Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 228 reacties

Apple heeft op zijn eigen WWDC-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco de OS X-update El Capitan aangekondigd. El Capitan bevat onder meer verbeteringen aan de interface, maar ook onder de motorkap heeft Apple veel gesleuteld.

Apple belooft in OS X 10.11, met de naam El Capitan, flinke verbeteringen in de performance. Zo zouden apps 40 procent sneller moeten laden, zou het wisselen tussen software twee keer zo snel moeten gaan en moet het openen van een pdf in preview-modus zelfs vier keer zo snel gaan, belooft Apple. Het bedrijf uit Cupertino deed zijn aankondigingen op de WWDC-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco. Apple brengt de software per direct uit als bèta; in de herfst komt de nieuwe versie van OS X uit als gratis update.

Daarnaast brengt Apple zijn ontwikkelplatform Metal naar OS X. Dat platform, dat eerder al voor iOS werd uitgebracht, moet de prestaties van software die zwaar op de grafische kaart leunt verbeteren. Het platform vervangt daarbij de OpenGL-library, maar software moet er wel ondersteuning voor implementeren om ervan te kunnen profiteren. Blizzard zou echter al hebben aangegeven Metal te gaan gebruiken, evenals de ontwikkelaars van de Unreal- en Unity-engines. Ook software-ontwikkelaars als Autodesk en Adobe hebben aangegeven Metal te zullen implementeren.

El Capitan - een plek in het Yosemite-park - bevat daarnaast de nodige verbeteringen aan de interface, belooft Apple. Zo kunnen gebruikers die hun muisaanwijzer kwijt zijn de muis bewegen, waarna het besturingssysteem de locatie op het scherm aangeeft. Ook kan software in splitscreen draaien, en bevat Safari in El Capitan de optie om in één oogopslag te zien welke tabbladen geluid maken. Chrome bevat een soortgelijke functie, maar in OS X kunnen alle tabbladen in één keer worden gedempt. Daarnaast kunnen sites in Safari worden gepinned, waarbij ze aan de linkerzijde van de tabbalk worden vastgemaakt.

Tot slot bevat El Capitan de mogelijkheid om in menselijke taal te zoeken, bijvoorbeeld in het bestandssysteem, maar ook in de kalender-app. Nieuw daarbij is dat Spotlight, de zoekfunctie van OS X, kan worden losgekoppeld uit de menubalk, waarbij het venster kan worden verplaatst. Ook de grootte van het scherm kan worden gewijzigd.

OS X El CapitanOS X El CapitanOS X El CapitanOS X El Capitan

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (228)

El Capitan - Spaans voor 'de kapitein'
Dat klopt maar is niet juist, in dit geval verwijst Apple naar de bijbehorende afbeelding van het bureaublad: http://en.wikipedia.org/wiki/El_Capitan / http://nl.wikipedia.org/wiki/El_Capitan

Het is een granieten bergwand in Californië ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 8 juni 2015 19:40]

Had ik inderdaad al in de gaten. Apple heeft altijd codenames die met elkaar te maken hebben. Alleen zijn ze met Yosemite over gegaan op natuur locaties. En daarvoor alleen katachtige dieren.
Voor Yosemite was er al Mavericks, wat ook een lokatie in Californië is.
Oeps die even over het hoofd gezien 😊.
Maar blijft nog steeds natuurgebieden als thema sinds Mavericks in dit geval.
Sinds Leopard waren het dieren.
Daarvoor waren het al dieren delsol ;)

10.0: Cheetah
10.1: Puma
10.2: Jaguar
10.3: Panther
10.4: Tiger
10.5: Leopard
10.6: Snow Leopard
10.7: Lion
10.8: Mountain Lion

alleen zijn de eerste 5 versies nooit bij de code naam uitgebracht, alleen bij het nummer als naam

[Reactie gewijzigd door Ashketchum22 op 8 juni 2015 20:38]

alleen zijn de eerste 5 versies nooit bij de code naam uitgebracht, alleen bij het nummer als naam
Nee, sinds (Mac) OS X 10.2 gebruikte Apple de codenaam ook in hun marketing. De 'X' op de doos van Mac OS X 10.2 Jaguar droeg zelfs zijn pels :)

Daarnaast had de Public Beta van Mac OS X 10.0 intern de codenaam 'Kodiak', geen katachtige dus.
maar 10.0 is uitgebracht (en nog geen half jaar later vervangen door 10.1 maar dat terzijde :P) onder de naam cheetah.
Klopt. Een tijdslijntje van het ruwe begin:

– Mac OS X Server 1.0 (codenaam 'Hera') in maart 1999
– Publieke Beta (codenaam 'Kodiak') in september 2000
– Mac OS X 10.0 (codenaam 'Cheetah') in maart 2001

En de broodnodige 10.1 update (codenaam 'Puma') volgde inderdaad binnen een half jaartje als gratis update voor bestaande gebruikers. Ja, dat waren erg spannende tijden :)
Oh ja toen had ik nog geen OSX. Ik doe pas mee sinds Snow Leopard. Toen kocht ik mijn MacBook Air in 2010.
Na de natuurgebieden maar over op automerken? Of plantensoorten.

OSX Hyacinth
k heb nog een Apple imac G3 gehad :P dus die heeft wel t een en ander gedraait zo :P
Daarnaast inmiddels ook veel op de hackintosh tour bezig, mn Acer V3-772G draait momenteel netjes op OS X 10.10.3 naast Windows 8.1
Ik ben met OSX begonnen uit nieuwsgierigheid op mn reguliere oude Asus laptop. Moest ik wel een Airport netwerkkaart in steken om Wifi werkend te gebruiken en klooien met diverse kexts. Toen ik na een weekje wat gewend raakte aan OSX, naar de Mediamarkt gegaan om een MBA te kopen omdat ik dat gewoon een heel mooi apparaat vond 😊 nu toch over gegaan op een rMBP omdat deze gewoon een geweldig scherm hebben en een stuk slanker zijn geworden.
Zelfde voor mij, MacOSX Snow Leopard geinstalleerd op een Dell XPS m1530. Heb nooit geluid aan de praat gekregen, de rest werkte prima. Na een paar weken ermee gewerkt te hebben, kwam de eerste iMac in huis :)
OSX Cannabis
jaja...
Al hadden ze 10.0 beter sloth kunnen noemen :-)
Mavericks is een surf locatie, de naam van de grote (surf) golven die zo kenmerkend zijn voor Californië.

Yosemite is het nationale park in Californië, en El Capitan is de naam van de grote kale granieten berg/rots in het Yosemite park (ook te zien in beide default wallpapers van zowel Yosemite als El Capitan).

http://en.m.wikipedia.org/wiki/El_Capitan
Dus alle 3 benamingen van natuurverschijnselen.
Mavericks - hoge golven door de bijzondere (rotsbodem)
Yosemity - de bomen, de bijzondere door gletjers uitgesleten dalen/valleien
El Capitain-een kale rots in Yosemity Park...
Volgende versie Grand Canyon?
De Grand Canyon ligt in Arizona, niet in California, waar Apple gevestigd is. Ik verwacht dus nog een zooi California namen voordat ze het verderop gaan zoeken...
San Andreas breuk dan.. .
:D
the OS that will rock your world :D
Rocky Mountain
Bos van Drenthe
Cornfield
Veluwe, loonstrook en Drunense duinen, Limburg
De Groote Peel :+
Maverick is ook een dier: Namelijk een koe die afdwaalt van de kudde, zijn eigen gang gaat.
Wordt ook overdrachtelijk gebruikt voor iemand ide zijn eigen gang gaat, eigenzinnig is.
Zoals Tom Cruise in Top Gun...niet ern koe, maar iemand met zijn eigen methode
Precies.. Ik was Top Gun helemaal vergeten. Mooi voorbeeld.
Mavericks is bekend van de hoge golven (surfgek, kon het niet laten O-) )
Wist je dat die foto van "de golf" helemaal niet op mavericks was? :+
Was toen ook de standaard wallpaper herinner ik me net, toen ze ook begonnen met het Helvetica Neue (thin) font. Hong die hele hal vol met posters met een wave erop en een hele dunne platte X erop.
ik denk dat ze deels een nieuwe weg in geslagen zijn omdat ze ook de interface een complete make over hebben gegeven.

10.0 - 10.9 hadden qua interface allemaal zga dezelfde visuele stijl

Met 10.10 Yosemite zijn ze een hele platte weg in geslagen die qua visuele stijl afwijkt van de boven genoemde.
Daarnaast lijkt het erop (alleen maar op basis van het logo ;) ) dat 10.11 El Capitan op de stijl van Yosemite verder borduurt.

Zoals het lijkt zijn ze dus met de nieuwe visuele stijl ook gelijk een nieuw thema van namen ingeslagen.
Maar het is al bij Mavericks begonnen. Een bekend surf gebied.
Excuus,daar heb je gelijk.
Ze zijn gewoon een nieuwe weg ingeslagen omdat de katachtigen in volgorde van beter en machtiger op waren.
De visuele stijl die van gelikt aqua en metaal overgaat naar het halfmatte polypropyleen van de Ikea...

