Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: Freaky_Angelus

HTC heeft de camera-applicatie voor zijn smartphones een update gegeven. Daardoor kan het huidige topmodel, de One M9, foto's maken in raw. Andere apparaten van HTC lijken vooralsnog niet te worden ondersteund.

De benodigde update voor de camera is binnen te halen via Google Play. In de beschrijving zegt HTC dat eigenaren van de One M9 na het updaten foto's kunnen schieten in raw-formaat. Specifiek gaat het om het .dng-formaat dat wordt ondersteund. Andere toestellen van HTC krijgen geen ondersteuning voor raw-foto's en het is onduidelijk of dat in de toekomst nog wordt toegevoegd.

Overigens is er voor de HTC One M8 Eye en de Desire Eye ook een nieuwe feature. Het gaat om de zogenoemde Crop-Me-In-modus waarmee het mogelijk is om een foto van jezelf in een andere foto te plaatsen. Daarnaast zijn er nog wat kleinere wijzigingen waar alle gebruikers van de HTC-camera toegang tot krijgen.

HTC One M9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Wat is het nut hiervan? Zijn er echt genoeg mensen die weten wat je met een raw foto kan doen die niet een camera meenemen als ze behoefte hebben aan raw foto's?
Ondanks alle reacties hieronder kan ik melden dat het flinke en serieuze verbeteringen brengt.

Helaas is het meer verbeteren t.o.v. iets dat niet in orde is, want de normale JPG's zouden namelijk al op dat niveau moeten zijn.

RAW is iets dat je of wel gebruikt en dan ook gebruikt waar het voor is, of links laat liggen. Persoonlijk is het meer de GUI van RAW / de meer toegankelijke instellingen die het verbeteren, maar met RAW zelf is ook nog meer te bereiken.

Heb al een korte update op mijn review gedaan voor iedereen die wil zien wat JPG vs. RAW betekent op de M9.
Ik krijg op mijn mobiel een error met die link. "deze pagina is niet beschikbaar", verder geen info
Hmmm, ik kan er ook niet ingelogd bij komen, maar anders is de link naar deel 2 review misschien beter.

Moet je alleen wel door tig regels heen scrollen... De update zit in de laatste post.
Thanks! Dat is inderdaad wel erg veel verschil. Het kan dan ook zeker wel meerwaarde bieden, als de gebruiker tenminste weet waar het om gaat...
Helemaal eens en je tipt precies het probleem aan.

De normale JPG zou al goed genoeg moeten zijn dat alleen enthousiastelingen met RAW echte verbeteringen weten te halen. 'Normale gebruikers' (en dan doel ik op bijvoorbeeld ouders en zeker niet mensen die op Tweakers in discussie gaan) zouden dit niet nodig moeten hebben.

Omgekeerd zijn het ook mensen op Tweakers die vallen over de camera's, benchmark scores en 440 ppi vs. 475 ppi ;) en zijn het de 'normale gebruikers' die advies van hier weer opvolgen op wat het beste is.
Heb zelf een Nikon D800, een +2000 euro camera met een Full Frame 36MP sensor, en zelfs daar gebruik ik RAW extreem zelden, het gebruik van RAW met een mobile camera is gewoon raar, en verspilling van opslag geheugen.

Ik wil wel eens het verschil zien tussen een foto gemaakt met RAW en JPEG fijn (1:4 compressie), gemaakt met de camera van de M9, en of men betere foto's kan maken, zelfs na het editen.

* denkt toch echt dat RAW op een mobieltje echt niks meer is dan een gimmick!
Het gaat er niet om dat je kwaliteit direct ziet , het gaat om de nabewerking die dan mogelijk is. je kunt dus veel corrigeren zonder dat je kwaliteit verliest.
Even serieus. Hoeveel mensen om je heen zie jij telefoon foto's nabewerken met een echt editing programma. Fotografeer zelf en ben designer en zodra iets van een telefoon komt waag ik me er al niet eens aan. De kwaliteit is namelijk bedroevend slecht als je het naast een DSLR of oude point and shoot camera legt.
Daarom is een stap naar RAW formaat er al n vooruit. Liever een RAW bestand om te bewerken dan een JPG.

