Door Jurian Ubachs

Redacteur

No Man's Sky Preview

Meer ontdekkingssimulator dan game

23-06-2015 • 06:00

151

Multipage-opmaak

Ook naar pc

Er zijn van die games die vanaf het eerste moment dat je er iets over hoort direct hoog op je verlanglijstje staan. No Man's Sky was voor veel mensen zo'n titel, en voor ons ook. Het concept klonk vanaf het begin intrigerend. Ontwikkelstudio Hello Games maakte bekend een universum van ongelimiteerde grootte te kunnen presenteren, met dank aan 'procedural generation'. Het spel zou continu nieuwe planeten genereren, en elke planeet zou uniek zijn. Spelers zouden dat universum met al die planeten vrij kunnen verkennen. Voor wie van ontdekkingsreizen houdt, kan No Man's Sky een droomgame worden.

Verschijnt voor: PlayStation 4, pc

Ook Sony zag de potentie van No Man's Sky en trok het project naar zich toe. De game leek dan ook lang een exclusieve titel voor de PlayStation 4 te worden, tot tijdens de E3 bekend werd gemaakt dat No Man's Sky ook voor de pc zal verschijnen. Goed nieuws uiteraard, maar met een klein negatief randje: de verwachting was dat No Man's Sky op de E3 een releasedatum mee zou krijgen, maar dat gebeurde niet. De studio wil beide versies namelijk tegelijk uitbrengen, waardoor pas duidelijk wordt wanneer dat zal gebeuren als duidelijk is wanneer de pc-versie gereed is. Daarover, of over eventuele specifieke features voor de pc, werd op de afgelopen E3 nog niet gesproken. Wel kregen we voor het eerst een duidelijker beeld van wat voor game No Man's Sky wordt.

Dat gebeurde helaas in een presentatie, en niet met de hands-on-sessie waar we vooraf stiekem wel een beetje vanuit waren gegaan. De game wordt al meer dan een jaar gepresenteerd op allerlei gameshows: het begint wat raar aan te voelen dat Sony de game nog niet breeduit laat uitproberen. Daar kun je al dan niet iets achter zoeken, maar na de presentatie op de E3 hebben we misschien wel een klein beetje een idee: No Man's Sky mist gameplay. Waar de aantrekkingskracht ligt voor virtuele avonturiers en ontdekkingsreizigers is wel duidelijk, maar voor echte gamers? Dat is nog maar de vraag.

Wat is er zoal te doen?

No Man's Sky start voor elke speler op een andere, maar vergelijkbare plek: je eigen planeet. Hier leer je de basics van wat je allemaal kunt doen in het spel. No Man's Sky biedt namelijk meer dan alleen maar van planeet 1 naar planeet 2 naar planeet 2.000.000 vliegen. Het is meer dan alleen maar kijken naar hoe de diverse planeten ogen. Op de planeten kun je rondlopen en je wapen gebruiken om grondstoffen te minen of te vechten met de beesten die er leven. Bovendien kun je de levensvormen die je tegenkomt en die nog niet zijn ontdekt zelf een naam geven, en datzelfde geldt voor planeten die jij als eerste aandoet.

Beesten ontdekken en registreren

In die twee elementen zit, voor zover we dat nu kunnen inschatten, een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van No Man's Sky. Je komt op een planeet aan, stapt uit je ruimteschip en activeert je scanner. Die pikt levensvormen en grondstoffen op in de omgeving. Ontdek je nieuwe dingen, dan kun je die uploaden via een beacon. Op dat moment worden de door jou ontdekte beesten of de planeet zelf geregistreerd, met de namen die jij eraan hebt gegeven, en opgenomen in The Atlas, een centrale database. "En ja, we verwachten inderdaad dat jullie massaal beesten gaan vernoemen naar jullie genitalia. Wij proberen dat te voorkomen, maar jullie zijn creatief en het zal vast wel lukken", aldus de ontwikkelaars, die kennelijk best goed op de hoogte zijn van het niveau van sommige gamers.

No Man's Sky

In bovenstaande handelingen zijn overigens een hoop variabelen te vinden, te beginnen met je ruimteschip. Je begint met een redelijk zwak exemplaar, maar kunt gaandeweg betere en sterkere schepen kopen. Ook je scanner en je wapen zijn te upgraden. Zo kan je scanner dan levensvormen en grondstoffen van grotere afstanden opsporen, en er worden ook meer verschillende grondstoffen gevonden. Een beter wapen helpt niet alleen in gevechten, maar laat spelers ook meer verschillende en vooral ook waardevollere grondstoffen minen. Die grondstoffen zijn daarna te verhandelen bij de verschillende ruimtestations die je in de diverse zonnestelsels tegenkomt. Je zou zelfs, door slim gebruik te maken van marktprijzen, geld kunnen verdienen zonder zelf te minen, maar gewoon door slim in te kopen en te verkopen.

Met de credits die je verdient kun je die betere wapens of schepen kopen, maar ook brandstof, wat volgens de makers vrij duur is in No Man's Sky. Het is ook mogelijk om brandstof te minen, al hebben we dat nog niet zien gebeuren. Brandstof is nodig om te kunnen vliegen, vooral als je lange afstanden wilt afleggen. In dat geval heb je trouwens nog iets nodig. Wil je tussen zonnestelsels reizen, dan heb je natuurlijk een hyperdrive nodig. Sommige regels zijn nu eenmaal in alle ruimtegames hetzelfde.

Vechten

Zo hebben we dus een game waarin je vooral druk bent met ontdekken, verzamelen en handelen. Je hebt echter niet voor niets wapens, dus af en toe wordt er ook gevochten. Voor zover we nu kunnen zien, ontstaan gevechten altijd om een reden die je zelf veroorzaakt. Dood je bijvoorbeeld te veel beesten op een planeet, dan komen de robots die die planeet beveiligen achter je aan, en hoe bonter je het maakt, hoe heftiger de weerstand wordt - een beetje zoals dat in GTA werkt. Met je ruimteschip kun je het vuur openen op allerlei andere schepen, maar of dat verstandig is hangt natuurlijk erg af van hoe sterk je schip is. Veel meer dan dat kregen we hierover op de E3 niet te zien of te horen. Combat lijkt dan ook geen centrale rol te spelen in No Man's Sky.

Over beloningen en motivatie

Nu staan er op de vorige pagina best veel activiteiten waarmee je jezelf kunt bezighouden in No Man's Sky. We kunnen ons prima voorstellen dat je met ontdekken, minen en handelen de nodige uurtjes zoet zult zijn. Ook het reizen van zonnestelsel naar zonnestelsel, en uiteindelijk naar het centrum van het universum, klinkt best als iets waar uitdaging in zit. Maar dan? Of wat als je dat ´reizen om het reizen´ niet voldoende vindt? Daar zit precies het probleem. Er zullen zeker gamers zijn die in die elementen een avontuur kunnen vinden, maar er zullen er ook genoeg zijn die al deze losse gameplayelementen onvoldoende vinden en die dus meer nodig hebben. Een overkoepelend verhaal, iets dat gamers een reden geeft om hun best te doen en zich te verbeteren, zou handig zijn geweest.

No Man's Sky

Dat verhaal is er niet. Nu is dat ook niet verplicht. Het gaat ons niet om een plot, maar meer om beloningen. Ontwikkelaars hebben het in presentaties vaak over een 'rewarding experience', en hoewel we dat al snel duiden als marketingtaal zit er wel wat in, want dat is precies waar het No Man's Sky aan lijkt te ontbreken. Oké, het midden van het universum bereiken kost moeite en volgens de makers is het die moeite waard, maar dat is nogal dun om als motivatie te dienen om uren en uren in No Man's Sky te steken.

Dat probleem zou zich voornamelijk na de beginfase voordoen. Aanvankelijk zijn de losse gameplayelementen aantrekkelijk genoeg voor iedereen. De graphics dragen daar aan bij. No Man's Sky heeft een heel eigen 'look' en een aantrekkelijk kleurenpalet, wat dit spel een van de meest kleurrijke titels van dit moment maakt. Wanneer je de planeten even verlaat om door het universum te reizen, gaat dat ook nog eens gepaard met prachtige effecten. Zo heeft No Man's Sky misschien niet de beste graphics van alle ruimtegames, maar de titel komt vrijwel zeker het origineelst voor de dag.

Voorlopige conclusie

Moraal van dit verhaal? No Man's Sky is niet voor iedereen bedoeld. Voor een bepaalde groep gamers biedt de titel precies wat ze willen: een virtueel eindeloze ruimte om te ontdekken. Zij zullen zich vermaken terwijl ze betere schepen verdienen, meer planeten en dieren ontdekken en misschien zelfs wel hoog komen te staan op de leaderboards waarop te zien is welke speler de meeste planeten heeft bezocht, of wie de meeste credits heeft verdiend. Een andere groep, die waarschijnlijk groter is, zal No Man's Sky echter te droog vinden. Dat is niet erg, maar in dat licht bezien is het niet zo handig dat Sony de game in de markt zet alsof iedereen zich ermee kan vermaken. In werkelijkheid bedient No Man's Sky een niche-publiek. Niet erg, maar dat is wel iets om je bewust van te zijn. Als gamer, maar ook als uitgever.

No Man's SkyNo Man's SkyNo Man's SkyNo Man's SkyNo Man's SkyNo Man's Sky

Reacties (151)

151
150
134
11
1
0
Wijzig sortering
Ik vind dit een beetje gebazel eerlijk gezegd.

Het 'game element' is dat je op weg bent naar 'the centre of the universe'.
Dat is een pokke eind weg, dus wil je je ship upgraden om grotere afstanden te kunnen 'jumpen'. Dit doe je door geld te verzamelen (Units).
Units kan je op verschillende manieren vergaren:

* Je kan planeten, ruines, gebieden en aliens scannen en dan deze data met behulp van een beacon 'verkopen'.
* Mineralen verzamelen en deze verkopen bij een trade station
* Schepen beschermen tegen piraten (ze belonen je dan met Units)
* Zelf piraat spelen

Hoe dichter je bij het centrum komt, hoe gevaarlijker de planeten (giftige lucht, sterke agressieve aliens), dus je moet ook je wapens en uitrusting upgraden.
Je hebt ook mineralen nodig voor je hyperdrive en wapens (fuel en ammo). Deze kan je kopen op een spacestation of zelf minen op een planeet. Het minen houd eigenlijk in dat je stukken van de planeet kapot schiet (rotsen, bomen, etc).

