Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 181 reacties

Facebook heeft de doorvoering van de veelbesproken wijzigingen in de privacyvoorwaarden een maand uitgesteld. Waar de nieuwe richtlijnen eigenlijk op 1 januari zouden ingaan, is dat volgens hun eigen site veranderd in 30 januari.

Facebook LogoOp de pagina waarop Facebook de vernieuwde voorwaarden en beleidsregels aankondigt, staat het bericht dat het bedrijf de bijgewerkte voorwaarden op 30 januari gaat doorvoeren. Gebruikers gaan automatisch akkoord met de bijgewerkte voorwaarden als ze na die datum gebruik maken van Facebook.

Het Nederlandse College bescherming persoonsgegevens heeft onlangs Facebook verzocht om de wijziging van het huidige beleid uit te stellen. De organisatie is onderzoek aan het doen naar het nieuwe privacybeleid. Het CBP wil erachter komen wat de gevolgen van het nieuwe beleid voor Facebook-gebruikers in Nederland zijn. Het is echter onduidelijk of er een verband is tussen dat verzoek en het nu bekendgemaakte uitstel.

Op de pagina Facebook Site Governance is de oorspronkelijke datum van 1 januari eveneens aangepast in 30 januari 2015. Uit de geschiedenis van de post is te herleiden dat de wijziging op Eerste Kerstdag is gemaakt.

Update, 17:15: Een woordvoerder geeft aan tegenover de NOS dat de wijziging is uitgesteld om gebruikers 'meer bedenktijd' te geven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (181)

Ik wil al tijden af van facebook, maar ik voel me sociaal verplicht om het te hebben 'omdat iedereen het heeft'. Je kan zeggen wat je wil maar zonder facebook is je vriendekring een stuk kleiner. de meeste mensen nodigen bij een facebook event (verjaardag) uit via facebook. en als dit niet je beste vriend is word je gewoon niet uitgenodigd. het is vervelend dat ik het 'moet' hebben.

en 'ik heb het al' en ik geloof niet echt dat er iets bestaat als 'verwijderen'. volgens mij betekent dit alleen 'ontoegankelijk maken naar buiten'. facebook verliest volgens mij geen facebook gegevens van mij. ik kan er dus zoveel mogelijk voor zorgen dat er geen dingen bij komt. alle gegevens van het verleden hebben ze toch al.

Ik merk toch al tijden dat mensen al tijd opzoek zijn naar iets wat lijkt op facebook, maar niet facebook is. maar we hebben niet met zen allen dezelfde meningen. en daarom heb je 10 kleine groepjes die naar een andere social media platform zijn overgestapt. waardoor de ervaringen niet hetzelfde zijn.
Ik wil al tijden af van facebook, maar ik voel me sociaal verplicht om het te hebben 'omdat iedereen het heeft'. Je kan zeggen wat je wil maar zonder facebook is je vriendekring een stuk kleiner. de meeste mensen nodigen bij een facebook event (verjaardag) uit via facebook. en als dit niet je beste vriend is word je gewoon niet uitgenodigd. het is vervelend dat ik het 'moet' hebben.
Mjah, als mensen niet de moeite nemen om mij ergens voor uit te nodigen omdat ik geen facebook heb, dan mis ik er blijkbaar weinig aan.

Ik mis ook wel eens wat omdat ik geen facebook heb, maar de mensen die mij erbij willen hebben op een feestje (ja, die bestaan :P) sturen me gewoon een mail of bellen of wat dan ook.

Dus nee, je 'moet' het niet hebben, het is een keuze en die keuze heeft consequenties, wat je keuze ook is.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 30 december 2014 17:06]

Kreeg laatst nog te horen, waarom was je er afgelopen zaterdag niet?
ehhh waar moest ik zijn dan?
op het feestje van pietje.
ik heb nergens wat van gehoord...
ja iedereen is uitgenodigd via Facebook.

ken niemand die vanwege de nieuwe voorwaarden zijn of haar account gaat verwijderen, toch jammer dat dit allemaal zomaar kan. Ik ben me bewust van de nieuwe voorwaarden en post ook vrijwel niks op Facebook vanwege dit en nog meer redenen. wordt tegenwoordig ookal verplicht om actief Facebook te checken voor meldingen....

[Reactie gewijzigd door jer123c op 30 december 2014 16:03]

Ik had hetzelfde… soms wordt je inderdaad (bijna) exclusief uitgenodigd op Facebook… en toch heb ik m'n account verwijderd. Ik zou 't nogal hypocriet van mezelf vinden als ik tegen die voorwaarden zou zijn, en tóch een account aan houdt vanwege dit soort uitnodigingen. :)

Ik heb Whatsapp, een telefoonnummer, email adres, Path, Linkedin e.d... meer dan genoeg manieren om in contact te blijven met de buitenwereld. Facebook heb je daar eigenlijk niet voor nodig.
Whatsapp is al al van facebook dus ze hebben toch wat van je :P Ik heb ook voorgenomen per 01-01 facebook te "verwijderen" er komt in iedergeval geen nieuwe data meer bij :P
Oh, ik weet dat Whatsapp van Facebook is, maar die gegevens vallen (nog) niet onder deze voorwaarden :) Als dat gebeurt gaat Whatsapp ook de deur uit :)
Whatsapp is van Facebook

LinkedIn: "...en u verleent LinkedIn alleen de volgende niet-exclusieve licentie: een wereldwijd, overdraagbaar en in sublicentie verstrekbaar recht om door u via onze Services verstrekte gegevens en content te gebruiken, kopiëren, wijzigen, distribueren, publiceren en verwerken, zonder verdere toestemming, kennisgeving en/of vergoeding aan u of anderen."
LinkedIn is ook gewoon langzaam een tweede Facebook aan het worden. Er komt steeds meer absolute onzin bij om maar meer data te verzamelen.

Dat endorsen slaat ook nergens meer op, ik krijg endorsements van mensen waar ik nog nooit professioneel mee samen heb gewerkt. Tot zover de waarde van een endorsement.

