Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 50.369 •

Stoere retoriek

Veel meer ruimte heeft Gearbox ook niet, want de campagne van de Colonial Marines is kort. Behoorlijk kort zelfs. In zes uur ben je door het verhaal heen. Het lijkt bovendien afgeraffeld. Tegen de tijd dat je bij de finale bent aanbeland, heb je het gevoel voor een belangrijke plotwending te staan, een opmaat naar het volgende hoofdstuk. Ja, in een wat saai gevecht heb je een flinke baas verslagen, maar de bad guy is niet gepakt en daar lijkt de game al een tijdje op aan te sturen. Het blijft echter bij een stevige cliffhanger die volop ruimte biedt aan een vervolg. De vraag is alleen of Sega weer met Gearbox in zee wil om dat vervolg te maken. In de zes uur die spel duurt, biedt het verhaal weinig vermaak. Conversaties blijven steken in holle Marines-retoriek en nergens blijkt de wanhoop die zo aanwezig is in de films. Het verhaal is vooral een excuus om de Marines langs wat bekende locaties uit de film te loodsen.

Hoezo tactiek?

Ook wat gameplay betreft verwent Gearbox de speler niet. Die is standaard, wederom op het saaie af. Je kunt rennen, springen en bukken en dat is het. Dekking zoeken is er niet bij en er zijn ook geen andere opties die de game interessant hadden kunnen maken. Zo heb je altijd een of meer kameraden bij je. Daar heb je echter geen enkele invloed op. Je kunt ze geen opdrachten geven en niet kiezen wat voor tactiek of wapens ze gebruiken en je kunt er ook niets aan upgraden. Dat kan wel met je eigen uitrusting. Je kunt andere wapens kiezen en die vervolgens upgraden via een xp-systeem dat is gekoppeld aan het multiplayer-deel van de game. De ervaringspunten die je scoort in de ene spelvorm, neem je mee naar de andere, en vice versa.

Dat klinkt leuker dan het is, want je begint met een simpel pistool, een shotgun en de Pulse Rifle. Eigenlijk heb je niet meer nodig dan dat. De overige wapens zijn meer van hetzelfde en voegen weinig toe, zeker niet als je de Pulse Rifle hebt opgewaardeerd met een laserpointer en een tweede loop waar granaten uit komen. Het is doodzonde dat die paar interessante wapens die het spel bezit - de vlammenwerper en de Smart Gun - zo weinig worden gebruikt. En dat geldt net zo hard voor de mech suit.

De story trailer van Aliens: Colonial Marines.

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013