Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 161, views: 77.222 •

Conclusie

Borderlands 2 is bedoeld om in co-op te worden gespeeld, zoveel is duidelijk. Daar is niets mis mee, maar het spel komt op het randje van wat we noemen 'de speler straffen als hij besluit in zijn eentje te spelen'. Dat je in je eentje minder goede loot vindt dan met een groepje werkt nogal ontmoedigend als je van plan was Borderlands 2 wél in je eentje te spelen. Desondanks zul je ook dan een zeer fijne rpg-shooter voor je kiezen krijgen, die boordevol afwisseling en uitdaging zit en die bovendien een gezonde dosis humor combineert met een originele look. Daarnaast krijg je dankzij de flinke speelduur aardig wat waar voor je geld. Coöperatief spelend komt het spel nog wat beter uit de verf, dus die aanpak geniet wel de voorkeur. Weet je zeker dat je het spel op die manier gaat spelen, dan mag je voor jezelf nog een half puntje bij het cijfer optellen.

Pluspunten

+ Humor
+ Grafische stijl
+ Personages
+ Variatie in omgevingen
+ Veel verschillende wapens
+ Mede daardoor variatie in gameplay
+ IJzersterk in co-op

Minpunten

- Gamers die alleen spelen worden benadeeld
- Geen systeem om loot te verdelen
- Guns met elkaar vergelijken wordt een taak op zich

Cijfer: 8,5

Titel Borderlands 2
Borderlands 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 21 september 2012

Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2

Laagste prijzen voor Borderlands 2, PC:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 5Dreamgame (downloads) € 8,99€ 8,99Apeldoorn
Score: 4Naxu (downloads) € 11,99€ 11,99Schiedam
Score: 5GameSync € 17,90€ 17,90Gorinchem
Score: 2.5Neckermann.com € 14,99€ 17,98Terneuzen
Score: 3.5Bol.com € 16,99€ 18,98Utrecht

Laagste prijzen voor Borderlands 2, Xbox 360:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 4All4games € 25,76€ 25,76Nijmegen
Score: 4.5Gameshop Twente € 25,-€ 26,882 winkels
Score: 4gamesshoppen.nl € 26,-€ 28,-Schiedam
Score: 3.5Bol.com € 29,99€ 29,99Utrecht
Score: 3.5Saturn € 29,99€ 29,99Rotterdam

Laagste prijzen voor Borderlands 2, PlayStation 3:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 4.5Mediaoffer € 19,95€ 19,95Rotterdam
Score: 0Gamehell € 17,99€ 19,98Hoek van Holland
Score: 4Media Markt € 21,48€ 21,48Rotterdam
Score: 4.5Gameshop Twente € 25,-€ 26,882 winkels
Score: 2.5Neckermann.com € 24,95€ 27,94Terneuzen


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (161)

Reactiefilter:-11610158+1100+27+30
"Eenzaam spelende gamers worden benadeeld", dat klinkt zo zielig
Beter zou toch zijn "singleplayers worden benadeeld" ;)
"Alleen" spelende gamers staat er. ;)
Ik ben bijvoorbeeld iemand die nooit multiplayered omdat ik het simpel weg niet leuk vind. Dan is het wel jammer dat ik minder goede loot krijg etc.
Ik vind het een beetje een onzin minpunt. Borderlands is gewoon een coop game die je ook alleen zou kunnen spelen.

Dat je minder goede loot krijgt is een motivatie mechanisme om het wel met anderen te spelen. En ik vond Borderlands een factor 10 leuker met een paar vrienden dan alleen.

Ze zeggen niet voor niets Mayhem awaits. Bring friends!

Voor het loot mechanisme, dat werkt wel beter als je met vrienden speelt dan dat je met vreemden speelt. Je wisselt dan ook makkelijker wapens uit en kun je ook een beetje opletten of je voor iemand een beter wapen vind omdat je weet wat zei zoeken. Op dat vlak denk ik dat een distributie systeem ook niet veel veranderd.

Met random mensen gok ik dat het inderdaad een loot orgie word.

Ik ga in iedergeval vrijdag avond los met een paar vrienden, en als we er al even veel lol aan beleven als aan deel 1 is het al een goede investering geweest.
Dat je minder goede loot krijgt is een motivatie mechanisme om het wel met anderen te spelen.
Ik vind het eerlijk gezegd een lameass poging om meer exemplaren van je game te verkopen :/

Bij Diablo III heb ik er ook een beetje moeite mee dat er zoveel op het co-op gedoe wordt geleund : Daar koop ik een game met Single Player mogelijkheid niet voor :(

Aan de andere kant zijn er weer games waar (niet verplichte) co-op helemaal geweldig zou zijn, maar het er niet in zit |:(
Aan de andere kant zijn er weer games waar (niet verplichte) co-op helemaal geweldig zou zijn, maar het er niet in zit |:(
Dit! Het is net of gamemakers alleen maar co-op door je strot kunnen duwen of het geheel weglaten...
Door werk en gezin valt het niet mee om met vrienden mee te doen, dus zal het voornamelijk single player worden. Dus wel wat jammer van de mindere loot, maar ik denk niet dat dat het speelplezier zal drukken.
Kan niet wachten, hoop dat het de actie en humor van zijn voorganger nog kan overtreffen.
Coop heeft nog een nadeel dat is als je die niet met echte vrienden speelt dat het een chaos is van quests en dat je vaak een paar mist door een net niet matchmaking.
Ook kunnen speler in 1 keer een verkeerde teleport pakken, of een andere quest gaan doen.
Onzin. Als je altijd alleen speelt weet je dus niet dat je loot gemiddeld iets slechter is dan wanneer je ook coop speelt.
Je vind nog steeds upgrades, en het spel is nog steeds leuk.
Ik heb het gisteren voor het eerst gespeeld; eerst alleen en daarna samen. Het was me niet opgevallen dat er betere loot te vinden was toen we met zijn tween speelden. Ik heb het gevoel dat er iets vaker een wapen op te rapen was, maar dat moet ook wel als je eigenlijk twee keer zo veel loot moet hebben als je met zijn tween speelt om het per persoon gelijk te hebben.
Vind het ook lastig, ik team wel eens up met wat mensen in borderlands 1, maar door werk heb ik gewoon erg weinig tijd om te spelen. Intussen zijn die lui dan alweer 10 levels hoger en 20 quests verder... Dan kan je wel meedoen, maar ik vind het wel leuk om het verhaal een beetje in volgorde af te werken.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 20 september 2012 11:50]

Toch jammer dat "eenzaam spelende gamers" worden benadeeld. Bijna iedereen die ik ken heeft de game in preorder staan maar ik twijfel nog over de aanschaf vanwege dat punt. Ik heb niet altijd mensen beschikbaar om mee te spelen en heb mijn twijfels of de game dan wel leuk is. Borderlands 1 was best saai om alleen te spelen vandaar.
Eens, hopelijk gaan ze dit nog wel oplossen door middel van een patch oid want anders moet ik nog is goed nadenken of ik de game wel ga halen. Vind het fijn om gewoon een uurtje te kunnen gamen en te genieten van de heerlijke humor & grafische stijl ipv een agenda afspraak te moeten maken met een maatje zodat we samen kunnen gaan spelen.

Verder lijkt het vergelijken van wapens en de GUI in zijn algemeen vrij druk over te komen, klopt dit? Op youtube aantal gameplay filmpjes bekeken ( voornamelijk XBOX360 ) en het leek er op alsof de game bepaalde graphics pas laad als je er echt naast staat het "popt" ineens in goede kwaliteit op het scherm. Hadden jullie hier ook last van? :)

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 20 september 2012 10:19]

Voor Borderlands 1 is een hack beschikbaar waarmee je nadat je je game start de game kunt laten denken dat er meer spelers in de game zitten, wellicht dat zoiets er ook voor deel 2 komt.
Overigens heb ik BL1 bijna alleen maar singleplayer gespeeld en ik heb toch behoorlijk leuke wapens gevonden hoor. Vind het dan ook een beetje een raar argument, tenzij het in deel 2 significant anders werkt dan in deel 1.
Ik denk niet dat veel mensen met meer als 1 "virtueel" persoon spelen, ik vind de lvl 5-6 stukjes als in single player soms al vreselijk lastig (bossfight met een lvl 7 als je zelf net lvl 5 ben met flut wapens 2-3 keer doodgaan [spoiler]zonder te kunnen herspawnen door een kill[/spoiler]

Leuk spel die we zeker gaan kopen (voor de pc is er zelfs nog goedkopere mogelijkheden: http://www.budgetgaming.n...ile/borderlands+2_PC.html

atm lvl 9 (nieuwsgroepjes....) maar jammer dat ik bij aankoop overnieuw moet beginnen :P (steam cloud)

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 20 september 2012 16:41]

...maar je zegt net dat bijna iedereen die je kent het in de pre-order heeft staan, dan heb je toch genoeg mensen om mee te spelen? Tenzij je maar 2 mensen kent oid :P

OT: raar van dat levelsysteem, ik geloof dat dat er in deel 1 wel was. Misschien dat dat nog gepatcht wordt?
Gister al mogen spelen. Geweldige game weer :D
Inderdaad echt een goede game als je van actie en humor houd!

[Reactie gewijzigd door visstick7 op 20 september 2012 10:11]

Helemaal mee eens :) "echte" humor is helaas dungezaaid in games (Portal 1 rulez). PS (@hieronder): Physx kun je in Borderlands ook op een AMD kaart enabelen. Gelukkig heeft Gearbox het omzeilen van de NVIDIA 'propriety blokkade" eenvoudig gemaakt (Google it).
Waarom krijgt niemand het aan het werk dan op een AMD kaart. Nvida werkt nauw samen met Gearbox.

Edit ik heb rond zitten zoeken en kan er niets over terug vinden.
Heb je een bron voor mij?

Edit

Gevonden maar het werkt dan op de CPU, je krijgt dan wel een mindere performance dan op de gpu, als je geen 8 cores hebt.
http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/post/5307033

[Reactie gewijzigd door 304087 op 20 september 2012 11:31]

Niemand?

http://www.youtube.com/watch?v=O_VE5yqNbLg&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=0L2dk9_1EzY
Gevonden maar het werkt dan op de CPU, je krijgt dan wel een mindere performance dan op de gpu, als je geen 8 cores hebt.
Volgens de bronnen heb je gewoon prima performance met een quad core, hoewel er wel frame drops zijn... maar mensen zeggen dat je op nVidia hardware op de zelfde plekken de framedrops krijgt

[Reactie gewijzigd door Sinester op 20 september 2012 14:12]

Er zijn nog wel wat minpunten voor deze game op grafisch gebied. Physx is in deze game een grote toevoeging, en die moet je missen als je op de PC met een AMD kaart speelt.
Physx heb je toch ook voor AMD kaarten?
Schijnt ook op de cpu te kunnen draaien, maar dat is nooit echt ideaal...
(amd gebruiker)
uhm AMD heeft ook Physx ..
Dat heet dan physics, maar dat zit niet in deze game want het is puur physx only.

[Reactie gewijzigd door 304087 op 20 september 2012 10:24]

En als je dat installeert, dan draait het op de CPU. big deal.
Nee, een AMD kaart ondersteund geen nvidia physx.
uhm AMD heeft ook Physx ..
Physics bedoel je, Physx is van Nvidia.

Wel is het mogelijk om met gehackte drivers een extra geforce te gebruiken naast je AMD kaart als dedicated Physx kaart.
Voor als men meer informatie daarover wilt hebben.

http://physxinfo.com/wiki/Hybrid_PhysX
Het werk nu wel met de ati/amd 7970, Physx,
Ook getest met mirror's edge :) pakt hem vanzelf :)
- Geen systeem om loot te verdelen
- Guns met elkaar vergelijken wordt een taak op zich
Dit was in deel 1 ook zo, het is toch niet zo moeilijk om een wapen te droppen voor je medespeler? Tevens het vergelijken hoort natuurlijk wel bij een RPG, je gaat toch niet zomaar iets aantrekken zonder de stats te checken?
Inderdaad een beetje een non-argument. Het spel geeft, overigens, ook heel duidelijk aan welke stats beter zijn dan je huidige wapen. En op basis daarvan kun je besluiten om een wapen wel of niet te gebruiken.

De enige plek waar dit fout gaat is met "Child Grenades" deze granaten exploderen en laten dan een x aantal granaten daaruit nog een keer exploderen. Helaas berekenen ze niet de x aantal als extra damage. Kortom:

Een child grenade met x10 child grenades doet 500x10 damage.
Een normale granaat doet 600 damage.

Logischerwijs is de child grenade beter, maar toch staat de damage van de normal grenade als hoger aangemeld. Met wapens zoals de shotguns wordt dit wl meegenomen in de vergelijking. Maar, de child grenades hebben ook een veel groter gebied wat het laat exploderen. Beste crowd grenade mod die ik ben tegengekomen.

Daarnaast dropt het spel geen loot per speler. Kortom, dat pistool wat je altijd al wilde mag misschien wel droppen. Maar maak eerst die andere drie spelers maar wijs dat jij degene bent die dat wapen 'moet' hebben. Hoezo wordt je "gestraft" als singleplayer?

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 20 september 2012 10:40]

Daarnaast dropt het spel geen loot per speler. Kortom, dat pistool wat je altijd al wilde mag misschien wel droppen. Maar maak eerst die andere drie spelers maar wijs dat jij degene bent die dat wapen 'moet' hebben. Hoezo wordt je "gestraft" als singleplayer?
Tja als je met vrienden speelt is dat toch geen probleem, zelf zou ik er sowieso geen lol in hebben met vreemden te spelen, dan nog liever in me eentje :)
ik mocht vroegah al niet met vreemden spelen, dus ik denk dat dat nu nog zo is :+
Als je met vrienden speelt is loot geen probleem, maar als je met een random groep speelt is loot verdelen echter wel een probleem. Je kunt er vergif opnemen dat er 1 greedy bastard tussen zit die alles weg pakt. Een systeem als "wie het eerst alles van de grond kan pakken" is geen geweldig systeem voor random groups. Niet iedereen speelt met 3 vrienden. Dat hadden ze dus beter kunnen doen, fact. Het blijft echter een detail. In het algemeen ziet het er uit dat dit spel meer een polish is van deel n, met nu wel meer een verhaal erin, karakter ontwikkeling enz, maar voor de rest is het meer van hetzelfde. Meer solide dan deel 1, weinig vernieuwend. Het lijkt eerder een mega expansion pack dan een sequel.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 23 september 2012 11:26]

Het grappige is want je kan de wapens wel vergelijken op de xbox 360 en ps3 dus zou het vreemd vinden als dat met de pc versie niet kan.

Er zit namelijk gewoon bij de inventory een knopje compare en die zit volgens mij onder X.
Kan op de PC ook heus wel, kon met borderlands 1 ook :)

En anders gewoone en xbox controller aan je PC hangen, kan je daar op de x drukken ;)
kan ook gewoon is gewoon weer een kul argument. gewoon te snel een (p)review in elkaar willen zetten.
Klopt, het is niet zo moeilijk om een wapen te droppen voor een medespeler.
Het probleem zit hem erin als je met onbekenden speelt. Vaak nadat en soms voordat de laatste tegenstander neergaat wordt er al enthousiast gestofzuigd voor alle items die op de grond liggen. Sommige spelers zullen bepaalde items niet eens gebruiken en gewoon inruilen tegen harde cash, terwijl jij die classmod wel had kunnen gebruiken. Op dat soort momenten is een loot systeem van Diablo 3 wel beter.
Het vergelijken vind ik zelf erg omslachtig gaan, bij deel 1 was het makkelijker en sneller om te doen.
Wat vind jij dan omslachtiger gaan? Want het hele vergelijken met elkaar is naar mijn inziens niet veranderd van BL 1.
Dit was in deel 1 ook zo, het is toch niet zo moeilijk om een wapen te droppen voor je medespeler?
Dacht ik ook ja; je speelt immers *co-op* en dus niet tegen elkaar maar met elkaar. Het is voor de hele groep van belang dat iedereen goeie wapens heeft voor zijn of haar taak. 1 persoon die alle wapens hogt, wordt vanzelf afgestraft.
Ik kan het mis hebben hoor maar in de eerste Borderlands had een verhoging van het aantal spelers invloed op de hoeveelheid loot, niet de kwaliteit. Zo ver ik weet is dit in Borderlands 2 nog steeds hetzelfde. Dus ja 1 speler krijgt kwantitatief minder drops maar hoeft ze ook niet te delen, ik zie de benadeling er niet in.

"Guns met elkaar vergelijken wordt een taak op zich" Botderlands 2 is de ultieme lootgame en dan pas een fps en dan pas een rpg. Misschien gewoon niet helemaal het juiste type game als de loot uitzoeken niet je ding is ?

De pluspunten kan ik me goed in vinden. Het enige wat ik daar als grote plus mis, is het dat er eindelijk een trade interface in de game zit.
Ook het feit dat je op een gedeelte een shared locker krijgt.

Dat je dus Items kan delen tussen je eigen characters.
Helaas zullen dit er maar 4 zijn.. maar je kan ze wel openen door bepaalde items in te leveren(Eridium)

Plus mis ik ook dat er vermeld wordt dat er in oktober een vijfde (dlc) character gereleased wordt.

Ik citeer:

Gaige is a Mechromancer. She is the fifth playable class in Borderlands 2. First revealed at PAX East 2012, the class will be added as post-release downloadable content releasing on October 16, 2012 for $9.99 USD / 800 Microsoft points. There will be no charge for those that pre-ordered Borderlands 2. She is able to command mechs, including the D374-TP (Deathtrap).