Daarom ook weer vrolijk bezig om een eigen website op te zetten met werkgerelateerde informatie. Kan ik vanaf LinkedIn mooi doorverwijzen :)
Dat is de reden waarom ik mijn account ook nog had (nu verwijderd). Als iemand mij alleen via FB kan uitnodigen dan laat maar, kom ik wel niet...
Je beargumenteerd je keuze goed, maar sociaal verplicht ? Kom op zeg..dat is wel behoorlijk naïef, maar goed niet iedereen is hetzelfde dus op zich begrijp ik het ook wel weer. Jammer dat je het zo voelt, beleefd en wordt geleefd..
Het enigste probleem met facebook tegenwoordig is dat bijna alle mobiele games een facebook account nodig hebben wat erg frustrerend is.
Dus in dat opzicht is het zeker gewoon verplicht.
Onzin. Ik zie wel eens facebook functies langskomen in games maar de basis werkt prima zonder. Dat zitten er gewoon een paar functies in die je niet kunt gebruiken. Zo erg is dat niet toch?
je je speeld dan alleen alleen en het spel duurt daardoor een stuk lastiger of je kan bepaalde delen vaak niet unlocken omdat je x vrienden via facebook nodig heb...
Ik ben sinds 3 weken uitgeschreven bij Facebook. Merk in mijn omgeving dat er steeds meer mensen zich aan het verdiepen zijn in wat de voorwaarden nu precies inhouden. Vier weken extra bedenktijd noem ik het dan maar :)
En hoe bevalt dat? Hang zelf nog met m'n hand boven de knop... voordelen en nadelen aan het afwegen.
Ik ook, maar het punt dat mij steeds weer stopt is het feit dat ik er veel contacten heb die ik niet dagelijks spreek, en dus niet in mijn zogenaamde vaste contacten lijst heb. Het is erg makkelijk iemand zo snel te benaderen. Daarbij werkt het prima voor feestjes.
Dan benader je die personen nu toch nog even om hun emailadres/telefoonnummer? Je hebt nu nog bijna 5 weken :)
Dat is nog al een klus maar ik neem het als een uitdaging. Na kort Googlen de volgende stappenplan gevonden om een massa bericht te versturen: http://www.ehow.com/how_5...-mass-email-facebook.html . Weet iemand toevallig of deze groep ziet dat ik iedereen mail? Ik wil namelijk een groepsbericht versturen met het verzoek voor hun nummer, waar de ontvangers een persoonlijke notificatie van krijgen en individueel op kunnen reageren?

--------------------------------------------

Import/export

Edit 17:13: Ik heb een andere manier gevonden. Maak een Yahoo account, na naar Mail > Contacten. Import van facebook (even toestemming geven). Import. Alle actieve contacten worden overgenomen, de meeste met contact gegevens. Welke ontbreken kan je vragen. Middels export krijg je een .vcf/.csv/.ldif uitdraai. (Dit laatste is mij nog niet gelukt, althans de bestanden zijn leeg, dus wellicht heeft de server even de tijd nodig), straks nogmaals proberen.) ;)

Edit 17:20 De laatste stap(pen): https://www.quora.com/Why...port-contacts-to-csv-file

Lees dit eerst:
Edit 17:32 Laatste keer ;) Bovenstaande stappen werken goed als je Yahoo gebruikt, de export gaat echter niet naar wens (Facebook geimporteerde contacten zijn zondere extra handelingen niet te exporteren..).

Een betere oplossing: http://www.friendstogmail.com/ 1) Klik connect 2) Sta toe (indien popup niet verschijnt, zet dan ghostery/adblocker op pauze) 3) Load contacts 4) Kopier tekst naar kladblok en sla op als contacts.csv 5) Open met Excel, of importeer direct naar je gewenste dienst.

Succes, pfff ;)

[Reactie gewijzigd door mixp op 30 december 2014 17:36]

Hetzelfde heb ik dus ook gedaan. Gewoon even een berichtje naar iedereen sturen. De een geeft wel zijn mail/Whatsapp/telefoonnummer, de andere niet. Maar dan weet je ook meteen wie wel contact wil houden, en wie niet.

Ik ben op die manier ook wel "vrienden" verloren. Als het contact af moet hangen van Facebook, zijn het geen echte vrienden. Jammer dan!

Heerlijk die rust zonder Facebook, niet dat negatieve gezeik van sommige op Facebook steeds te moeten lezen. Net als hun shares, likes enzovoort

De eerste 2 dagen had ik ff zoiets van: ff Facebook checken. Ehhh oh nee die heb ik niet meer. Nu, inmiddels 14 dagen later had ik gewild dat ik al veel eerder gestopt was met mezelf de onzin op Facebook toedienen.

Alternatieven? Nee, voor mij ook niet!
Zelf heb ik de profiel foto anoniem gemaakt en verder alle foto's en tags verwijderd. Even een klusje, maarja het is kerstreces en ik wil er niet verantwoordelijk voor zijn dat iemand anders straks op een facebook gegenereerde ad staat door een foto van mij. En zelf stel ik er ook geen prijs op.

Ik vind het een domme actie van Facebook. Hoe moeilijk was het geweest om er iets meer control en workflow in te bouwen. Ik had het echt niet zo'n probleem gevonden als het zo zou werken dat ik eerst de vraag zou krijgen of ik het OK vind als een foto gebruikt gaat worden, en daarnaast dat je er een bepaald soort compensatie voor krijgt (dat hoeft niet geld te zijn, je ziet tegenwoordig dat "puntensystemen" ook prima kunnen werken als valuta).
foto's mogen als sinds 01-01-2013 door facebook gebruikt worden voor reclame doeleinden, staat nu ook al in de voorwaarden.

