Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 105, views: 26.878 •

Microsoft heeft te kennen gegeven dat het de Surface Pro-tablet eind mei in Nederland uit zal brengen. Het apparaat is al enige tijd verkrijgbaar in landen zoals de Verenigde Staten, maar in Nederland was vooralsnog alleen de Surface met Windows RT verkrijgbaar.

De Nederlandse release eind mei is onderdeel van een productlancering waarbij de Surface Pro naar een groot aantal landen komt, zo heeft Microsoft laten weten op zijn weblog. Zo moet in juni de Surface Pro in 29 landen verkrijgbaar zijn. Er was lange tijd geen informatie beschikbaar over de release, naar verluidt omdat Microsoft kampte met distributieproblemen. Microsoft had zijn Surface Pro in februari al uitgebracht in de Verenigde Staten en Canada, terwijl het toestel ook in China verkrijgbaar is. In Nederland is momenteel alleen de Surface met Windows RT beschikbaar.

Een preciezere releasedatum dan eind mei heeft Microsoft niet bekendgemaakt. Daardoor is nog niet helemaal duidelijk vanaf wanneer klanten de Surface Pro-tablet kunnen bestellen. Tevens is nog onduidelijk waar het apparaat te koop zal zijn.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers liet Microsoft weten dat zijn Surface-tablets goed verkopen. Ook stelde het bedrijf dat de Surface Pro in de Verenigde Staten boven verwachting verkoopt. De Microsoft-tablet is gebaseerd op de volledige versie van Windows 8 en een Core i5-cpu van Intel.

Reacties (105)

Reactiefilter:-1105099+165+26+31
Ik vind wel dat het een tijd geduurt heeft dat hij te koop is in nederland. Als ik het geld voor deze tablet had dan had ik hem echt gekocht. Wat een ongelovelijk apparaat is dat zeg! alleen jammer dat het toetsenbord niet als een laptop gebruikt kan worden. Verder echt een vet apparaat!
Voor tablets is het gewoon een goed os hoor.

Tenminste beter dan al die Atom troep die bijna geen enkel programma fatsoenlijk kan draaien, die i5 kan het tenminste. De Tegra's kunnen RT het OS wel fatsoenlijk draaien, liever RT dan een Atom met volwaardig Windows.
Je weet duidelijk niet waar je over praat dus vertel anderen geen klinkklare onzin.
Blijkbaar geen ervaring met de laatste generatie Atoms en een goed Windows 8 tablet.
De Asus VivoTab Smart bijvoorbeeld is sneller en meer responsive dan de Surface RT. Daarnaast kun je er prima gewone Windows applicaties op draaien. Er zit uiteraard geen Core i7 processor in dus voor Photoshoppen en video editing is die niet ontworpen.
Op de Surface RT (Windows RT) kun je alleen Windows Store Apps draaien, diezelfde Windows Store Apps starten en draaien op de goedkopere ViVoTab Smart sneller!
Dus geen klinkklare onzin.....

Ik zou graag een windows 8 Pro Tablet willen hebben voor juist het gebruik van Photoshop, Illustrator. Premiere e.d. Dit is gewoon niet te doen met een Atom proc.

Daarnaast komt ook dat de Atom bijna geen games trekt met enige grafische pracht. Dit is gewoon alom bekend.

Het is dus geen klinkklare onzin wat hij zegt, het ligt er juist net aan waar je de tablet voor nodig hebt. Beetje internetten, typen en sudoku prima voldoet de Atom ruim voldoende. Al je eigen Apps, Adobe software, Games etc... geen Atom nemen!
Photoshop werkt, op het feit na dat je geen 8-16gb geheugen hebt, best soepel.
Ik heb dat alleen maar getest op verzoek van collega's dus een flinke benchmark kan ik je niet geven.

De GPU kracht is wat raar, Battlefield trekt ie compleet niet, of je nou 1080p of 800x600 doet, maar AOEO loopt soepel en menig andere shooter ook.
Ik vermoed daarin óf een driverprobleem óf het onhandig toewijzen van geheugen aan de GPU.
Het is ook inderdaad net waar je hem voor wilt gebruiken.

