Nederlandse verkoop Surface Pro begint op 30 mei

De verkoop van de Surface Pro, de x86-versie van de Surface, begint op 30 mei in Nederland en België. Dat heeft Microsoft Nederland bekendgemaakt. In Nederland gaat de tablet 886 of 986 euro kosten, afhankelijk van de gekozen configuratie.

Dat de Surface Pro eind mei in de verkoop zou gaan was al bekend, en eerder op donderdag deden al geruchten de ronde dat de Nederlandse en Belgische verkoop op 30 mei zou aanvangen. Microsoft Nederland heeft die datum nu officieel bevestigd tegenover Tweakers. De tablet zal online worden verkocht via de Microsoft Store, maar ook in de Media Markt, Saturn, Dixons, Staples, Mycom en Paradigit, evenals in Microsofts eigen, tijdelijke winkel in de Amsterdamse Kalverstraat.

De tablet gaat in Nederland 886 euro kosten voor de 64GB-versie en 986 euro voor de 128GB-versie. De prijzen liggen iets hoger dan in de ons omringende landen, vanwege de herinvoering van de kopieerheffing. In België kost de 64-GB-versie 879 euro en de 128GB-versie 979 euro. De Touch-cover, een cover met soft-key-toetsenbord, kost 120 euro. De Type-cover, met een 'echt' toetsenbord, kost 130 euro.

De Surface Pro heeft een dual core-i5-cpu aan boord die op 1,7GHz is geklokt, evenals 4GB aan intern ddr3-geheugen. Om beelden op het scherm te kunnen tonen heeft het de tablet Intels HD Graphics 4000-chip aan boord. De schermgrootte bedraagt 10,6", met een resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Het apparaat meet 27,5 bij 17,3 centimeter, is 13 millimeter dik en weegt 910 gram. De Surface RT, het zusje van de Surface Pro met een arm-chip aan boord, was al langer in Nederland te koop.

Door Joost Schellevis

Redacteur

16-05-2013 • 10:06

120 Linkedin

Reacties (120)

120
106
95
3
0
0
Wijzig sortering
Dat zijn behoorlijk pittige prijzen voor een tablet. Ik vraag me af in hoeverre hiermee de hegemonie van de iPad kan worden doorbroken. Ja, het is in basis een compleet ander product want het neigt meer naar een volwaardige pc. Of de gemiddelde consument dit zal zien, betwijfel ik echter.
Voor die gemiddelde consument is de surface RT tablet. De pro is voor de "professional". De laatstgenoemde zal er over het algemeen meer mee doen en dus ook meer voor willen betalen.
Hoezo "voor de professional"? Het blijft een 10.6 inch tablet, ook al zit er laptop hardware in.

Op een 10.6 inch ga ik niet photoshoppen. Ga ik niet 3d apps maken. Ga ik niet programmeren. Zelfs Visio zou er niet prettig op werken op zo een kleine scherm.

Ja je kan er alles op doen wat je op een normale laptop/pc kan doen, maar de scerm is voor de meeste van de applicaties te klein.

Mensen die functionaliteit van een tablet willen, moeten een tablet kopen (WindowsRT, Android of iPad). En mensen die een laptop willen moetne een laptop kopen. Dit product is echt zo een geval van laten we de slechte eigenschappen valles bijelkaar zetten: prijst van een ultrabook met de scherm van een tablet.
Ben ik absoluut niet met je eens!

Waar ik het wel mee eens ben is dat Photoshoppen enz op een klein schermpje niet lekker werkt, maar dat doet het ook niet op een 13 inch scherm en zelfs 15 inch (standaard laptop maat) is eigenlijk aan de krappe kant. Mocht je dus dat willen doen, dan zal je OF een workstation moeten hebben en dan inderdaad lekker voor een RT gaan, OF je koopt een losse monitor en muis en gaat daarop zitten werken.

Aan de andere kant, die losse monitor sleep je niet mee en datzelfde geldt voor een workstation. De Surface Pro is echter makkelijk te vervoeren en heeft redelijk wat rekenkracht voor zo'n compact apparaat. Dus thuis/op de werkplek kan je hem gebruiken als een workstation en als het moet (ik geef regelmatig presentaties) dan heb je een mooi compact dingetje bij je. Dat deze Surface Pro een DP-port heeft i.p.v. een HDMI aansluiting is daarbij een grote plus, want nog maar weinig beamers hebben een HDMI aansluiting. Het verloop van DP naar VGA gaat vaak beter dan van HDMI naar VGA (hoewel ik daar bij de RT wel goede verhalen over heb gehoord).