In de nieuwe voorwaarden veranderd heel weinig, ze staan nu enkel zo beschreven dat mensen het ook kunnen begrijpen en snappen dat ze geen privacy hebben.
Zodra je jezelf op internet begeeft heb je sowieso geen privacy. Dat heeft niks te maken met de voorwaarden van FB.
Dat is natuurlijk aardige onzin. En nee ik ga niet alle redenen opnoemen waarom dat niet geheel het geval is, genoeg over te googlen
Dat is natuurlijk aardige onzin. En nee ik ga niet alle redenen opnoemen waarom dat niet geheel het geval is, genoeg over te googlen
Goed, meer genuanceerd:

Als je geheel vrijwillig informatie over jezelf op internet slingert moet je niet verwachten dat die informatie "in vertrouwen" en als "geheim" wordt behandeld.

Maw. je moet niet aan de ene kant zeuren over de privacy van Facebook en aan de andere kant de hele dag selfies op het net gaan slingeren.
Daar ben ik het geheel mee eens Stoney3K, maar wizzkid-eddy deed overkomen dat je je privacy per definitie kwijt bent als je op het web verkeerd. Als je goed je best doet en niet overal je (echte) gegevens invult dan valt dat nog wel te bezien dacht ik zo.
En wie zegt dat ik me echte gegevens invul... of neem je dat gemakshalve maar aan?
Dit is dan ook het probleem met de nieuwe voorwaarden.

Nu bepaal je zelf als ware wat je er op zet, of een ander(van je kennis kring), straks bepaald FB dat zelf. En dat is dan ook het grote probleem wat er straks naar voren komt. Vandaar dat ik de app ook niet meer heb.
...maar je mag er ook niet vanuit gaan dat je gegevens voor reclamedoeleinden worden ingezet, inclusief foto en toenaam. Tot voor kort viel dit toch echt wel onder privacy. Face is deze regels nu iets te ver aan het oprekken...
...maar je mag er ook niet vanuit gaan dat je gegevens voor reclamedoeleinden worden ingezet, inclusief foto en toenaam. Tot voor kort viel dit toch echt wel onder privacy. Face is deze regels nu iets te ver aan het oprekken...
Euh, niet helemaal, dat stond al sinds 2013 als zodanig in de voorwaarden van Facebook, alleen zijn ze nu anders verwoord zodat het duidelijker is.

Bovendien zijn die foto's alleen beschikbaar voor reclame-doeleinden binnen de privacy-instellingen die je zelf hebt aangegeven, dus als je een foto hebt staan op 'alleen vrienden', dan zal een advertentie met die foto alleen aan vrienden worden getoond, niet daarbuiten.

En die situatie is al 2 jaar niet veranderd.
Ik doel dan ook op "in general". In het geval van Face dus al sinds 2 jaar. "tot voor kort" betekent hier dan ook zoiets als: "tot het moment dat marketeers de mogelijkheid ontdekten"...
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar bij schoolgaande jeugd in Amsterdam heeft Facebook geheel afgedaan. Men is overgestapt op instagram/snapchat/whatsapp (ja ik weet twee zijn onderdeel van FB; overigens bieden deze veel minder reclamemogelijkheden voor de aanbieders). Ze hebben schijnbaar meer behoefte aan Fire-and-forget berichten.
Bevalt erg goed, nog helemaal niets gemist naar mijn idee, wel een hoop rust en een betere accuduur van mijn telefoon. Af en toe mensen opzoeken mis ik nog wel. Maar meestal is er dan wel iemand in de buurt die niet erg om zijn privacy geeft.

Ben nog wel opzoek naar een echt goed alternatief. Misschien een idee voor de redactie om eens alternatieven voor FB te onderzoeken/reviewen.
Je hoeft natuurlijk helemaal niets.

Ik zie hele volksstammen twijfelen over wel of niet verwijderen. Maar er is ook een tussenoplossing die vrijwel net zo effectief is, sterker nog, misschien wel een sterker signaal afgeeft aan Facebook.

Je kan namelijk ook gewoon NIETS meer posten, niets meer lezen, en alleen maar van de agendafunctie gebruik maken om deel te nemen aan 'events' van vrienden en kennissen. Zo heb je alle voordelen zonder de nadelen, want FB heeft je gegevens toch al verkocht. Of je nu je account verwijdert of niet, de data is er nog. Door niets meer te posten, niets meer te uploaden, knijp je die gegevensstroom voor de toekomst volledig dicht. Hoe meer mensen dit doen, of, als iedereen in je vriendengroep dat doet, des te effectiever dat is.

Gevolg hiervan is dat Facebook niet zijn user aantallen ziet kelderen, maar wel het werkelijke gebruik van de feed, terwijl de agendafunctie in gebruik blijft. Dat zal het bedrijf dwingen tot aanpassingen, misschien trekken ze ad-functies wel (verder) door naar de agenda en dergelijke, wat dan weer tot nieuwe frustratie leidt en gebruikers meer zal bewegen naar alternatieven. Facebook is nu zo ingeburgerd, dit kun je alleen maar collectief en stapsgewijs voor elkaar krijgen. En het is natuurlijk leuk als je daarbij aan praktische functionaliteit niet hoeft in te boeten.

Zelf heb ik mijn FB account(s) nog steeds maar heb er al meer dan een jaar niets meer mee gedaan. Prima zo. Deleten is toch zinloos.
Voeg hier het verwijderen van de app ook bij. want daar licht straks het grote probleem.. okal doe je niks.
Hoezo ligt daar het probleem? Als je alleen browst met de app en de locatie functionaliteit en andere uitleesmogelijkheden van de telefoon uitzet heb je niet zo heel veel te verliezen. Ik kan me zo voorstellen dat Facebook die nieuwe voorwaarden ook doordrukt als je je account laat bestaan en de agenda functionaliteit gebruikt.
Zo heb je alle voordelen zonder de nadelen, want FB heeft je gegevens toch al verkocht. Of je nu je account verwijdert of niet, de data is er nog.
Je hebt het recht om Facebook te sommeren een overzicht te geven van alle data die ze over je hebben en het recht om te eisen dat ze die data compleet verwijderen en nergens meer voor gebruiken. Daarin moeten ze vziw ook vermelden aan wie ze jouw gegevens verder verstrekt zouden hebben.

