Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 266, views: 53.964 •

Vodafone gaat privézendmasten verkopen aan klanten, zowel consumenten als bedrijven, die slecht bereik hebben thuis of op kantoor. De femtocel dient als zendmast, maar blijft door de vaste verbinding werken bij een netwerkstoring.

Vodafone-logoMiddels privézendmasten, die Vodafone vorig jaar al in kleine oplages verkocht aan zakelijke klanten, kunnen gebruikers thuis bereikbaar zijn op hun Vodafone-nummer als ze thuis geen netwerkdekking hebben.

De privézendmast heeft een bereik van ongeveer dertig meter en moet verbonden worden via een vaste verbinding. Daardoor is hij minder gevoelig voor storingen; wanneer een mast defect is, heeft de privézendmast daar geen last van.

Het kastje, dat de naam SignaalPlus Plug & Play draagt, gaat 85 euro kosten, zo zegt Vodafone. De privézendmast heeft een modus waarbij hij voor iedereen wordt opengesteld, maar de beheerder kan ook bepaalde apparaten whitelisten zodat alleen die gebruikt kunnen worden. 

Een privézendmast, vaak ook femtocel genoemd, is een kastje dat inpandig dekking biedt door via het vaste internet contact te maken met het vaste netwerk van een provider. In andere landen, waar de dekking van providers vaak in bepaalde buitengebieden slecht is, is het gebruik van dergelijke hardware al veel meer ingeburgerd. In Nederland is Vodafone de eerste provider die dit aan consumenten gaat aanbieden. De provider hoopt dat als gebruikers op grote schaal privézendmasten gaan gebruiken, het netwerk wordt ontzien.

Update 14:36: Dataverkeer via de femtocel gaat van de datalimiet af, zo laat Vodafone aan Tweakers.net weten. "Je maakt weliswaar geen gebruik van de masten, maar wel van de diensten en het netwerk van Vodafone", verklaart woordvoerder Jasper Koek die beslissing. Het is, in tegenstelling tot wat sommige tweakers hoopten, niet mogelijk om de femtocel mee te nemen naar het buitenland om daar goedkoop te bellen. "Hij werkt alleen in Nederland." 

Vodafone SignaalPlus Plug&Play

Reacties (266)

Reactiefilter:-12660261+1196+228+33
1 2 3 ... 7
Opzich best leuk voor thuis, er moet dan echter wel een kostenvoordeel te behalen zijn voor uitgaande gesprekken. Kan me voorstellen dat het termineren naar vast bijvoorbeeld gratis zou kunnen worden en naar mobiel tegen een sterk gereduceerd tarief. Je eigen internetverbinding doet immers bijna de helft van het werk!
precies, want anders kun je thuis net zo goed (goedkoop) vast bellen.
Tenzij je weer een obeperkt abbo hebt met veel belminuten.

30 meter is nu ook niet echt super ver, hangt er zeker ook vanaf waar je het ding ophangt, in de nok van je huis of beneden. Met een beetje tuin is 30 meter zo bereikt.

Een dect telefoon heeft zelf meer bereik dan 30 meter.
En wat dacht je van het meenemen van dat kastje naar de camping in zuid Frankrijk? Een kleine extra service van de campingbaas door je als ware je in Nederland tegen navenant lagere tarieven te bellen?

Alhoewel ik gehoord heb dat er in sommige van die femtocellen een GPS zit die controleert waar 'ie is aangesloten, zou het voor de provider een flinke plus zijn en best klanten kunnen trekken. Want inderdaad - de eigenaar van de DSL lijn zorgt voor de meeste vast kosten, het enige dat Vodafone hoeft te doen is de binnenkomende calls door te lussen naar hun bestemming. En of die calls nou komen vanuit Lutjebroek of Andorra zou niet uit moeten maken...
Er zal geen gps chip inzitten, dat is veel te duur. Ik denk wel dat de herkomst van het IP wordt gechecked om te kijken in welk land/regio de internet verbinding is aangesloten
Er zal geen gps chip inzitten, dat is veel te duur
En werkt binnen ook zo goed als niet.
En toch heeft de femtocell van AT&T een GPS unit aan boord (en inderdaad -het kost heeeel erg veel tijd om daar een goede positie mee te bepalen als je 'm binnenshuis gebruikt):

However, unlike your Wi-Fi access point, the MicroCell has a stupid setup process. After giving the MicroCell some power and ethernet, it will start blinking the 3G and GPS LEDs. Wait, what.. GPS? Yep. To limit the MicroCell from working outside of test markets (or out of the country too), it must get a GPS lock on your location. AT&T suggests this should take no longer than 90 minutes. It took me about 5 hours.

http://paulstamatiou.com/review-att-3g-microcell
Mja, kan je het verkeer vanaf dat ding dan niet routeren naar een proxy in Nederland? Of je router thuis?
Overigens is een GPS-chip naast duur ook niet zo heel effectief, want de meeste GPS apparaten hebben wat moeite binnenshuis, toch?
Mja, kan je het verkeer vanaf dat ding dan niet routeren naar een proxy in Nederland? Of je router thuis?
Daar zat ik al aan te denken ja. Maar het is ook mogelijk dat ie nog wat andere dingen checked.

