Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 103, views: 24.528 •

Gebruikers van de iPhone 5 kunnen bij T-Mobile na de zomer in sommige gebieden gebruikmaken van 4g. Dat zegt de provider in aanloop naar het bekendmaken van zijn plannen met 4g. Medio 2014 wil de provider een landelijk dekkend 4g-netwerk klaar hebben.

iPhone 5De iPhone 5 zal wel werken op 4g bij T-Mobile, omdat de provider lte uitrolt op de 1800MHz-band, die door de Apple-smartphone wordt ondersteund. KPN bouwt zijn 4g-netwerk op de 800MHz-band, die een groter bereik en betere dekking binnenshuis biedt. De iPhone ondersteunt deze band echter niet. T-Mobile heeft de mogelijkheid niet om 4g op de 800MHz-band aan te bieden; het heeft namelijk geen frequenties gekocht in de 800MHz-band.

Op welke frequentie Vodafone zijn 4g-netwerk gaat bouwen, is nog onduidelijk. Net als KPN heeft Vodafone de keuze uit de 800MHz- en 1800Mhz-banden voor de uitrol van zijn netwerk. Het ligt voor de hand dat ook Vodafone de 800MHz-band gebruikt; behalve de iPhone ondersteunen vrijwel alle smartphones die frequenties.

T-Mobile wil zijn 4g-netwerk net als KPN medio 2014 landelijk dekkend hebben, bevestigt de provider tegen Tweakers na een bericht op Nu.nl. "Dat is onze ambitie. Over twee weken maken we bekend waar we dit jaar al 4g gaan aanbieden. Dat gaan we doen na de zomer."

Vodafone doet geen uitspraken, maar het ligt voor de hand dat het in elk geval eind 2014 landelijke dekking zal hebben: eerder zei de provider de noodzakelijke apparatuur voor eind 2014 te plaatsen. Vodafone begint daarmee in stedelijke gebieden en later komt het platteland aan de beurt.

De 4g-technologie lte zal in de praktijk volgens KPN tien keer zo snel mobiel internet mogelijk maken. Nu ligt de praktische snelheid volgens KPN op 2Mbps, dat gaat naar rond 20Mbps. De snelheid zal verder omhoog gaan als opvolger lte-advanced uitgerold zal worden, maar dat kan nog maximaal zeven jaar duren.

Update 12:50: Vodafone heeft aan klanten bevestigd dat de iPhone 5 ook op hun 4g-netwerk zou gaan werken. Dat is gebeurd via een tweet van Vodafone's Webcare-afdeling.

Reacties (103)

Reactiefilter:-1103098+151+21+30
Dat staat toch in het artikel? 8)7
Het ligt voor de hand dat ook Vodafone de 800MHz-band gebruikt; behalve de iPhone ondersteunen vrijwel alle smartphones die frequenties.
Tsja, jammer dan. Blijkbaar is in de VS 1800MHz standaard (kan iemand dat bevestigen?), waardoor voor Nederland weer aparte modellen moeten worden gemaakt met 800MHz en 1800MHz ondersteuning.

Dat mijn voorganger zijn post leeghaalt maakt mijn reactie nog niet offtopic :*

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 januari 2013 10:54]

In de VS is de 700Mhz-band standaard. Daarnaast wordt daar 2100MHz gebruikt en komt ook 1700Mhz eraan afaik :)
1800 MHz is in Azië zo'n beetje de standaard. De iPhone 5 die hier wordt verkocht is eigenlijk gewoon de Aziatische versie.

Een aantal operators in Europa (waaronder T-Mobile NL) heeft alleen 1800 MHz LTE-frequenties (EE UK ook bijv.). Voor die providers was deze iPhone ook ideaal; je kunt ermee niet op het netwerk van de concurrent...
Men zou een vergelijkbaar artikel kunnen schrijven over de Samsung galaxy S3.

(edit: het reageren is nog steeds stuk op de tweakers.net)

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 16 januari 2013 10:45]

Edit: OP had post gewijzigd dus nu onrelevant.

Kan iemand zeggen welke huidige high-end smartphone wel de 800MHz band ondersteunen? De S3/IP5/Xperia Z/Lumia 920 staat allemaal 850MHz
Of is dat hetzelfde?

[Reactie gewijzigd door KornoPoning op 16 januari 2013 10:50]

Op de site van Nokia staat bij de Lumia 920 ook 800MHz
Inderdaad, iPhone klinkt als een miskoop voor G4.

