Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

KPN laat klanten met een oud abonnement met een harde datalimiet niet langer bijbetalen als ze hun limiet overschrijden. In plaats daarvan brengt de provider de snelheid van de internetverbinding terug tot 64kbit/s down en 32kbit/s up als gebruikers hun databundel hebben opgemaakt.

KPN paste de snelheidsverlaging al toe bij nieuwere abonnementen, maar nu krijgen klanten met een oud abonnement dus ook niet langer een onverwacht hoge rekening als ze hun databundel hebben opgemaakt. KPN maakt de stap bekend op een eigen actiesite.

KPN 4gBehalve het afschaffen van de buitenbundelkosten geeft de provider klanten met een oud abonnement ook toegang tot het 4g-netwerk. Klanten met een nieuwer abonnement hadden al toegang tot 4g, omdat de provider al een tijdje geen abonnementen zonder 4g-toegang meer verkoopt.

De provider zegt niet of klanten ook een hogere internetsnelheid krijgen als ze toegang krijgen tot 4g, maar dat ligt voor de hand. KPN hanteert al een tijdje geen snelheidslimieten meer voor zijn 4g-abonnementen. De site biedt een mogelijkheid om na te gaan of de simkaart en telefoon geschikt zijn voor 4g.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Eindelijk gaat KPN ook met z'n tijd mee. Ik heb helemaal niets met T-Mobile maar ik heb bij hun een abonnenment enkel en alleen omdat zij al een paar jaar de regel hanteerde dat je over je data limiet gaat je terug gaat naar een langezame snelheid maar niets extra bijbetaalt. Deze extra voorwaarde bij het abonnenement was niet helemaal gratis (volgens mij 2.5-5 euro per maand) maar had wel het voordeel dat je niet met onverwachte kosten kwam te zitten. Ik ben hier nu aan gewend en accepteer geen abonnenment dat de onbeperkt-met-lagere-snelheid feature mist. Soms vraag ik mij af waarom dit niet gewoon de standaard is. Is dat niet gewoon wat consumenten willen?
Volgens mij willen gebruikers zelf graag de keuze kunnen maken.
Of gratis doorgaan met geknepen snelheid of doorgaan op maximale snelheid tegen een buitenbundel tarief.

En als je van plan bent om af en toe of regelmatig meer te gebruiken dan je bundel je biedt, dat je dan de mogelijkheid hebt om extra databundels te kopen. Vaste maandelijkse en eenmalige. En het liefst verschillende groottes die je ook nog eens kunt combineren en stapelen.

En laat dat product er nu zijn :)
flexibele data van Vodafone.

[Reactie gewijzigd door Zxui op 14 april 2015 12:36]

Bij t-mobile kan je ook databundels bijkopen vanuit de app :)
Vanwege de uiterst irritante bewegende reclame's (zo'n ronddraaiend rood geval) van Vodafone 't laatste jaar op verschillende websites en in Wordfeud (ja, ik gebruik de onbetaalde versie), wil ik niks met Vodafone te maken hebben.
Alleen willen die klanten dan ook een werkende data verbinding.
Als zelfs in de Efteling Vodafone niet en KPN uitstekend werkt is voor mij de de keuze snel bepaald...
Die regel heeft de kpn ook, al moest je er tot nu toe expliciet voor kiezen. Net een 3 week geleden een abbo afgesloten en vond het maar raar dat je voor wel geteld 0 euro van deze regel gebruik kon maken.

Blij dat dit nu standaard gewoon aan staat :D
Top dat kpn dit doet, maar waarom nog steeds die 64/32kbit... Maak er dan 384/128 van, kun je tenminste nog fatsoenlijk gebruik maken van bijvoorbeeld Whatsapp.

