Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Als Xeno op pad

Gelukkig is er meer dan de campagne. Je kunt diezelfde campagne in co-op doorlopen, maar interessanter is het multiplayer-gedeelte. Het leuke daarvan is dat je als Xenomporph kunt spelen. Alle vier de spelvormen zijn team based, je speelt dus steeds Marines tegen Xenomorphs en ook steeds in rondes, waarbij elk team afwisselend mag schieten of mag klauwen. Als Xeno kun je kiezen uit drie smaken, waarvan er een kan spugen en dus van afstand aan kan vallen. Bij de andere twee is het zaak om met je klauwen op een Marine in te hakken - als je tenminste zo dichtbij weet te komen. Als Xeno ren je op vier poten rond, waarbij je ook muren en het plafond kunt gebruiken. Voor de Xenomorphs zitten in alle levels bovendien speciale tunnels die alleen zij kunnen gebruiken, om het wat gemakkelijker te maken de Marines te verrassen.

De spelvormen Team Deathmatch en Extermination zijn vrij standaard, maar met Escape en Survivor wordt het al iets interessanter. In de ene modus proberen de Marines een serie locaties bezet te houden terwijl de Xeno's dat moeten zien te voorkomen. In de andere graven de Marines zich in op een vaste locatie en proberen ze het zo lang mogelijk uit te houden tegen de aanvallen van de Xeno's. Beide zijn eerder vertoond, maar minder standaard dan Team Deathmatch en Extermination. Multiplayer is daarmee niet super, maar wel met afstand het meest interessante deel van het spel, en ook het deel dat de meeste spanning oproept.

Conclusie

Verder is Aliens: Colonial Marines vooral een wat saaie bedoening. Het verhaal komt niet verder dan wat holle militaire kreten, waarin nooit de wanhoop doorklinkt uit de films. De campagne is vooral een excuus om wat bekende locaties uit de film te bezoeken, met een klein team vrij anonieme Marines. Voordat het verhaal goed op gang is, heb je de finale echter al achter de rug en blijf je niet alleen met een cliffhanger zitten, maar ook met een flinke kater. Hoewel de vaart er lekker in zit, is de campagne nergens spannend, wat vooral aan de simpele opzet van de gameplay ligt. Je zult nergens schrikken, hebt aan twee wapens genoeg en schiet dwars door je teamgenoten heen. Er valt weinig te ontdekken en upgrades zijn overbodig. Aliens: Colonial Marines is een shooter met karige gameplay en saaie levels waarin veel te weinig Xenomorphs aanwezig zijn en veel teveel menselijke tegenstanders. Voor de 'diehard'-fan zijn er veel leuke verwijzingen naar de tweede en derde film uit de Alien-reeks in de campagne verborgen. Dat is even leuk, maar door de verder zo saaie gameplay is de lol er helaas ook weer snel vanaf. Multiplayer maakt een heel klein beetje goed doordat je als Xenomorph aan de slag mag, maar niet genoeg om de game boven de middelmaat uit te tillen. Gearbox heeft met beide delen van Borderlands bewezen dat het veel beter kan dan dit. Het is dan ook vreemd dat de studio de plank zo misslaat.

Pluspunten:

- Geluiden zijn sfeervol
- Veel bekende gezichten en locaties
- Multiplayer beste deel van het spel

Minpunten:

- Korte campagne
- Ongeïnspireerd
- Grafisch ondermaats

Eindcijfer: 4,5

Titel Aliens: Colonial Marines
Box Aliens Colonial Marines
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Wii U
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever Sega
Releasedatum reeds verschenen

Review Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial MarinesReview Aliens: Colonial Marines

Laagste prijzen voor: Aliens, Colonial Marines (DVD-Rom), PC
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Dreamgame (downloads)

Score: 5

€ 8,99

€ 8,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 8,99
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 8,99
Bekijk

Laagste prijzen voor: Aliens - Colonial Marines Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 4.5

€ 36,95

€ 36,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 36,95
Pakketpost (boven ¤20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 36,95
Bekijk

Laagste prijzen voor: Aliens - Colonial Marines PlayStation 3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

AllYourGames.nl

Score: 2.5

€ 14,49

€ 14,49

Kostenoverzicht

Productprijs € 14,49
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 14,49
Bekijk

