Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: Soldaatje

De Britse politie heeft een tiener gearresteerd wegens mogelijke deelname aan de ddos-aanvallen op Xbox Live en het PlayStation Network tijdens de afgelopen kerstdagen. Ook zou de 18-jarige jongen doodsbedreigingen hebben geuit.

De verdachte is opgepakt in Southport, een plaats ten noorden van Liverpool. De Britse politie zegt bij het onderzoek naar de 18-jarige jongen nauw te hebben samengewerkt met de Amerikaanse FBI. Bij de arrestatie van de verdachte is ook apparatuur in beslag genomen.

Volgens de Britse politie wordt de tiener verdacht te hebben deelgenomen aan de grootschalige ddos-aanvallen op Xbox Live en het PlayStation Network tijdens de kerstdagen. De aanvallen werden geclaimd door leden van de Lizard Squad en hadden tot gevolg dat gamers niet of met grote moeite op de twee internetdiensten konden inloggen.

Begin deze maand werd al een eerste verdachte aangehouden. De verdachte uit Southport zou zich volgens de politie ook schuldig hebben gemaakt aan het uiten van doodsbedreigingen en aan swatting, een in de VS strafbaar feit waarbij een persoon online valse informatie doorspeelt aan de autoriteiten, met het doel de overheidsdiensten te laten uitrukken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ziet er naar uit dat de persoon achter dit Twitter account is opgepakt: https://twitter.com/GDKJordie
& voor de deur van https://twitter.com/notchF staat momenteel een arrestatieteam, maar hoe dat gaat aflopen gezien de wapens die hij/zij heeft lopen showen https://twitter.com/notchF/status/554433535579545600 waarmee hij Brian Krebs wilt omleggen?
Het voordeel voor de autoriteiten is dat dit soort gasten graag aandacht willen.
Dit soort berichten zijn wel allemaal mooi, maar ik denk dat de autoriteiten zich ook meer zorgen moeten maken om de hackers/terroristen/criminelen die niet/nauwelijks te zien zijn op het internet. De criminelen die hun impulsen om aandacht te zoeken weten te bedwingen en die met diezelfde discipline ook veel doordachter te werk gaan en meer schade aan kunnen richten.
Maar goed, zo werkte het ook al voordat het internet er was.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 16 januari 2015 16:37]

Notchf tweete 2 minuten geleden nog, dus dat swat team valt wel mee denk ik.
Ben ik nu de enige die vermoed dat wat hier gebeurd eigenlijk best wel een beetje zielig is? Zo'n jong gastje heeft zich zeer waarschijnlijk laten verleiden door de echte boeven en is nu treffend 'het kind van de rekening'. Leuk dat ze zo'n ventje aanpakken maar dat lijkt mij water naar de zee dragen, de echte daders gaan vrijuit door zo'n minderjarige stroman. De kans bestaat zelfs dat zijn systeem is gebruikt (met toestemming) maar de jongen in kwestie zelf weinig heeft hoeven doen.

Het valt mij iig altijd op dat het vrijwel alleen maar minderjarigen zijn die worden gepakt mbt dit soort hack-schandalen...

Edit: even ter verduidelijking, uiteraard begrijp ik dat dit soort gastjes mee doen omdat ze het stoer vinden, maar minderjarigen worden zo genoemd om bepaalde redenen en 1 van die redenen is dat over het algemeen een minderjarige nog niet helemaal in staat is om dit soort besluiten/beoordelingen weloverwogen te ondernemen en daar maken de grote jongens graag misbruik van. En dat is best zielig... dat is niets anders dan dat ik mijn minderjarige neefje inbraken laat plegen omdat hij niet volgens het volwassenenrecht veroordeeld kan worden en ik als volwassen buiten schot blijf. Als ik hem wat geld of andere zaken op de koop toe geeft denkt hij dat hij de grootste gangster uit de buurt is, maar is dat zo of ben je nu gewoon flink misbruikt?

Nu lees je een bericht alsof de Britste politie een grote slag heeft geslagen 'omdat ze er eentje hebben'... oftewel er wordt hoog van de toren geblazen omdat ze een scriptkiddy te pakken hebben.