Edit: Ik ben het er zeker mee eens dat het een mooi gebaar is van kpn dat zij deze service aanbieden en met 8KB/s is het versturen van textberichten nog goed mogelijk via Whatsapp. Maar voor de 60 die ik per maand voor mijn abonnement (waar 10GB inzit) vind ik toch dat ze de snelheid iets omhoog mogen krikken.
Daarnaast gebruikt iedereen Whatsapp natuurlijk op zijn eigen manier. In de whatsappgroepen met mijn vrienden worden vaak afbeeldingen rondgestuurd en wanneer mijn bundel op is duurt het laden van de afbeeldingen, zelfs met de sterke compressie die Whatsapp toepast, een eeuwigheid.

[Reactie gewijzigd door maxschouten op 14 april 2015 11:07]

64Kbit is 8KB/s. Dan kan je dus makkelijk 8192 ASCII-karakters ontvangen per seconde. Nou gebruik ik Whatsapp niet zo heel vaak maar ik vind het knap als je zoveel tekst per seconde zou moeten ontvangen en roept dat 64Kbit hiervoor te traag is.

Whatsapp is zeker geen foto-uitwissel-dienst; als je dus weet dat je wel elke dag 40 foto's van 5 megapixel ontvangt en elke foto is 3MB groot, moet je je eens afvragen of je niet je abonnement moet vergroten zodat je niet te snel aan je limieten zit.
Inderdaad, ik was 15 jaar geleden de baas met mijn 64kbit ISDN verbinding. Moet je nagaan hoe snel de tijden veranderen.

Netjes van KPN, wordt je niet direct met hoge kosten opgezadeld maar kun je er zelf voor kiezen om een langzamere verbinding te hebben of een extra bundel te kopen. Keuze is voor iedereen zelf te maken lijkt me.
Ik denk dat ook weinig mensen echt last hebben met de verlaging.
( diegene die er wel last van hebben, hebben zich niet goed geinformeerd, en hebben een grotere ( dus duurdere ) bundel nodig.

Ik hou me ook niet in, maar de 20GB heb ik nog nooit volgemaakt.
Het zal een leeftijdsding zijn, ik maak geen gebruik van OV, en kijk geen lange YT filmpjes.
Een enkele keer via de JL-app naar een voetbalstream, maar dat is zo'n 900MB
Streaming is Spotify, wat ook nog eens niet meegeteld wordt.

Mijn oudste daarentegen, die zit elke maand tegen zijn limiet aan, die jast er net zo makkelijk 5GB door, met zijn koptelefoon in de bus naar gamereviews kijkende
Spotify niet meegeteld? Weet je dat zeker? Wettelijk gezien mag dat namelijk niet
Is dat zo, laat maar zien waar dat staat dan...

Want volgens de NMA is het gewoon toegestaan

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 14 april 2015 13:16]

Je hebt gelijk, maar ik las wel dat het alleen mogelijk is door een maas in de wet. Volgens mij is het bij nieuwe abonnementen al niet meer zo.
Hier wordt het iig niet meegeteld, het abo loopt nu bijna een jaar.
Op de kpnsite staat inderdaad niets meer over het niet meerekenen van de streams, wel krijg je bij de instap en standaard abo's 1500MB extra tegoed, op de pemium staat dat er niet meer bij ( die is 10GB )

Ik zou persoonlijk ( als ik een zorgeloos standaard zou hebben ) gewoon ntje hoger gaan dan, 42,50 en meer data, dan 47,50 met 'maar' 6,5GB
Een gemiddeld webpagina is inmiddels 2 megabytes. En duurt met 64kbit/s dus ruim 4 minuten om binnen te hengelen.

(( 2 * 1024 * 8 ) kbit / 64 kbit/s ) / 60 s = 4,3 minuten

Grafiekjes: http://web.archive.org/we...ttparchive.org/trends.php

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 15 april 2015 15:04]

Tweakers is gelukkig een stuk kleiner.
En daarnaast worden foto's op Whatsapp gecomprimeerd naar 170kb (om en nabij), dus zelfs dat lukt nog wel op den duur.
Whatsapp verkleint de foto's automatisch naar meestal een KB of 300 of minder.

Met een 64Kbits verbinding, heb je 480Kbyte per minuut.
Dus duurt het in plaats van n seconde of minder, driekwart minuut om een whatsapp foto te ontvangen.

De snelheids beperking is voor whatsappers geen ramp dus.
Voor mensen die graag snel surfen, downloaden, streamen of videobellen is zo'n snelheidsbeperking wel een flinke bottelnek.
Dat kan met 64/32kbit ook hoor.

En ze zijn niet gek, ze willen je dwingen om een hoger abonnement te nemen, nu niet meer door je een te hoge rekening te bieden maar door je af te knijpen. Hoop voor jou dat ze gewoon aanbieden je limiet weer te resetten voor 5 a 10 euro oid, dan kan je weer lekker op volle snelheid internetten :)
Ze geven je de keuze er over na te denken, je kan nog prima gebruik maken van wifi en kan (bij Hi in ieder geval) eenmalige extra MB bundels aanschaffen. Wat in genoeg gevallen nog goedkoper zal zijn dan ongemerkt je limiet overschrijden.
Bij Robin mobiel kan je altijd 800 kbps als laagste dat is beter dan die 64 kbps }>
Als je spreekt over multimedia is het karig maar gewone tekstberichten zijn daar toch wel mee te verzenden hoor :).

Ik begrijp dat mensen die over hun bundel heen fietsen juist meer gebruiken dan alleen platte tekst maar je hebt altijd de optie om je bundel uit te breiden of om meer WiFi te gebruiken. Het is niet zo dat je met 64/32 een brickphone in handen hebt.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 14 april 2015 10:50]

Zeker waar, maar prettig werken is het niet ;). 8KB/s is zelfs voor de sterk gecomprimeerde afbeeldingen die in Whatsapp doorgestuurd worden vrij karig (uitgaande dat die gemiddeld zo'n 400KB zijn, toch weer 50 sec wachten). Ik heb overigens een bundel van 10GB, maar het gebeurt nog best vaak dat ik daar na driekwart van de maand er overheen zit.
Wat ik aan binnengekomen whatsapp photo's zie is dat ze veelal iets van 75kb zijn. Elders zag ik max 300kb staan, wat misschien een recentere limiet is.
Op 64bit kun je ook prima whatsappen.
Zelfs whatsapp bellen moet nog net kunnen.
Aangezien whatsapp voice tussen de 430 en 460 KByte per minuut gebruikt.

De bandbreedte van 64kbits is per minuut 480kbyte
(64k/8)*60 = 480k.
Dat lukt niet want de upload is de helft....
Dan laat je je toch bellen? Ervanuitgaande dat de andere partij nog wel voldoende data-bundel heeft?
Euh, denk daar nog 's over na?
Ouderwets bellen is toch ook een optie :P
Zo werkt het niet :+

Als je belt, of gebeld wordt blijft de upload traag, en zal jouw gesproken woord niet ( snel genoeg ) overkomen.
ik vind WA-spraak sowieso lijken op de oude walkie-talkie gesprekken, zelfs als beide op wifi zitten.

Ik bel wel, anders heb ik die 100min ook weer voor niets in de bundel
Je verbruik is een combinatie van upload+download.
Als je belt, lijkt me dat tweerichtingsverkeer.
Ook als de helft van je gebruik door de 32kbits upload moet dan zou het moeten kunnen, maar je hebt gelijk het wordt dan wel heel krap. En dan is de vraag of wat theoretisch kan, ook in de praktijk slaagt.
Bij een hogere snelheid is het al eerder mogelijk om filmpjes te kijken op YouTube (bij wijze van), wat ervoor zorgt dat er meer data verbruikt kan en zal gaan worden door de klant, wat resulteert in meer kosten voor KPN zonder dat de klant hier daadwerkelijk voor betaald.

De 64/32kbit is een service die het mogelijk maakt voor klanten om toch nog gebruik te maken van apps als whatsapp, zonder dat dit extra kosten oplevert bij providers. Een app als whatsapp maakt namelijk weinig gebruik van data.

Het is een extra service van de provider. Op deze manier hoef je niet te betalen voor extra data, maar ben je toch bereikbaar via dergelijke apps.

