Software-update: Apache OpenOffice 4.1.2

OpenOffice logo (75 pix) De final release van versie 4.1.2 van OpenOffice is uitgekomen. Dit opensource-officepakket is in 1984 begonnen als StarOffice. In 1999 is het in handen van Sun Microsystems gekomen en vervolgens is het in 2010 bij Oracle terechtgekomen. Nadat een aantal ontwikkelaars uit onvrede over hoe Oracle dit project aanstuurde naar LibreOffice is overgestapt, is uiteindelijk de broncode aan de Apache Software Foundation gedoneerd. OpenOffice wordt geleverd met een tekstverwerker (Writer), een spreadsheetprogramma (Calc), een presentatieprogramma (Impress), een tekenprogramma (Draw), een databaseprogramma (Base) en een programma om wetenschappelijke notaties te maken (Formula). De release notes voor versie 4.1.2 zien er als volgt uit:

Improvements/Enhancements
  • Several distinct enhancements were applied to the WebDAV management and file locking: OpenOffice is now able to properly interact with Microsoft Sharepoint, enabling a more productive usage in corporate-level environments. These enhancements were funded, and contributed upstream, by the Emilia-Romagna regional administration (Italy), where OpenOffice was adopted a few years ago.
  • The PDF export dialog was redesigned for better usability on small laptop screens.
  • Underlying libraries for the solver and digital signing functionality have been updated, for better performance and increased security.
  • OpenOffice 4.1.2 fixes security vulnerabilities. See the security announcements page for more information.
Removed/Retired Features

Support for the ancient .hwp file format was retired. This was a rarely used format created with versions of the program named "Hangul Word Processor" prior to 1997; therefore impact on users is expected to be minimal. The few users who have files in the .hwp format should convert them to ODF using Apache OpenOffice 4.1.1 before upgrading.

Bug Fixes
  • 125326 - SVG] Missing type attribute of style element does not get default value
  • 107619 - Bug in Find & replace with regular expression
  • 125991 - Fatal Error "index out of bounds" on Gtk
  • 126480 - Update meta data for OpenOffice 4.1.2
  • 118923 - Build of OS/2 tree
  • 125501 - Spellcheck does not work, category B modules are missing (OS/2)
  • 125592 - 4.1.1 RC3 (os/2) can't open encrypted file, NSS modules are missing
  • 126586 - automation deadlock: osl_closeSocket() doesn't wake up thread stuck in accept()
  • 125613 - Insert Picture from file do not work
  • 126447 - When using LanguageTools, toggling the checkbox "check grammar" in the spell checker removes content
  • 125897 - Color palette has 'Blue 1' as the same color as 'Sky Blue 1'
  • 63015 - DF-Export and Type1-Fonts: Error exporting umlaut
  • 105098 - [Mac] inserting files (e. g. images) into a document by drag & drop isn't possible
  • 121492 - Base can not filter by dates
  • 122712 - PDF Export dialog too tall for some monitor screens
  • 124158 - Update CoinMP
  • 125194 - Cannot work with shared documents on Sharepoint webdav
  • 125519 - CRASH when step through document from page to page
  • 126281 - Remove HWP (Hangul Word Processor) filter
  • 126305 - WebDAV lock on 4.1.1 does not work
  • 126582 - When trying to access a read/only share on Sharepoint an error is shown
  • 126120 - [IT] Wrong translation for "Record changes" (record di dati)
  • 126572 - Update OpenSSL to 0.9.8zg
  • 117989 - Basic functions Day(), Hour(), Minute(), and Second() return wrong results for dates <1900-1-1
  • 123901 - formula DGET() gives #VALUE! error when fetching calculation resulting in string
  • 124712 - Build broken on Linux Ubuntu 14.04 (undefined reference to __cxa_atexit)
  • 125776 - Support Xcode 6 and API changes in 10.9 platform SDK
  • 125815 - support build with OSX 10.10 SDK
  • 126495 - Update English dictionary to version 2015.09.01
  • 126573 - Update English dictionary to version 2015.10.01
  • 126454 - Update English dictionary to version 2015.08.01
  • 126258 - javadoc fails to build
  • 126541 - Remove dependency on Google Code for 4.1.2 builds
  • 126588 - Update Portuguese dictionary to version 15.10.3.1
  • 126567 - Update copyright year
  • 126578 - Update configure.in from trunk's configure.ac
  • 126579 - Update set_soenv.in from trunk
  • 126553 - Port FreeBSD build enhancements
Language Support
  • OpenOffice 4.1.2 supports the same languages as OpenOffice 4.1.1.
  • The following translations were updated: Italian.
  • The following dictionaries were updated: English en-GB, English en-US, English en-CA, Portuguese pt-PT.