Ennuh... ik ben gewoon ontopic, dat je het misschien niet met mij eens bent is geen reden om -1 en 0 uit te delen. Doe eens modereren zoals het hoort aub...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 16 januari 2015 15:05]

Op het moment dat de aanvallen nog bezig waren, heb ik de site van de schuldigen eens bezocht (Lizard Squad). Leiders e.d. stonden daar gewoon op met namen e.d. en ik kan je vertellen, zo goed als iedereen daar was <25. Vaak zijn het nou juist de jongere mensen die dit doen. En wat bedoel je precies met minderjarig? Hij is 18 dus hij is niet minderjarig, hij is gewoon volwassen voor de wet, en hij kan zelf rationeel nadenken. Dus je hele "stoer vinden" valt wel wat mee.. Ik zit zelf op dezelfde leeftijd en kan prima nadenken over de gevolgen.
Ik begrijp niet waarom jij het nu persoonlijk opvat... dat jij het niet stoer vind betekent uiteraard niet dat geen van je leeftijdsgenoten het stoer vinden. Maar ik denk toch wel dat je redelijk zeker kan stellen dat jongeren die hier aan deelnamen dit niet doen vanwege principiŽle overtuigingen/overwegingen.

Maar goed, als jij denkt dat wanneer je de 'site' van zo'n groep bezoekt en dat alle namen en leeftijden kloppen en dat je daarmee ook het hele collectief kunt benoemen... ik wens je succes.

Overigens als je 18 bent ben je nog gewoon minderjarig... hier in Nederland maar ook in de UK. In Nederland ben je bijvoorbeeld voor de wet pas vanaf je 23e volledig volwassen. In de UK is dit volgens mij 21 alleen daar ben ik niet zeker over... heb inmiddels hier alweer zoveel getypt dat ik die energie er niet meer in steek, ik heb mijn punt gemaakt.

Dit was idd wat kort door de bocht, mijn punt was vooral dat in het ergste geval je ouders alsnog aansprakelijk kunnen worden gesteld, je mag idd op je 18e in principe alles zelf beslissen... maar doe je het (goed) fout dan kloppen ze toch nog bij je ouders aan voor een eventuele schadevergoeding... onderhoudsplicht noemen ze dat.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 16 januari 2015 18:31]

Nee, maar er zijn ook genoeg praktijken geweest waarin ouderen dit deden en gaat de vergelijking dan nog steeds op? Ook ouderen zouden dit "stoer kunnen vinden". Ik weet niet tot in hoeverre je de leeftijd als mogelijke verklaring zou kunnen geven, dat is eigenlijk mijn hele punt. En ik mag toch wel verwachten dat je vanaf zo'n 16 a 17 jaar na kunt gaan wat er zou kunnen gebeuren als je gepakt gaat worden met zoiets. Het is niet dat je eventjes naar DDOSXboxL.com hoeft te gaan en voila. Nee, dat vergt wel iets meer werk. Mijn punt is, ze doen toch nog redelijk wat moeite lijkt mij om zoiets tot stand te brengen en dan besef je volgens mij allang dat er een kans is dat je gepakt gaat worden.

Maar goed, ik kan het ook compleet verkeerd hebben natuurlijk. Daar mag je me gerust op aanspreken. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 16 januari 2015 15:39]

Er is toch een tiener opgepakt? Daar hebben we het over... ik zeg helemaal niet dat er geen volwassen zijn die dat niet stoer zouden vinden. Mijn punt was voornamelijk dat deelname aan dit soort praktijken zelden uit principele overwegingen is maar vooral voor 'de kick' en dat zeker jongere mensen over het algemeen iets vatbaarder zijn dan een volwassene die al enige wijsheid bezit.
Nope: http://lmgtfy.com/?q=volwassen+volgens+de+wet

18 jaar ben je volwassen volgens de wet en kom word je, gelukkig, niet meer als minderjarig beschouwd.

Dit is ook in de UK het geval: https://www.gov.uk/age-of-criminal-responsibility

[Reactie gewijzigd door JanW op 16 januari 2015 17:53]

En dat is precies de zwakke plek waar gebruik van gemaakt wordt, het "prima nadenken over de gevolgen".

Toevallig was hier laatst een stukje over op de belgische TV en dat ging over hersenontwikkeling van 16-20 jarigen en juist dat inschatten is nogal onderontwikkeld. Wat ook logisch is want zoveel "volwassen" tegenslagen heb je nog niet gehad op jonge leeftijd.