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 20 september 2012 10:36]

ewel groot gelijk, het is in eerste plaats een lootgame, zoals diablo2 daar waarde ook constant bezig met vergelijken.. En dat is ook leuk, om de 5 minuten het gevoel hebben daje verbeterd zijt..
De kwaliteit van de drops is in singleplayer idd hetzelfde en het gaat alleen over de kwantiteit..
Dus de minpunten die de reviewer aanhaalt zijn eigenlijk geen minpunten, het maakt de game wat het is ^^ een looter>rpg>shooter

[Reactie gewijzigd door Misterblort op 20 september 2012 10:44]

Tenzij, je met drie andere mensen speelt die ook de Vault Hunters' Relic hebben. Want die relic geldt voor jou n voor je medespelers. Het is alleen nog niet bekend of het stacked. Maar als het wel stacked dan heb je gewoon 15% meer kans op purple items.

Dus in dit uitzonderlijke geval, kan het een voordeel hebben om met meerdere mensen te spelen. Maar ik vind nu niet echt dat het spel je laat boeten omdat je solo gaat. BL2 kan net zo goed SP als D3 dat kan. Tuurlijk het heeft voordelen om met meerdere mensen te spelen, maar die voordelen zijn niet zo alles-verhogend dat je als SPer de plank mis slaat met BL2.

Wel raar, overigens, dat in het artikel wordt geschreven dat het spel nt op het randje zit van mensen straffen. Maar dit wel als minpunt wordt meegenomen in de eindbeoordeling. Dan is het toch niet het randje?
Ik denk dat daar gelijk in hebt. Heb nu 2 level 10 Sirens. 1 om multi mee te spelen, en 1 single maar mij singleplayer character kreeg minstens even goede, al dan niet betere wapens.
Noooo, dat filmpjes spoiled de 1e 10 min :(, ik moet tot morgen wachten met spelen :(.
Jij en de rest van de PC-gamers :-(

Helaas dat er bij o.a. Gamemania mensen zijn die hun spel al konden ophalen.

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 20 september 2012 11:33]

Ja, mijne word vandaag verzonden. Alleen je kan toch pas spelen als steam hem vrijgeeft en dat is vanacht/morgen.
Die van mij moet tussen 09.00 en14.00 bij de buren liggen, was om 00.57 verzonden godzijdank :D

Maar wat ik jammer vind is dat bij de Loot Chest Edition niet de season pass inbegrepen zit, is toch weer even 24 euro bij Greenmangaming.com maar toch.
Ik kan bevestigen dat ik de PC versie gewoon thuis heb liggen :Y) .

Als de game tenminste deel n kan evenaren is dit fantastisch vermaak voor de koude natte herfst en winterdagen.

Ik heb in deel 1 pas 2 weken geleden als single player speler de beruchte Crawmerax kapot gekregen, lang geleden dat een game zoveel voldoening gaf _/-\o_
Ja dat is wel heel erg dat andere wel al plezier mogen hebben en jij niet....
Woot, waarom wordt die van mij vandaag pas opgestuurd :(, ik heb hem via gamesync besteld volgens de pricewatch was die hier het goedkoopste voor de limited edition.
Dat stoort mij niet eens zo.

Nee het feit dat er gezegd wordt dat de game released word op 21 september...

Dat er toch weer winkels zijn die dat weer eerder verkopen.
Dat is normaal, de game word wel vaker 1 dag voor release verkocht. Maar je kan deze toch pas spelen zodra deze via steam word vrijgegeven.
In de eerste Borderlands heb je ook co-op en zijn er van die arena's waar je tegen elkaar op kunt nemen. Maar je kunt prima singleplayer spelen. Ik meende dat deel 2 gewoon voortborduurt op deel 1. Mag hopen dat ze dit niet plotseling verandert hebben.
In de eerste Borderlands heb je ook co-op en zijn er van die arena's waar je tegen elkaar op kunt nemen.
Sterker nog je kan het altijd en overal tegen elkaar opnemen :D
Heb hem ook al mogen spelen en hij is idd erg leuk.
Heb hem gespeeld icm een gtx680 en de game is grafisch totaal niet zwaar.
Er wordt met vsync aan niet meer als 50-55% van de gpu gevraagd op de allerhoogste settings en dan zit je continu op 60fps.
Dat maakt deze game dus eigenlijk toegankelijk voor iedere gamer :)
Deze game gaat samen met F1 2012 weer heel wat nachtelijke uurtjes kosten...

[Reactie gewijzigd door calsonic op 20 september 2012 10:49]

Mijn GTX560 had er ook totaal geen probleem mee. Inderdaad alles gewoon op de hoogste settings en knallen maar }>
De game draait dan ook op dx9 aldus msi afterburner. Hij is dus niet state-of-the-art te noemen en valt wat dat betreft een beetje tegen. Hij is best mooi maar ze hadden er meer uit kunnen halen.
Maar als je niet gezien had dat het op dx9 draaide had je er niks van gemerkt? Trek je daar toch niks vanaan man. Ziet de game er goed genoeg uit om lekker van te genieten? Nou dan, graphics zijn toch niet het belangrijkste aan een game, zeker niet een als deze in cartoon style.
Zo jij slaat even door 8)7 . Ik geloof niet dat ik uitspraken heb gedaan over wat ik van de game vindt ;).

Met dx10/dx11 kun je gewoon meer en efficienter. Zie bijvoorbeeld Far Cry 2 die zowel in dx9 als dx10 modus te spelen is. Scheelde bij mij destijds 10fps in het voordeel van dx10. Het feit dat je met een nieuwe kaart nog geen 55% load tegenkomt (zie calsonic) betekent dat er dus veel meer mogelijk was voor de pc versie.

Saillant detail overigens; Borderlands 1 had oorspronkelijk niet de cartoon look maar heeft deze gekregen omdat ze uitliepen tijdens de ontwikeling en de game ondertussen gewoon niet mooi genoeg was.

Over de gameplay kan ik nog niet veel zeggen. Ik heb tot nu toe slechts tijd gehad om tot level 7 te spelen. Ik heb borderlands 1 uitgespeeld (incl 2 vd dlc en een halve playthrough) en tot nu toe lijkt het wat mij beterft te veel op het eerste deel. Maar dit zou nog kunnen veranderen.

Eerste ervaring is in ieder geval dat er iets mis is met het loot systeem (nog geen smg tegengekomen, 90% is pistol), en de bag interface niet echt lekker werkt. Daarnaast mis ik de ammo upgrades (las dat je die pas veel later kunt unlocken). Ik was dan ook constant out of ammo met beide wapens. Bovendien is het een stuk onduidelijker welke gun bij welke class hoort omdat bijvoorbeeld de commando en de gunzerker geen bonus stats hebben voor bepaalde wapens. De zero (hunter) heeft natuurlijk de sniping tree dus daar is het duidelijk...

Veel positieve veranderingen nog niet tegengekomen. Ik heb wel het idee dat ze een soort tesselation gebruiken want je kunt wel erg ver kijken. Dat is wel mooi gedaan. Daarnaast lijken er wat meer savepoints te staan en zijn de vijanden een stuk moeilijker.

Wat verder opviel:
Geen max ammo upgrades meer voor geld (kan nu alleen via black market)
Geen weapon proficiency
Ammo oppakken terwijl je al vol zit (irritant in coop)
Badass rank (bonus voor al je characters)

Maargoed ik ben pas level 7 dus dat kan best nog wel veranderen, vandaar alleen de uitspraak over de graphics ;) .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 september 2012 23:18]

de graphics zijn 110% verbeterd. en zijn nog niet geweldig. maar denk ff terug bl1 was ook nooit de mooiste game. had veel bugs en redelijke slechte besturing aim en weet ik wat. (en dan laat ik de pc port er buiten! die was om te huilen... en toch nog uitgespeeld) maar waar het heel sterk in was is de loot en de co-op (splitscreen) functie, de humor! elk punt is nu beter geworden incl. de grapics

dit is de enige game die bij uitstek de beste is om met je maten in de avond splitscreen te spelen.

ik had liever een serieuze game gehad die zo verslavend was als borderlands. zonder aliens en piew piew wapens (10101gun) maar borderlands raakt de puntjes op het gebied van loot, samen met "offline" splitscreen gamen en humor. wat je tegen woordig nog maar amper terug vind! splitscreen zijn meestal maar een paar missies de rest is via het internet en dan ook van die co-op missies die in 2 uur uitgespeeld zijn.

nintendo heet de familie (offline "multiplayer" markt in handen) maar console makers als microsoft en sony zouden wat meer op de casual gamer moeten richten die offline "multiplayer" wil spelen (4player deathmatch in cod of andere games is gewoon kut)

(ik bedoel natuurlijk dat ms en sony de ontwikkelaars moet motiveren om ook op dat gebied zieltje te winnen. daar is nog een groot gat. die op het moment alleen door gearbox (borderlands) gevuld wordt

[Reactie gewijzigd door Proxx op 21 september 2012 01:56]

Ok misschien interpreteerde ik je niet helemaal juist dan, excuus.

Nu hij op steam unlocked is heb ik ook een paar uurtjes kunnen spelen. Ik heb wel de preorder bonus en dus al gelijk een SMG, sniper en combat rifle gekregen, maar eerlijk gezegd is alleen de sniper echt een tijdje goed (heb maar tot lvl 6 gespeeld). SMG's ben ik inderdaad ook nog niet tegengekomen, maar de gearbox SMG zuigt. De gearbox combat rifle is beter, maar ik heb in die eerste paar levels ook al betere combat rifles gevonden dan dat. Ook heb ik shotguns gevonden die fijn zijn, en inderdaad pistols in de one shot en in de repeater variant. Ammo problemen heb ik niet echt eigenlijk, kwestie van raak schieten denk ik? Verder pak ik op de PC ook geen ammo automatisch op als ik vol zit, die blijft gewoon netjes op de grond liggen.
Wat betreft welke gun bij welke class hoort, waarom moet dat onderscheid er per se zo zijn? Elke class kan elke gun gebruiken, alleen zal zero misschien net wat beter zijn met een sniper en een andere class net wat beter met een andere gun. Ik gebruik gewoon het wapen wat op dat moment voor de situatie het beste is.
Wat betreft iets mis met het lootsysteem... ik denk dat dat een bewuste keuze is, je zit pas aan het begin van het spel en vindt dus vooral crappy wapens. SMG's zijn toch wat geavanceerder, dus ik verwacht dat die later wel meer zullen droppen.
Probleem met de ammo is dat als je met een maat speelt en je het een beetje afspreekt (jij doet assault rifles en pistols, ik snipers en smg) dat je dan normaal gesproken altijd alles kunt looten omdat je ammo voor de wapens die je niet gebruikt vol zit. Dan pak je allebei de ammo die je verbruikt.

Omdat je nu ammo kunt oppakken als je vol zit heeft je maat in dat geval ineens een ammo tekort. Je moet dus heel erg opletten wat je oppakt. Helaas kun je ook geen ammo traden.

Als je samen speelt worden de vijanden een stuk taaier en heb je al snel minimaal 10 critical hits nodig per vijand met de standaard wapens.

Ik heb uiteindelijk een smg voor 400 bij een vendor machine gekocht :+ .

Wapen verdeling is inderdaad niet zo erg was dus alleen even lastig met afspreken wie wat doet. Uiteindelijk is mijn maat opnieuw begonnen als zero zodat hij kon snipen (en heb ik voor de lol even met siren meegedaan ipv gunzerker). De snipe tree kent erg grote bonussen (stackende critical damage bonus tot 999 stacks!).

Ammo upgrades kun je trouwens voor Eridium kopen:). http://www.bl2wiki.com/Ammunition

Je komt overigens gigantisch veel bazen tegen dat is wel leuk gedaan.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 september 2012 14:55]

Omdat je nu ammo kunt oppakken als je vol zit
Ja maar dat bedoel ik, dat kan ik dus net. Ik zie net als in deel 1 een rode streep door het icoontje als die ammotype vol zit en die pak ik dus ook niet automatisch op als het op de grond ligt. Speel jij op de console? Wellicht een verschil tussen de versies, aangezien ik op de PC speel.

edit: Gister heel even in coop gezeten en dan kun je ineens wel ammo op pakken waar je van vol zit. Ik heb het nog even niet goed genoeg kunnen testen, maar wordt het dan niet gewoon automatisch verdeeld onder de aanwezige spelers? Anders lijkt het me een bug.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 22 september 2012 09:13]

Het blijkt inderdaad te worden gedeeld alleen de inventory update niet live. Dus het valt niet zo op. Verder speel ik op de pc maar inderdaad alleen coop.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 september 2012 17:43]

Doe je er ook goed aan om eerst nog Borderlands 1 te kopen. Of kan je gelijk aan de slag met deel 2 ?
Ik denk dat je er zeker goed aan zal doen om BL 1 ook nog te kopen. Leer je eigenlijk een beetje hoe alles in elkaar steekt. Ook bijvoorbeeld de personages (Claptrap) moet je leren kennen. De gameplay zelf zal grotendeels hetzelfde zijn gebleven, maar wat je allemaal kan doen/verkennen in de wereld is het zeker waard :D!