Snap trouwens niet dat Apple 1800Mhz heeft gekozen, als 800Mhz een betere dekking geeft.
Apple heeft voor de iPhone 5 gekozen voor 1800Mhz (en nog een paar andere frequenties) omdat die frequentie op dit moment meer gebruikt wordt dan 800Mhz. Dat is nu langzaam aan het veranderen omdat de EU 800Mhz heeft aangewezen als de EU-brede frequentie voor LTE en Europese providers nu beginnen met LTE uitrol.

Toen de iPhone 5 werd ontworpen was 800Mhz nog vrijwel nergens in gebruik. Daarom kun je verwachten dat de volgende iPhone wel 800Mhz gaat ondersteunen omdat het nu wel gebruikt wordt.
Toen de iPhone 5 werd ontworpen was dat wel bekend hoor (is het al jaren, 3+). Echter ook was bekend dat er nog geen massale uitrol zou zijn in Europa, omdat Europa achterloopt. Dus krijgen we gewoon de Aziatische iPhone-versie hier. Naar verwachting zal de opvolger van deze telefoon wel fatsoenlijke Europese 4G-ondersteuning krijgen!
Uhh ook in de US is de iPhone met 4G op het 1800Mhz.

AT&T Verizon T-Mobile US.. Allemaal 4G op een ander kanaal. Dat het dus een Toestel is voor de azie markt is ontwikkeld is dus onzin!!
Sterker nog

AT&T LTE network Freq
700Mhz
1700-2100 Mhz

1800 zit dus gewoon in de range van AT&T in somige gebieden. In de betere gebieden 700Mhz..

vergeet niet dat 2100Mhz voor de US misschien wel beter is omdat niet om de 2 Km een mast staat net als in nederland. 2100 Mhz reikt verder maar is minder sterk. Ook niet vergeten dat veel huizen in de US zekker het binnen land en het zuiden van hout zijn en niet van beton en staal waardoor 1800Mhz nog makkelijk gebruikt kan worden.. Kantoor panden in NY hebben bijna allemaal repeaters..
Dat verhaal van frequentie keuze zit wat complexer in elkaar dan linksom of rechtsom (apple levert wereldwijd meerdere modellen voor verschillende markten, minimaal 2 naar mijn weten).

De betere dekking van 800Mhz gaat uiteraard ten koste van de hogere snelheid die te halen is met 1800Mhz.

Hoe hoger de frequentie hoe hoger de (theoretische) snelheid maar hoe meer energie er nodig is om een goed signaal over te houden op een bepaalde afstand, het effect van muren en andere obstakels tussen de bron en de ontvanger neemt ook toe bij een hogere frequentie. De oplossing is om met meer vermogen uit te zenden maar dat heeft natuurlijk allerlei nare bij effecten waarvan accuduur van je smartphone er slechts 1 is. (wettelijk is er ook een maximum zend vermogen vastgelegd)

edit: mijn reactie was op sokolum01 maar...

[Reactie gewijzigd door Blaz0r op 16 januari 2013 11:16]

Wat je zegt over snelheid is niet waar, want de bandbreedte bij 800 MHz is hetzelfde als bij 1800 MHz... Wel is het zo dat de ruis hoger zal zijn op lagere frequenties, zoals andere masten die verderop staan. Echter het ligt voor de hand dat providers op drukke plekken ook stukken 1800 en 2600-spectrum zullen inzetten (ook ondersteund door alle nieuwe 4G-smartphones!)
Theoretisch kan je op 1800MHz wel degelijk hogere snelheden halen, of dat binnen de LTE spec ook zo is weet ik niet.
Leg eens uit hoe dat werkt dan, als je op beide frequentiebanden een kanaal hebt van 5 MHz? (gebruikelijk bij UMTS en LTE)
Inderdaad. De blokken op 800MHz zijn 10 MHz breed. In die 10 MHz kan je op 800 MHz net zoveel data kwijt dan op 1800 MHz. Het voordeel van 800 MHz is dat het signaal in huis beter te ontvangen is en dat je mobiel makkelijker, lees minder vermogen=minder batterijk gebruik, het huis uit komt.