[Reactie gewijzigd door dennisk. op 14 april 2015 10:51]

Als je in de "over je bundel" situatie nog steeds fatsoenlijk gebruik kunt maken van de meeste zaken, gaat het merendeel van de gebruikers overstappen op een minimaal data-abonnement, terwijl hun verbruik niet minimaal is. Dat is natuurlijk niet de gewenste situatie voor KPN.

Ik vind dit een erg fijne manier van over je bundel heen gaan, je komt nooit voor verrassende kosten te staan, maar je merkt het wel goed als je structureel over je bundel gaat en het tijd is om te upgraden.
Schrap de snelheidsverlagingen gewoon helemaal. T-Mobile heeft ook nog enkele abonnementen waar helemaal geen datalimiet en snelheidsverlaging op zit. Echt onbeperkt. Laatst kreeg ik nog een factuur: 0 euro bijbetalen voor een verbruik van 50 GB. Dat zijn de abonnementen.

Maar volgens mij doen de providers dat expres niet. Want als 4G limietloos wordt voor iedereen, dan gaat KPN failliet. DSL is dan ineens onverkoopbaar. En als KPN failliet gaat, dan hebben Vodafone en T-Mobile ook geen glasvezels meer om hun antenne's te verbinden.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 14 april 2015 10:55]

Welk abonnement is dat dan ? De grootste bundel die ik kan vinden is 10GB. Echt onbeperkte data heb je alleen bij Robin Mobile, maar dan wel erg traag.
Vier vijf jaar oud abbonement waarschijnlijk. Had ik toen bij Hi ook voor 10 onbeperkt, als je nooit overgestapt bent kan je af blijven dwingen de zeflde vooraarden te gebruiken. Dit was dan wel altijd 3G, maar zoals ze al aangeven wordt alles overgezet naar 4G.
Daarom snap ik de verlengdrang nooit. Je gaat er altijd op achteruit (in ruil voor een nieuw toestel).
Het punt bij verlengen is dat wanneer je het eerste abbonement met telefoon hebt genomen, je de telefoon ook blijft betalen zolang je het abbonement hebt. Als je, ik zeg maar iets, 10 per maand betaald voor je toestel. Wanneer je dit abbonement en toestel al al 2 jaar hebt en je abbo vast houdt betaal je daarna iedere maand 10 te veel.

Soms is dit verschil het wel waard, zo ook bij mij. Ik hield het abbo nog een jaar aan puur omdat alle andere aanbiedingen slecht waren vergeleken met wat ik had. maar als je het verschil niet ziet stap je over.
Klopt, dat abonnement had ik dan ook met als verschil dat ik er slechts 3,50 voor betaalde.
Hi:
onbeperkt (met fair use policy)
3G (tot 14,4 Mbit/s)

KPN:
onbeperkt (met fair use policy)
4G (tot 150 Mbit/s)


Dus onbeperkt 4G internet bij KPN voor 29,68p/mnd. Zit wel een fair use policy aan maar tot op heden is consequent enkele GB's per maand geen probleem geweest.
T-Mobile Zakelijk Internet Maximaal. In de voorwaarden staat bij volume: Onbeperkt.
En abonnement lager is 2,5 GB. Daar staat bij dat de snelheid daarna wijzigt naar 128/64.
Ja ? ook 4G ?

ohnee, er zit geen cap op de limiet, maar op de doorvoer.
Zit je met je onbeperkte gebruik, 14.4 / 2.0 Mbps

Het gras is overal even groen, alleen wordt het aan de ene kant anders onderhouden dan aan de andere kant.
xDSL wordt binnen een aantal jaar sowieso onverkoopbaar, het is gewoon achterhaalde techniek.

Enige mensen die ik ken die nog xDSL gebruiken zitten echt in een buitengebied waar geen kabel en/of glas ligt..