Ik wil reflecties terug hebben! En echte refracties! En mie-murky mist voor achterliggende vensters!

Tijd voor een volledige geraytracete desktop ;-)
[...]


Dat klopt maar is niet juist, in dit geval verwijst Apple naar de bijbehorende afbeelding van het bureaublad: http://en.wikipedia.org/wiki/El_Capitan / http://nl.wikipedia.org/wiki/El_Capitan

Het is een granieten bergwand in Californië ;)
Heb ik ook weer wat geleerd, vandaag. Toegevoegd :)
El Capitan is de hoogste granieten bergwand in Yosemite. Dus daarmee geeft Apple zelf het ook al een plek. De hoogste top van het vorige OSX schijnbaar. Het is dé uitdaging in Yosemite, en uberhaupt de uitdaging voor veel mensen om die berg te beklimmen, al dan niet zonder stijgijzers, wat alleen de beste kunnen. Ik ben er zelf geweest (nee niet erop) en het is zeker de moeite waard om eens te bezoeken, al is het erg toeristisch en druk.
Wat is er dan niet juist aan? Heb je de Engelse wiki zelf wel gelezen? Daar staat duidelijk in waar de naam vandaan komt.
Heb je ook op de linkjes geklikt? Er zijn meer dingen die de naam 'El Capitan' dragen, net zoals dat er meer hondjes zijn die Fikkie heten :+
Ik weet niet, maar de naam El Capitan klinkt niet zo goed als Yosemite en alle namen daarvoor. De "El" erin stoort me een beetje.

Anyway... Ongelofelijk hoe Apple over zijn concurrenten zit te zeuren: eerst halen ze Windows 8.1 door het slijk omdat de adoptie-rate lager ligt dan dat van Yosemite (maar ondertussen wel meer dan het dubbele van Apple's totale marktaandeel heeft), om vervolgens verschillende features aan te kondigen die zo goed als copy-pastes zijn van functionaliteit uit Windows 8, waaronder bijvoorbeeld Snap. Dit komt gewoon vreselijk arrogant over.

Anyway, verder is er niet echt iets indrukwekkend als je het mij vraagt. Vooral evolutie. En er is nu een strike through optie in de markup bar van de mail applicatie! Ben benieuwd wat ze in petto hebben voor iOS 9.

Edit:

Doet me er trouwens aan denken, ze gaan nu door met OS X 10.xx, maar volgend jaar hebben we ook iOS 10. Het jaar daarop, in 2017, hebben we dan iOS 11, zou Apple dan ook OS X vervangen met OS XI?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 juni 2015 19:45]

ach ja, het is maar een naam. Noem het gewoon 10.11 ;)

Het MS/Windows bashen is de normaalste zaak van de wereld geworden bij Apple. Ook vroeger deden ze dat al. En dat is eigenlijk zeer spijtig. Apple zou vanuit zijn eigen sterktes moeten vertrekken en zich focussen op de eigen sterke punten ipv aan te tonen dat hun concurenten ook features implementeren die zij reeds hebben.

Kwam recent nog een oude presentatie tegen op youtube waarin ze Vista vergeleken met OS X. Dan komt men af met dat je in Vista ineens kan zoeken vanuit het start menu, gelijkaardig zoals in spotlight (iets waarvoor al lang tools bestonden voor verschillende OSen, zeker geen uitvinding van Apple), RSS reader ingebouwd in de browser. Men haalde zelfs toen al dingen aan die gewoon niet waar waren. Zo zou Vista een mail client hebben gekregen die alleen maar e-mail deed. Maar als ik me niet vergis had je in XP ook al Outlook Express dat ook alleen maar e-mail deed en eigenlijk gewoon werd omgevormd tot Windows Mail.

Ik verwacht ook niet dat we de komende jaren nog veel grote innovaties zullen zien op de PC markt. De rek is er al weer enkele jaren uit. Ik ben vooral benieuwd of/wanneer Apple overgaat naar de synergie die je ziet bij Windows of bijv. Ubuntu: 1 OS voor alle devices, je computer die je altijd in je zak bij je hebt.
Ik weet niet waarom je -1 hebt, maar ik geef je allezinds geheel gelijk (kan niet stemmen op je post...). Ik snap niet waarom Apple dit überhaupt nog doet, waar zijn al die vergelijkingen goed voor? Dan ook nog met misvormde en uit context getrokken cijfers.

Om te zeggen dat er niet veel meer te innoveren valt op de PC markt, daar ben ik het niet mee eens, en Microsoft heeft dat een maand geleden bewezen tijdens Build met Continuum als je het mij vraagt, en Ubuntu is bezig aan hetzelfde. Ik betwijfel of Apple ooit voor 1 SO voor alle devices zal gaan, want ze hebben ook daar vaak commentaar over gegeven dat het idee van 1 OS voor alle apparaten een visie loos idee was, en dat hun concurrenten "in de war" waren. Als ze dat nu alsnog zouden aankondigen ergens in de toekomst, maakt het ze in mijn ogen alleen maar arroganter.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 juni 2015 20:06]

Microsoft met Continuum en Canonical met Ubuntu werken aan een synergie tussen mobiel en PC, dat is niet echt een grote verandering op hoe we de PC gebruiken, maar wel een manier om de PC en de smartphone te combineren tot 1 apparaat dat we altijd bijhebben.

De manier waarop we een desktop/laptop gebruiken is iets waar ik de komende jaren geen echte revolutie meer in verwacht, tenzij we ineens met een heel andere weergave techniek te maken gaan krijgen.

Apple heeft in het verleden wel meer dingen gedaan die voorheen taboe waren. Denken we bijvoorbeeld maar aan smartphones met een scherm dat een ander formaat had dan 3,5". Wanneer anderen aantonen dat een smartphone omtoveren in een een desktop PC een goed en werkend concept opleverd, dan zullen zij vermoed ik niet aan de zijlijn blijven staan maar noodgedwongen volgen.
Je kunt er donder op zeggen dat Apple in zijn labs al een iPhone heeft met OS X erop. Ook met 10.11 en iOS 9 zien we weer dat de besturingssystemen naar elkaar toe groeien, maar wel hun eigen kracht behouden. Het is een fundamenteel ander beginpunt dan Microsoft, maar het eindstation kan zomaar eens hetzelfde zijn.
Het verschil is dat Apple pas producten aankondigt al ze klaar zijn voor het grote publiek (op een paar uitzonderingen als Siri en maps na) en de hardware ook beschikbaar is om dit op grote schaal te doen.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 9 juni 2015 07:59]

Je kunt er donder op zeggen dat Apple in zijn labs al een iPhone heeft met OS X erop.
iOS is een variant van OS X voor lichtgewicht devices met een user interface die afgestemd is op touchbediening. Waar Apple verschillende distributies maakt van zijn besturingssysteem voor apparaten met verschillende user interfaces (en voor elke soort user interface ook een ander apparaat op de markt brengt) heeft Microsoft de wens om dat allemaal te convergeren in één besturingssysteem en een enkel apparaat.
Ik begrijp die wens naar 1 OS voor alle devices niet zo. Je gebruikt een smartphone niet zoals een tablet en je gebruikt een tablet niet zoals een PC of vice versa. Je OS moet er altijd voor zorgen dat de user experience top is en misschien is het wel een utopie om te denken dat één OS dat voor elkaar krijgt. Het debacle van Windows 8 staat nog fris in het geheugen, met alle tegeltjes van ze. Oplossing was dan maar dat de laptops als halve tablets op de markt kwamen (daar zie ik dan weer geen visie in). Schizofrene apparaten.

iOS en Osx gaan prima samen en zijn zich toch al meer gaan bedragen als 1 OS, maar zonder te overdrijven.
Het MS/Windows bashen is de normaalste zaak van de wereld geworden bij Apple. Ook vroeger deden ze dat al. En dat is eigenlijk zeer spijtig. Apple zou vanuit zijn eigen sterktes moeten vertrekken en zich focussen op de eigen sterke punten ipv aan te tonen dat hun concurenten ook features implementeren die zij reeds hebben.
Euh, wat een onzin. Er zijn welgeteld twee vergelijkingen met concurrenten geweest deze keer: de adoption rates van Windows 8.1 en Android 5. Als dát al "bashen" is kun je net zo goed je hele presentatie opdoeken want dan kun je jezelf niet vergelijken met je concurrentie.