Uiteraard kan het zijn dat jij een uitzondering bent, als ik echter je text lees ben ik er bang voor.....
Het is niet omdat een 18jarige zichzelf volwassen voelt dat een 30'er hetzelfde oordeel over die 18er heeft :). Zich stoer vinden hoeft overigens niet meteen dag op dag te stoppen bij je 18e verjaardag... of schrijf ik nu 2x hetzelfde ;)
Oh ja hoor, maar hij heeft zich nog steeds schuldig gemaakt aan computercriminaliteit. Als hij netjes informatie geeft over de echte boeven kan hij strafvermindering krijgen, is een hele normale gang van zaken. Dat proberen ze ook te doen met drugskoeriers, die worden immers vaak ook maar gebruikt door de kartels. Hun opdrachtgevers zijn waarschijnlijk ook maar random mannetjes, maar als ze die al te pakken krijgen kan de politie misschien weer een niveau hoger komen, etc. Het begint bij de makkelijk te pakken kleintjes, die leiden naar de groteren.
Ik dacht dat ik mijn post al wat had verduidelijkt maar blijkbaar moet echt iedere nuance erin staan... het gaat om de inhoud van dit bericht, het is blijkbaar nu wereldwijd nieuws want je zit dit bericht overal opduiken, maar wat is dit nu voor een resultaat? Ze hebben een kind te pakken, waarvan ze misschien de hoop hebben dat dit kind ze wat meer kan vertellen... maar de kans lijkt mij heel groot dat er niet veel meer is gebeurd dan dat zijn computer en internetverbinding beschikbaar zijn gesteld. Met andere woorden, ze hebben geen hacker te pakken, ze hebben een onbelangrijke pion uit het collectief.
18 jaar is gewoon volwassen en je wordt ook geacht om je zo te gedragen. Overigens denk ik dat je moreel besef al vanaf dag 0 in het leven moet hebben. Zou er zelfs voor zijn om de ourders ook aansprakelijk te stellen, want zij hebben het zo ver laten komen.
Deze "jonge heren" houden zich bezig met criminele activiteiten. Lijkt mij duidelijk, toch? En vaak houden zij zich bezig met het verkopen van gehackte accounts voor games. Zo moeilijk is dat niet voor een script kiddie. Levert leuke centjes op en de pakkans is minimaal. Kleine criminaliteit dus. Dat zij zich door grotere jongens laten inpalmen om die script activiteiten iets verder door te voeren en een ddos-je te plannen is natuurlijk spannend. Het geeft ze nog meer het gevoel van controle en macht en levert nog meer centjes op. De grote jongens pakken de hoofdprijs.

Maakt dit de kleine jongens minder strafbaar? Nee, natuurlijk niet. Moet je pionnen gewoon met rust laten? Nee, natuurlijk niet. Want met de informatie die zij hebben kom je stapje bij beetje dichter bij de grote jongens. En die informatie geven ze niet vrijwillig.
Het zijn dan ook vaak jongeren die het 'stoer' vinden om hun vriendjes te laten zien: 'kijk ik kan die website zo platleggen als ik wil!'. Als je ouder bent is dat minder belangrijk, en is het voor de kwaadwillenden interessanter om ergens geld mee te verdienen dan om alleen iets 'plat' te leggen, tenzij voor politieke doeleinden...
Maar is het niet zo dat de politie ergens moet beginnen? Het is sneu voor zo'n joch, maar volgens mij heeft hij nog steeds de regels overtreden (als hij natuurlijk terecht is opgepakt). Het is toch vaak zo dat "de echte boeven" vrijuit gaan, omdat ze "de dommen" inzetten om het vuile werk op te knappen. Dat betekend in mijn ogen niet dat deze mensen niet opgepakt kunnen worden omdat ze zijn gebruikt. Het is (meestal) een eigen keuze geweest om mee te doen.

