Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 262 reacties

De Apple Watch is vanaf 17 juli te verkrijgen voor Nederlandse klanten. Alle modellen komen dan beschikbaar, van het goedkoopste Sports-model tot en met het duurste Watch Edition-horloge. De prijzen liggen twee tientjes hoger dan in Duitsland.

Apple heeft vrijdag aangekondigd dat de verkoop van de Apple Watch op 17 juli begint. Daarmee volgt Nederland op buurland Duitsland en andere markten als Frankrijk, de VS en het Verenigd Koninkrijk. Apple begon de voorverkoop van zijn horloge daar op 10 april. Wanneer de verkoop in België begint is niet bekend. Op de Belgische Apple Watch-site staat vrijdag nog steeds 'verkrijgbaar in 2015'.

De prijzen liggen in Nederland twintig euro hoger dan in Duitsland. De goedkoopste Apple Watch Sports met 38mm kast kost in Nederland 419 euro, in Duitsland 399 euro. De duurste smartwatch is de 38mm-versie van 18 karaats goud van de Watch Edition, die in Nederland 18.400 euro kost; bij de oosterburen is dat 18.000 euro.

De Watch Sports komt in 10 verschillende modellen beschikbaar, de reguliere Watch, met vanaf-prijs van 669 euro, krijgt 20 varianten en de Watch Edition is er in 8 modellen.

Bij die voorverkoop in landen waar de smartwatch eerder te krijgen was, bleek al snel dat de voorraden tekortschoten, want de levertijden liepen snel op. Niet bekend is of Apple inmiddels de voorraden op peil heeft.

Apple Watch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (262)

Is het niet een beetje vreemd dat het hier duurder wordt dan in Duitsland? Dat is toch niet zo gebruikelijk op de Europese markt? Is dit Apple die "FY they buy it anyway" zegt of zit er iets anders achter?
Nederlandse BTW, Thuiskopieheffing en nog meer:
Prijzen zijn inclusief btw (21%), verwijderingsbijdrage en assurantiebelasting (indien van toepassing), maar exclusief verzendkosten tenzij anders aangegeven. Het btw-percentage voor producten die volgens de btw-wetgeving van de EU tot diensten worden gerekend, bedraagt 23%, aangezien de btw in rekening wordt gebracht tegen het tarief dat geldt in het land van waaruit Apple Distribution International deze producten levert, in dit geval de Republiek Ierland. Op het bestelformulier worden de btw-bedragen en de verwijderingsbijdrage vermeld voor de producten die je selecteert.
Het verschil zal 'm deels liggen in het lagere btw-tarief in Duitsland.
Dat verschil is niet zo groot (19% vs 21%), dan kom je op 405.71 uit.

Bij de duurste variant is het trouwens andersom, deze is in Nederland relatief (BTW verschil meegenomen) goedkoper. Maar er zijn dagen dat ik geen 13200 euro op zak heb ...
419 = 121%, 119% is dan geen 405.71 maar ¤412,07

BTW komt over de basisprijs heen, je kunt dus niet 2% van de winkelverkoop prijs aftrekken om een lager BTW tarief te berekenen ;)
Ik reken de Duitse prijs (399 met 19% BTW) om naar de prijs met 21%.
Dus 399/119*121 --> 405.71 !!

Het ging er tenslotte om hoe duur de watch in NL is :+
Aadje heeft heel erg gelijk
Het is toch gewoon 18.400 hier in NL volgens het artikel ?

"De duurste smartwatch is de 38mm-versie van 18 karaats goud van de Watch Edition, die in Nederland 18.400 euro kost; bij de oosterburen is dat 18.000 euro."
Dan is er iets aangepast ..
Aahh, vandaag ! Okay !
Dan zou hij in Frankrijk (20% BTW vs 19% in Duitsland) toch ook duurder moeten zijn? Of zou Apple voor een soort range gekozen hebben? 0-20% BTW = 399 en 21%+ = 419. Dan hebben wij natuurlijk net pech maar het zou wel iets verklaren. Er zijn immers landen in Europa waar de BTW nog hoger ligt dan in Nederland.
Wat ook kan is dat Apple producten in Nederland relatief populairder zijn dan in Frankrijk en Duitsland, dus een hogere vraagprijs hebben.
Ohja dat is inderdaad wel een verklaring
Andere kostenstructuur? In Duitsland zijn de loonkosten (m.n. voor de lager betaalde banen) lager.
Precies! In Duitsland bestond tot voor kort niet eens een minimum loon. En wat er nu is, is véél lager dan in Nederland. Daardoor zijn de personeelskosten in winkels, maar ook bijvoorbeeld restaurants en de kapper veel lager, en dus voor de consument goedkoper.

Als resultaat zijn veel producten in Duitsland goedkoper. Ook kleding bijvoorbeeld is in Duitsland zo'n 10% goedkoper. (Staat gewoon op het etiket! bijv. 89 ¤ in DE, 99 ¤ in NL)

Of je daar zo blij mee moet zijn... In Duitsland bestaat veel echte armoe bij mensen die normaal werk hebben. Dat is in Nederland véél beter. Dan liever een paar euro extra betalen, zodat hard werkend winkel personeel ook behoorlijk betaald krijgt.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 26 juni 2015 10:25]

Het is een vreemde keuze inderdaad. Mijn eerste gedachte was dat de BTW dit verschil veroorzaakte. Nu is de BTW wel iets hoger in Nederland maar dit zou het verschil van 20 euro niet kunnen verklaren (dit zit op ongeveer 5 euro verschil) voor het goedkoopste model. Daarnaast heeft Frankrijk ook een hogere BTW maar die zitten gewoon ook op 399 voor datzelfde model. Het lijkt wel een ongelofelijke FU richting ons land, ik vraag me dan ook af of andere landen die op 17 juli pas de Watch gaan krijgen ook deze hogere prijs gaan betalen.
Nederlandse belasting, autos zijn ook stukken duurder bv.
Maar er zit geen BPM op een horloge.
Appels en peren... .
(personen)Auto's hebben bij 1e aanschaf een BPM plicht

Ondernemers krijgen vrijstelling van BPM als zij de (bestel)auto voor hun onderneming gebruiken, maar wanneer deze particulier binnen 5 jaar verkocht wordt dient er alsnog de volle mep BPM betaalt te worden. Vandaar dat je weinig "jong" gebruikte bestelbusjes vind.
Is natuurlijk niet aardig om te zeggen, maar ja, feit is dat Amerikaanse bedrijven actief bezig zijn om ons lekker bij te laten betalen voor alles wat los en vast zit, zie je bij allerlij hardware.

En nee, dat komt niet (alleen) door belastings verschillen.
Vind het zelf een vreselijk design. Ik hoop toch dat die smartwatches in de toekomst iets meer richting een normaal horloge gaan. Zie https://moto360.motorola.com/
Ik ben zelf van mening dat de moto360, die inderdaad niet verkeerd op het oog is (mooi wil ik nog niet zeggen), vorm over functie heeft gekozen. De meningen zijn verdeeld maar op een rond scherm kan je gewoon minder informatie kwijt, en dat is al lastig zat op zo een klein schermpje. Het is een mening maar zo ver ik de Apple Watch heb gezien vindt ik hem erg mooi maar heb hem zelf nog niet nodig en zal niet zo snel mijn eigen horloges vervangen
Nee klopt daar heb je inderdaad een punt. Die moto360 is nou ook niet het meest high-tech smartwatch. Waar het mij gewoon omgaat is dat je zo'n smartdevice toch de gehele dag om je pols hebt hangen... en dan een beetje design niet verkeerd is...
Ben ik met je eens, maar voor mij persoonlijk, als ik voor design zou gaan dan zou ik op dit moment helemaal geen smartwatch nemen. Een smartwatch zou ik halen voor functionaliteit, en het hebben van ruimte voor het weergeven van tekst is naar mijn idee toch belangrijker. Anders heb ik een mooie smartwatch maar raak ik gefrustreerd dat ik de tekst zo moeizaam kan lezen.en dan ben ik uiteindelijk alsnog niet blij met mijn aankoop.
Ik ben het met je eens dat een smartwatch er best mooi uit mag zien aangezien het de gehele dag zichtbaar aan je pols hangt. Echter is dat voor mij de reden om voor de Apple Watch te gaan. Ik houd niet zo van conventionele horloge ontwerpen en de Apple Watch is echt anders en naar mijn mening ook mooi (al kan ik met een hoger budget ook echt mooiere horloges vinden, maar dat budget heb ik niet).

Ik ben ook wel ergens blij dat niet iedereen hem mooi vindt, dat maakt het voor mij iets aantrekkelijker (al zal het voor een horloge een behoorlijk veel gezien design worden).

[Reactie gewijzigd door Myquandro op 26 juni 2015 08:58]

Een rond scherm is echt compleet onlogisch voor digitale schermen
Maar juist enorm logisch voor een analoge weergave van de tijd. En wij mensen kunnen een analoge klok veel makkelijker lezen dan een digitale klok. Voor een horloge is een ronde weergave dus eigenlijk heel erg logisch! Het hangt dus af van waar je prioriteit ligt.
Juist, voor de analoge weergaven van tijd, als je daarvoor een smartwatch koopt kun je net zo goed een normaal horloge kopen. De rest van het UI, wat de watch smart maakt, is veel logischer op een vierkant scherm. Daarnaast is dat jij een analoge klok makkelijker af kunt lezen dan een digitale een mening, want ik ben het daar niet mee eens.

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 26 juni 2015 10:43]

Misschien is de Nevo dan wel een redelijke optie wat design betreft. Die komt echt wel in de buurt van een normale horloge. Het is niet helemaal een echte smartwatch, maar heeft wel enkele smart-functies.

http://nevowatch.com/
Dat is nou niet echt een smartwatch.

Dan kun je je telefoon ook op trillen zetten en in je broekzak stoppen....hetzelfde effect.

Is gewoon een horloge met een trilfunctie, geen smartwatch.
Wow. Waarom heb ik hier nog nooit van gehoord? *gooit geld naar monitor*
Apple doet niet aan 'normaal' design en ik vind dat ze het zo moeten houden. De Mac Pro en de Airport express zijn ook niet 'normaal'. Maar het is niet anders om het anders zijn. Er zit altijd enige logica achter het ontwerp. De Mac Pro ziet eruit als een prullenbak vanwege het koelingssysteem en de Apple watch is vierkant, omdat dat de meeste efficiënte vorm is om informatie op je pols te presenteren.
"Vind het zelf een vreselijk design. Ik hoop toch dat die smartwatches in de toekomst iets meer richting een normaal horloge gaan.zie de moto 360"

Eehm. Mijn horloge is ook niet rond..
http://assets.cartier.com...watches.png?itok=tDNyBG1k

En mijn eerste casio was ook niet rond.
https://asset1.surfcdn.co...Izlx0Z7YXhkwnzUcoj&V=HpcN

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 26 juni 2015 17:30]

13.000 euro.
ik kan me zo moeilijk voorstellen dat zoiets uberhaupt verkoopt. Voor dat bedrag kun je qua horloges zoveel mooiers krijgen.
Horloges? Daar heb je een nieuwe auto voor! 8)7

Serieus, wat moet je met zo'n ding? Je kan niet eens één icoontje vegen. Als je veegt, veeg je gelijk de helft van dat schermpje mee. De wereld is gek aan het worden.. :X
Het is een beetje vermoeiend om onder elk nieuwsbericht dezelfde opmerkingen te lezen zonder ook maar ooit met een smartwatch gespeeld te hebben (anders zou je het niet zo omschrijven). Nu pik ik jou eruit en vergeef me als ik het verkeerd zie, maar het geldt net zo goed voor anderen.

Ik ben in het bezit van de Apple Watch Stainless Steel i.c.m. een Milanese Loop. Ik beschouw het mede door deze combinatie als een sieraad om mijn pols. De interface van de Apple Watch is zo ontworpen dat je alles prima met de vinger kunt bedienen, en mocht dat onverhoopt niet handig zijn, dan is er altijd nog de digital crown voor als je bijvoorbeeld door een mailtje wilt scrollen, in wilt zoomen op Apple Maps of door je appcollectie wilt navigeren. Ik gebruik de Watch vooral voor de notificaties en het aflezen van de tijd (goh). In tegenstelling tot een smartphone ga je niet met een smartwatch spelen als je je verveelt. Wanneer met watchOS 2 de native apps komen ga ik die misschien vaker gebruiken omdat laden nu wel lang kan duren. Een smartwatch wordt pas nuttig wanneer je even je handen niet vrij hebt, in een vergadering zit of gewoon achter je computer. Thuis maakt mijn Watch verbinding met Wi-Fi. Ik kan dus in en om het huis lopen en in verbinding blijven met mijn iPhone en die gewoon op mijn bureau laten liggen. Heerlijk die 'vrijheid'! Voor mij was de bekendmaking van de prijzen van de Apple Watch ook even slikken omdat ik de prijzen van de Android Wear watches gewend was. Nu vind ik het elke cent waard omdat ik het echt een mooie, nuttige aanwinst vind om mijn pols.

Dat de Apple Watch Edition zo duur is en dat er mensen zijn die dat er voor betalen, zijn ongetwijfeld ook de mensen die een ander sieraad zouden kopen van +¤15.000. Daar komt bij dat je dan ook iets gouds in handen.. ehh pols hebt. Voordat je begint over duurzaamheid en 'je bent gek als je zoiets koopt dat twee jaar meegaat' en 'een ring draag je langer': Wie zegt dan dat lang meegaan de norm is, en al helemaal voor de doelgroep die Apple met de Edition aanspreekt? Er zijn immers ook mensen die elke 2 jaar een nieuwe auto kopen ;)

Edit: Om hier aan toe te voegen. Ik draag al van jongs af aan horloges dus dan is de drempel om voor een smartwatch te gaan al behoorlijk weggenomen.

[Reactie gewijzigd door sww89 op 26 juni 2015 10:10]

Een aantal dingen om hier even aan toe te voegen;

Heel veel mensen vergeten gemakshalve dat de hartslagmeting op Android Wear horloges niet goed bruikbaar zijn tijdens het sporten. Ze blijken namelijk heel traag te zijn (API werkt nog niet goed) met het vaststellen van je hartslag. Joanna Stern van de WSJ heeft ooit een test gedaan en die vergeleken met een Polar ECG sportband. De apple watch was de enige die in de buurt kwam hiervan.