Daar komt het volgende gevaar nog bij; de sentinels. Een soort 'galaxy police'. Wanneer je een planeet te lijf gaat of de piraat uithangt krijg je een 'wanted level' en wordt je gestalked door grote robots en space fighters. Ook hier geldt; hoe dichter je bij het centrum komt, hoe sterker deze galaxy police is.

Oftewel; genoeg gameplay elementen zo lijkt me en genoeg 'drijfveren' om de galaxy te ontdekken.
En ja, ook deze game zal na een tidjje gaan vervelen. Dat is bij elk spel het geval, ik speel nu een uurtje of 30 al The Witcher 3 en dat begint ook saai te worden.
Wat je beschrijft staat grotendeels ook in de review. Maar wat ik dus mis is een overkoepelend geheel: dat beperkt zich tot die 'reis naar het centrum van het universum'. Er is veel te doen, maar waarom moet je dat allemaal doen? Wat is er zo boeiend aan dat centurm van het universum. Er zijn genoeg gameplayfactoren, ja, maar zonder een overkoepelend verhaal gaat me dat uiteindelijk wel vervelen. In The Witcher 3, die je aanhaalt als voorbeeld, is dat overkoepelende verhaal er wel. Dat is het verschil.
Volgens een artikel in EDGE magazine van vorig jaar juli, geeft aan dat er wel degelijk een lore is.

"Hello games has a narrative written down on paper with a reason for the player's presence, and details of various races that preceded you. There will be an antagonist of sorts - something Murray terms a 'malevolent force'. And there will be a compelling reason to head towards the center of the galaxy. As well as an ending that Murray suggest will provide the player with a sense of closure"

edit: typo
Daar ben ik dan heel benieuwd naar. Ik heb er tijdens de Q&A na de sessie expliciet naar gevraagd, maar een duidelijk antwoord kwam daar niet op.
Ik snap enkel niet waarom je zoveel belang gehecht wordt aan 'de motivatie'

Brengt men een shooter op de markt, is het gebrek aan een eventueel verhaal een kleine opmerking. Hier wordt de preview er nagenoeg volledig aan toegewijd.

Soms mag er al eens met een open blik naar games gekeken worden. Op deze wijze kan ik zelfs klassiekers als Tetris afbreken.
We hameren er wel vaker op hoor. Bij mij komt dat gevoel van 'waar doe ik het voor' bijvoorbeeld bij sommige racegames heel snel om de hoek kijken. Het uitbreiden van je garage gaat dan bijv. snel als 'werk' aanvoelen.

Overigens kijken we altijd met een open blik, en proberen we mee te gaan in het idee dat de maker er bij heeft. Zoals in een van mn andere reacties aangegeven, gaat het me er in dit geval om dat Sony de game neerzet als een mainstream-titel. Dat is NMS gewoon niet. Dat punt wilde ik even duidelijk hebben.
Grappig dat ze jou dan Racegames laten reviewen. 8)7
Ik ben dan ook een raceliefhebber. Ik vind alleen het nutteloos uitbreiden van je garage zonder dat er een doel achter zit niet leuk om te doen. Ik ga veeeeel liever rondetijden bijschaven in Project Cars. Dat is racen. Doelloos zoveel mogelijk auto's verzamelen is... auto's verzamelen :).
Je beschrijft het hier eigenlijk zelf al een beetje: rondetijden bijschaven is voor jou wat een racegame zou moeten zijn.

No Man's Sky is een exploration sandbox. Je kiest zelf je route, je bezigheden, en de grote rode lijn hierin is exploratie, met als hoofddoel het bereiken van een bepaalde plek.

Die plek is de ideale rondetijd in je racegame. Alle losse ontdekkingen onderweg kun je ook zien als gereden rondes; tegelijkertijd geeft elke 'gereden ronde' je een stukje resources om het hoofddoel, de perfecte rondetijd te bereiken. In sommige racegames is dat 'het vullen van je garage'...

Met deze vertaling erbij kan ik me goed voorstellen dat anderen het beeld dat wordt geschetst in de preview wat misplaatst vinden.

Hetzelfde gebeurt bij een game als Minecraft of Space Engineers. Daar kan je ook aanvoeren dat er 'geen doel is' of 'geen verhaal is'. Dat klopt: het zijn sandbox games, je verhaal maak je zelf. Het zijn de games die inderdaad een niche bedienen, en waarvoor je een bepaald soort gamer moet zijn, namelijk eentje met fantasie en inbeeldingsvermogen. Maar het betekent niet dat het 'doelloos' is of geen motivatie kent om een doel te bereiken. Je creeert die motivatie zelf aan de hand van de gereedschappen die de game aanreikt.

Je opmerking over het 'vullen van de garage, voor het vullen van de garage' kan ik heel goed plaatsen maar is tegelijkertijd ook een hele gevaarlijke gedachte met betrekking tot gaming. Want welk doel kan je dan nog wel als 'goed genoeg' bestempelen, wat is uiteindelijk nou werkelijk de motivatie om een game te spelen? Niet alleen is dat voor iedereen verschillend, maar als alleen het einddoel je een motivatie kan geven om te spelen, ben je wat mij betreft de essentie van gaming uit het oog verloren. Veel belangrijker is namelijk de reis naar dat doel, de ervaring en de kwaliteit van die reis is wat de kwaliteit van een game zou moeten bepalen.

Zoals hieronder ook aangegeven, ik denk dat mensen erover vallen dat de preview zo sterk leunt op dit gegeven, terwijl dat in feite de essentie van dergelijke games is - en juist géén nadeel maar de grote kracht.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:25]

Helemaal mee eens met Vayra. Gamer(instelling) waarmee je aan een spel begint is een belangrijke factor voor de beleving bij spelen van een game.

Het is vaak zo als jij het zelf maakt ongeacht hoe goed een game uitgewerkt is.
Essentie van een game mag imo niet ENKEL dat gene zijn wat een game maker voorschotelt, een beetje gamer doet daar een schepje boven op. Een game is immers niet zodanig in elkaar te zetten zodat het bij iedereen op alle fronten aanslaat. Ene wil iets met een doel\draad en ik wil daar weleens zelf een grote rol in spelen (kan vaker niet dan wel)

Als jij met een bepaald vooroordel een game en koopt zonder open te staan voor de inbreng die jij erin hebt dan moet je wellicht kappen met games.
Ik merk dat ik met heel veel genres niet meer compatabel ben :) maar dat ligt aan mij en niet aan de genre (anderen genieten er nog steeds van)

Bepaalde zaken kan je nooit never van tevoren uit een preview halen en conclusies aan hangen. Een re\preview is nooit objectief en dat vind ik persoonlijk ook fijn (daarom lees ik meerdere en ik vergelijk het met mijn eigen ervaringen)

Een ding weet ik zeker, NMS komt in de buurt van wat imo interessant is en van mij krijgt het een dikke kans :)

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 22 juli 2024 23:25]

Tja, en ik als gamer vind tijden eindeloos (moeten) bijschaven niet altijd leuk en ik zou juist wel graag "RPG-style" steeds nieuwe auto's verzamelen. Om dan weer tijden bij te schaven of nieuwe races te kunnen doen. Maar de meta van het geheel, de game balans is daar wel belangrijk bij!

Ik snap daarmee je punt wel, dit soort exploratie titels zijn niche, omdat er geen princes op je wacht in het midden van het helal. En daar ben ik wel bij om. Geen evil eindbaas en loze motivatie, geen dame die gered moet worden. Maar dat betekend niet dat de drijfveer helemaal zonder toelichting kan zijn in ieder soort game.
Garage uitbreiden zonder enige commentaar waarom voelt inderdaad aan als werk.
Toch lijkt mij dit niet zo'n slecht thema. Maar dat weet ik pas als ik het heb gespeeld. Als je de meta hebt gevoelt.
Op welke manier zet Sony de game neer als "mainstream-titel"? Ze presenteren de game as is, en omdat er veel enthousiasme rondom is wordt er misschien relatief veel aandacht aan besteed, maar ik heb Sony nog nooit horen zeggen dat dit een mainstream game is. If anything, is het volgens mij juist overduidelijk dat dit een indie game betreft.

Waar jij volgens mij echter de fout ingaat is met deze quote:
Een andere groep, die waarschijnlijk groter is, zal No Man's Sky echter te droog vinden.
Hier zit je letterlijk maar wat uit je duim te zuigen op basis van dat *jij* het concept niet zo interessant vindt. Dat noem ik geen open blik, maar eerder een poging om het enthousiasme te dempen.

Waarschijnlijk houd jij ook niet van Minecraft, en da's prima. Maar ga dan geen reviews schrijven die claimen dat het voor de meeste mensen waarschijnlijk niks is.
Indie-games kunnen ook voor mainstream bedoeld zijn. Anyway: ik vond het nodig dat voorbehoud te plaatsen. En uiteraard doe ik dat vanuit een mening: elke pre- en review is een combinatie van informatie en mening. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat het inderdaad een grotere doelgroep aanspreekt dan ik nu denk. Het zijn sympathieke jongens en het concept is interessant genoeg.
Ik vind die conclusie wel héél erg sturend. Daar is niks objectiefs meer aan. Op deze manier zorg je er voor dat sommige mensen bij voorbaat de game al links laten liggen.

Jammer, want het concept ziet er interessant uit!

Gezien deze reactie van jou en de hele verdere discussie denk ik (om eerlijk te zijn) niet dat jij de juiste persoon (geweest) bent voor het schrijven van deze review. Er blijft bij de lezer toch een bepaalde smaak achter. De review mist ook een aantal dingen (voor zover je die nu kan weten) en blijft wat oppervlakkig, waar je op een aantal punten meer de diepte in had gekund.
Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat het inderdaad een grotere doelgroep aanspreekt dan ik nu denk.
En als je dit écht denkt (wat ik me af vraag), pas je per direct de conclusie aan. Die is zo dirigerend..


