Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Ontwikkelstudio's M2H en Blackmill Games hebben bekendgemaakt dat Eerste Wereldoorlogshooter Verdun op 28 april officieel verschijnt voor pc, Mac en Linux. De vroege versie van het spel is al speelbaar via Steam Early Access.

De first-person shooter van Nederlandse makelij is bij het publiek al sinds 2013 bekend, maar komt eind april dus eindelijk officieel op de markt, zo maakten de ontwikkelstudio's achter het spel woensdag bekend. Het project begon tussen 2006 en 2012 als hobbyproject, maar is sinds 2013 professioneel in ontwikkeling nadat het spel via Steam Greenlight door de Steam-community werd goedgekeurd voor een plaats binnen het online platform van Valve. Inmiddels spelen 150.000 gamers een vroege versie van Verdun via Steam Early Access.

Verdun is een shooter die zich richt op de Eerste Wereldoorlog, waarin het Noord-Franse stadje een belangrijke rol speelde. De studio's willen met Verdun een authentieke WO1-game neerzetten, met onder meer realistische, historische Belgische en Franse maps en het gebruik van gas en gasmaskers. De game biedt spelers verder diverse spelmodi, een dynamische frontlinie die verschuift op basis van de gespeelde potjes en tactische, squad-based gameplay.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Even een vraag namens de mensen die op hun werk eigenlijk geen tijd hebben om achtergrondinfo op te zoeken:

Gaat het hier om een single-player, een single-player met multi-player maps, of enkel een multi-player (zoals CS)?
Jammer, had graag een game over WO1 gezien met een goede campaign. Een beetje zoals Valiant Hearts met al het bekende drama van toen in shooter vorm. Dit is gewoon een multiplayer shooter, weeral...
Ik speel de beta Verdun nu een halfjaar en ben geen singleplayer tegengekomen. Dus ik ga voor puur multiplayer.

Ik zou een singleplayer hier ook niet op zijn plaats vinden.
Waarom niet? Desnoods een multiplayer co-op campagne zou een leuke toevoeging kunnen zijn.

Ik volg dit spel al een tijdje en ik moet zeggen het is indrukwekkend geworden! In het begin had ik mijn twijfels, maar gelukkig is het tegendeel bewezen!
Aanvullende werkvraag:
Hoe werkt dat gas, zit dat in canisters en wordt het door spelers gegooid? Of roep je iets van artilery in? Kan iemand ook meer uitleg geven over de verschillende spelmodi?
De squad leader kan een gasaanval oproepen. De plek die hij aanwijst wordt dan door artillerie in de achtergrond bestookt met gasbommen.

Gas verblindt en doet ook damage over time. Het enige dat helpt, buiten ervan weglopen, is je gasmasker, maar dat belemmert in grote mate je zicht.
In de huidige alpha enkel multi-player.
Hehe, eindelijk weer een WO game - Heb het wel gehad met die hi-tech future games
Over 5 jaar draai je deze conclusie weer om...... Dan zijn er weer teveel WOII games.......
Mogelijk, is het dan niet beter om niet constant alleen maar WO games te maken of alleen maar future games te maken? Een beetje variatie is altijd fijn toch? Ik mis gewoon het oude Battlefield 1942 gevoel...
+2 Ik mis BF1942 zo erg, wat een prachtgame is/was dat. Er gaat niks boven een tankbattle tussen twee 32 speler teams op grote maps of die map in de coral sea waarbij elk team een vliegdekschip heeft en je de vijandelijke moet laten zinken :9~ Godzijdank kan je tot op de dag van vandaag nog online spelen en zijn er nog steeds zat mensen die dat doen.
Laatste keer dat ik het online speelde was in 2013. Toen EA 10 jaar bestond en je gratis BF1942 kon downloaden. Vond toen het niveau al zoveel minder dan vroeger. Bijna alle servers zijn down, en mods worden niet meer gespeeld.

Is dat nu weer anders dan?