Voor de amerikanen is het ook nog eens een betaalmiddel, bijvoorbeeld als je een iPhone 5 of 5s hebt. Mochten wij dit ooit in nederland krijgen dan is dat ook echt een meerwaarde die t.o.v. de concurrentie.

In mijn optiek rechtvaardigt dit de prijs enigszins, buiten de belachelijke correctie in NL, het basis model kost in US $349! Reken dus de prijs van een Android Wear + Sporthorloge + betaalmiddel en dan kom je op een hogere prijs uit. Of het die 400 euro of meer waard is ben ik nog niet uit.

Daarbij zet ik 3 kanttekeningen:
  • Een aantal Andrioid wear horloges hebben GPS. Apple lost dit op door eerst je run te caliberen en dan vervolgens met de stappenteller redelijk goed in de buurt te komen. Dus je hoeft je iPhone maar 1x mee te nemen. Het schijnt redelijk goed te werken maar volgens mij moet dit beter kunnen door gewoon GPS erin te stoppen.
  • betaalmiddel is dus niet nu, helaas, maar volgens mij zijn de banken volop in onderhandeling om dit werkend te krijgen
  • Een aantal Android Wear doen 1 ding veel beter: ze laten altijd de tijd zien in een soort low power modus. Dit zou apple ook moeten doen. Pebble doet dit natuurlijk altijd maar die heeft verdiend nu niet echt de schoonheidsprijs.

[Reactie gewijzigd door Spam op 26 juni 2015 12:52]

"De wereld is gek aan het worden.. :X"

Integendeel.

Mensen kopen al decennialang dure horloges. Dit is niks nieuws.
Dure horloges die grotendeels hun waarde behouden.

Dit is eerder het wegwerprpoduct van de dure horloges. Niet meer "ik kan 10 000¤ uitgeven aan een horloge" maar "ik kan elke 2 jaar 10 000¤ uitgeven aan een horloge.
Ten eerste weet je niet wat de waardevastheid is van een Apple Watch.

Ten tweede is het irrelevant. Mensen kopen al decennialang dure dingen die niet zo waardevast zijn als bepaalde Zwitserse horloges. Dit is voor de rijken der aarde die het makkelijk kunnen missen.

Dat verzuurde opa-toontje van "de jeugd van tegenwoordig met hun dure spullen" is iig misplaatst.

[Reactie gewijzigd door TMC op 26 juni 2015 08:23]

Denk dat de waarde vastheid het laagst is bij de watch vergeleken met de computers en iphone. Dit horloge kan max twee jaar met de tijd mee, daarna is het geheugen gewoon niet meer toereikend.
Denk dat de waarde vastheid het laagst is bij de watch vergeleken met de computers en iphone. Dit horloge kan max twee jaar met de tijd mee, daarna is het geheugen gewoon niet meer toereikend.
Na twee-drie jaar elke dag laden is de cel op, simpel. Dan is de batterijduur gereduceerd tot een paar uur hooguit...

Dan kun je natuurlijk het apparaatje als een sieraad om je pols blijven dragen :D
Geheugen niet toereikend? Heb een apple watch om me pols met 500 fotos's 500 mp3 erop en heb nog steeds 4,8gb over van de totale 6.7. Ook na de watch OS 2 waarbij native apps mogelijk worden zal het geheugen in mijn ogen ruim voldoende zijn. Het is een watch, en er hoeven geen grote zware applicaties op te draaien die geheugen opslokken al dan niet fotos van 4 mb per stuk idem voor filmpjes.

De batterij daarentegen valt wel iets over te zeggen, na twee jaar zal deze wel minder gaan worden en is niet vervangbaar.
Batterij niet vervangbaar? Het zal toch niet?? Dan is deze smartwatch over 3 tot 4 jaar kapot...
Totdat Apple met een nieuwe versie van iOS komt die niet op je iWatch werkt en ook niet meer kan communiceren met nieuwere iPhones.
Dan zit je met een apparaat waar je amper wat mee kunt doen of je moet jaren met oude meuk willen blijven lopen.
Ik ben het dan ook eens met frank060272
Apple ondersteund al zijn producten ruim 3 jaar al dan niet 4 bij iOS producten 5 a 6 jaar (OSX).

En ja je koopt deze eerste apple watch versie niet om er 5 jaar mee rond te lopen. Mensen die de link bracelet kopen van 1250 of zelfs de watch edition 13.000+ verklaar ik dan ook voor gek. Maar voor een apple watch sport dan 449 (ja een hoop geld ook) vind ik 2 jaar (in mijn geval) prima voor het plezier wat ik er aan beleef en zal deze daarna vervangen voor een nieuwere variant. Doe hetzelfde al 8 jaar lang met de smartphones, dus waarom niet ook mijn horloge?

[Reactie gewijzigd door NiCNCo op 26 juni 2015 09:59]

Mijn iMac uit 2008 draait de laatste versie van OS X nog als een zonnetje, dus met ondersteuning zit het over het algemeen wel goed :)
Dat gebeurt pas over 4+ jaar als je iOs updates gevolgd hebt, iOS 9 werkt ook nog op een iPhone 4S
Voor de eerste iPhone (die in 2007 uitkwam) was iOS 4 de eerste versie die niet meer ondersteund werd. Dat was in 2010. Dus 3 jaar. Maar iOS3 was geen pretje om mee te werken. Voor de iPad 1 (die in 2010 uitkwam) is iOS5.1.1 de laatste versie. iOS6 kwam in 2012 uit. Dus maar 2 jaar voor de iPad 1. Ik voorspel dat de Watch hetzelfde lot beschoren is gebaseerd op bovenstaande. Ik hoop dat Apple ons positief verrast.
Sorry NiCNCo, had RAM geheugen moeten toevoegen aan mijn comment. RAM zal binnen een jaar ontoereikend zijn waardoor je of een halve update krijgt of een traag apparaat om de pols.
Het gaat niet om de opslag, maar over het RAM geheugen. Je zag dit bij de iPhone 1, de iPad 1 en waarschijnlijk nu bij de Watch 1. De iPhone 1 kwam uit met 128 MB aan RAM, iets wat toen net voldoende was, maar het duurde niet lang of iOS werd te groot en Apple kon geen upgrades meer leveren voor deze iPhone (mijn iPhone is op 3.1.3 blijven steken). Idem met de iPad (mijn iPad is bij 5.1.1 blijven steken). Je kunt dit gewoon doortrekken naar de Watch. Daar zit waarschijnlijk ook te weinig geheugen in voor WatchOS 3/4. En bij WatchOS 3 begin je het waarschijnlijk al te merken, ding zal niet meer vooruit te branden zijn.
Had ik waarschijnlijk moeten toevoegen aan mijn comment, was precies mijn punt.
En de echte windows fan denkt nog steeds in 32bit en floppy-drives?
En de echte android fan denkt dat het normaal is dat software buggy is?

Zo kunnen we wel meer domme opmerkingen bedenken :Y)
Ik zie niet in waarom de smart watch meer waarde vast zou zijn dan een smartphone. Integendeel het is een gen1 product dat meestal nog sneller achteruit gaat.

En nee de trend (waar ik mijn "opa" gedrag op bovenhaal) is dat mensen meer en meer externe tekenen van rijkdom willen.
Ik zie niet in waarom de smart watch meer waarde vast zou zijn dan een smartphone.
Wie zegt dat?
Ik zeg dat als je de smartphones ziet waardevast = 50-75% van de prijs weg binnen 2-3 jaar en na 3-4 bijna niks meer.

Smarwatches gaan dezelfde weg op hoor, nogmaals zie niet in waarom dat die anders zouden zijn.
Net als smartsmartphones zijn smartwatches na een paar jaar waarschijnlijk niet meer te gebruiken. Een 'dom' horloge kan generaties lang meegaan en daarom is honderden of zelfs duizenden euro's er aan uitgeven minder vreemd.

[Reactie gewijzigd door Lodesteijn op 26 juni 2015 08:36]

Ik denk, toch even kijken naar prijzen van tweedehands rolexen. Afhankelijk van hoeveel goud er in zit gaat de prijs toch wel flink naar beneden voor een paar jaar oud model.

Daarmee zeg ik niets over de prijs of waarde van de applewatch, maar je moet wel de wat exclusievere modellen hebben om iets waarde vast te hebben. En dan hebben we het over horloges van 50000 en meer.
Hoeveel zal een gouden apple watch of 5 jaar nog waard zijn? Ik denk dat dit buiten het goud erin bitter weinig zal zijn.
Apple producten zijn meer waarde vast dan een dell of een hp, een tweede hands macbook pro van 4 jaar terug tikt nog makkelijk ¤1000. Een iphone is na vier jaar ook maar met een paar ¤100 euro gezakt
Dat was misschien het geval ooit maar nu niet echt meer, ja ze houden nog iets beter hun waarde vast maar niet echt veel meer. Zeker niet als je TOV de gemiddelde prijs van andere high end smartphones (die bij apple stuk hoger is) erbij pakt.

Bv :

4 jaar oud =iphone 4

Veiling - Apple iPhone 4 8GB Zwart, twee jaar oud, zo goed als nieuw
16 jun - Wegens het verlengen van mijn abonnement verkoop ik mijn iPhone 4. De iPhone 4 (8 GB...

80euro voor 2 jaar oude iphone 4 . 4s is rond dezelfe prijs
5 is vanaf 160¤ .

Voor hetzelfde geld heb je een HTC one S of X die even oud en ongeveer even duur waren .
Daar gaat het mij niet om. Ik ontmasker alleen de mythe dat zwitserse horloges van 10000 euro waarde vast zouden zijn.
Zijn ze ook zeker niet iedereen wil toch altijd de nieuwste hebben van iets maar zwitserse horloges zijn wel tijdloos en kun je bij wijze van je leven lang dragen.

Bij een Apple Watch is na 2 jaar de batterij al een heel stuk minder (of zelfs kapot) en loop je niet alleen rond met verouderde technologie maar waarschijnlijk ook met een verouderd design.
Ja, maar wel ver buiten de discussie.

Of je koopt een Applewatch voor welke reden dan ook of je koopt geen Applewatch voor wat voor reden dan ook.

Ik hoor bij de laatste groep maar veroorderl de eerste niet. Hier op tweakers verzandt de discussie al snel in een zoektocht naar een stok on Apple te slaan.
Dat denk ik ook, gezien de grote aantallen. Het is geen goede duurzame investering waarschijnlijk.
Binnen 5 jaar zal ze mss niet zoveel waard zijn maar binnen 20 jaar kan dit gevoelig anders liggen. Er worden sowieso al niet veel modellen van dit type verkocht en de Apple Watch is nu al een icoon en dat zal binnen 20 jaar niet anders zijn.

Ik zeg niet dat die horloge voor jou binnen 20 jaar meer waard zal zijn maar vele verzamelaars zal die wel een pak waard zijn. Kans is redelijk groot dat ze over 20 jaar voor een 100.000 ergens geveild wordt.
Dat droom je. Apple I haalt in de meeste gevallen niet die prijs en die is veel ouder : 30-40 jaar , er bestaan er amper nog van in de wereld (omdat apple er veel terug nam en vernietigde) en is echt iconisch voor de start van een tijdperk.

De apple watch is een apple smartwatch zoals er al zoveel zijn die met miljoenen tegelijk gemaakt en verkocht word. je kan net zo goed hopen dat een iphone 1 over een 10 jaar 100 000¤ waard is.
Dan snap je toch echt niet waarom die apple I tussen de 50 en 1 000 000 haalt hoor. Eens je dat inziet zal je zien waarom dat niet op een smartwatch anno 2015 toepasbaar is.
Sorry maar dan snap je niet wat iconisch is. De apple watch zal vervangen worden door watch 2 volgend jaar en dan 3 en 4 en ... . Je kan net zo goed ednken dat een gouden iphone 1 over enkele jaren 100 000¤ zal opbrengen.
Of jij snapt niet wat iconisch kan worden. Johny Ive is een zeer gewaardeerde designer. Net zoals je vandaag veel geld kan betalen voor een designer stoel die 10 jaar geleden gewoon bij het grof vuil zou worden gezet is het zeer goed mogelijk dat exclusieve producten die ontworpen zijn door Ive veel geld kunnen opbrengen.

Jij bekijkt het uit een technologisch standpunt en dat is wat je nu net niet mag doen. Tuurlijk komt er een Apple Watch 2 en 3 maar die komen telkens in grotere oplages. Van die Apple editions gaan er echt geen 1000 stuks verkocht worden en als mogelijke grondlegger voor de wearables kan dus de Apple Watch edition inderdaad voor verzamelaars van design veel geld neergeteld worden in de toekomst.
Verschil is dat die designer stoel na 10, 20, 30 jaar nog steeds functioneel is. En apple watch niet. En de Apple 1 is duur omdat het ding zeldzaam is, de Apple Watch wordt met miljoenen tegelijkertijd geproduceerd.
De Apple Watch wordt met miljoenen geproduceerd, de Apple Watch edition niet. En wie zegt dat de Apple Watch binnen 20 jaar niet meer functioneel is?

Mark my words, binnen 20 jaar ga jij nog spijt hebben dat je geen Apple Watch Edition hebt gekocht. Dat gezegd zijnde heb ik er ook het geld niet voor dus ik zal daar ook spijt van hebben :+
Ik bedoelde meer het fenomeen smartwatch. Wat moet je ermee? Je kan amper wat zien op zo'n klein schermpje en je kan hem amper bedienen met je dikke vingers. Je hebt toch je telefoon?
13.000 euro.
ik kan me zo moeilijk voorstellen dat zoiets uberhaupt verkoopt. Voor dat bedrag kun je qua horloges zoveel mooiers krijgen.
Decoy Pricing Makes Less Expensive Items Look Like a Deal

Decoy pricing is used by retailers to push you towards the purchase of a particular model that pads their profits. The folks at Apple have been using this strategy for years to get consumers to drop money on products that appear to be an excellent value when compared to more expensive models. For example, they currently produce the Apple Watch in thirty-eight different designs, ranging in price from $349 to $17,000. The uber expensive versions are never going to be top sellers, but that’s okay—that’s not their job. Their job is to make the $349-$549 versions look like really good value by comparison. Consumers who might otherwise scoff at the idea of paying over $300 for a smartwatch might not scoff so hard when the alternative is $17,000. To avoid decoy pricing tricks, consider your actual needs first, then find the best version of a product that fills those needs.
Bron
Het is wel informatief, maar komt nu wel echt elke keer in de comments bij de apple watch voorbij. In dit geval betwijfel ik ook of het om decoy pricing gaat.
In het geval van nvidia met de titan X van 1200 euro en de 980 die 20 procent minder snel is voor 500 euro zou ik zeggen ja dat is duidelijk decoy pricing. Maar in dit geval zou ik zeggen dat er gewoon een model is voor de Jay-zs en de Madonnas van deze wereld in de hoop dat een beetje bekende personalitys er ook mee gaan lopen. Want ja deze types gaan natuurlijk niet zomaar hun 150 000 dollar rolex omruilen voor een 500 dollar Apple watch.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juni 2015 09:43]

Het gebeurt gewoon bij andere takken van sport ook hoor. Specialized (mountainbikes) heeft ook een model van 10500 euro in de prijslijst staan. De fietsenwinkel waar ik altijd kom heeft er 3 van verkocht afgelopen jaar. De andere varianten (2000-6000 euro) gaan als broodjes over te toonbank.

