×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 46, views: 50.416 •

Holle ogen

Die aandacht voor detail is helaas niet overal aanwezig. Zo is het uiterlijk van de game beneden de maat. De Xenomorphs zien er goed uit. De mensen echter niet, en dat geldt ook voor de omgevingen waarin je rondloopt. Vooral de Marines zien er niet best uit: ze hebben holle ogen, vlakke gezichten en hoekige lichamen. De animaties zijn aardig, vooral het rennen ziet er goed uit, maar zodra er gepraat moet worden en je een beter zicht hebt op de diverse Marines valt op hoe weinig detail erin is verwerkt. Iets dergelijks geldt voor de omgevingen. De eerste aanblik is niet verkeerd. De plaatjes lijken vaak direct afkomstig uit de films, zowel binnen als buiten. In beide gevallen zijn die plaatjes ook behoorlijk sfeervol, maar ook hier geldt dat het allemaal weinig detail bevat. Met name de gebruikte textures zijn niet hoogstaand. Dat is niet alleen zichtbaar bij de versie voor de Xbox 360, maar ook bij de versie voor de pc. Daar komt nog bij dat Gearbox zich er vrij gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. Er kan bijvoorbeeld heel weinig kapot. Zo kom je af en toe een standaard tegen met een videocamera of bouwlamp erop, en zelfs zo'n fragiele tripod staat als een huis en kan niet omver. Dat kan in 2013 toch echt beter.

Plaatjes uit de film

Het is niet alleen de grafische kant die tegenvalt. Het ontwerp van de levels is eigenlijk gewoon saai. Zeker de buitendelen zijn matig uitgewerkt. Het zijn plaatjes uit de films die zijn nagemaakt. Elk level lijkt gebaseerd op een 'still' uit een film. Dat levert wel herkenning op, maar maakt de game er niet spannender door. Wie Dead Space 3 ernaast legt - een week eerder in de winkel verschenen dan Colonial Marines - ziet hoe een onheilspellende planeet er ook uit kan zien. En dat terwijl Dead Space 3 ook gewoon voortborduurt op het door Ridley Scott vastgelegde stramien. Aan de engine ligt het niet. Gearbox kon gebruikmaken van Unreal Engine 3. Die is inmiddels zes jaar oud, maar wie een game als Batman: Arkham City of het binnenkort te verschijnen BioShock: Infinite ziet, weet dat ook met deze engine nog veel mogelijk is. Bovendien heeft Gearbox met beide delen van Borderlands bewezen dat het een beter resultaat neer kan zetten.

Het is een gevoel dat vaker opduikt tijdens het spelen van Colonial Marines. Het spel lijkt ongeïnspireerd en biedt weinig afwisseling. Het is schieten, schieten, schieten. Of eigenlijk: stukje lopen, stukje schieten, stukje lopen, stukje schieten. Gearbox houdt de vaart er lekker in, dat moet gezegd. Maar er zijn bijzonder weinig omwegen die je kunt nemen of zijweggetjes die je in kunt slaan. En als je al een zijkamer in kunt, valt er niets te ontdekken. Een beetje rondneuzen wordt niet gestimuleerd, je vindt nauwelijks extra munitie of bescherming. De enige afwisseling is het incidenteel gebruik van andere wapens. Zo mag je welgeteld twee keer plaatsnemen in een mech suit; één keer om een deur open te krijgen en een tweede keer om met een groot uitgevallen Xenomorph te vechten. Verder mag je in één level een raketwerper vasthouden, in één ander level een vlammenwerper beroeren en heel af en toe de Smart Gun gebruiken, het onderhandse snelvuurwapen dat ook in de films voorkomt.

'Van concept naar game' bij Aliens: Colonial Marines.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus