Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Inkscape 0.92.5 / 1.0 RC

Inkscape logo (75 pix) Versie 0.92.5 van Inkscape is uitgebracht. Dit opensource- en cross-platformprogramma is bedoeld voor het bewerken van vectorafbeeldingen. Het vertoont overeenkomsten met programma's als Adobe Illustrator, Corel Draw, Freehand en Xara X, maar het grote verschil is dat Inkscape met Scalable Vector Graphics werkt, een door het W3C ontwikkelde open standaard. De implementatie van SVG is overigens incompleet. Verder is versie 1.0, die al ruim een jaar in ontwikkeling is, aanbeland bij de eerste release candidate. De release notes voor beide uitgaven kunnen hieronder worden gevonden.

Inkscape 0.92.5 released and Testers needed for Inkscape 1.0 Release Candidate
Inkscape 0.92.5

While we are working to release Inkscape 1.0 in the very near future, we have addressed some bugs in the stable 0.92 series. Most notably, an issue for Windows 10 users that prevented Inkscape from discovering fonts that have not been installed system-wide has now been fixed. Inkscape extensions written in Python will now also run with Python 3, while compatibility with the (deprecated) Python 2 is maintained.

Read all about the changes in the latest stable Inkscape version and download it from our website.

Call for Testing the 1.0 Release Candidate

Inkscape 1.0 will mark a major milestone for the project. This upcoming release is loaded with features and polish! You can find a draft of the release notes that lists all the goodies in our Wiki.

For macOS, the 1.0 will feature the easiest installation and best macOS integration that Inkscape has ever offered. There are, however, unique issues that will require additional testing and improvement for our Apple fans.

Please get involved by downloading and testing the Release Candidate for Linux, Windows and macOS.

Report Bugs

If you run into any bugs, especially with the Release Candidate, please help us by reporting them promptly, so we can try to fix them before we release the final 1.0 version.

Versienummer 0.92.5 / 1.0 RC
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows 8, Windows 10
Website Inkscape
Download https://inkscape.org/release/inkscape-0.92.5/
Bestandsgrootte 82,40MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

13-04-2020 • 19:49

13 Linkedin

Bron: Inkscape

Reacties (13)

Wijzig sortering
Onze leerlingen vinden Inkscape gedeeltelijk een beroerd programma.

In Inkscape moet je het volgende niet willen doen: lijnentekening maken en vervolgens delen van lijnen uit willen gummen. Dan gaat Inkscape heel moeilijk doen omdat het geen bitmap editor maar een vector editor is.

E.e.a. zou nog makkelijk oplosbaar zijn met lagen ware het niet dat Inkscape een rottige interface heeft voor het werken in lagen. De optie om met lagen te werken zit er wel in maar is niet zo mooi uitgewerkt als in Krita of GIMP.

Leerlingen die vrij willen tekenen en gummen verwijs ik liever door naar Krita.

Waar ik Inkscape vooral goed voor vind is de functie Bitmap Overtrekken. Met Bitmap Overtrekken kun je een bitmap klonen naar een vector tekening met een rand en een vulling, wat essentieel is voor het werken met lasersnijders en snijplotters.

Daarom leer ik leerlingen aan hun workflow te starten met Krita of GIMP (of Paint.Net), te exporteren naar .PNG en dan die PNG in Inkscape te importeren. Vervolgens laat ik hen in Inkscape opslaan als SVG en d.m.v. Bitmap Overtrekken converteren naar vector image. Dat klinkt wat omslachtig, maar dat komt omdat Krita niet kan opslaan in SVG.

Bovendien werkt bovenstaande workflow weliswaar omslachtig, maar altijd vlekkeloos, wat nogal essentieel is als je absolute beginners over een drempel heen wilt helpen.
E.e.a. zou nog makkelijk oplosbaar zijn met lagen ware het niet dat Inkscape een rottige interface heeft voor het werken in lagen. De optie om met lagen te werken zit er wel in maar is niet zo mooi uitgewerkt als in Krita of GIMP.
Omdat Inkscape, zoals je zelf ook al zegt, een vector editor is. Dat is een heel andere sport dan bitmap editors. Als je vrij wilt tekenen wil je dat, als ik bij ons O&O en Techniek lessen bekijk, bitmap doen. Als iets in SVG moet inderdaad wat je al aangeeft: opslaan in GIMP/Photoshop naar png, importeren in Inkscape en bitmap overtrekken naar nieuwe SVG, tussenbestand weggooien.