Jammer dat een boel mensen dat dan weer niet weten.


Daarnaast mag Facebook die gegevens eigenlijk helemaal niet aan derde partijen doorverkopen of op enige wijze ter verwerking aanbieden zonder expliciet te vermelden bij welke derde partijen jouw gegevens ondergebracht worden en voor exact welke doeleinden (tot op het niveau van welke exacte reclame-campagne) deze verwerkt worden.

Ze opereren met hun huidige systeem dus al op het randje van de wet (of als we er even geen doekjes omheen winden; eigenlijk gewoon met twee poten lomp over de streep heengeklost...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 31 december 2014 13:16]

Ik heb mijn facebook een tijd terug opgezegd en moet zeggen dat de eerste 2 weken best zwaar was. Dan merk je ineens hoe je uit gewoonte even de site of app opent om 'even te kijken'. Terwijl er alleen maar onzin voorbij komt. En na het opzeggen merk je ineens hoeveel mensen je eigenlijk helemaal niet kent of spreekt, anders dan facebook.

Wel even een tip. Zorg ervoor dat je op alle apparaten afgemeld bent voordat je het opzegt, omdat je anders automatisch weer wordt aangemeld. En meld op facebook dat je het opzegt. Ik heb dat niet gedaan en veel mensen dachten dat ik hen blokte.

Verder is het een verademing en is het iets wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. En voor iets wat je helemaal niet nodig hebt is het opgeven van je privacy wel een heel hoge prijs.
Mee eens, al valt dat "zwaar" best wel mee. Ze maken het gewoon vervelend door een "2 weken" afkoel periode; weer inloggen = activeren.

Iets zegt me dat voor heel veel mensen dit jaar facebook het raam uit gaat in de vorm van nieuwe voornemens. Bizarre ervan is dat dat dan als een soort van sneeuwbal door kan gaan zetten (zie hyves).
Deze reactie heeft me geïspireerd om deze maand ook niet meer op facebook te zitten.
Tot nu toe lukt het en voelt m'n leven rijker aan.
Ben ook een dagboekje aan het bijhouden om later beter te herinneren hoe het voelde, de eerste dagen zonder facebook.
Ik heb nog wel een facebook account maar ik like niets, ik log niet in vanaf een telefoon en ik heb niets over mijn persoonlijke situatie ingevuld. Zo kan ik contact onderhouden met mensen die ik anders weinig spreek, maar nuttige info heeft facebook verder niet van mij. Whatsapp gebruik ik ook niet.
WhatsApp dan toch ook wel de deur uit gedaan hoop ik? Anders ben je nog steeds niet FB vrij...
Het gaat ook niet om facebook als bedrijf zelf. Maar om de regels die aan de dienst facebook hangen.
Whatsapp en FB zijn dan wel onderdeel van hetzelfde moeder bedrijf, maar staan "volledig" los van elkaar (in ieder geval bij mijn weten). Snap je opmerking overigens wel, want toen aangekondigd werd dat Facebook Whatsapp ging kopen, heb ik ook drie keer na moeten denken wat te doen. Ik vind Facebook gewoon niet prettig meer, heb het zelf de deur uit gedaan, bijna een jaar geleden, en ik mis het niet echt. Sommige apps vereisen Facebook connectiviteit, maar ja, dan laat ik die apps gewoon links liggen.

Whatsapp gebruik ik nog altijd wel, puur omdat daar geen directe koppeling met Facebook is. Zodra Whatsapp gaat vereisen een Facebook account te hebben, of enige andere vorm van connectiviteit met Facebook gaat vereisen, ben ik ook weg bij Whatsapp.

Voor mij geen Facebook meer in ieder geval ;)
Er was laatst een artikel te lezen dat ze dus niet los van elkaar staan. 1 kant op mag de dienst data gebruiken van de andere dienst, ik geloof dat dat whatsapp > Facebook was (en dus niet omgekeerd).
Ik gebruik het ook niet maar volgens mij komen die voorwaarden er altijd min of meer op neer dat je alles wat je eruit gooit eerst door de reclamemachine heen gaat om vervolgens permanent te worden opgeslagen.
Dat geldt ook voor mij. Vorige week mijn account opgezegd. Er gaat te veel tijd in zitten als je niet oppast, het privacybeleid wordt er niet beter op en zaken als advertenties en (gesponsorde) video's krijgen een steeds prominentere plek op Facebook. Ook houd ik er niet van dat het ontwerp constant op de schop gaat.
Ik heb mijn account ook opgezegd en ik merk in mijn omgeving dat er steeds meer mensen zich nu eindelijk wat meer bewust worden van dergelijke 'gratis' diensten. Mensen die het aanstippen wijs ik ook altijd direct op de diensten van Google, die zijn minstens net zo erg namelijk,
Ik snap het niet helemaal. Waarom uitschrijven? Dan gebruik je het toch verder niet/amper? Maar degenen die je nog wel volgen of mensen die niet meer weten hoe ze je kunnen contacteren, kunnen dat op deze manier toch nog wel.

Plus: diverse gegevens hebben ze toch al wel. Ik zie niet hoe uitschrijven daarbij gaat helpen.

Ik snap dat je het met sommige dingen niet eens kunt zijn (al overdrijf je daar ook wel een beetje in), maar helemaal uitschrijven snap ik echt niet.
Waarom uitschrijven? Waarom online laten? Je kan toch je mail of nummer doorgeven zodat ze je kunnen contacteren?
Zolang je je gegevens online laat staan, ga je steeds akkoord met (nieuwe) voorwaarden.
Die gegevens geef je dan toch door zolang je nog facebook hebt. Daarna sluit je je account. Hoe moeilijk kan dat zijn? Zolang hun het gesprek niet verwijderen, blijft het gesprek bestaan, en ziet FB en de persoon waarmee je het gesprek hebt gehad jou als "verwijderde gebruiker"

En zoals je zelf al zegt, zolang je niet inlogt blijven de oude voorwaarden actief (wat ik al niet geloof) Zodra je wel weer inlogt om alsnog die gegevens door te geven aan "verre" of zogenaamde vrienden, gaan de nieuwe voorwaarden alsnog in.