For a complete list of available languages and language packs see this page.

Additional Platform Support
  • Binaries are still provided for the same platforms as OpenOffice 4.1.1: Windows, Mac OS X, Linux 32-bit and 64-bit (RPM and DEB).
  • Thanks to build system fixes, OpenOffice can now be built on modern Linux distributions.
  • OpenOffice 4.1.2 contains improvements that allow for an out-of-the box build on FreeBSD (courtesy of Don Lewis and Pedro Giffuni)
  • OpenOffice 4.1.2 contains improvements that allow for an out-of-the box build on OS/2 (courtesy of Yuri Dario).
Known Issues
  • Mac OS X: Apache OpenOffice 4.1.2 will be flagged by the Gatekeeper facility in Mac OS X. This is a new feature to help guard against malware on Mac systems. There is a procedure laid out at the following link to allow applications not installed from the Mac App store to run. See the Mac support article.
  • Mac OS X: Due to a known bug in Oracle Java installations of Apache OpenOffice on OSX that do not have the legacy Apple Java 6 installed will not be able to recognize Oracle Java 7, 8, and possibly 9. The work around until the Java bug is fixed is to install the legacy version of Apple Java from the following link: Legacy Apple Java 6. This will allow the portions of AOO that require Java to run properly.
  • For developers: the source package of OpenOffice 4.1.2 will not build on 32-bit versions of Ubuntu 14.04 and similar distributions. The source fails to build in main/svl with this error: undefined reference to `__stack_chk_fail'. This can be worked around by copying and pasting the command that fails and running it manually with "-lc" appended (as the missing __stack_chk_fail symbol is present in libc, but the linker doesn't search there).
  • For developers: the OpenOffice SDK won't build with Java 8. Either build with --disable-odk or see the dev list archives for possible solutions.
Apache OpenOffice 4 start center
Versienummer 4.1.2
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website Apache Software Foundation
Download http://www.openoffice.org/download
Bestandsgrootte 134,00MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

28-10-2015 • 22:31

52

Bron: Apache Software Foundation

Reacties (52)

52
51
42
1
0
0
Wijzig sortering
Word voor werkstukken ? Ik zou het je niet aanraden. Als eens van printer gewisseld of je werkstuk (met een redelijk deel formules en figuren) op een andere PC geopend ?
Kijk dan ook eens naar LibreOffice, OpenOffice of zelfs LaTeX.
Wij werken met meer dan 10 mensen tegelijkertijd aan word documenten met allemaal verschillende setups op mac en Windows, office 2013 en 2016, en allemaal verschillende printers en ervaren geen problemen. Dus ik ben benieuwd wat je precies bedoeld.
Het gaat vooral fout als je bijvoorbeeld een lettertype gebruikt wat exclusief op Windows of op de Mac voorhanden is, dus niet op beide systemen. Dan gaat Office naar een vergelijkbaar lettertype zoeken en dit hoeft niet volledig over een te komen. Verder kan het fout gaan bij vooral versies voor 2013 en als je .doc en docx gemengd gebruikt. De versies voor 2013 zijn niet altijd 100 procent compatibel met 2013 / 2016 vooral met wat complexere opmaak. Bij printers kan het soms fout gaan als je printers van diverse makelij hanteert waarbij de afdrukbare marges significant afwijken, maar dat hoeft ook niet. Dat het goed gaat heeft er in jullie geval mee te maken dat de versies dicht bij elkaar liggen en dat er verder ook geen bijzonderheden zijn zoals die hiervoor beschreven en gelukkig is het aantal features niet enorm toegenomen in de laatste versies. Bij Excel heb je eerder last van versie-mix problemen. Elke hogere excel versie heeft namelijk weer nieuwe functies en dat wil heel graag misgaan, tenminste als je deze functies dan ook gebruikt.

Het is overigens niet zo dat het inzetten van Libreoffice je van dit soort problemen afhelpt. Openoffice zou ik niet inzetten omdat daar de ontwikkeling vrijwel van stil staat. LaTeX is een prima systeem als je complexe wetenschappelijke teksten met formules e.d. moet maken.