Voor mij is het dus juist het beste van 2 werelden in 1 apparaat.
Ondanks dat heb ik tijd zat en wacht ik tot de tijd dat hij op 1 acculading kan draaien nog een beetje beter wordt. Ik ben benieuwd of dat met de Haswell's wel richting "normale tablettijden" gaat.
Juist omdat een groter scherm lekkerder werkt (met dezelfde full HD) ben ik dan ook wel benieuwd hoe de praktijkervaringen van deze Surface Pro zich gaan verhouden ten aanzien van die nieuwe Dell 18 Portable All-in-one die laatst werd geintroduceerd. Die Dell laat zich meer configureren naar de wensen van klanten dan deze Surface Pro.
Wat een onzin zeg, als je nou gewoon even iets langer nadenkt over de mogelijkheden. Je presenteert het als feiten, maar het is niet meer dan je mening. Eentje waar ik het totaal niet mee eens ben.

Ik heb het apparaat 2 maanden geleden uit de US geimporteerd, en laat ik nou toevallig een programmeur zijn die 3D apps maakt. Ik vind het een fantastisch ding. Als ik lekker op de bank zit of op reis ben en ik een beetje wil browsen dan gebruik ik 'm gewoon als tablet. Totdat er iets zich afspeelt waardoor er daadwerkelijk op gewerkt moet worden. Het is inderdaad wat priegelig op een 10,6" scherm, maar het is fijn dat je die mogelijkheid in ieder geval hebt. En laten we wel wezen, Photoshop of Visual Studio is op een 13" nou niet heel veel beter. Niet lang nadat ik 'm had moest ik naar een conferentie in Londen en daar heb ik echt enorm veen schik gehad van het apparaatje. En dan is het fijn dat je ook gewoon even Visual Studio op kan starten en gewoon enigszins je werk kunt doen.

En thuis of op je werk kun je er ook een externe monitor, toetsenbord en muis aan koppelen en dan weet je niet beter of je werkt gewoon op een redelijk gespecte PC. Want inderdaad, het ding heeft gewoon een USB (3.0) en Mini Display poort.

Het feit dat ik 'm én als Ultrabook én als tablet kon gebruiken was voor mij het unique selling point. Als ik die dingen los moet aanschaffen dan ben ik meer geld kwijt en moet ik meer meesjouwen ("moet" natuurlijk niet maar daar zal het wel op neerkomen :)).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 mei 2013 11:08]

Voor de zakelijke markt is dit toch perfect. Tijdens een vergadering alles kunnen doen wat je normaal ook kan met je laptop, maar dan kleiner. Ook in het OV kan je doorwerken op de veelal kleine tafeltjes in bijvoorbeeld de trein. Dit zou eventueel ook wel met een RT versie kunnen. Echter loop je dan tegen het probleem aan dat je alleen apps kan draaien en office.

Ook het genoemde voorbeeld met presentaties. Het scheelt gewoon gesleep en getrek met een laptop en adapter.

En voor mij, als freelance persfotograaf, wil ik zo snel mogelijk mijn foto's bij de klant hebben (hard nieuws, branden en ongevallen etc). Met deze tablet/"ultrabook" kan ik toch wel degelijk even snel de foto's doornemen in photoshop dan wel lightroom om ze vervolgens naar de klant te duwen.

Dat scheelt toch weer het getrek met een laptop, die ook nog eens een slechtere batterijduur heeft.

Een laptopvervanger is het sowieso niet. Maar meer een apparaat voor erbij en dan met name voor de professionele/zakelijke markt is mijn mening.

EDIT: was in reactie op Ozhan99

EDIT2: Daarnaast is het voor mij (als student zijnde) ook heerlijk om mee te nemen naar lessen met alleen aantekeningen.

[Reactie gewijzigd door Aardappelbakker op 16 mei 2013 11:39]

Hoezo? Je kunt op het werk op je kantoor toch een beeldscherm neerzetten? Thuis ook een beeldscherm, en je hebt zowel thuis als op werk een volledige computer, terwijl je ook mobiel bent. Zo kun je bij een vergadering mooi aantekeningen maken, maar kun je hem met wifi ook direct op de beamer zetten. Tijdens een zakenlunch heb je alles bij je, en onderweg kun je gewoon verder.

