ziet de relevantie niet? Dit topic gaat onder andere over die nieuwe functie, en voorheen waren er problemen op dit gebied. (Hence the new feature, who would have thought of that!? ;))
Hoe je de relevantie dan niet kan zien is mij echt een raadsel... Dat het inderdaad een probleem kan zijn (Fijn dat je me eindelijk gelijk geeft. ;)) betekend opeens dat je er daarom niet over mag discussieren...? Rare redenatie. :)
Het is dus wel degelijk relevant als we het hebben over de probleemoplossing. ;)

Dan houden we het er maar op dat ik het toch nooit duidelijk aan je kan maken, anders blijf ik inderdaad in herhaling vallen om te proberen het uit te leggen aan je. :)

2.)
Ja en nee. In het geval van data verlies is de "veiligheid" nagenoeg hetzelfde.

Het ging echter om veiligheid van ongeauthoriseerde third-party access, niet om veiligheid tegen verlies van je data... De kans dat iemand inbreekt op je iCloud is *vele* malen hoger dan dat iemand je SD kaartje jat *en* de data weet te benaderen (indien encrypted): dus in dat geval is de SD kaart toch nog altijd veel veiliger en heb je in dat geval dus nog steeds geen gelijk. ;)
Maar goed, ook dat verschil en de relevantie zal je waarschijnlijk niet willen inzien...


Ik geloof dat ik intussen in al veels teveel flamebaits van je heb gehapt: dus ik laat het hier maar bij tenzij je nog een werkelijk serieuze en inhoudelijke reactie hebt.
Fijne avond!
Het gaat om een objectieve benadering:

Wat is sneller, efficiŽnter, goedkoper?

Dat iets meer handelingen vereist, wil niet per definitie zeggen dat het minder snel, efficiŽnt en/of goedkoper is. Wat gebruikersvriendelijker is, is een puur subjectieve benadering. Dit kun jij vinden. Natuurlijk. Geen probleem. Enjoy The Cloud.

Ik kies liever voor snelheid, efficiŽntie en controle over m'n bestanden lokaal. Conservatief wellicht, maar die 6 handelingen zorgen uiteindelijk voor enorme snelheid winst. En is het dus efficiŽnter. Mijn wijsvinger kan die 6 klikjes wel aan...
Waar zeg ik gebruiksvriendelijk? Ik zeg gebruiksgemak. Hoe minder je moeite hoeft te doen, hoe gemakkelijker. Met een cloudoplossing kan je alle denkbare manuele handelingen handelingen automatiseren. Daarmee is een cloudoplossing nagenoeg altijd gemakkelijker.

Of het beter is, hangt af van de waarde die je hecht aan gemak.
Waar zeg ik dat jij dat zegt? Ik geef een verschil aan tussen subjectieve en objectieve benadering. Ik quote je nergens.... 8)7

Er is slechts datgene beter (of slechter), wanneer een waarde aan datgene wat iemand belangrijk vindt wordt gekoppeld. Voor jou lijkt dat het automatische karakter van een cloud oplossing, als ik je posts zo doorlees. Bij mij ligt dat duidelijk anders. Nogmaals, snelheid heeft bij mij (altijd) voorrang (mits veilig, kwaliteit borging toegepast kan worden). Dus in de praktijk kies ik voor de snelle weg. Niet de weg met de minste handelingen. Irrelevant m.i.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 23 juni 2015 23:30]

Kortom, jij hecht meer waarde aan snelheid dan aan gemak en daarmee is de cloud voor jou niet beter. Dat kan en dat mag.
Verder is dit niet waar SD-kaartjes goed van pas komen. Een cloudoplossing is oneinding veel makkelijker dan met SD-kaartjes kloten, behalve in geval van extreme use cases. Jouw use case zal waarschijnlijk niet zo vaak voorkomen, want ik gok zomaar dat Apple de minimale hoeveelheid apps verwijdert zodat dit akkefietje zo snel mogelijk gepiept is..
Waarom ga je er vanuit dat iedereen gebruikt maakt van de cloud? Als je veel reist is het gebruik maken van de cloud helemaal niet zo fijn. Ik kan zelf 10 tb opslaan op mijn Ondrive en hiermee muziek naar mijn smartphone streamen, maar dat vreet alleen maar accu. Zelf download ik al mijn muziek en zet het op mijn 32 GB sd-kaartje.