Waarom denk je dat videokaarten zoals de nVidia Titan gemaakt worden? Of auto's zoals de Bugatti Veyron? Allemaal om het merk een betere uitstraling te geven.
Een bugatti word ook niet gebouwd met de reden om de andere modellen?? als een goede deal te laten lijken. Het gebeurd, maar als een fabrikant een dure versie maakt hoeft dat niet per definitie aan de grondslag te liggen. Zeker wanneer het high end model kwa prijs heel ver af ligt van het normale model. Natuurlijk geeft het een goed gevoel dat als je in een normale 3 serie rijd deze van de makers van de M3 afkomt. Maar de M3 wordt echt niet gebouwd met als reden om de normale 3 serie een goede deal te laten lijken. De M3 is simpelweg beter sneller en dus ook duurder. Er zou niemand bij de BMW dealer staan en denken goh voor de helft van het geld heb ik dan wel geen M3 maar wel een auto die bijna net zo goed is dus dat is wel en goede deal.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juni 2015 14:45]

Qua smartwatches wel, qua andere sexy halfgouden horloges denk ik niet echt. Voor een rolex leg je al snel meer neer...
Toch worden ze gewoon verkocht en lijken de eerste signalen te zijn dat de Edition reeks redelijk loopt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 26 juni 2015 11:11]

Hoe kan het toch altijd zo zijn dat bij het uitkomen van dit soort producten ineens iedereen maar voor een ander moet gaan bepalen waar ze hun geld aan uit mogen geven.. Als iemand hier 13.000 euro aan uit wil geven moeten ze dat toch lekker zelf weten?
Aan de andere kant zegt het genoeg over de welvaartsverdeling dat er mensen dit kunnen uitgeven aan een horloge dat over 1 jaar verouderd is terwijl er 100.000 mensen bij de Nederlandse Voedselbank moeten aankloppen.
En iemand die zich het wel kan veroorloven moet zich hierdoor bezwaard voelen?
Als mijn baas - die 200 mensen op zijn payroll heeft staan en dus 200 gezinnen behoed voor de voedselbank - zo'n horloge wil kopen, heeft hij dat toch gewoon verdiend?

Enige gevaar wat dit soort producten brengt; mensen die het zich niet kunnen veroorloven, dit ook gaan kopen en daardoor in de problemen raken.....
Dat is nou net even niet de groep mensen die wordt bedoeld. Een ondernemer die echt ondernemersrisico loopt, eerlijk zijn personeel behandelt en hard werkt mag goed verdienen.

Bankiers en graaimanagers (niet te verwarren met alle managers) daarentegen is een heel ander verhaal.

De eerste groep (zoals Bill Gates en Richard Brandon en voorheen Steve Jobs) hoor je echt nooit iets over dat ze teveel geld hebben.

De tweede groep echter wordt bijna universeel gehaat, ondanks dat het dan 'slechts' om miljoenen ipv miljarden gaat.
Maar jij laat het overkomen of de grootverdieners zich niet zo'n horloge mogen veroorloven. Het lijkt of jij vind dat ze thuis moeten gaan zitten en zich schuldig moeten voelen over hun welvaart en in contrast de mensen bij de voedselbank.

Die tweede groep die jij noemt - is volgens mij nog steeds een minderheid.

Mensen die eerlijk hun geld verdienen - die gun ik zo'n horloge als zij die graag willen. Daarbij hoeven zij zich niet schuldig te voelen!
Want zonder je baas ben jij niks meer?
Niks is wel een groot woord, maar blijkbaar is hij niet in staat om zelf voor eigen risico ondernemer te worden. En 200 werknemers in dienst is ook niet altijd een groot feest, vaak gezeik en er is altijd wel iets aan de hand.

Maar wanneer ze wel een tientje per dag voor jou verdienen, heb je per maand wel mooi een 40.000 euro te pakken.

Maar ja, succesvol ondernemen in Nederland, dat word je door de buren niet in dank afgenomen.... Sukkels!
Je hoeft niet direct zelf ondernemer te worden en een bedrijf uit de grond stampen hoor, veranderen van werk, freelance, .... veel keuzes maar de relatie tussen werkgever en weerknemer is 1 van wederzijdse overeenkomst niet "ik zit elke dag op mijn knien dankbaar dat ik een job heb"
Pyrone89 klaagt over welvaartsverdeling. Enige wat ik deed was een voorbeeld noemen. Maakt me niet uit of je nu baas bent van 2 - 100 - 2000 medewerkers. Of freelancer of een goed verdienende employee......; ik krijg het gevoel dat we die mensen niets gunnen, terwijl de meesten het toch gewoon eerlijk verdienen...!
Je maakt een veel gemaakte denkfout en verwart mensen in de bijstand met mensen die bij de voedselbank lopen. De laatste kunnen zich echt geen smartphone veroorloven, ook ivm de gedwongen schuldhulpverlening en beperkingen die daarbij horen. Bij de eerste groep (bijstand) komen idd wel eens misstanden voor met mensen die wel in een Mercedes etc rijden.

En geloof me: het voedselpakket van een voedselbank is verre van een feestmaal. In de categorie elke dag spruitjes, bonen of sperziebonen. Als je dus maar enigzins geld hebt koop je zelf eten om dat te ontlopen

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 26 juni 2015 14:57]

Het is zo makkelijk deze tijd om een beetje geld te verdienen. Hou je maar voor dat het de schuld is van de rijken, hoef je zelf niet van je luie reet te komen en wat te gaan doen.

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 30 juni 2015 11:46]

Hans de Boer, ben jij dat?

Je weet echt niet waar je het over hebt man.

Ik ben zelf hoogopgeleid en heb gelukkig een goed inkomen, maar door mijn vrijwilligerswerk heb ik rechtstreeks inzicht in hoe erg jouw opmerking niet klopt. Zeker niet als het gaat om een leefbaar loon ipv een loontje waar je elke maand maar weer moet zien hoe je de eindjes aan elkaar knoopt. En dit geldt zowel voor hoogopgeleiden als voor laagopgeleiden, hoewel de laatste groep er nu al harder mee wordt geconfronteerd. Bij hoogopgeleiden zit dit vaak verborgen onder werkweken van 55 tot 60 uur (waardoor je omgerekend per uur nog minimaal verdient) en een houding van 'nog even en het wordt beter'.