Ik zie zeker wel wat in dit concept, en ik denk het bedrijfsleven ook wel. Al zou de surface RT voor bedrijven waarschijnlijk interessanter zijn.
Anoniem: 408985
@Brazos16 mei 2013 12:21
Dat hangt er dus wel vanaf of je geen x86 applications moet draaien he. Ik neem aan dat (in mijn geval bijvoorbeeld) Visual Studio niet gaat werken op een Surface RT.
Dit is dan ook meer als een tablet. Hierop kun je, om maar iets te noemen, bijvoorbeeld wel je belasting aangifte doen.
En Visio draaien! Dat is voor mij écht een beperkende factor voor alle tablets die ik tot nu toe geprobeerd heb.
Visio, ja, top app, maar niet bruikbaar zonder muis imho.
Naast het nauwkeurig bepalen de cursorlocatie is het mousewheel icm CTRL of SHIFT erg handig voor de Visio maar wel sterk muis afhankelijk.

Of een tab met muis handig is.... Ik weet het niet, ik zou eerder een laptop pakken.
Er zit ook een Wacom stylus bij he, die is behoorlijk precies. En je kunt je handpalm prima op het scherm laten rusten; zodra het scherm de stylus registreert (en dat kan tot best ver van het scherm af imho) doet touch namelijk niets meer.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 mei 2013 11:21]

Het wordt verkocht als een tablet maar het is meer een ultrabook met prima specs. Vooral dat er een FullHD scherm in zit werkt er mooi.

Je krijg zoiezo bij de aanschaf een volledig office pakket erbij.

Alles bij elkaar veel geld maar wel een prima deal. Ik verwacht dat zakelijk ook zeker gaat aanslaan
Je krijg zoiezo bij de aanschaf een volledig office pakket erbij.
Alleen op de Surface RT zit Office er standaard op. De Surface Pro wordt zonder Office geleverd.
Serieus? best raar, dan koop je een "Pro" product en dan lijkt een office pakket toch wel iets wat de meeste pro's waarderen. imho rare keuze van MS ik had ook verwacht dat de x86 tablets een office versie zouden hebben, zeker voor deze prijs.
Aan de andere kant, Ultrabooks met een vergelijkbare prijs hebben standaard ook geen Office erop staan.
Anoniem: 408985
@sjtienuh16 mei 2013 12:14
Tja, misschien een slechte manier van reageren, maar ik vind het feit dat office niet bij laptops of pro tablets meegeleverd mag worden toch helemaal on-topic en het vermelden waard.
OmniGraffle voor iPad is best een aardige Visio-vervanger.

http://www.omnigroup.com/products/omnigraffle-ipad/
Anoniem: 126717
@My-life16 mei 2013 10:34
Hij zou in principe ook dualboot moeten kunnen. Dus Ubuntu of Mint zou er zeer lekker op moeten draaien.
het liefste zou ik linux op de arm-versie van de surface gezien hebben .. die hardware is wat zuiniger qua batterijen, en linux zou in theorie prima op de arm-hardware moeten draaien.

het is alleen jammer dat er in de specs van de uefi-boot staat dat arm-apparatuur gelockt moet zijn, en dat daar dan expliciet geen ander OS op mag draaien. Andererzijds gun ik het microsoft wel, want de arm-hardware die ze hebben geleverd (en deze surface pro trouwens ook) is een juweeltje, en dan mogen ze best de vruchten ervan plukken.

Maar als consumer/tweaker vind ik het jammer =)
Anoniem: 503073
@My-life17 mei 2013 16:54
Ben het volledig met je eens, behalve dan dat het meer is dan een tablet. Lijkt me sowieso een tof product!
Eigenlijk moet je deze tablet zien als een ultrabook zonder toetsenbord. En met de type cover erbij is het gewoon een ultraboook. En aangezien er een wacom digitizer in zit, kun je ook nog eens goed tekenen en schrijven op het scherm, maar je kunt het natuurlijk ook met je vingers bedienen. De prijs is er wel naar, maar je moet dit niet vergelijken met een iPad. Deze Surface Pro is veel, veel sneller. Helaas wel eerder door de accu heen, gebruikers halen 4 a 5 uur op een lading. Wat ook weer onderschrijft dat het eigenlijk een ultrabook is.
Maar daarnaast is het ook een compromis. Het heeft in principe dezelfde functionaliteit als een ultrabook, maar ga je deze ook eenvoudig op je schoot zetten om te werken? Ik denk dat het magnetisch bevestigde toetsenbord en de kickstand behoorlijk wat roet in het eten gaan gooien.