Bol.com

Score: 4

€ 16,99

€ 18,98

Kostenoverzicht

Productprijs € 16,99
Pakketpost (tot ¤ 20,-) € 1,99
iDeal € 0,-
Totaal € 18,98
Bekijk


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (46)

Reactiefilter:-146045+125+22+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik baal zo enorm dat de game min of meer een flop is geworden, als alien fan van zo lang ik me kan herinneren had ik zo veel zin om weer een nieuwe game te gaan spelen en hoopte ik op een goede game.
Toen ik de demo zag dacht ik van dit kan wel eens een waardige alien game gaan worden maar met alles wat ik nu her en der lees en zie denk ik er anders over.
Gearbox maar ook Sega als uitgever moeten zich enorm schamen dat ze een game van dit kaliber hebben geproduceert en uitbrengen,als ik zie wat gearbox met bv Duke Nukem forever heeft neer gezet( al was dit grotendeels niet hun fout maar ze namen het wel over) zou ik me eens achter mijn oren krabben.
Ook zijn er geruchten op internet die aan geven dat Gearbox de SP campain min of meer deels uit handen heeft(moeten geven) gegeven, wat hier van waar is weet ik niet maar waar rook is is vaak ook vuur.
http://www.rockpapershotg...heres-what-we-sorta-know/
http://www.rockpapershotg...-colonial-marines-mostly/

Hier geeft een werknemer van gearbox aan( of ex werknemer) hoe dit alles tot stand is gekomen.
http://www.reddit.com/r/L...fully_upset_at_the_final/

Eurogamer doet ook een duit in het zakje wat volgens hen is gebeurd met deze game:
http://www.eurogamer.net/...r-timegate-studios-report
Wat hier nu echt allemaal waar van is en wat niet zullen we denk ik nooit weten aangezien de partijen in kwestie er alles aan doen om alles onder de mantel te houden vanwege hun imago wellicht maar ik ben zeker overtuigd dat er meer is gebeurd dan wat oa Sega/Gearbox/TimeGate zullen toegeven, hoe dan ook verklaren bepaalde zaken die hier boven door verschillende partijen gesteld worden wel deels waarom de game min of meer kwalitatief uitermate teleurstellend is geworden.
Buiten dit alles zet gearbox toch ook goede games neer als Borderlands of Counter-Strike en Counter-Strike: Condition Zero waar ze aan hebben bijgedragen en met bovenstaande zaken dan kan je je afvragen of de schuld wel helemaal bij gearbox ligt dat deze game zo geflopt is.

We moeten verder terug om in mijn ogen een echt goede game tegen te komen,naar 1999/ 2001.
De game Alien versus Predator 1 en 2 kwamen toen uit en die games heb ik zo veel gespeeld echt geweldig vond ik ze.
Deel 1 werd ontwikkeld door Rebellion en uitgegeven door Fox interactive.
Deel 2 door Monolith Productions en uitgebracht door Sierra if im correct, dus deze games laten zien dat het wel kan, helaas is het na deze delen in mijn ogen alleen maar berg afwaarts gegaan.
Toch hoop ik dat er in de toekomst weer een waardige alien game zal uitkomen maar als je mij vraagt wie zou deze moeten produceren/ontwikkelen? ik heb echt geen idee.

Als ik metacritics bekijk is het gemiddelde cijfer echt net boven de 4 tot 5- bij de verschillende platformen dus dat ligt in 1 lijn met tweakers.

http://www.metacritic.com/game/pc/aliens-colonial-marines
http://www.metacritic.com...0/aliens-colonial-marines
http://www.metacritic.com...3/aliens-colonial-marines

Of ik de game nu alsnog ga aanschaffen? ik twijfel enorm maar ik denk het eigenlijk niet, het is gewoon het geld niet waard, al is het niet zo dat ze de game voor de hoofdprijs in de markt hebben gezet( wellicht ook veel zeggend ?)

http://www.budgetgaming.n...+limited+edition_PS3.html
http://www.budgetgaming.n...s+limited+edition_PC.html
http://www.budgetgaming.n...ited+edition_Xbox360.html

Last but not least, dank voor deze review, het is een eye opener geworden maar wel 1 met een vervelende conclusie :(

[Reactie gewijzigd door pino85 op 16 februari 2013 21:02]

Wow, deze (http://www.rockpapershotg...heres-what-we-sorta-know/) is wel een eye-opener... Wat is dit een zooi geweest. En als dit waar is, dan zal de reputatie van Gearbox hard kelderen. Voor het gemak ga ik er even van uit dat wat er in deze bron staat, waarheid is.