Je moet wel heel erg addicted to Facebook zijn als dat een reden is om FB te houden. Alsof het leven ophoudt zonder FB :D

[Reactie gewijzigd door Ron79 op 30 december 2014 23:15]

De andere kant is: als je die mensen amper (meer) kent, is er dan echt toegevoegde waarde aan Facebook te blijven gebruiken? Voor mij persoonlijk geldt dat in ieder geval niet. De mensen met wie ik contact wil, en visa versa, hebben mijn gegevens, waarbij ze ten minste mijn mobiele telefoonnummer hebben.
ja, ik heb ook van vele mensen gezien dat ze schrokken nadat ze dat filmpje van de NPO gezien hadden, terwijl dat hele filmpje een pure hoax was.. erg onverantwoord dat onze belastingcenten (ofwel kijk-luistergeld) aan zulke onzin op gaat..
En vergeet niet dat bv Google net zulke voorwaarden heeft maar ondertussen blijven mensen wel daar gewoon gebruik van maken....
Ik heb gisteren mijn account verwijderd. Baalde al wat dat de gegevens nog 2 weken zouden blijven bestaan voordat deze definitief zouden worden verwijderd. Dit wordt nu mooi overbrugd door die extra maand :)
Mag ik vragen waar jij hem hebt verwijdert? Ik kon hem alleen deactiveren.
Maak er maar minstens een jaar van. En dan nog kun je doodleuk weer inloggen en zie je veel dingen weer terug.
wat grappig bij elk facebook bericht lees ik wel dat er iemand gisteren zijn facebook verwijderd heeft...
In theorie kan Facebook alle foto's die je op whatsapp stuurt/ontvangt koppelen aan advertenties welke jouw identiteit gebruiken om iets te verkopen/aan te tonen. Als je dronken in de kroeg een selfie gemaakt heb, deze naar iemand doorstuurde kan dit in theorie dus gebruikt worden bij een reclame voor bijvoorbeeld een nieuw drankje van Bacardi 8)7.

Ik kijk er echt niet van op als dit in de (nabije) toekomst daadwerkelijk gaat gebeuren (wellicht wat discreter). Het gaat Facebook enkel om groei en het zoveel mogelijk benutten van unieke persoonlijke gegevens zodat adverteerders nog meer geld zullen betalen. Ze kopen bedrijven als Whatsapp echt niet op omdat ze het zo leuk vinden :D

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 30 december 2014 15:46]

For clarity, direct messages, location data and photos or files that you send directly to other WhatsApp users will only be viewable by those WhatsApp user(s) or group(s) you directly send such information; but Status Submissions may be globally viewed by WhatsApp users that have your mobile phone number on their smartphone, unless the user is blocked by you.
Dit komt direct uit de (Engelse versie van de ) AV van Whatsapp. 'only viewable' impliceert dat gegevens niet gedeeld worden naast de directe ontvangers die je zelf selecteert. Dus niet met indirecte ontvangers zoals adverteerders. Dat Whatsapp onderdeel is van Facebook betekent nog niet dat Facebook iets mag doen wat niet expliciet staat genoemd in de overeenkomst tussen mij en Whatsapp. Dus mág het niet. Maar óf het ook echt niet gebeurt, dat is een tweede. En of het ook zo blijft is een ander punt.
Dit komt direct uit de (Engelse versie van de ) AV van Whatsapp. 'only viewable' impliceert dat gegevens niet gedeeld worden naast de directe ontvangers die je zelf selecteert. Dus niet met indirecte ontvangers zoals adverteerders.
Nee. Die clausule is enigzins ambigu geformuleerd waardoor deze ook gelezen kan worden als een limitatie op niveau van enkel WhatsApp gebruikers en derde partijen zoals adverteerders buiten schot latende. De nuance zit hem in de constructie 'by those' in plaats van het simpele 'by':

by those
Informatie is enkel zichtbaar voor die gebruikers waarnaar jij direct de informatie verstuurt.
(Legt een limitatie op de gegeven groep WhatsApp gebruikers)

by
Informatie is enkel zichtbaar voor gebruikers waarnaar jij direct de informatie verstuurt.
(Legt deze limitatie niet op.)


Let ook op dat er expliciet de term viewable gebruikt wordt, wat vrij laat of deze informatie elders nog opgeslagen ligt om verder verwerkt te worden.

Je moet dit soort teksten echt gewoon gaan ontleden als ware het wiskunde formules om al dit soort 'geintjes' boven water te trekken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 31 december 2014 13:26]

Of het ook echt niet gebeurt, da's iets dat je voor alles ter wereld kunt zeggen, dus da's geen argument. Het zou net zo goed kunnen gebeuren dat diensten elkaars klantenbestanden in onderhandelingssituaties nu al naast elkaar laten leggen om bijvoorbeeld waarde bij een overname beter in te kunnen schatten. Dus dan worden je gegevens al gebruikt als 2 bedrijven totaal niet gelieerd zijn aan elkaar. Om maar wat hypothetisch te noemen.

Maargoed, in de toekomst kan het veranderen. De vraag is of je nu hypothetische scenario's erbij wil nemen, of gewoon wil kijken naar de feiten hoe ze nu zijn, en waarschijnlijke wijzigingen op korte termijn. Op lange termijn kan echt álles veranderen in de IT-wereld.
Volgens mij is dat onzin. Het gaat namelijk om Facebook, niet om Whatsapp. Hoewel het bedrijf Whatsapp eigendom is van Facebook, betekent dat niet dat je Whatsapp-content ineens door Facebook mag worden gebruikt.