Anderzijds, is het een volwaardige tablet? M.i. ook niet. Hij is behoorlijk zwaar en aan de dikke kant. Het design - welke ik verder prima vind - werkt niet echt mee om de Surface dunner te laten lijken.

Begrijp me niet verkeerd. Hoewel de Surface een compromis is, betreft het wel een mooi compromis voor een redelijk competitieve prijs. Ik heb er alleen mijn twijfels bij of de consument dit ook zo gaat zien. :)
Die magneten zijn behoorlijk sterk, je kan de tablet gewoon aan het toetsenbord laten bungelen (al moet je er niet plotseling een ruk aan geven dan, dan laat ie wel los ;)). Maar die kickstand is voor op schoot wel wat onhandig, ik vind de hoek te stijl. Die had wel wat vlakker mogen zijn, zonder dat dat echt problemen geeft voor aan tafel. Desalniettemin is hij wel op schoot te gebruiken, zeker als je wat meer onderuitgezakt zit.
De Surface Pro is geen tablet, maar een volwaardige Windows 8 PC.
De Surface Pro is geen tablet, maar een volwaardige Windows 8 PC.
Merkwaardig dat je gedownmod bent maar dit is wel selling point van de surface pro en het belangrijkste verschil met een gewone tablet.
Precies, en om die reden vind ik de Surface Pro bijvorobeeld oninteresant, en de Surface RT juist wel.

De Pro is gewoon een PC. Voor 1000 euro zijn er echter heel veel compacte PC's, mini laptops, 'tablets' etc of hoe je het ook wilt noemen. De Pro is heel degelijk met goede kwaliteitmateriaal en afwerking, en kan zich goed meten met de beste in die prijsklassen. Maar er zijn zat alternatieven, en heel belangrijk ook zat goedkopere die er ook prachtig uitzien en voor typische "mini laptop" taken ook geschikt zijn.

Bij de RT is het beeld anders. De concurenten daar zijn vrijwel allemaal of slechtere kwaliteit met goedkopere materialen en afwerking, of zoals de Samsung en Dell significant duurder. Als Windows RT's inherente beperkingen - het is immers geen x86 PC - geen probleem zijn, is die RT met ingebouwde Office een zeer goed product.

Ikzelf ben dus uitermate tevreden met mijn Surface RT, maar zou nog geen minuut een Pro overwegen. Ik koop dan liever een concurerend product voor een lagere prijs.
het is ook wel een vette tablet waar je gewoon programmas op kan installeren . en hij is niet echt bedoelt voor de gemiddelde consument maar voor zakelijke gebruikers .
Ik zie dit ding meer beconcurreerd worden door een kleine MacBook Air. En daartegen legt deze het gezien de prijsstelling gecombineerd met gewicht en gebruikersgemak voor mij af.
Anoniem: 408985
@sjun16 mei 2013 12:10
Ik snap dus de hele vergelijking met de MacBook Air niet. Een MBA is toch helemaal niet gericht op hetzelfde publiek als de Surface Pro? De Pro dient voor professionals, en draait op Windows. Dus je kan veronderstellen dat bedrijven/professionals die voornamelijk Windows gebruiken, het doelpubliek van de Pro zijn. Waarom zouden die mensen in god's naam een MBA overwegen?
Tja, ik kan alleen spreken voor mezelf en ik zit eigenlijk in de perfecte niche voor de Surface Pro, de postproductie (al zal het voor vrijwel elke grafische professional gelden). Zeker nu de Wintab drivers beschikbaar zijn voor de Surface (drukgevoeligheid in oa. Photoshop) is het voor mij echt een ideaal apparaat geworden. Ik heb geen vervanging nodig van mijn workstation en dat verwacht ik ook zeker niet te krijgen in dat formaat, maar de mogelijkheid om Photoshop, Nuke, Maya en Zbrush/Mudbox te draaien met Cintiq achtige functionaliteit is voor mij een "Killer Feature".

De vergelijking komt voort uit het Ultrabook karakter van de Surface Pro en het formaat, de MBA 11" is een 11" Ultrabook die qua hardware zeer dicht bij de Surface zit (bovendien draait Windows ook heel goed op een MBA). Waardoor het een logischer vergelijkingsmateriaal is dan de iPad wat betreft functionaliteit.
Ik zie dit ding meer beconcurreerd worden door een kleine MacBook Air. En daartegen legt deze het gezien de prijsstelling gecombineerd met gewicht en gebruikersgemak voor mij af.
Surface Pro is kleiner (in alle dimensies) en lichter dan de MBA 11", heeft een hogere schermresolutie (1920*1080 IPS), touchscreen (10 punts) en Wacom Stylus (128 drukniveaus) en is verder vrijwel identiek op hardware gebied.

