Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

HTC heeft updates uitgebracht voor zijn eigen launcher en lockscreen, waarmee het veel van de functionaliteit van zijn nieuwe One M9 mogelijk maakt op oudere toestellen als de One M8 en One M7, waaronder de widget die apps aanpast aan de locatie van de gebruiker.

HTC heeft zijn launcher hernoemd naar Sense Home, zo schrijft AndroidPolice. Met de update, die in de Play Store verschijnt voor compatibele apparaten als de One M8, One M7 en One mini 2 en sommige Desire-telefoons, is het onder meer mogelijk om thema's in te stellen voor de launcher, waarmee gebruikers zelf kleuren en iconen kunnen instellen. Ook de widget die apps en advies voor nog niet geïnstalleerde apps aanpast aan de locatie van gebruikers is beschikbaar.

Daarnaast heeft HTC zijn lockscreen een update gegeven, waardoor die onder meer informatie uit de kalender en tips in de buurt van diensten als Yelp weergeeft. Sommige functionaliteit vereist volgens AndroidPolice Sense 7, een softwareversie die nog niet uit is voor oudere toestellen. Veel gebruikers melden de updates al in de Play Store te hebben gezien.

HTC Sense Home

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Voelt een beetje als een compromis: toestel doet het niet lekker, dus laten we de exclusieve software die daar op staat naar oudere telefoons gooien, in de hoop dat die dan wat beter verkopen. Hetzelfde geldt voor de M8s. Ik weet nou niet zo goed of ik dit moet toejuichen, of maar een ander merk telefoon moet gaan zoeken...
Het is ook nooit goed he? :p
Komen updates niet beschikbaar voor oude modellen.. Komen updates wel beschikbaar voor oude modellen..
Dat is toch heerlijk voor de zuurpruimen tussen ons? Want als we wel een update krijgen op ons 2013 vlaggenschip dat gemaakt is voor 2015 hardware, dan wordt de telefoon trager.. En afbranden maar!
Hehe, exact.
Je hoort het zo vaak... Komt er geen update: dan is het niet goed, ook niet als daar een goede uitleg voor is mbt de hardware.
Releasen ze die update toch, en wordt het trager/hoger accuverbruik? Dan is het ook weer niet goed.

De fabrikant kan het *nooit* goed doen, laten we het daar maar op houden.
Ik weet niet precies waar je het over hebt want volgens mij doet HTC dit al tijden.
Toen de M7 uitkwam kregen een aantal van de voorgangers ook updates.
Ook kreeg ik updates van de software op mijn m7 toen de m8 uitkwam.

Dus ik snap niet waarom je dit als iets slechts kunt zien.
Vind het juist goed dat ze hiermee al hun One toestellen op to date houden.
En dat is het nou precies. Dat een aantal telefoons updates krijgen is fijn. Maar een telefoon van twee jaar oud die een update krijgt die functionaliteit toevoegt van het vlaggenschip van nu, dat is toch raar. Waarom zou je dan overstappen naar de nieuwste versie? Vanuit een marketing oogpunt is het raar. Als gebruiker ben ik het er prima mee eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar met de berichtgeving van de afgelopen periode ben ik er niet zo gerust op...
Dat is helemaal niet raar, dat is hoe je je fans trouw houdt.
De HTC M7, is HTC's vlaggenschip van begin 2013.

Als ik in die periode ('12/'13) zoek naar HTC en update op tweakers,
Krijg ik deze berichten.
nieuws: HTC schrapt Android 4.2-update voor One S
nieuws: HTC: One V en Desire C krijgen geen Android 4.1
nieuws: HTC geeft Desire HD toch geen update naar Android 4.0

Ook nu,
Als je kijkt naar welke HTC's wel een update krijgen naar android 5.0, bestaat dat lijstje uit alleen maar de HTC One's, en de htc-one-mini 2 en de net nieuwe htc desire 816.

De rest van de modellen blijft op een onveiligere versie van Android hangen.
is dit alleen htc ?
Ik weet dat het nu om htc gaat maar het achterblijven van oudere modellen is niet alleen htc.
Samsung, LG, Sony allemaal doen ze dat.
De enige smartphone fabrikant die het iets langer door trekt is apple.
Het gaat niet zo zeer om oudere modellen maar om goedkopere modellen.

