Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 216 reacties

Volgens Sony komt het PlayStation Network weer online voor alle gebruikers, nadat de dienst sinds vorige week met een storing kampte door een ddos-aanval. Op moment van schrijven waren er nog steeds veel gebruikers die met problemen kampten.

Met een bericht op Twitter bevestigde Sony dat PlayStation Netwerk geleidelijk weer online komt. Het bedrijf is bezig de onlinedienst te herstellen nadat een hackerscollectief onder de naam Lizard Squad met een ddos-aanval voor een storing zorgde. Onduidelijk is wanneer de problemen voor iedereen verholpen zullen zijn: volgens Sony zijn er nog technische problemen die er bij sommige gebruikers voor zorgen dat zij niet kunnen inloggen.

Bij de ddos-aanval van Lizard Squad werd ook Xbox Live slachtoffer. Microsoft liet eerder al weten de dienst weer hersteld te hebben. Ook het hackerscollectief liet weten zijn aandacht inmiddels verlegd te hebben: op zaterdag werd het Tor-netwerk aangevallen door massaal nieuwe nodes aan te melden.

In een interview met Sky News zei een vermoedelijk lid dat de acties van Lizard Squad als doel hadden om aandacht te genereren voor beveiliging. "Een van de belangrijkste redenen was de gebrekkige staat van beveiliging bij deze bedrijven. Zij zouden voldoende middelen moeten hebben om zich te beschermen tegen dergelijke aanvallen", aldus de Finse hacker in een Skype-videogesprek.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (216)

1 2 3 ... 6
Voor de mensen die het niet aan de praat krijgen zet je MTU in netwerk instellingen op 1437. Na 4 dagen kan ik eindelijk weer spelen!
Nooit zomaar je MTU aanpassen als je >NIET< weet wat het doet, en als je je eigen LAN & WAN instellingen niet kent. Er is niet voor niks een techniek als Path MTU Discovery. Als je Maximum Transmission Unit hoger is dan die van je netwerk, zou het zomaar kunnen dat je 2 (waarvan één grotendeels verspild) packets moet sturen voor één verzoek wat een verspilling is van bandbreedte én tijd (goh, tijd... de component in multiplayer lag).

>NOOIT< maar dan ook >NOOIT< niet met de MTU gaan spelen als je NIET weet wat het doet, er is niet voor niks een autodetect uitgevonden. Een te hoge MTU kan funest zijn voor je verbindingskwaliteit. Te laag is puur verspilling.
Nooit zomaar je MTU aanpassen als je >NIET< weet wat het doet, en als je je eigen LAN & WAN instellingen niet kent. Er is niet voor niks een techniek als Path MTU Discovery. Als je Maximum Transmission Unit hoger is dan die van je netwerk, zou het zomaar kunnen dat je 2 (waarvan één grotendeels verspild) packets moet sturen voor één verzoek wat een verspilling is van bandbreedte én tijd (goh, tijd... de component in multiplayer lag).

>NOOIT< maar dan ook >NOOIT< niet met de MTU gaan spelen als je NIET weet wat het doet, er is niet voor niks een autodetect uitgevonden. Een te hoge MTU kan funest zijn voor je verbindingskwaliteit. Te laag is puur verspilling.
De PS4 staat op maximaal 1500 en kan niet hoger 😜, desalniettemin bij een pc moet je opletten.
Lager instellen dan de standaard instelling kan nooit kwaad, me dunkt.
Lager dan standaard kan alsnog te hoog zijn voor je netwerk. Hoewel wifi het liefst een waarde rond de 7000 heeft in sommige gevallen, maar goed...
Mijn ervaring is dat dat wel degelijk uit maakt. Want als je verkeer ontvangt met een MTU die groter is dan wat jij kunt ontvangen gaat het mis. Path MTU discovery wat hierboven genoemd wordt gaat lang niet altijd goed en wordt vaak gefirewalled onder de noemer "ICMP IS ENG EN DE DUIVEL!"
Zo....dat duurde lang zeg.
Je mag verwachte dat als een DDoS is gestopt, dan ze wel redelijk snel weer online zijn.
Was hier niet meer aan de hand? Of was het de vorige keren ook zo dat het 1-2 dagen langer duurde na een gestopte aanval?
Kim DotCom moest gewoon ipv 3000 vouchers, 15.000 vouchers geven.
Zo hadden ze meteen de ddos gestopt :)

Nee maar afhankelijk van hoe groot de serverpark is van Sony kan het altijd wat langer duren :)
En tenslotte zitten niet de beste mensen daar om het meteen te verhelpen.. (Wel gewoon ''engineers'' maar niet niet de Google engineers of wat dan ook)
Dat mag dan wel zijn, maar het is en blijf opvallend dat andere gamingnetwerken, met name die van de concurrent veel maar dan ook veel sneller online is dat die van Sony.

Het blijkt gewoon aan alle kanten, en zeker keer op keer, dat PSN stukken gevoeliger is voor aanvallen, storingen en onderhoud dan elders.

Dat is jammer, Sony gebruikt " Tis is for the players" in hun marketingcampagne.
Maar dat is aan de technische infra van hun PSN netwerk niet te zien.
Ze zijn qua verkoopaantallen de grootste, maar weten dit qua kwaliteit in het netwerk nog niet helemaal waar te maken.
MS is ook nog niet stabiel en heeft nog problemen.
Tegen zo een ddos is op dit moment nog weinig te doen. Zelfs de Nasdaq of andere grote netwerken zullen down gaan.
Ook steam of mmo netwerken trekt dit niet .
Hier zal wel iets tegen gevonden moeten worden want always online gedachte zal anders nooit iets worden.
Alsof steam en of mmo's een groot netwerk hebben? Maar een beetje bedrijf dat dienstverlening wilt doen heeft anno 2014 wel geinvesteerd in Cloud Mitigation.

Maar er word het gesproken dat het bij Sony velen malen langer duurt voor het online komen. Misschien heeft MS ook nog problemen maar PSN valt nog steeds amper op in te loggen dat is anders als bepaalde gameservers die wat last hebben.
MS heeft een enorme capaciteit aan datacenters omdat zij een softwarebedrijf zijn dat wereldwijd miljarden clients heeft. Bijkomend zijn zij ook cloud aanbieder met hun Azure platform en ook zij konder de DDOS niet zomaar afslaan. Hoe moet Sony, dat vele malen minder online capaciteit heeft, het dan kunnen afslaan?
Dat een dienst off-line gaat door een DDOS, daar wil ik nog wel aan, natuurlijk het zou eigenlijk niet moeten, maar toch.

Het punt zit hem er in dat het ene bedrijf haar netwerk binnen korte tijd na dat de dienst is aangevallen weer online heeft terwijl de andere dienst er gewoon dagen over doet.

Dat zegt mij ziens genoeg over de stabiliteit van het netwerk, het is helemaal waar dat MS een veel groter netwerk heeft, maar waarom heeft Sony hier niet meer in geïnvesteerd?

Nu PSN een betaalde dienst is mag je daar voor de hoogste kwaliteit van verwachten. Ik weet dat velen van jullie het lastig vinden dat er kritiek op je favoriete platform wordt geleverd, maar feitelijk is het toch zo dat Sony door downtime en onderhoud veel maar dan ook veel vaker off-line is dat het concurrerende platform dit is?

De netwerk opzet van Sony is denk ik dan ook veel te simplistisch, Sony heeft er gewoon niet genoeg aan gedaan en/of verkeerde keuzes heeft gemaakt waardoor het netwerk complex in onderhoud is en/of te veel zwakke schakels heeft.