Prijzen schelen (met touch cover) minder dan 50$.

edit:
de MBA is een mooie en functionele laptop, maar op de hardware en prijs van de Surface is weinig tot niets aan te merken.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 16 mei 2013 11:41]

Niet alleen de prijzen zijn best hoog, maar ook het gewicht vindt ik nog wel best pittig.

Lijkt me best lastig om te bekijken als je ligt, moet je bijna 1 kg omhoog houden :/
Ik kan u uit ervaring zeggen dat dit best goed meevalt.
Ja kan hem lekker op je buik leggen met de kickstand, staat verassend stabiel :)
Ik gebruik hem ook het meeste om film te kijken wegens het mooie scherm.
@SoLID46 hangt natuurlijk wel af wat voor buik je hebt ;)
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die de voorkeur aan deze tablet geven boven een laptop. Een standaard tablet voor een 'standaard' prijs a 4-500 euro kan ik begrijpen, maar aan deze prijs gaat MS toch geen tablets slijten? Leuk dat het x86 is, maar voor hetzelfde geld heb je een laptop waar meer mee te doen is. (En bovendien, niet minder onhandig mee te nemen of te gebruiken).

[Reactie gewijzigd door Morphix op 16 mei 2013 10:11]

Een standaardtablet voor een standaardprijs van 4-500 euro mist daarentegen processorkracht en een stylusdigitizer. De Surface Pro is gewoon een Ultrabook-alternatief, maar dan eentje met zowel een touchscreen als een stylus digitizer. Met dat in achtneming is de prijs van bijna 1000 EUR helemaal niet slecht.
Maar welke zakelijke mensen gaan dit ding dan gebruiken? beetje productief zijn op een 10" scherm blijft erg lastig je gaat zo'n ding toch niet gebruiken om serieus programmeer/photoshop/office werk te doen.

Tablets zijn zakelijk gezien handig als je onderweg wat (pdf) stukken in wilt kijken, wat dingen aan je klant kun laten zien etc. daarmee is een talbet vooral een handig "presentatie" middel en manier om veel productinfo/documentatie etc. mee te nemen, je kunt er productief mee zijn qua email en agenda beheer maar dat zijn zaken die ook allemaal op een 500 euro tablet kunnen.

Ik denk ook dat de markt voor deze Pro versie vrij beperkt is.
Anoniem: 408985
@Chaoss16 mei 2013 12:01
Je kan aan zo'n Pro waarschijnlijk gewoon een monitor aansluiten. Net zoals we dat doen bij een laptop, want zeg nu zelf, 13" of zelfs 15" werkt ook niet zo lekker als je serieus programmeer werk o.i.d. wil gaan doen.

En voor de rest is deze dan weer net iets handiger om dingen te tonen, overlopen, demo'en, etc. Dus ja, ik vind het toch zeker en vast het overwegen waard.
Dan gebruik je op je bureau een monitor. Het blijft een volledige computer, dus zet hem op een monitor en je hebt precies hetzelfde resultaat als een desktop.

Daarnaast betaal je zakelijk er niet de volle pond voor. En durf ik te zeggen dat het zakelijk zelfs goedkoper is dan een tablet van 500 Euro. Aangezien je geen aparte desktop meer hoeft te kopen, die je bij een tablet van 500 Euro nog wel nodig hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die de voorkeur aan deze tablet geven boven een laptop.
Gelukkig heeft jouw voorstellings vermogen geen gevolgen voor de werkelijkheid.

Ik kan me, bijvoorbeeld, niet voorstellen waarom iemand nog de voorkeur zou geven aan een Ultrabook als ze voor hetzelfde geld ook deze tablet kunnen hebben. Functioneel kan deze tablet alles wat een Ultrabook kan maar hij is veel flexibeler doordat hij een touchscreen heeft én de "body" thuis kan laten zodat hij veel draagbaarder is.

Mijn volgende tablet gaat in ieder geval een Surface Pro of vergelijkbaar apparaat zijn. Nooit meer zoeken naar een app die kan wat ik op de desktop doe; gewoon de desktop versie installeren. Nooit meer bestanden overzetten tussen meerdere apparaten aangezien dit ding alles kan.
Gelukkig heeft jouw voorstellings vermogen geen gevolgen voor de werkelijkheid.
Je voelt je aangesproken?