Sega kan eigenlijk geen schuld krijgen. Zij stellen ruim van tevoren een datum. Geven Gearbox zelfs nog uitstel. Vind dit echt heel slecht van Gearbox. Hoe kan je nou 2 games tegelijk ontwikkelen. Als je niet genoeg man er voor hebt, geef dat dan aan bij Sega en zeg dat een ander het moet ontwikkelen. Ga niet uitstellen en afraffelen. Ach, hun naam staat nu op de box. Ze zullen de consequenties wel voelen hoop ik.

*Bedankt voor de info Pino!*

[Reactie gewijzigd door chimnino op 16 februari 2013 20:21]

Dit is een mooi voorbeeld van hoe een preview (en marketing hype) je helemaal op het verkeerde been kan zetten. De momenten uit de E3 2011 demo ("real gameplay") blijken voor 90% niet eens in het spel te zitten. Laat staan de technische hoogstandjes als dynamische belichting en supergoede xenomorph AI. En laten we het helemaal niet hebben over één van de grootste missers in de SP-campagne: het vaak vechten tegen mensen ... in een Aliens game.

Een enorme blunder van Gearbox, die hun reputatie hiermee op het spel hebben gezet. Met DNF konden ze zich er nog makkelijk vanaf maken ("dit is grotendeels 3D Realms"). Nou ja, hadden ze maar niet de boel uit handen moeten geven (of een beter planning moeten maken).
Je zou denken dat mensen het onderhand eens zouden afleren om te preorderen, maar nee, massa's mensen blijven erin trappen. Daardoor blijft het voor publishers winstgevend om bagger games uit te brengen, mensen betalen immers al voordat ze door hebben dat het een slechte game is. De oplossing is simpel, wacht af en lees/kijk eerst eens wat reviews.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 16 februari 2013 09:54]

Het hoofd probleem in dit geval was, dat de beelden uit de demo's gepubliceerd werden onder de noemer: actual gameplay.
Ze zagen er nog niet 100% top uit, maar het toonde een enorme potentie.
Daarom had ik ook de collectors edition ge-preordered.

Toen ik een dag voor de release contact op nam met m'n lokale shop, kon hij me niet met zekerheid zeggen of hij hem binnen zou krijgen, hij heeft daarop de leverancier gebeld die hem dus vertelde dat ze iig geen pc collector hadden en dat er ook problemen met de normale versie was...
In de periode tussen de twee gesprekken heb ik al gekeken of er reviews waren, deze waren er van de Xbox (ok, niet het beste materiaal om de pc versie mee te vergelijken, maar toch een indicatie) deze zag er imo verschrikkelijk uit en zorgde ervoor dat m'n verwachtingen voor de pc versie de grond in zakte...
Pre-orderen wil niet zeggen dat direct iedereen betaald.
Ik had de collectors edition in de pre-order staan maar die heb ik direct retour gestuurd na het lezen en zien van de reviews.
Er zijn best wel een aantal winkels waar je niet van te voren hoeft te betalen voor je pre-orders(o.a. bol.com, wehkamp, etc) :)
Je verwart een pre-order met een pre-purchase. Pre-purchase is dikwijls dom. Een product kopen zonder enige concrete footage of beta ervaringen?

Dom.
pre-purchase doe ik nooit aan.
Ik hou er niet van iets te betalen wat ik pas over een aantal maanden/jaren kan gebruiken en wat dan nog eens keihard tegenvalt ook
Ja inderdaad ik verwarde de twee omdat Steam het altijd preorder noemt terwijl het dus eigenlijk om prepurchase gaat. Ik was even de fysieke winkels vergeten waar dit dus niet hetzelfde hoeft te zijn :/
dat is leuk en aardig, maar als je ergens heel erg fan van bent, misleid wordt door 'nep'-gameplay filmpjes en het spel heel graag zo spoedig mogelijk wil spelen, dan kan ik me heel goed voorstellen (persoonlijke ervaring) dat je een pre-order doet.
Ik was enorm fan van Guild Wars 1, GW2 meteen pre-ordered toen het mogelijk was en vind de game uiteindelijk enorm tegenvallen...
De dag tot de release waren die beelden werkelijkheid. Toen eenmaal de reviews dropten zagen we hoe de game er in werkelijkheid uitzag & speelde. Het is toch echt diep triest, in Gearbox had ik alle vertrouwen.
Mooie link om het verschil tussen marketing en real-deal weer te geven.
Dit is gewoon liegen tegen de consument (zoals vrijwel elke reclame op tv) en moet gewoon strafbaar worden naar mijn idee.
Heb hem een uurtje gespeeld maar vond hem niet echt vernieuwend, spannend of boeiend :O