Zou eigenlijk eens tijd worden dat Apple SD-kaart gewoon gaat supporten. Bij Microsoft kan je apps en muziek/films erop zetten , en als je main opslag vol is kan je de update files vanaf je SD-kaart installeren. Dan heb je tenminste niet meer het gezeik wat men heeft als je een 8GB of 16GB model hebt.
Ik kan prima lezen. Je maakt de opmerking dat het klooien met lokale opslag maar onhandig is en dat gebruik maken van de cloud de oplossing is. Mijns inziens is dit niet voor elke situatie handig.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juni 2015 22:33]

Klopt. Qua gebruiksgemak is de cloud in principe superieur. Als gebruiksgemak niet je prioriteit heeft, maar iets anders, dan is de cloud wellicht niet superieur.
Het is maar net wat je als gebruikersgemak ziet en superieur vindt. Wat is het verschil dat je nummers lokaal hebt of in de cloud? Bij Apple moet je als je meer wilt dan 2 GB flink wat meer betalen en moet je daarbij oppassen dat je foto's niet gecomprimeerd worden (niet dat de gemiddelde IPhone mooie foto's maakt, maar dat terzijde). Noem je dat een voordeel?

Ik heb persoonlijk een langere accuduur, dan dat ik mijn eigen muziek collectie stream.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juni 2015 22:32]

Wat zeg je nou allemaal man?
Bij Apple moet je als je meer wilt dan 2 GB flink wat meer betalen en moet je daarbij oppassen dat je foto's niet gecomprimeerd worden (niet dat de gemiddelde IPhone mooie foto's maakt, maar dat terzijde).
Dat is 5GB, niet 2GB.

Verderop verwijs je naar een topic in het discussions gedeelte van de Apple website. Ik vraag me af of je het zelf gelezen hebt. Er wordt namelijk gemeld dat fotos met de volledige resolutie en kwaliteit op hun mac verschijnen en dat is precies wat ik ook ervaar. Via iCloud, email, dropbox etc. mijn fotos worden niet gecomprimeerd. Wel via Whatsapp trouwens.

Tweakers is anders van mening, de fotos die een iPhone maken worden wel als mooi beschouwd (zie de reviews). Ik neem aan dat je met mooi kwalitatief goed bedoelt.

Ik heb je ook -1 gemod met een boost, wat je zegt klopt gewoon niet. Je zegt tegen TMC dat hij een Apple bril op heeft, maar volgens mij heb jij een anti Apple bril op. Toegegeven: ik ben een Apple fan maar zeker niet blind voor Apple's tekortkomingen. Hun nieuwe Foto's app zuigt bijvoorbeeld (je kan je fotos niet meer in finder weergeven). Waarom is lightning niet op USB3.0 gebaseerd? Waarom zijn de kabeltjes van zulke slechte kwaliteit? Ik ben niet te spreken over hun aftersales. Waarom kost een 16GB iPhone nu het zelfde als in 2010?
Ik heb de link opnieuw gelezen en die klopt inderdaad niet. Ik ging er vanuit dat Apple "Optimize iPhone Storage" standaard aan heeft staan, maar blijkbaar staat dit uit.

Ik zeg ook nie dat iPhones slechte foto's maken, maar wel in vergelijking met andere toestellen. Voornamelijk in low light situaties en hoe de kleuren overkomen verliest hij het met een lumia 830. Een toestel dat bij de release helft van het geld kost en niet eens de beste camera heeft.