Een gemiddelde ultrabook heeft een betere baterijduur, is krachtiger, heeft zowel toetsenbord als muis als touchscreen en is dus veel makkelijker in gebruik. Dit is in feite gewoon een pc die in tabletvorm gegoten is. Veel verschil met een laptop is er in de eerste plaats niet en als genoemde laptop dan ook nog eens betere specs heeft zie ik het voordeel niet.
Als je een Pro koopt dan koop je er een Type Cover bij, dat is zo goed als een gegeven. En dan heb je dus ook een volwaardig laptoptoetsenbord en touchpad, die omgeklapt niet in de weg zit als je 'm als tablet gebruikt.
Waarmee je dus én de prijs aardig omhoog krikt én je je kunt gaan afvragen waarom je in de eerste plaats niet gewoon een laptop hebt gekocht.
Prijs van de Pro icm Type Cover doet niet anders niet bepaald onder voor de gemiddelde Ultrabook. Een Macbook Air is duurder. De vergelijking met een "gewone" grote laptop vind ik niet echt eerlijk, als je de Pro overweegt wil je natuurlijk wel iets dat compact en licht is, anders kun je inderdaad net zo goed een gewone laptop kopen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 mei 2013 11:28]

Anoniem: 16328
@.oisyn16 mei 2013 12:35
TypeCover is slechter dan een goed toetsenbord op een Ultrabook. Ander nadeel is dat je niet op je schoot kunt werken omdat de TypeCover niet zoals een Ultrabook een harde onderkant heeft.
Met mijn RT op schoot type ik anders prima. En dan gebruik ik ook nog een TouchCover die nog wat minder hard is dan een TypeCover.
Je hoeft de toetsen echt niet stevig in te drukken. Een lichte aanraking is voldoende. Na een korte gewenning vliegen de teksten foutloos op je scherm.
Ik vind een TypeCover anders prima typen, heb er al 2 maanden een Pro.
Ander nadeel is dat je niet op je schoot kunt werken omdat de TypeCover niet zoals een Ultrabook een harde onderkant heeft.
Het probleem is niet de hardheid maar het feit dat er geen stroef scharnier op zit zoals bij een laptop wel het geval is. Het scherm, waar tevens het gewicht in zit, moet overeind worden gehouden door de kickstand. Dat is inderdaad een nadeel op schoot. Maar niet eentje die mij heeft doen besluiten om dan maar een Ultrabook te kopen, want in de gevallen dat ik de Surface op schoot gebruik heb ik 'm in tablet mode. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een Ultrabook ;). Het heeft voor- en nadelen, en wat je uiteindelijk koopt hangt af van je persoonlijke situatie en voorkeur. Het heeft weinig zin om daar een welles-nietes discussie over te voeren. Volgens mij heeft niemand hier beweerd dat een Surface Pro per definitie beter is dan een willekeurige Ultrabook.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 mei 2013 14:43]

Je kunt deze Core i5 echt niet vergelijken met een ARM processortje. En daar is de prijs dan ook naar. Er draait ook nog eens de volledige versie van Windows 8 op, dus je kunt alle Windows programma's (zoals Photoshop, Autodesk spul, Miscrosoft Office, etc.) draaien.
Het is sneller dan een tablet, maar handzamer dan een laptop. Waarom zou dat zo'n groot probleem zijn dan? Ik denk dat je hiermee toch aardig wat consumenten kunt overtuigen om deze te halen en niet iets anders. Mensen blijven graag bij Windows en niet alleen op professioneel niveau. Ik denk dat de drempel om over te stappen naar een Macbook groter is dan te wennen aan Windows 8. Laat staan een iOS of Android tablet.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 mei 2013 14:33]

Mee eens, veel te duur. 500 euro is ruim voldoende. Met deze prijzen gaat MS zeker geen markt veroveren.
Anoniem: 80466
@GerCor16 mei 2013 10:41
De tablet met ultrabook mogelijkheden is met toetsenbord 150-200 euro goedkoper dan de Macbook air 11 inch die over vergelijkbare hardware specs beschikt.
Benieuwd welke meer verkocht zal gaan worden, deze Surface Pro of die nieuwe XPS 18 portable All-in-one van Dell, http://www.dell.com/us/p/...neId=ratingsAndReviewsTab
deze kende ik nog niet. Voor zijn omvang en prijs een prima aanbieding die zelfs tot i7 gaat desgewenst. Inderdaad een stevige concurrent als je een fiks screen zoekt. 18"" loop niet niet mee rond lijkt me .
Het zou overigens wel zo handig zijn wanneer Dell een case weet te produceren voor die computer die zich gelijk de HP Z1 laat openen. Lijkt mij niet onmogelijk toch?

