Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 50.456 •

Lang geleden, nog voordat Ridley Scott de eerste Alien-film zou maken, scoorde Toontje Lager een hit. 'Net als in de film, ik wil het', klonk het refrein. Die slogan slaat precies op Aliens: Colonial Marines, de shooter waar Gearbox Software sinds 2006 aan heeft gesleuteld.

Gespeeld op: Pc en Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, Wii U

De crux van het verhaal zit in de zin 'ik wil het'. Gearbox probeert met Aliens: Colonial Marines het gat te vullen tussen de tweede en derde film uit de serie; tussen James Camerons Aliens uit 1986 en David Finchers Alien³ uit 1992. Fans van de serie zullen dus flink wat bekende namen tegen gaan komen. Zo speelt Corporal Dwayne Hicks een belangrijke rol in het verhaal, net als de android Bishop. Verder kom je op bekende plekken terecht, zoals planeet LV-426, kolonie Hadley's Hope en ruimteschip USS Sulaco.

Willen en kunnen

'Ik wil het' geeft de intentie van Gearbox vast aardig weer. Vol enthousiasme vertelt directeur Randy Pitchford al jaren hoe blij hij is dat Gearbox aan de game mag werken. Hij kan vol passie vertellen over de enorme invloed die de films hebben gehad op vrijwel elke futuristisch getinte game die sindsdien is verschenen, inclusief de games waar hij zelf aan heeft gewerkt. Helaas is het in dit geval bij enthousiasme gebleven. 'Ik wil het' blijkt wat anders te zijn dan 'ik kan het'.

Dat de makers graag 'willen', blijkt uit de vele verwijzingen naar de films. Zo zie je vlak na de start van de campagne de onderste helft van Bishop liggen, precies zoals die achterbleef aan het einde van Aliens. Helemaal aan het begin van de game zie je een M41A Pulse Rifle in je eigen hand, die vervolgens van alle kanten wordt getoond. Precies zoals Hicks dat doet in een scène met Ripley, ook al in Aliens. De game zit boordevol verwijzingen naar locaties, personen, kleine voorwerpen en geluiden. Zo slingert ergens de gele driewieler rond waarop een kind door Hadley's Hope rijdt en kun je een geluidsopname vinden van een gesprek tussen de kleine Newt en haar moeder. Gearbox heeft zich wat dat betreft uitgeleefd in details.

De 'launch trailer' van Aliens: Colonial Marines.

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013