PSN was voor de PS3 gratis, nu vraagt men er 50 euro per jaar voor, daar voor mag je een zekere betrouwbaarheid verwachten.
Naar mijn mening zou het budget voor PSN dan ook gewoon omhoog moeten, gratis games die je bij PSN+ krijgt zijn mooi, maar feitelijk hebben gamers liever een stabiel netwerk.
Er zit ook een groot verschil in het aantal gebruikers van beide services.

PSN heeft 110 miljoen gebruikers
XBL heeft 48 miljoen gebruikers


http://www.bbc.com/news/uk-30602609

gisteravond en vanochtend heb ik nog kunnen inloggen op PSN.

[Reactie gewijzigd door atoombom op 28 december 2014 14:56]

Dat zijn kromme cijfers,

Xbox Live heeft in zijn totaal 48 miljoen betalende gold gebruikers,
PSN heeft 110 miljoen gebruikers, voornamelijk PSN, dus veel minder PSN+ gebruikers, Bij de 48 miljoen Xbox gebruikers moeten dan ook de Silver abonnees nog worden bijgeteld.

Bovendien zijn dit de totaal cijfers van de PS3/Xbox360 generatie, welke niet vandoen hebben met de huidige generatie consoles, dus PS4 en Xbox One (welke dus 1e kerstdag zijn aangevallen)

Kortom, mooi dat jij met de cijfers aankomt, maar ze hebben feitelijk niets meer met de huidige generatie consoles te maken...

Waarom? Omdat de verkoopcijfers van de PS4 en Xbox One bij far de aantallen nog niet hebben gehaald als waar jij mee komt en beide fabrikanten hebben aangegeven dat beide netwerk "los" van elkaar draaien. Allleen online gegevens en berichten worden uitgewisseld, veder is het netwerk in beide gevallen los draaiend van de PS3/X360 generatie.
Blijft natuurlijk wel dat microsoft al een jaar of 6-7(?) geld vangt voor Xbox live. Deze centen hebben ze ook in hun eigen dienst kunnen investeren om die zo stabiel te maken en houden. Niet dat Sony geen geldt heeft hiervoor, maar dan zullen ze het wel uit eigen zak moeten betalen ;)

Wat dat betreft vind ik het minder kwalijk dat Sony het (nog) niet op orde heeft.
Die kosten voor Xbox Live. Dat is een schijntje. Iedereen besteld immers Xbox Live voor een euro of 40 per 12 maanden. Die centen worden niet 1 op 1 gebruikt om te investeren. Zo werkt dat gewoon niet in een bedrijf van die omvang. Die paar tientjes per jaar moeten de kosten van de dienst opvangen. Microsoft heeft genoeg potjes om investeringen uit te verdelen.

Daarnaast valt niemand iets kwalijk te nemen, er is gewoon een verschil tussen een service die al meer dan 10 jaar draait en een die in vergelijking nog in de kinderschoenen staat.
Nou, dit weet ik nog niet zo.

Natuurlijk is Live qua dienst al ouders dan PSN, maar Sony werkt echt niet met technieken uit het verleden. Sony heeft voor PSN ook echt wel een modern netwerk, echter op cruciale punten verschilt het gewoon met Live.

Dit zijn gewoon keuzes en hebben veelal met budgeten te maken. Je mag dit in mijn ogen dan ook gewoon benoemen. Zeg nou zelf, zonder kritisch te zijn zal een dienst nooit verbeteren. Als PSN eigenaar wil je toch ook een zo betrouwbaar mogelijk netwerk? PSN zou in vergelijking met Live dus nog betrouwbaarder kunnen, daar heb je toch recht op als klant? Sony zou dus gewoon erkennen dat haar PSN netwerk betrouwbaarder zou moeten, er dus gewoon vooruit komen en werken aan een structurele oplossing.

PSN staat dus zeker niet in de kinderschoenen, Sony had met PSN+ met de komst van de PS4 gewoon andere keuzes moeten maken. Zo had ook Sony bijvoorbeeld "ruimte" kunnen huren bij de Azure dienst.

Vergeet niet dat MS ook Live helemaal heeft omgegooid met de komst van de Xbox One.

Dus in zekere zin is het een verse start voor beide producten.
Joh, je kunt het zien vanuit de hoek zoals je het zelf wil zien. Ik heb helemaal niet gesproken over dat PSN op verouderde technieken werkt. Het is gewoon -blijkt ook maar weer- een minder betrouwbare dienst op het gebied van uptime, wat voor online gaming toch een vrij belangrijk punt is.
Ik denk dat de hele probleem van Sony's netwerk ligt aan het feit dat Sony een hardware bedrijf is. Verschillende analisten hebben dit ook aangegeven als probleem dat zij het slecht doen. Sony neemt te weinig software engineers aan. Terwijl alle nieuwe producten meer dan 50% ontwikkeltijd ligt aan de software kant.

Daarnaast heeft Sony, tijdens de PS3 tijdperk, verkeerde beslissingen genomen bij het uitbrengen van hun online gaming infrastructure. Zij hebben hun netwerk gebouwd rondom de filosofie dat uitgevers en studio;s zelf voor veel functionaliteit zou zorgen. Integenstelling tot Microsoft, die zelf veel functionaliteit (onlines services en API) implementeerde die uitgevers en studio's verplicht moesten gebruiken. Een voorbeeld is matchmaking. Sony laat elke derde party zijn eigen matchmaking server installeren op PSN. Sony is nu bezig met het nadenken voor een skill based matchmaking. (http://n4g.com/news/16058...s-surprise-for-2-0-launch). Dit open karakter van Sony netwerk maakt het gevoelig voor hacks.

Gamasutra heeft een oud artikel uit de begintijd van online console gaming (http://www.gamasutra.com/...console_games.php?print=1). Nintendo die laat is begonnen heeft het ook moeilij met het opzetten van hun online gaming netwerk. (http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story).

Door de eerder gekozen strategie van Sony leidt dit heel veel losse delen die aan elkaar zijn geknoopt. Hun cultuur dat ze weinig software engineers aannemen en ook geen geld (investeringen) vroegen kan leiden tot een achterstand die ze nu moeten wegwerken. Xbox Live en Steam hebben de laat hoog gelegd.
INVESTEREN! jij reageert op elke comment van mij om sony in bescherming te nemen. Maar feit is MS heeft meer geinvesteerd als sony waardoor het deze keer sneller online is.

Je moet niet doen alsof Sony een kleine partij is. Die zullen ook meedere data centers hebben, sony heeft ook een cloud service (Sony media cloud service), sony heeft zelfs een eigen bank!

Maar dat is allemaal leuk en aardig ik denk niet dat de office360 cloud er ook maar iets mee te maken heeft dat MS sneller up and running is als bij Sony.

Bij Sony zitten gewoon minder goede IT'ers of IT'ers met een minder groot budget te besteden. Een van de twee is gewoon feit en dat hebben dat heeft de maand december wel bewezen.
Hij heeft wel een punt dat Microsoft al infrastructuur had staan die Sony wellicht niet of in ieder geval aanzienlijk minder is. Een cloud dienstje van Sony zal niet te vergelijken zijn met de enorme infrastructuur die Microsoft heeft voor Office360 en Azure.

WIl je zo'n aanval kunnen afslaan zul je capaciteit moeten inkopen dat je alleen nodig hebt wanneer je wordt aangevallen. Dat is aan de afdeling inkoop lastig te verantwoorden en een legitieme reden om dan te zeggen: We nemen die downtime voor lief, want de kosten om het te voorkomen wegen niet op tegen de baten.

Bij Microsoft is dat weer wat anders, want die zal ook DDoS aanvallen op hun andere diensten krijgen. Daardoor worden ze waarschijnlijk ook regelmatiger aangevallen, en dan is zo'n investering weer eerder verantwoord.

Kortom, ik denk dat Sony in vergelijking met Microsoft wel degelijk te verwaarlozen is qua infrastructuur en dat Microsoft door schaalgrote gewoon een veel makkelijker verhaal heeft als het op budget aankomt.

Uiteraard is vrijwel alles op te lossen door er een enorme smak geld tegenaan te gooien, maar uiteindelijk moet je dat geld wel eerst verdienen.
Tegen een DDoS van dit soort formaat kan je niet investeren. Ik neem aan dat als jij x aantal miljoen verzoeken per dag verwachten en xx aantal miljoen verwacht tijdens drukke dagen, dat je niet 100 keer zoveel geld uit gaat geven om xxxx miljard verzoeken te kunnen behandelen.
Nogmaals, dit zijn cijfers uit 2011, tevens zijn het cijfers voor de vorige generatie gameconsoles, tevens is er een verschil tussen betalende Xbox Live Gold gebruikers en gratis PSN gebruikers....

Het grootste "probleem" met deze cijfers is dat ze over twee verschillende netwerken gaan die volledig los staan van de door een DDOS aangevallen Xbox One en PS4 netwerken....

Kortom, mooie cijfers, maar ze zijn van weinig belang om ze te kunnen gebruiken in de PSN+ Xbox Live (Xbox One) situatie.
Het zijn oude cijfers maar die geven wel een indicatie. De enige verschil bij PSN is dat PS3 gebruikers niet hoeven te betalen voor online gamimg. Maar PSN bestaat niet uit 2 aparte netwerken, een voor PS3 gebruikers of een andere voor PS4 gebruikers. Je gebruikt hetzelfde userid om in te loggen op PSN via de Playstation App (android en ios), PS3, PS4, PS Vita en op de store (https://store.sonyentertainmentnetwork.com). Door de DDOS aanval zijn al deze diensten offline. Je kon niet inloggen via PS3, PS4, Playstation App (Android, ios Iphone en ios Ipad), PS Vita en op de sonyenterntainment store. Dus er is geen aparte netwerk voor PS3, PS4, PS Vita of Playstation App. Dus de niet betaalde PS3 (geen PSN+) gebruiker heeft ook toegang tot 'Whats New' en 'Live from Playstation'

Als je een alleen een PS3 hebt kun je de playstation app gebruiken en dan zie in deze app 'Whats New' en 'Live for Playstation'. Deze 2 functies zijn ingevoerd voor PS4, maar zonder PS4 zijn ze toch toegankelijk. Dit wijst erop dat er geen 2 aparte netwerk bestaat bij PSN voor PS3 of PS 4 gebruikers.

De netwerken zoals PSN en Xbox Live zijn meer dan alleen matchmaking of gamehandling netwerken. Zij hebben functionaliteiten (services) voor user management, billing (iDeal, Creditcard en Paypal), game store (https://store.sonyentertainmentnetwork.com) , services naar third party netwerken Twitter, Facebook, Twitch, Ustream, You Tube en NicoNico (alleen voor Japaners). Een gebruiker bij PSN, met een PS3, heeft ook toegang tot de gamehandling services want online gaming is gratis voor PS3. Alleen voor PS4 heb je een PSN+ abonement die je toegang geeft tot de gamesession handling services indien er sprake is van een PS4 game.

Dus de verhouding die de cijfers geeft is wel van belang. Voor PS3 gebruiker geeft PSN + alleen toegang tot cloud storage functionaliteit en automatische patch download. Online gaming ,matchmaking en gamesession handlings service, zijn al toegankelijk voor hem. Indien hij overgaat tot PSN+ zijn deze extra services direct beschikbaar voor hem, Dus Sony moet een overcapaciteit beschikbaar hebben indien deze sitautie optreedt.

Als deze gebruiker overgaat naar PS4 met zijn PSN+ abbonement dan zijn de online gaming services voor PS4 games beschikbaar voor hem. Indien hij geen PSN + heeft zijn de online gaming services voor PS4 games niet beschikbaar. Via https://account.sonyentertainmentnetwork.com kun je zien welke apparaten zijn gekoppeld met je account. Hierdoor kan Sony valideren welke services beschikbaar moeten zijn voor de gebruiker. Zelf de app/ dienst PlayMemories Online is beschikkbaar.

Er bestaan niet 2 aparte PSN netwerken. Alleen PSN+ geeft je toegang tot extra diensten. Bij de DDOS aanval is niet alleen PS4 diensten weggevallen, maar alle diensten. Dus zijn de cijfers wel van belang.

Sony heeft een strategie gekozen voor gratis toegang bij PS3 voor PSN. Maar de gratis betalende PSN gebruiker heeft wel toegang tot de online gamingservices (gamesession handling) alleen voor PS3 games. Nieuwe functies zoals 'Whats New' en 'Live from Playstation' zijn ook beschikbaar voor hem indien hij de Playstation App installeert op android of ios devices. Via deze app kan hij zijn PSN account koppelen met Facebook en Twitter.

Conclusie:
- Bij PSN is er geen sprake van 2 aparte netwerken
- De DDOS aanvallen hebben ook de beschikbaarheid van de Playstation App, https://store.sonyentertainmentnetwork.com en PS3 online gaming beinvloed.
- Ik heb de cijfers niet gebruikt om de belang aan te geven van de DDOS aanval
- De cijfers heb ik gebruikt om aan te geven dat de resources per gebruiker lager zijn bij PSN dan Xbox Live
< quote>
Als Sony minder capaciteit heeft dan MS, betekent dit de verhouding capaciteit per PSN klant lager ligt dan bij Xbox Live. Zie PSN has twice as many users as Xbox Live ( http://www.gamesradar.com...-many-users-as-xbox-live/).
<unquote>
Hoe kom je er bij dat de Xbox ook nog problemen heeft? Niet qua online gebeuren in het algemeen, "true" Bungie heeft wat last met de Destiny servers wegens drukte, maar dit heeft niet maar dan ook helemaal niets met de werking van Xbox Live te maken.

Het valt niet te ontkennen dat alleen Sony er heel lang over heeft gedaan om hun gamenetwerk weer in de lucht te krijgen. Daarbij is de communicatie ook nog heel beperkt. Het is nou niet dat ze met een statement of reden zijn gekomen.
Zou zeggen lees de verschillende fora maar van Xbox. Zat gister ook een stream te kijken waarbij het netwerk er weer uitklapte.
MS was eerder weer in de lucht maar de problemen waren niet zomaar verdwenen.
Zo een ddos heeft een aardige impact.
Tja.... jij oordeeld dus niet op je eigen ervaringen...

Live was en is gewoon sinds 25 december gewoon beschikbaar, op wat kleine problemen met Destiny en wat kleine dashbord apps na.

I.i.g niets wat met de werking van Live te maken heeft.
Als ik bij jouw auto 1 band lek steek en bij de concurrent 4 banden... wie is sneller op weg denk je?
Juist, auto 1.
ligt eraan, als de eigenaar van auto 4 voorbereid is en 4 extra wielen heeft en de eigenaar van auto 1 niet over een reservewiel beschikt dan zal de auto waarvan jij 4 banden lek had gestoken weer sneller de weg op kunnen.

Sommige bedrijven zijn nu eenmaal bveter voorbereid. En met de laatste hack bij Sony werd bekend dat ze niet zo goed waren in beveiligen, dus misschien ook hier geen voorbereidingen getroffen? (Ja ik weet het sony music is een ander bedrijf maar het valt onder dezelfde Sony vlag en sony = sony voor iedereen die geen aandelen heeft)
Dat kan je zeggen, maar Lizardsquad gaf zelf aan dat MS het makkelijkst plat te leggen was.
Microsoft heeft veel meer geld en kan zich dus ook veel meer veroorloven. Dat zij sneller weer up zijn, het zou me tegenvallen als het niet zo zou zijn.
misschien dat ze bij de andere netwerken wel gestopt waren met ddossen maar bij psn niet... mij lijkt het ook gewoo dat wanneer men stopt met ddossen dat de servers binnen enkele minuten weer naar behoren werken zonder dat iemand daar ook maar iets voor hoeft te doen.
Dat iets offline gaat door een DDos aanval heeft niks te maken met ''This is for the Players'' Hun geven met die quote aan dat hun ''console'' en games en dergelijke de console en dienst is voor ''for the player'' dat het offline kan vallen heeft niks daarmee te maken.

En je weet dat MS een software/ maar ook een super engineering achter zich heeft staan.
En denk toch wel tig keer groter is dan SONY NETWORK bij elkaar met serverpark en de mensen die er achter zitten om het werkend te houden.

Voor Sony is het inderdaad jammer dat het ''alweer'' gebeurd is, maar gebeurd is gebeurd.

Ik zou bij MS het juist niet hebben verwacht met hun grotere park en mensen er achter verwachte ik eigenlijk helemaal niet dat het ze lukte. Maar kijk uit eindelijk toch gebeurd. En door de geweldige mensen daar is het ook meteen online hun diensten.

Maar om eerlijk te zijn heb ik er zelf niks van gemerkt, heb de tijd gehad om mijn GTA5 PS4 uit te spelen voor de 2de keer, dus zoveel miste ik niet. Maar kan me voorstellen voor de mensen die Destiny spelen waar het internet verplicht voor is zich genaaid voelen inderdaad. En daarom houd ik zelf niet van dat connected playing.
Nou ik speel voornamelijk destiny, dat lukte dus niet tijdens de kerstdagen.
Maar goed, ik denk dan kan ik een keer the last of us uitspelen. Die had ik als digitale download uit de store. En ja... dat start dus ook niet....
Bleeft vrij weinig meer over zo.
Heb net geprobeerd, kom er zelf nog niet op. Maar goed, dat zal ik de loop van de dag en de komende week worden opgelost. Vorige keer dat PSN gehackt was kreeg iedereen gratis PS Plus en kon je gratis 2 games uitkiezen in de Store. Ben benieuwd of ze dit keer ook weer iets gratis weggeven.
De vorige grote hack duurde veel langer en er werden oa creditcard gegevens gestolen. Ik denk niet dat je compensatie gaat krijgen.

Edit: een ddos aanval is geen hack. De aanvaller is (als het goed is) niet binnen geweest. Psn heeft veel verkeer te verduren gehad en is daarom down.

[Reactie gewijzigd door gidion1987 op 28 december 2014 09:50]

Al worden DDOS achtige aanvallen soms wel gebruikt om hacks te maskeren.

Vorige keer met de grote hack van sony waren hun technici druk bezig met de DDOS aanval, terwijl hackers ondertussen de databases aan het plunderen waren, Dat viel toen niet meer op tussen de massa's requests die de servers binnenkregen.
DDOS kan hiervoor gebruikt worden maar is niet even handig, aangezien het dataverkeer van de inbreker ook lijdt onder de vertragingen danwel problemen veroorzaakt door de DDOS.
Klopt, maar als je toch controle hebt over het botnet kan je best een beetje balancerenop het randje van dat jouw requests er nog door komen, of even wat terug schroeven als je weer toegang wilt hebben. Ook hoeft het natuurlijk niet via dezelfde verbinding te gaan. Terwijl de medewerkers druk bezig zijn met de DDOS aanval en alle aandacht en prioriteit daar naar uitgaat valt een hackaanval op een ander systeem al minder snel op.

"Oh, nu krijgt naast service X ook service Y een verhoging van het aantal requests.. meh dat heeft geen prioriteit, klanten hebben er daar nog geen last van, eerst de problemen met X maar oplossen"

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 29 december 2014 11:50]

Zou kunnen, dit lijkt mij alleen lastiger dan het lijkt aangezien "balanceren op het randje" ook betekent dat een toename van requests van legitieme gebruikers, bijv. gebruikers die hun Xbox Live / PSN kerstcadeaus willen proberen, de spreekwoordelijke emmer doet overlopen.
De aanval teveel downscalen zou dan weer kunnen zorgen dat er bij de techs een lampje gaat branden. Ik weet niet of ik het knap moet noemen of mazzel.

[Reactie gewijzigd door Egari op 29 december 2014 21:00]

Sony is niet gehacked en er zijn geen CC gegevens gestolen.
Toen het PSN zo lang offline is geweest was deze door Sony zelf uitgezet omdat een aantal medewerkers beveiligingssleutels en protocollen hadden gelekt.
Hier moest eerst een oplossing voor gevonden worden.
dit was een ddos en geen hack. Wie kan zich wel daar tegen beschermen?
Ook DDOS kan je je tegen beschermen, maar dat is duur dus doen de meeste bedrijven het niet voeldoende. Maar daar zit ook een taak voor de overheid in, als jij met 1.000.000 man het Sony pand bestormd dan komt het leger je weghalen, bestorm jij met 1.000.000 digitale mannetjes het Sony pand dan gaat de politie \ leger \ cia \ fbi whatever pas velen malen later in actie treden en ze zullen de aanval zelf niet stoppen.

Maar feit is, Sony had dit waarschijnlijk kunnen verkomen of in elk geval zijn dienst weer sneller beschikbaar moeten maken. Zonder ingelogd te zijn op PSN verlies je veel functionaliteit van je playstation \ playstation games. Daarvoor is Sony verantwoordelijk, ze hebben nu niet kunnen leveren waarvoor mensen bij aanschaf van console en games betaald hebben. Een vergoeding is dus wel zeker op zijn plaats!
Het is wel iets heel anders om bitjes tegen te gaan dan om mensen tegen te gaan.
Mensen tegen gaan, dat is inderdaad eenvoudig te doen middels het leger, politie en de geheime diensten.
Digitale bitjes is dat juist niet zo eenvoudig omdat je dan wel de juiste IP-adressen moet raken.
Je zit immers gebonden aan alle wetten en regels die alle overheden wereldwijd bedacht en ingevoerd hebben.
Wat in land a mag, kan in land b weer verboden zijn.
Tijdens aanvallen heb je geen tijd om daar aan te denken.
Het leger zou in dat geval gewoon een grote Cloud Mitigation Provider moeten zijn met zoveel capaciteit dat ze de grootste aanvallen kunnen stopppen.

En voor zover ik weet heeft elk land het recht om in te grijpen bij terroristische acties, waar zo'n grootschalige DDoS gewoon onder gerekent mag worden. Dat Kim Dotcom deze terroristen nu gesponserd heeft is ook te gek voor woorden! Ik hoop iig dat Sony en MS die vouchers niet gaan betalen aan Kim, meneer Dotcom heeft immers terroristen gesponserd nu. In dit geval hoop ik zelfs dat Kim word opgepakt voor het ondersteunen van cyberterrorisme. (de hele megaupload case was nutteloos, maar hiermee hebben ze de beste man goed klem)

Deze hele aanval past perfect in de definitie van terrorisme ;)
Ik denk niet dat jij beseft hoe complex het internet in elkaar zit en hoe moeilijk het is om zo een aanval af te slaan. Je kan niet zomaar IP adressen of domein namen gaan verhuizen. Je kan niet zomaar een dienst uitbreiden naar de cloud of verhuizen van het ene DC naar het andere. Zolang de capaciteit van de aanvallers groot genoeg is, kan je een DDOS aanval niet stoppen, en laat dat nu net het leuke van een DDOS zijn, net omdat het distributed is kan er een botnet achter zitten van honderdduizenden nodes die een ongelooflijke hoeveelheid traffiek kunnen genereren. Als je dan nog eens een aanval kunt gebruiken die ook nog eens voor vermenigvuldiging van traffiek zorgt ben je helemaal mooi bezig.
Een DDOS is altijd te stoppen! Met een voorwaarde, dat jouw capaciteit groter is als die van de aanvalers. En hierbij komt de taak van de overheid met zijn leger kijken, die moeten ervoor zorgen dat dit soort terroristische aanslagen niet mogelijk zijn.

Als wat jij zegt waar is dan zou google constant onbereikbaar moeten zijn ;)
Dus jij wilt dat het leger particuliere organisaties gaat beschermen ?

Wie bepaalt dat en wat er dan beschermd gaat worden op welk moment ?
Ik heb totaal geen last van PS/xbox downtime gehad, maar wel van onberijdbare wegen, waarom zijn er geen tanks ingezet om die te ruimen ?
grote shovel ervoor en gaan met die banaan ... ohnee ... NL heeft geen tanks meer :|

Bol was ook onbereikbaar, was het een DDoS ?
Ideal was onbereikbaar ... DDoS ?
of gewoon drukte ?

het is niet even een toetscombinatie en "protection ON"
Er zal eerst een procedure gevolgd moeten worden OF iets kwalijk of schadelijk is, voor je met de 'big guns' komt
Nou, het verhuizen van IP-adressen is technisch best eenvoudig. Kwestie van de IP's announcen vanuit een ander netwerk en klaar ben je.

En dat is dan ook precies wat DDoS-wasstraten doen. Je laat ze jouw IP-space announcen, dat wordt gewassen en jij krijgt het verkeer via een andere route (een tunnel) "schoon" retour. Dat verkeer dat je via je tunnel krijgt kun je gewoon weer zoals regulier verkeer je netwerk in laten stromen, waardoor de servers gewoon hun IP-adressen kunnen behouden.

Dit zorgt vaak wel voor nogal wat vertraging en een hoop extra latency. Maarja, je moet wat.
Tegen een DDOS kan je je in beperkte maten beschermen, hangt voor een deel van het type aanval af. Maar zolang de aanvallers voldoende traffiek kunnen genereren ben je er altijd aan, ongeacht hoeveel geld je uitgeeft aan het voorkomen ervan.

Als jij met 1 000 000 man het Sony pand bestormd, dan kom je vast te zitten in de toegangsdeuren. Sony kan dan wel deuren bijplaatsen, maar dat kost ongelooflijk veel geld, en je blijft uiteindelijk met een beperkte gevelbreedte zitten. Maar stel je voor dat ze er toch in slagen om een deur te zetten die groot genoeg is om 1 miljoen mensen binnen te laten, en jij roept dan je reservetroepen op om er nog eens 1 miljoen bij te doen ... hoe moet Sony dat blijven oplossen?

En waarom zou Sony een vergoeding moeten betalen? Het zijn niet zij die de aanval hebben uitgevoerd, dat heeft een andere groepering gedaan. Ga daar je schadevergoeding eisen.
Ook tegen aanvallen met meer bandbreedte dan je zelf hebt kun je je beschermen, middels BGP rerouting.

Om 't in termen van jouw vergelijking uit te leggen, wat je dan doet is dat je de bordjes met de straatnamen vervangt zodat die miljoen man eerst de verkeerde kant opgestuurd worden naar een plek waar je al die mensen kunt opvangen voordat je ze in kleine aantallen doorlaat de juiste richting in (en degenen met kwade bedoelingen oppakt).

Lees hier bijvoorbeeld maar eens: https://blog.thousandeyes...bgp-reroute-traffic-ddos/
Zelfde probleem, kon ook nog niet inloggen.
Maar nu mijn MTU waarde aangepast naar 1473 en nu lukt het wel :) :)
Het kan wel leiden tot en het is mogelijk dat dit nog niet zichtbaar is.
Sony Pictures en Sony Computer Entertainment zijn 2 verschillende entieiten. Dat Sony Pictures zijn belangen laat verdedigen door de MPAA (en Sony Music Entertainment door de RIAA) heeft NIETS te maken met Sony Computer Entertainment.

En SCE investeerd wel degelijk in het netwerk achter het PSN, maar een voldoende grootte DDoS zal ELK netwerk kunnen lamleggen, ongeacht hoeveel geld je er tegenaan gooit
google
k wil wel eens een DDoS netwerk zien die google plat krijgt
Dat gaat inderdaad nooit lukken omdat Google gedecentraliseerd is, alle data gaat naar servers over de hele wereld dus ook ddos data en heeft daardoor nog amper impact.

Om die reden is Cloudflare ook vrijwel niet plat te krijgen en ook OVH heeft bewezen dat je niet kansloos bent tegen een DDoS aanval en er wel degelijk oplossingen voor zijn. In NL heb je inmiddels ook de DDoS wasstraat: http://www.nbip.nl/anti-ddos/

Sony en MS moeten zich hier dus vrij makkelijk tegen kunnen verdedigen, zeker met de budgetten die zij hebben. Ik heb soms ook het idee dat DDoS als excuus wordt gebruikt. Ik zeg niet dat het hier zo is maar ik kan me voorstellen dat het erg druk is op PSN met Kerstmis en Sony de grote toeloop wellicht ook al amper aankon.
Nooit is een groot woord. Met een groot genoeg botnet gaat zelfs Google plat.
En cloudflare is ook niet waterdicht het maakt ddos een stuk moeilijker maar als de ddos maar groot genoeg is gaat je site plat.

Je moet het zien als een winkel waar veel mensen in de rij gaan staan dat kan je niet zomaar tegen houden. Dan is cloudflare (cdn) te vergelijken dat je meerdere winkels hebt en een verdeel station, maar als je het druk genoeg maakt loopt je verdeel station gewoon vol.
Er wordt hier vaak gezegd dat Sony en MS rijk genoeg zijn.
Maar ik vraag me af of Sony en MS die budgetten daar echt wel voor hebben.
Het is bij zo'n grote dienst een gigantische investering. Ze zullen al erg veel kwijt zijn om online gamen mogelijk te maken. Daarnaast zal elk onderdeel van zo'n bedrijf moeten bewijzen dat het rendabel is. Wanneer dit soort diensten verlies maken door de kosten nodig om zich te beschermen zal dit snel ophouden of erg duur worden.
Beveiliging is voor deze bedrijven een kosten-baten afweging.
Activisten?
Omdat ze niks met Sony hebben moeten ze zichzelf bewijzen?
Weg met dit soort scriptkiddiez, alleen maar irritante wannabe's.
Daar zit ik nog minder op te wachten :Y)
Grappig detail is dat er dan weer "echte" hackers waren die alle persoonlijke gegevens van deze script-kiddies online gezet hebben.

(vind ik dan persoonlijk weer te ver gaan)
Iemand met kennis houdt zich denk ik dan niet bezig met hacken maar met ontwikkelen van nuttige software waar we wat aan hebben.
Dat zou je wel verwachten.
Ik ben zelf ook liever constructief dan destructief bezig zeg maar :)
3x :')
Sony haat zit hier diep geworsteld op Tweakers. En Sony music staat compleet los van Playstation maar je kan beter druk maken over script kiddies die met dit soort acties politiek wakker schudden om nog meer wetsvoorstellen over dichtschroeven van Internet voor normale burger
Sony haat zit hier diep geworsteld? Want?
Dat een aantal mensen hier toevallig zo 'anti' reageren is prima, maar wil niet zeggen dat meteen heel tweakers tegen is.