Als je samenwerkt aan een en het zelfde document zou ik waarschijnlijk eerder gaan voor een cloud oplossing. Google docs of de cloud versies van office. Office 2016 biedt ook mogelijkheden om samen aan 1 document te werken, maar ik heb hier (nog) geen ervaring mee.
Het grote probleem is de pixelgrid en dat er 2 renderers zijn voor word. 1 voor je scherm waar je op werkt/ontwerpt (lage dpi) en 1 voor de printer met een hoge dpi. Hierdoor is het mogelijk dat tekst net wat groter uitvalt en hierdoor hele grote blokken tekst weg duwt met alle gevolgen van dien. Laatste keer dat ik word heb gebruikt is 2003 dus misschien hebben ze een hoop recht gezet. Kijk maar even hier voor wat uitleg : http://antigrain.com/research/font_rasterization/

Misschien kan je het ook hier zien wat ik bedoel (in print zou de spacing perfect zijn) :
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkstukken met veel plaatjes. :X
Voor Griekse letters heb ik de autocorrectie-instellingen aangepast.
\sigma word dan σ
\Sigma word dan Σ
Ik vond het wel prettiger met Word werken dan Writer.

Oke, correctie dan maar.
WordPerfect is de perfecte tekstverwerker voor voornamelijk tekst. :>
Moet wel betaald voor worden net als bij Word.
WordPerfect? Nu voel ik me echt oud
Nou, dat kan je wel zeggen. Gelukkig ben ik nog jong, met Tasword als eerste tekstverwerker.
Het kan niet ideaal zijn, het is wél de gangbare standaard op plaatsen waar het er niet extreem specialistisch aan toe gaat. Ik ken slechts een handjevol mensen die uberhaupt weet wat LaTeX is.

Er zijn er zoveel, maar het gaat vaak ook mis bij het publiceren. Je verdiepen in LaTeX is voor veel mensen simpelweg te veel (irrelevant) werk. Export as > PDF voordat je iets publiceert zou toch minder moeite moeten kosten.

De beste MS Office compatibiliteit die ik overigens gevonden heb binnen gratis Office suites die ook nog eens op Linux werken is overigens Kingsoft/WPS Office. Maar goed. Chinese software, closed source, moet je ook maar net weer willen..

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 24 juli 2024 10:10]

Ja, Kingsoft/WPS office is zeker goed compatibel ook qua look and fee, maar het is wel (voor Linux) nog steeds in Alpha fase. Het voelt wel al redelijk stabiel, maar er ontbreekt hier en daar toch nog wel wat aan.
Dan Softmaker Office. Ook closed source, uit Duitsland en heel snel en zeer compatiibel met MS Office. Hiervan is een gratis variant voorhanden: FreeOffice. Ook onder Android biedt Softmaker heel veel: het is een vrijwel volledig Office pakket wat je op Android kunt draaien.
Al jaren mis ik het handige gebruikerslint dat de Microsoftvariant kenmerkt. Zo nu en dan maak ik daar wel eens een opmerking over.
:/
Anoniem: 512552 @sjun29 oktober 2015 07:30
Op zich wel grappig: jouw gemis van het lint is voor mij juist de reden om OpenOffice te gebruiken.

OT: prima software, al haren naar volle tevredenheid in gebruik. Geldt ook voor LibreOffice trouwens...
Inderdaad! Voor eenvoudige tekstjes gebruik ik daarom ook bij voorkeur LibreOffice. Menu is veel overzichtelijker dan het lint, imho.

Voor complexe documenten begin ik sowieso niet aan word processors, daar gebruik ik liever LaTeX (of eigenlijk XeTeX) voor. Ook dé oplossing voor samenwerken aan documenten. Ofwel via ShareLaTeX.com ofwel met behulp van versiecontrole in GIT (of uw versiebeheersysteem naar keuze). Daar kan geen wordprocessor aan tippen.
Anoniem: 512552 @MadEgg29 oktober 2015 13:51
Klopt, ik zeg altijd: "met het lint door het lint". Een gruwel om mee te werken imho...
Ze zijn er mee bezig: http://www.phoronix.com/s...=LibreOffice-Notebook-Bar