De eisen kunnen per persoon verschillen en blijkbaar is die van de gene die de review heeft gemaakt anders dan die van mij. Ik ben nog steeds verbaasd dat de 6 geen ois heeft.. Iets wat je wel verwacht van zo'n prijs klasse.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juni 2015 02:08]

Het is maar net wat je als gebruikersgemak ziet en superieur vindt. Wat is het verschil dat je nummers lokaal hebt of in de cloud? Bij Apple moet je als je meer wilt dan 2 GB flink wat meer betalen
Wat is precies je punt? De cloud is niet gratis, maar een sd-kaart ook niet. En al was een sd-kaart wel gratis, nog steeds is het gebruiksgemak bij de cloud hoger: 1 druk op de knop versus meerdere handelingen.
en moet je daarbij oppassen dat je foto's niet gecomprimeerd worden
Hoe kom je daar precies bij?
Noem je dat een voordeel?
Wat bedoel je met 'dat'?
Ik heb persoonlijk een langere accuduur, dan dat ik mijn eigen muziek collectie stream.
Waar heb je het over?
Wat is precies je punt? De cloud is niet gratis, maar een sd-kaart ook niet. En al was een sd-kaart wel gratis, nog steeds is het gebruiksgemak bij de cloud hoger: 1 druk op de knop versus meerdere handelingen.
Daar ging mijn verhaal het eerste instantie over. Iets wat jij handig vindt hoeft een ander niet handig te vinden. Het lokaal opslaan van muziek/films is ook maar 1 druk op de knop.

Als je van een mobile device je foto's op Icloud of wat voor cloud dienst opslaat wordt dit gecomprimeerd. Daarbij kan je met een WP (waarschijnlijk op een IOS device ook) inschakelen dat hij over het Wi-Fi de volledige foto upload.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het slechte security beleid van Apple waarbij een zeer lange tijd mogelijk was om foto's en films van iemand te downloaden. Had zelf een tool waarbij ik alleen met het invoeren van iemands email adres heel zijn Icloud kon leeghalen. Niet zo gek lang geleden was er nog een grote security flaw bekent gemaakt. Deze was al in oktober 2014 aan Apple gerapporteerd, maar hier is helemaal nog niks aan gedaan.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juni 2015 23:21]

"Verder weet je niet echt hoe iOS werkt. Foto's en video's staan middels iCloud-fotobibliotheek al automatisch in de cloud en worden automatisch lokaal verwijderd als je te weinig ruimte hebt, niet alleen als je wilt updaten."

Dat gebruikt niet iedereen. Dus... .. .sd-kaart lost dit probleem meteen op. (Nog) Een reden waarom ik bij Android als mobiele OS blijf.
Nee, dat gebruikt niet iedereen, maar het kŠn wel.

SD-kaartjes gebruikt ook niet iedereen...
Als je die 8GB in de iCloud wilt donderen dan zal Apple dat wel heel fijn vinden, dan moet je namelijk bijbetalen. De gratis variant van iCloud is slechts 5GB geloof ik, wat heel royaal is vergeleken met dropbox, maar juist behoorlijk gierig als je het met Google Drive vergelijkt.
Als je die 8GB in de iCloud wilt donderen
De apps staan al in de cloud, maw die worden indien nodig verwijderd van je device en na het installeren van de update opnieuw gedownload.

Het mooie is dat de vervolgens opnieuw gedownloade apps door het app-slicing filter gaan, dat levert een extra besparing op.
dan zal Apple dat wel heel fijn vinden, dan moet je namelijk bijbetalen
Deze feature maakt geen gebruik van je eigen iCloud storage!
De gratis variant van iCloud is slechts 5GB geloof ik, wat heel royaal is vergeleken met dropbox, maar juist behoorlijk gierig als je het met Google Drive vergelijkt.
Google's business model steekt wat anders in elkaar dan die van Apple of Dropbox.
Lees de Google drive voorwaarden maar eens door!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 juni 2015 09:55]

Jongens geen ruzie.
Iedereen +1 gegeven, omdat het kan ;)

(en ik zal wel ergens in de min weer uitkomen lol)

Nieuwe versies, ofwel het is bijna rijp voor release!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True