Als hij namelijk NTT Docomo netwerken ziet, dan weet ie donders goed dat ie niet in Nederland is ;)
Dataverkeer via de femtocel gaat van de datalimiet af, zo laat Vodafone aan Tweakers.net weten. "Je maakt weliswaar geen gebruik van de masten, maar wel van de diensten en het netwerk van Vodafone", verklaart woordvoerder Jasper Koek die beslissing.
Uit een bericht uit 2008 hier op Tweakers was bovenstaand nog niet het geval."Ze" zijn de providers
In hoeverre ze dat gaan doen is nog de vraag: aangezien het verkeer niet meer rechtstreeks via hun netwerk verloopt zal ze dit bel- en data-inkomsten gaan kosten.
Echter
Voordeel van de technologie is dat deze weinig energie verbruikt en een hoog bereik kent, nadeel is dat de gebruikte frequenties in handen zijn van telecombedrijven, die dan ook het exclusieve recht krijgen om apparaten met de cellen te leveren.
nieuws: Netgear introduceert femtocel-gateway voor thuisgebruik
Je kan ook je router meenemen met sip account waardoor je op je vaste nummer gewoon bereikbaar bent. Dat kan ook met een sip telefoon die je via wifi aansluit.
Dan kun je ook gewoon goedkoop bellen.

zo een kastje voor vakantie is een beetje een non argument.
Wat een retegoed idee zeg! Nooit aan gedacht en een router past altijd nog wel in je handbagage :)
Ik neem al jaren een eigen access point mee op vakantie met DD-WRT erop. Deze zet is dan op als wireless bridge.

Mijn vaste nummer heb ik laten porteren zodat deze via een SIP provider beschikbaar is.

Via mijn mobiel kan ik met een SIP client inloggen op mijn vaste nummer in het buitenland.
Of gewoon een WIFI router/repeater meenemen naar de camping in Frankrijk en bellen met Skype?

Kan al heel wat jaren...
30 meter is idd niet waanzinnig veel als je een vrijstaand/rijtjeshuis hebt, maar ik gok toch dat een groot deel (70%+) van de nederlanders in een appartement woont waar 30meter de gehele woonoppervlakte beslaat

er zullen idd huizen zijn waar 30meter niet genoeg is, maar dan hang je er óf meerdere op óf het boeit je weinig dat je voor de 3G betaalt :+
Je kunt hem ook zo centraal mogelijk plaatsen waardoor je er meer dan 30m plezier van hebt. En het gaat meestal om binnenshuis het bereik te vehogen, in de tuin is het vaak wel beter.
En voor mensen met huizen van >60m is het vast ook niet onoverkomelijk om er meer te plaatsen :-)
sterker, thuis kun je voor 35eu per jaar "gratis" naar vast bellen.
Kan me voorstellen dat het termineren naar vast bijvoorbeeld gratis zou kunnen worden en naar mobiel tegen een sterk gereduceerd tarief. Je eigen internetverbinding doet immers bijna de helft van het werk!
Het termineren naar vast (aangenomen dat dit vaste telefoons zijn van buiten het Vodafone-netwerk), zijn nou net de kosten waar Vodafone weinig op af kan dingen, omdat dit kosten zijn die door de terminerende provider aan Vodafone worden doorberekend.

Jouw internetverbinding doet wel de helft van het werk, maar nou net niet de helft waar Vodafone de grootste kosten aan heeft.

@Jasper: Continenten? Ik heb het over bellen naar, zeg, een vast KPN-nummer. KPN stuurt netjes een factuur naar Vodafone daarvoor (die vervolgens weggestreept wordt tegen de factuur die Vodafone naar KPN stuurt voor het termineren van hun gesprekken). Daar valt weinig aan te snijden.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 20 augustus 2012 12:10]

Het mobiele netwerk is wel degelijk de helft waar Vodafone de grootste kosten aan heeft.

Alles gaat om de last mile, niet om het verkeer heen en weer tussen continenten.
De last mile aan eigen kant zijn grotendeels vaste kosten voor Vodafone.

Het gebruik last mile aan de andere kant echter zijn de terminatie kosten per telefoontje, en dus variable
Dit is precies de helft waar de grote kosten aan kleven. Het alternatief is namelijk dat Vodafone zelf meer masten moet plaatsen of de zenders in de bestaande masten moet vervangen/uitbreiden.