Daarnaast zegt niemand dat het 'ligt aan de rijken'. Wie hoor je hier slecht spreken over Warren Buffet, Mark Zuckerberg, Bill Gates, de Google-oprichters, Richard Branson en al die andere superrijken? Het ligt aan een systeem dat maatschappelijk nuttig werk niet beloont en ondertussen anti-maatschappelijke handelingen (fraude bij banken, gegraai in semi-publieke sector etc etc) niet straft en zelfs enorm goed beloont. Daar zit het probleem.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 30 juni 2015 12:40]

Ik vind het wel mooi maar niet het geld waard, maar daar is mijn mening ;)
Waarom zie ik verschillende keren in de reacties staan 13.000 ?

Staat toch gewoon 18.400 euro in het artikel ?

"De duurste smartwatch is de 38mm-versie van 18 karaats goud van de Watch Edition, die in Nederland 18.400 euro kost; bij de oosterburen is dat 18.000 euro."
Maar dan staat er geen Apple op en daar is het veel mensen om te doen.
dat vind ik een beetje een te makkelijk argument als het gaat om dit merk en dit bedrag.
Het woordje Rolex of Breitling is dan veel meer waard.
Jij denkt dat Apple nog steeds een exclusief merk is?
Exclusief? Neen, Gegeerd? Ja. Er zijn nog altijd enorm veel mensen die een Apple product kopen wanneer het uitkomt ongeacht of het product nu goed of slecht is, ongeacht of het voor hun leven een meerwaarde betekend. Apple komt met iets nieuws dus dat moet wel goed zijn, dat moet wel prachtig zijn en dat zal mijn digitale levenservaring verbeteren.

Vergelijk het met Duitse klassewagens. Zijn die exclusief? Neen, dat zijn ze niet. Iedereen kan een Audi of BMW kopen. Maar ze zijn wel duurder dan de gemiddelde Kia, Volkswagen, Fiat, Toyota, ... en hebben daardoor meer aanzien en zijn daarom ook meer gewild bij vele mensen.
"Triest volk".

Omdat iemand een ander horloge mooier vindt dan wat jij mooi vindt? :? Besef je wel wat je zegt?

De agressie van sommige mensen omdat iemand iets van Apple leuk vindt is echt een fascinerend iets.
Wil hier zeker geen anti-Apple verhaal van maken... Maar mensen kopen dit horloge (volgens mij) niet omdat het zo'n pareltje aan de pols is.

Zoals gezegd, niets met Apple te maken maar ik vind smartwatches er in vergelijking tot traditionele klokjes gewoon niet uit zien. En als je ¤13.000 uitgeeft voor een artikel dat het van zijn technische specificaties moet hebben, terwijl je weet dat het door de snelle ontwikkelingen op dit gebied volgend jaar al verouderd is, dan kun je niet spreken van een verantwoorde aankoop.

Maar dat zou ook gelden voor een Samsung mochten zij een smartwatch van >10K op de markt brengen.
Ik heb hem inderdaad niet gekocht omdat ik hem zo ontzettend mooi vind. Ook Ik hou meer van traditionele horloges. Maar bij elk vernuftigheid die deze apple watch in mijn dagelijkse leven toevoegt geniet ik volop waarbij een traditionele horloge ik na verloop van tijd enkel de tijd aflees en mij niet meer opvalt of ik hem mooi vind.

Zoals met alles, zelf de knapste vrouw ter wereld went, en dan moet je het hebben van haar inhoud om het interessant en leuk te houden.

Niet om vrouwen met horloges te vergelijken maar dit fenomeen leent zich er mooi voor! 8-)
De vergelijking gaat wel aardig op als je naar de kosten kijkt :)
Hahaha, ja inderdaad! grappig _/-\o_
die duurdere versie is ook voor de welgestelden onder ons, denk aan RTL/NOS/SBS bobo's.
Zijn dat tegenwoordig zulke rijke mensen dan?

Dat is nou niet bepaald de eerste groep mensen waar ik aan denk bij het woord 'welgestelden'.
Paul de Leeuw en kornuiten hebben miljoenen op de bank staan en krijgen tonnen voor hun werk ;-)
Laat staan de directieleden dus ;-)
Maar mensen kopen dit horloge (volgens mij) niet omdat het zo'n pareltje aan de pols is.
Hoe weet je dat nou? Omdat jij hem niet mooi vindt kan iemand anders hem niet mooi vinden? Veel mensen vinden het een zeer mooi horloge.
Omdat iemand een ander horloge mooier vindt dan wat jij mooi vindt? :?
Nee omdat er Apple op staat, dat is toch het statement waar die op reageert :)

Dus je praat langs elkaar heen, hij vind mensen triest die dat geld uitgeven OMDAT er Apple op staat, en dus niet perse omdat ze dat horloge daadwerkelijk mooi vinden...
Maar wie zegt dat mensen apple producten kopen omdat het Apple logo erop staat? Ik heb echt werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat hij/zei een ( noem een willekeurig merk ) product koopt vanwege een logo. Vaak gaat het toch om dingen als, dat het design mooi is, dat het lekker zit, dat het goed rijd of dat het bijvoorbeeld goed werkt.

En de reacties zoals Lekker Ventje geeft klinkt heel erg als de gemiddelde geloofs oorlog. Moslims vs Christenen, omdat je niet hetzelfde geloofd ben je achterlijk. Het enige wat we nog niet doen is elkaar de hersenen inslaan omdat iemand anders een andere mening erop na houd.
Lees een wat over merkentrouw. Gecreerde loyaliteit aan een merk/logo dat essentieel is in de marketing van een merk.
Apple is hier een meester in en heeft vele extreem trouwe klanten die apple zelfs door dik en dun steunen. Zelfs als apple aantoonbaar fout zit ( garantievoorwaarden, hardware fouten etc....
Daar is zelfs de term RDF van toepassing. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Reality_distortion_field )

Merkentrouw:
http://www.tolmc.nl/merktrouw-de-kracht-van-een-merk\
Uit jouw link:
Merktrouw komt voort uit de emotionele band, die in de loop van de tijd is gegroeid.
Dit betekend dus dat iemand eerst een merk gebruikt heeft en er schijnbaar erg tevreden over was. Men koopt dus niet een product omdat er een Apple logo op staat maar omdat ze eerdere ervaring hebben met bijvoorbeeld Apple en die ervaring was positief. Dit kan je dan overal bij plaatsen, mensen kopen een volgende keer een Samsung Galaxy omdat de vorige ook fijn was. Ze kopen weer een Android toestel want hun vorige Android toestel was ook fijn. Men gaat weer voor Windows omdat men altijd al Windows had.

Dus dan kan ik zeggen: Mensen kopen een Samsung Galaxy toestel alleen maar omdat er een Samsung logo op staat. Klopt dit dan?

Dus zeggen dat mensen een een apparaat kopen omdat er een bepaald logo op zit klopt niet, er zit een historie achter waar men positief over was en daarom blijft men merk getrouw.
Nee want de kwaliteit vs prijs vs usability afwegen (aka is het een goed product) is rationeel.

