Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: OpenOffice.org

OpenOffice.org 3.0 logo (60 pix) Maandag is de eerste bètarelease verschenen van OpenOffice.org 3.0. Dit opensource officepakket wordt geleverd met een tekstverwerker (Writer), een spreadsheetprogramma (Calc), een presentatieprogramma (Impress), een tekenprogramma (Draw) en een databaseprogramma (Base). Nieuw in versie 3.0 is onder andere het startcenter en dat de Mac OS X-versie geen X11 meer nodig heeft, maar zich als elke andere Aqua-applicatie gedraagt. Verder kan het nu overweg met versie 1.2 van het Opendocument Format en documenten gemaakt met Microsoft Office 2007. In Calc zijn verder de mogelijkheden met betrekking tot grafieken verbeterd en is het aantal kolommen uitgebreid van 256 naar 1024. Hieronder is een overzicht te vinden van de belangrijkste veranderingen:

New Core Features
  • Mac OS X Support
  • ODF 1.2 support
  • Microsoft Office 2007 Import Filters
  • Solver
  • Chart Enhancements
  • Improved Crop Feature in Draw and Impress
  • Spreadsheet Collaboration Through Workbook Sharing
  • 1024 Columns Per Calc Sheet (Instead of 256)
  • Display of Multiple Writer Pages While Editing
  • Improved Notes Feature in Writer
  • New, Fresh-Looking Icons
  • Start Center
  • Native Tables in Impress
  • Enhanced XML support and updated XSLT based filters
[break]
Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Versienummer:3.0 beta 1
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows Server 2003, Windows Vista
Website:OpenOffice.org
Download:http://download.openoffice.org/3.0beta
Bestandsgrootte:144,00MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ik hoop dat er een administrative install van komt, waarbij gewoon elevated privs gebruikt worden. De huidige installatie kan niet worden geïnstalleerd op een locked-down installatie, wat vervelend is als je een bedrijf hebt wat je om wilt krijgen naar OpenSource.
Deze beta is al meer dan een maand uit. Als je nog nieuwere versies wil proberen kun je kijken op http://download.openoffice.org/680/
hopelijk hebben ze ook iets gedaan aan de performantie van calc, toch wel het zwakke punt van openoffice imho.
grote grafieken maken duurt uuuuuuren.
misschien dat ze eens moeten kijken hoe gnumeric dat doet
de grafieken zijn behoorlijk bijgewerkt, en als je de Dev build bekijkt (via go-oo.org) merk ik zelf iig ook al wat verbeteringen
wat je van go-oo.org krijgt is een iets andere versie van Openoffice. Ze willen het geen aftakking noemen maar het lijkt er wel verrekte veel op.
laten we het erop houden, dat go-oo iets minder strickt om gaat met bepaalde problemen, en dat functionaliteit iets sneller in de code wordt opgenomen. ze noemen zichzelf een development build, blijkbaar om te laten zien dat bepaalde code wel degelijk goed bruikbaar is, persoonlijk verwacht ik dat de official builds van openoffice.org op een bepaald moment toch wel weer code van go-oo zou kunnen overnemen.
persoonlijk verwacht ik dat de official builds van openoffice.org op een bepaald moment toch wel weer code van go-oo zou kunnen overnemen.
Dat is met de solver volgens mij ook gebeurt, die code werd door OOo aanvankelijk geweigerd.
Daar ben ik niet zo zeker van. Voor zover ik weet heeft Sun het werk volledig overgedaan, hoewel er al een werkende solver was in ooo-build... Of dat was althans hun intentie: http://kohei.us/2007/10/02/history-of-calc-solver/

Had iets te maken met de licentie ofzo...