Dat Sony wat mij betreft daar wat lang over heeft gedaan deze keer, ben ik volledig met je eens, het is eigenlijk gewoon triest. Maar goed, hopelijk doen ze er nu eens wat aan.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 28 december 2014 11:17]

Idd ga lekker de schuld aan SOny geven, lekker makkelijk. Wat die gasten gedaan hebben KAN gewoon niet klaar en moet gewoon aangepakt worden. Maar wat ze ook proberen duidelijk te maken, hun acties helpen niet want ze worden toch wel teruggepakt.

En Sony haat? NIet bepaald. De meesten haten Sony zowiezo niet dus dat lijkt me volslagen onzin.

Want dan heb je het toch echt niet goed begrepen denk ik....
Waarom 'kan dat gewoon niet' ? Hoe verschillend is het van een gewone massademonstratie waar een bedrijf of winkelcentrum ontoegankelijk wordt ? (Mits er geen botnet wordt gebruikt)

Overigens, volgens Torrentfreak heeft KimDotkom de aanval afgekocht met Mega-vouchers
Nogal verschillend volgens mij.
Dit is nauwelijks een massademonstratie te noemen.
Meer een paar zonderlingen die zich aan een trein knopen en daarmee het die route onklaar maken.
Omdat ze boos zijn dat de vakbond voor NS personeel geen koek bij de koffie serveert.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 29 december 2014 16:30]

Ik denk dat het hacken van computers van hun muziek consumenten door middel van verstopte software op hun cd's de grootste reden is. Maar dat is inmiddels wel lang geleden. Mensen moeten het ook een keer laten rusten.
Hadden ze beter de mpaa, etc aan kunnen pakken in plaats van alle consumenten.
Ik heb het gehad met die eikels die zorgen dat ik in mijn vakantie niet eens kan spelen.
Dit heeft niets met Sony te maken, maar een stel kl00tzakken die kunnen zorgen dat elke site/bedrijf onbereikbaar wordt met aanvallen.
Prima als ze een punt willen maken, maar doe dat niet door de consumenten te benadelen.
Als het playstation network niet werk, ga ik gewoon afspreken met vrienden etc. op de ouderwetse manier :D

doen die DDossers toch nog iets goed, en of ik nou achter de playstation zit of iets met me vrienden afspreek, het is net zo leuk ;)

maarja kan vaak enkel alleen als het netwerk plat ligt anders wilt bijna niemand naar buiten he ^^

dus mij maakt het eigenlijk weinig uit, ik zoek gewoon dan naar een andere oplossing.
Misschien was het wel het plan van deze aanvallers. Dat de mensen met de Kerst niet online zitten maar afspreken met vrienden en familie.
Fijn, dat iemand dat voor mij gaat bepalen.

Dé gedachte van 2014 .... iedereen die zich met anderen bemoeit, maar niet verder kijkt dan zijn neus lang is ;)
Kom je, als gamer, beneden voor het kerst diner, Hele familie is er.
''Goh, hij is eindelijk uit zijn grot, lol'' , ''Zoek een vriendin'', ''Hee, daar is de holbewoner''.

Ik kijk er als gamer altijd heel erg naar uit... naar die kerstbijeenkomsten...
Soms ligt dat meer aan de persoon in kwestie dan de familie.
Als je je een heel jaar niet bemoeit met het reilen en zeilen, krijg je idd een naam.

Zoals erwin dan ook aangeeft, pas bij een storing of downtime tevoorschijn komen is ook niet helemaal de manier denk ik.

Een goede naam komt met paard en wagen, en gaat met de snelheid van het licht.

mijn oudste is ook zo'n gamer, daar is een tijdklok voor zijn online gebruik, en duidelijke afspraken over andere activiteiten dan "gaming"
het is tegenwoordig onderdeel van de opvoeding, om awareness te creëren dat online 'presence' een belangrijke factor is, maar niet de belangrijkste.
Tja kijk, als je ouders het verder niet uit maakt wat je boven op je kamer uitspookt, zoals bij mij het geval is, dan blijf je ook gewoon boven en kom je alleen naar beneden als het gevraagd wordt.
Sinds ik mijn eigen consoles begon te kopen, werden de regels als wat minder streng want, tja, het is van mijn eigen geld gekocht.

Ik hoor ook vaak van die discussies tussen ouder en kind, dat het kind tientallen euro's per maand aan games zou uitgeven omdat het zijn hobby is, maar dat de ouder (bijv.) iedere maand honderden euro's uitgeeft aan hun eigen hobby. Dat vind ik dan altijd weer zo hypocriet.
Het blijft mijn mening dat je als ouder verantwoordelijk bent voor het aanleren van sociaal gedrag.
Je hoeft het niet leuk te vinden, maar ik wil wel dat mijn kinderen zich kunnen 'gedragen' in gezelschap.

Ouders die de electronische oppas gebruiken, moeten niet denken dat de kinderen zelf op google gaan zoeken naar omgangsvormen en "sociaal vaardig gedrag"

er is verschil tussen een 10/13 jarige of een 17 jarige natuurlijk, maar in beide gevallen is ( hier in huis ) wie betaald, bepaald, en alles in huis is van mij.
Als je op jezelf woont, bepaal jij, en doe je jouw dingen zoals jij die wilt. Onder mijn dak, mijn regels, en niet hypocriet ... de ouder / kind relatie is niet 100% democratisch, eerder 80/20%, je MAG meestemmen, maar of het aangenomen wordt ...
Tuurlijk, Tuurlijk. Dat snap ik ook allemaal. Ik ben zelf door die vreselijke puber periode heen gemoeten en ik weet heel goed hoe moeilijk sociaal zijn kan zijn gedurende die periode.

Ik zat zelf dagenlang op mijn kamer te gamen. Dat doe ik nu ook nog, maar met tussen pauzes.
Ik vind het nu ook gewoon belangrijk om toch even een pauze te nemen tijdens het gamen. Al is het maar even wat op internet surfen of wat door huis lopen. Als ik thuis kom van school of Stage zie je mij ook alleen maar bij het eten. Het gaat er natuurlijk ook om dat je je kind een plekje voor hem/haarzelf geeft. Dat ze zich wel even terug kunnen trekken op hun kamer als ze rust nodig hebben (voorbeeld).
Je kunt ook niet van iemand verwachten dat die de hele dag maar sociaal moet zijn.
Even de advocaat van de duivel spelen.


Je zegt:
"Als ik thuis kom van school of stage zie je mij ook alleen maar tijdens het eten"

Dat is wel wat anders dan:

"Het gaat er natuurlijk ook om dat je je kind een plekje voor hem/haarzelf geeft. Dat ze zich wel EVEN terug kunnen trekken op hun kamer (...)."


Ik veroordeel jouw thuissituatie niet, wellicht is het heel funtioneel. Maar als je alleen te zien bent tijdens het eten, dan klinkt dat niet geheel sociaal. Vooral niet omdat het waarschijnlijk niet op vrijwillige basis is, maar omdat het van je wordt verwacht of simpelweg omdat je trek hebt.

Ik denk dat ouders wel degelijk een taak hebben in de sociale ontwikkeling van hun kind. Dat hoeft zich niet te vertalen in kinderen afhouden van gaming, maar als een kind gamen ten alle tijden boven sociale bezigheden verkiest, dan lijkt mij dat het ergens niet helemaal goed over bijgebracht is in de opvoeding.


Ik vind het eerlijk gezegd ook opmerkelijk dat er zoveel berichten over deze hack gerelateerd zijn aan dat sommige gamers nu 'eindelijk sociaal komen doen tijdens de kerst'. Ik wist persoonlijk niet dat dergelijke issues zo speelden.

[Reactie gewijzigd door Namba op 28 december 2014 19:09]

Ik wil je even corrigeren vanwege het feit dat je mij vooral niet met de rest van de jongeren moet vergelijken. Ik ben op dat gebied een geval apart.