Voor de (vaak overdreven) strijd pro/contra de ribbon interface uitbreekt: Het zou compleet optioneel moeten zijn. Eenmaal instellen wat jouw voorkeur is en het is in orde.
Thnx, ik ga er zeker naar kijken. Optioneel en uitschakelbaar lijkt me inderdaad de weg om ook de meest verzuurde vensteraankledingshater over de streep van gedogen te kunnen krijgen.
;)
Anoniem: 512552 @MartenBE29 oktober 2015 13:53
Overdrijven is soms een vak, dat klopt.
Zou mooi zijn als je kunt kiezen, doe mij maar oldskool...
Google docs werkt ook prima!
- Je kunt er altijd en overal bij
- Geen USB-Sticks meer nodig

[Reactie gewijzigd door Bakkertje_01 op 24 juli 2024 10:10]

Google docs werkt ook prima!
- Je kunt er altijd en overal bij
- Geen USB-Sticks meer nodig
Vind persoonlijk Google Docs nogal gelimiteerd. Ik heb er in ieder geval nooit mee uit de voeten gekund.
Google kan dan ook altijd en overal bij jouw gegevens. Ben je dus bezig met verhandelbare kennis, kijk dan niet raar op als er ineens vanuit Amerika fluks een patentregistratie is ingediend tijdens je communicatie over de materie.
Want bij andere kantoorsoftware zijn usbsticks verplicht? Doe mij maar onedrive: ook al mijn documenten altijd beschikbaar zonder USB sticks en als ik thuis ben de full power van office
Anoniem: 126717 @xFeverr28 oktober 2015 23:04
En Onedrive is een office pakket?

Waar je het opslaat maakt niets uit, stick, cloud, harde schijf, netwerk, je office slaat het op. Jouw keuze waar je dat doet. Maar OO, LO en MSO doen het allemaal.

OO is niet mijn keuze meer, hij loopt ver achter op LO, maar het werkt wel allemaal prima. Updates zijn wel wat traag, en het is in mijn ervaring minder compatibel met Word en WordPerfect. Maar je document bepaald eigenlijk welk pakket je wilt gebruiken. Als ik een echt ingewikkeld document wil maken pak ik WP. Maar dat is ook deels omdat ik het gewoon door en door ken en (daardoor?) prettig in het gebruik is.
ja die werkt ook goed, ik mis wel aan One drive/Microsoft dat je niet met een aantal personen tegelijk in een bestand kan werken. (Voor school wel heel handig). Tenminste, het werkte bij mij niet.

[Reactie gewijzigd door Bakkertje_01 op 24 juli 2024 10:10]

Dat kan wel degelijk hoor. Toch zeker met one drive for business, personal heb ik er geen ervaring mee.
Personal gaat ook :) Al vanaf dat Office 2013 gelanceerd werd op Windows. Wel ondersteunt(/de) Excel dit niet.
Vergeet dan niet dat dat Google docs gratis is. Helaas werk ik zelf ook liever in Office. :P
Gratis, maar dan wel met een flinke adder onder het gras. Google geeft niets om privacy en daarnaast houdt de NSA je in de gaten.
Indien het voor school is zou ik eerder naar andere opties kijken of bij surfspot bestellen.
Nu ben ik helemaal voorstander van het OSS model met fork 'n' conquer, maar ik vraag mij af wat het bestaansrecht hiervan nu precies is. Het is duidelik waarom LibreOffice geforked is van OpenOffice: de manier waarop Oracle ermee omging was niet bevorderlijk.

Nu zijn er echter twee versies van dezelfde bron, StarOffice, welke beide volledig OSS zijn. Wat is de reden dat Apache hier überhaupt moeite in steekt? Missen zij iets bij LibreOffice of de community daaromheen? Ik mag hopen dat ze in ieder geval bugfixes in LO backporten, maar dan nog snap ik hier de drijfveer niet.

Het lijkt mij een veel betere ontwikkeling om LibreOffice en OpenOffice weer samen te voegen. Dit zaait ook alleen maar verwarring onder het niet-technische publiek.
Het niet-technische publiek kent enkel Microsoft Office en gebruikt dat. Wellicht dat een aantal nog libreoffice kent, ook omdat deze als alternatief wordt aangedragen.
En verwarring is er over het algemeen wel, met de vele linux distro's en diverse software.
Vele niet-technische mensen die ik ken hebben op eigen houtje LibreOffice of OpenOffice geïnstalleerd omdat zij het niet nodig vonden om voor MS Office te betalen omdat hun gebruik beperkt is tot thuisgebruik. Of het LO of OO is hangt af wat ze als eerste met Google tegenkwamen: vaak hebben ze via via gehoord van de gratis Office-variant en vinden ze de namen erg veel op elkaar lijken. Het aan ze uit proberen te leggen is helemaal onbegonnen werk.