Nergens wordt gezegd dat ze nu stoppen met zoeken, maar ik denk dat het een kat en muisspel is.
"uiteraard begrijp ik dat dit soort gastjes mee doen omdat ze het stoer vinden"

Denk jij dit of weet jij dit? We hebben nog nergens kunnen teruglezen wat de drijfveer van deze dwaas is geweest. Wellicht heeft hij voor een flinke som geld geparticipeerd? Of nog anders. We weten het niet.
Hoedanook; hij moet wel met een heel goed verhaal komen om de DDOS-aanvallen, doodsbedreigingen of swatting te rechtvaardigen. Ook als je 18 bent, heb je je aan de wet te houden. Wat mij betreft snoeihard aanpakken; de autoriteiten hebben wel wat beters te doen. En maar hopen dat-ie wat constructiefs met zijn talenten zal gaan doen...
Dit soort personen moeten ze omturnen en in dienst nemen tegen cyber crime met als beloning dat ze geen/lagere straf krijgen. Werkt het niet, dan gewoon berechten en gepast straffen
Ah, vermoedelijk een script kiddie die ergens een 0day op de kop getikt heeft, en met een daarna wat uit de hand gelopen botnet. Of je daar nu wat aan hebt als security-expert...

[edit: typefoutje]

[Reactie gewijzigd door AMS76 op 16 januari 2015 14:47]

Niet eens een 0day gewoon een ddos. Je hebt er inderdaad waarschijnlijk aan als security expert.

Wacht misschien toch wel knap (in ieder geval inventief) het zijn die gasten die duizenden routers hebben gehackt en die laten ddos'n.
http://arstechnica.com/se...by-home-internet-routers/

[Reactie gewijzigd door kaaas op 16 januari 2015 14:52]

Ja, een ddos, maar met een 0day kun je aardig wat pc'tjes te pakken krijgen om je botnet te op te bouwen. Of hij heeft dat botnet gewoon gekocht ergens, dat kan ook.
18 jaar en een botnet kopen? Moet dan wel een rijke scriptkiddie zijn...
Ach, als je kijkt wat zijn "vriendjes" doen (zwaar bewapend/wiet roken/hun imago).. Je kunt met drugs/zwart geld prima exploits kopen.
Dat is helemaal niet waar, ze hebben geen routers gehackt, ze hebben routers gebruikt
om hun aanval te versterken

Ze hebben een 0day in een bepaald protocol misbruikt zodat routers alle requesten
van hun botnetten doorstuurde naar de login servers van sony en microsoft.

Inventief zijn ze ook niet, cyber bunker eigenaar heeft dns servers gebruikt voor
zijn zware aanval op spamhouse en derp trolling heeft in begin 2014 al
eens gebruik gemaakt van een 0day in het ntp protocol voor een aanval
van 500 gbit/s.
Dan nog is er enige kennis vereist, zo moeten ze de servers inclusief poorten hebben van het online spel, de routers aansturen, mogelijk in delen, want er zal wel wat beveiliging opzitten neem ik aan bij de spelenboer.

Ook het gebruiken van een script (een wat complexere uiteraard) vereist enige kennis.
Login server zijn zo te achterhalen en ze zijn heel goed beveiligd tegen hacken
maar ze kunnen niets doen tegen ddos omdat de lijn naar die server gewoon overbelast raakt.

Toen cyber bunker die aanval met dns servers op spamhouse plaatste was het nog bijzonder, het botnet stuurde dns requests naar een hele grote groep dns servers, ze spoofden het ip adres van spamhouse in de headers zodat alle dns server de antwoorden van de requesten van het botnet doorstuurde naar spamhouse.
Nu staat al die info op het internet en hebben ze alleen maar lopen copieren
en pasten.

Natuurlijk moet je enig kennis hebben maar het is niet de kennis die
je nodig hebt om te hacken.
spoofen van een IP moet worden gedetecteerd en per direct worden geblokt voordat het de echte server kan bereiken door de vuurmuur. Dus dan is het botnet wat gebruikt wordt een stuk minder krachtig (als het spoofen gebruikt). Daarnaast moeten de IP´s die hameren uitgezet worden voor bijvoorbeeld 5 minuten 1 uur en 24 uur bij herhaling.

Als Sony dit netjes op orde heeft, moet men wel een flink botnet opentrekken, en daar is of een goed contact (of geld) voor nodig met iemand die botnetten aanbiedt of technische kennis. Beide opties zijn knap voor een jochie.
Uhm, dikke tien jaar geleden was het al niet zo _heel_ moeilijk een lijstje van duizenden tot tienduizenden cisco routertjes te krijgen. Over de 100k werden ze toen wat zeldzamer en ver daar boven was echt _down under_.
Maar zoveel stelt het niet voor om genoeg ddos routertjes te verzamelen om een paar servers plat te krijgen.
Voor een heel netwerk moet je je wat meer in die wereld gooien, maar op nolifen na hoef je daar echt geen skills voor te hebben buiten beetje kunnen kloten met scripten.
Of als je paar duizend euro over hebt word het al snel een stuk makkelijker.