[Reactie gewijzigd door !mark op 14 april 2015 13:26]

CHECK !

maar geen buitengebied ( gemeente met 25.000+ inwoners
Gewoon Ziggo beschikbaar

Maar ik zie de noodzaak niet van 120/1200Mbit internet, de 50/5 is voldoende ( het enige wat ik soms mis is de upload )
De downloaders, die zich blind staren op die geweldige 100+ cijfertjes, maar soms niet de realiteit inschatten van de noodzaak.
Met 5MB gaat alles hier prima, ik download nog steeds, we streamen diverse diensten naast en door elkaar, en iedereen krijgt zijn schermpje op tijd gevuld.
Daarnaast wat kortingen op de pakketten, en over de gehele lijn ben ik voordeliger uit dan bij Ziggo ( en hun mobiel VF netwerk is hier gewoon slecht )

Zoals ik al zei, alleen de upload, die zou omhoog mogen ( 10Mbit is toch wel een minimum )
DSL is nog altijd VEEL goedkoper dan coax/glas/4G, en prima geschikt als je geen TV nodig hebt en alleen een beetje surft/mailt/youtubed etc.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 14 april 2015 18:25]

Dus als KPN failliet gaat graven ze alle glaskabels uit de grond? Dat wordt gewoon verkocht aan een derde partij die de dienstverlening zal voortzetten.
En DSL/cable/FttH heeft nog steeds voordelen boven 4G: lage latency, stabiliteit en oneindige bandbreedte (denk aan multi-color dark fibre): allemaal zaken die 4G niet heeft. Daarbij is fixed internet nog steeds veel goedkoper dan 4G.
De latency van 4G is echt veel lager dan die van DSL. Kabel en fiber blijven inderdaad snelheidsmonsters als het gaat om latency, maar dat ligt helaas niet overal.

Natuurlijk koopt iemand dat glas op, maar het is hoe dan ook nadelig voor alle providers die er gebruik van maken.
De latency van DSL is hier 10ms en de latency op de kabel is hier 12ms. Bij 4G zit je op 40ms.
Wat zijn de meetcondities? Want bij een snelheid van 80+ km/h stijgt mijn latency ook enorm en kan het soms zelfs 100 ms zijn, maar als ik stil sta, dan is de latency ook zo'n 10 ms.
In een woonhuis met 60% signaalsterkte.
Meet hier 36ms op KPN 4G, stil staand in een woonhuis.

Ping tijden volgens http://opensignal.com zijn ook meer in de orde van 65ms, dan zo laag als jij aangeeft.
Maar volgens mij doen de providers dat expres niet. Want als 4G limietloos wordt voor iedereen, dan gaat KPN failliet. DSL is dan ineens onverkoopbaar. En als KPN failliet gaat, dan hebben Vodafone en T-Mobile ook geen glasvezels meer om hun antenne's te verbinden.
Aangezien er geen enkel verband is tussen de mobiele tak en de vaste tak van KPN gaat deze redenering niet op. Aparte BVs, aparte organisaties, als de ene plat gaat merkt de ander daar niets van.

Daarnaast; ja er zijn limietloze abonnementen en daar betaal je je per maand helemaal scheel aan, voor 99% van de klanten dus absoluut oninteressant. Ik krijg de 2GB die ik per maand heb al niet op, nog sterker; de meeste maanden kom ik niet aan de 500MB. Waarom zou ik me dan blauw willen betalen aan een ongelimiteerd abonnement?
Ik vind de kosten voor ongelimiteerd dus wel meevallen. Het is in de praktijk veel sneller dan ADSL en het kost iets meer. Daarvoor krijg je ook heel veel mobiliteit terug.
Als ADSL je enige optie is kan 4G een alternatief zijn indien je niet veel downloadt. Gelukkig ligt hier coax (van Ziggo) en binnenkort ook glasvezel.
Schrap de snelheidsverlagingen gewoon helemaal. T-Mobile heeft ook nog enkele abonnementen waar helemaal geen datalimiet en snelheidsverlaging op zit. Echt onbeperkt. Laatst kreeg ik nog een factuur: 0 euro bijbetalen voor een verbruik van 50 GB. Dat zijn de abonnementen.

Maar volgens mij doen de providers dat expres niet. Want als 4G limietloos wordt voor iedereen, dan gaat KPN failliet. DSL is dan ineens onverkoopbaar. En als KPN failliet gaat, dan hebben Vodafone en T-Mobile ook geen glasvezels meer om hun antenne's te verbinden.
En wat denk je dat er dan gebeurd? Als iedereen vol gas over 4G gaat internetten, ook als vervanger voor DSL? Ik verwachtdat de capaciteit van 4G op veel plaatsen verre van toereikend is om dat te kunnen aanbieden (op een fatsoenlijke snelheid).
Ontwikkelen ze met veel gedoe het 4G-netwerk, leggen ze nog dergelijke beperkingen op. Zoiets heet dan "vooruitgang".

Ophouden met die databundels en afknijpsnelheden...
Capaciteit is niet onbeperkt, ook niet op 4G. En dit is een vrij nette oplossing van KPN, je koopt een bepaalde hoeveelheid dataverkeer tegen een onbeperkte snelheid ga je daar overheen wordt je teruggezet in snelheid.
Het aantal gebruikers is ook niet onbeperkt. Door de hogere snelheid en lagere ping tov 3G kun je met 4G inherent meer verkeer afhandelen. Maar dat doen ze niet; de 3G databundels zijn 1-op-1 doorgezet naar de 4G abo's, wat in mijn ogen niet klopt. Waren ze (zeg) 5x hoger geworden, voor dezelfde prijs, dan had ik het nog wel geloofd.
Telco's zullen dat inderdaad zeggen om hun hoge tarieven te rechtvaardigen. Nu zal 4G inderdaad niet onbeperkt zijn, maar in ieder geval minder beperkt dan men ons wil laten geloven.
Helemaal mee eens. 4G met een datalimiet is puur geldklopperij. Zet er dan een FUP van max 50GB op zodat mensen het niet (zwaar) als dsl/cable alternatief gaan gebruiken. Dan kan ik eindelijk eens internetten zonder zorgen, want het omrekenen van MB's naar concrete acties kan niemand (100MB, hoeveel minuten Youtube is dat?).
De techniek is er, het wordt tijd dat we het ook gaan gebruiken.
Dus als ik het goed begrijp, en ik ga overstappen naar KPN icm KPN Compleet, dan kan ik "zorgeloos" internetten in het buitenland zonder roaming?
Ik vraag mij af of deze techniek wel gaat werken in het buitenland.
Nee, roaming gaat buiten je bundel om, en kost je .25ct per MB.
Of je moet de databundels activeren ( 50 / 100 / 200MB ) maar er blijft buiten bundel kosten
Nu maar hopen dat het extra kosten verhaal ook naar de dochters gaat ( telfort.. )
Ik ben bang dat dit verhaal niet opgaat voor Telfort klanten. KPN bied bij alle nieuwe abonnementen 4G "gratis" aan. Telfort vraagt hier 5,- euro extra voor welke ook geldt voor bestaande klanten.
Het goedkope van Telfort is niet uit liefdadigheid ontstaan ...

Telfort is bewust een budget-provider, en geeft de gebruiker voor een deel de keuze wat ze krijgen.
Wil je goedkoop mobiel internet, dat kan, een 1jarig sim-only met 150min/1000mb/100sms kost 17 Wil je 4G, kost je dat 5 extra.
Totaal 22

KPN - Simonly 1 jaar
150min/sms & 1000MB kost 20 ( en dat is incl. 4G .... EN geen buitenbundel )

Wie is nu de budgetprovider ?
Ik heb mijn keus destijds om deze praktijken op KPN laten vallen, ze zijn niet altijd de goedkoopste, maar ik denk wel dat je (soms) een beetje meer mag betalen voor service en kwaliteit.
Die simonly van KPN voor 20,- is 2 jarig wil je deze voor 1jaar bij KPN dan zit je op 25,- incl 4G. Bij Telfort online/ telefonisch betaal je hiervoor inderdaad 22,- waarmee je nog steeds 3,- spaart.