Doe een Simpele test. GSM is ongeveer de frequentie van 800 MHz LTE en je weet hoe goed de dekking is. 800 MHZ is zelfs lager=beter dan GSM

UMTS is ongeveer de frequentie van 1800 MHZ LTE van T-mobile en je weet hoe de dekking van de 1800MHz LTE zal zijn.
Ik hoop voor de T-Mobile gebruikers dat hun 4G netwerk beter wordt dan het huidige 2 en 3g. Ik ga in elk geval voor KPN. Buiten de stad heel slecht bereik en in de spitsuren altijd overbelast . . .
Aangezien de 800Mhz band een stuk beter bereik geeft dan 1800Mhz, denk ik dat het netwerk van KPN (en waarschijnlijk ook vodaphone) een stuk beter gaat zijn.
Maar 800MHz betekend ook grotere cellen, dus meer gebruikers in 1 cel.
Op die plekken vul je het aan met 1800 of zelfs 2600 MHz-kanalen.
Ik heb anders weinig problemen met het 3G netwerk van T-mobile hoor, echt niks mis mee.
Dat ligt er toch aan waar je woont of in wat voor gebouw je zit. Bij mijn ouders binnen in een klein dorpje of in een stevig gebouwd huis heb ik geen 3G. 2G wel overigens.
mijn woning is behoorlijk stevig gebouwd. wifi signaal komt nauwelijks door de vloeren heen. wel heb ik overal in huis 3g van t-mobile.
wat je dus zegt klopt niet helemaal.
3G hoeft ook niet door je vloer, maar kan gewoon door je raam/ muren.
3g signaal kun je niet vergelijken met een wifi signaal
wifi zit op 2,4ghz of 5ghz dat is veel hoger en kan veel minder makkelijk door de muren heen dan een laag signaal van 3g dat op 2100mhz of lager zit

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 16 januari 2013 16:51]

Ik heb anders weinig problemen met het 3G netwerk van T-mobile hoor, echt niks mis mee.
Het probleem met het 3G netwerk van T-Mobile is dat het niet landelijk dekkend is, terwijl ze dit wel beweren. In de achterhoek bijvoorbeeld is in diverse steden (> 20.000 inwoners) buiten op een aantal plekken geen dekking. Ook langs veel gebruikte verbindingsroutes lukt het op meerdere plaatsen minuten lang geen verbinding te krijgen met 3G.

Van vrienden uit Brabant en Drenthe weet ik dat het daar ook zo is.

Ik ben dan ook zeer bang voor de kwaliteit van de dekking van 4G bij T-Mobile, alhoewel de andere providers ook niet zaligmakend zijn op dit gebied.
Het gaat daarnaast ook niet alleen om binnenshuis bereik. Een mobiele telefoon wil je juist ook buitenshuis kunnen gebruiken, zoals onderweg in de trein. En juist buiten de stad is er vaak helemaal geen bereik waar KPN het wel op orde heeft.
Woon je in een dorp of in een stad? Heb zeven jaar mij T-Mobile gezetten en hun 2G/3G is vooral dra-ma in grote steden (ik zit dagelijks in Utrecht en Amsterdam). Van capacity management hebben ze volgens mij nog nooit gehoord.. Ben overgestapt naar KPN (Hi) en en nu werkt het vele malen beter en betrouwbaarder. Leuk dat T-Mobile 4G gaat aanbieden, maar ik denk persoonlijk dat ze beter eerst kunnen investeren in hun netwerk kwaliteit!
Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Breda.. Totaal geen problemen met T-Mobile bereik. ja af en toe geen 3G maar wel GSM. Is trager maar download op de achtergrond ook mijn mailtjes :)
Wel apart dat kennelijk T-Mobile zich in de markt blijft positioneren als het B-merk: Mindere goede dekking - en dan waarschijnlijk goedkopere abonnementen. Zou dat nou bewust zo zijn gegaan, of hebben ze pech gehad met de veiling? Of het nu wel of niet op de iPhone 5 werkt lijkt mij weinig relevant, zodra de 4G netwerken goed zijn uitgerold ondersteund het betreffende iPhone model ook echt wel de 800MHz frequentie.

/edit/ Ik gok dat sommige moderators de classificatie "B-Merk" niet echt okay vinden. Maar het is echt niet als troll bedoeld. Als bedrijf kies je een strategie. Een strategie kan zijn het bedienen van de onderkant van de markt (B-Merk, zoals een Rayon Air of EasyJet), met een focus op prijs en minder op kwaliteit - en een andere strategie kan zijn een focus op kwaliteit en minder op prijs (A-Merk, zoals een KLM).
Het is duidelijk dat T-Mobile in de huidige telecommarkt het B-Merk is. Het netwerk is niet slecht, maar ten opzichte van KPN behoorlijk minder. Daarin staat tegenover de de abonnementen over het algemeen goedkoper zijn. Kennelijk gaat men deze lijn in de toekomst doorzetten. Ik vraag me af of dat nu pech met de veilingen is, of strategie?