Om heel even on-topic te zijn: ''Man, wat is dat toch een geklooi, die ddos''

Nu weer terug. Bij mij is de thuis situatie zo geworden dat ik gewoon boven kan blijven terwijl mijn ouder gewoon beneden is. Dit werkt. Ik vind het ook niet erg om een keer af te wassen of te stofzuigen, Mijn ouder weet dat die dat kan vragen en dan doe ik het ook. Maar voor de rest zul je mij niet vaak onder zien.

Maar goed... Ik ga dit afsluiten omdat dit helemaal niet over dit topic gaat en er straks vast wel eentje zich op z'n pik getrapt voelt, wat eigenlijk heel normaal is op Tweakers.
Ik zelf ben niet verslaafd, alleen we kunnen nooit met ze alle afspreken. omdat er altijd wel 2 in de groep zitten die willen gamen.

en dan is zo'n gelegenheid van dat het netwerk plat ligt wel een uitkomst.

en we spreken elkaar sowieso elke dag we gamen ook samen, dus dat zit wel snor.
Ddos aanval kan net zo goed bij xbox live gebeuren
en is dus ook gebeurd.... tegen een ddos is bijna niet tegen te beschermen, en heeft ook helemaal niets met 'slechte' beveiliging van doen.. Lizard squad zijn niets meer dan een stel achterlijke sensatiebeluste scriptkiddies..
Mee eens. Het zijn een stel frusties die mensen en kinderen geen 'game' kerst gunnen. Zowel XBox live als PSN lam leggen tijdens kerst getuigd toch van een soort onbeschoftheid.
Ik (Glorious PC Master race) had nergens last van, daarnaast was het eventueel het tegenovergestelde van onbeschoftheid. De kinderen (en anderen) moesten nu hun tijd met de familie doorbrengen ipv met de tv.
*kuch*

Ze zouden (aangezien het betaalde diensten zijn) wel een backupoplossing mogen hebben voor dit soort zaken. Een soort van failsafe in de console die bij gebrek/falen van de dienst een alternatief adres heeft (die geheim is en versleuteld zodat hackers/ddos kiddies hem niet/moeilijk kunnen achterhalen) om toch door te kunnen gaan. Of kun je met een netwerk sniffer hoe dan ook altijd achterhalen waar netwerkverkeer naartoe gaat?

Ik las ergens overigens dat Kim.com mega accounts gratis heeft weggegeven als de ddosers zouden stoppen. Ik lees dit niet terug op Tweakers¿

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 29 december 2014 11:30]

Maar zodra bekend is dat de console dit doet, ga je het verkeer volgen en zie je waar hij verbinding mee wil maken wanneer de servers onbereikbaar zijn ... en ga je die adressen aanvallen.
Zoals eerder gesteld, is het bijna onmogelijk om je tegen dit soort acties te beschermen.
Je zou kunnen proberen om de diensten (in ieder geval voor de toegang) te splitsen in bijvoorbeeld regionale of random adressen om zo niet het hele netwerk te verliezen bij een aanval, maar ook daar zijn wegen omheen als de aanvallers handig genoeg zijn.
Klopt. Gelukkig had Microsoft alles binnen een dag weer werkend.
Sony en Microsoft werden tegelijk getroffen, medelijden voor de Playstation gebruikers dat ze nog altijd problemen kunnen ondervinden vanwege een ddos. (Nee omdat ik een Xbox one heb bedoel ik dit serieus en niet sarcastisch, ik heb ook een paar uur zonder gezeten net op het moment dat ik even tijd had. En het was bloed irritant haha) wel ben ik blij dat Microsoft alles snel op de rit had. Raar dat Sony dit niet lukt
Grappig genoeg kampt Xbox Live nog steeds met problemen, de core services lijken allemaal weer te werken maar Party, Store en multiplayer hadden gisteravond weer of nog steeds problemen. Of dit ook gevolgen zijn van de DDOS aanval valt te betwisten, maar het zou mij niets verbazen.
Oké ik had gisteren en vandaag nergens last van. Multiplayer party etc werkt bij mij en vrienden/fam zonder enige problemen op de xbox
Want? Hier konden ze weinig tegen beginnen, net als Microsoft. Een DDoS aanval is voor ieder bedrijf lastig te pareren.
Volgens mij heb je daar tegenwoordig toch echt wel 'expensive' hardware voor dat daar wat mee kan doen.
ja en nee. Je kan de aanval verderop blokkeren zodat je servers het niet meer te verwerken krijgen, maar de lijn waarop je verkeer binnenkomt blijft oververzadigd.
Ok, nou dat verderop blokkeren was dan ook geen idee in dit geval denk ik?
Die hardware loopt vaak wat achter de zaken aan. Een jaar of 2 geleden was een 10 Gbit aanval nog relatief veel. Inmiddels is 100 Gigabit vrij veel, maar komen uitzonderingen van 300 Gigabit ook voor. Als je dan 2 jaar geleden zo'n duur ding hebt aangeschaft ben je wat dat betreft eigenlijk kansloos. Op het moment dat er meer dan 10 Gigabit binnenkomt zit je lijn alsnog vol.

Het probleem is simpel: Wanneer de aanval groter is dan wat je aan capaciteit hebt liggen ga je plat. Ongeacht wat je in je netwerk aan "scrubbing" apparatuur hebt staan.

Je kunt wat doen met BGP blackholing, maar daarmee blokkeer je ook legitiem verkeer. Dat is dus nooit een ideale oplossing.
Dit is geen hack, gewoon een overbelasting van de service van PSN.
Misschien maar slim als we niks gratis krijgen, maximaal de dagen terug op ps+ membership, want als je DDOS aanvallen gaat belonen met gratis games kan dat heel fout uitpakken.
Ja, dat was ik me ook al aan het bedenken...
Ik kon er eerst ook niet inkomen, echter is er een workaround waardoor je kan inloggen. Zorg dat je bij netwerk instelling de MTU op 1473 heb staan, test de connectie niet en probeer nogmaals in te loggen.
Ik kan al sinds gister middag weer online!
Ik zei: ''Ik ben benieuwd'', niet ''Ik wil...''.
Waarom zou ik willen dat ze maar blijven hacken? Daar schiet niemand wat mee op. Ik vind het zelf knap irritant dat PSN constant maar uit de lucht wordt gehaald voor elke scheet.
Essentieel detail wat naar mijn mening mist in dit artikel. Kim Dotcom welke 3000 vouchers heeft gegeven aan de betreffende hackers groepering waarna deze waren gestopt met de DDOS. Check even zijn Twitter @ https://twitter.com/KimDotcom
Jammer dat er daar niets meer over te lezen valt inderdaad. Blijkbaar hebben die vouchers ook niet geholpen, want PSN werkt nog steeds voor geen ene meter.
Zonder die vouchers waren de aanvallen niet gestopt en had waarschijnlijk helemaal niemand nog kunnen spelen. Nu kan een niet al te grote groep weer spelen.
Precies , er staat ook nog een heel stuk op Torrentfreak
http://torrentfreak.com/k...aystation-attacks-141226/
Essentieel detail wat naar mijn mening mist in dit artikel.
Jammer dat er behalve die tweet verdomd weinig bewijs is dat er iets van waar is.
Ja, Kim roept dat hi wil gamen en er 3000 vouchers voor over heeft.
Ja er roept iemand terug dat dat een goed idee is en dat ze stoppen...
Maar.. That's it. En de netwerken zijn nog steeds down.
Dus ik vind het niet zo raar eigenlijk dat hier niet heel serieus op in gegaan wordt.