Tot slot:
No Man's Sky is niet voor iedereen bedoeld.
Een grotere dood-doener had je niet kunnen bedenken? Neem ook aan dat je die bij elke conclusie van elke game die reviewt hebt staan? Anyway, mijn inziens is de review voor verbetering vatbaar. En ik ben dan ook nu al wel benieuwd naar de volledige review zodra de game uitkomt ;).
Als zijn mening sturend is moet je een sterkere eigen mening ontwikkelen. Ik had vanaf het begin al bij deze game het gevoel dat het verkennen van eindeloze random generated planeten snel saai kan worden als dit niet wordt opgevangen door iets anders. Hij geeft terecht aan dat er weinig is dat dat opvangt. Als je daar anders over denkt, dan mag dat ook maar ik denk dat het terecht is om deze valkuil te benoemen.
Mijn mening is dat jij je wat dat betreft niet met mij moet bemoeien. Ik heb een sterke mening, stel je niet zo aan :).

Punt is, dat als je een (p)review schrijft, over wat dan ook, daar zo objectief mogelijk in wilt gaan om een fatsoenlijk (p)review te kunnen geven. Dat is dit allerminst. Er staat amper iets positiefs over de game in. En daar stoor ik mij aan. 'Reviewer' is allesbehalve neutraal en heeft zijn mening al lang klaar.
Dan moet je de video nogmaals kijken, hij geeft juist aan dat hij reikhalzend uitkeek naar deze game. Hij had zijn mening al klaar inderdaad, maar dat was een positieve. Als het game-element dan blijkt te ontbreken dan hou je niet veel meer over dan planeetje hoppen.
En die heb ik dus niet gekeken, of naja, 'gekeken' zonder geluid want dat had ik hier niet, maar de preview heb ik wel degelijk gelezen.

Vind dat er een nare smaak achter blijft na het lezen van de preview. Als de game echt zo tegenvalt als in de preview beschreven, kan je dat ook op een andere manier doen.
Maar ga dan geen reviews schrijven die claimen dat het voor de meeste mensen waarschijnlijk niks is.
Wou jij dan beweren dat dit een spel is voor iedereen? nee dat is het niet, net als Minecraft, wat is dan het probleem om dat aan te geven?

Goeie informatie voor mensen die dit idee leuk lijkt, maar toch niet zeker weet of het wel wat voor hem is

@Vickieee ik vind het echt vreemd dat je zo reageert op een punt dat een reviewer in mijn ogen gewoon moet maken.. een review is niet alleen voor mensen die het spel sowieso al leuk vonden, maar ook voor twijvelaars
No Man's Sky is niet voor iedereen bedoeld.
Nog maals, met die conslusie is niks mis mee, en is gewoon de waarheid. Mensen zijn slim genoeg om daar een eigen mening van te vormen (mag ik toch hopen)

btw, ik kijk nog steeds erg uit naar dit spel, en daar heeft deze review niks aan afgedaan, heb er alleen maar meer zin in gekregen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 23:25]

Ik heb zeker geen mee dat je terecht opmerkt dat er geen verhaal is of er weinig over bekent is.

Ik vond het enkel een beperktere review net omdat je er veel belang aan hecht.

Het waarom kan je in elke game in vraag stellen, hier wellicht meer dan bij sommige andere games. Het verschil is in sommige games maak je zelf het verhaal, in andere maak je zelf het verhaal ... Moet dit verschil aanwezig zijn in de preview? Ja. Moet de preview hier voornamelijk rond geschreven zijn? Neen.
Omdat deze game je een open universe in slingert.
Veel shooters bijv hebben niet veel narrative nodig, omgevingen, vijanden en de actie spreken dan voor zich. Maar deze game wilt toch een soort MMORPG zijn, aangezien het juist ZO open is, zou het zonder een verhaal erg snel saai worden. Dus ja, een game als deze heeft zeker wel background nodig, anders vlieg je maar wat doelloos rond in een hele grote universe zonder enig idee waar je nou mee bezig bent.

Veel games die een verhaal missen zijn dan ook vaak een stuk meer linear. Dat werkt gewoon niet voor open-worlds.
Dat is zo voor "open world" games zoals o.a. GTA 5, maar sandbox games zijn toch weer een andere ras... Minecraft is niet voor niks extreem populair geworden. Het idee dat je zelf mag verzinnen wat je kan doen in een digitale omgeving, waar je ook nog alle controle over hebt trekt schijnbaar heel veel mensen...
No Man's Sky lijkt inderdaad een niche. Maar de groep die geïnteresseerd is in dit soort games wordt wel steeds groter - kijk maar eens naar de talloze (early acces) indie games op Steam waar 'standaard' gameplay lijkt te ontbreken of is geminimaliseerd. Ik behoor tot deze groep, ik ben namelijk helemaal klaar met 'hyperbolic adventure shooters with tower climbing, fetch quests and 200 hours of gameplay.' Prima dat dit soort AAA titels er zijn, maar ik hoef ze echt niet meer te spelen.
Ik ben enorm blij met de grote hoeveelheid indie games van de laatste jaren, omdat ik denk dat het goed is voor het medium. Een voorbeeld is The Stanley Parable, waarin er vragen gesteld worden over het medium en gamers zelf. Sommigen houden hier niet van en vinden het pretentieus. Dat is soms inderdaad het geval, maar misschien is dat af en toe nodig om tegenwicht te bieden aan de AAA titels. Franse New Wave films zijn vaak bizar en soms zelfs irritant, maar ze hebben een enorm positieve invloed gehad op het Hollywood van de jaren 70.

Als No Man's Sky uitkomt zal het waarschijnlijk zeer uiteenlopende recensies krijgen van recensenten en gamers. Ik kan niet wachten tot ik het kan spelen.

PS nog een pluim voor Hello Games: niks geen flashy trailers met cut scenes, ze hebben tot nu toe vrijwel alleen maar in game footage laten zien. :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 23:25]

Ik ben persoonlijk vaak terug houdend met indie games. Ik vind ze meestal leuk voor een paar uurtjes en dan heb ik het wel gezien.
No Man's Sky daarin tegen lijkt me echt zo'n game waar je je helemaal in kan verdrinken. Het exploren/ontdekken heeft mij altijd al geboeid in games. Ik heb alleen wel een Xbox One, dus dat gaat hem niet worden :p
Ik ben persoonlijk vaak terug houdend met indie games. Ik vind ze meestal leuk voor een paar uurtjes en dan heb ik het wel gezien.
Ik ben tegenwoordig juist erg blij als het niet al te lang duurt om een game uit te spelen. Een goed voorbeeld is Portal: in een paar uur uitgespeeld maar een van de beste ervaringen op gamegebied die ik ooit heb gehad, en precies lang genoeg. Portal 2 is bijna net zo geweldig maar net een tikkie te lang IMO.

In veel games zorgt een korte lengte vaak ook voor een compacter verhaal met een duidelijker focus - de beste scriptschrijvers zijn nog steeds niet te vinden in gameland maar in Hollywood, in grote games met een lang verhaal valt dit sneller op. Vergelijk Far Cry 3 maar eens met Far Cry 3: Blood Dragon - die laatste had ik uitgespeeld voor het (geweldige!) B-film-parodie verhaal en de gameplay gingen vervelen. Far Cry 3 daarentegen heb ik met veel pijn en moeite uitgespeeld, hoe verder ik vorderde hoe saaier het werd.

Verder zit er in veel games een hoop onnodige opvulling - vooral in games van Ubisoft komt dit erg vaak voor.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 23:25]

[...]
Ik ben tegenwoordig juist erg blij als het niet al te lang duurt om een game uit te spelen. Een goed voorbeeld is Portal: in een paar uur uitgespeeld maar een van de beste ervaringen op gamegebied die ik ooit heb gehad, en precies lang genoeg. Portal 2 is bijna net zo geweldig maar net een tikkie te lang IMO.
ach ja zolang de content goed blijft en niet opeens fillers gaat geven mag het van mij wel langer zijn hoor, maar ja dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. :P
Ik dacht dat de Xbox One met Windows 10 juist gelijk wordt getrokken met Windows 10 op de PC. Is het niet waar dat er dan PC games op de xBox gespeeld kunnen worden?
De core is hetzelfde, maar er zijn genoeg redenen waardoor je niet zomaar 1:1 een kopie van de PC game op de xBox kan zetten. Daar zullen echt veranderingen voor nodig zijn.

Daarnaast zit Sony ook nog in het verhaal, die mogelijk een xBox ontwikkeling geheel of in den beginne tegenhoud.
Lijkt een beetje op S.P.A.Z. (ook erg leuk)
Maar dan met FPS en een behoorlijke factor groter. :)

Ik ga deze titel zeker uitproberen na het commentaar van enkele tweakers hier.

Niche? Ik vind van niet.
Spintire werkt ook een beetje op hetzelfde principe.

Ik ben een beetje klaar met de games die je handje moeten vasthouden...
Geef mij maar wat vrijheid.
Ik zie niet echt waarom een overkoepelend verhaal zo noodzakelijk is. Veel MMO's hebben toch niet zo'n duidelijk doel? Je kritiek gaat net zozeer op voor Eve Online, of Elite Dangerous. Goed, die games hebben dan weer andere elementen die de replay-waarde verhogen, maar NMS heeft zo ook z'n unieke sterke punten. Dit lijkt me echt zo'n game die je af en toe weer 's oppakt, en niet in één ruk uitspeelt. En iedere keer dat je terugkomt liggen er dus wel weer nieuwe dingen op ontdekking te wachten. Het heeft een beetje dezelfde aantrekkelijke kwaliteiten als een roguelike, denk ik. Niet iedereen vindt dat leuk waarschijnlijk, maar dat geldt toch voor ieder spel?
Moet er altijd een overkoepelend verhaal zijn? Dat centrum van het universum is juist het onbekende wat dit spel zo aantrekkelijk maakt.