[Reactie gewijzigd door Datafeest op 16 januari 2013 11:20]

Ik begrijp niet waarom dit bericht omlaag gemod wordt eigenlijk. Het lijkt er inderdaad op dat T-mobile aan het kortste eind heeft getrokken bij de frequentieveilingen. Met als enige voordeel dat de iPhone 5 wel op hun netwerk kan werken. Of dat bewust is geweest weten niet veel mensen.
Precies wat ik me ook afvraag inderdaad; als het ze alleen om de iPhone 5 te doen was dan is het wel heel erg kortetermijnpolitiek... Probleem is echter dat er maar beperkt 800 MHz-spectrum te krijgen was (die band is best klein eigenlijk).

Nadeel is dat T-Mobile nu veel meer geld zal moeten uitgeven dan KPN om hun dekkingsniveau te benaderen, en zelfs met al dat geld zal KPN betere dekking kunnen realiseren. Zou me ook niets verbazen als het extra bedrag dat ze moeten uitgeven hoger is dan de meerprijs die KPN voor de 800 MHz-kavels heeft betaald.

Wel heeft T-Mobile ook nog een blok 900 MHz verkregen. Sommige(!) telefoons kunnen ook LTE op 900 MHz aan, zoals de Lumia 910. Echter, de meeste doen alleen 800/1800/2600. Wel kan T-Mobile z'n 3G-netwerk sterk verbeteren door de nieuwe 900 MHz-frequenties daarvoor te gebruiken. Vodafone en KPN kunnen dat minder makkelijk doen omdat zij die frequenties nog intensief gebruiken voor 2G.
Zoals je in onderstaand overzicht duidelijk kan zien heeft T-Mobile inderdaad ook een zeer substantieel stuk 900Mhz verkregen.

Daarnaast zijn ze ook zeer sterk vertegenwoordigd in de2600Mhz range (groot stuk capaciteit). Het is juist de combinatie van een groot stuk 900Mhz, het grootste deel van het beschikbare 1800Mhz deel en een zeer groot deel van de 2600Mhz band.

Optimale verdeling tussen dekking en capaciteit.
Daarnaast zal in de komende jaren LTE op elk frequentiedeel aangeboden worden.

http://www.agentschaptele...entieverdeling-na-veiling
2600 is denk ik alleen bruikbaar op erg drukke buitengebieden, denk aan festivals en stadscentra. Zodra je naar binnen loopt valt het nog sneller weg dan 3G nu.

Overigens heeft T-Mobile vooral ongepaard 2600-spectrum. Is LTE daarop ook in te zetten? Want volgens mij kun je daar niet zo veel mee.

Optimale verdeling dekking/capaciteit heb je met 800/1800/2600: 800 basis, 1800 steden, 2600 zeer drukke centra/festivals. LTE bevat ook techniek waardoor het mobieltje automatisch de minst drukke frequentie kiest (itt 3G en 2G); daardoor kan drukte zich veel efficiënter verdelen over de beschikbare frequentieruimte.

Ik vind het toch wel een gevaarlijke gok dat T-Mobile geen 800 MHz-spectrum heeft, maar ik verwacht eigenlijk dat de uitkomst van de veiling zo hoog is omdat ze nog flink lang erop hebben zitten bieden, maar dat KPN/Vodafone het toch belangrijk genoeg vonden om er veel geld aan uit te geven.
Helaas zijn er alleen weinig handsets die de 900mhz op LTE ondersteunen, evenals de apparaatuur van de provider zelf op 900 mhz, kortom, het lijkt er op dat de 900 mhz band voor LTE geen toekomst heeft
De 900mhz band (mag) kan niet zomaar voor iets anders dan GSM gebruikt worden... elke telefoon ter wereld ondersteund 900mhz GSM. Je kan niet zomaar de meest gebruikte band ter wereld omtoveren tot een LTE band. Zelfs in Japan waar allang geen GSM meer beschikbaar is, zit de noodband op 900mhz....
Sinds de veiling zijn de banden technologieneutraal geworden. Het mag nu dus wel en het kan ook naast 2G bestaan (oude mobieltjes zien alleen ruis waar dan 3G/4G is). Een mobieltje zal trouwens nooit uitzenden op een frequentie als hij geen zendmast ziet, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je mobieltje zomaar storingen gaat veroorzaken.