Overigens, *als* het waar is dan zijn die principes van Lizard Squad niet zo heel veel waard. Voor 3000 vouchers voor een (imho) dienst met maar zeer beperkt nut stoppen ze ineens met hun wereldverbeterende actie? Mmmm...
Kan ook zijn dat ze opkijken naar Dotcom
Kansloze DDOS. Wat hebben ze hier nu voor lol van dan in godsnaam? Ik snap er niets van. Goed dat Sony niet opgeeft en vecht om het weer online te krigen
Zoals in het artikel beschreven is de beweegreden gebrekkige beveiliging bij partijen die het juist wel op orde zouden moeten hebben.
Daarbij is Sony ook vanwege zijn houding naar internet vrijheid en piraterij een interessant doelwit. Het Playstation Network offline halen is een harstikke efficiente manier om zo'n boodschap over te brengen gezien het relatief weinig moeite kost, Sony veel geld (en reputatie) kost en het een groot publiek bereikt.
DDoS heeft evenwel 0,0 met beveiliging te maken. Zolang jij meer traffiek kan genereren dan de andere kant kan verwerken, dan win jij. En zoals je zelf al aangeeft is het genereren van die traffiek op illegale wijze veel eenvoudiger dan het afslaan van zo een aanval.
nou er zijn voldoende tools op de markt om Ddos te detecteren en ook om je servers te beschermen tegen teveel verkeer.
Als je een groot genoeg netwerk hebt om de DDoS mee uit te voeren, ligt het doelnetwerk altijd plat. Die tools kunnen detecteren (is echt niet moeilijk, elke goede firewall/IPS kan goed detecteren) maar die kunnen het niet oplossen.
Hier kan je niets tegen doen, het filteren van de requesten, waarvan je niet weet welke legitiem zijn tov die van DDoS, is bijna onhaalbaar.
Je kan dus letterlijk bijna alles platleggen, je lot ligt dan in de handen van de aanvaller om de aanval te stoppen.
Iets opmerken/dedecteren is iets heel anders, dan iets oplossen.
en volgens mij heb jij er geen verstand van

DDOS is het zelfde als files creëren op de snelweg de politie kan dan wel mensen proberen weg te halen maar als er meer dan miljoenen mensen tegelijk de weg blokkeren dan word het ook lastig voor de politie

dit is precies het zelfde
eh, beveiliging? ze zijn gestopt nadat dotcom ze vouchers gegevens heeft. daarnaast hebben ze op twitter alleen maar laten zien dat ze aandacht geil zijn, en zich niet druk maken om de veiligheid of beveiliging. Dit is puur en alleen aandacht krijgen.
dubbel geplaatst.

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 28 december 2014 12:43]

Tja, ben zelf meer een PC gamer en ooit kon je gewoon je eigen servers draaien. Had je eigenlijk nooit last van dit soort onzin. Maar ja, dat vinden de sony's en MS-en van deze wereld niet heel leuk, want dan verdienen ze er niets aan. Huidige game industrie is gewoon een ordinaire geld klopperij geworden met de Download package, in-game aankopen, etc etc.

En als je dan kapitalen moet uitgeven als gamer mag je verwachten dat het gewoon werkt, dus zorg er dan als bedrijf voor dat je systemen dit soort dingen kunnen afvangen. Meer dan genoeg opties beschikbaar. Kost natuurlijk wel veel geld, tja en dat is slecht voor de winst.

Sony kon trouwens ook wel eens wat extra last hebben van meer politiek gerichte acties ivm "The Interview" dan nog een beetje een Lizard sausje en zijn ze aardig de bok.

Maar goed, het blijft sneu voor de console gamers. Ik voel met jullie mee. :'(
Mooi verhaal, schitterend, echter vergeet je dat als jij een game server host, de informatie daarvan op een additionele server komt te staan dat jij een host bent voor die en die game met daarin je externe IP, server naam, etc. De game vraagt die informatie op om die server lijst te kunnen samenstellen waar jij een uit kan kiezen om op te gamen.

Maar als ze dat onderuit trekken.........
Ja, wel als je een open server host. Niet als je een private server gaat hosten. Heb je helemaal geen centrale host nodig en kon je met je vrienden kring lekker gamen zonder last te hebben van wie dan ook.
Enige nadeel als je geen vrienden hebt, dan moet je dus wel een open server opzetten.

Dus het mooie verhaal blijft toch echt staan :)
Mja, heb je een punt, maar dit ging om een situatie waar een DDOS niks bij kan gaan uitrichten. Wordt dan een lekker dooie boel als iedereen alleen private servers opricht. En valt er weinig te joinen dus, nee ben niet anti PC, vroeger heerlijk vermaakt met CoD en die kleurrijke server lists, maar je snapt m'n punt wel, als je het hele DDOS-bare er tussenweg haalt, blijft er gewoon niks over. Dan is dat niet online gamen vergelijkbaar als op de console. (buiten dat ben ik ook meer dan van dedicated servers hoor)
Note: 21:09; PSN nog steeds down.

Ikzelf heb er geen last van gehad maar ik kan me voorstellen dat je eventjes een potje wil doen op je console buiten alle familie verplichtingen. Vooral voor de mensen die een ps3/ps4 hebben gekregen om um uit te proberen. Alsnog moeten we niet huilen om onze eerste wereld problemen maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend zou zijn.
Het is niet het ergste wereldprobleem, maar wel een feit dat ik inmiddels al 4 dagen betaal voor iets wat ik niet kan gebruiken. Ik begrijp niet dat een groot bedrijf als Sony dit niet sneller op orde kan krijgen.
Alles leuk en aardig, PSN doet het hier inderdaad weer, maar ben door deze ellende mooi wel de laatste kerst deal uit de Playstation store misgelopen. Kon simpelweg niet inloggen in de store. Daar baal ik toch wel van om eerlijk te zijn, evenals het feit dat ik gisteren een groot deel van de dag niet online kon gamen. Sony mag best met enige vorm van compensatie komen om eerlijk te zijn, ze zijn bijna drie volle dagen uit de lucht geweest.
Misschien dat ze de kerst deals verlengen. Ook al is het (vermoedelijk) niet Sony's schuld, ze kunnen een soort 'compensatie' deal maken.
Ik hoor hier mensen roepen dat psn en xbox.live er uit lagen gister, maar xbl deed het anders gewoon gister. met 1e kerstdag was het wel down.
Inderdaad, Xbox Live was vrijdag avond weer terug beschikbaar. Waarom Sony er zo lang over doet om PlayStation Network terug op de been te helpen is mij een raadsel. Volgens mij had dat in principe ook al opgelost kunnen zijn diezelfde dag, maar nu duurt het al 2 dagen langer.
misschien omdat de aanvallen op psn gewoon door gaan? misschien omdat er ook nog eens veel meer mensen online proberen te komen op psn?
Microsoft heeft meer geld en daardoor waars hijnlijk ook veel meer mogelijkheden om snel extra capaciteit bij te schakelen. Ze zijn zelf ook service provider bijvoorbeeld.
wow, alweer een grote ddos discussie? Die hebben wij eergisteren ook al gehad...

Even on-toppic: PSN op PS3 werkte (almost) zonder problemen, op PS4 niet of nauwelijks. Wie nu op PS4 PSN draaiend wil krijgen en dit na een herstart niet voor elkaar heft:
Internet instellingen overnieuw afstellen. Automatisch, wanneer je bij het instellen van de MTU aankomt zet je deze handmatig op 1473. Daarna werkt PSN weer.

Tip van users op playstation tweet nadat Sony weer aangaf dat alles moest werken.
Suc6 en speelse
Vooral doen: lekker aan je mtu sleutelen, de manier om je netwerk naar z'n grootje te helpen!
zie reacties boven. je MTU staat standaard op 1500. Je blijft dus in de buurt van de waarde.
en dat is met name ene issue voor PCs, niet consoles...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True