Gelukkig hebben we volgende week Crysis 3 _/-\o_
Welke ook niet echt super vernieuwend is, daarboven is de multiplayer nu al afgeschreven (nu is 1 op 3 multiplayer spelers al een gebruiker van hacks)
Misschien niet echt vernieuwend maar wel spannend en boeiend - hopen we dan maar - we zullen het snel weten.

Er komen gelukkig nog meer nieuwe games aan zoals Bioshock en Tombraider - vooral de laatste kijk ik erg naar uit.
Heb destijds de eerste Tombraider in 1996 helemaal grijs gespeeld en er veel nachtelijke uurtjes in gestopt en met rode oogjes op het werk rondgelopen ;)
Er is een rede dat dit spel zo mislukt is.

Aliens Colonial Marines is een spel dat 6 jaar geleden is "gekocht" door Sega,
Sega heeft toen Gearbox de taak gegeven op de volgende Aliens game te ontwikkelen

Nadat er door de jaren heen veel dingen waren omgegooid en veranderd heeft gearbox telkens nieuwe deadlines moeten laten goedkeuren bij SEGA, Om toch aan de deadlines te kunnen voldoen heeft gearbox ook TimeGate studios in gehuurd om de singleplayer te laten ontwikkelen, Gearbox zou de multiplayer component maken. Ondertussen werkt de studio ook nog door aan Borderlands2 en Duke Nukem Forever.

Aan het eind van vorige zomer kreeg gearbox de singleplayer campaign van timegate binnen (overigens ook te laat), echter waren er problemen met de content, de singleplayer was maar voor 85% af, het spel was het veel te zwaar voor de PS3 en was de campaign nog niet compleet.
Dit is overigens mede door gebrekkige supervision/controle vanuit gearbox naar timegate.
Echter omdat orgineel de "laatste" deadline nog ergens in Q3 2012 lag heeft gearbox nog kunnen bemiddelen naar Januari 2013. Als gearbox nog de deadline verder wilde opschuiven zou SEGA de stekker uit 't project trekken en juridische actie ondernemen. Vervolgens heeft gearbox in de afgelopen 9 maanden gecrunched om de deadline te halen met de gebrekkige content van TimeGate.
(samenvatting van: http://www.reddit.com/r/LV426/comments/18ewf4/a_lot_of_you_are_rightfully_upset_at_the_final)


Wat ze dus hebben afgeleverd is een product om te voorkomen dat SEGA de stekker uit't project ging trekken. Er was dus ook geen tijd om het spel op te poetsen naar de standaard die meestal standaard is voor een AAA studio.
Gearbox was er dus zelf ook niet blij mee en ik heb zelf van een visual artists gehoord die bij Gearbox werkt dat 't in die periode ook niet bepaald een pretje was om bij Gearbox te werken.
Momenteel werken ze weer aan een NDA project, echter is de sfeer inmiddels een stuk beter geworden sinds dat ACM de deur uit is.

[Reactie gewijzigd door rvdm88 op 17 februari 2013 13:48]

Ok ze hebben gewoon uiteindelijk te weinig tijd gehad omdat er te veel veranderden, maar stel dat Aliens collonial marines een succes was geworden hadden ze er meer delen van uit kunnen brengen nu sterft het gewoon een snelle dood niemand zal nog een 2e deel kopen na dit.

Ik vermaak me er redelijk mee op de hoogste moeilijkheidsgraad. Maar avp 1/2 waren gewoon een stuk beter.
Wat is dat toch met de meeste developers van surival horror (waar ik Aliens in potentie ook onder schaar)? Het lijkt wel dat ze allemaal de kant op willen gaan van actie en goedkope Hollywood retoriek, terwijl ik en ik denk toch wel de meeste liefhebbers van dit genre graag een spel zien met atmosfeer en goed geplaatste aanvallen en schrikmomenten, ipv continu gebombardeerd worden door monsters.