[Reactie gewijzigd door freggy op 10 juni 2008 12:10]

Hopelijk komt er ooit een GUI implementatie die meer richt op groeperen van de belangrijkste taken (a la Office 2007), dan het louter beschikbaar stellen van een zo groot mogelijk aantal features.
Persoonlijk ben ik daar helemaal geen fan van, het Ribbon UI wat je bedoelt. Dus ik hoop dat dat niet komt. Wat ik wel hoop is dat er een mogelijkheid komt om te kiezen.
ik hoop dat OOo een losse ui implementatie krijgt, zodat jullie beiden tevreden kunnen zijn.
iets als een plugin, die t mogelijk maakt een andere ui te laden lijkt mij persoonlijk zeer prettig, zo kun je openoffice.org gebruiken als MS Writer (achtig) programma, OF als Ms office 2003 concurent, OF als 2007 concurent OF wellicht juist als Acrobat Pro alternatief.

het laden van bepaalde plugin's / features, of het iig niet weergeven van bepaalde features zou een hele schone en persoonlijk gewaardeerde ui geven.
De Ribbon is dan misschien heel uniek, maar ik vind het 1000x fijner werken dan die oude menus. Maar ja, ik was dan ook een beta tester voor Office 2007 :p
In tegenstelling tot wat jullie allemaal denken of willen, denk ik dat er nooit een mogelijkheid om te kiezen zal komen.

Waarom? Simpel. Heb je enig idee hoeveel werk het al is om een enkele interface gebruiksklaar te maken en houden?
ja ik heb wel een klein beetje een idee.

maar aan de andere kant, (even een voorbeeld dat iedereen zou moete snappen),

hoe begin jij een webpagina,

ik hoop toch dat je dan geen <?php print "\<html\>" ; gebruikt maar gewoon,

<?php includeonce {./files/templates/header.htm}
// exuses als de php code niet helemaal klopt,


wat ik bedoel te zeggen, dat bij een goed degelijk programma, je de markup (of in dit geval ui), zowiso moet schijven van de functionele code. het laden van dergelijke modules, vergt dan zeker mogelijk enige aanpassingen (omdat je modules eerst moet laden en checken) , en dat zal ook vast wel enkele clock-cycli kosten

maar effectief zal het echt niet je hele programma overhoop halen, en zeker niet als je besluit dat je er geen scriptable interface van maakt maar gewoon de standaard interne calls laat gebruiken. - dat betekend wel dat jan met de pet het wel kan vergeten om een ui- plugin te bouwen, maar een beetje programmeur (op het ooo nivo), zal er zoveel moeite niet mee hebben..

[Reactie gewijzigd door i-chat op 10 juni 2008 11:12]

bwa, kijk bv naar AutoCAD 2009 waar je de keuze hebt uit 3 soorten interface, het kan dus wel!
AutoCAD wordt nu wel door een bedrijf ontwikkeld dat ENORM veel geld krijgt van bedrijven die hun licenties betalen hé. Je vergelijkt dit met een product waar heel veel freelancer aan zitten en tja... Mozilla Firefox ontwerpt de auto van morgen nog niet hé :)

Vergelijk het nou eens met een open-source programma waar het ook zo is, dat even hard onder druk staat om innovatief én meegaand te zijn met de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 10 juni 2008 18:04]

Inderdaad...
in het begin dacht ik ook wat een dikke crap die office 2007..maar als je even er mee gewerkt hebt dan merk je dat je veel minder moet zoeken achter alles en je veel efficiënter werkt.
Zoveel nieuws geeft deze release ook niet vind ik...ze moeten meer denken aan de concurrentie denk ik, ook al is het opensource.
als je alles al weet zitten moet je nooit zoeken.
en sneltoetsen werken handiger sneller dan even met de muis gaan klikken als je aan het typen bent

dit is dan ook geheel mijn mening en je bent niet verplicht ermee akkoord te gaan...

btw, New, Fresh-Looking Icons is toch al heel wat ;-)
Lotus symphony biedt dat. Het is openoffice is een andere verpakking. Het is alleen jammer dat het nog gebaseerd is op een oude openoffice (een mix van 1.x en ODF uit 2.x geloof ik). Hopelijk maakt symphony 2.0 gebruik van OpenOffice 3.0..
De office ribbon is oprecht een ramp te noemen. Hij is te beperkt en te beperkt aanpasbaar. De functies die er standaard op zitten zijn echt de basisfuncties. Dat is leuk voor degene die ooit af en toe eens een brief tikt of een spreadsheet maakt.