Wat jij volgens mij wil is gewoon een open world (universe) met quests en quest markers waar je exact voorgeschoteld krijgt wat je waar moet doen. Volg de stippellijn op de minimap en je speelt het spel vanzelf uit.
Daar zijn er inmiddels al een stuk of 100 van, unieke van dit spel gaat zijn dat je zelf uit maakt hoe je je doel bereikt en zelfs wat je doel uiteindelijk is (want je hoeft niet perse naar het midden, je mag ook maanden op dezelfde planeet blijven hangen).
Just Cause 2 is ook een ongelooflijk succes geworden.
En wat bleek, meeste mensen hebben de verhaalmissies niet eens gespeeld maar zitten alleen een beetje te keten dingen op te blazen enzovoorts. (avalanche kwam zelf met deze conclusie.)

Dus waarom niet Just Cause met een mysterieuze space setting ? (JC multiplayer heeft ook geen verhaal btw)

verder ook
Flight Simulator (ook geen verhaal)
Minecraft (ook geen verhaal)
enzovoorts....

Persoonlijk ben ik wel erg blij dat er eens een spel uitkomt waar je lange tijden gewoon in op vakantie kan zijn.
(Ik ga hem ook zeker kopen.)

btw spel is nog niet af dus gewoon nog geduld, misschien zitten een aantal factoren die de ontwikkelaars er nog aan toe willen voegen er nog niet in.
Is het niet de bedoeling van alle Developers om het verhaal "geheim" te houden?
Als ik de geheimen van het universum al weet, als ik van te voren al te horen krijg wat je precies gaat doen in de game, dan haalt dat een hoop "mysterie" weg.

Lijkt me heel verstandig van Developers om alleen datgene te laten zien wat je moet laten zien, en de rest zo geheim mogelijk te houden.

Zoals ze zeggen, er is een Doel, maar wat het is? Daar kom je dan achter tijdens het rondreizen.
Waarom? Omdat je een ontdekkingsreiziger bent. Ontdekken an sich is het doel, kan an sich het waarom al geven. Waarom bijvoorbeeld met Lego spelen? Dat draait ook op iets fundamenteler dat van binnen uit de mens komt dan een van buiten opgelegd verhaal. No Man's Sky lijkt, buiten wat overkoepelende lore, ook vooral op een analoge drive vanuit de speler an sich te draaien.

No Man's Sky doet mij denken aan een galactische versie van de 19de eeuwse race naar het centrum van Afrika. Maar dan in game vorm en zonder malaria :+
Doet me wel erg veel denken aan Elite Dangerous. Kan wel zeggen dat daarvan de graphics best goed zijn. Maar integenstelling tot Elite kan je hier daadwerkelijk de planeet op (en weer af).
Ook bij Elite Dangerous is het de bedoeling om in de toekomst op planeten te kunnen landen. Dit zal echter komen als een betaalde uitbreiding. De reden voor het doorschuiven van deze uitbreiding is dat dat Frontier Developments de tijd wil hebben om een gedegen ervaring te maken van de zogenaamde "Planetary Landings" uitbreiding en dat kost nu eenmaal tijd.

Waarschijnlijk zullen ze eerst een uitbreiding uitbrengen waarbij de spelers kunnen landen op planeten en manen zonder atmosfeer en daar bijvoorbeeld mijnbouw en andere activiteiten kunnen uitvoeren.
Aha, wist ik nog niet! Bedankt voor de toevoeging..
Een deel van de gameplay van E:D zit hier eigenlijk letterlijk in, maar is dan wel meteen de core gameplay - het minen en ontdekken.

Moet zeggen dat ik de exploratie bij E:D eigenlijk het tofste vind, vooral omdat de melkweg zo oneindig groot is en je ook echt 'firsts' gaat ontdekken, terwijl duizenden andere spelers ook onderweg zijn. En er zitten soms ook echt prachtige plaatjes bij, zoals drie zonnen die om elkaar heen draaien...

Erg benieuwd dus naar No Man's Sky.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:25]

In principe een goede basis. Als er dan ook nog objectives in zitten om je als het ware deels te begeleiden door de game is het helemaal prima. En dan geen objectives van 'Bezoek planeet X', maar objectives als 'Verzamel 10 van item x' of 'Kill 20 van monster Y'. En dan moet jij natuurlijk gaan zoeken waar item x of monster y zich bevindt.
Deze objectives zul je waarschijnlijk nooit tegen gaan komen, het hele idee van de maker is juist om alles zelf uit te zoeken en te ontdekken - zonder deze generieke quests.
Ja, waarom zou ik iets willen ontdekken als er geen doel is.
Ten eerste is wat saai is of niet is natuurlijk verschillend voor iedereen. Ik weet ook niet of er een beetje door de demo heen is gekeken. Als je op de E3 de meest fantastische dingen ziet en dan een erg slechte presentatie van een spel waar je veel van verwacht, dan kan ik me voorstellen dat het oordeel wat lauwtjes is.

Wat ik zelf merk is, dat ik het mij niet trekt omdat het grafisch mij niets doet. Ik denk dat als er wel, bijvoorbeeld, fotorealistische omgevingen zijn en je bij elke planeet een wow-reactie hebt, je enthousiast doorvliegt naar de volgende. Mits de diversiteit goed is.

Daarnaast alles verveeld een keer. Het ene wordt alleen na verloop van tijd weer opgepakt, het andere niet.

Los van de verhaal elementen welke de maker er is stopt, maak je bij dit soort spellen ook een beetje je eigen verhaal. Vrijheid geeft keuzes. En voor anderen zal het verhaal gevormd worden door de te behalen achievements/trophies.
Ik begrijp absoluut wat je bedoelt. Toch denk ik dat wanneer de eerste reviews daadwerkelijk uit zullen komen, de conclusie niet zo heel anders zal zijn als deze van Tweakers.

Ik ga de game spelen, maar eerlijk gezegd verwacht ik vrij weinig van de game. Het ziet er super uit, maar heel veel meer dan dat... ik zie het niet. Uiteraard moeten we even afwachten, maar simpel gezegd is er weinig reden om veel te verwachten. De developer heeft namelijk behalve woorden weinig ondersteuning.
Ik keek érg naar uit om meer te zien van No man's Sky na de aankondiging en ben net als Jurian afgeknapt.
- Exploration: De werelden zien er 'droog' en niet al te levendig uit. Daarbij lijkt het op fetch and collect (grondstoffen verzamelen en rewards krijgen). Het zijn veel planeten, maar: Quality over quanity.
- Combat: Had hoop een wat uitgebreider preview te zien van het systeem. Wat wel voor handen is ziet er redelijk symplistisch uit.
- Competitie: Zelf ben heb ik niets met leaderboards. Dat het leuk is dat iemand bovenaan wilt staan is leuk, maar dit element lijkt mij een te grote 'charme' van de game ten koste van het single-player-experience. (alles op eigen tempo willen doen).
- Ik heb het idee dat dit spel veel sneller zal gaan vervelen dan andere games omdat er geen (breed) verhaal is (voortgang wordt niet beloond met ontrafelingen en een 'centre of the universe verhaal lijkt mij erg slapjes en underwhelming). Daarbij is er verticaal veel in het spel (quantitatief) maar horizontaal is er in de breedte veel minder aandacht aan geschonken. Ik wil mij kunnen bezighouden met details, min-maxen, een plethora aan opties kunnen ontdekken en dat zie ik niet.

Al met al is No Man's Sky voor mij de grootste deceptie van E3.

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 22 juli 2024 23:25]

Nage-aapt van Spore dus
Ik heb het vaker gezegd en ik zeg het maar weer. Jurian moet het gewoon lekker bij Fifa houden..

Dit is zo een beetje het grootste non argument wat ik ooit heb gehoord. Dan is elke sandbox game dus niet leuk omdat er geen verhaal is? Roller coaster tycoon, elite dangerous, cities skylines. Of wat dacht je van minecraft??
Het hele idee van een sandbox game is dat je zelf je doelen kan stellen, im just saying..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 juli 2024 23:25]

AuteurTweakjur Redacteur @ro8in23 juni 2015 10:46
..of misschien wel PES, komend jaar. Die beviel wel op de E3.

Maar alle gekheid op een stokje: klopt. Daarom staat ook in de tekst dat er genoeg gamers zullen zijn die er de lol wél van in zullen zien - jij hoort daar bij. Er zijn echter ook genoeg gamers die behoefte hebben aan een duidelijke rode draad. In een aantal van de sims die jij noemt is die rode draad er, in de vorm van doelstellingen die je moet halen, bijvoorbeeld. Iets dergelijks heb ik niet in NMS teruggezien, vooralsnog.

Ik hoop dat ik em binnenkort een keer kan spelen, want zoals ik al aangaf, ik volg NMS al langer met veel interesse. Ik heb er ook nog steeds zin in, alleen weet ik nog niet hoe lang het leuk blijft. Ik vrees dat het 'afhaakmoment' sneller komt dan ik aanvankelijk dacht. De tijd zal het leren.

PS> nog even als aanvulling.. toevallig heb ik het over precies dit element ook gehad met de PR-manager van Frontier Games (Elite: Dangerous). Die zei zelf ook al: het is een succesvol concept, maar alleen voor een specifiek soort gamer. Gamers die meer behoefte hebben aan een rode draad, aan een handje dat ze vasthoudt, hebben in games als NMS en Elite niets te zoeken. Daarom hecht ik zoveel waarde aan dat punt: Sony doet momenteel alsof NMS een lekkere game wordt voor iedereen. Dat is gewoon niet zo. Het is wel een typische 'Tweakers-game', dus het verbaast me niet dat hier veel mensen reageren die fan zijn van het concept en zich niet kunnen vinden in mijn aanmerkingen.

Ik quote even uit de conclusie: "Voor een bepaalde groep gamers biedt de titel precies wat ze willen: een virtueel eindeloze ruimte om te ontdekken. Zij zullen zich vermaken terwijl ze betere schepen verdienen, meer planeten en dieren ontdekken en misschien zelfs wel hoog komen te staan op de leaderboards waarop te zien is welke speler de meeste planeten heeft bezocht, of wie de meeste credits heeft verdiend." Dat zijn dus sim-liefhebbers, etc. De preview is niet specifiek op die doelgroep toegeschreven. Als je games als Freelancer, Elite etc. tof vindt, is NMS een no-brainer om in huis te halen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 22 juli 2024 23:25]

In de video heb je het letterlijk over de grootste teleurstelling en de tijd zal uitwijzen of er nog iets te redden valt.

