Door , , 67 reacties

Met Valiant Hearts: The Great War brengt Ubisoft een erg mooie puzzelgame op de markt die op originele wijze aandacht vraagt voor de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog, die honderd jaar geleden begon. De uitgever vlecht op mooie wijze de verhalen van vier gewone burgers door elkaar, die verstrikt raken in de strijd. Je beleeft de oorlog door hun ogen, zonder een schot te lossen.

Pluspunten

• Origineel
  • Prachtige stijl
  • Boeiend verhaal

Minpunten

• Bugs

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Met sportevenementen als het WK voetbal, de Tour de France en Wimbledon zou je haast vergeten dat er de afgelopen weken ook nog een heel andere gebeurtenis plaatsvond. In grote delen van de westerse wereld werd herdacht dat een eeuw geleden de Eerste Wereldoorlog begon. Nederland wist de oorlog buiten de deur te houden, dus was er hier weinig belangstelling voor de herdenking. In België, waar een groot deel van de strijd plaatsvond, was dat wel anders. Daar zal een game als Valiant Hearts: The Great War wellicht eerder aanslaan, hoewel er ook voor de Nederlandse gamer genoeg te genieten valt.

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: Xbox Live, PlayStation Network

Valiant Hearts speelt zich volledig tijdens de Grote Oorlog af, zoals de strijd in veel landen wordt aangeduid. Het spel volgt de oorlog. Het begint tegelijk, met de moord op aartshertog Frans Ferdinand, en eindigt op het moment dat de VS zich in de oorlog storten. In de tussenperiode volg je de avonturen van een handvol personages dat bij de strijd betrokken raakt. Opvallend genoeg heeft Ubisoft Montpellier, het team achter de game, gekozen voor een game waarin de speler regelmatig in militaire schoenen stapt, maar desondanks zelf geen wapen ter hand kan nemen.

Dat is niet eens het eerste dat aan Valiant Hearts opvalt. De game past in wat inmiddels tot een kleine traditie binnen Ubisoft is uitgegroeid; games maken met een opvallend en artistiek zeer verantwoord uiterlijk. Het enigszins vergelijkbare Child of Light verscheen begin mei, met een sprookjesachtig uiterlijk en een dromerige sfeer. Valiant Hearts vormt daarmee een stevig contrast, al is het net zo mooi. Hier geen sprookjes, maar de modderige loopgraven van Frankrijk en België, door de studio uit Montpellier met de hand getekend in een hoekige stijl waardoor de game eruitziet als een bewegend stripboek. Dat komt ook door de bewegingen van de personages in de game, die nauwelijks animaties hebben. Daardoor heeft de game niet alleen iets van een stripboek, maar ook van een ouderwetse tekenfilm - wat goed past bij het tijdperk waarin het verhaal zich afspeelt.

Valiant Hearts: The Great War.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.