Misschien moet je je eerst eens inlezen in wetgeving voordat je zulke dingen roept... Verder heeft Facebook Whatsapp eerder gekocht voor het klantenbestand / de marktpositie dan voor wat anders. Nu kan Facebook er bijvoorbeeld voor zorgen dat Whatsapp geen sociaal netwerk bouwt om hun berichtenservice mee, waardoor Facebook een potentiële dreiging heeft uitgeschakeld door het bedrijf op te kopen. Dit is één van de redenen die je kunt verzinnen waarom Whatsapp door Facebook is opverkocht.
Naja, voor zover ik begreep staat er letterlijk dat men alle content kan gebruiken voor reclamedoeleinden, waaronder afkomstig van de overige diensten van Facebook waaronder Instagram en dus ook Whatsapp. Bovendien staat er letterlijk in het privacybeleid van Whatsapp dat de door jou geüploade foto's hun eigendom zijn. Van twee kanten uit zijn er dus juridische mogelijkheden, hoewel de landelijke wetgeving altijd leidend is (gelukkig!)
In de VS is het helaas mogelijk om Whatsapp aan te klagen voor het gebruiken van foto's die mensen hebben geupload als ze niet in de voorwaarden hebben staan dat ze gebruiksrecht (geen eigendomsrechten of auteursrechten) van de foto's hebben.

Verder maakt het niet uit wat er in de Facebook-voorwaarden staat; je maakt gebruik van Whatsapp en Whatsapp-voorwaarden. Hoewel Whatsapp (het bedrijf) nu eigendom is van Facebook, betekent dat niet dat ze nu zomaar heen en weer kunnen doen wat ze willen. Daarvoor zou eerst een fusie o.i.d. nodig zijn, of op zijn minst wijzigen van voorwaarden van beide bedrijven.

Uiteraard is het mogelijk dat één van die dingen gaat gebeuren in de toekomst, maar nu is daar in ieder geval geen sprake van.
En hoe weet jij nou dat dat nu nog niet gebeurt? Ze kopen whatsapp heus niet voor de lol, en ze gaan jou ook heus niet vertellen wat ze met jouw data doen. Als iedereen zou weten wat whatsapp precies met alle data doet zouden een hoop mensen ermee stoppen, dus privacyschendende activiteiten houden ze toch wel geheim.
Ja, dat zou misschien kunnen MITS jij die opties niet uit zet... Alleen whatsapp staat los van 'facebook' zelf.. Mensen kennen veel van de opties niet, en hebben nooit de voorwaarden eens doorgelezen.. Ik zou zeggen, kijk eens door de settings heen, vooral bij 'ads', en zet zoveel mogelijk uit..
Wordt er onderhand wel beetje moe van, je weet tegenwoordig zodra je aan internet begint dat er informatie van je op komt, dus deel geen gevoelige informatie.
Nu is het eindelijk bekend dat facebook deze voorwaarden heeft (wat dus schijnbaar al de voorwaarden waren, echter dan iets minder toegelicht) en vervolgens plaatst de halve wereld een berichtje met daarin dat ze geen toestemming geven hiervoor en dat het een schande is etc.

Zit het je niet lekker? Ga er gewoon van af, zoek eventueel een ander sociaal netwerk en hou er over op. Facebook kan ook niet blijven draaien zonder inkomsten, die moeten op een bepaalde manier opgehaald worden en dan is dit voor veel mensen een betere zaak dan maandelijks een bedrag rekenen.

[Reactie gewijzigd door Expendable op 30 december 2014 16:01]

Facebook kan ook niet blijven draaien zonder inkomsten, die moeten op een bepaalde manier opgehaald worden en dan is dit voor veel mensen een betere zaak dan maandelijks een bedrag rekenen.
Ze verdienen met de huidige voorwaarden ook al (genoeg) geld dus dat is geen excuses. Het gaat er natuurlijk om meer geld te verdienen, waarschijnlijk omdat de rek er uit raakt in nieuwe gebruikers...
Wat zijn dan precies de verschillen tussen de huidige voorwaarden en de nieuwe? Heb me er niet heel erg in verdiept maar voor zover ik begreep waren de nieuwe voorwaarden een soort van toelichting/uitgebreide uitleg op de huidige?
Dat is het punt, voor zover ik het weet, zijn er geen nieuwe voorwaarden.
Tenzij, je na de nieuwe voorwaarden de opt-out niet meer kunt toepassen.

Deze instellingen/reclame uitingen, worden al enkele jaren door FB gebruikt.
Helemaal eens met jou verhaal. Privacy is gewoon ver te zoeken. Altijd afgeven op Amerikaanse bedrijven maar kijk eens in je eigen land hoe verschrikkelijk slecht er om gegaan wordt met je privacy. Ik blijf in elk geval bij Facebook ik zou namelijk niet weten hoe ik dan met iedereen nog in contact zou kunnen komen. Gewoon erg veel mensen die je misschien hooguit 1x in het jaar spreekt of nodig hebt. Ook mis je enorm veel evenementen. Geloof er ook weinig van dat iedereen wegloopt vooral de jeugd want dat beeld heb ik totaal niet en werk op het voortgezet onderwijs met zo'n 3600 leerlingen en daar staat Facebook nog steeds in de top 3 samen met natuurlijk Twitter en Instagram.

[Reactie gewijzigd door arjentjuh op 30 december 2014 16:08]

"Wordt er onderhand wel beetje moe van, je weet tegenwoordig zodra je aan internet begint dat er informatie van je op komt, dus deel geen gevoelige informatie. "

Een heel erg groot misverstand bij gebruikers is dat ze denken dat Facebook alleen informatie heeft die ze expliciet zelf gedeeld hebben. Dat is niet zo. Facebook verzameld vanalles wat jij helemaal niet gedeeld hebt. Zo heeft het inzicht in je complete web geschiedenis wanneer je sites bezoekt met een like knop, of je die knop nu indrukt of niet.
Automatisch akkoord gaan, is dat uberhaupt in lijn met de Nederlandse wetgeving? Volgens mij mag je als bedrijf niet zo maar mensen impliciet akkoord laten gaan met voorwaarden, maar moet je daar expliciet toestemming voor vragen. Ik zou sowieso allang bij die tent zijn weggelopen. Iedere dienst van hun mag gewoon jou content aan Jan en alleman door verkopen. Leuk als je jou hoofd ineens op een groot billboard ziet staan met de kop last van een kater?