Ikzelf heb BL 1 + alle DLC's helemaal grijs gespeeld (denk dat er zo'n 200 uur in zit). Jammer genoeg moet ik ook nog tot morgen wachten voordat ik hem kan spelen.
BL2 wordt beschikbaar op steam in ongeveer 12 uur, dus om 1 uur 's nachts kun je met de game aan de slag.
Ik heb volgens steam ook 250 uur in BL1 zitten (waarbij ik aan moet tekenen dat ik 1 keer de game 's nachts aan heb laten staan omdat ik midden in een greater challenge van moxxie zat maar wou gaan slapen), en de game is het zeker nog waard om te kopen (vooral op de PC waar je voor een tientje de goty kunt krijgen), maar om nou te zeggen dat je de karakters moet leren kennen? Neuh, dat denk ik niet. Borderlands draait om knallen en de humor er in is leuk, maar het verhaal op zich stelt eigenlijk toch net niks voor. Ik kan me niet echt voorstellen dat je het zou gaan missen als je direct in BL2 springt.
ik durf te wedden dat je dit spel net als bij de gouwe oude actie films gewoon bij deel 2 kan beginnen. de karakters zoals claptap en alles leer je wel. maar toch deel 1 is nog steeds leuk om te spelen (ondanks de graphics en de slechte pc port) maar al die extra informatie die je na het spelen van deel 1 hebt maakt deel 2 wel een stuk leuker (ondanks dat het al een super game is ;)
Oh absoluut, deel 1 is geweldig, ik heb er tot deze week nog mee gespeeld :)
Helemaal als je toch van plan bent om het singleplayer te spelen (en het dus niet uit maakt wat de rest van de wereld speelt) dan zou ik ook gewoon met deel 1 beginnen, vooral omdat die zowat bij een pakje boter weggegeven wordt.
Borderlands + DLC is nog steeds een fantastische ervaring, maar de vraag is of je na Borderlands 2 spelen nog gaat beginnen aan deel n. In deel twee is zo verschrikkelijk veel veranderd.

- Minder backtracken.
- Mooiere, grotere omgevingen
- Aanpasbare FOV.
(-) PhysX, voor nVidia gebruikers (PC).
- Spel voelt vloeiender aan.

Kortom, BL1 is het, zonder meer, nog steeds waard maar zal wel 'iets' anders aanvoelen.
Aanpasbare FOV? _/-\o_ Hulde daarvoor. Ik heb in deel 1 met een keybind gewerkt die ervoor zorgde dat mijn gewenste FOV werd ingesteld, maar dat was behelpen hoor.

Nu hoop ik nog dat de gunplay en met name het geluid van de guns hetzelfde is gebleven en ik ben verkocht. Geen spel dat ik ken heeft een betere gun sound en feel dan Borderlands.
Tevens kun je ook de HUD randen instellen en de schaal ervan.
Als ik jou was zij ik bij e-plaza gewoon de Borderlands GOTYE kopen zodat je in ieder geval het verhaal van BL1 zo kan volgen door naar BL2
Hmm, is dat een speciale versie waarbij claptrap zingt over iemand die je ooit gekend hebt? ;)
In sanctum (eerste grote stad) komen alle characters uit deel 1 terug... Scooter, Docter Zed, Tannis en Marcus. Je mist dus wel wat achtergrond info als je deel 1 nooit hebt gespeeld. Of dat heel erg is... dat zal wel meevallen.

Borderlands 1 uitspelen (zonder dlc) duurt ongeveer 40 uur.

Borderlands 2 is wat mij betreft iets pittiger maar ze leggen wel erg duidelijk uit wat de verschillende elementen doen (shock, corrosive, fire, enz). Dat is iets wat je een beetje zelf moest uitvinden in het eerste deel.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 september 2012 14:30]

Als je niet weet wat die elementen doen, dan is er wel iets mis. Het spreekt voor zich wat die elementen doen en dat komt in deel 1 ook wel naar voren. Het staat er zelfs letterlijk bij waar een element in uitblinkt. Shock is goed tegen shield, corrosive tegen armor, fire tegen flesh en blast tegen eigenlijk alles wel.

Ik denk trouwens dat borderlands wel langer duurt dan 40 uur. Met 40 uur heb je lang niet alles gezien en is een teken dat je er doorheen rusht.
quote: sdk1985
Dat is iets wat je een beetje zelf moest uitvinden in het eerste deel.
In Borderlands 2 krijg je in Sanctuary een quest waarbij je een wapen van een bepaald type krijgt en een uitleg. Vervolgens moet je een vijand in de shooting range neerschieten. Dit herhaalt zich tot alle elementen zijn behandeld.

Als je alleen main story doet is 20 uur haalbaar. Die 40 uur is echt wel ruim. Als je dat niet lukt, dan is er wel iets mis (flauw he :+ ). Sterker nog het speed run record staat op 2,5 uur: http://speeddemosarchive.com/Borderlands.html .,

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 september 2012 14:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.