Ik snap het gezeur over deze updates niet echt. De One's draaien HTC Sense, en de software draait prima op die oudere One's. Het is feitelijk gewoon een soort app-update. Waarom niet als het mogelijk is en goed draait? Mensen betalen niet alleen in eerste instantie voor een toestel, maar ook voor de toekomstige support. Heb je die redelijk tot goed voor elkaar, voelt die klant zich gewaardeerd en gaat hij de volgende keer wellicht weer voor jouw merk.

Is dit echt zo opmerkelijk voor sommigen?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 3 april 2015 14:58]

En google met Nexus gaat ook wel redelijk. Lastige is dat je het moeilijk kan bestraffen omdat er weinig alternatieven zijn.
Ongetwijfeld dat je een lang rijtje kan maken van Android toestellen of android fabrikanten die hun toestellen van '12/'13 allemaal niet lang hebben ondersteund.

Maar Apple wel de eerste maar is zeker niet de enige fabrikant die de support voor haar toestellen lang doortrekt. Als je kijkt naar de toestellen die net voor of na de M7 uitkwamen. Zie je dat kiezen voor een telefoon, waarbij de software door de fabrikant gemaakt is een verstandige keuze is.
  • BlackBerry heeft al haar toestellen vanaf '13 frequent geüpdatet en schijnt dat te blijven doen in de toekomst.
  • Microsoft/Nokia heeft al haar toestellen vanaf '13 frequent geüpdatet en schijnt dat te blijven doen in de toekomst.
  • Google zelf, met haar nexuslijn heeft al haar toestellen vanaf '12 frequent geüpdatet en schijnt dat te blijven doen in de toekomst.
  • En zelfs de superkleine fabrikant Jolla, heeft haar toestel vanaf '13 frequent geüpdatet, en schijnt dat te blijven doen in de toekomst.
Kortom, bij fabrikanten die zelf de software hebben gemaakt voor hun hardware, lijken updates geen enkel probleem geweest de afgelopen jaren. Dus apple is zeker niet de enige fabrikant die 'langer doortrekt'.
En allemaal voor goede redenen. Voornamelijk hardware problemen.

Op de Desire HD bijvoorbeeld was het zo dat dan eerst het hele toestel leeggegooid moest worden en opnieuw gepartitioneerd kon worden. Dat is al redelijk gevaarlijk om via OTA te doen, maar ook niet echt gebruiksvriendelijk: moet je klanten eerst vragen een backup te maken. En doen ze dat niet, en let's face it: 99% van de gebruikers lezen die popups met waarschuwingen toch niet ;), dan krijgt HTC de schuld dat alle data weg is.

Heeeeel begrijpelijk dat ze die niet geupdate hebben.
Wat een onzin? er is gewoon een update voor een stukje software uitgebracht, dat doen andere partijen ook vaak genoeg? roep je dan ook dat hun nieuwste toestel niet lekker loopt?
Voelt een beetje als een compromis: toestel doet het niet lekker, dus laten we de exclusieve software die daar op staat naar oudere telefoons gooien, in de hoop dat die dan wat beter verkopen. Hetzelfde geldt voor de M8s. Ik weet nou niet zo goed of ik dit moet toejuichen, of maar een ander merk telefoon moet gaan zoeken...
Dit heeft volgtijdelijk natuurlijk niets met elkaar te maken. Die software updates voor de oudere toestellen waren al gepland voordat de One M9 op MWC is aangekondigd. En de One M8s is natuurlijk nog veel eerder gepland.

Dat er sinds twee weken een koele ontvangst is voor de One M9 heeft er niet mee te maken.
Tja je kunt altijd wel blijven klagen zo.
Mijn One M7 heeft de beide updates net binnengehaald, werkt goed op dat toestel.
Het is natuurlijk onzin om te denken dat een M7 daardoor beter gaat verkopen, het ding is gewoon niet meer nieuw te vinden in de shops want het is al een oud beestje.