Loop je een Telfort winkel binnen krijg je voor 1euro extra namelijk 23,- 300min, 1000MB, 100SMS + 4G 1jarig. je spaart hiermee 2 euro per maand en krijgt het dubbele aantal minuten. daarbij betaal je bij Telfort 10,- aansluit kosten i.p.v. 19,95 bij KPN.

De prijzen van het KPN simonly 150min/sms, 1000MB 4G voor 25 euro heb ik van de originele KPN site afgehaald.

De prijzen van Telfort simonly 300min, 1000mb, 100sms 4G voor 23,- haal ik uit eigen ervaring welke betrouwbaar is vanwege het feit dat ik zelf in een Telfort winkel werk.

Dus Telfort is nog altijd goedkoper als KPN.

[Reactie gewijzigd door mark66031 op 14 april 2015 12:55]

Klopt, scheelt 3 euro ....

Maar ik blijf toch bij mijn laatste stelling,
ze zijn niet altijd de goedkoopste, maar ik denk wel dat je (soms) een beetje meer mag betalen voor service en kwaliteit.
Ik heb te vaak virtuele providers gezien die bij grote bijeenkomsten ( concert / manifestatie ) hun gebruikers niet kunnen ondersteunen.
Waar mijn KPN abo gewoon vol bereik had, en ik bereikbaar bleef.

Maar het zijn keuze's, en tegenwoordig is goedkoop beter kennelijk.

( tot er een schuur in de brand staat, en men niet kan bellen ( Tele2 / Tmobile )
Dan moet er in de tweede kamer over gesproken worden.
Blijkbaar zet KPN Hi klanten niet over op 4G. Ik heb een abo bij mn S4 van juli 2013. Net voordat alle abonnementen 4G kregen. De actiesite herkent mijn nummer niet. Dus ik moet nog steeds wachten, balen :(
Hi is vanaf 1 mei KPN. Op 1 juli is de overname van de Hi abonnementen door KPN (wat al een pot nat was) een feit en krijg je van KPN een welkomstcadeau. Op Mijn Hi zie je wat jouw cadeau is. Ik heb mijn cadeau (2000MB) al gehad op 1 april en met mij vele anderen. Waarschijnlijk krijg jij ook extra data en wordt je overgezet op 4G.

nieuws: KPN stopt met jongerenprovider Hi

Voorbeeld van een cadeau: http://i.imgur.com/PXdTZ8C.png

[Reactie gewijzigd door sww89 op 14 april 2015 19:03]

Klopt, rond 1 juni word ik overgezet inderdaad. Maar dat is dus toch weer nog 2 maanden langer wachten. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk al verlengd met een nieuw abonnement, en dus toch al 4G. Maar goed, je wilt er gewoon snel bij zijn altijd :p
Als KPN of andere providers voor een klein bedrag een databundel vraagt dan is het probleem toch opgelost. We zijn door het 4G van alle capaciteitproblemen af en er is voldoende ruimte om te groeien en waarom dan nog die "knullige" datalimieten zoals die bij 3G ook waren? Als je dan je bundel verhoogt zit je ook meteen weer aan vast tot einde contract wat natuurlijk ook weer onzin is want het kan maar eenmalig zijn dat je over je bundel gaat.
Hoop dat ze dit ook gaan doorvoeren voor Simyo als dochteronderneming van KPN. Altijd fijner om teruggeschroefd te worden in snelheid dan buiten bundel kosten extra bij te betalen.

[Reactie gewijzigd door Barbas op 14 april 2015 11:29]

Kreeg gisteren ineens een SMS van KPN dat ik ook 4G zou krijgen. (Abo uit 2010)
Niet dat ik er zo veel aan heb, want mijn Nokia N97 mini kan toch echt enkel max 3G aan.

En ik ben niet bereid het toetsenbord op te geven, want dan kan IK niks meer typen.
(on screen is voor mij echt bagger, ook op een tablet)
Een goede blackberry halen! Uitstekende phones en eigenlijk gewoon stiekem beetje android ook :)