RE, Dead Space, ze gaan allemaal een kant op die ze niet op zouden moeten gaan. Zo jammer, er blijft zo weinig over.

Voor wat betreft deze game, op zich weet je al vantevoren dat de kans dat het echt een topper zou worden gering is. Sega, movie licensed game en 1st person shooter, nee, dan verwacht je geen wonderen. Erg jammer want Aliens is en blijft een geweldige property waar je echt heel veel mee kan doen. Voor mij persoonlijk was de beste Alien-game die op de SNES. Maar toen Atari kwam met de Aliens titel op de Jaguar is voor mij de titel op gamegebied flink geschaad. Ik weet niet, zoiets maakt al gauw dat je daarna gelijk een wrange bijsmaak krijgt bij nieuwe releases, ongeacht welke developer. :/
Dan heb ik fantastisch nieuws: System Shock 2, de legendarische survival horror game uit 1999, wordt opnieuw uitgebracht. Door gog.com, dus geschikt voor moderne pc's en voor betere textures kan je de mod SHTUP gebruiken. System Shock en System Shock 2 waren o.a. de inspiratie voor games als Metal Gear Solid, Resident Evil, Half-Life, Deus Ex en Bioshock. Kost maar $9.99 en uiteraard (zoals alles bij gog) drm-vrij.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 16 februari 2013 17:26]

Ik denk dat je met Metal Gear Solid vergist.

De game was een opvolger van Metal Gear samen met Snake's Revence Metal Gear : Solid Snake die circa 7 jaar eerder uitgekomen is dan System Shock 1.
Ik heb die idd al eens eerder proberen te spelen. Proberen, want ik speelde hem flink wat jaartjes na release. Was een beetje te gedateerd.

Ik ga een updated versie zeker proberen!
Om wat meer context te geven: Gearbox heeft de development uitbesteed aan een externe studio (TimeGate) met vrij weinig ervaring. Waarom is de grote vraag; maar toen ze het eindresultaat terug kregen moesten ze weer een DNF'je uithalen en het met grote haast de winkel in gooien.

Meer info: http://kotaku.com/5984068...lonial-marines-fell-apart
Vraag me af of de reden dat deze game half af lijkt en daardoor zo slecht ontvangen wordt te maken zou kunnen hebben met dat Gearbox eigenlijk te druk was met andere games. Ze hebben sinds 2006 toen ze aan deze game begonnen zeker nog 9 andere games uitgebracht voor verschillende platformen. Mogelijk daardoor niet de tijd en de mensen beschikbaar gehad om deze game fatsoenlijk af te maken.

Gearbox is vanwege het grote succes van Borderlands en Borderlands 2 de laatste paar jaar best wel gegroeid. Een grote groei in een redelijk korte tijd kan ook tegen je gaan werken.
Het gerucht gaat de ronde dat gearbox de sp uit handen zou gegeven hebben. Deze zouden enkel verantwoordelijk zijn voor de mp.
Ik moet zeggen dat ik al vanaf de aankondiging van deze game zit te wachten tot ik deze kon spelen maar het heeft mij ook teleurgesteld! Geef mij maar een remake van AVP2 en de servivor mode dat was nog eens een game !
Het is ook niet de standaard alien uit alien je komt vooral aliens tegen uit aliens en die zien er iets anders uit. Je kan het zien aan het hoofd aliens uit aliens hebben ribbels en uit alien hebben ze een gladde hoofd.

Het is jammer dat zo'n grote titel zo minder is geworden dan verwacht, had gearbox er zelf wel vertrouwen in ? Het zoet er zo goedkoper uit.
Kijk maar eens naar onderstaande vergelijkingsvideo;

http://www.youtube.com/watch?v=6lGXDM3LGnk

Hier wordt een vergelijking getrokken met de E3 DEMO beelden en de Actuele Gameplay op PC.
Het is echt een ongelofelijke Ramp geworden.
Ik kan me helemaal vinden in deze review. De eerste momenten dat ik het spel speelde was ik al aan het wachten op de schrikmomenten. Voor de zekerheid net iets meer licht als normaal aangezet maar het was allemaal overbodig :(. dit spel is leuk om 1 keer door te rennen en te schieten en dan heb je het wel weer gehad eigelijk....
Schrikken nee je kon de momenten waarop schrik mogelijk was van verre zien horen en aan voelen komen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True