Deze updates hoef je niet te accepteren, de keuze is aan jou. Beter zo dan niet meer updaten en gedwongen worden tot aankoop van een nieuw toestel.
Snap echt niet waarom je om deze update plotseling een ander merk telefoon moet gaan zoeken.
Zal het niet meer een situatie zijn van laten we de oudere One's voorzien van nog meer software die waarschijnlijk te zwaar is waardoor er misschien toch ruimte komt voor de m9.
M'n m7 voldoend verder nog uitstekend, de renders waren positiever dan het eind resultaat.
Nee dat is niet zo. Ik merk geen verschil in snelheid. Sowieso is "nog meer software" onzin, zoveel staat er niet op out of the box. Het is geen touchwizz.
HTC heeft gewoon een groot deel van zijn Sense interface gesplitst naar losse applicaties i.p.v. alles in de ROM te laten. Hierdoor zijn updates makkelijker om uit te brengen.
Kun je de ongewenste rommel dan ook verwijderen, of zijn die net als bij Samsung als systeemapp gemarkeerd en moet je dus eerst rooten?
Meeste zijn systeemapps. Maar apps die tot Sense behoren kun je sowieso niet verwijderen.
Feitelijk heb je dus nu nog een reden minder om de M9 te kopen en kunt in mijn beleving beter voor de M8 gaan (mits HTC je favoriete merk is).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 april 2015 09:25]

Precies dat. Ik ben wel fan van HTC, maar de M8 blijft nog even bij me. De M9 trekt me niet, en zeker niet i.c.m. de hoge prijs. Voor mensen zoals ik die toch graag elk jaar een nieuw model uitkiezen is dit wel een goede geldbesparende move van HTC; zorg dat je nieuwe topmodel niet beter is dan je huidige ;)
Ik vraag me sowieso af of het verschil in prestaties tussen de Snapdragon 801 van de M8 en de Snapdragon 810 van de M9 bij dagelijks gebruik dusdanig groot is dat het een prijsverschil van dik € 200 rechtvaardigt.

Op papier zou de octa-core M9 flink wat sneller moeten zijn dan de quad-core van de M8, maar vanwege de werkwijze van Android zul je zelfs bij zwaar multi-tasken al ruimschoots voldoende hebben aan een quad-core SoC.

Het enige voordeel dat ik zie in de Snapdragon 810 is een lager energieverbruik en heeft de 64-bits architectuur wel toekomstperspectief.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 april 2015 11:55]

Toekomstpotentieel? Je kunt je werkgeheugen toch niet upgraden, dus tenzij je nu al >3Gb ram hebt, voegt het niets toe.
De 64-bits instructiesets hebben toekomstperspectief. Je hoeft er nu nog niet zo veel aan te hebben maar dat zal in de toekomst zeker veranderen.
Maar dan voegt het nu toch niets toe als je een 64-bits soc koopt? Ik herinner me hoe gespannen ik was om de 64-bits A64 cpu van AMD te kopen, het maakte geen enkel verschil behalve dat ik meer dan 3Gb geheugen kon adresseren in Windows.
Zijn zeker wel meer voordelen aan 64bit t.o.v. 32bit dan alleen meer geheugen gebruik. Meer data per cpu cycle, een aantal complexere berekeningen gaan een stuk sneller. Betere veiligheids technieken.]

Je merkt het zelf nauwelijks, omdat 90% van de cpu berekeningen vergelijkbaar in snelheid zijn op beide als de software daarop geoptimaliseerd is. Op een moderne CPU boeit het ook een stuk minder of iets 1 of 3 cycles kost.

Geheugen gebruik is juist niet zo heel boeiend, Windows 2003 32bit sprak ook rustig meer dan 4GB geheugen aan.
ik weet niet hoe dat nu zit, maar niet heel lang geleden draaide het gros van de supercomputers ook geen x86-64 cpu's
Uit benchmarks blijkt dat de One M9 na zijn software update die hitte problemen oploste zelfs nog trager is dan de M8 onder belasting. Voor de lichtere taken zul je het verschil echt niet merken. Al met al denk ik dat je beter bij de M8 kunt blijven.
Niet volgens de benchmarks van Tweakers als ik ze even doorlees.
Ik denk dat tegen de tijd dat de 810 goed benut wordt, de early adopters allang hun keuze hebben gemaakt. Voor de andere gebruikers is het toestel dan al flink in prijs gedaald. Ik denk dus ook dat de M8 op dit moment de grootste concurrent is voor de M9.

Ik denk ook dat dat de rede is dat de M8 opnieuw uitbrengen met een 610 CPU. Dan is het CPU verschil een stuk groter tussen de twee, maar ze kunnen de M8s wel verkopen als 64bit toestel.

Ik ben altijd HTC fan geweest, maar ben nu voor de Xperia Z3 gegaan. Ik had de HTC M7 en de M9 vond ik geen optie. De M8 heb ik niet genomen omdat ik wel mijn camera wilde upgraden en de M9 vond ik gewoon te duur, zeker gezien de uitslag van veel reviews,waaronder die van Tweakrs.
Wat ik ongelooflijk irritant (en teleurstellend) vind is dat HTC zijn apps Gallery, Internet browser en Zoe flink heeft verpest met de updates vanuit Play Store.