Emotioneel betekend dat je apple ziet als een "vriend" dat je je beter voelt omdat je een emotionele response krijgt als je met iets van dat merk bezig bent.
Er zijn beslist mensen die Samsung kopen vanuit merkentrouw. En inderdaad trouw krijg je door eerst een band te creëren.
We kunnen vaststellen dat die band bij apple gebruikers enorm sterk is en vaak objectieve beelden belemmeren. Dat is niet iets wat ik vind maar dat breed gedragen wordt.
Het beeld dat Apple gebruikers alle zaken met dat logo willen verzamelen bestaat ook. Verzamelaars bestaan nu eenmaal op ieder terrein en dan kijkt men niet op een dubbeltje ;)
Steunen en trouw blijven in andere zin: het is apple. Bekend merk. Ik heb geld en ik denk dat het goed is terwijl andere merken beter zijn en ik kijk niet naar specs.

Die 18k karaat watch is the rijke tatta versie van de gewone watch :Y)
Ja merkentrouw daar heb ik ook last van. Maar fan of niet. Goed argumenteerde reacties of meningen staat daar los van, of je fan bent of niet.

Ik beperk mij tot iPad en iPhone en grote kans dat daar smartwatch van apple bij komt.

Maar ik ben wel van type Casio groot digitaal weergave tijd. Klassieke stijl moet ik niks van hebben. Dus rond nee. Recht hoekig of vierkant ideaal voor de grootste digits. Tja en nu smartwatch als optie. Maar heb hem nog niet. Geen haast ermee.

Mac PC heb ik niks mee. Hier geen Mac.
Dat is toch nog iets anders dan iets kopen omdat er een Apple logo opstaat. Ik ben merktrouw en zal kiezen voor de Apple variant van een product. Maar dat heeft niks met het logo te maken. Dat heeft enkel te maken met de ervaring met Apple producten en die van concurrenten.

Kwaliteit en afwerking spelen een grote rol in mijn keuze. Bij Apple weet je dat dit wel snor zit, bij anderen is het vaak afwachten wat je in je handen gaat krijgen. Lees er reviews van Apple producten op na ze zeggen bij elk product steeds hetzelfde ; Afwerking en kwaliteit zijn nooit een vraagteken.
Seriously?! Je sleept de Apple III uit 1980(!) er met de haren bij? En de hockeypuck muis uit 1998? 8)7 . Sneu....
Is gewoon een reactie op "" Kwaliteit en afwerking spelen een grote rol in mijn keuze. Bij Apple weet je dat dit wel snor zit, b ""
Zit dus minder snor dan je denkt ;)
En dus duidelijk al vanaf het begin!
Aan je lijstje te zien zit het dus echt wel snor. Je moet zelfs tot 1980 terug gaan om 5 problemen tegen te komen? Dat is voor mij echt wel een solide track record. Ik kan er anders nog wel wat opnoemen zoals de G4 Cube en recent nog Apple Maps. Maar als je bijvoorbeeld Antennagate erbij haalt dan weet ik dat jij niet echt weet waarover je praat. Ik heb het bewuste toestel destijds gehad en ik had helemaal geen problemen met de antenne. Wie nog weet waarover dat debaclé juist ging weet dat het een combinatie van verschillende factoren was en één van de factoren was de technologie die Amerikaanse providers gebruikten. In Europa had je er dus geen last van behalve als je je telefoon op een rare manier vastnam. Yup, er werd toen nog gelachen met Jobs die zei dat je je telefoon dan maar anders moest vastpakken en hij had gelijk ook. Als je de iPhone 4 op de normale manier gebruikte dan was er geen probleem.

Als ik spreek over kwaliteit en afwerking die wel snor zit bij Apple bedoel ik dat dus algemeen. Dat jij maar 5 fouten kan opnoemen in 35 jaar (al zijn het er in realiteit toch wel wat meer) staaft mijn opinie over de kwaliteit van Apple producten.
Dus je zegt nu eigenlijk dat je totaal niet weet waarover je praat als je ook nog eens een grondig onderzoek zou moeten doen om iets te illustreren waar je dus duidelijk niet mee bekend zijn.

Mijn reactie is niet wereldvreemd, mijn reactie is geïnformeerd als gebruiker. Jij moet het hebben van wat nieuws dat je ergens hebt moeten bij elkaar rapen maar waar je eigenlijk te weinig kennis over hebt. Duidelijk een Apple hater dus vandaar je ongeïnformeerd beeld over mijn uitspraak.

Het enige dat je illustreert is dat jij niet de juiste persoon bent om uitspraken te doen over de kwaliteit en afwerking van Apple producten.
Gezien je felheid en gebrek aan argumentatie laat ik het hier maar bij. Antennegate was geen illusie, apple heeft zelfs de hardware aangepast. Einde discussie.
[quote]
Ik heb echt werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat hij/zei een product koopt vanwege een logo.
/quote]
Indirect wel. Als je eenmaal geraakt bent door het merk van een product, kan het zomaar zijn dat je dankzij dat rotsvaste vertrouwen het product blind koopt, juist omdat het van merk X is.
Het probleem dat dit soort gadgets heeft is dat ze binnen de kortste keren technologisch achterhaald zijn en niks meer opleveren bij de verkoop.

Neem nou die gouden Apple Watches. Ze kosten ergens tussen de $ 10,000 en $ 17,000, bevatten (qua gewicht) veel te weinig goud om de belachelijke prijs te rechtvaardigen en zijn binnen 2 - 3 jaar verouderd / versleten. Hoe lang denk je dat zo'n accu meegaat ? Wil je die na die tijd nog voor een (mogelijk) hoog bedrag buiten garantie laten vervangen door Apple ?

Indien je een gewoon horloge koopt en daar zuinig mee bent doe je daar decennia lang mee. Het vervangen van een batterijtje is zo gepiept, kan bij zo'n beetje iedere juwelier worden gedaan en kost slechts een habbekrats.

Deze Apple Watch is slechts een mode dingetje voor mensen die meer geld dan verstand hebben. Zelfde geld wat mij betreft ook voor een Rolex. Dat moet men natuurlijk ook lekker zelf weten, maar bij mij maak je daar absoluut geen indruk mee. Deze "i-Watch" ziet er allemaal een beetje knullig uit; zowel het ontwerp alsmede de uitwerking van het functioneren zijn het eigenlijk nét niet. Apple probeerde beide aspecten tot in perfectie uitwerken maar is daar in mijn optiek in gefaald.
Er bestaan ook mensen die iets kopen om ervan te genieten, omdat ze het persoonlijk een leuk / interessant / mooi product vinden, en totaal niet geinteresseerd zijn in (her)verkoop. Afhankelijk van de mens (en het inkomen) besteden ze geld aan een Apple watch of niet.

Jij vergelijkt een "gewoon" (in dit geval quartz zo te lezen) horloge met een Smartwatch, wat mijn inzien in deze kinderschoenen fase nog twee compleet andere dingen zijn. Een Smartwatch is weinig modieus / design ,en de tijdsaanduiding is niet de eerste insteek. Bij een "gewoon" horloge word er veel meer naar mode en design gekeken en is alleen de tijdsaanduiding de insteek.

Het is erg vooroordelend door te zeggen dat de Apple Watch slechts een mode dingetje is voor mensen met meer geld dan verstand. Hiermee zeg je dat iedereen die een Apple Watch heeft (wat er straks 34 miljoen zijn) allemaal hetzelfde zijn, stuk voor stuk alleen een Apple Watch kopen omdat ze er Apple logo op staat en ze dan binnen een bepaalde groep mensen vallen die "indruk willen maken", net zoals mensen die een Rolex kopen.

Ik weet niet of jij persoonlijk een hobby hebt, iets waar je geld aan uitgeeft omdat je het interessant & leuk vind, maar er zijn horlogeliefhebbers zat die een Rolex om hun pols hebben omdat ze erin geinteresseerd zijn en er niet mee willen patsen. Sterker nog, ik vind de naamsbekendheid van Rolex het enige nadeel van Rolex. Het is leuk dat jij een mening hebt maar dat wilt niet zeggen dat dit de waarheid is.
De grap is, er staat geen eens een apple logo op! ;) :9
Jawel op de achterkant. Maar idd niet groot op de voorkant zoals bijvoorbeeld bij de LG's
Rolex dragers zijn in dat opzicht net zo triest. Rolex is net zo over priced als Apple.
En dat in waarde stijgen is ook onzin. Wie koopt er nou een duurder tweedehands horloge als een nieuwe blijkbaar goedkoper is.
Denk je dat een Ferrari 250 GTO echt 28 miljoen dollar gekost heeft toen hij in 1962 verkocht werd? Ik denk het niet, niet eens met inflatie correctie. Of een Lego Millennium Falcon voor 2000 euro?

Dus ja, er zijn mensen die dingen kopen die 2de hands duurder zijn dan nieuw.
Dus ja, er zijn mensen die dingen kopen die 2de hands duurder zijn dan nieuw.
Schilderijen, kunst, huizen; wordt dagelijks voor meer verkocht dan betaald werd door de vorige eigenaar.
Het verbaasd mij ook dat in Nederland consumentenelectornica vaak duurder is in verhouding tot andere Europese landen. Waar komt dat door? Ook de verschillen tussen prijzen in Amerika en Nederland voor consumentenelectronica zijn onevenredig groot. Neem nu de nieuwe Pebble Time.
Door de diverse belastingen... wij betalen op bijna alle vlakken het meest aan de Staat.
Het verbaasd mij ook dat in Nederland consumentenelectornica vaak duurder is in verhouding tot andere Europese landen. Waar komt dat door?
Voor een deel is dat 'het ervoor durven vragen'. Binnenslands zijn ook in verschillende winkels gelijke producten verschillend in prijs. De groothandel verkoopt het aan eenieder voor dezelfde prijs en de winkel bepaalt de verkoopwaarde.
Ik ga hem zelf niet kopen maar ik ga er wel een app voor bouwen. Apple maakt het makkelijk en je weet dat je een gewillige groep early adopters hebt. Dus het ecosysteem aan beide kanten (horloge eigenaars en een volle AppStore) zijn min of meer gegarandeerd.

Dat alleen al is het grote verschil met andere smartwatches.
Je gaat er een app voor bouwen maar je gaat er geen een kopen? Meestal test je je apps toch op een apparaat om de gebruiksvriendelijkheid/ user interface van je app te verbeteren en nog wel meer zaken of zie ik dat verkeerd? Ik kan het natuurlijk mis hebben..
Een WatchKit app is een extensie van een iPhone app. Mijn iPhone applicatie zou goed kunnen samenwerken met een smartwatch dus creëer ik het. Het is natuurlijk beter om er een te hebben als je ontwikkelt maar als ik dit jaar al een iPhone 6S, een nieuwe MacBook en waarschijnlijk ook een nieuwe iPad moet kopen (want waarschijnlijk komt er een groter model uit met betere multitasking) dan sla ik dat horloge even over op het moment.

Sowieso: altijd de tweede generatie kopen van totaal nieuwe Apple producten. Vraag maar aan de eerste iPad en iPhone gebruikers ;)
Een mooie gadget voor het sporten, een horloge en een extensie van de Iphone. Iets om over na te denken. Vind de prijs van de armbanden dan wel aan de hoge prijs.
Moet je tijdens het sporten niet bezig zijn met sporten ipv op je horloge te kijken?
Geloof me als ik 10 km hardloop ( ik ben 2 meter 8 met een gewicht van 135 kg) dan is mijn hartslag echt wel van belang met het overgewicht wat ik heb. Dan vind ik het juist handig dat ik even kan kijken op mijn horloge. Natuurlijk kan ik het ook horen via Runkeeper om de 5 min. dus meer aan mij wat ik fijner vind? Horen of zien wat mijn hartslag is.
Als je af moet gaan op een getal om te weten of het goed zit met je hartslag dan ben je niet slim bezig. Je lichaam geeft zelf de juiste signalen.
Ooit gehoord van zone training? Ik geloof niet dat jij het voor elkaar krijgt om zonder hartslagmeter je hartslag rond 70% van je max te houden.
Koop dan (bijvoorbeeld) een Tom Tom sporthorloge https://www.tomtom.com/nl...rdio-gps-watch/white-red/. Deze heeft ingebouwde hartslagmeter en trilnotificatie om in je zone te blijven lopen. hoef je niet eens te kijken, verder ingebouwde gps, kan je je iphone ook thuis laten!

Een AppleWatch kopen voor sportactiviteiten is wel het meest slechte argument dat er te vinden is.

[Reactie gewijzigd door Rdam op 26 juni 2015 11:46]

Ligt er aan... als je je hartslag in de gaten wil houden, of je snelheid/afstand tijdens het rennen, dan wel (ik kijk nu ook regelmatig wat mijn hartslag is).
Ik train veel op de fiets, en de cijfertjes zijn zeer belangrijk! inderdaad voor Zone training en overgewicht ( als je dat hebt ) Interval training, en zien hoe snel je weer op normal hartslagen zit :) Dus of je nu kijkt op een apple watch, garmin of wat dan ook..., in sport is het altijd belangrijk.
Er zijn dus wel 10 + 20 + 8 = 38 verschillende modellen beschikbaar? Wat is het verschil tussen al die modellen en hoe moet je dan kiezen? Of wordt elke verschillende kleur bandje of behuizing als een ander model geteld?

En goedkoop zijn ze niet, als de goedkoopste al > ¤ 400 kost...
Belachelijk dat hij nog eens ¤20 duurder is dan in Duitsland. Dan is het voor veel mensen voordeliger om even naar Oberhaussen te rijden, dit te combineren met tanken en wat boodschappen doen.Dan ben je voordeliger uit dan wanneer je hem in Nederland aanschaft.. :O
Bedank de Staat maar... wij hebben een minimum loon en hogere belastingen.
De Duitsers hebben pas sinds kort een minimum loon.
Je salaris kon in Duitsland zelfs 1 euro per uur zijn.
Wat me opvalt aan de prijzen in de Apple store - er staat bij elk produkt:
Inclusief BTW t.w.v. ca. ¤ 82,00.*
Alsof je daar iets extras voor krijgt ofzo, heel vaag haha.
Dat is een verplichting om te melden...
Moet zeggen na een dag de watch te hebben gedragen bevalt ie beter dan de twee pebble's die ik heb. Goed Apple gadget is wel ¤400 duurder gezien ik de watch en niet de aport uitvoering heb gekocht maar ja een beetje horloge begint ook vanaf ¤400-500

Alleen een horlogeband is wat absurd geprijst:)