En tegenwoordig is het wat makkelijker omdat je snel, goedkoop en anoniem een tiental VMetjes kan huren voor de bandbreedte.

Deze gasten moet je echt niet van uit gaan dat ze skills hebben :)
DDoS is zo'n beetje de skilloosde vorm van hacken.
Iemand met dit karakter wil je niet als medewerker hebben. Doodsbedreigingen uiten, swatten en daarnaast dit soort grappen uithalen tijdens de Kerst spreekt boekdelen over deze persoon. Hij is 18 dus gewoon als een volwassene aanpakken.

[Reactie gewijzigd door Zehtuka op 16 januari 2015 14:46]

DDOS, swatting, doodsbedreigingen: Dit is een etterbak met geen greintje moraliteit. Een paar jaar uit de maatschappij halen is zeker geen slecht idee.
Oke, mabey hij niet met zijn doodsbedreigingen. Eerlijk gezegd overheen gelezen. Maar zulke personen in de bak zetten voor x aantal jaar? Ze komen vrij en zoeken weer de spanning op van weleer. Dat is vaker gebleken. Dan kan je beter zo'n jongen, die amper volwassen is en dus nog enigsinds te vormen een andere toekomst bieden. De basis is er al. De kans dat hij dan terug valt is dan aanzienlijk kleiner.
TBS zou hem beter passen dan een baan die jij hem gunt, in mijn ogen ben je gewoon ziek als je doodsbedreigingen uit. Eerst moet het wel even bewezen natuurlijk maar daar zijn ze hard voor aan het werk.
Probleem is alleen dat als anderen zien dat het zoiets een baan (of wat dan ook) oplevert je een hoop nabootsers krijgt, die op die manier ook aan een baan proberen te komen.

In feite komt zoiets neer op het belonen van criminaliteit. Iets wat mijns inziens toch zeer ongewenst is.

Was het nu iemand met veel technische kennis was er misschien nog iets voor te zeggen (hoewel ik dan ook fout zou vinden), maar we hebben het hier over een DDoS-er die ook nog eens aan de gang was met doodsbedreigingen....
Ze komen vrij en zoeken weer de spanning op van weleer.
Dan moeten ze dus wellicht of heropgevoed worden (TBS) of levenslang vastzitten. Dan kunnen de normale brave burgers gewoon in vrede hun leven leiden.
Opmerkelijk dat je afweging niet zo enthousiast ontvangen wordt, want hij lijkt me wel pragmatisch. Het punt dat Wildhagen echter maakt kan inderdaad een valkuil zijn.

De focus komt nu heel erg op dat woord doodsbedreigingen te liggen. Geen van allen weten we precies wat hiermee is aangeduid. Niet om het weg te relativeren, maar in de gemiddelde verhitte fok.nl. discussie komt menig doodsbedreigingkje langs. Onwenselijk, ja, natuurlijk onwenselijk, roepen we allemaal politiek correct in koor. Maar gaan we deze mensen allemaal oppakken omdat hun online fluitketel teveel stoom laat ontsnappen?

Een meer fundamentele discussie is naar mijn idee hoe we verder moeten met de controverse tussen privacy enerzijds en anonimiteit anderzijds. Een van de redenen dat mensen zich op het internet zo makkelijk "uiten" is omdat ze zich onbekeken wanen. Met de nadruk op wanen, want als het moet zijn ze wel te vinden blijkt nu ook. Hoe kunnen wij onszelf meer bekeken voelen zonder dat dit onnodig inbreuk doet op onze privacy?