Punt van het verhaal: het juiste gereedschap voor de klus is het halve werk ;-)
Ja, maar zo denken leerlingen niet. Die denken vaak helemaal niet na, ze rommelen maar wat aan:

"Oh kijk, een tekenprogramma! Leuk, ik ga er meteen mee aan de slag!"

Leerlingen denken niet in termen als vector en bitmap, net zoals ze niet in versienummers denken.

Ik heb een leerling weleens gevraagd: "welke versie van Office gebruik je thuis?"
Leerling: "euh, ehm, kweenie... Office Vista?"

Dat is het niveau bij ons. En dan heb ik het over gymnasium leerlingen.
Het is ook maar een VO school hè, geen grafische opleiding.

En ze zijn super ongeduldig, dus ook al zijn ze erg slim, ze werken vaak toch nog in de trant van eerst doen en dan pas nadenken.

Laat staan dat die leerlingen van ons na gaan denken over vector of bitmap en daarop hun keuze baseren voordat ze gaan werken met teken applicatie X of Y.
Ja, maar zo denken leerlingen niet. Die denken vaak helemaal niet na, ze rommelen maar wat aan:

"Oh kijk, een tekenprogramma! Leuk, ik ga er meteen mee aan de slag!"

Leerlingen denken niet in termen als vector en bitmap, net zoals ze niet in versienummers denken.
Dat heet puppygedrag (tenminste, bij ons in de wandelgangen). Dat heb je er, meestal, na het 1e jaar eruit hoor. Eest denken voor je wat doet is een skill die ze bij ons namelijk aangeleerd krijgen bij O&O en de technische aangelegde vakken, onder het motto "measure twice, cut once".
Ik heb een leerling weleens gevraagd: "welke versie van Office gebruik je thuis?"
Leerling: "euh, ehm, kweenie... Office Vista?"
En ik heb leerlingen gehad die me precies wisten te vertellen welke software versie het om ging. Een proef met N=1 als groep heeft weinig nut, net als het verbinden van conclusies aan zo iets ;-)
Het is ook maar een VO school hè, geen grafische opleiding.
Same here, al werk ik op een school waar we alles doen van VMBO tot en met VWO. Op elk leshuis heb je zo je uitdagingen, en dat maakt het leuk
En ze zijn super ongeduldig, dus ook al zijn ze erg slim, ze werken vaak toch nog in de trant van eerst doen en dan pas nadenken.

Laat staan dat die leerlingen van ons na gaan denken over vector of bitmap en daarop hun keuze baseren voordat ze gaan werken met teken applicatie X of Y.
Ook geduld kun je ze bijbrengen. Daarna, om terug te komen op mijn 1e punt, komt de keuze en de gedachte van het juiste gereedschap voor de klus.
Maar hoe leer ik leerlingen geduld bij te brengen? Zijn er cursussen voor dat soort coaching of is dat gewoon in de praktijk leren met vallen en opstaan leerlingen te begeleiden?
Praktijk is de beste leermeester, is mijn ervaring. In mijn omgeving laten we ze meestal eerst een week hun gang gaan, notities makend. Daarna houd je ze een spiegel voor, vertel je ze dat het anders kan (met voorbeelden) en stel je de vraag: probeer het eens.

Dat werkt verrassend goed.
Dat hoef je niet lang meer aan te raden... in de draf release notes lees ik dat ze o.a. een gum en een pencil hebben geïntroduceerd. ;)
Zet ze een keer aan Illustrator dan....
De implementatie van SVG is overigens incompleet.
Wat mist er precies? Ik merk dat de ondersteuning voor SVG verschilt per browser/programma en dus vaak wat problemen geeft, maar Inkscape werkt voor mij verder prima.
Ik denk dat wat men hier probeert te zeggen is dat zowel SVG 1.1 als SVG 2 nooit uit de recommendation-status zijn gekomen. Daarmee zou je kunnen zeggen dat de standaard niet af/compleet is.

SVG 1.1 is wel al sinds 2011 en SVG 2 sinds 2018 "stabiel in recommendation". :)
Zoiets dacht ik al inderdaad. Maar dat heeft toch niks met Inkscape te maken? Als die een incomplete standaard implementeren kan je niet zeggen dat de implementatie niet compleet is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True