Gallery en Internet browser werden compleet gedowngrade, kregen enorm veel negatieve reacties en vervolgens werden enkele features weer teruggezet. Maar toch is de Gallery app niet meer wat het was, je kan net zo goed QuickPic gebruiken.
De browser is nog steeds kreupel, scrollen door Yahoo Mail werkt niet, klikken op sommige links werkt niet, dit is goed te testen op de mobiele Linkedin site door 1 van de artikelen op de home feed aan te klikken.

Als je 1x uninstall doet in de Play Store, werken alle sites weer normaal, ook Yahoo Mail, ook Linkedin.
Amen. Gallery is irritant geworden, en dat Cloud Gallery is helemaal een app die het bloed onder je nagels vandaan haalt.

Zoe hebben ze he-le-maal verkracht. Ze hebben de functie geheel uit de M7 en de M8 gehaald eigenlijk. Je bent *verplicht* om je materiaal te uploaden naar de HTC servers en HTC een licentie te geven op jou (prive) materiaal. Doe je dat niet? Dan kan je Zoe ook niet meer gebruiken, terwijl dat bij aanschaf wel kon. Heel erg jammer.

Zoe was een van de beste features op HTC telefoons, heel tof. Erg jammer dat HTC dit finaal gesloopt heeft.
Hier werkt de update perfect op mijn One M7. Ik merk in tegenstelling tot sommige reacties hier, helemaal niks van traagheid of iets dergelijks.

Dat zou ook niet logisch zijn, want er worden eigenlijk alleen wat uiterlijke functies en een widget toegevoegd. Erg fijn van HTC dat ze ook oudere vlaggenschepen zo blijven ondersteunen.

PS: Ik had deze update gisterenavond al.
Ik kreeg de update ook gisteravond, maar dan op mijn M8.

Ik moet zeggen dat dit mij absoluut niet tegen valt, in mijn beleving is dit weer wat frisser dan de standaard HTC skins.
Klopt, niks mis mee.
Ik had de update ook gekregen en geinstalleerd op mijn HTC Ome Mini. Er zat een bug in op mijn homescreen waardoor ik maar de helft van mijn apps zag. De apps waren een soort van naar links gepusht, alsof je naar je 2e pagina ging op het homescreen.

Heb dus logischerwijs de update maar verwijderd..
Dan heb je het toestel niet opnieuw gestart en de melding daarover genegeerd?
Dan ben ik dus echt blind, want ik heb de melding niet gezien. En inderdaad, daardoor heb ik niet opnieuw opgestart. Zal zo de update dan maar eens opnieuw installeren en daarna wel rebooten.
En je hebt ook je toestel daarna opnieuw opgestart?
Fijn voor de htc gebruikes, heb zelf een m7 gehad, toptoestel, op de camera na. Straks maar eens kijken hoe het er uit ziet op mijn oude toestel.
Ben wel echt zwaar teleurgesteld in de m9. Kwamen zulke mooie renders van online, en nu blijkt dat het design vrijwel hetzelfde is als de vorige modellen, de camera niet zo goed is als de top-tier iphone en samsung camera's, en de processor problemen geeft qua hitte, is het een echte no buy.
Erg jammer, had verwacht dat na de zeer goede m7 en m8, ze met deze telefoon hun plekje helemaal zouden claimen in de smartphonewereld.
Vanochtend op mijn M7 geïnstalleerd. Buiten de batterij om blijft het toestel lekker snel. Heb eigenlijk niks te klagen met mijn toestel!
Zeker een fijne update. Met mn desire 610 geen last. Vriend met m7 klaagt over haperingen. Helaas kun je niet thema's terug zetten. Nou het ziet er al een stuk frisser uit als sense 6 Standard thema's
Hoewel ik het eens ben met het feit dat het wel lame over komt dat de M7 en M8 de functies door middel van applicatie updates van de M9 krijgen. Doet HTC het hierin beter dan andere merken ;)

Merken zoals Samsung en Sony kunnen hier veel van leren want die doen dat dus niet.. Sony is langzaamaan bezig met het verplaatsen van hun applicaties naar de playstore en ze op die manier te voorzien van updates. Maar nieuwe launcher van bijvoorbeeld de Z2. die komen echt niet naar oudere Sony toestellen etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True