Krijg trouwens best nostalgische gevoelens bij het zien van de gameplay van dit spel, top! Ik ga het in de gaten houden. Wellicht een leuke aanvulling op mijn collectie.
Een Battlefield 1917 waar je met een Mark IV tank loopgraven kunt bestoken terwijl Fokkers en Sopwiths duelleren in de lucht en infanterie je met grendelgeweer en bajonet flankeert. Daar betaal ik graag voor!

Edit: en voor ťťn keer zal ik ook een DLC kopen als dat de Dreadnought Naval DLC is

[Reactie gewijzigd door Vnze op 8 april 2015 13:17]

BF 1942 is ontegensprekelijk de beste wereldoorlog 2 game ooit gemaakt. Ook de beste community ooit. Ik denk niet dat je dat ooit nog krijgt overtroffen.
Overtreffen misschien niet, maar dat moet developers er niet van weerhouden om weer een goede woII spel te maken. Ik zou er graag weer 1 zien die een beetje in de buurt komt van; of zelfs weet te evenaren.

ik bedoel, hoe oud is dat spel inmiddels? Met de huidige engine's zou je toch een veel betere ervaring neer kunnen zetten?
Idd,frostbite engine voor bf1942 remake lijjt me de bom
Nah. Cod 1 (en UO) en 2 zijn betere shooters wat mij betreft, dus haal dat ontegensprekelijk maar weg :p

Ik vind het spel er echt een beetje shitty uitzien voor een spel uit 2015, maarja Greenlight enzo. Ben benieuwd waar dit spel het verschil gaat maken met andere vergelijkbare shooters zoals Heroes en Generals. Maakt mij niets uit of het Nederlands is, het moet gewoon een goed spel zijn.
Als ze steeds een ander pad kiezen, heb ik geen probleem met een WO (1 of 2) shooter. Het zijn fascinerende tijden, maar in de reguliere shooters mis ik vaak de ellende en de vreugde er omheen. Laat eens iets meer van de andere gezichten zien ipv het harde front. WO2 rpg shooter misschien? Het verzet volgen als verloren/ondergedoken piloot/soldaat.
Er zijn genoeg opties om het leuk te houden, je moet echter niet steeds op de CoD tour gaan :)
Er zijn genoeg opties om het leuk te houden, je moet echter niet steeds op de CoD tour gaan :)
Daar ben ik het mee eens. CoD is te groot geworden, waardoor andere ontwikkelaars/investeerders het concept willen kopiŽren om een graantje mee te pakken van het succes van CoD. Beetje jammer dat dit ten koste gaat van originele ideeŽn. Het is helaas dat zo de gameindustrie er tegenwoordig uitziet.
Ik las jouw zin: "WO2 rpg shooter" als "WO2 raketwerper(Ruchnoij Protivotankoviij Granatomet) shooter" :+
Of gewoon "rocket propelled grenade" :p
Nee, het betekent letterlijk Hand-held anti-tank grenade launcher oftewel draagbare anti-tank granaatwerper, maar de afkorting RPG is dankzij de Amerikanen en de Britten synoniem geworden voor Rocket Propelled Grenade, en in veel gevallen wordt met RPG ook zowel het apparaat, de schutter als het projectiel aangeduid.

Luiheid van verschillende (niet-Russische) partijen die het gemak opzochten van deze afkorting omdat ze de Russische woorden niet uit hun strot kregen, waardoor de afkorting in de loop van de tijd de leidende term werd en er vervolgens ook nog eens een compleet verkeerde vertaling uit kwam die door Jan en alleman is overgenomen...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 8 april 2015 19:49]

Dat is wat wij er van gemaakt hebben, maar niet waar de afkorting voor staat =).
Waar blijven alle timesplitter-esque games? Deze hebben we veel te weinig!
Nergens, omdat iedereen CoD blijft kopen. :)
Dat kan ook gewoon. Als er alleen maar futureshooters zijn, zijn er teveel futureshooters. Als er alleen maar pre-1945 shooters zijn, zijn er teveel pre-1945 shooters.
Dit is een WW1 game, niet een WW2 game! ;)
Ik ben hevig op zoek naar een shooter die ik ooit eens zag die zich afspeelde in de 17de - 18de eeuw. Zou wel fantastisch zijn om eerder in dergelijke periode iets te hebben!
Een vernieuwing binnen de shooters, althans dat vind ik.
deze is pittig!! als in; je bent (realistisch) snel dood, zeker in teamverband smakelijke knaller!