Ik werk zelf echter dagelijks met Excel en maak daarbij zeer veel gebruik van functionaliteit die niet in de ribbon zit. Voor de functionaliteit in de ribbon zijn er de keyboard shortcuts.

Onder het oude Excel had ik de knoppenbalken zodanig aangepast dat alles wat ik met shortcuts deed weg was. Een mooi opgeruimde interface die weinig ruimte innam. Hierdoor plaats voor een extra knoppenbalk met de functionaliteit die ik gebruikte waarvoor standaard geen shortcut is.

Probeer maar eens met die ribbon crap. Ik heb prive MS office gekocht omdat ik het voor mn werk ook gebruik. Helaas werkt de Openoffice interface beter (helaas omdat ik aan MS office vast zit en daar graag een fatsoenlijke interface op zag) Prive gebruik ik al een tijdje openoffice en dat bevalt prima.
Deadline NL vertalingen is 27 juni, dus release zal wel rond eind juni/begin juli zijn.
3.0 zou in september uit moeten komen.
Krijgt de formule editor ook een update? Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld uitlijnen op het = teken makkelijker zou worden.
matix {
y # {}={} # ax + b ##
phanom{y} # {} # a(x+ b over a}
}
is nogal omslachtig al je alleen maar de = tekens boven elkaar wilt krijgen. Het is overigens wel geweldig dat je dit gewoon met het toetsenbord kunt doen. Veel beter dan die #$%#!!@ kreupele MS equation editor.
Het je je idee al voorgesteld of gekeken of het al is voorgesteld?
bedoel je dit?

alignl{4=2+2}
newline
{6=2+2+2}

hmm, ik snap niet waarom dit naar beden word gemod ik laat toch zien hoe je de is teken boven elkaar kunt krijgen zonder dat je een matrix moet gebuiken

[Reactie gewijzigd door hawk88 op 10 juni 2008 12:21]

Precies, ik gebruik openoffice graag om mijn verslagen voor school te maken net door deze formule editor. LATEX all the way, alleen jammer inderdaad van het uitlijnen op het = teken. Dat zit dan weer wel in de MS editor :P
Zoals ik het nu zie is de OSX support beperkt tot Intel proccesoren.
Hopen dat er binnenkort ook een release voor non Intel komt.

Wil hier op mijn werk graag alle systemen naar openoffice omzetten.
Neehoor, er is wel degelijk een PowerPC versie van OOo 3.0 voor Mac OS X. Alleen komt deze vaak een paar dagen later uit dan de Intel versie...
Bedankt voor de tip, ik zal de site de komende dagen gewoon wel in de gaten houden.
Als Mac gebruiker ben ik blij met het afschaffen van X11, en vervangen voor Aqua!
ja dat lijkt me duidelijk, aqua is mac native - das altijd sneller dan x11 als 'sub-layer'
Ik hoop dat er eindelijk eens ondersteuning of een goede vervanger voor EndNote komt, aangezien dat nu mij weerhoudt van werken ermee. En ja, ik weet dat er alternatieven zijn, maar die eisen hele SQL db etc om references bij te houden, vind ik een beetje teveel van het goede.
Afgezien daarvan, vind ik OO wel een erg fijn programma en zal ik de 3.0 build binnenkort weer eens gaan proberen :)
Er was al een beta 3.0 voor OSX, die dateert van eind april en lijkt al soepel te werken. Ik vraag me af hoe ze dan nu aan de aanduiding beta 1 komen. Iemand een idee?
Uiteindelijk niet zo belangrijk natuurlijk, als er binnenkort maar een echte stable release komt. ;)

Even geprobeerd, maar dit lijkt dezelfde versie, misschien is de OSX versie nog niet klaar.

[Reactie gewijzigd door Jomac op 10 juni 2008 14:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True