Verwarring omtrent Linux-distro's valt mee, in mijn ervaring. Men kent alleen Ubuntu. In een aantal gevallen ook al zelf geïnstalleerd en mee gespeeld. De andere varianten hebben ze nog nooit van gehoord en ze weten vaak niet eens dat Ubuntu ook Linux is...
Mooi dat het verder ontwikkeld wordt. Gebruik het op diverse pc's en het werkt prima.
Relevant: https://blogs.gnome.org/u...d-apache-openoffice-team/

@Tweakers: misschien beter ook aangeven dat libreoffice actiever ontwikkeld wordt?
...en hoop ik dat de OO/LO gemeenschap gewoon voortgaat met ontwikkeling van een ideaalpakket waarin op termijn behalve de optie voor inschakeling van een gebruikerslint....
Zover ik het begrepen heb gaat dat lint er niet komen. Ze hebben al een sidebar, en die vind ik persoonlijk handiger dan dat gare lint. Voor minder gebruikte functies blijf je je een breuk zoeken waar het zit.
...ook een variant op Visio en Project wordt meegeleverd.
Voor wat betreft Visio, die is er al: Draw. Werkt fantastisch! En misschien is Draw ook wel het krachtigste onderdeel van Open/LibreOffice: je kunt er niet alleen mooie stroomdiagrammen mee maken, maar ook onvervalste publicaties, posters, banners en nog een hele keur aan dingen.
Ik zou toch denken dat Satya Nadella dat intussen al wel in de gaten zal hebben en er ook nog actie op onderneemt maar de tijd zal uitwijzen of ik me daarin vergist heb.
Voor jou help ik het hopen, maar voor mij hoeft het absoluut niet. Ik zie het trouwens ook niet zo een-twee-drie gebeuren.
Wat een kolder. OpenOffice of LibreOffice Writer zijn uitstekend geschikt om ook grote documenten mee te maken.
Totdat je het uitwisselt met iemand die Word gebruikt.
Of totdat je van iemand een Word document ontvangt. Het zijn de gesloten standaarden van MS die voor de problemen zorgen niet de Office pakketten die zich netjes aan de open standaard ODF conformeren.
Het .docx formaat van Microsoft is allang geen gesloten formaat meer. Open maar eens een .docx bestand met Winzip/Winrar/7-Zip, dan kun je eens bekijken hoe het in elkaar zit en wat er in zit.
Nee dat is waar, maar ze houden er zich zelf niet aan bij bepaalde subtiliteiten, waardoor de overgang MS <-> soms toch groot is.
Tjeetje Kalief, nooit geweten of geprobeerd. Weer wat geleerd.
Thanks
op die manier kan je ook vrij simpel met wachtwoord 'beveiligde' docx bestanden openen. Way to go MS....

Wij hebben een groot aantal Open / LibreOffice gebruikers op onze RDS servers zitten. Het scheelt hen gewoon een hoop licentiekosten. Wanneer je geen support nodig hebt en niet ál te spannende dingen wil doen, en niet wil interfacen tussen andere applicaties, is het een geweldig alternatief.
Daar zijn nou juist open standaarden voor. Dan maakt het niet uit welke editor je gebruikt.

Ik werk al jaren met open office en dat gaat probleemloos.
Bestanden gaan er hier alleen in PDF uit, daarbij kan die persoon eventueel heel eenvoudig zelf libre-office of Open Office installeren, het is gratis. Omgekeerd hebben wij dat probleem ook als we Docx bestanden ontvangen is dat soms ook niet ideaal. Meestal is daar prima omheen te werken zonder dat ik het, relatief dure, MS Office hoef aan te schaffen.
Wanneer een document, gemaakt in ms-office, er niet goed uit ziet in LibreOffice, dan ligt dat aan LibreOffice.
Wanneer een document, gemaakt in LibreOffice, er niet goed uit ziet in ms-office, dan ligt dat aan LibreOffice.
Wanner een document, gemaakt in ms-office versie x, er niet goed uit ziet in ms-office versie y, dan is dat... logisch!
Ik gebruik het al jaren zakelijk, prima pakket wij kunnen er heel goed mee uit de voeten.
Heb er mijn hele thesis met voetnoten en alles mee geschreven. 137 pagina's. Geen problemen mee gehad.
Het kan inderdaad prima, wat niet kan is op school/stage in word iets moois maken en dan met libre of appache thuis verder bewerken.