samenwerken en meter voor meter terugpakken op de tegenstander is hierin erg goed uitgewerkt.
zeker laatste half jaar is veel gebeurd op grafisch gebied en historische feiten juist implementeren. kuddos!!!

baseer ervaring op de closed beta en interview van 2jr geleden; http://rootgamer.com/4659/news/interview-verdun-developers

gameplay deed mij sterk denken aan het oude vietcong

@crusader1983; Red Orchestra, Verdun wordt ontwikkeld door zelfde club

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 april 2015 11:28]

Beetje Red Orchestra 2 dus maar dan met WO1 sausje
Red Orchestra word ontwikkeld door tripwire Interactive. Dus nee, niet dezelfde club.

Er werd door modders idd wel gewerkt aan een ww1 mod voor ro2 maar ik weet niet wat daar de huidige status van is.

[Reactie gewijzigd door icratox op 8 april 2015 12:26]

Eerlijk gezegd, is de hele look en feel gelijk aan Medal of Honor : Allied Assault. Ik dacht nog even dat ze dezelfde engine hadden gebruikt, maar dat blijkt niet waar. MoH:AA gebruikte een Quake III Arena engine.

MoH:AA had wat geavanceerdere gebouwen/wapens, maar crosshairs, zoomen/mikken, beweging/flow, console-uiterlijk etc is allemaal nagenoeg gelijk in mijn ogen. Ik vind het dus niet echt een vernieuwing, anders dan dat nu WWI wordt uitgediept, waar eerder WWII werd uitgekauwd? En MoH:AA is toch al een aardig antiek spel...
MoH:AA had geen zoomfunctie, alleen bij de sniperrifles. Dan lijkt het nog meer op COD.
Vind het er zeer leuk uit zien!
Dit spreekt mij iig meer aan dan BF Hardline.

*Geeft ergens ook wel weer een BF1942 gevoel met die oude wapens O+
loopgravenoorlog tegen blitz-krieg :P
en dan heb ik het alleen nog maar over het land :P in de lucht en op het water waren er ook wel enige verschillen :P

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 8 april 2015 10:41]

Je weet dat er nogal wat verschil zit tussen WO1 en WO2?
Heel veel wapens uit WO2 werden al gebruikt in WO1.
Ik vind de timelapse erg tof om te zien.
Het verschil van 2008 tot nu is enorm.
Zowel graphics als gameplay is zwaar verbeterd.
Ergens doet dit me ook denken naar Red Orchestra, en we gaan zien of deze nog beter is
Hebben ze inderdaad leuk gedaan dit filmpje en ik moest ook meteen denken aan red orchestra 2 toen ik het filmpje zag.
Doet me denken aan Enemy Territory, meter per meter vechten tot je doelstelling bereikt is.
Als ik het zo lees is het een stuk realistischer(lees:sneller) dood gaan dan bij Enemy Territory vroeger. Goeie ouwe tijd van strafen en 3 headshots geven =).
Binnenkort maar weer eens proberen, want ik heb ooit een 4-pack gekocht omdat het idee me aansprak en de ontwikkelaar te supporten. Alleen was het toen nog te alpha om er plezier aan te beleven naar mijn mening.
Ik heb het een half jaar geleden eens gespeeld toen het werd uitgedeeld op Dreamhack, maar de performance en gameplay was nog te buggy om het langer dan een half uurtje te spelen.
Deze game ziet er vet uit, denk dat ik een exemplaar aan ga schaffen. En dan samen met een lekker grote party spelen.
Eindelijk weer eens iemand die iets met WOI doet in een shooter. Zwaar onderbelichte periode in de industrie, wat mij betreft. Benieuwd of ze met gas meer doen dan "je loopt een bepaald gebied binnen en de lucht trilt terwijl je health terugloopt".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True