Wat betreft T-Mo: ze kunnen met 900 MHz wel 3G uitrollen met veel betere dekking, maar of dat over 10 jaar nog voldoet, of zelfs over 5 jaar? De volgende veiling is pas weer in 2030...
Landelijk dekkend 28.8 Mbps via 3G op de 900 MHz band, daar zou T-Mo echt nog een hele tijd mee vooruit kunnen als "terugval" optie voor als 4G even niet beschikbaar/overbelast is. Daar staat dan tegenover dat ze dit wellicht goedkoper kunnen uitrollen en dus de onderkant van de markt kunnen (blijven) bedienen.

EDIT/toevoeging: Ik voorzie dat 3G wordt, wat 2G nu is. Een soort basale verbinding, waarop de meest gebruikte functionaliteit werkt (nu: bellen/sms, straks: bellen/basaal data gebruik). 4G wordt dan "extra" voor allerlei data-intensieve toepassingen.

[Reactie gewijzigd door RatedR op 16 januari 2013 16:52]

Dat zou nog best een goeie strategie zijn eigenlijk: UMTS900 als basis (hebben ze nu ruim voldoende nieuwe frequenties voor), en LTE1800 als bonus gebruiken. GSM900/GSM1800 uitfaseren zsm. De komende jaren zal die strategie ook nog heel goed werken denk ik, echter hoe zit dat over 10 jaar? De vergunningen zijn afgegeven tot 2030!

LTE1800 uitrollen zal niet heel goedkoop zijn; ze hebben veel basisstations in Nederland en ze hebben er net zo veel nodig als bij GSM1800.
Waarschijnlijk heel bewust gekozen dat de huidige iPhone 5 wel die frequentie oppikt. Klantbinding?
Lijkt me er stug (en dom).

Tegen de tijd dat er een goede LTE dekking is ziet het toestel landschap er heel anders uit dan vandaag.

Juist de combinatie van 900MHz voor "het platte land" en 1800Mhz voor de dichtbevolkte stukken is een sterke.
Tsja, ze hebben veel minder geboden dan KPN en Vodafone. KPN en Vodafone betaalden 1,4 miljard voor de 800MHz band, T-Mobile betaalde 911 miljoen.

Tele2 blijkt ook 2 800MHz-licenties te hebben.
Ik ben het met je eens over de B-merk positionering, al vind ik dat ze zich niet zo naar de buitenkant gedragen. Ik heb juist het idee dat ze als een A-merk over willen komen, maar de fundering niet hebben om dit te bewerkstelligen. Uiteindelijk is de 'motor' het netwerk, en laat deze bij hen nou echt ondermaats zijn (vooral in steden). Leuk dat ze 4G op de iPhone gaan ondersteunen, ze zullen daar vast mee adverteren en KPN voor blok gaan zetten. Maar het feit blijft dat je jezelf aan een inferieur netwerk koppelt! Heb zeven jaar bij TM gezeten, ben heel blij dat ik ben overstapt naar KPN (Hi).
Jammer alleen dat ze nog niet hebben verklaard of mensen met een huidig iSmart-abonnement én een iPhone 5 (zoals ik..) zodra dit netwerk beschikbaar is, hier ook meteen kosteloos gebruik van dit 4G-netwerk.

Hoewel ik stiekem al weet dat ik mijn eigen vraag al heb beantwoord.. (kosteloos :z )
In het artikel staat dat de aankondiging nog moet komen !

Dus even wachten nog.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 16 januari 2013 19:20]

T-mobile belooft, volgens mij hebben ze geen keus aangezien ze alleen maar in de 1800Mhz band iets hebben gekocht...
Klopt niet - men heeft licenties voor 900MHz en 1800Mhz !!

Zie: http://newsroom.t-mobile....eder-van-mobiel-internet/

[Reactie gewijzigd door ReneX op 16 januari 2013 13:27]

Betekend het dat een hogere frequentie een hogere bandbreedte mogelijk maakt?
Zou het internet van T-mobile dan sneller zijn via 4g?

Met wifi is het toch ook dat de 5Ghz sneller is dan 2.4Ghz maar met minder bereik?