Ik heb alleen een import versie gezien met Battlefield die niet werkte inderdaad, en hij begon een beetje te haperen bij het openen van meerdere vensters te gelijk. (5+)

In Photoshop zit je gauw te werken met bestanden van 400 - 1000Mb afhankelijk van het materiaal waar je mee werkt natuurlijk. Maar .tiff bestanden zijn toch vaak echt huge. De Atom vond dit niet heel fijn om te openen in i.i.g. :)

In tegenstelling tot wat Twilex beweerd, wil ik de Atom niet afkraken. Ik wil alleen wel dat het duidelijk is voor mensen wat ze aanschaffen. Je schaft namelijk een apparaat aan met Windows 8 echter kun en mag je niet verwachten dat deze alles net zo soepel draait als b.v. een desktop iCore7 met ssd, 16gb, krachtige grafische kaart en W8 Pro erop.

Het beste blijft natuurlijk het beste om een tablet zelf eerst in handen te houden en te testen met wat je erop wil draaien. Echter hebben we die mogelijkheid niet altijd.

Ben je een intensieve Gamer of Adobe gebruiker blijf ik erbij neem een iCore ipv de Atom versie.
(reactie verplaatst)

[Reactie gewijzigd door twilex op 24 april 2013 10:28]

'al die Atom troep die bijna geen enkel programma fatsoenlijk kan draaien'
'De Tegra's kunnen RT het OS wel fatsoenlijk draaien, liever RT dan een Atom met volwaardige Windows''

Klinkklare onzin en appels en peren. Als je iets afkraakt zorg dan tenminste dat wat je zegt klopt.

Aangeven dat je beter een apparaat met zwaardere CPU, zoals de Surface Pro, kunt kiezen voor meer veeleisende applicaties kan ook op een opbouwende manier.

Het is goedkoop en makkelijk om tegen dingen aan te trappen ten koste van andere zaken of mensen. Extra triest als de afgegeven signalen niet kloppen. (populistisch?)

(Er ging wat mis met de plaatsing, dit is een reactie op Passkes)

[Reactie gewijzigd door twilex op 24 april 2013 10:38]

Hehe, ik wil dan nog wel eens zien hoelang die het volhoudt op batterij met zijn i5 in de praktijk.
Ik heb er zelf een en gewoon gebruik een uur of 5-7.
Ga je films kijken 720p slurpt ie (upscaling) en met 1080p full brightness een uur of 3.
Gamen erop, zoals Sim City Online of Age of Empires Online gaat rap, 2-3 uur.

Maar ik vind m heerlijk! :)
Huh? De performance van W8 op de Atoms is beter dan Windows RT op de Tegra!

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 april 2013 10:48]

Een beetje aan de late kant... maar als je 900-1000 euro over hebt, waarom niet eens kijken naar de Vaio T? Dit is een ultrabook met de optie voor een Full HD scherm en is touch screen.
Ik heb een Surface Pro met TypeCover en kan zeggen dat het geheel ook op schoot gebruikt kan worden, mits je intercity niet al te veel rammelt.
Het scherm blijft toch niet rechtop staan op je schoot?
Dat doet het wel, het uitklapdingetje houd het scherm overeind.
Je moet echter wel onderuit gaan zitten (of gewoon heel klein zijn ;)) want de hoek die ie maakt is niet heel groot.

Ik heb 'm zelf ook, ik vind het de perfecte tablet/laptop hybrid. Gewoon als tablet lekker browsen op de bank, en voor wat serieuzer werk aan tafel met typecover aan tafel met de kickstand uit.

Deze post is getikt op een Surface Pro ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 april 2013 21:39]

Wel met die steun, het werkt best wel goed.
zeer vet apparaat. zou er graag 1 willen hebben. alleen voor die prijs zou ik eigenlijk iets willen met een dedicated gpu. die IGPU dingen van intel zijn zeer slecht.
Wat zou de prijs zijn van deze tablet? Iemand een idee? ( in NL dan..)
Ga maar even uit van ongeveer ¤ 1200,- voor de versie met 128GB en typecover. Andere varianten zullen mogelijk wat goedkoper zijn.

Veel geld zul je denken maar vergelijkbare tablets zijn niet veel goedkoper of (nog) niet leverbaar.
Er is geen 128GB + typecover versie van de Surface Pro. Er is een 64GB Surface Pro (899 dollar, dus ws. 899 euro) en een 128GB Surface Pro(999 dollar, dus ws. 999 euro). De touch en typecovers moet je los kopen en kosten resp. 119 en 129 euro.
Daar heb je geen digitizer op, dus als je notities wil maken met een pen heb je niet zoveel aan je MBA. Zijn hele andere producten.
Ik weet het, maar toch 1100 euro voor een simpel windows 8 apparaatje :)
Persoonlijk heb ik als developer toch liever een 'simpel windows 8 apparaatje' waar ik gewoon Visual Studio op kan draaien dan een Macbook waar ik met Parallels of andere meuk aan de gang zou moeten.
Vergeet ook niet dat deze tablet 10 vinger registratie tot zijn beschikking heeft. Niet iets wat een gemiddelde tablet en/of laptop in de winkel heft.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 april 2013 00:40]

Waarom niet gewoon meteen een Windows apparaat kopen? Heb je veel meer aan, en kost ook minder tijd en geld.
Omdat er misschien onder OSX zeer nuttige software bestaat.
Betere host applicatie's, betere graphische applicatie's.
Stabieler draait. Niks meer te maken hebt met die ellendige Bios.

Genoeg redenen.

Daarnaast kan ik met zekerheid vermelden dat windows een stuk beter draait op een Mac dan op een PC.
Betere host applicatie's, betere graphische applicatie's.
Stabieler draait.
hou toch op!
Niks ten nadele van de Mac, want ik gebruik beide.
Maar Win7 en Win8 zijn stabiel.
En ik gebruik Maya... (zeer grafisch intensief) op de PC want draait beter. En dat heeft niks te maken met dat het een PC is maar enkel de ontwikkeling van een applicatie: De windows versie krijgt nu eenmaal wat meer aandacht.
Daarnaast kan ik met zekerheid vermelden dat windows een stuk beter draait op een Mac dan op een PC.
Wat een onzin.
De mac IS een PC.
Het enige wat een mac een mac maakt is het OS en de mooie kast. verder: X86 hardware.

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 24 april 2013 10:13]

128GB is echter wel een beetje weinig voor Visual Studio e.d.
Ik weet niet of dit vrije ruimte is of dat je er ook nog Windows bij moet tellen?
Visual Studio zelf draait zelfs op een 64GB versie (waarop met Office2013, VS2013 en een verzameling andere applicaties nog rond 20GB van beschikbaar is).
64GB microSDXC kaartje erbij geeft wat extra ruimte.

Het blijft wel een tablet van de huidige generatie, dus nog geen 256+GB intern beschikbaar. Er zijn al wel 1TB USB flashdrives (extern) :)
Als developer zou ik gek worden als ik zou moeten werken op een tablet. 8)7

Voor extreme/nood gevallen onderweg kan je ook af met een terminal sessie.
En dat voor een fractie van de prijs.
Ik zie het nut nog niet om alles dat heet 'windows' te draaien op een tablet.
Als ik specifieke taken zou moeten verrichten dan zou ik dat op mijn werkstation doen.

Die prijzen hoeven imo ook echt niet, je betaald hier puur voor de namen, microsoft en intel terwijl beide zich vooralsnog moeten bewijzen op de mobiele markt.
Lijkt mij aan de ene kant juist wel handig om te devven op zo'n portable ding. Zou je makkelijk in een leuk cafe gaan zitten om eens wat te devven, met lekkere koffie nog ook!

Aan de andere kant lijkt me het scherm wat aan de kleine kant, ben gewend om te devven met 2 schermen en dat is dan ook gewoon heerlijk.
Zelfde kan gezegd worden voor de macbook air. Ieder zijn ding.
maarja 1100 euro voor een simpele laptop......
ja, dat is de macbook air. Hier kan je meer mee. Digitizer is erg handig. College notities onder andere is veel handiger op een met styles bediende tablet.

Dit heeft de macbook air niet. Of ipad ook niet. Hier zit een volwaardig OS op. Sorry maar het heeft zeker meerwaarde. Of dat voor jou genoeg is, is weer een ander verhaal ;)
Het verschilt dan ook nog wel verder. Je hebt op een macbook geen touchdisplay, maar ieder zijn ding. Het zijn echter wel flinke prijzen imo en dat hadden ze toch beter anders kunnen doen.
Ik vind hem best goedkoop als je hem vergelijkt met een macbook air.