Deze knaap is trouwens niet opgepakt om die doodsbedreigingen. Dat ging natuurlijk over de ddos aanvallen. Een kritische kanttekening die ik daarbij zie is dat het ongemak van private ondernemingen blijkbaar al voldoende is voor het in stelling brengen van gezamenlijke actie tussen FBI en de Britse politie. Het swatten en de doodsbedreigingen zijn misschien meer noodzakelijk ter legitimering van de vrij sterke reactie van beide politiemachten. Ik praat die jongen zeker net goed, maar wat een reactie.
inderdaad, die ventje is gewoon niet helemaal in orde en verdient een stevige heropvoeding
en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Voor het gebruiken van een DDOS dienst, niet heel indrukwekkend toch?
Ze zijn de dienst zie link hier boven.
Als hij wat toegevoegde waarde had misschien maar niet iedereen is een kevin mitnick.
ddos aanvallen uitvoeren kan iedere loser en heeft dus geen enkele toegevoegde waarde in de security business.
Dus: gewoon berechten en gepast straffen.
Kevin Mitnick deed dan weer vooral (uitsluitend?) aan social engineering, ook niet echt de meest technische vorm van hacken.
Dat zou neerkomen op belonen van criminaliteit: voer jij een DDoS uit, dan krijg je bij ons een baan. Lijkt me verre van de bedoeling...

Daarnaast denk ik niet dat je wat aan dit soort mensen hebt, het is niet alsof je voor een DDoS nu een enorme technische kennis hoeft te hebben... een botnet kan je tegenwoordig kopen en je hoeft alleen maar een tooltje te starten om de attack te starten...

Daarnaast, zo iemand heeft al aangetoond niet te vertrouwen te zijn en het met de wet niet zo nauw te nemen. Wil je die echt aannemen, met alle toegang tot gevoelige data die daar bij hoort? Mij lijkt het zeer onverstandig.

Criminalteit moet bestraft worden, niet beloond met een baan.
Uit artikel: "De verdachte uit Southport zou zich volgens de politie ook schuldig hebben gemaakt aan het uiten van doodsbedreigingen en aan swatting".

Leuk idee, maar in dit geval nee.

Vooral jonge (mannen) nemen vaak meer risico dan ouderen. Hoe zwaarder de machtsmiddelen zijn die ze in hun handen hebben, hoe groter de risicos zijn die ze kunnen nemen.
Een baan geven omdat hij een ddos kan doen ? Als het zo makkelijk gaat run ik dat script vanavond ook even....
Even serious niemand heeft wat aan dat script kiddie.
''omturnen''? Wat is dat? |:(

Maar zulke mensen wil je niet in dienst hebben. Als ze al niet fatsoenlijk met de vrijheid om kunnen gaan die ze hebben, wil je ze al helemaal niet als bestrijding tegen criminelen hebben. Bovendien is het blijkbaar niet zo moeilijk om een ddos aanval uit te voeren. Doodsbedreigingen uiten en iemand "swatten" is helemaal niet lastig. Dus of de tiener over de vaardigheden beschikt om dat soort werk te doen valt nog te bezien.
Als hij verstand had van beveiliging dan werd hij niet gepakt
Ik denk dat dit meer gaat om het criminaliseren van mensen met veel algemene computerkennis en het kunnen plaatsen van het nieuws dat "we" een "hacker" te pakken hebben dan om wat er werkelijk gebeurd is. Volgens mij kunnen we dit bij de categorie domhouderij voegen. ddos is geen hacken of cybercrime of iets dergelijks maar een kinderspelletje. Over de mensen met echte kennis die echt gevaar kunnen betekenen hebben we het liever niet. We gaan alleen Iedereen bang maken met een verhaaltje. Meer dan dat zit er helaas niet in.
Dit soort personen moeten ze omturnen en in dienst nemen tegen cyber crime met als beloning dat ze geen/lagere straf krijgen. Werkt het niet, dan gewoon berechten en gepast straffen
Niemand neemt mensen in dienst die een dergelijke moraal hebben. Zeker niet in een baan die beveiligin bevat. Laten we die fabel toch eens vergeten.

Deze jongeman is gewoon zwaar de sjaak. MS en Sony nemen dit soort dingen (terecht) zeer hoog op en de civiele zaak zal minstens zo zwaar zijn als de strafrechtelijke. Het is uitermate triest dat jongeren nog altijd denken dat dit 'cool' is en weinig risico met zich mee brengt. Bij de meeste grote hacks worden tegenwoordig arrestaties verricht.
iedereen snapt toch wel dat dit gewoon ''Bait'' is voor de coppers ??