Hoe je het hier nu toelicht is toch wel een stuk genuanceerder.

Ik vind persoonlijk dat voor een sandbox game dit niet veel anders is dan bijvoorbeeld elite dangerous. Je moet explorer, minen, ship upgraden etc. Eigenlijk is er niet veel verschil in dat opzicht... Dat het niet voor iedereen is maakt het nog geen slechte game.

Laten we het dan maar erop houden dat de video was opgenomen in het moment van je teleurstelling en daarom erg negatief over de brug komt :P
AuteurTweakjur Redacteur @ro8in23 juni 2015 11:57
Dat laatste is letterlijk zo: direct na de presentatie.
Als No Man's Sky valt te spelen met een Oculus Rift of HTC Vive dan zul je heel wat mensen voorlopig niet meer buiten zien.
@ro8in
Fanboy gepraat.

Iemand mag altijd een mening hebben. Vooraf was Jurian ook erg benieuwd naar het spel. De verwachtingen kwamen niet uit dus volgt er vanzelfsprekend een deceptie. Hij kijkt met zijn criteria punten en maakt zo de overweging of het nog wel leuk lijkt voor hem. In dit geval niet. Wie ben jij dan om hem te vertellen dat hij het bij Fifa moet houden?

Je hebt sandbox games en je hebt sandbox games zoals deze die gewoonweg SAAI zijn omdat de voorkomende elementen niet breed genoeg zijn of geweoonweg niet in grote aantallen aanwezig zijn om je te blijven boeien. No Man's Sky gaat om exploration, het ontdekken van de werelden. (Collect minerals and get rewarded.. een redelijk oud concept die mensen de neus uitkomen) Dat is het centrale punt en dat kan erg vervelen omdat er geen andere hoofdpunten ziin naast de andere punten die inhoudelijk ogenschijnlijk niet veel inhouden.
Tweaker fanboy??

Zoals je ziet had Jurian onder mij al zijn mening wat genuanceerd en was de video opgenomen in het moment van zijn teleurstelling waardoor hij wat erg negatief overkomt. Begrijpelijk als je heel erg naar iets uitkijkt en tijdens de presentatie dan zo iets hebt van is that all??

Overigens had ik nog nooit van deze game gehoord tot deze video. En hij lijkt me eigenlijk best leuk!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 juli 2024 23:25]

Wat is een 'tweaker fanboy'? Wanneer je het oneens bent over iets ben je niet meteen een fanboy. Zeker niet wanneer je met argumenten komt.

Ik keek dus ook erg uit naar No Man's Sky omdat ik EVE Online erg boeiend vind als spel, maar net wat té uitgebreid. Star Citizen is er nog (lang) niet dus hoopte in No Man's Sky een mooie middenweg te vinden tussen leuke intense en inhoudelijke gameplay in een space omgeving. Natuurlijk kan ik alleen beoordelen wat ik tot nu toe er van heb gezien en dat voldoet helaas niet aan mijn verwachtingen. Het is echt te karig als je het afzet tegen EVE Online. Ok, dat is oneerlijk en ik verwacht ook geen gelijkenissen in de diepte, maar No Man's Sky voorziet niet in voldoende complexiteit en breedte. (Van wat ik tot nu toe zie).
Er zijn fans van deze game die het willen opnemen tegen de 'pessimisten', maar de pessimisten zijn gewoon realisten en maken het niet mooier dan het is voor zover je kan beoordelen. Vond het daarom wat scheef om jurian met fifa16 te denigreren, alleen omdat hij objectiever naar het spel kijkt én precies ook zegt wat de fans van het spel zeggen.
Looool heb je je eerste eigen reactie wel gelezen? Ik weet niet hoor, maar volgens mij noem je mij daar een fanboy omdat ik het niet eens ben met Jurian. Wat je zojuist in het eerste deel schrijft slaat echt zo dood als een slappe lul op een drumstel op deze manier.

Overigens als je een Eve online achtige game zoekt die toch net iets minder uitgebreid is kan ik je Elite dangerous aanraden. Dat is volgens mij precies wat je zoekt. Vond zelf Eve online ook net even een beetje too much plus het abonnement staat me in deze tijden ook niet helemaal meer aan. Ben dus Elite Dangerous gaan spelen en het is echt een goede game!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 juli 2024 23:25]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Wat een ontzettende zinloze argumenten worden er hier in deze video genoemd. Ik werd juist enthousiast van de video. Ik kan me wel de teleurstelling voorstellen dat er geen speelbare demo was.

Mij deed de game vooral aan Planet3 denken.
Het lijkt mij een ontzettend gave game en als de prijs niet die van een AAA-titel wordt koop ik hem zeker!
Dat geld dus ook voor Sims, daar heb je ook niet echt doelen, daar stel je ze zelf.
Zo ook voor deze game
Helemaal met je eens, dit is het type spel waarbij je zelf doelen gaat stellen en zelf je verhalen gaat bedenken. En dat is inderdaad niet nieuws. Het klopt ook dat de game daardoor niet voor iedereen is.

Het game-principe bestaat echter ondertussen lang genoeg dat je wel zou moeten herkennen en vanuit dat oogpunt je (p)review gaat geven.
Verplicht lees en kijkvoer, ook voor de heren van Tweakers:

http://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/wiki/archive
http://www.reddit.com/r/N...ed_at_e3_summary_for_nms/
https://youtu.be/q3ZRqxZk0x8 (Gametrailers discussie die wellicht het beste antwoord geeft op de vraag "waarom?")

In de comments, en artikel zie ik een boel aannamens die volledig uit de lucht gegrepen lijken te zijn.

Laten we voorop stellen dat dit altijd als niche product bedoeld was vóór de aankondiging op VGX2013. De reacties daarna waren zo positief dat het de grote jongens opviel en Sony de hand uitreikte. Maar zover ik weet heeft HG nooit geld aangenomen van Sony en enkel gevragen om een plekje op het podium bij E3 2014 - ongekend voor een indie-ontwikkelaar. Want laten we dat vooral niet vergeten. Dit is geen AAA-studio.

Dit is een huge, universe sized, sandbox. Een doel? Die is er eigenlijk niet. Exploren is waarschijnlijk het meest "rewarding experience". Maar je kunt net zo goed je eigen trading routes opzetten. Of convoys aanvallen danwel verdedigen. 1 planeet tot in den treure ontdekken en uitpluizen. Wat je wilt. In het centrum is iets interessants te ontdekken, en dat is wellicht de enige Optional Objective die vanuit de ontwikkelaar meegegeven wordt. Maar hoeft je daar niet aan te houden als je dat niet wilt.

Als je het nodig vind om een lijdraad te hebben in de vorm van quests, objectives, incentives (boven datgene wat is laten zien), achievements, etc. Als je moeder je nog elke keer op het potje moet zetten, en niet alleen zelf de straat over mag steken. Dan is dit niet de game voor jou.

De ontwikkelaars hebben nooit meer verteld dan dat ze kunnen en willen leveren. Hype wordt gecreerd door gamers en journalisten. Sommige hebben een reeel beeld van het spel, anderen hebben er dingen in gezien die er niet zijn en dus een verwrongen beeld hebben. En voor de laatste groep is dat jammer, maar niet het probleem van de ontwikkelaar. Als je straks teleurgesteld bent omdat het niet aan je verwachtingen voldeed, dan is dat toch echt je eigen probleem.

Kan het in de valkuil vallen dat het wellicht wat "snel" saai kan worden. Omdat het na 100 planeten een beetje op elkaar begint te lijken? Misschien. Maar als je voor elke planeet een half uur bezig bent met reizen, ontdekken, uploaden, upgraden, minen, etc. Dan zijn dat toch 50 uur die je met veel plezier bezig bent geweest, 45 uur meer dan de volgende Call of Duty. Daarbij hebben we nog maar letterlijk het topje van het universum gezien. We hebben volgens mij nog alleen maar planeten uit de rand gezien, en het universum wordt gevaarlijker en extremer naarmate je dichter in het centrum komt.

[/rant]

Jurian: Dat de releasedatum niet bekend is gemaakt door de PC is pure speculatie van jouw kant. Sean Murray heeft letterlijk gezegd dat ze dat wel wilde bekend maken maar niet konden door redenen buiten hun controle en is daar verder niet op in gegaan. Dat heeft ie ook herhaald bij elk interview dat ik heb gezien. En zover ik weet hebben vele andere journalisten wel een hands-on sessie gehad. Was Tweakers daar niet voor genodigd of is dat niet aangevragen?

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 22 juli 2024 23:25]

Hands-on is zeker wel aangevraagd, maar wij begrepen dat dat geen optie was.

Of dat voor andere partijen wél een optie was, kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik weet in elk geval dat Gamekings ook geen hands-on had - die zaten bij mij in de sessie.

Probleem met NMS is momenteel vooral dat veel niet duidelijk wordt. Alle punten die in de links gegeven worden, heb ik totaal niet uit de presentatie gehaald - en daar ga ik op af voor een preview. Nu staat er gelukkig niet voor niets 'Voorlopige' op de conclusiepagina van een preview. Er kan dus nog genoeg veranderen aan ons beeld van het spel, bijvoorbeeld door een betere presentatie de volgende keer, een hands-on sessie, of eventueel bij de review.
Hoop dat jullie een kans op een hands-on krijgen (met een beetje een lange speelttijd, zodat jullie er veel over kunnen oordelen) voor de game uit komt en wat jullie er dan over gaan zeggen!

[Reactie gewijzigd door Wubinator op 22 juli 2024 23:25]

Dat was niet bedoeld als een verwijt.