Hoe zit het trouwens met de privacy van andere mensen op die foto's? De persoon die ze maakt en/of upload heeft namelijk geen toestemming om die door te verkopen (wat je eigenlijk doet als je ze upload naar Facebook). Ook als mensen jou taggen terwijl je helemaal geen Facebook account hebt ben ik het niet mee eens.
Automatisch akkoord gaan met voorwaarden die je niet kent, is altijd onverstandig, dat is net zo iets als je handtekening zetten onder een document, zonder het document eerst goed te hebben gelezen. Tegen zo'n handeling kan de wetgever je niet beschermen, Veel internetters lezen de gebruiksvoorwaarden niet, terwijl de mogelijkheid wel aanwezig is om dat te kunnen doen, maar vele internetters doen dat niet, omdat de lijst gebruiksvoorwaarden nogal uitgebreid zou zijn, maar klikken meteen op akkoord, zonder echt goed te weten, waarmee ze mee akkoord gaan.
Daarom ben ik van mening dat daar ook maar eens naar gekeken moet worden.

De gebruiksvoorwaarden worden volgens mij bewust zo extreem lang en ingewikkeld gemaakt dat geen enkel persoon ze ook maar gaat lezen.

Gevolg: een hoop mensen die zich onbewust aanmelden voor allerlei zaken waar ze later spijt van hebben.

Dat kan je onder de noemer gooien dat het dom is van die mensen, maar aan de andere kant...... waar leg je de grens van de voorwaarden? Stel dat de voorwaarden 200 pagina's lang zijn. Ga jij ze dan nog allemaal doorlezen?
Nee, dan weiger ik die diensten.
Tegen zo'n handeling kan de wetgever je niet beschermen
Nou het moet wel redelijk en billijk zijn. Ze kunnen dus niet in artikel 139 subparagraaf 74 sectie e) je huis of je eerst geborene of een deel van je inkomen claimen. Dat houdt bij de rechter geen stand. Maar claimen dat ze kunnen doen wat ze willen met de data die ze over jou verzamelen, dat is een heel ander verhaal.
Automatisch akkoord gaan, is dat uberhaupt in lijn met de Nederlandse wetgeving?
Ja hoor dat mag. Als het ten nadele van je is geeft het je het recht om de overeenkomst te beëindigen.

[Reactie gewijzigd door TranQuilNL op 30 december 2014 16:08]

Ik hoor al weken dat er eigenlijk niets verandert, maar dat de nieuwe voorwaarden enkel 'duidelijker' zijn. Waarom dan uitstellen?
^dit. Meer info lees je hier.
De nieuwe Facebookvoorwaarden zijn eigenlijk helemaal niet zo nieuw. De aanpassingen die gedaan zijn, zijn miniem. Facebook heeft bijvoorbeeld een ‘Privacy Basics‘-beleid gemaakt, dat het makkelijker zou moeten maken om je privacy-instellingen te veranderen. Deze informatie stond eerst in de gewone voorwaarden. Veel meer dan de informatie uit de voorwaarden te halen en in een apart document zetten, heeft het bedrijf dus niet gedaan.

Daarnaast is Facebook één en ander iets specifieker gaan uitleggen en benoemen. Ook dat zijn geen nieuwe regels. Ze zijn hooguit iets opener geworden.
Wellicht omdat men doorheeft dat er wat rumoer begint te ontstaan onder de gebruikers en dat veel mensen het begin van het nieuwe jaar aangrijpen om dan ook maar hun account op te zeggen. Echt zo'n mijlpaalmomentje...

Als je dat af kunt zwakken door de voorwaarden een maandje later in te voeren, lijkt me dat een duidelijke keuze.

Ben nog in dubio wat ik er mee doe. Het is tegenwoordig al één grote reclamezuil met weinig boeiende berichten. Aan de andere kant zitten er wel wat contacten tussen die ik anders nooit spreek, da's ook wat waard. What to do...
Simpel. Probeer een maand zonder en kijk of je het echt nodig hebt en wat je echt mist. Je zal vanzelf voor die enkele personen wel een andere manier vinden.
Vanwege bepaalde groepen die veel belangrijke informatie delen via facebook heb ik er (helaas) uiteindelijk voor gekozen om toch niet te verwijderen, maar je kan zelf al veel doen om jezelf meer rust in je hoofd te geven en facebook minder ademruimte te geven wat betreft de beschikbaarheid van je gegevens:

- Alle pagina's unliken
- "About" leegmaken
- Iedereen unfollowen, Duurt even, maar samen met de vorige optie heb je al snel een lege timeline. (menu>news feed preferences>people)
- Backup maken van alle foto's, en daarna alles verwijderen of untaggen.
- Jezelf overal untaggen en 'review tags' aanzetten.
- Overige posts van je timeline verwijderen.
- Privacyopties op zijn hoogst zetten. (https://www.facebook.com/settings?tab=ads; https://www.facebook.com/settings?tab=applications; etc.)

Er is voor mij geen reden om persoonlijke info, talloze foto's en likes beschikbaar te hebben voor 400+ mensen. Als ze info willen hebben of vakantiekiekjes van mij willen zien komen ze maar eens langs. De enige reden dat facebook nog waarde heeft is als communicatiemiddel en handige manier om bestanden te delen.