http://www.hp.com/united-...es/img_features-z1-v1.jpg

De site iFixit geeft die HP Z1 de hoogst haalbare score voor de mogelijkheden van onderhoud: http://www.ifixit.com/Teardown/HP+Z1+Teardown/8840/4

[Reactie gewijzigd door repeP op 16 mei 2013 13:32]

Ik ga inderdaad liever voor de Dell XPS 18. _/-\o_ Veel mooier apparaat dan de Surface (vooral de i7-versie met 128GB SSD, 500 HDD en 8GB werkgeheugen!!!) en duurt niet lang meer voordat ie in NL komt (juni/juli). :) Het enige nadeel aan de XPS 18 is dat er geen HDMI-poort op zit, maar wel WiDi dus met een optionele HDMI-adapter (klein kastje) kun je nog Full-HD beelden streamen naar het kastje en verschijnt het op je tv.

Zie voor details: http://www.youtube.com/watch?v=3gHWeS-zJ1k

[Reactie gewijzigd door dsteensma op 16 mei 2013 13:43]

Leuk maar wat ik nergens terug zie is of de Dell ook digitizer pen ondersteund, zou toch heel jammer zijn als dat niet het geval is.
Ach, ik liep eergisteren voorbij de 'Store for Brands' in de Kalverstraat waar Microsoft nu zijn pop-up store heeft, maar wat een dooie bedoeling was het daar. De kalverstraat was behoorlijk druk en in de omliggende winkels ook, maar in de MS-store stonden 3 man personeel achter de kassa met z'n 3'en ergens naar te staren...

Dat is jammer, want ik vind zelf W8 (met name RT) een zeer goed tablet OS, maar het moet duidelijk bij het publiek duidelijk gemaakt worden wat het is én vooral waarom het beter is dan bv. de iPad die de (in het geval van de Pro) de helft v/d prijs kost.

Alleen als je dan een winkel neerzet in de drukste straat van NL waarbij het personeel zelf met een gesloten houding achterin de winkel verscholen staat moet je niet op kijken dat er geen klant binnen komt. Nee, wat retail betreft kunnen ze nog veel leren van hun grote concurrent...
Anoniem: 16328
@RobbieB16 mei 2013 12:33
Ze kunnen beter een apart plateau inrichten in alle belangrijke MediaMarkt en Saturn winkels. Ik denk dat ze daar meer aan hebben. Mensen die een tablet of laptop nodig hebben gaan daar namelijk kijken.
Als jij de volgende keer binnenstap weet ik zeker dat ze je gelijk te woord willen staan.

Als iklangs de Apple store loop zie ik ze ook wel s erbij hangen als zombies. maar wat wil je?
Als er geen hond in de zaak is wat moeten ze dan anders doen?
De verkoop van de Surface Pro, de x86-versie van de Surface, begint op 30 mei in Nederland
4GB DDR3 en I5 dus x86/x64 64-bit software
x86 versie is gewoon correct hier... x64 (eerder AMD64) is net zo goed een x86 gebaseerde instructie set met volledige backwards compatibility.

De reden dat het er zo staat is om het verschil met de ARM versie van de Surface te maken die Windows RT draait
Anoniem: 408985
@Lauwes16 mei 2013 10:39
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik vind het wel handig wanneer het even vermeld wordt. x86 zegt namelijk niet duidelijk of er nu wel of geen ondersteuning is voor 64-bit applicaties, en ik vind dat toch best belangrijk om te weten. (De gemiddelde consument waarschijnlijk niet, maar deze zijn dus ook niet gericht op de gemiddelde consument.)
prijzen liggen iets hoger de kopieer heffing is 6,05 omgerekend als je hem van uit amerika haalr ben je 670 euro kwijt voor de 64gb versie en 770 voor de 128gb versie.

ik vind het wel een belachelijk prijs verschil en het dan maar op de thuiskopieer heffing gooien is onzin.

dan laat ik de surface wel varen neem ik wel een niewere ipad zat met smart op pro te wachten maar als die prijzen in nl zo bizar veel hoger zijn dat je in de VS de 128gb versie zelfs nog goedkoper hebt dan hier de 64gb hoeft het van mij niet
Dat geldt voor vrijwel alles wat hier wordt verkocht. Prijzen vergelijken met de VS is zinloos. Net als de Surface Pro vergelijken met een iPad. Dat zijn twee werelden die elk hun eigen publiek bedienen. Als je met smart zat te wachten op de Surface Pro, dan kan een iPad geen alternatief zijn.
ik heb nu een ipad 2 alleen in wilde de pro hebben ivm full hd scherm en de even wat krachtigeren cpu maar.