Kom nou.
Nou het is niet zozeer cosy-pasta van Windows, maar meer het luisteren naar developers. BetterTouchTool, bied al jaren een vergaande window snap functie aan die vele malen beter werkt dan in windows het geval is. Dus zeggen dat het van windows gekopieerd is vind ik dan weer en beetje ver gaan. Dit kan namelijk rechtstreeks bij deze beste ontwikkelaar vandaan gehaald zijn. Die had de code toch al liggen.
eerst halen ze Windows 8.1 door het slijk omdat de adoptie-rate lager ligt dan dat van Yosemite (maar ondertussen wel meer dan het dubbele van Apple's totale marktaandeel heeft),
Tja dat is nu eenmaal een feit, maar het is een blijft een goede ontwikkeling. Hoeveel mensen er nu nog met XP werken zeg. Apple heeft het qua adoptie ratio een stuk beter voor elkaar. Dat windows 8 dan in absolute getallen dan weer groter is maakt dan geen drol uit natuurlijk.
Dat is vooral omdat het a: gratis is, en b: een downloadbare update is. Als je geen nieuwe dvd hoeft te kopen is het niet gek dat de adoptie ratio een stuk hoger ligt ;) Vandaar dat ze dat bij Win10 nu ook gaan doen
Dus? Dan is de adoptie ratio nog steeds hoger. Ik vind het heel verstandig van Microsoft dat ze hierbij aansluiten.
Echt "gratis" is IOS en OSX natuurlijk niet ... doordat je een Apple OS enkel kan draaien op Apple hardware, betaal je eigenlijk al aan Apple voor je OS (en updates) bij de aankoop van je hardware.

Dit is een immens groot verschil met Windows die in verhouding amper inkomsten hebben door de verkoop van hardware en dus voor de gewone gebruiker enkel kan rekenen op OEM en losse verkoop.
Daarnaast heeft Microsoft natuurlijk een grote aanwezigheid in de bedrijfswereld en een groeiend aandeel in bijkomende services waardoor ze nu Windows 10 gratis kunnen aanbieden voor de particuliere gebruiker.
De melkkoe van Microsoft is Office.
De grootste inkomsten voor Microsoft komen uit infrastructuur (Windows Server, SharePoint, SQL, System Center, etc) en bijhorende diensten.

Office ook wel maar vooral ook weer bij bedrijven en zowiezo veel minder dan vroeger, voor de gemiddelde thuisgebruiker is de gratis Office Online ruim voldoende
Tja dat is nu eenmaal een feit, maar het is een blijft een goede ontwikkeling. Hoeveel mensen er nu nog met XP werken zeg. Apple heeft het qua adoptie ratio een stuk beter voor elkaar. Dat windows 8 dan in absolute getallen dan weer groter is maakt dan geen drol uit natuurlijk.
Waarom zou dat geen drol uitmaken? Alsof het even gemakkelijk is om 90% van de mensen over te zetten naar een nieuwe betaalde versie van een OS als dat het is om 5% van de mensen om te zetten naar een nieuwe - "gratis" - versie van een OS.

Ik ben trouwens benieuwd wat het gaat geven met Windows 10, want om een of andere reden lopen er heel veel klachten in de richting van Microsoft omdat ze een notificatie tonen voor Windows 7 en 8 gebruikers omdat er een gratis update is, terwijl dit voor Apple om de een of andere reden nooit een probleem is.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 juni 2015 19:54]

Omdat Apple geen notificatie toont voor een dergelijke update die continue in je dock staat. Ik heb de notificatie gezien, maar jemig hee. Hoe intrusive wil je het hebben?
Waarom zou dat geen drol uitmaken? Alsof het even gemakkelijk is om 90% van de mensen over te zetten naar een nieuwe betaalde versie van een OS als dat het is om 5% van de mensen om te zetten naar een nieuwe - "gratis" - versie van een OS.
de absolute getallen zijn bij deze grootten niet relevant statisch gezien. het gaat namelijk om tientallen miljoenen gebruikers vs enkele tientallen miljoenen meer gebruikers. er wordt niet voor niks met percentages gerekend bij dergelijke groottes.

Maar goed then again Windows XP is nog steeds een veel gebruikt OS bij computers die windows 7 prima aan kunnen. Terwijl het gehalte snow leopard machines vrij klein is ten opzichte van Mavericks en Yosemite (OS releases van de afgelopen jaren) bijkomend dat de snow leopard machines vaak ook niet verder kunnen (denk aan de powermac G5).
Er wordt door Apple met procenten gezwaaid omdat het er dan goed uit ziet. Dat heet marketing-praatje.
Maar het is ook zo dat Apple de goedwerkende combinatie heeft van een alles in 1 pakket. Hardware en OS. Dat maakt een hogere adaptatie rate ook makkelijker te behalen.
Windows (pc) en Android kennen wat dat betreft een probleem. De wildgroei in allerlei combinaties.
Met Windows 10 (toevallig zelfde versie nummer als MAC OS X) zal dit probleem een heel stuk minder worden
En MS kent dit al sinds de introductie van WP8.
Bij Android is het niet de wildgroei, maar puur de verdomde fabrikanten elke keer. Google doet het heel goed met Android, niks aan op te merken, maar die fabrikanten verpesten het elke keer. En helemaal die Chinese rotzooi die geleverd worden met een oude Android versie die mensen kopen omdat het goedkoop is.
Het is niet overdreven als ik zeg dat een groot aantal fabrikanten al na 1 versie stopt met updates aanbieden .. Dat is schandalig, terwijl je voor zo'n toestel al jouw richting de 200 euro betaald. Mag dan wel budget zijn, maar zo weinig support, te triest.
Grotere fabrikanten hebben dit ook wel eens met hun vlaggenschepen, nu wel wat minder, maar ooit was het ook zo dat je bij Samsung gewoon slechts 1 jaar support had (of niet eens) bij de oudere Galaxy modellen.

Dit is geen bash naar Android, maar naar die fabrikanten die gewoon er een puinhoop van maken en het verpesten.
Daar doelde ik op met de wild groei. Fabrikanten die een grote lading modellen op de markt gooien en vervolgens vergeten dat ze die toestellen ooit hebben verkocht.
En ik werk op Een Neus 5 en Google doet het inderdaad goed.
Alle grote bedrijven zetten hun adoptie-getallen zo op zodat het in vergelijking met de concurrent er stukken beter uit ziet. De vergelijking die Apple dan op die manier maakt met Windows 8.x is dan slechts een hele scheve vergelijking waardoor ze zelf 'vinden' dat ze het beter doen. Uiteindelijk gaat het om het aantal PC's dat over gaat op het nieuwste systeem, ongeacht de grootte van de markt. De adoptie-percentages tegenover de gehele markt aan iDevices zijn leuke getalletjes om in de administratie bij te houden. Dus het weten van de absolute getallen maakt zeker wél een drol uit, dan kan je namelijk door het verkooppraatje heen kijken.
Dat "adoption rate" verhaal is sowieso altijd een lachtertje. Even afgezien van het feit dat Apple slechts een kleine set hardware hoeft te ondersteunen met hun beide besturingssystemen, geven ze ook geen donder om backwards compatibility. Het is leuk dat iOS snel wordt aangenomen, maar dat is voor veel mensen eerder noodzaak dan vrije wil. Als ik m'n iPad op iOS 6 had kunnen laten had ik dat gedaan, want 7 vond ik lelijk (nog steeds) en het draaide voor geen meter (ook nog steeds niet). Maar dan voegen ze telkens een API feature toe waar developers al jaren op wachten, dus die wordt dan in gebruik genomen waardoor je apps ineens niet meer werken omdat je een OS achter loopt. Vergelijk dat met Windows of Android, waar vrijwel elke applicatie op meerdere versies draait. Vrijwel alles dat voor 8.1 uit komt draait zonder problemen ook op Windows 7 en andersom.

En dan gaat het in OS X dan ook nog gruwelijk mis met die hardware ondersteuning, gezien de vele ronduit achterlijke problemen in Mavericks en Yosemite, vooral met WiFi en BT. Ik kan zelf geen normaal gebruik maken van WiFi; ik heb twee aparte locaties aan moeten maken, waarbij beide locaties slechts 1 "netwerk interface" in de lijst staat en de rest verwijderd is. Ik heb dus een "ethernet" locatie en een "wifi" locatie; staan ze allebei in dezelfde locatie werkt alleen degene die hogere prioriteit heeft, ook al staat 1 van de 2 geheel uit. En "netwerk interface" zet ik tussen aanhalingstekens omdat zelfs de FireWire aansluiting (laatste non-retina model MBP) voor een conflict zorgt.

Mooie apparaten, maar de software wordt elk jaar slechter. Ik geloof dat van die performance dus ook pas als ik het zie, ook dat is erg irritant aan OS X. Mijn GT650M zou geen problemen moeten hebben met het OS op 60 FPS te draaien en toch komt het maar weinig boven de 30 uit en dat zie ik gewoon. Als ik er een Win7/8 PC naast zet zie je gewoon dat alles net even iets vloeiender draait.
iOS is wel een heel slecht voorbeeld om te nemen als het gaat om ondersteuning, omdat deze juist lang en goed is.