En dat het niet allemaal duidelijk wordt snap ik maar dat is eigenlijk het idee erachter. Je moet comfortabel zijn met idee dat je niet alles weet. Alles al vast verklappen defeats the purpose. Het zelf ontdekken. Als je tijd over hebt zou ik zeker die gametrailers discussie kijken want die gaat juist op dat vraagstuk in.
Er kan dus nog genoeg veranderen aan ons beeld van het spel, bijvoorbeeld door een betere presentatie de volgende keer, een hands-on sessie, of eventueel bij de review.
De ontwikkelaars hebben vanaf het begin al duidelijk gemaakt dat ze zo min mogelijk van de game willen laten zien. Waarschijnlijk hebben ze al meer laten zien dan ze in eerste instantie wilden doen, maar vanwege de vele vragen in de trant van "waarom zou ik dit willen spelen, wat is de gameplay, is die er eigenlijk wel?" zijn ze toch een beetje gezwicht. Ze hadden ook nooit verwacht dat ze zoveel aandacht zouden krijgen.
Vragen als "wat is de gameplay precies?" zijn begrijpelijk omdat het nou eenmaal al jaren zo gaat: journalisten vragen developers wat je allemaal kan doen en waar de game over gaat en de developers geven vervolgens uitgebreid antwoord. Hello Games wil het anders doen en ik denk dat dat goed is, zeker gezien de kern van de game: exploratie. Ik kijk ook zelden meer hele trailers van films omdat ze vaak al te veel laten zien.

De manier waarop ze hun game presenteren wijkt dus enigszins af van wat gebruikelijk is, net als de game zelf. Hello Games wil in sommige opzichten een 'anti-game' maken (in de zin van: zonder quests en dergelijke), terwijl ze toch hun best doen om er voor te zorgen dat het lekker speelt, een beetje arcade-achtig.

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 23:25]

Als ik de reacties zo lees heb je volgens mij de hype-bubble van vele hongerige gamers doorgeprikt. De marketingmachine heeft dat hier goed aangepakt. Ik kan jouw kanttekeningen wel waarderen.

Als ik het spel ga spelen hebben de fanatiekelingen waarschijnlijk al een groot deel van het universum ontdekt. Dus als ik m'n installatie heb voltooid zal ik landen op BikDik01 om allemaal asssnuffers en rimdivers aan te treffen. Niet echt goed voor de spelbeleving.

Daarnaast maakt het wow-gevoel van de eerste planeet al snel plaats voor een eindeloze zoektocht naar brandstof. Ik heb al 10 mineruns achter de rug en ben blij met een nieuw stuurwiel voor m'n ruimteschip.

Bij planeet 20 krijg ik de eerste deja-vu momenten. Zonder achtergrondverhaal blijft het eenzaam van de ene naar de andere planeet vliegen. Alleen, eenzaam zonder diepgaande interactie met iemand anders. Ik hoef niemand te redden, geen geheimen te ontrafelen, niemand heeft het persoonlijk op mij gemunt. Ik vlieg met mijn schip door de ruimte en sluit het spel af als de 21e planeet BikDik12392 blijkt te heten.

Zelden heb ik zo gehoopt ongelijk te krijgen. Ruimteverkenning en koning van de kosmos proberen te worden lijken me persoonlijk de mooiste ingrediënten voor een spel. Eindeloos speelde ik dus dit soort spellen. Dus wacht ik na vele teleurstellingen tot het spel een tijdje uit is en op jullie review en bevindingen van andere gamers.

Meer on-topic: Wat hoop ik dat je voor een spel als dit usermods kunt maken / installeren.
Sean Murray heeft bij de AMD PC Gamer show aangegeven dat zodra men een release datum gaat geven ze dit voor zowel PS4 als PC gaan doen.
Zoveel sites heb ik niet gelezen die een hands-on sessie hebben gehad (tijdens de E3 2015), de meesten waren 30 minuten lang met andere journalsiten in een kamer terwijl Sean als enige de controller in de hand had.

De enige website die ik weet is Gameinformer, maar die hebben nu al ongeveer een jaar hele goeie banden met de mensen bij Hello Games. Heb je toevallig ook links van de andere journalisten waar je over spreekt?

Edit: Thanks voor die links trouwens, die kende ik nog niet :)

[Reactie gewijzigd door Wubinator op 22 juli 2024 23:25]

Wat mij (als software developer) enorm aanspreekt is het technische verhaal achter dit spel. Ik weet niet of iedereen wel goed begrijpt wat voor huzarenstukje Hello Games hier presteert. Het proceduraal genereren van hele planeten, inclusief fauna en flora is een enorme (wiskundige) uitdaging, en een game op deze schaal is er nog nooit gemaakt.
Voor iedereen die meer wil weten over de technische implementatie, is onderstaande video een absolute aanrader. https://www.youtube.com/watch?v=h-kifCYToAU
Los daarvan kijk ik zelf enorm uit om de galaxy te gaan verkennen. 't Is alleen jammer dat een hele hoop mensen een verkeerd idee van de game hebben gekregen door de hype die errond gecreëerd is. Iets waar Hello Games overigens nooit aan heeft meegedaan.
Hoogstwaarschijnlijk gaan we na de release een hoop slechte reviews krijgen van mensen die niet meteen tot de "niche" behoren, maar dat zal alleszins mijn pret niet bederven. Ik kan niet wachten op de release.
Jij verwoord precies mijn gevoel erbij en 1 van de grootste aantrekkingen zijn voor mij inderdaad de techniek die achter deze game zit (ben ook een software developer :)). Ik heb ongeveer hetzelfde hierboven in een reactie verwoord.

Ik ben inderdaad ook bang voor slechte reviews vanwege mensen die hype / geruchten interpreteren als waarheden en feiten. Inderdaad iets waar Hello Games nooit aan mee heeft gedaan, ze zijn juist extreem voorzichtig met de informatie die ze geven zodat ze geen valse verwachten willen creeren en ze willen geen dingen tonen waarvan ze niet absoluut zeker weten dat het in de uiteindelijke versie komen.

Ik zal in ieder geval niet het kopen van deze game af laten hangen van de review cijfers, voor mij wordt het een day 1 aanschaf of pre-order.
leuke video
eenigste waar ik aan zit te denken is als er zoveel planeten zijn
en er zijn er ook best wel veel met leven en op die planeten zie je ook soms alien struktures
hoe gevarieerd is dat ? kom je de zelfde gebouwen op all die planeten tegen ?
of is het een of andere oude Alien beschaving die all die planeten al eens heeft bezocht en er een soort van controle posten heeft achter gelaten ?
je hebt namelijk ook een soort van Politie als je zomaar dieren dood maakt waar komen die vandaan zitten die al op die planeet of hyperjumpen die ergens vandaan ?
heb je bv ook planeten met alleen water ?
als alles is bepaald door een wiskundige formule dan ben ik benieuwd hoe gevarieerd het is
maar wie weet is ons eigen galaxie ook wel terug te brengen naar een wiskundige formule )
denk aan 1.61803398875 the golden ratio
Ik lees niets over Multi Player, maar dat het alleen single player is? Wellicht in de toekomst zou de game erg veranderen in het positieve als ze(of is het 1 Dev?) dit door gaan ontwikkelen. En dat je de toekomst kunt bouwen op de planeten? Vreemd dat dit niet opgenomen is in de "voorlopige conclusie".

Ik zie veel potentie in dit game, maar laat het even "Alpha" blijven voor een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 22 juli 2024 23:25]

Het is ook geen multiplayer, een vriend van mij blijft dat ook maar denken maar als je dit verwacht en daar op hoopt moet je absoluut niet je geld er aan uit gaan geven!

Ja het is waar je kan heel misschien mensen tegen komen en met een hele hele hele kleine kans is dat nog 1 van je vrienden ook. Maar denk niet dat je gelijk makkelijk een team kan maken en samen op pad etc etc. Je hebt totaal geen interactie met andere menselijke spelers, je kan niet je kan niet traden, geen team vormen etc.

De reden dat ik zeg dat de kans heel klein is komt vanwege de grootte van het spel. Iedereen begint aan de buitenste rand van het universum, als jullie compleet aan de andere kant van het universum beginnen het 150 uur* kan duren voor je elkaar ook maar ontmoet hebt . Dat is als je weet waar jullie precies zijn ten opzichte van elkaar en wat de meest directe route is om bij elkaar te omen.

Dus ja er zitten MMO achtige elementen in doordat mensen wel in hetzelfde universum spelen, maar het is geen multiplayer. Sterker nog je zou de game compleet offline kunnen spelen, je kan echter pas je ontdekkingen uploaden (en ze dus op jouw naam als ontdekker laten schrijven in de Atlas) als je online bent.

* Er is door de makers gezegd dat het voor mensen mogelijk moet kunnen zijn om in 120 a 150 uur in het midden van het universum uit te komen, mits mensen daar direct voor gaan en al goed weten hoe het spel werkt.. Daar baseer ik de tijd op die het kost om bij elkaar te komen.
Het is ook geen multiplayer
Inderdaad, en dit aspect mis ik eigenlijk in de review. Want dat zal het verwachtingspatroon zijn van veel lezers die lezen dat opslag op een online server plaatsvindt. Dit verhaaltje is hierover duidelijker. Misschien moeten we een nieuwe term introduceren. Dat dit spel een role Playing Game is kunnen we het over eens zijn, want je bouwt als gamer een staat van dienst op. RPG is als term dus veilig. De standaard term voor een online RPG is vaak MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game). Vaak wordt die term ook wel verbasterd tot MORPG. Sec. is deze laatste term wat de game naar mijn idee het meest dicht beschrijft: Massive Online Role Playing Game, waarbij het Multiplayer aspect vervalt. Meer expliciet is nog MOSRPG of OSRPG (S = singleplayer).

Geneuzel over nomenclatuur? Toch best wel belangrijk. Door het kenschetsen van de game ontstaat sneller een indruk bij lezers wat voor vlees ze in de kuip hebben. De review spreekt zich nergens over het type game uit. Ondanks dat ze niet meer beschrijft dan wat de lezer echt van de game kan verwachten is het risico groot dat de lezer in de conclusie springt dat dit een MMORPG is. Ik lees best veel game reviews en het behandelen van het game type is vaak iets wat vroeg in de review wordt gedaan. Betreft het een MMORPG, dan is het handig voor lezers die hiervan niet houden (ik) dit snel te weten te komen. Misschien een suggestie voor toekomstige reviews, en credits voor Wubinator om het eigenlijke game type scherp te stellen.

Juist het niet multiplayer zijn van deze game maakt haar in mijn ogen des te interessanter. Zo kunnen andere spelers mijn spelervaring tenminste niet verklooien ;) Technieken van procedurele generatie worden gecombineerd met de massieve mogelijkheden van online opslag. Dit zou een heel mooi huwelijk tussen Single Player Gaming en Online Gaming kunnen worden. De twijfel over het niet succesvol zijn van deze game deel ik daarom ook totaal niet. Er zijn genoeg succesvolle Single Player exploration games (X2 , Freelancer, Wing Commander: Privateer, Spore en last but not least Elite) die een zekerheid geven van een voldoende grote doelgroep van gamers.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 23:25]

Voor wat ik zover begrepen heb speel je in een persistent procedural generated online multiplayer server. Alleen iedereen begint op een andere planeet, en het schijnt dat de kans dat je andere spelers tegenkomt vrij klein is, zeker aan het begin.
Ik hoop wel dat de optie komt om als groep te spelen vanaf dezelfde planeer, maar het wordt zeker een multiplayer game
Ik ben echt ontzettend benieuwd wat er in de loop van het jaar nog allemaal rondom deze game gaat gebeuren. Zoals de preview ook al aangeeft ben ik ontzettend bang dat de eerste paar uur in de game geweldig zijn maar dat het daarna vooral een herhaling van zetten gaat worden.

Ik hoef echt niet à la Call of Duty aan het handje geleid te worden op een on-rails shoot festijn, maar een duidelijk doel zou op zijn plaats zijn. Nu claimen de devs dat het midden bereiken het doel is, maar ik heb toch echt iets tastbaarders nodig dan de tegenwoordig lege claims van ontwikkelaars.
In mijn ervaring bevat een AAA-game altijd exact hetgeen vooraf wordt aangekondigd en geen druppel meer.

Shadow of Mordor
Previews - Manipuleren van de orcish hiërarchie! Bosses die zich aan jou aanpassen! Hebben we al gezegd dat de orcs leren van hun mislukkingen? Forge your nemesis! Oh, en je kunt overal op kruipen in een prachtige open wereld!
Praktijk - Spel bestaat volledig uit één lange monotone grind om je mannetjes aan de top te krijgen via een eindeloze parade van bosses (die zich aan jou aanpassen). Saaie en repetitieve open wereld die overduidelijk ontworpen is om overal op te kunnen kruipen zonder al te veel verschillende animaties. Geen ending, want we didn't say in the previews that the game would have an ending. We only said it would have bosses.

The Crew
Previews - Massive open world!
Praktijk - Ultragenerieke dertien in een dozijn racegame in een massive open world!

Watch Dogs
Previews - Hack all the things! Laat via augmented reality wegversperringen omhoog komen en zet verkeerslichten op groen!
Praktijk - Ultragenerieke shooter waarin je in vooraf bepaalde scenario's via augmented reality op een knop kunt drukken om een tegenstander uit te schakelen.

Assassin's Creed
Previews - Eindeloze open stad om te verkennen. Flashy takedowns!
Praktijk - Spel bestaat voornamelijk uit het grinden van collectables in eindeloze open stad en het "vechten" tegen mentaal gehandicapte AI door via de facto quick time events flashy takedowns te genereren.

Assassin's Creed Black Flag
Previews - Speel piraat! Beschiet schepen en enter ze om ze te veroveren!
Praktijk - Beschiet 500 schepen en enter ze om ze te veroveren! Je beloning is een beter schip waarmee je andere schepen beter kunt beschieten en enteren om ze te veroveren!

The Witcher 3
Previews - RPG met een diepgaand hoofdpersonage en betekenisvolle keuzes! En kijk eens naar die cutting edge graphics die gebruik maken van de nieuwste blah blah blah.
Praktijk - Theme park RPG waarin je niet eens je eigen karakter kunt rollen, maar toegegeven: je haardos ziet er indrukwekkend uit op een stevige Nvidia-kaart.

Destiny
Previews - We hebben twintig miljard mandagen in deze graphics geïnvesteerd!
Praktijk - En dus hadden we geen geld meer over voor de gameplay!

Mass Effect 3
Previews - Ditmaal wordt de aarde aangevallen! Kun je de mensheid redden van deze kosmische dreiging?
Praktijk - Na 20 uur sidequests ben je de aarde allang vergeten. Epische strijd om de aarde wordt beslecht door een de facto quick time event en een menukeuze.

Thief
Previews - Grimdark setting die overloopt van atmosfeer.
Praktijk - Tjoeke tjoeke tuut tuut in grimdark setting die overloopt van atmosfeer, want preview zei niet expliciet dat je wél vrijheid had.

[Reactie gewijzigd door Enai op 22 juli 2024 23:25]

Geweldige opsomming! _/-\o_

Zullen mensen vast vaker tegen je gezegd hebben; je hebt wel wat negatieve insteek. (Maar ik neem aan dat jij dat gewoon realistisch noemt) ;)
Zullen mensen vast vaker tegen je gezegd hebben; je hebt wel wat negatieve insteek.
Wel, de meest succesvolle PC-games zijn titels als League, Hearthstone, Dota, HotS... die het allemaal van gameplay moeten hebben en niet van graphics en zeker geen monsterverkopen in de eerste week moeten halen.

Die AAA-titels zijn niet slecht (iets waar een miljoen manuren in kruipt, kan niet "slecht" zijn) maar als men het na 10 uur opgeeft wegens repetitief terwijl men gemakkelijk 1000 uur in League stopt, dan zou ik League toch gewoon beter ontworpen noemen.

En maar al te vaak stel je vast dat je het opgeeft omdat er niets aan is behalve hetgeen in de previews te zien was...
Heb zowel Dota als HOTS als de oorspronkelijke dota mod in warcraft 3 gespeeld, maar zie niet in hoe je een moba met een rpg kan vergelijken.

Moba's dienen gebalanceerd te zijn en zijn vooral leuk als je die met (online) vrienden speelt.

Een rpg kan je prima solo spelen en draait om verhaalopbouw. ( iets wat in moba's totaal niet zit ) . Een spel als Ni No Kuni of Dragon Age 2 Vergelijken met Dota of League is totaal onzinnig.

"Wel, de meest succesvolle PC-games zijn titels als League, Hearthstone, Dota, HotS... die het allemaal van gameplay moeten hebben en niet van graphics en zeker geen monsterverkopen in de eerste week moeten halen."

De meest succesvolle pc games zijn games als GTAV ( waar ik persoonlijk niets mee heb, maar het is wel het spel dat het meest verkocht is en waar het meest mee verdiend wordt en het is een AAA titel )

[Reactie gewijzigd door morten op 22 juli 2024 23:25]

Voor mij was shadow of mordor nochtans 1 van de beste game's die de laatste jaren is uitgekomen
Vermakelijke post :*) !

Hopelijk dat hier bij No Man Sky, er gewoon nog weinig verteld is. Zo heb ik bijvoorbeeld niets gezien van piraterij, pvp en handel. Maar met jouw onfeilbare logica zou dat in moeten houden dat het niet meer dan een gimmick wordt. Helaas space-pindakaas.

Destiny zou overigens moeten zijn:
Previews - We hebben twintig miljard mandagen in de gameplay en graphics geïnvesteerd!
Praktijk - En dus hadden we geen geld meer over voor inhoud!
Commercie
Previews: - alles is geweldig, het beste en biedt enorm veel waar voor je geld
Praktijk: - je wordt wederom een oor aangenaaid

Welkom in de wereld?

Vond de opsomming wel humor :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:25]

Destiny
Previews - We hebben twintig miljard mandagen in deze graphics geïnvesteerd!
Praktijk - En dus hadden we geen geld meer over voor de gameplay!

Gameplay van Destiny is prima hoor. Story, content en balance in PvP zijn echter ver te zoeken ;)
Wow ik dacht dat citroenen zuur waren, maar jij hebt het echt tot een kunst verheven.

Zijn alle bovengenoemde games perfect? Nee. Zijn ze overhyped? Vaak wel. Betekent dat dat je er geen lol mee kunt hebben? Voor jou zo te lezen wel, maar voor heel veel mensen niet.

Ik weet niet wat je verwachtte maar het zijn maar games, verre van perfect maar wel een leuk tijdverdrijf. Ik heb bijvoorbeeld met de Mass Effect serie en de Witcher serie heel veel plezier gehad ook al kon ik geen eigen character rollen (duh, je bent immers THE Witcher) en was het verhaal in Mass Effect geen toonbeeld van realisme (SF game, kom op). Als je kijkt naar wat er allemaal WEL inzit heb je denk ik een hoop meer plezier van je games :)
Ik heb ook niet gezegd dat deze games niet goed zijn.

Ik zeg alleen maar dat je niet moet verwachten dat de preview het tipje van de ijsberg is. :)
Minecraft is oorspronkelijk ook een game zonder einddoel. Dit begon ook redelijk als een niche game maar toch behoorlijk uitgegroeid tot iets heel erg groots. Nu zijn de spellen natuurlijk niet echt met elkaar te vergelijken maar het toont wel aan dat een game die oorspronkelijk voor een klein publiek is wel heel groot kan worden.

Voor mijzelf is de prijs bepalend of ik hem ga halen. Ik denk dat t/m 25 euro een best redelijke prijs zou kunnen zijn.
Het verschil met Minecraft is dat je daar bijna oneindig veel dingen zelf kan bedenken om te maken. In No Man's Sky kun je wel oneindig veel planeten bezoeken, maar die zullen op een gegeven moment toch te veel op elkaar lijken om interessant te blijven. Je moet iets hebben, zoals in Minecraft, waardoor je oneindig lang kan blijven bouwen en combineren om spelers geïnteresseerd te houden.