Die gasten snappen het echt wel hoor, recruteren een jochie van 18 die graag ''hacker'' wilt worden..
Relay het verkeer via hem, en doe aankopen op zijn naam, zo stel je de overheid ook weer gerust en kunnen de grote jongens ongestoord door gaan :)
Ik denk niet dat er echt 'grote jongens' achter deze ddos zitten. Volgens mij is er met het platleggen van zowel het sony- als xbox netwerk weinig geld te verdienen. Eerder een paar personen die gefrustreerd zijn omdat ze van hun ouders tijdens de kerst niet mochten gamen...
Mij luidt de vraag nu van, is hij een crewlid van de Lizard Squad of is het een 'aanhanger' die gewoon vrolijk meedoet met contact via IRC? Dat is mij uit de artikel niet echt op te maken.
Iemand?
Tegenvraag. Verwacht je dat de FBI en Britse politie honderden manuren aan belastinggeld gaan verstoken aan het opsporen en vervolgen van een meelopertje in plaats van iemand die hoog in de boom zit? Het is daarbij nog maar de vraag of het groepje of squad werkelijk zo groot is. Veel grootspraak en bravour om aandacht te krijgen is niet ongebruikelijk. Het verschil tussen meelopertje en crimineel is er dan nauwelijks.
Uit Engeland nog wel. Niet verwacht! Hij had beter iets leuks met zn familie kunnen gaan doen, of voetbal kijken natuurlijk. Goed dat ze m gepakt hebben.
Dat is waar, maar van de andere kant heeft hij wel geschiedenis geschreven. Vele mensen gaan deze gebeurtenis nog lang herinneren. Hij heeft iets betekend, maar wel op een negatieve manier.
Denk het niet. Zulke trieste hanggroepjongeren op de digitale snelweg verdienen geen enkele aandacht. ;) De komende jaren zal het er niet minder op worden met dit soort dingen, wie denkt er dan nog aan deze onderkruipsels?

Positief gebruik van je kennis en kunde zal meer respect verdienen bij de maatschappij. Een actie zoals Anonymous belooft met het platleggen van sites van extremisten zal langer herinnerd worden als ze echt een sensationele actie uitvoeren.
Klopt. Voelt voor hem vast ook als een beloning als ie alles achter de rug heeft. Heb zelf een keer de autocue tijdens een (live) uitzending vergeten door te draaien. Dat herinnert men zich ook nog wel, maar da's tenminste grappig ;) dit niet.
http://tweakers.net/nieuw...-psn-rond-kerstdagen.html

Mooi, en laat 'm nu voor deze schade opdraaien. Bedankt voor de korting :)
Wanneer krijgen we dat dan? Mijn PSN abbo liep af op 5 januari maar ik heb geen extra dagen gekregen. Ondertussen weer een nieuw jaar-abbo aangemeld, dus ik kan wel gewoon online.
ben erg benieuwd wat voor straffen er hier nu worden opgelegd.
Wat een lachertje, Gewoon aanpakken die handel.

Ddosen(tegenwoordig door iedereen te doen) doe je niet, Swatten doe je ook niet omdat dat vreselijk is en al helemaal geen mensen zitten bedreigen achter je computertje.

Een hoge boete/taakstraf opleggen zou ik zeggen, dat zal hem wel leren.
Zal wel uitgeleverd worden aan de USA. Daar zal een rechtzaak komen, schade wordt bepaald en deze jongen zit ten minste 30 jaar achter slot en grendel. En maar goed ook.
30 jaar in de cel voor een ddos?
Als ze een claim aan hun broek krijgen die groot genoeg is dan kan het ver komen. Daarnaast kan er in de US veel. Zeker als ze een voorbeeld willen stellen. Maar 30 jaar is inderdaad best veel. Maar ja je weet het nooit. Je zal maar een rechter krijgen die een klote kerst heeft gehad doordat klein kinderen niet konden gamen en een halve jury die een klote kerst heeft gehad hier door.
Ja klopt, ik trok niet in twijfel dat 30 jaar mogelijk was, ik vroeg me alleen af of je het goedkeurde door die "en maar goed ook". Ik ben akkoord dat met de schade wil verhalen en dat er een straf moet zijn, maar 30 jaar voor een ddos keur ik echt niet goed, dat is imo geen gerechtigheid, dat is wraak.
Jammer, volgens mij heeft hij niet echt het idee gehad wat hij heeft aangericht. Stevig straffen die jongen, en als voorbeeld stellen voor de rest.
Tsja, hij heeft stemrecht, dus mag je verwachten dat hij enige basiskennis heeft als we m zo'n belangrijker verantwoordelijkheid durven te geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True