Zo heeft de Surface pro een langere accuduur dan de macbook air, is de Surface 200 gram lichter, heeft de Surface een beter scherm met een hogere resolutie, is de surface 200 Euro goedkoper, en is de surface voorzien van dezelfde hardware in een innovatieve behuizing die uitblinkt in mobiliteit, en is de Surface voorzien van een beter OS.

Er staat dan geen aangevreten appel op, maar compenseert dat de hogere prijs en tekortkomingen van de M. Air wel?

[Reactie gewijzigd door Brazos op 23 april 2013 22:13]

Beter OS is best wel persoonlijk denk ik maar vergeet de hardware niet, een HD beeldscherm kost je bij een MBA al veel meer.
Wat een geld ik wacht wel op de Temash tablets die ergens in de zomer komen.
De surface pro concurreert niet tegen tablets, dat doet de RT.
Je moet de pro meer zien als concurrent van de MacBook air.
Het concurreert wel met de iPad als je in combinatie met MacBook ook een iPad zou gebruiken omdat je met de Surface Pro aan een device voldoende hebt.
Op of rond de ¤900,- á ¤1000,- denk ik voor de simpelste versie.
Bij de presentatie van de kwartaalcijfers liet Microsoft weten dat zijn Surface-tablets goed verkopen.
Verkopen ze nou wel of niet goed? Vorige bericht was namelijk dat de verkoopcijfers tegenvielen.... Mij lijkt het op zich wel wat, echter vrees ik dat het hier in NL niet echt zal aanslaan.

edit: quote gefixt

[Reactie gewijzigd door Devroet op 23 april 2013 19:48]

offtopic: Als je naar de andere tags hier kijkt zie je dat ze vierkante brackets gebruiken, dus [ en ] verder idd gewoon [ quote ] en [ \quote ] (zonder die spatie)
Geen idee of een surface tablet iets voor mij kan toevoegen, vind het wel duur voor een tablet.

[Reactie gewijzigd door Westbam op 23 april 2013 19:47]

't Is eigenlijk een tabtop. :) Een PC in tabletformaat met apart te verkrijgen cover/toetsenbord.

Acer en ASUS hebben er ook maar Microsoft heeft met de Surface de lat hoog gelegd voor andere fabrikanten. Om ze een beetje aan te porren denk ik.
Persoonlijk vind ik de Windows RT tablet interessanter; hij is goedkoper, lichter en gaat langer mee op batterij. Er wordt veel beargumenteerd dat Windows RT het niet zal halen tov de Pro omdat daar net wel een volwaardige windowsversie op staat. Dit vind ik een beetje dom. Er staat office op, je kunt surfen en mailen en er zijn al wat apps in de store. Je gaat er toch geen reguliere desktopprogrammas op gaan draaien? Dat kun je op een ipad of android tablet toch ook helemaal niet?

Nu, er is natuurlijk de keuze tussen beide, wat goed is, maar ik vraag me af hoeveel mensen die de pro kopen om de softwarereden na een half jaar daadwerkelijk nog desktopapps zullen gebruiken.
Ik wil geen Office, ik wil programma's als Notepad++, Apache, Netbeans draaien.
Dan moet je een Pro kopen.

Voor veel gebruikers zal dat echter niet nodig zijn.
Voor ¤ 440,- heb je een leuke Asus VivoTab Smart tablet met volledige Windows 8 en 64GB. Die heeft zelfs een wat betere performance dan de Surface RT, heeft ook NFC en je kunt er je gewone Windows applicaties op draaien. Dus ook Notepad++, Apache, Netbeans maar ook Visual Studio.
Zoek je een wat krachtiger meer 'desktop waardig' alternatief dan is een tablet met Core i5 processor geschikter, maar die kost ook minstens 2 keer zo veel.

Voor de trein reizigers: het VivoTab Smart keyboard is niet fysiek aan de tablet gekoppeld (Bluetooth). De tablet kun je daardoor op het neerklapbare plateau aan de stoel voor je zetten en het keyboard op je schoot houden (VivoTab Smart keyboard+cover zijn los verkrijgbaar).
Eens. Om nog maar te zwijgen van een volledige Explorer met Netwerk Shares toegang, ingebouwde USB aansluitingen en SD kaart slot. Daarnaast multi-user accounts, Backup in de cloud en auto restore functie. De iPad is speelgoed vergeleken met een Surface RT. Maar wellicht ook een andere doelgroep...
Ik wil geen MS maar Libre, Geen IE maar FF, geen Verkenner maar TC, wel Adobe Lightroom, wel Adobe Acrobat, wel uTorrent, en ga zo maar door.

Maar de prijs van dit beestje, los van hoe handig bovengenoemde programmas gaan werken, houdt mij enorm tegen. Zelfs nog meer dan mijn financieel manager (vrouw) doet.
Maar RT tablets zijn in verhouding veeeel duurder dan de Android en iOS tablets, die hebben geen brakke 768p schermen en veel te duur, 700 á 800 euro is gewoon veel te duur.
Heb je voor de gein wel eens de twee (/drie) naast elkaar gehouden? De Surface RT is een compleet ander beestje dan Android en iOS tablets. De meeste Android tablets zijn, en ik kan het niet anders uitdrukken, plastic rommel. De bouwkwaliteit is jammerlijk, en de meeste schermen zijn niet om over naar huis te schrijven. Ga je de iPad en de Surface dan vergelijken, dan heeft op papier de Surface een minder scherm, maar in de praktijk merk je niets van het resolutieverschil. Verder spreken ze 2 compleet verschillende doelgroepen aan: iPads zijn meer bedoeld voor consumptie van content, de Surface voor content creatie. Als ik thuis op de bank zit, dan heb ik meestal m'n iPad op schoot, maar op m'n werk gebruik ik uitsluitend m'n Surface. 2 beestjes, 2 doelen.
Uhm.. de Surface RT is ook gewoon voor consumptie... Het ligt allemaal gewoon puur aan de gebruiker, want de iPad kun je ook net zo hard voor content creatie gebruiken als de Surface RT.. (hmmm.. en dat van iemand die een tering hekel heeft aan Apple..)

Ik moet zeggen dat ik erg veel interesse had in de Surface na het zien van al die presentaties over window store apps etc.. maar nu ik een tijdje gewerkt heb met windows 8 en een paar keer bezig ben geweest met de surface rt kom ik daar helemaal van terug.. Geef mij maar gewoon de 'oude' windows, vindt ik veel prettiger werken..
"...want de iPad kun je ook net zo hard voor content creatie gebruiken als de Surface RT.. "

Nee, want de Surface RT wordt standaard geleverd met een toetsenbord hoes en office 2013. De Surface RT blinkt dus uit in content creatie t.o.v. de Ipad die op dat gebied behoorlijk tekort komt.
De RT tablets zijn geen 700 a 800 euro, maar beginnen al net onder de 500 Euro. Daar krijg je standaard office 2013 bij en een naadloze aansluiting op je desktop/laptop. De prijs is dus best te rechtvaardigen, aangezien de mogelijkheden ook veel groter zijn.
Persoonlijk vind ik de Windows RT tablet interessanter; hij is goedkoper, lichter en gaat langer mee op batterij.
Versus een W8 tablet met een i5, maar niet tov een W8 tablet met een Atom.
Dan kan je beter op de Haswell Windows laptops/tablets wachten.
Ik denk dat je beter kunt wachten op Bay Trail en/of Temash. Met een Core i3/Core i5 blijf je achter lopen op het gebied van accuduur(zo'n 5/6uur op de Surface pro) terwijl Bay trail of Temash voldoende capaciteiten hebben en maar een fractie van een core ix gebruiken(Temash misschien niet, die zal wel wat meer gebruiken i.v.m. groter procedé).
Zakelijk gezien een zeer interessant apparaat welke we als bedrijf zeer zeker gaan aanschaffen voor onze directeur. Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de accuduur......
Veel slechter dan de huidige hybrids zal het niet worden denk ik. De accuduur van de Surface Pro schijnt heel aardig te zijn. Mijn moeder heeft onlangs een Acer W700 met een Core i5 aangeschaft. Daar kan ze nog geen 4 uur op surfen... Grote teleurstelling.
Waarom koop je dan ook een tablet met core i5 voor je moeder die waarschijnlijk alleen wat surft en mailtjes leest? Een Surface RT was een veel betere tablet geweest voor haar.
Neen. Maar vertel me gerust wat beter was geweest gezien je precies weet wat mijn moeder met haar computer doet |:(
Tja, als je zegt 'daar kan ze nog geen 4 uur op surfen' geeft je eigenlijk aan dat ze er alleen op surft... |:(
Ondertussen is deze inmiddels 40+ er nog steeds actief op zoek naar iets wat niet zo traag en beperkt is als een Tegra/qualcomm/iphone"achtige equivalent/intel atom Tablet!
Ik wil een Core I5 met SSD en 8gig in een Tablet formaat!