Jazeker, ik heb op mijn iPad1 het ook meegemaakt dat hij op een gegeven moment traag werd. Maar dat was een 1e generatie device, en hij had gewoon te weinig RAM voor de nieuwere apps. Inmiddels kun je een generatie of 3 meedoen met een iOS device, en dat is fors beter dan de concurrentie.
Nogmaals, iPad 3 + iOS 7 = niet prettig. Dat was 18 maanden na release van het ding, 1,5 generatie. Daar ben ik nog steeds heel bitter over ja, vooral aangezien m'n Nexus 4 onlangs nog 5.1.1 heeft gekregen, 30 maanden na z'n release en eigenlijk alleen maar sneller wordt.
Mijn vriendin heeft al jaren een iPad2, ook met iOS7, en dat is geen enkel probleem. Hangt dus waarschijnlijk erg af van wat je er mee doet.
Misschien heb je pech of overdrijf je een beetje. Ik verwijt Apple ook dat ze iOS devices snel verouderd maken met hun nieuwe iOS versies, maar dat valt hier juist mee. iOS5 op een iPad 1 is een grote ergenis, maar iOS7 draait op een iPad 3 prima. Ik heb er nu al een tijd iOS 8 op staan en heb geen problemen met performance of accuduur.
Even afgezien van het feit dat Apple slechts een kleine set hardware hoeft te ondersteunen met hun beide besturingssystemen, geven ze ook geen donder om backwards compatibility.
Oh, vandaar dat de iPhone 4S uit 2011 nog iOS 9 krijgt en dus t/m 2016 (vijf jaar lang) alle updates heeft gehad. :')
Gelukkig heb je m'n post verder ook gelezen ;)

Het gaat niet om hardware backwards compatibility van hun OS, het gaat om software backwards compatibility, met name van de apps. Android had hetzelfde probleem met nieuwe API's, maar Google heeft veel meer naar developers geluisterd en sneller dingen geïmplementeerd, dus de laatste jaren draaien apps veelal op de laatste paar versies. Slechts twee weken na de release van iOS 7 zat ik al met 2 apps (waar ik nota bene voor betaald had) die niet meer werkten. En ook in tegenstelling tot Android, wordt de performance juist telkens slechter. Mijn Nexus 4 uit 2012 draait 5.1.1 zonder problemen (oorspronkelijk 4.2). M'n iPad 3 is met veel dingen tergend traag sinds iOS 7.0, zonder dat daar een goede reden voor is. De GPU in dat ding is zo snel dat dat beetje transparantie helemaal geen probleem zou moeten zijn. iOS 8.0 veranderde er niets aan, het is pas met 8.3 dat er weer wat verbetering zichtbaar was.

Hetzelfde geldt voor OS X. Omdat het vrij traag gaat met de ontwikkeling van hun API's zijn developers heel snel geneigd om nieuwe functionaliteit geheel over te nemen. Een van m'n collega's heeft onlangs een Mac applicatie gemaakt waarbij we dit zelf ook ondervonden. Daarnaast veranderen ze soms dingen in hun API waardoor hele simpele dingen spontaan niet meer werken. Safari is ook iets dat ik gewoon niet meer serieus kan nemen. Ook dat is gekoppeld aan de OS versie en wordt ontzettend traag ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 8 juni 2015 20:43]

In theorie zou je de laatst werkende versie moeten kunnen downloaden in de app-store als deze alleen nog een hogere iOS versie ondersteund.

Daarnaast kun je gewoon je geld terug vragen als de app niet (meer) werkt. Apple is daar heel makkelijk in.

En iets anders. Dat android ontwikkelaars veel meer android versies moeten ondersteunen kost ook voor hen heel veel tijd en dus geld. Iets wat het android eco-systeem echt niet ten goede komt. Ik zou zo'n nadeel niet als voordeel aanmerken.
Ik kreeg m'n geld anders niet terug, zelfs niet voor de Top Gear app toen, die toch behoorlijk aan de prijzige kant was (had het blad zelf stop gezet, app was mooier ;)).

En zoals ik zal zei is het op Android veel minder een probleem, omdat Google al een stuk langer geen grote API wijzigingen heeft doorgevoerd. Voor veel apps maakt het geen donder uit of het nu Jelly Bean, KitKat of Lollipop is, de meeste API's zijn hetzelfde. Het wordt pas een probleem als je wat meer wil doen qua hardware, maar dan loop je eerder tegen chipset-gerelateerde problemen aan.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 9 juni 2015 11:06]

Nee nee se iPhone 4 s krijgt alleen maar updates zodat ze langzamer worden /sarcasm

Dat is het veelgebruikte antwoord op nu.nl

He tis gewoon een feit dat Android fabrikanten een voorbeeld mogen nemen aan Apple's update cyclus.
Ja en ik vond de Windows 8 introductie gekopieerd van osx. Hoe Windows liep op te scheppen over de touchpad gestures die er in osx al jaren in zitten. Zo kopiëren ze allemaal wel van elkaar
Het gaat niet om het kopiëren, het gaat om het belachelijk maken van concurrenten om dat vervolgens arrogant features van die concurrenten te introduceren in het eigen OS.

Daarbij is je touchpad voorbeeld nogal slecht, want ook Windows PCs hadden dit al jaren, nu is het gewoon ingebouwd.
Nee het is juist een goed voorbeeld. Je moest het bij Windows steeds weer hebben van third party apps en troep. Windows zelf had gestures zoals osx gewoon niet. Geen enkel touchpad op laptops had het. In tegenstelling tot osx waar t al jaren gemeengoed is heeft ook eindelijk Windows het.
Nee het is juist een goed voorbeeld. Je moest het bij Windows steeds weer hebben van third party apps en troep.
Je bedoelt de voorgeïnstalleerde drivers?

Mijn Windows Vista laptop bood ondersteuning voor gestures op mijn touchpad, en dat ding is een kleine 8 jaar oud nu, en ik heb zelf ook nog een Windows XP laptop in handen gehad die hier ook ondersteuning voor bood. Mijn vorige laptop, een Windows 7-based machine ondersteunde dit niet build-in, maar had ook drivers hiervoor beschikbaar. Mijn huidige laptop, waar ik dit nu op type, en mijn tablet's meegeleverde toetsenbord (beide Windows 8/8.1 toestellen) bieden ook out-of-the-box ondersteuning voor gestures.
Zucht. Oke ik zal het anders formuleren. Microsoft heeft er jaren niks mee gedaan Rn Apple had t en opeens is het THE big thing about Windows 8.1 en 10. Zo beter?
het gaat om het belachelijk maken van concurrenten
Dat is iets typisch Amerikaans. Zie de jarenlange-elkaar-belachelijk-makende reclamefilmpjes van Coca cola vs pepsi. of hoe samsung de door hen gekopieerde iphone zwart maakt in hun nieuwe iphone 6 vs galaxy edge.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 9 juni 2015 16:21]

En ik vraag me juist af hoe lang het duurt voordat deze nieuwe release in piracy-kringen verbasterd gaat worden tot ayay-captain.

En dat El Capitan vooral evolutie gaat brengen is denk ik niet heel erg ongewenst. Ondanks het redelijk strakke uiterlijk van Yosemite ben ik niet heel erg blij met de WiFi stabiliteit. Die kan je gerust 'belabberd' noemen in zijn huidige vorm.
Ik heb het niet precies gevolgd moet ik eerlijk zijn, maar ik heb hetzelfde gevoel. Ik weet dat apple met Steve nog redelijk arrogant kon wezen, maar nu zijn ze naar de concurrent volgens mij echt een stuk arroganter dan voorheen(tijdens de presentaties bedoel ik dan).
in ieder geval wel mooie vooruitgang.
Android moest het ook even ontgelden hoor met Android 5 adoption rate tov iOS 8
Om eerlijk te zijn, de situatie met de adoptie van Android is ook te zielig voor woorden, maar het is nog zieliger als een concurrent zich daar in gaat vergelijken. Vreemd trouwens dat ze WP in die vergelijking weg hebben gelaten, hoewel dat zou kunnen liggen aan het feit dat WP het wat adoptie betreft beter doet dan iOS natuurlijk... Maar zoals ik al zei in mijn reactie op Blokker_1999: uit context getrokken cijfers zijn geen cijfers.
maar het is nog zieliger als een concurrent zich daar in gaat vergelijken.
Is gewoon een belangrijk punt voor developers.
Ga je ontwikkelen voor een platform waarbij de users een beetje bij de tijd zijn of haal je jezelf allerlei problemen op de hals met users die nog allerlei vage oude zooi draaien.
Ze hebben toch gewoon gelijk?
Hoe Android nu verspreid wordt is gewoon verschrikkelijk. En dat heeft niks te maken met Google, dus geen bash van mijn kant, maar door de fabrikanten. Die bieden soms maar 2 versies support, en soms zelfs nog minder.
Het klinkt alsof je naar the Dukes of Hazard zit te kijken, maar dan de Mexicaanse variant. Il duces del Pelligro con El Capitan! Pablo e Miguel
Ongelofelijk dat je van de complete keynote gaat lopen zeuren over een referentie naar Windows.. ;(
Ik weet niet, maar de naam El Capitan klinkt niet zo goed als Yosemite en alle namen daarvoor. De "El" erin stoort me een beetje.
De naam stamt kennelijk nog uit de tijd dat California voornamelijk Spaanstalig was ; de lokale indianen noemden de rots zoiets al "de chef" in hun eigen taal wat de (voornamelijk) Spaanstalige bewoners in 1851 "El capitan" vertaalden. De naam bleef. (Zoals heel veel Spaanse namen van plekken in California)
Anyway... Ongelofelijk hoe Apple over zijn concurrenten zit te zeuren: eerst halen ze Windows 8.1 door het slijk omdat de adoptie-rate lager ligt dan dat van Yosemite (maar ondertussen wel meer dan het dubbele van Apple's totale marktaandeel heeft), om vervolgens verschillende features aan te kondigen die zo goed als copy-pastes zijn van functionaliteit uit Windows 8, waaronder bijvoorbeeld Snap. Dit komt gewoon vreselijk arrogant over.
Beetje overgevoelig?

Het is een PR-event, het lijkt me logisch dat je dat benut voor PR.
WWDC is een "Developer Conference" - hence de "DC" en niet voor marketing bedoelt.
De conferentie is inderdaad gericht op developers. De keynote speeches daarentegen zijn pure marketing.
Wat zit jou dwars is een betere vraag. Waar zeg ik dan Apple niks positiefs over zichzelf mag zeggen? Nergens. WWDC is, zoals ik al zei, een Developer Conference, voor zo'n publiek moet je concurrenten niet door het slijk gaan halen. Doen Microsoft en Google dat? Ik heb naar Build en I/O gekeken, en kan niet echt direct iets aanwijzen waar die twee Apple of elkaar belachelijk zitten te maken.
WWDC is, zoals ik al zei, een Developer Conference, voor zo'n publiek moet je concurrenten niet door het slijk gaan halen. Doen Microsoft en Google dat? Ik heb naar Build en I/O gekeken, en kan niet echt direct iets aanwijzen waar die twee Apple of elkaar belachelijk zitten te maken.
Geen idee of MS en Google het doen, maar voor je eigen congregatie is het imo geen schande om dat te doen. Doen ze bij Nederlandse bedrijven ook vaak.
Ik weet niet of jij deze en alle voorgaande WWDC's hebt gezien, maar het blijft niet alleen bij een grafiek. Maar opnieuw, waar zeg ik in die zin dat Apple niks positiefs over zichzelf mag zeggen? Of moet je altijd iemand belachelijk maken om iets positiefs over jezelf te zeggen? Wat een onzin.
Je zegt letterlijk dat ze concurrenten niet door het slijk moeten halen.
En opnieuw: wil dat zeggen dat je niks positiefs kan zeggen over jezelf?

Dus, ik moet jou eerst uitschelden en kleineren om iets positiefs over mezelf te zeggen? Dat is wat jij nu beweert.
Oké. Ik vind het oprecht bizar dat jij zo overgevoelig bent voor PR-kreten op PR-events.
Opnieuw WWDC is een ontwikkelaars conferentie, geen marketing toespraak, ten tweede, ik heb er de pest aan als bedrijven elkaar zitten uit te maken, ik heb niks tegen marketingpraat op dit soort evenementen op zich, maar van andere bedrijven moeten ze gewoon wegblijven. Dat is ronduit kinderachtig.
Los van het feit dat je als een na-pratende Apple-fanboy klinkt: ik weet niet of je het door hebt, maar je hebt het nu over een OS van 15 jaar oud.
Dat is in IT-termen prehistorie.

En volgens mij is alles in de nieuwere versies van Windows (8, 8.1 en 10) best wel vierkant...
Dus als je Windows wilt bashen, doe dat dan niet met voorbeelden uit het inbel-tijdperk.
Weet je wel eens waar de GUI van Apple op gebasseerd is? Ook Apple is niet de bedenker van het desktop metafoor of van de muis of van de PC of van ... .

Het was trouwens Jobs die midden jaren 90 met een quote van Picasso aan kwam zetten: good artists copy, great artists steal.
Met stelen van ideeën is niets mis, kopiëren wel. Voorbeeld:

Ik zie een Mercedes 5 serie rijden, vind het een goed idee en ga in mijn schuur een eigen versie daar van maken. Zonder enige referentie, afgezien van het zien van de auto. Da's het stelen van een idee, dat werk je zelf uit.

Als ik daarentegen de auto koop, uit elkaar haal en van elk onderdeel een eigen kopie/versie maak, kopieer ik. Iets wat lui, onethisch en (vaak) illegaal is.

Voor buitenstaanders is het extreem moeilijk om te beoordelen wat gestolen en wat gekopieerd is, maar er zit wel degelijk een verschil in.
Apple belooft in OS X 10.11, met de naam El Capitan, flinke verbeteringen in de performance. Zo zouden apps 40 procent sneller moeten laden, zou het wisselen tussen software twee keer zo snel moeten gaan en moet het openen van een pdf in preview-modus zelfs vier keer zo snel gaan, belooft Apple.
Eindelijk. Yosemite is echt de slechtst werkende OS X release sinds Lion. Traag, buggy (en lelijk vind ik). Ik geef ze een tweede kans met deze release.
[...]


Eindelijk. Yosemite is echt de slechtst werkende OS X release sinds Lion. Traag, buggy (en lelijk vind ik). Ik geef ze een tweede kans met deze release.
Ik hoor dit wel eens vaker, maar ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen. OS X Yosimite draait hier op een 2009 iMac, werkelijk als een zonnetje. (ik moet wel toegeven dat er een SSD in zit maar toch)
Al eens een fresh install geprobeerd?

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 8 juni 2015 21:27]

Kijk maar eens naar het geheugengebruik van safari en het OS na een dag ermee te hebben gewerkt. Safari kan bij mij op 3GB uit komen met alleen een tab open met Google en het OS 2GB boven een verse start zonder apps open.

[Reactie gewijzigd door Royboy510 op 9 juni 2015 10:25]

Kijk maar eens naar het geheugengebruik van safari en het OS na de dag ermee te hebben gewerkt. Safari kan bij mij op 3GB uit komen met alleen Google en het OS 2GB boven verse start zonder apps oopen.
Nooit echt op gelet eigenlijk, geen aanleiding gehad om er naar te kijken omdat het eigenlijk prima loopt allemaal. Ik gebruik zelf voornamelijk Chrome en Firefox en mijn iMac heeft maar 4GB ram. Ik zal vanavond eens kijken wat het geheugen-verbruik doet.
Dit probleem hadden wij laatst ook, we hebben toen de safari geschiedenis gewist, daarna liep hij weer normaal op max 1gb aan geheugen. Heel raar dat dit een probleem was maar dit was zowel bij 10.9 als met 10.10 we dachten namelijk eerst dat het aan 10.9 lag maar na een upgrade was het er nogsteeds in 10.10
De SSD is erg belangrijk. Je kunt wel wat tweaken voor non-SSD Macs maar dat staat standaard uit. Hier draait het allemaal als een tierelier op een MacBook 2007 met een SSD en 8GB RAM.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 8 juni 2015 21:26]

Ik heb zo vaak een strandbal, lang springende app iconen en een geluidsicoon dat 5 seconden nadat ik de volumeknop heb ingedrukt nog eens in beeld komt..
klinkt toch gelijk een geconcentreerd probleem. Ooit al eens een fresh install uitgevoerd? Met welke software vul je je mac? Je gebruikt toch geen Mackeeper en dergelijke mag ik hopen?...
Office, Spotify, Chrome en Avast. Verder niets. Als ik een fresh install uitvoer moet ik dan al mijn programma's herinstalleren en bestanden allemaal terugzetten ? Ik heb time machine die constant back ups maakt, maar ja.. als je een probleem back-upt en je doet een fresh install dan zet je het probleem ook weer terug met een back up.
Ja, waarom niet. Makkelijker dan je denkt; maak gewoon een timachine-backup van alles en doe een schone herinstallatie. Vervolgens alle programma's opnieuw installeren en handmatig bestanden terugzetten. Wellicht gelijk de hdd vervangen door een (goedkope) SSD. Doet wonderen.

[Reactie gewijzigd door eM. op 8 juni 2015 22:08]

Let er wel op als je vanaf 10.10 terug wil naar 10.9 dat de timemachine backup soms niet werkt. dit omdat timemachine soms de backup "te nieuw" aanmerkt en hem dan niet kan openen.
Dit klinkt als een rare tip maar doe eens een PRAM reset
Ik heb eigenlijk nergens last van, alles is snel, geen bugs gevonden en ziet er goed uit. Ik denk dat ze met een opvolger gewoon weer verbeteringen toevoegen.

De enige versie waar ik ooit problemen mee had was Jaguar.
Dan zal het wel aan mijn 'oude' mac uit Mid 2011 liggen. Maar met Mavericks had ik nergens last van. Misschien als de kapitein niet het schip vlot kan trekken, ik eens een herinstallatie overweeg.
Hmm, ik had op zowel een MBP 2009 als een MBP 2011 nergens last van. Recent een MBP 2015 erbij gehaald, die heeft ook nergens moeite mee.

Misschien dat het inderdaad aan je Mid 2011 iMac ligt, dat kan natuurlijk.
Mijn MBP 13 (2015) heeft wel moeite met animaties. Ik draai overigens wel een lichte scaling (1440x900). Ik kijk daarom wel uit naar de performanceverbeteringen bij het switchen tussen bureaubladen en het fullscreen gaan van apps.
Met wat voor animaties? Ik had op de 2011 geen moeite met animaties en de 2015 ook niet. Alleen op de 2009 soms, maar dat was ook alleen als er te veel te renderen was, maar dat heb je uiteraard zelf in de hand.
Zoals KingFox ook aangeeft:
- expose (3-4 vinger swipe omhoog om al je apps te laten zien)
- wisselen tussen bureaubladen (3-4 vinger swipe links/rechts)
- fullscreen maken van applicaties en terug

Dit heeft denk ik mede te maken door de 2560x1600 op een Iris 6100 integrated videokaart.
Vreemd, als ik dat op m'n 2015 doe heb ik dat niet. Misschien dat het met de hoeveelheid vensters te maken heeft? Ik heb er iets van 20 open in 7 verschillende apps. Vind het toch wel interessant om uit te vinden waar het aan ligt.
Had daar ook een keer last van en toen bleken zowel de dropbox al Google drive clients continue 10-20% cpu te vreten. Niet verassend zijn die nu pleite.
Identiek hetzelfde probledm op 15" Retina uit 2013. Ik heb scaling op 1920x1200 staan en als ik in Dock de map met applicaties open (roosterweergave), dan hakkelt de UI enorm. Het zijn die hakkelende animaties die me al vanaf dag 1 storen, hopelijk raakt het opgelost...
Misschien dat het inderdaad aan je Mid 2011 iMac ligt, dat kan natuurlijk.
Dat denk ik ook, want de mijne draait Yosemite ook niet soepel. (Mijn nieuwere MBP dan weer wel), al zal het natuurlijk wel voor een groot deel liggen aan het feit dat die oude iMac geen SSD heeft :)
Ik had op m'n MBA van 2010 ook nergens last van. En op m'n rMBP van 2014 ook niet.
Dan weet ik niet wat jij met 2011 mac hebt uitgespookt maar ik heb mac's (macbooks en imacs) met Yosemite voor mn neus gehad van verschillende leeftijden 2009 - 2014, maar die liepen merendeels allemaal als een zonnetje.
Vreemd inderdaad; ik werk nog steeds op een macbook pro eind 2008 (4 gig intern en hdd) en draait nog steeds naar tevredenheid op 10.10. Ik heb toch wel gemiddeld 20 tabladen open staan en stuk of 8 apps. Dat is dan waarschijnlijk wel gelijk zijn max, maar het draait dan nog steeds soepel. Ohwja, en hij staat alweer 50 dagen aan zonder herstart :)

[Reactie gewijzigd door eM. op 8 juni 2015 21:58]

Was Mavericks juist niet 1 van de meest buggy versies ?
Ik heb met geen enkele OSX versie zoveel problemen gehad als met Yosemite. Trage wake from sleep, strandbal, freezes, dubbele netwerk namen. Pas met de recente 10.10.4 beta 4 is dit opgelost. De oorzaak lag in Discoveryd die in deze beta is vervangen door mDNSresponder. Op mijn macbook air (8 gb ram) is het een wereld van verschil.
Ben blij dat Apple met een nieuwe OSX zich gaat concentreren op bugs en performance ipv nieuwe features.

[Reactie gewijzigd door mauzzz op 9 juni 2015 09:11]

Die trage wake from sleep, daar heb ik ook erg last van. En mijn macbook is nog geen jaar oud en heeft een SSD, dus daar ligt het niet aan.
Ook freezes heb ik af en toe, lijkt iets met Chrome te maken te hebben maar voor Yosemite had ik het nooit.

Ik vind het ook een erg goed stap dat Apple zich nu even focust op de kwaliteit van de bestaande features. Want dat is toch een belangrijke reden om voor Apple te kiezen, de kwaliteit en de zekerheid dat alles lekker werkt.

[Reactie gewijzigd door Left op 9 juni 2015 09:41]

Opvallend want mijn iMac uit 2009 heeft echt nergens last van. Loopt nog steeds lekker snel en ik kan mij niet herinneren dat die ooit is vastgelopen. Wel heb ik een paar jaar geleden een ssd erin gesleuteld wat het allemaal weer soepel liet draaien; kan mij nog vaag herinneren dat het nodig was. Maar je weet wat ze zeggen: 'once you've gone ssd, ...'
Ik herken op 2 laptops niets in je stelling dat het traag is noch buggy. Ene laptop een 13" uit 2013 en de ander een 15" uit 2011.
Raar, ik heb zelf nergens last van! Het draait keurig op een MBP late 2011, laatst zelfs nog de Airportkaart vervangen door een nieuwe met Bluetooth 4.0 waardoor ik nu zelfs op mn "verouderde" MacBook Handoff en Continuity heb :)
Ik heb inderdaad ook problemen met Yosemite op mijn Macbook Pro Retina (2012): Vastlopende/crashende apps, traag reageren van de UI en van dat soort fratsen. Tot mijn grote verbazing draait Yosemite op mijn Mac Mini uit begin 2009 wel prima en sneller dan op mijn drie jaar jongere Macbook. Meerdere herinstallaties geprobeerd, maar het verhelpt het probleem niet.

Nu maar hopen dat El Capitan daar verandering in gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door NBS op 10 juni 2015 11:42]

Ik vind het altijd deels kloppend en deels "ergerlijk" wanneer Apple claimt dat ze een betere user adoption hebben met iedere OS update die ze uitbrengen in vergelijking met hun concurrenten.

Nu weer vergelijken ze de upgrade van 10.9 Mavericks naar 10.10 Yosemite met dat van een van de Windows versies (XP, Vista, 7, 8?) naar de meest recente versie: Windows 8.1.
Dat is naar mijn mening deels een oneerlijke vergelijking aangezien het nu voor OS X gebruikers gratis is om nu geregeld te upgraden naar een nieuwere versie en dat (voorheen) met Windows niet zo was.

Pas als Windows 10 uitkomt met die gratis upgrade mogen ze wat mij betreft eerlijk vergelijken... :P
Dat is naar mijn mening deels een oneerlijke vergelijking aangezien het nu voor OS X gebruikers gratis is om nu geregeld te upgraden naar een nieuwere versie en dat (voorheen) met Windows niet zo was.
Dus? Het is niet alsof OS X 'geluk' heeft en Windows 'pech': dit zijn bewuste keuzes geweest van respectievelijk Apple en Microsoft en daar plukt Apple de vruchten van. Niks oneerlijks aan.
Niks oneerlijks aan.
Inderdaad niks oneerlijks aan, tenzij je dat gaat vergelijken. Net hetzelfde als dat een boer appels gratis weg geeft en een autohandelaar zijn auto's verkoopt en die boer dan gaat claimen dat zijn appels een grotere adaptatie hebben dan de auto's: onvergelijkbaar.
Er is niks onvergelijkbaars aan, je kan het prima in één grafiek zetten, deed Apple dan ook. Jij verklaart nu de reden waarom Apple in die grafiek beter naar voren komt. Dat heeft niks met de 'vergelijkbaarheid' te maken.

Het punt is dat het business model van Apple ervoor zorgt dat er relatief weinig fragmentatie is.
Het gaat hier enkel om hetzelfde product. Ze bieden beiden een OS aan. (Ik denk ook zeker dat Apple invloed heeft gehad op het feit dat Windows 10 nu ook gratis te downloaden is in het eerste jaar).
Tja, je bent als gebruiker ook bijna verplicht om over te stappen naar een nieuwe versie, aangezien de support verre weg is wat Microsoft biedt. Als je niet upgrade, dan is het risico dat je na enkele jaren geen security updates meer gaat krijgen. Bij Microsoft daar in tegen krijg je met Windows 8.1 nog support t/m 2022.

[Reactie gewijzigd door vali op 8 juni 2015 20:20]

Ja dat is echt wel de reden waarom mensen upgraden 8)7

Twitter ontploft gewoon wanneer er een nieuwe upgrade uitkomt. Mensen staan te dringen om het op hun Mac te installeren en ik heb echt nog nooit iemand weten zeggen "snel snel downloaden omdat ik anders mijn support verlies" De reden dat Apple zo snel support kan dumpen is net omdat de adoption rate zo hoog is.
Hoor je mij zeggen dat men dat als enige reden gebruikt? Tegenwoordig is de consument meer oplettend aangezien een crypto virus ook zijn werk kan doen op OSX en linux bak. Sudo su heeft hij daarbij niet nodig. Dus ja, het is wel één van de redenen.

Daarbij heeft de support drop van Apple helemaal geen voordelen voor IT-beheerders. Die willen eerst goed testen voordat ze overstappen naar een nieuwe versie en laat nou de vorige versie een bug-feest te zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2015 09:07]

De IT-beheerders hebben daar minstens 3 jaar voor net zoals de consument. En een nieuwe OSX versie dus een x.0 versie is altijd een bugfest. Daar waren de vorige versies niet anders. Ondertussen zijn zowat de belangrijkste bugs er uitgepatcht.

En wat Windows betreft. Windows 7 wordt dit jaar al discontinued dus zo veel langer is het bij hen nu ook weer niet.
De IT-beheerders hebben daar minstens 3 jaar voor net zoals de consument. En een nieuwe OSX versie dus een x.0 versie is altijd een bugfest. Daar waren de vorige versies niet anders. Ondertussen zijn zowat de belangrijkste bugs er uitgepatcht.

En wat Windows betreft. Windows 7 wordt dit jaar al discontinued dus zo veel langer is het bij hen nu ook weer niet.
Dat is wel heel makkelijk om maar te zeggen dat ze per versie drie jaar hebben. Bij grote omgevingen ga je niet om de drie jaar naar een nieuw OS. Je gebruikt inderdaad een OS dat bewezen is en waar de grootste bugs eruit zijn gehaald. Support van Windows vervalt nog lang niet. Die stopt namelijk pas in 2022. Misschien iets meer verdiepen in de materie voordat je zulke uitspraken doet?

Als het zo is dat de nieuwste versie een bugfest is dan moet Apple serieus iets veranderen aan hun releases. Misschien net als Microsoft een Open bèta release voor iedereen uitbrengen (dus ook voor virtuele machines). Zo is het beter getest en voorkom je blunders zoals je nu ziet.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2015 12:36]

Mja het valt me op dat het eigenlijk ook "maar" 55% is. Voor een gratis update die iedereen zomaar kan installeren, vind ik het nog vrij raar dat zo weinig mensen dat toch niet doen. Het duurt ook niet lang en installeren is ook wel simpel. Maar het is geen verplichte update.

Waarom je niet zou updaten snap ik ook niet, want er is niets dat je bij Mavericks houdt volgens mij.
Hoewel weinigen er last van hebben, zijn er wel een aantal applicaties die niet meer functioneren in yosemite, omdat Xquartz (X11) niet meer werkt (zoals inkscape).
Daar zou ik als ik jouw was eens goed naar kijken hoor, ik gebruik xquartz (2.7.7) gewoon op mijn MBP met Yosemite.

Het grootste issue wat ik had is dat een leverancier van een audio interface besloot om geen drivers meer uit te brengen dus ook geen gesignde drivers dus ik moest een kext uploaden.
Das een keuze van de ontwikkelaar. Vergeet niet dat Apple altijd al een snellere adoption rate heeft gehad dan Microsoft, zelfs toen OS X updates nog geld kostten... Microsoft heeft meer bedrijven en a-technische, ongeïnteresseerde en koppige particulieren als klant. Bedrijven updaten minder snel omdat de impact groot kan zijn en koppige particulieren zijn té verstokt aan het oude om te updaten. Verder heeft Microsoft natuurlijk wat veranderingen doorgevoerd die niet erg populair bleken, zoals het weghalen van de startknop!
Het is een developers conference. Voor developers is de adoption rate erg belangrijk. Je gaat immers geen game maken die Metal gebruikt als je er niet zeker van bent dat het gros van de gebruikers binnen korte tijd over Metal beschikt. Hetzelfde geld voor andere API's.

Dat ze het vervolgens afzetten tegen Windows is om aan te geven dat OS/X gebruikers sneller updaten en dat je als developer dus minder rekening hoeft te houden met oude versies. Dat maakt het (relatief) goedkoper (en misschien ook leuker) om voor OS/X te ontwikkelen.
Pas als Windows 10 uitkomt met die gratis upgrade mogen ze wat mij betreft eerlijk vergelijken... :P
Zelfs dan is de vergelijking nog niet eerlijk. Windows is een veel weider gebruikt OS. Valt op geen enkele manier te vergelijken met het relatief kleine OS X.
Dit is een onnozele opmerking aangezien Apple niks zei over het totale volume.

Elke statistiek kan je van oneindig veel invalshoeken bekijken en becommanterieren, maar dat betekent niet dat de datapunten op zichzelf onjuist zijn.
Geen bijzondere update imo. Wel wat aardige aanpassingen, maar ik zat te wachten op wat grote vernieuwingen en die kwamen dus totaal niet. We hebben een nieuw design gehad en nu kakt het al meteen weer in.
Ik haat nog steeds de manier waarop OSX met meerdere vensters van dezelfde app omgaan. Totaal geen onderscheid, totdat je echt gaat zoeken. Ik vind daarom de taakbalk in Windows ook vele malen handiger dan de dock in OSX, puur omdat je daar kunt instellen dat de titel van het venster te zien is.
Ook dat de dock nog steeds niet in meerdere vensters getoond wordt (maar alleen het primaire scherm), maakt multimonitor gebruik nog steeds ondergeschikt aan dat in Windows.

Verder eindelijk performanceverbeteringen in games en zware apps. Was hard nodig want gamen op mn macbook vermeed ik liever.
De werking maakt het verschil tussen Windows en OSX. Ik vind OSX fijner werken, ook qua window management. En dat ze minder features hebben, was algemeen bekend, dit zou meer problemen oplossen en meer voor performance zijn. Ze hebben juist meer aangekondigd dan ik had verwacht juist door de eerdere berichten.
En de dock, die is bij mij op het actieve scherm. Ook secundair. Waarom wil ik op elk scherm het dock zien .. Die wil ik alleen als het nodig is, dus wanneer dat scherm actief is qua de app die ik ervoor heb.
Het is ook wel wat je persoonlijke voorkeur is en wat je gewend bent, maar ik wil een dock op beide schermen om daar ook apps op te starten of te wisselen tussen vensters. En dat gaat dus niet. Je moet altijd met je muis naar de dock toe (of als een verslaafde de hele tijd Spotlight gebruiken) en dat vind ik irritant want een enkele klik met de muis is nog altijd sneler dan shortcut + zoektekst.

Verder vind ik het ongelofelijk irritant werken als je meerdere Word vensters of meerdere Chrome vensters open hebt. Onderscheid is er niet en het is maar hopen dat je de goede hebt (of moet met een omweg kijken welke wanneer actief is.

Ik vind het in ieder geval nog steeds een ongeorganiseerde bende.
Ik werk ook op meerdere schermen en als ik op een scherm de dock nodig heb dan gooi ik de muis omlaag en verschijnt de dock op het scherm waar de cursor op staat. Standaard feature van OSX en werkt prima voor mij.
Die ken ik, maar dan komt ie over de content heen want niet voor elk venster even duidelijk is. Plus ik snap niet waarom het niet gewoon op 2 beeldschermen getoond kan worden. Ik kon er in ieder geval nooit aan wennen.
Klopt, het is en blijft een persoonlijke voorkeur. (Als ik een chaos van vensters heb dan gebruik ik Mission Control, die gebruikte ik nooit maar ben ik wel aan gewend om te leren gebruiken. Maar meestal weet ik wat ik open heb staan.
Probeer eens HyperDock. Werkt perfect.
Heb ik al, maar dan nog heb je maar 1 icoon en werkt het alleen met hover. Dat moet sneller kunnen.
Settings ➔ Mission Control ➔ Displays have separate spaces en je hebt op beide schermen een dock. Is dat wat je bedoelde?
Dat levert hier niet 2 docks op.
Ik heb even gekeken, als ik de Dock automatisch laat verbergen heb ik hem op beide monitoren, anders niet. Misschien werkt het ook zo bij jou?
Ja maar dan moet je hem nog steeds met de muis naar de monitor halen en dat vind ik ook erg irritant. Gewoon 2 taakbalken zoals bij Windows blijf ik nog steeds het fijnst vinden, waarbij onderscheid tussen schermen van dezelfde app ook nog veel handiger in gebruik zijn dan met je vingers te moeten swipen om alles te kunnen zien (extra handeling dus).
Die heeft ook maar 1 taakbalk op 1 van de meerdere monitoren. Niet alle
Ik ben heel erg benieuwd naar de enorme performance winst die ze geboekt zouden moeten hebben in de Adobe programma's. Ze hebben het over After Effects en Illustrator, maar ik ben vooral benieuwd of ze ook wat winst hebben kunnen boeken in Photoshop. Brushes kunnen nog flink kunnen laggen bij grotere afmetingen. Als ze hier een flinke winst mee hebben geboekt, heeft OSX een gezonde slag gedaan voor mij. Ik hang met 1 been in mijn OSX en met mijn andere been ben ik bezig met een switch terug naar Windows. We zullen de benchmarks af moeten wachten. :Y)

[Reactie gewijzigd door RoyK op 8 juni 2015 20:05]

De daadwerkelijke beloftes willen in de praktijk gebruik wel eens anders zijn, maar waar je niet omheen komt is dat Adobe producten over het algemeen beter presteren op Mac computers, mede omdat Apple gewoon zeer goede banden heeft met Adobe en dus veel samenwerken om de Mac gewoon het grafische platform te maken voor Adobe producten (onder andere).
Photoshop werkt ook goed onder windows en daarnaast zie ik niet in waarom men een apple computer perse moet hebben voor photoshop.
Mischien in de jaren 90 toen ze nog die power macintoshes hadden zoals die oude Powermac modellen met powerpc processor.
Die waren toen vind ik de tijd ver vooruit.
Ik kan het nog omdraaien ook. Ik werk zowel op windows als op osx met Photoshop, en de windows variant werkt beter qua gebruikersgemak. Simpele dingen als met je pijltjestoetsen door fonts of layer blending styles bladeren is op osx niet mogelijk.
Opzich zijn sinds het hele geen Flash in iOS verhaal (terecht trouwens, maar dat terzijde) de verhoudingen tussen Adobe en Apple redelijk bekoeld. Daarbij is het hele "Adobe werkt beter op Mac" argument redelijk antiek en ook niet meer werkelijkheid, benchmarks tonen nu meestal een nek aan nek verhaal waarbij het maar net af hangt van wat je test.
Ha ik moest meteen denken aan deze test, blijkt dat hij al in 2011 gedaan is maar toch:
reviews: OS X vs. Windows 7: nek aan nek
Hier blijkt dat zowel Photshop als Lightroom beter presteren op een Apple Macbook met Windows 7 dan met OS X
Ik weet niet of ik blij ben met metal op os x,

Graphic api zijn erg lastig. En zulke versplintering wordt het alleen maar lastiger.
Ik heb er ook mijn vraagtekens bij. In hoeverre is het compatible met Vulkan, bijvoorbeeld? Als je nu ipv Direct3D en OpenGL, moet kiezen tussen DirectX, Vulkan en Metal dan wordt het alleen maar lastiger voor game developers. Met OpenGL had je Windows, Linux (Steam OS) en Mac OS X te pakken. Het zal mij benieuwen of Apple Vulkan cross-platform gaat uitbrengen; mijn perceptie is dat Apple alleen standaarden gebruikt zo lang het ze goed uitkomt maar zodra ze enig marktaandeel hebben ze daar zo hard mogelijk weer vanaf stappen om de concurrentie dwars te zitten. Net als Microsoft, overigens.

En als het niet cross-platform is, wat gaat Valve daar vervolgens aan doen om developers toch ook nog voor Linux / SteamOS te interesseren zonder ze te verplichten 3 graphics API's te ondersteunen?
Het probleem is met die fragmentatie aan grafische API's dat ze het allemaal doen, en geen uniforme eenheid. Geen consistentie. Maar dat is ook waar ze allemaal elkaar in willen onderscheiden. Zal altijd zo blijven.
Zo kunnen gebruikers die hun muisaanwijzer kwijt zijn de muis bewegen, waarna het besturingssysteem de locatie op het scherm aangeeft.
Zoals het hier staat moet ik er een klein beetje om lachen. Op deze manier vind ik namelijk al, sinds de eerste keer dat ik een muis gebruik, de aanwijzer terug: gewoon bewegen. Is dit de tegenhanger van de optie in Windows om je muisaanwijzer te locaten als je op ctrl drukt?

Ook dat zoeken in menselijke taal, is dat hetzelfde als waar Microsoft met de zoekfunctie in Windows Vista op zat te hameren? "Foto met Henk" zoekt door de geïndexeerde afbeeldingen naar afbedingen met een tag van Henk. Dit zelfde idee?
Ja, hetzelfde idee :) Als je straks de muis aanwijzer zoekt schuif je hem heen en weer, en je muiswijzer wordt even 10 keer zo groot (zo leek het) en zakt dan weer naar zijn normale afmeting.

[Reactie gewijzigd door RoyK op 8 juni 2015 20:11]

Zo kunnen gebruikers die hun muisaanwijzer kwijt zijn de muis bewegen, waarna het besturingssysteem de locatie op het scherm aangeeft.
Dit is een grapje zeker.. Dat is toch al sinds dat er een muis ui bestaat ? of mis ik iets? :+
Waarna het besturingssysteem de locatie verduidelijkt. (De muiscursor wordt dan even speels groot opgeblazen) Gewoon een grappig detail en voor hun door de presentatie heen een leuk grapje tussendoor om het publiek te vermaken. Ik kan het wel waarderen.
Blizzard zou echter al hebben aangegeven Metal te gaan gebruiken, evenals de ontwikkelaars van de Unreal- en Unity-engines.
Betekent dit dan toch eindelijk de doorbraak van gaming op OSX?
Nu ja, als je een dure Mac moet kopen om te gamen lijkt het me ook wel erg gesteld naar mijn mening. Als je echt wilt gamen koop je een goedkopere Windows computer of stel je hem zelf samen (nog goedkoper). Dat is veel interessanter dan een Mac moeten kopen en dan te klagen dat ze niet alle spelletjes erop kunnen spelen (en wel stoefen dat ze een Mac hebben).

Mac is geen gamecomputer maar eerder een computer die bedoeld is voor professionele doeleinden in allerlei sectoren op het werkveld. Gamen behoort niet tot een van de sectoren. Een Mac kiezen om te gamen is geen goede keuze. Dit zeg ik als Mac gebruiker (sinds 1 maand ex-gebruiker).
Ben het er niet mee eens. Ik boot in mn avonduurtjes naar Windows en knal er net zo lekker op los in BF4 als ieder ander. Mijn iMac uit 2011 trekt de game op low/medium. Ik vind het allemaal prima. De nieuwe iMacs draaien de game op high. Is het een game computer? Nee. Kan je er prima op gamen? Jazeker :Y)
Om er even een prijsje op te plakken: gamen voor 800 euro of voor 1500 euro. Ik bedoel: om te gamen moet je nu niet speciaal een Mac kopen. Dan kun je je geld beter nog elders in investeren.
Uiteraard. Als je enkel wil gamen is een Mac niet de juiste keuze. Maar een Mac is een prima allround machine. Je hoeft geen prof user te zijn. Werken, gamen, amusement, etc. Al is de machine redelijk aan de prijs, heel erg duur zijn ze nu ook weer niet met een scherm en al. Ze behouden ook best leuk hun waarde. Als je hem 2 jaar later bijvoorbeeld weer verkoop. Dan valt het allemaal best nog mee. :)
Tja ik speel alleen GuildWars 2 en smdraait echt wel vloeiend en goed op MacBook hoor. Maarja ik heb dan ook een leven dus game mezelf niet helemaal suf iedere avond
Daarmee dat ik ook doelde op mensen die voor te gamen alleen een Mac kopen :) Een spelletje kan, maar het is geen gamemachine die je speciaal aanschaft voor enkel het spelen van spelletjes.
Daar is de prijs dan ook niet naar. Ik heb een MacBook Pro gekocht vanwege het verbluffende scherm (voor een laptop) en het is voor mij een extra dat het een dedicated GPU heeft die nog verrassend goed z'n werk doet, en als dat beter wordt door softwarematige aanpassingen, be my guest, het is allemaal extra en niet waar ik 'm voor gekocht heb.
Ik verwacht eigenlijk dat vele kleinere game devs de technologie gaan negeren (hoewel een adoptatie door Epic in de Unreal Engine wel zal helpen) omdat het weer een andere API betreft die op slechts een klein doelpubliek van toepassing is.
De kleine gaan het juist niet negeren, want Unity ondersteund het ook en daar maken juist veel kleine developers gebruik van. Daarnaast is het een stuk simpeler in gebruik dan OpenGL wat weer tijd en kosten bespaart.
Metal is vergelijkbaar met dx12 en de nieuwere opengl is de zin dat het dichter op de hardware zit. Het is een algemene tendens in de grafische scene.

Verder ondersteun al die partijen osx al, het zijn voornamelijk optimalisaties.

[Reactie gewijzigd door n8n op 8 juni 2015 19:41]

Gamen op Osx vereist betere videokaarten dan die goedkope chips die ze in apple machines gebruiken daarnaast is het meeste passief gekoeld in zo mac dus dan krijg je hitte problemen,vooral met gamen.
dat vroeg ik mij dus ook gelijk af. Het lijkt wel of ze ook meer op dat gebied willen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True