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 31 december 2014 13:55]

Precies, dat heb ik nu dus ook gedaan. Geen likes, geen foto's, geen video's en tags reviewen. Een profielfoto en friends... dat is het wel zo'n beetje. Timeline kan inderdaad ook nog leeg, da's toch oude meuk.

Maar als ik vervolgens ook niemand meer volg... wat is dan de waarde nog? Dan heb je een profiel waar nooit iets op verschijnt, nou hoezee. Dan maar meteen helemaal overboord.
Je kan er voor kiezen om een beperkt aantal mensen te volgen, maar het gros is meestal toch gewoon tijdsverdrijf. (er is overigens veel beter tijdsverdrijf) De mensen die ik echt zou willen volgen spreek ik toch al regelmatig, dus ben al up to date,

Ik gebruik het zelf alleen nog maar voor div. groepen rondom mijn studie, het blijft daar een belangrijk middel voor publieke communicatie.

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 31 december 2014 14:36]

Ja er staat in de algemene voorwaarde inderdaad dat facebook onze geposte berichten en foto's mag verkopen/delen met derde partijen, maar volgens mij kan je in je instellingen nu ook al aangeven hoe het zit met je privacy, je kan alleen niet alles aanpassen.

Facebook = Social Media = Internet = World Wide

kortom, alles wat je plaatst kan terug gevonden worden of zelfs misbruikt worden.
Volgens mij gebruiken ze je foto's e.d. sowieso alleen binnen de privacyinstellingen die nu zijn ingesteld toch? Dus in feite verandert er vrij weinig volgens mij, toch?

Een hoop van waar mensen nu over klagen mogen ook binnen de huidige voorwaarden al geloof ik. Denk bijv. aan dat iemand bij een festival is en dat festival als locatie tagt. Dan zou dat festival ervoor kunnen zorgen dat posts over het festival prominenter bij vrienden van deze persoon in de timeline komen. Volgens mij gaan ze nu zulke dingen doen... Ik zie het grote probleem daarbij niet.
kortom, alles wat je plaatst kan terug gevonden worden of zelfs misbruikt worden.
Klopt alleen kan het straks legaal gebruikt worden en is het geen misbruik :) Dat is precies het punt, als FB jouw gegevens nu verkoopt is het misbruik, doen ze dat in februari is het gebruik...
Vind de term "Privacy" niet passen binnen Facebook. Werkelijk alles wat je eigenlijk op Facebook ze: interesses, foto's van kerst, berichten en gedeelde links worden gewoon verkocht.
Ik vind dat zo ontzettend jammer van Facebook. Ik zelf gebruik Facebook om contact te houden met oude vrienden maar ik ga zeer spoedig opzoek naar wat anders.
Hopelijk wordt https://ello.co/ een succes.

Dit is hun mening: http://ello.co/manifesto
jaja leuk zo'n manifest maar wanneer de club 500 miljoen gebruikers heeft wat dan? Dan gaat reclame en data mining toch weer een rol spelen om big $ te verdienen.
Ha, dan klik je op I Agree onder die manifesto en dan vragen ze je hun tekst te delen via, jawel!, facebook!
Het zou tijd worden dat mensen zich eens wat meer verdiepen in de privacy wetgeving van onze eigen overheid. Bij Facebook kan ik er zelf tenminste nog voor kiezen wat ik er op zet en wat niet......
Als Facebook alleen zou bijhouden wat jij zelf op Facebook zet, zou je gelijk hebben.

Echter, ze houden ook bij wat anderen over jou schrijven, en wat anderen aan jou schrijven. En daar heb je een stuk minder over te kiezen.

Daarnaast houden ze bij welke websites je bezoekt, aan de hand van het bekende 'duimpje' dat op allerlei websites te zien is; ook daar halen ze heel veel informatie uit, die aan jouw profiel wordt gekoppeld (en als je geen Facebook profiel hebt, dan maken ze wel een anoniem profiel op basis van je IP-adres zodat de data in ieder geval niet verloren gaat). Ook hier kun je vrij weinig kiezen, al kun je dit gedrag wel blokkeren met een browser extensie zoals Facebook Blocker op Firefox.

En zo zijn er nog wel een paar meer manieren waarop Facebook je profiel vult met data.
Dan vraag ik me af waar het bedrijf gevestigd is? Zal vast en zeker Amerika niet zijn....
Want alles uit Amerika wordt gerund door de overheid zeker?

Prima als jij met zo'n tunnelvisie leeft, ik blijf het gewoon gebruiken, ookal is het team uit Amerika. Sinds Disconnect zijn mijn tracking cookies drastische naar beneden gegaan in zoekresultaten van Spybot S&D.

Er zijn ook diverse sites waar het volg gedrag te zien of, probeer het eens met en zonder Disconnect or equal zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 1 januari 2015 16:28]

Helemaal eens dat Facebook niet de juiste partij is waar we deze informatie allemaal maar zo klakkeloos aan toe moeten vertrouwen. Maar onze eigen invloed is hierop wel veel groter.

Facebook is echter wel een commerciële partij en de risico's zijn daardoor niet enorm (natuurlijk zeker aanwezig) Ze zullen data dus altijd in eerste plaats gebruiken om geld mee te verdienen.

Onze Ivo heeft deze data blijkbaar echter voor heel andere, onduidelijkere, reden nodig
Hèhè, eindelijk iemand die dit ook inziet. Facebook is niet het probleem; google weet nog veel meer van mij en veel gevoeligere informatie, of de belastingdienst, of mijn bank, zorgverzekeraar, werkgever, etc.
Deze discussie valt echt onder de categorie: Druk maken over iets kleins maar het grote probleem niet zien.
De meeste vinden het privacy gebeuren niet zo erg. Maar dat foto's ongevraagd gebruikt mogen worden vinden ze wel erg.
Als mensen zich eerst druk gaan maken om facebook hebben ze in ieder geval de eerste stap al gezet. Dan komen grotere vissen zoals de overheid daarna wel. Als je net leert programmeren schrijf je ook eerst een hello world, geen operating system.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True