Ondanks dat ik een grote fan ben van opensource en probeer ik zoveel mogelijk met opensource programma's te werken. Vind ik het MS office pakket net wat fijner werken. O.a. door de ribbon, vele templates en manier van verwijzingen maken.
Ik ben oprecht benieuwd waarom je zo'n fan ben van opensourcesoftware. Als eindgebruiker heb je daar toch niet zoveel voordelen aan?
Er zijn er velen op te noemen. Dat ga ik je besparen, maar laat ik er tenminste één noemen: compatibiliteit met eerdere versies. Alle documenten die je vroeger met eerdere versies maakte, openen nog steeds zonder verlies aan opmaak.

Moet je eens proberen met een MS Office 2000 document te openen met MS Office 2016. Als je daar ook maar één opmaakelement in hebt zitten, gaat 'ie geheid scheef. Dit is geen "kletsen-uit-mijn-nek", maar ervaring uit de praktijk. Zelfs documenten gemaakt in Office 2003, tot voor kort het meest gebruikt in professionele werkomgevingen zoals bij de overheid, proberen te openen in Office 2010 of later is een drama gebleken. Gaat het om een simpel Word-document, dan is er nog niet zoveel aan de hand. Maar een complexe spreadsheet of een geavanceerde presentatie die compleet scheef gaat bij een nieuwere versie, nee... daar wordt je niet vrolijk van.

OpenOffice.... tja, het pakket is op zich niets mis mee. Lijkt in vele opzichten op LibreOffice. Veel bugs die geplet worden in LibreOffice worden ook overgenomen door OpenOffice. Maar toch wordt de ontwikkelachterstand op LibreOffice steeds groter, daar de ontwikkelingen daar veel actiever en sneller doorgevoerd worden.

Is OpenOffice daarmee dan significant slechter? Nee, dat niet. Maar met betrekking tot ontwikkeling en intercompatibiliteit met MS Office en andere kantoorpakketten ben je bij LibreOffice beter af.

Als ik zou moeten kiezen tussen MS Office of OpenOffice (LibreOffice even buiten beschouwing latend), dan is mijn keuze snel gemaakt. Nee, in dit geval is het géén MS Office.... ;)
Bij de laatste versies met het docx formaat is dit issue echt niet meer van toepassing. Omdat documenten van 15 jaar geleden misschien niet zo goed openen gelijk een product wegschuiven en de verbeteringen niet accepteren vind ik nogal wat.

Maar... dat was mijn vraag niet. Ik vroeg waarom Bliksem B zo'n fan was van opensourcesoftware. Ik vroeg niet wat hij van Open Office/Libre Office/(insert random opensource softwarepakket) vond.
Keuze blijft persoonlijk en afhankelijk van wat je ermee doet. Mij bevalt behalve de ribbon in MS Office, de draaitabellen in Excel, de koppeling met Project en de naadloze uitwisseling met Visio onder windows de lay out van MS Office ook het beste. Onder OS X is er echter geen naadloze uitwisseling met Visio en Project en onder Linux is er geen volledig deugdelijk werkende Office 2013 laat staan 2016. Dus blijf ik met verschillende pakketten werken en hoop ik dat de OO/LO gemeenschap gewoon voortgaat met ontwikkeling van een ideaalpakket waarin op termijn behalve de optie voor inschakeling van een gebruikerslint ook een variant op Visio en Project wordt meegeleverd. Hoe langer Microsoft gebruikers onder OSX en Linux verwaarloosd, hoe meer kans dat er alternatieven komen en doorbreken. Ik zou toch denken dat Satya Nadella dat intussen al wel in de gaten zal hebben en er ook nog actie op onderneemt maar de tijd zal uitwijzen of ik me daarin vergist heb.
Los van de centjes en de mogelijkheid van sourcecontrole, is naar mijn mening opensource een goede drijfveer om commerciele producten te verbeteren en verder te ontwikkelen
Nu is opensource opzich geen licentie. Opensourcesoftware kan ook gewoon geld kosten. Dan ben je gewoon fan van software die je gratis mag gebruiken. (wie is daar niet fan van?)

En sourcecontrole doe je nou ook niet zomaar, dat is een gigantische klus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.