Wat mij wel vet had geleken met No Man's Sky is als er een uitgebreid craftingsysteem was waarmee je dan grote basissen op planeten, nieuwe compleet zelfbedachte schepen, en dat soort dingen zou kunnen bouwen. Als je de componenten voor het bouwen ook procedurally generated maakt is er altijd wat nieuws te ontdekken om nieuwe mooie dingen te maken. Dat is iets wat je heel lang bezig kan houden, omdat je altijd het idee hebt een nieuw mooi onderdeel tegen te kunnen komen.
Eigen schepen zou wel heel erg tof zijn. Dat is dan weer mooi in Space Engineers, maar die heeft weer niet zo'n toffe exploration. Wel beter nu met die unlimited worlds, maar niet in de buurt van No Man's Sky. Een combinatie van die 2 zou tof zijn.
Voor mij is No Man's Sky precies dit, een soort minecraft in de ruimte. Persoonlijk kan ik het geklaag ook niet helemaal volgen van deze interviewer. Dat No Man's Sky een soort exploration game zou worden, is al meerdere malen in andere interviews gezegd door Sean Murray.
Het ontwikkelingsteam bestaat uit 10 man, hun capaciteit houdt ook een keer op. Door de hype hebben mensen verkeerde verwachtingen gecreëerd, daar valt deze interviewer ook duidelijk onder.

Voor het hele idee achter No Man's Sky heb ik al 50 euro voor over, met misschien in de toekomst nog VR support erbij. _/-\o_
Dat ligt niet aan kleine team. Door voor meer pure vorm van Procedural generated content te gaan, heb je geen groot artist team nodig. Maar het zijn de procedural algoritmes hun complexity en fijn afstemming en seeds dat het resultaat en variatie bepalen.
En dit bepaald niet de game play. Maar content kwantity.
Misschien zit er in het centrum van het sterrenstelsel wel een wormgat naar een ander sterrenstelsel, waarbij je opnieuw kan beginnen, maar ook voortaan tussen, die twee stelsels kunt reizen. Dat zou met de procedurele opbouw van de game in theorie oneindig door kunnen gaan.
Ik zie in jou opmerking volgens mij voor het eerst de term sterrenstelsel ( Melkweg? Galaxy? )terwijl er voor de rest over the Universe (Universum? Heelal?) wordt gesproken.

Ik vraag me toch af of dit spel zich nu in het Universum afspeelt of "slechts" in ons sterrenstelsel?

ter info:

http://htwins.net/scale2/
Nou ja planeten worden compleet willekeurig (procedureel) aangemaakt met wederom willekeurige opgebouwde organismen.
Het is dus sowieso niet ons sterrenstelsel (De Melkweg), maar per definitie een fictief sterrenstelsel.
Het is qua grootte groter dan de melkweg. Er zijn 18 quintillion (engelse term) planeten (2^64 - http://blog.eu.playstatio...9551616-planets-mans-sky/), daarnaast is er verteld dat er (uit mijn hoofd) tussen de 0 en 8 planeten per zonnestelsel zijn. We kunnen dus afleiden dat er heel grofweg een minimum van 2 quintillion zonnestelsels moeten zijn.
De melkweg wordt geschat op ca. 200 billion (dus miljard in NL) sterrenstelsels. (http://spaceplace.nasa.go...ar-systems-in-galaxy.html).

Als we 2 quintillion delen door 200 billion (https://www.google.nl/web...on+divided+by+200+billion), dan komen we uit op een aantal 10 miljoen.

Het universum (zo noemen de ontwikkelaars bij Hello Games het) in No Man's Sky is dus qua aantal zonnestelsels minimaal 10 miljoen keer zo groot als de Melkweg. Letterlijk niet te bevatten hoe groot!

Edit: het is inderdaad fictief en het is dus niet alsof iets van ons eigen universum nagemaakt is, maar het geeft wel een aardig idee. Ik had 10 miljoen keer zelf eigenlijk ook niet verwacht tot ik deze reactie schreef, een quintillion is groter dan ik zelf bevatte tot nu toe

[Reactie gewijzigd door Wubinator op 22 juli 2024 23:25]

Als ik het lees kom je bijna op elke planet leven tegen?

Ik mag toch hopen dat ze het wel enigzins realistisch houden, met veel variatie in type planeten, van klein to groot, gasreuzen, ijsplaneten, wel/geen atmosfeer, 0 tot x aantal manen, etc, etc.
Met een database die vergelijkbaar is aan de Exoplanet app ofzo?

Lijkt mij opzich wel een leuk concept, of het op langere termijn ook kan blijven boeien weet ik niet.
Men zou er bv voor kunnen kiezen om de tot nu toe ontdekte exo-planeten mee te nemen in de game?
Dat voegt dan wel weer iets leerzaams toe aan de game.
Ze houden een 90% / 10% regel aan. 90% is kaal en levenloos 10% is kans op leven. Maar dat is voor 90% alleen grassen / kleine planten en maar 10% kans op hogere levensvormen, maar dan zijn 90% daarvan vissen en 10% daarvan grotere beesten etc etc etc.

Uit mijn hoofd was de kans op het vinden van de hoogste dino's 1 op 100 miljoen
Ik vind dat zelf echt heel saai klinken als dat klopt, dan is de kans heel klein om iets leuks te vinden. Na jaren en duizenden uren spelen is de kans dan nog steeds nihil dat je de hoogste dinos tegen komt. Dan konden ze beter sommige van die stappen overslaan en niet 90/10 maar 75/25 gebruiken.
Maar eens de éérste persoon deze dino's heeft ontdekt, staan ze in de atlas en kan iedereen naar diezelfde planeet reizen.

Ongeveer zoals je in andere games met random generatie (Minecraft, Distance) de beste seeds deelt.
Maar stel dat er 100.000 mensen dagelijks spelen, en die allemaal per dag 5 planeten ontdekken (zeer hoge schatting naar mijn idee). Dan duurt het nog steeds 100 dagen voordat de kans bovengemiddeld is dat er één planeet met grote dino's is. En 500.000 planeten per dag ontdekking vind ik dan ook weer een echt veel te hoge schatting. (vertrouw mijn waardeloze kansberekening niet! Het gaat alleen om een schatting)

[Reactie gewijzigd door markdm op 22 juli 2024 23:25]

Eens, ik weet ook niet of die 90/10 de uiteindelijke ratio wordt, maar dat is wat ze in ieder geval eind 2014 nog aan hielden.

Ze wilden de euforie van een ontdekking groot maken, hoe kleiner de kans dat je iets leuks tegen gaat komen hoe groter de euforie als het eindelijk lukt. 50/50 zullen ze dus nooit aan gaan houden, want dan vind je te snel de grootste beesten.

Maar wie weet is 75/25 inderdaad een leukere ratio, ik kan daar niet echt een oordeel over geven zonder het spel gespeeld te hebben.
Ik ken genoeg mensen die uren GTA spelen en alleen maar rondrijden.
Lijkt me een goeie game voor hen. Het ruimte element maakt die markt wel een stuk kleiner.
Ik speel zelf o.a. Euro Truck Simulator 2 en daar kun je ook weinig meer dan rondrijden met of zonder vracht, garages kopen, chauffeurs inhuren en je vrachtwagen(s) upgraden. Alles zonder verhaallijn. Toch werkt het heerlijk ontspannend en speel ik het iedere week wel een paar uurtjes omdat ik het leuk vind om met zo'n grote truck door nauwe straatjes te manoeuvreren. Dit lijkt me ook zo'n spel waar je gewoon rustig een imperium opbouwt, blijft ontdekken, ontwikkelen, enzovoorts.

En GTA speel ik inderdaad na het verhaal afgehandeld te hebben ook nog, gewoon rondrijden, wat aanklooien met wapens, etc. Als je op Youtube Nerd3 GTA V challenges opzoekt zie je wat dat ongeveer inhoudt, hij doet dat nml ook veel :)
Ik ben ook zo'n persoon :) Maar ik ben dan ook heel erg het type persoon waar deze game voor bedoeld is. Ik ben niche blijkbaar :)

Ik weet behoorlijk goed wat het spel wel en niet is en toch is het voor mij een instant buy
Kan me daarbij aansluiten... net het feit dat het competitieve eens niet in de voorgrond staat en eindeloos ontdekken mogelijk is vind ik goed.
Als kind droomde ik er al van om dit echt te doen, dit is nu voor mij echt genoeg :)
De game spreekt mij op heel veel punten aan:

Space boeit mij mijn hele leven al. Een wiskundige / computer formule die een heel universum weet te maken (programmeur in mij die dan wakker wordt). Seamless opkunnen stijgen / landen op een planneet (droom ik al jaren van in games) .... echt kunnen gaan en staan waar je wilt (type gamer dat ik ben wordt daar enthousiast van). Mogelijkheid om dingen (planeten, dieren, etc) kunnen ontdekken die echt nog nooit iemand gezien heeft (dat is de nieuwsgierige kant van mij). Ik denk dat het spel echt HEEL HEEL HEEL ruk moet zijn wil ik me er niet compleet in gaan verliezen.

Maar goed dit blijft een hele persoonlijke visie op het spel en ik weet dat lang niet veel mensen dit zal aanspreken en ik ben inderdaad bang dat een hoop mensen vanuit een hype het spel zullen kopen en vervolgens helemaal de grond in boren qua reviews omdat het niet het spel is waar ze vanuit de hype en geruchten op hoopten.

De ontwikkelaars zijn heel spaarzaam met informatie, juist omdat ze geen valse hoop willen geven op onderdelen die niet in het spel komen.

Het zal me ook helemal niets verbazen als ze ook juist heel weinig informatie geven omdat ze ook het leren wat de game is -en wat de mogelijkheden binnen de game zijn- een onderdeel willen maken van de "exploration".

Je kan bijvoorbeeld verschillende atomen combineren tot nieuwe elementen maar ze gaan niet zeggen welke mogelijkheden er zijn. Dat is aan de gamers om te 'ontdekken'. Net zoals ze in Minecraft nooit gezegd hebben hoe je spullen moet craften, dat hebben mensen zelf uitgezocht en vervolgens met elkaar gedeelt op wiki's. Voor sommigen zitten daar de uitdaging van een spel en die groep spelers willen de makers van NMS ook bedienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.