[Reactie gewijzigd door Eewokney op 16 januari 2013 11:34]

Nee een hogere frequentie betekend alleen dat dekking minder word. Hoe hoger hoe slechter
Nee, dat heeft met de frequentie te maken die een dergelijke antenne afgeeft. Een hogere frequentie heeft een korter bereik waardoor dus meerdere antennes nodig zijn om een dekkend gebied te verkrijgen.

Heeft echter niets te maken met de snelheid die hier mee behaald kan worden. :)
Niet helemaal. Een hogere frequentie heeft vooral meer moeite om door obstakels (lees: gebouwen) heen te gaan. Het bereik is dus niet per definitie minder.
Op het platteland (mits geen bomen aanwezig) klopt dat ja. In de rest van Nederland niet dus :P
Je kan je natuurlijk afvragen hoeveel zin het heeft om binnen een goede 4G dekking te geven. Thuis heeft iedereen WiFi, op kantoor meestal ook. Het enige wat je dan nog overhoudt zijn winkels en de rest van de gebouwen waar je maar een fractie per/week dag bent.

Sowieso prefereren de meeste gebruikers WiFi boven 4G/3G/'Mobiele data' omdat je natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk data verbruikt via je mobiele provider.

Edit: aanpassing gemaakt voor rubenk84

[Reactie gewijzigd door hytash op 16 januari 2013 11:09]

het grootste probleem dat ik heb met het huidige T-Mobile 3G netwerk is dat ik niet snel kan overboeken op mijn rekening als ik in de AH sta. Wel handig als er geld op mijn rekening staat als ik wil betalen.
Het probleem met veel winkels is sowieso dat je slecht bereik hebt, dat heb ik nu ook met 3G via KPN. Lijkt me meer een structureel probleem.
Met 4G op 800 MHz wordt je binnendekking net zo goed als nu met 2G. Da's het grote verschil met 3G, wat op een erg hoge frequentie draait nu!
eehmm er zijn genoeg mensen die juist overal internet nodig hebben voor werk of prive.

En waaruit haal je de conclusie dat de meeste gebruikers Wifi boven 4G gebruiken? 4G is überhaupt nog niet eens beschikbaar in Nederland? En het maakt me helemaal niet uit als ik veel data gebruik via mijn mobiele provider.
Ik heb even een aanpassing gemaakt in mijn originele artikel.

Misschien maakt het jou niet uit maar niet iedereen neemt een 5GB dataplan, daarnaast is het bij een aantal providers zo dat je extra betaald als je boven je limiet komt. Sowieso springt mijn telefoon automatisch over naar WiFi als ik op de zaak of thuis kom.
Ik heb daarom gelukkig nog een abbo uit 2008 met genoeg belminuten en onbeperkt 14Mbps Internet voor 29 euro :) en visual VM

Abbo niet vernieuwd en wel nieuwe phone gekocht.. Scheelt behoorlijk op de huidige abbo's zelfs voor VVM moet je bij T-Mobile extra betalen tegenwordig.
Op termijn moet 4G ook 2G en 3G gaan vervangen; dus je gaat dan ook bellen over 4G ipv dat je binnenhuis terugvalt op 2G omdat 3G te zwak is. Dan wil je wel goede binnendekking hebben, zodat je overal bereikbaar bent, net als nu op 2G.

Verschil met 2G+3G nu is dat er maar één netwerk is dan (gunstig voor je accu) en dat zowel voice als snelle data over dat netwerk gaat.
Waarom krijgt iPhone altijd zoveel voordeel bij T-mobile? Het is toch echt maar een klein percentage van de smartphone gebruiker.
moet je lezen in de context van dat het bij kpn niet kan, 4g op een i-foon.
Waarom krijgt iPhone altijd zoveel voordeel bij T-mobile? Het is toch echt maar een klein percentage van de smartphone gebruiker.
De iPhone klein percentage van de smartphones? iOS heeft meer dan 10% van de gehele gsm markt in handen in Nederland, dus ca 20% van de smartphone markt. Dit is echt niet klein meer te noemen.
Nederlandse gsmmarkt= minder dan 10 behoorlijke (sonim zte en huawei verkopen nauwelijks) merken. als je dan maar 10% van de markt bediend ben je geen grote jongen;)
Super! Ik ben heel blij dat de Nederlandse iPhone gebruikers binnenkort ook kunnen genieten van 4G. Beter laat dan nooit.