Sommige point and shoot camera's leveren overigens slechtere kwaliteit dan bepaalde smart phones.
Maar nog steeds is er nog steeds geen smartphone waar bij je bij het gebruik van het RAW formaat kan zeggen, 'Goh ben blij dat ik deze foto's in het RAW formaat heb kunnen schieten'.

Met een aantal jaren zullen er vast modellen uitkomen waar bij het een plus is, maar voorlopig zijn zelfs de Galaxy K of de Lumia 1020 en PureView 808 nog steeds niet goed genoeg om RAW een echt voordeel te laten zijn.
Ik heb ook RAW functionaliteit op mijn OPO en gebruik het toch best vaak. Mits goed belicht kunnen deze camera's best aardig presteren.

Hint: Op pagina 80 staat er een van mij
Fotografeer zelf ook. Moet zeggen dat ik die foto van de Eiffeltoren erg tof vind.
Ah bedankt man!
Met welke app schiet je die foto's?
Als apps als instagram, tumblr en andere mainstream fotoapps nou raw input supporten, dan is het best handig. Worden die kleurfilters en contrastcurves toch wat meer waarheidsgetrouw. Tot die tijd zie ik er geen nut van raw op de telefoon. Zoals je al zegt hoeveel mensen gaan hun foto's geschoten op de mobiel nou serieus nabewerken.
dat jij het niet doet betekent niet dat mensen het zelden doen...

persoonlijk edit ik alle foto's die ik neem op mijn telefoon als ik ze wil delen. natuurlijk hangt het er van af hoeveel foto's ik wil delen en hoe tijdrovend het is. maar mocht het bv. 1 enkele foto zijn die ik op instagram wil plaatsen, dan zou ik die zeker wel eerst bewerken om hem net iets mooier te maken. zo zie ik dan zeker wel een nut in het schieten van RAW files met je mobieltje.
Waarom maakt iedereen er zon heisa van? Een fabrikant voegt een gratis optie wat alleen maar meer waarde bied en iedereen klaagt 8)7 ?

Normaal vind ik dit een dooddoener maar in dit geval:
Als het je niet aanstaat gebruik je het toch niet?

De optie is er en voor veel telefoons is het een verbetering. Het feit dat apps als camera fv5 bestaan zegt al iets over de gewildheid van de functie.
Een groot deel van DSLR gebruikers doet dat geeneens.
Een D800 gebruiken en dan in JPG schieten? 8)7 Als je niet aan fotobewerking doet is het prima maar gezien je dure camera's vermoed ik toch van wel. In dat geval ben je toch niet slim bezig om in JPG te werken. Ik zou zeggen, verdiep je eens in de voordelen van RAW.
Ik ken de voordelen van RAW, ben alleen niet iemand die vaak Photoshop gebruik, en RAW alleen bewust gebruik bij hele speciale foto's, en om die te kunnen maken komt een sensor M9 niet eens in de buurt.

Moet zeggen dat ik heb geleerd te fotograferen met mijn vaders Nikon FM, en later mijn eigen F801s, en geleerd om foto's min of meer in een keer goed te nemen. :+

Daarnaast heb ik de D800 genomen van wegen zijn mogelijkheid om in 1080p te filmen, (als vervanging van mijn D700) en omdat ik voor zo een 35K aan oude FF lenzen heb liggen waar het zonde van zou zijn om ze op een APS-C camera te schroeven, en de D800 was de eerste betaalbare FF + 1080p camera die Nikon had.

Heb verschillende dure lenzen die ik over de jaren tweedehands heb gekocht in mijn actieve periode en die verzekerd zijn voor 35K aan vervangingswaarde, (het is ongelooflijk hoe hard het oploopt zonder dat je het in de gaten heb) en er is niks mis met oudere lenzen, ze zijn alleen iets zwaarder dan de nieuwe, maar optisch zeker net zo goed
RAW op mijn telefoon lijkt me ideaal voor situaties waarin ik toevallig geen camera van +2000 euro bij heb. Bij nabewerking valt er zoveel meer uit RAW te halen dan uit een hoge compressie JPEG met lelijke standaard nabewerking (overmatige verscherping, ruisreductie ed).

Jammer overigens dat je niet het maximale uit je camera van 2000+ euro haalt. Heb je RAW al eens een kans gegeven of bewerk je helemaal niet na?
Dan moet er wel ook echt wat te bewerken zijn, en JPEG heeft verschillende compressie's hoor, ik gebruik JPEG fijn (1:4 compressie) en dat is voor min gebruik meer dan voldoende.

En als je goed gelezen had, dan had je gelezen ''gebruik ik RAW extreem zelden'', zij niet dat ik het niet gebruikte, daarnaast zij ook nog eens in opvolgende reacties, dat ik RAW alleen doelbewust gebruik voor speciale foto's!

Ooo ik haal echt wel eens af en toe het maximale uit mijn camera, maar het is niet iets dat ik vaak meer doe, omdat ik niet zo heel fanatiek meer ben, maar weet echt nog steeds wel het maximale te behalen.

Maar toen ik mijn D800 kocht was de D600 nog niet uit, en er zeker niet de onderwaterbehuizing klaar voor was.

En ja voor mijn duik foto's en video's gebruik ik wel RAW, om de belichting en dergelijke aan te passen.
Als je denkt dat je ruisreductie en verscherping beter onder de knie hebt dan wat er standaard voor je gedaan wordt, dan kun je hier wel voordeel uit halen. Ook kun je het dynamisch bereik waarschijnlijk vast wat rekken, iets wat eigenlijk altijd lukt met raw's van mijn DSLR.

Apps om met DNG om te gaan komen er ook heus wel, of zijn er misschien al, kwestie van tijd :)
Photoshop Express voor Android en iOs kunnen al met DNG bestanden omgaan. Niet zo gek aangezien Adobe de bedenker van dat formaat is. En nu RAW op de smart phone in opkomst is zullen er wel meer apps bijkomen die het formaat gaan ondersteunen.
En al zouden mensen het nut weten van raw is, dan weten ze ook dat zo'n camera kwalitatief niets voorstelt en dat het nut nihil is.
Nou, dan zou ik je M8 eens ff terug sturen voor reparatie.
Ik heb hier een iPhone 6, iPad Air en een HTC One M8; en die M8 blaast ze allemaal weg.
De iPad Air heeft nog wel een behoorlijk hard geluid; maar die heeft dan ook een stuk grotere speakers. Toch is het geluid van de M8 een stuk voller, minder schel, dynamischer en ik denk zelfs iets harder qua volume.

Als je boomsound speakers zachter zijn dan die van de iPhone 6, dan is er echt wat mis met je toestel. :')
Hij heeft geen garantie meer toestel is al een jaar oud.
Garantie is normaal 2 jaar in de EU tenzij je zelf schade hebt veroorzaakt. Ik zou even contact opnemen met waar je hem gekocht hebt.
Uhm, leuk dit soort opties, maar in ontzettend veel vergelijkende tests scoren de foto- en videokwaliteiten van de M9 teleurstellend lager dan de vlaggenschipmodellen van de concurrenten. (als M7-eigenaar vind ik dat erg jammer en heb mede daarom nu een Samsung S6).

Of zou het zo zijn dat je met toegang tot de RAW file, de foto makkelijker mooier kan maken? Zoals dat bijv. in Lightroom ook beter met RAW dan met JPG kan?
Hangt ook erg van hoe goed de JPG conversie is. Met mijn vorige DSLR (Nikon D70) was werken in RAW eigenlijk een must omdat de JPG output middelmatig was. Ik heb nu een D7100 en de JPG output is zo goed dat het in minstens 95% van de gevallen direct uit camera bruikbaar is.
Die Raw maakt een heel groot verschil:
http://www.anandtech.com/...look-at-one-m9-raw-photos

Echt jammer dat die processing en compression van JPG zo slecht is. Anders was dit toestel veel beter uit de bus gekomen.
Je zou toch denken dat ze die JPG processing en compression ook een goeie update kunnen geven. Zou me een goeie zet lijken voor HTC aangezien weinigen tevreden zijn over de camera.

Wat de vergelijking tussen de foto's op de site betreft moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de in RAW geschoten foto voor de site naar JPG is omgezet. Een eerlijke vergelijking kan je dus nooit helemaal via een website doen. Ze zouden wel de bronbestanden als download kunnen aanbieden maar die optie zie ik zo gauw niet. Wellicht op andere sites.

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 2 mei 2015 12:52]

Waar het om ging is dat er veel beter resultaat te behalen Is uit die sensor. Anandtech heeft de raw foto's bewerkt in light room anders zien de kleuren er niet uit (Is altijd zo).

Ze hebben succesvol kunnen aantonen Dat de sensor veel beter kan en dat het dus vooral bij de software mis gaat. Gemiste kans van HTC. Snap niet hoe ze de plank zo mis kunnen slaan. Want dit heeft ze gewoon klanten gekost alle high end concurrenten doen het momenteel beter.

En ze kunnen dit zich eigenlijk niet permitteren. Ze hebben de klanten heel hard nodig.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 2 mei 2015 23:11]

Voor de One M8 valt me op dat:
  • Het icoon van de app is vernieuwd
  • Je kunt aangepaste camera instellingen opslaan, zodat je instellingen voor bepaalde omstandigheden direct beschikbaar hebt
  • De instellingen voor foto en video zijn uit elkaar gehaald (bijvoorbeeld HDR en Video HDR)
  • Je moet Photo Booth en Split Opname zelf weer toevoegen aan de lijst met camera's (Camera toevoegen).
Raw toevoegen lijkt me voor de 4MP ook niet zo interessant.
Mij juist wel, met die grote pixels moet nabewerking goed mogelijk zijn. Kan niet wachten om op mijn m8 raw te schieten, zonder hem te flashen
Kennelijk is de sensor wel goed als ze denken dat RAW output een optie is voor betere foto's. Waarom dan niet gewoon een update van de JPEG engine leveren zodat die ook goed dan wel beter zijn?

Of is het een marketingactie om serieuzere fotografen ervan te weerhouden om een S6 of iPhone te kopen?
Geen discussie, die processing moet ook een update krijgen, maar de RAW update was al gepland en dit is dan een snellere verbetering dan wat er waarschijnlijk nog moet gebeuren aan de processing.

Marketingactie, nee. Dit is een verbetering van 1 van de 3 slechtste punten van de M9 naar een acceptabel, zo niet bijna bijna, nog niet helemaal gelijk aan de concurrenten. De sensor kan wel concurreren, de software niet. De laatste is wijzigbaar na aankoop.
Dit filmpje laat zien wat een beetje ervaren persoon kan bereiken met RAW nabewerking met telefoon foto's.
http://m.youtube.com/watch?v=op3cMaQPvhY
Ik vraag me af of dit ook meteen de Camera2 API erin zet, anders is het ng zo'n proprietare oplossing. In ieder geval is het wel goed, mensen schijnen betere plaatjes te krijgen dan met de processing van HTC :) Hopen op een app die raw DNG afbeeldingen automagisch bewerkt met andere algoritmes.
Hopelijk rollen ze dit ook uit naar andere telefoons. Want in theorie moet RAW support op elke telefoon mogelijk zijn.
Geeft zoals hierboven gezegd hele grote voordelen;
Ik schiet als het even kan dus ook altijd RAW, en op m'n DSLR sowieso altijd RAW.
Het is gewoon zonde als je dat niet doet want je haalt zoveel meer uit je foto's en 9 v.d. 10 keer doe jij het beter dan een JPG engine.
Grappig voor de marketing, maar dikke onzin natuurlijk. Als je RAW denkt nodig te hebben pak je allereerst je DSLR
Niet mee eens, RAW is een prima vorm van opslag om foto's in te schieten. Ondanks het 'formaat', wat op een M9 met SD extension tot 132GB natuurlijk echt een probleem is ;), heb je zo de mogelijkheid om je foto nog te herstellen.

Ik schiet alles in RAW op mijn DSLR en zet om wat ik wil tonen en bewaar enkel wat 'goed' of interessant is. Mijn perspectief is dus geheel omgekeerd dan de meesten hier, alles in RAW indien mogelijk en ik verwijder wel wat niet nodig is.

-edit-
Overigens, als je DSLR kwaliteit van een mobiel verwacht, vind ik dat een 132GB SD kaart vanuit mij prima te eisen is ;)

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 2 mei 2015 11:13]

Ik begrijp heus dat je je foto's wat kunt oppoetsen, ook die je met je telefoon schiet.
Maar ik vind het onzinnig om te doen met je telefoon kiekjes. Een simpele 8 megapixel point en shoot van 8 jaar oud maakt mooiere foto's dan de nieuwste smartphones.
Je verkoopt met RAW op smartphones in mijn ogen op dit moment vooral een illusie. Prima als je er wel wat mee kunt, maar ik zie niet hoe dit nu werkelijk voor zoveel mooiere foto's gaat zorgen.
Dan zou ik toch eens een 8 megapixel point en shoot camera van 8 jaar geleden pakken als ik jou was... point en shoot wordt niet voor niks vervangen door telefoons. Naast gemak is de kwaliteit van Point en shoot (zeker het goedkope segment) belabberd te noemen.

Het is een leuke toevoeging. Zeker niet voor iedereen, maar zelf schiet ik ook alles RAW en wat ik waard vind om te bewaren haal ik door lightroom. Zeker als de belichting of witbalans er wat naast zit (wat vaak is met telefoons) kan je met RAW toch een stuk mooier eindresultaat halen dan met JPG.
Ik praat uit ervaring;) De foto's van moderne smartphones kunnen niet tippen aan mijn 8 jaar oude Canon point n shoot.
Ik gebruik hem niet meer, maar dat ligt aan het gemakt en niet aan de kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 3 mei 2015 23:30]

Bekijk de Nokia 808 en Lumia 1020 eens. Technologie van 2011, toestellen van 2012 en 2013. En echt wel beter (tenzij je uiterste zoomstanden gaat vergelijken) dan die compact van 2007.
Het gaat er om met welke telefoons en welke point-and-shoot-camera je vergelijkt. Die Lumia's zijn waarschijnlijk beter dan een Benq-camera. Of ze ook op kunnen tegen een Canon A80 die ik ooit had vraag ik me af.

(en ja ik heb ervaring met een goede camera-telefoon, in mijn geval de N8)

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 4 mei 2015 15:18]

Leef je uit. Een A80 is oud en ver, ver, ver voorbijgestreefd.
Dat HTC gekke dingen doet (ultrapixel die in 4:3 nog geen 3MP is..) of slechte JPG-processing heeft, betekent niet dat andere merken het ook slecht doen.
Sony heeft goede sensors maar doet er zelf prut mee. Apple doet met Sony-sensors wondertjes. Samsung maakt nu ook best mooie progressie.

A80 resolution chart.
http://www.imaging-resour...A80/FULLRES/A80RESWLF.HTM

Dpreview 808 te vergelijken met een reeks andere camera's, waaron Canon powershots.

GSMarena die vergelijkt met o.a. een Canon 5D..

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 4 mei 2015 16:12]

Bedankt. Leuk om die vergelijkingen te zien en je kunt inderdaad zien dat die telefoons behoorlijk goed presteren.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 4 mei 2015 17:03]

Het punt is dat ik de M9 ook al uitgebreid heb behandeld in mijn user review n dat ik met een amateur fotografie achtergrond ook iets dieper in RAW en camera's zit.

Ik heb werkelijk nog nooit de camera als een selling point gezien omdat ik een DSLR heb. Ondanks 'maar 8MP' op mijn DSLR maakt die echt betere foto's dankzij de lensen.

Dat gezegd, ik kan echt alleen zeggen dat de foto's die je kunt maken schokkend beter zijn.

Heb even de vergelijking opgehaald uit mijn eigen update.

Links is de JPG die HTC zelf, nog steeds, uitspuugd... Rechts is de JPG die HTC maakt van de foto die jij met RAW schiet en waar jouw instellingen dus al zo'n verschil leveren.
foto JPG vergelijking

Daarna ben ik zelf nog wezen focussen op de bloem totdat die op het scherm overeen kwam met wat er hier staat. Daarbij zie je dat er toch een lichte kleurverschuiving nodig is (zag een post van je met ervaringen en achtergrond, dus ik breid deze post even uit). Hij is incorrect en wat te groen waarmee er dus toch nog wat afwijkingen zijn, maar als je het eind resultaat vergelijkt met het begin... Mag hopen dat je eens bent dat het een noemenswaardige update is ;)
foto RAW edited vs JPG

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 2 mei 2015 11:34]

Ben het eens met wat je zegt, maar als je zit met een basiskwaliteit zoals bij de M9 (een stuk minder dan zelfs de goedkoopste DSLR's), waarom heb je dan de RAW nodig om te bewerken en is de JPG niet genoeg?

De foto's ga je niet gebruiken voor drukwerk neem ik aan...? :P
Een heel stom voorbeeld, ik ben leider bij de lokale jeugdbeweging, en op het einde van ons kamp doen we een gigantisch kampvuur. Daar worden altijd wel leuke foto's genomen. Die foto's had ik toevallig in RAW geschoten (de Xiaomi Mi2S kan ook raw schieten), en je kan in low-light situaties gewoon veel meer uit foto's halen als je ze nabewerkt. Natuurlijk haal je betere resultaten met een DSLR, maar de foto's waren meer dan acceptabel, en dat had met de standaard-instellingen in JPG niet gelukt.
Goed voorbeeld, alleen betekent dit eigenlijk vooral dat de processing die ze gebruiken om de JPG te maken heel erg slecht is. Verbazingwekkend slecht vergeleken met andere toestellen zelfs...
Stom voorbeeld? Ik vind het juist een perfect voorbeeld.
Hehe, was niet mijn planning om ze te gebruiken voor drukwerk, maar na RAW zouden ze best gebruikt kunnen worden. 20MP, scherp en met de instellingen ook redelijk goed te gebruiken, ja het zou kunnen. (heb ooit in het verleden met slechter materiaal verenigingsblad in elkaar gezet).

Is RAW nodig op een mobiel, nee, maar ik heb het wel graag als opslagmethode. Liever de mogelijkheid om het later te bewerken dan vast zitten aan een niet bewerkbaar JPG'tje. RAW is i.m.o. dan ook iets wat je standaard zou moeten hebben als opslag optie. Daarbij zijn de instellingen bij RAW gewoon een must omdat die full auto shit shit is :P

Overigens is de M9 niet een stuk minder dan de goedkoopste DSLR, ik raak de standaard lensen bij DSLR's ook niet met een stok aan. De lens van de M9 is best acceptabel te noemen en het resultaat is goed te noemen. Een DSLR en een beetje gebruiker zou met een DSLR beter moeten kunnen halen, maar voor 'standby in de zak' optie is dit zeker een goede backup.
Sowieso snap ik niet waarom je een m9 zou kopen als je het echt voor de Camera doet. De m9 maakt namelijk mindere foto's dan de m8 ,en legt het zelfs af aan toestellen zoals de Lumia 930 (die al een lange tijd Raw support heeft), iphone 6+ en Samsung s6.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 mei 2015 12:39]

Deels mee eens.
Ben het eens met wat je zegt, maar als je zit met een basiskwaliteit zoals bij de M9 (een stuk minder dan zelfs de goedkoopste DSLR's), waarom heb je dan de RAW nodig om te bewerken en is de JPG niet genoeg?
Deels mee eens maar aan de andere kant: Wat veroorzaakt de slechte JPG's? Als dat voor een deel door de slechte processing is dan haal je er met RAW toch nog wel wat voordeel uit aangezien die foto's niet door de smartphone nog bewerkt worden.
Als ik mijn DSLR niet bij me zou hebben maar wel een phone die in RAW kan schieten dan geef ik toch de voorkeur aan dat formaat dan aan JPG. Het haalt het niet bij de kwaliteit van DSLR maar RAW is in elk geval beter.
Je voorbeeld is nice :)
Ik zou bij een RAW functi wel graag een switch hebben, net als bij HDR op iOS. Dus niet als standaard, zodat ik wel controle houd over het data gebruik.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 3 mei 2015 23:44]

Ik denk dat ik je niet goed begrijp f het volgende bevestigt wat je wil.

Je kan 'gewoon' schakelen tussen de modus normaal JPG en RAW. RAW is een eigen modus met eigen instellingen waar je mee kan werken. Je hoeft dus niet alles in RAW te schieten en kan ernaar schakelen als je denkt "deze foto moet wat beter".

Was dat wat je bedoelde of was het richting een "opslag-switch" waarin je bepaalt welk bestandstype je gebruikt? Dat is namelijk iets waar ik het geheel mee eens ben. Een geavanceerde interface qua instellingen met een opslagtype button zou heerlijk zijn. Omgekeerd, als (ik heb dit nog niet gevonden) die camera api goed is bijgewerkt zouden andere apps ook de RAW moeten kunnen gebruiken n dan zijn er betere apps dan de HTC variant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True