alleen de prijs vergelijken doet iedereen zn beetje wel.

enige wat ik gedaan heb is de prijs in VS door wisselkoers calculator gehaald

64GB kost door terug gerekend naar euros nu 697,44

128gb versie 775,02 ik zat iets lager in mijn 1e post maar goed.

import tax er bij dan nog zit je met een128gb versie lager dan de prijs hier


en overgins laat ik hem niet versturen dan ik heb familie die vaak naar VS gaat dus vraag dan gewoon of die hem mee nemen dan komt er max 100 euro import bij.

maar denk nu na over een w700 i3 versie ook full hd scherm met 4gb ram.
cpu is iets minder maar prijs is ook gelijk 200 euro lager.

maar de cpu is sterk zat om full hd films te draaien
Als je wat bronnen had genoemd had je reactie nog iets waardevoller kunnen zijn. Vanmorgen stelde ik mezelf de zelfde vraag, maar heb ik niet zoals jij de moeite genomen om de calculator erop los te laten maar heb wel wat Amerikaanse sites gescand. Net als Ramon hieronder viel het me op dat dit verschil helemaal niet zo dramatisch is. Ik zou er zelf niet de moeite voor doen om het ding in te laten vliegen. Met familie in The States wordt het wel wat anders.

De vergelijking maakte ik omdat ik vooral met elektronica uit het verre oosten nog wel eens grote verschillen zie tussen de Amerikaanse markt en de Europese markt. Dit verschil vindt ik nog te overzien.
Plus 100 euro voor verzendkosten en 100 voor invoer, dus dat scheelt wel 20 euro!
Ik ben het ermee eens dat de prijs inderdaad hoog is als je dat zo ziet.
1130 euro kan je al een goede ultrabook voor kopen en dat zit je bij veel ook met touchscreen bediening.
Maarja, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen die 2 nog . . .
Een ultrabook kan je niet als tablet gebruiken, het toetsenbord blijft in de weg zitten.
Wel jammer dat er geen 3G module inzit. Wil je een tablet maken en zo'n prijs vragen mag dat er toch wel inzitten vind ik. Ik overweeg wel hem te kopen. Ik vraag me wel af voor wat ik moet kiezen de touch cover of het echte toetsenbordje... En typt het vlot zo'n klein toetsenbordje vraag ik me dna ook af
En iets als GPS had ik inderdaad ook wel verwacht. Maar goed, er zit een USB poort op dus je kan in principe ook gewoon een 3G dongle gebruiken, itt op de meeste andere tablets.
En typt het vlot zo'n klein toetsenbordje vraag ik me dna ook af
De Type Cover is in principe gewoon laptoptoetsenbordwaardig. Persoonlijk vind ik de touch pad die erop zit wel ietwat aan de kleine kant, en de omhoog/omlaag cursortoetsen nemen met z'n tweeën de grootte in van een normale toets, daar wil ik nog weleens op misdrukken als mijn hand daar niet in de buurt zat. Het is natuurlijk ook wel een kwestie van wennen, ben sowieso niet echt te spreken van laptopindelingen in het algemeen, maar wat natuurlijk een logisch gevolg is van de beperkte ruimte.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 mei 2013 12:15]

Blijft jammer dat MS er niet een GPS chipje in heeft gedaan.
Serieus |:( ? Dus navigeren of maps kun je ook vergeten?
Dat is niet helemaal waar.. Locatiegegevens kunnen ook gehaald worden uit wifi en andere data voorzieningen. Maar navigeren gaat niet lukken zonder externe gps. Kan ook nog: Bluetooth of USB gps ontvanger.
Het zijn inderdaad erg pittige prijzen, want voor dat geld koop je ook een goed uitgeruste laptop.

Bovendien heb ik niet het gevoel dat Microsoft dit product erg slim in de markt heeft gezet, want nu is het voor een tablet heel duur en voor een laptop eigenlijk een normale prijs, maar ik denk dat de meeste consumenten de gebruiksvriendelijkheid van een Surface nog niet als gelijkwaardig beschouwen met een laptop waardoor de propositie eigenlijk een beetje in niemandsland is geraakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee