Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Blender 2.83

Blender logo (75 pix) Versie 2.83 van het opensource- en crossplatform-3d-programma Blender is uitgekomen, de eerste long term support uitgave van de organisatie. Deze applicatie is bedoeld voor 3d-modelling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kan op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de korte opensource-animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel, Tears of Steel en Cosmos Laundromat gemaakt. Uitgebreide informatie over de verbeteringen die in deze uitgave zijn aangebracht kunnen op deze pagina worden gevonden en dit zijn de release notes:

Blender 2.83 Released

Meet the first ever Blender long-term support release. With over 1250 bugfixes, and further critical fixes due throughout the next two years as part of the Long Term Support program, Blender 2.83 LTS provides the performance and stability needed for major projects. New features include VR support, OpenVDB import, OptiX viewport denoising and a powerful new physics-enabled Cloth Brush.

Versienummer 2.83
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows 8, Windows 10
Website Blender
Download https://www.blender.org/download/
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

04-06-2020 • 18:15

41 Linkedin

Bron: Blender

Update-historie

Meer historie

Reacties (41)

Wijzig sortering
Dit is mijn eerste Blender project na ongeveer 250+uur tutorials:
https://www.youtube.com/watch?v=K9Q0ukQOVlw

Mooi stukjes software om je fantasie in los te laten.
Mocht je blender willen leren dan is de "Donut serie" van Andrew Price zeker een aanrader:
https://www.youtube.com/user/AndrewPPrice

Daarnaast zijn er ontelbaar veel add-ons voor blender die dingen behoorlijk vereenvoudigen.
Ik heb veel tijd gestopt in het maken van gras/planten en bomen terwijl daar gewoon add-ons voor zijn waarmee je letterlijk binnen twee klikken alles voor elkaar hebt.

Check bijvoorbeeld Graswald:
https://www.blendermarket.com/products/graswald
Of in blender de "Add Curve: Sapling Tree Gen" add-on.

En op discord zijn er altijd mensen die bereid zijn om te helpen:
https://discord.gg/blender

See you in Blender!
Wel een beetje lame dat er dan 25 jaar aan deze 3d editor/animator/simulator/renderer/compositor/material editor is gewerkt, helemaal vrij (gratis), en dat iemand dan zijn gras plugin voor honderd dollar verkoopt.
Beter duur dan niet te koop. En als iemand een film of videoclip of reclamespotje wil maken dat niet pro des hoeft, zullen die niet gaan miepen over $100 als dat een beter resultaat oplevert of uren werk scheelt.
Wil jij niet betaald worden voor je werk dan?

Het development van Blender zelf wordt namelijk ook gewoon gefund, die werken ook niet gratis.
@Burning @Tetraquark Het is dan ook niet ontzettend lame, maar het is wel een beetje lame.

Ik bedoel, bij Facebook werken ze ook niet gratis. Bij Mozilla werken ze niet gratis. Bij Canonical niet. Linux Foundation niet. Bij Google ook niet. Bij Ardour niet. Toch zijn de complete ecosystemen gratis te gebruiken.

Als je net SideFX Houdini 18 hebt gekocht voor je beginnende studio, dan weet je dat je vroeger of later ook gaat betalen voor bijvoorbeeld een CityEngine plugin. Blender daarentegen staat bekend als dat gratis 3d pakket die kan concurreren met dure software. Beetje lame als iemand dan geld vraagt voor een plugin. Niet echt in de geest van de doelstelling waarmee de Blender Foundation in 2002 is opgericht: "To promote free access to 3D technology".
Toch zijn de complete ecosystemen gratis te gebruiken.
je redenering is een beetje te vergelijken met (gratis)Android en dan klagen over (SOMMIGE)apps in de appstore die $99 kosten 8)7
niks lame aan
Een Android app voor 99 dollar verkopen is ook lame. Maar belangrijker, het ontstaan van Android is niet begonnen met een grote crowdfund actie onder het motto "To promote free access to Android apps".

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 5 juni 2020 02:52]

Blender is ook niet begonnen met de crowfund waar je aan denkt. De rechten zijn een keer teruggekocht nadat Blender (nou ja, vooral Ton Roosendaal dus toen nog) met een inversteerder/commerciele club in zee was gegaan. Dat ging mis en toen kon Blender ook niet verder. Toen hebben ze een crowdfunding (weet niet eens of het toen al zo genoemd werd, zo lang is het al geleden) opgezet om de ton op tafel te krijgen, die de rechthebbenden er voor vroegen.

Maar toen was het al een populair programma. Er was al een gedrukte manual bijvoorbeeld. Ik heb hem nog gewerktekend als DTP-er, vandaar dat ik het weet. Ik gebruik Blender zelf niet.
helemaal vrij (gratis), en dat iemand dan zijn gras plugin voor honderd dollar verkoopt
OpenSource-> free as in FREEdom
Tijd is niet te koop. Iedereen krijgt 24 uur per dag en daar moet je het mee doen.
Mee eens. Heb ook een mooie plugin/script gezien voor Ruimtestation modules, maar daar zaten voorwaarden aan vast voor bepaalt gebruik, en moest je voor betalen..

Maar Plug-ins zijn dan ook optioneel, en de aanbieders hebben geen garantie dat soortgelijke functies nooit door anderen worden aangeboden of zelfs in het hoofdpakket worden opgenomen.

Je mag overigens hopen dat programmeurs die professionele plugins ontwikkelen ook helpen met bug fixes aan Blender zelf. Iets wat bij betaalde Adobe plugins niet zal kunnen.
In 2006 heb ik een gratis e-book over Blender geschreven met de naam BlenderCourse, wellicht bij jullie bekend. Inmiddels heeft Blender zo veel verbeterd. Met name de interface herken je bijna niet meer terug. Het is mooi om de groei in al die jaren te zien. Met deze verbeteringen wordt Blender ook steeds toegankelijker voor nieuwe gebruikers.

Helaas klopt van mijn e-book weinig meer omdat alles zo veranderd is. Regelmatig krijg ik de vraag of het boek nog bijgewerkt gaat worden. Daarom ben ik een videoserie in het Nederlands begonnen die het boek gaat vervangen. Voor wie geïnteresseerd is, de eerste 10 video's staan op: https://blender-lessen.nl/ Elke week komt er weer een nieuwe bij.
Prachtig!
Ik heb me alvast geabonneerd.

Als autocad en solid edge tekenaar heb ik al een paar keer blender geopend, maar nooit echt de moeite gedaan om verder te gaan. Met jouw videos geraak ik hopelijk wat verder.
Leuk! Er staat ook een serie over Fusion 360 op de planning, maar nog geen idee wanneer ik die ga opnemen. Voorlopig heb ik een dagtaak aan het uitdenken, opnemen en monteren van de Blender serie ;)
Die site ziet er geweldig uit! Ik ga de lessen volgen, top!!
Thanks! Misschien had je het al door, de graphics van de website zijn in Blender gemaakt en de intro en outtro van de lessen ook :)
De stichting achter Blender is een Nederlandse, met Ton Roosendaal aan het hoofd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ton_Roosendaal

Voor Tweakers misschien een idee om een Polderpioniers video aan deze man de besteden!

Zolang er die nog niet is, hier een Engelstalig interview met de man van Andrew Price:

https://youtu.be/qJEWOTZnFeg

[Reactie gewijzigd door bartvdn op 5 juni 2020 09:58]

Misschien ook noemenswaardig; er staan ook een aantal films op Netflix die met Blender gemaakt zijn zoals Hardcore Henry en Next Gen.
Al met al een zeer krachtig en veelzijdig programma voor 3D modellering en animatie.
Off-topic:
Ik moet eerlijk zijn dat ik als leek best moeite heb met begrijpen wat blender precies is. Objecten maken vóór games interesseert me niet, maar ik gebruik veel fusion360 voor m’n 3D prints. Ook vind ik after effects leuk om af en toe op te pakken. Ooit wil ik me gaan verdiepen in 3D objecten maken en importeren in after effects. Is blender nu de tool die alle bovenste punten kan?
Blender is ontzettend veelzijdig, de dingen die Blender niet kan qua integratie met andere software liggen meestal niet aan Blender.
Blender kan exporteren naar vele formaten, en er wordt ook door het Blender team gelet op 3D printing. Zo te zien werkt het prima met Fusion 360.
V.w.b. After Effects; Blender heeft een add-on om te exporteren naar .jsx formaat.
Yup. Blender wordt gebruikt om zowel 3d modellen, animaties als renders te maken.

Maar je kan het ook prima gebruiken voor alleen de modellen!
3D printen kan in principe wel met Blender, maar een CAD tool als Fusion360 is toch wat meer gespecialiseerd voor product ontwerpen.
CAD modelleren en mechanismes maken is niet waar Blender voor gemaakt is. In CAD is een cirkel een cirkel, in een 3D modeller zoals Blender word een cirkel benaderd door een mesh, wat nooit perfect is.
Fusion 360 is meer voor functionele 'hoekige' objecten, Blenders 3D modellerings gedeelte is meer gericht op mooie dingen maken waar maten minder een rol spelen.
Blender is niet een vervanger voor After Effects.

edit: het kan in principe wel doen wat AE kan, maar is veel ingewikkelder.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 4 juni 2020 19:13]

Sorry, bedoelde meer cinema4d/3dsmax/etc. After Effects is idd wat anders en niet te vergelijken hiermee.
Blender is in ieder geval een stuk goedkoper, en men zegt dat de interface wel consistent is maar een andere benadering heeft dan andere pakketten, maar als je het eenmaal doorhebt er snel mee kan worden gewerkt; alles kan met keyboard shortcuts. (ik ben niet bekend met andere pakketten en gebruik Blender niet intensief genoeg om er over te oordelen).
wbt AE: Blender gebruikt shader-nodes waarmee zeer geavanceerde effecten mogelijk zijn maar is niet zo geschikt voor AE-achtige zaken omdat het niet timeline-based is.
Over blender vs Fusion.
Blender is meer voor creative dingen. Een boom modeleren of een character of een andere meer natuurlijke vorm? Prima tool.

Fusion is meer voor engineering dingen. Een functioneel ding met diameter 500mm. Dan moet je echt bij Fusion zijn.

Dus of het nuttig is voor je hangt een beetje af van wat je doet.

Wat betreft het maken van 3d modellen voor After Effects, ja daar is blender wel een prima geschikte tool voor.
Ik vond dit filmpje nog wel interessant wat je eenvoudig met Blender kan als je bestaande prints wat wil styleren: https://www.youtube.com/watch?v=wzcNH5pvd7Y . Voor de rest, als je vooral 3D ontwerpt voor printen zou ik lekker bij Fusion360 blijven.
Sinds kort Blender ontdekt, en moet zeggen dat de software enorm gegroeid is afgelopen jaren. Vooral de render engine, maar ook zaken zoals de fluid simulator werkt erg goed.

Als oud 3dsmax gebruiker heb ik het wel eens eerder geprobeerd maar was niet onder de indruk. Maar het is nu enorm verbeterd en nog gratis ook. Denk er over om het te gaan “leren”, zal best lastig zijn omdat ik gewend ben aan 3Dsmax.
Sinds 2.8 is blender toegankelijker geworden om over te stappen :) de mousebuttons zijn normaler (vroeger was het rechts klik om te selecteren, links klik context menu), minder afhankelijk van enkel shortcuts kennen en je kan de keymap instellen naar "industry standard".

Ik was vroeger ook 3Dmax gebruiker (student) en heb sinds enkele jaren niet meer in 3D programma's te werken Blender weer opgepikt uit interesse. Dit was toen nog 2.7x en was toen een stuk moeilijker om van over te schakelen :p
Ja ik heb ook al jaren geen 3D software aangeraakt maar Blender heeft mijn interesse weer opgewekt. Denk er zelfs over om mijn 8700k maar te gaan verkopen en een 3900x te halen, alleen voor Blender.
Een RTX kaart kan ik ook aanraden met de laatste blender versie voor zijn AI denoising en algemeen snelle performance.

Je kan hier zien hoe elke cpu en gpu presteert in blender:
https://opendata.blender.org/
Ok maar had gelezen dat GPU niet alles kan renderen wat CPU wel kan. Moet me daar nog even in verdiepen.
Het gaat de goede kant op met Blender. Sommige features zijn op het moment nog speelgoed, maar ze zijn hard op weg om dé tool te worden voor de hele 3D pipeline. Iets waar je anders 3 programma's voor nodig hebt kan allemaal in Blender.
Volgens mij komt de intro scene van die video uit iets wat Ian Hubert gemaakt heeft.
Ian Hubert maakt altijd geweldige 1 minuut durende tutorials voor blender, echt een verademing vergeleken met de 30 minuten durende videos.. Leuk om eens ff te zien wat allemaal kan (of om het zelf te doen mits je enige ervaring hebt.

[Reactie gewijzigd door Burning op 4 juni 2020 19:49]

Geweldige tip, fun to watch !
Als je die Lazy Tutorials van Ian Hubert allemaal gezien hebt, mag je de laatste Captain Disillusion video niet missen.

https://m.youtube.com/watch?v=voC0CcwDNUM&t=88s

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True