...Ik zit nu weer gebukt, terwijl ik met deze Surface Pro dat ook vanuit een luie stand had kunnen doen....:)

En af en toe moet ik toch iets draaien wat een Tegra/Qualcomm net niet aan kan... ..
Een sony vaio duo wellicht iets? Is uit te rusten met een 256GB SSD en zelfs een i7. 8GB ram behoort ook tot de mogelijkheden, en het ram kan zelfs worden vervangen.
De accuduur is vergelijkbaar met die van de 11 inch MBA. Vergeleken met ipad, Surface RT of een e-reader is de accuduur natuurlijk bedroevend.
Dus jij zegt dat de Surface Pro bijna 7 uur kan op een accu? Bewijs graag :)
Nee, ik zeg dat de Surface Pro een accuduur heeft die vergelijkbaar is met die van de 11 inch MBA, volgens http://www.apple.com/macbookair/specs.html zijn dat 5 uren.

De 13 inch MBA haalt volgens de spec de 7 uren.

[Reactie gewijzigd door Ergomane op 23 april 2013 23:34]

Volgens de specs ja. De surface pro gaat langer mee op een accu. een MB Air 13 haalt idle net 4 uren, en bij een stresstest amper 1,5uur.

http://www.techzine.nl/re...012-a-prestaties-2-a.html
Ik ben erg tevreden over de surface pro. Met het nemen van notities en surfen kom ik een heel eind op een dag qua accuduur. Zeker een uur of 4 a 5. Het is ook een degelijk gebouwd apparaat. Het krast wel snel. De type cover is niet altijd een goede bescherming heb ik gemerkt. Er kan wel eens wat achterblijven op het toetsenbord waardoor het scherm krast. Ik heb niet echt problemen met het gebruiken van het apparaat op mijn schoot. Je kunt echter niet heel veel verschillende poses aannemen.
Onbegrijpelijk dat de fabrikanten bij de typecovers (of vergelijkbaar) de hard-kunststof toetsen van het keyboard gewoon tegen het glas laten drukken. Dat gaat 'uiteindelijk' voor beschadigingen zorgen.

De Transleeve van de Asus VivoTab Smart is mooi zacht aan de binnenkant om het glas te beschermen. Gebruik je dit in combinatie met het keyboard, dan drukt niet de zachte beschermlaag maar de toetsen van het keyboard tegen het glas :-s
Bij de Surface typecover is dat vergelijkbaar (keyboard en cover zijn bij Surface niet van elkaar te scheiden).
Super, ik ben erg benieuwd naar hoe het werkt (uitproberen). Ik wil al heel lang een vormfactor als dit en geloof ook wel dat dit de toekomst is, helemaal in combinatie met een los monitor + ingebouwde usb hub op het bureau. Ik denk alleen dat ik wacht op een Surface met Haswell, die ik hopelijk deze zomer vanuit de States mee kan nemen...
Jammer dat hij zo laat pas hier komt.. Heb lang zitten twijfelen om op deze te wachten of toch een 'old school' laptop te kopen.. Inmiddels erg blij met m'n nieuwe laptop.. Mocht er ooit een tablet bij gaan komen is er een dikke kans dat het er een wordt met Windows 8.
Ik hoop dat voor zowel de PRO als de RT iets bedacht wordt waarmee je ze wat schuiner kunt zetten op je schoot. Door de type/touch cover kan er niet zo'n handig driehoekig rolletje onder wat bij de iPad wel kan. Ik gebruik dan vaak mijn linkerhand om hem wat rechterop te zetten zodat hij beter leesbaar is.

Daarnaast hoop ik dat de rugstandaard van de PRO het scherm wat minder rechtop laat staan. Iets verder achterover hellen zou comfortabeler werken als je hem als desktop wil bedienen.
De hoeken van de Surface RT en Surface Pro zijn verschillend.