Met deze oplossing hopen ze die kosten te beperken.
En dat dit een dure aangelegenheid is blijkt wel uit het 'tempo' waarin 4g wordt uitgerold.
Ik had zakelijk een femtocell voor enkele maanden maar moet eerlijk toegeven....

Er zit geen voordeel in het hele Signaal Plus verhaal.

1) Je betaald nota bene voor een betere ontvangst wat verantwoording is van Vodafone.

2) Je betaald voor je internet verbinding, belt dus voor een groot deel over je zelf betaalde capaciteit en moet er nog eens dubbel voor betalen bij Vodafone (per minuut).

3) Je moet zelfs nog investeren in een Femtocell (Signaal Plus) terwijl je gratis je contract kunt beëindigen en voor een andere partij kunt kiezen die wel goede dekking biedt.


Vodafone is in dit geval een uitzondering met haar Signaal Plus, en wellicht is het voor sommige mensen handig om te hebben. Maar als je vaak thuis zit, belt of gebeld wordt en niet gek bent om zo'n apparaat 'VOOR VODAFONE' te kopen; ontbind dan je contract en zoek een andere telco in veel gevallen kun je nog zelfs goedkoper uit zijn ook.
dus als je geen whitelist gebruikt dan lever je een dienst voor vodafone voor je buren/andere bedrijven naast jou pand en daar moet je zelf geld voor betalen + vaste internet verbinding regelen?

ik zou die dingen gelijk instellen dat ze alleen werken op mijn eigen nummer en geen enkele andere.
Los van het feit dat ik het zou begrijpen als je je buren vraagt om mee te betalen, begrijp ik eigenlijk niet zo goed wat er mis is aan het delen van je verbinding.

Als ik een verbinding heb die prima werkt, en voorbijgangers kunnen daar gebruik van maken zonder dat het mij stoort, dan is dat toch prima?

Ik vind delen heerlijk, zowel van de krijgende als de gevende kant.. ;)
Los van het feit dat ik het zou begrijpen als je je buren vraagt om mee te betalen, begrijp ik eigenlijk niet zo goed wat er mis is aan het delen van je verbinding.

Als ik een verbinding heb die prima werkt, en voorbijgangers kunnen daar gebruik van maken zonder dat het mij stoort, dan is dat toch prima?
"Goedendag, meneer kramer65. Wilt u even meekomen naar het bureau vanwege de kinderporno die verspreid is via de internetverbinding die op uw naam staat? Wij nemen meteen even uw computers mee voor een jaartje opslag."

Ja, een internetverbinding is niet persoonsgebonden, maar het zorgt toch voor lastige situaties wanneer dit ongereguleerd blijft en er misbruik van wordt gemaakt.

Iets algemener: wordt het met behulp van femtocellen niet makkelijker om GSM verkeer te sniffen? GSM is gecodeerd, maar niet geheel waterdicht. Natuurlijk is het ook mogelijk om gewoon een alleen een ontvangende antenne in de lucht te steken, maar ik kan mij voorstellen dat dit de drempel verlaagd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 augustus 2012 12:04]

Volgens mij wordt het tijd dat er een nieuwe Godwin komt, of wordt uitgebreid. Het kinderporno argument komt ook steeds sneller. Niet dat ik het er mee oneens ben, maar het valt gewoon op!
De Netwin ?

Maar ik ben het volledig met je eens, het "KP-argument" verkracht vrijwel iedere discussie door er een zwaar emotioneel topic in te mengen wat iedere rationaliteit uit een discussie kan verdringen.

OT:
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat bij deze devices het netverkeer wordt getunneld naar vodafone en vanaf daar pas het internet opgaat, jouw IP zou dus niet het eindpunt zijn. Ik neem aan dat ze onder andere zelf de billing willen kunnen regelen, en dan is het wel fijn om de datastreams te kunnen zien. Naast nog het feit dat providers nog wel is geinteresseerd zijn in wat je bezoekt, voor zowel hun eigen doeleinden (data-mining) als wettelijke verplichtingen (bewaarplicht).

Zelf deel ik thuis gewoon mijn Wifi verbinding, ik heb bewust een extra VLAN gemaakt met en open wifi netwerk voor mijn buren. Gemiddeld zitten er maar 4-5 devices op, vaak android telefoons. Waarom ik dat doe ? Ik vind het zelf zwaar relaxed dat als ik ergens ben ik of goedkoop kan internetten (telefoon) of even met mijn laptop snel wat zaken kan regelen.
Qua data merk ik er toch niets van, ik heb een 100/100 verbinding (al zou ik het ook doen met een ADSL verbinding) en ik heb mijn router toch ingesteld op QoS zodat mijn verkeer zwaarder weegt.
Dit is een ander geval; de verbinding wordt pas getermineerd bij Vodafone via een vpn-achtige constructie. Tussenliggend verkeer is versleuteld.
Maar de verspreiding gebeurt dan toch nog steeds via het mobiele nummer van degene die verbinding maakt met jouw cel? Als je zo graag kinderporno zou willen verspreiden zijn er tal van (semi) open WiFi en GSM-netwerken waar je nu al gebruik van kunt maken. ALLE GSM-zendmasten zijn nu publiek, dus hierin zie ik geen verschil dat er toevallig eentje privé-eigendom is.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 20 augustus 2012 12:16]

Wat een onzin. Er is gewoon na te gaan via welk telefoonnummer al het verkeer is gelopen.
Je kunt niet internetten via de Signaalplus anders dan door met je telefoon en 3G verbinding op te zetten via je eigen internet verbinding. Dus eerst naar Vodafone en van daar het internet op.

En sniffen is ook niet aan de orde, je maakt een 3G verbinding en geen GSM. En dat is nog steeds niet gehackt.
Maar dan ga jij 85 euro betalen om Vodafone te helpen. En daarnaast stel jij ook deels je internetverbinding beschikbaar om bereik mogelijk te maken. Mooi dat ik mijn verbinding dan niet open stel voor anderen dan mezelf en eventueel familie.
Enig idee wat een voip verbinding van je bandbreedte afhaalt?

Zo goed als niks.

Als jij wil whitelisten is dat je goed recht. Ik zie hier echter wel een mooi stukje service in als bedrijf zijnde. Netwerk plat, maar mensen kunnen wel in je zaak bellen.
Staan de mensen toch maar mooi al bij je binnen.
ligt echt aan de kwaliteit van VOiP zelf, kon toch weer een paar mbitjes zijn.

Vodafone is te beroerd om te zorgen dat het signaal bij jou aankomt, gezien je contract voor een dienst van Vodafone die ze niet kunnen leveren, moet je zelf 85 euro bij leggen voor een kastje zodat Vodafone zich via jou geld aan hun eigen verplichting kan doen?
En dan vreet dat kastje natuurlijk ook stroom en bandbreedte weg... is niet gratis allemaal.

leuk... go vodafone :)

KPN wil die krengen nog wel eens gratis plaatsen. (vaak zijn die ook een stuk beter als die van vodafone)
Ja want jij hebt zelf de femtocel van Vodafone gehad die ze hier aanbieden. Je denkt dat die van KPN beter zijn dan die van Vodafone.

Het ligt niet aan Vodafone, KPN of welke provider dan ook de 3G frequenties die in Nederland op het moment worden gebruikt werken op een hoge frequentie waardoor het niet zo goed "penetreert" door huizen. Zodra de veilig komt voor 4G dan kunnen provider ook de lage frequenties gaan gebruiken voor 3G en zul je veel betere bereik krijgen binnenshuis.

Maar goed je hoeft toch geen Vodafone te nemen? Niemand verplicht je om zo'n femtocel aan te schaffen. Het is een service die ze aanbieden, of verwacht je dat je het apparaat zo maar gratis krijgt. Reken maar hoeveel mensen zo'n ding gaan bestellen dan, kost Vodafone ontzettend veel geld. Of wil jij beweren dat jij het gratis zou weggeven als je de directeur bent van Vodafone Libretel BV (dacht dat het zo heette)?
Waarom het delen ervan mis zou zijn? Omdat Vodafone dan net zo goed aan jou kan vragen om ff te dokken voor een extra zendmast.

Dit ding koop je omdat je thuis slechte dekking hebt. Wie hoort dit op te lossen: Vodafone. Zij horen gewoon te zorgen dat je overal ontvangst hebt.
Aangezien dat niet lukt bieden ze een oplossing. De service die zij niet kunnen leveren aan je, kun je voor 85 euro meer toch nog krijgen. Daarvoor wordt wel jou eigen internetlijn gebruikt, betaal jij de stroom, het kastje en owja.. ook nog je telefoontikken.

Oftewel, ik betaal alles en zij doen helemaal niets behalve een kastje op sturen, voor een probleem dat zij hebben.

En daarmee los ik gelijk het probleem op dat de buren hebben, zodat die ook allemaal op mijn kosten van dat probleem af zijn...

Het zou wat anders worden als Vodafone mij ten eerste een korting zou geven op mijn eigen belminuten die ik via dit kastje aftik (al vind ik dat die eigenlijk al gratis zouden moeten zijn omdat ik hun probleem oplos) en daarnaast zou het wel heel erg netjes zijn als ze ook de belminuten die anderen verbruiken via mijn verbinding op een of andere manier compenseren in mijn maandbedrag.
Omdat Vodafone dan net zo goed aan jou kan vragen om ff te dokken voor een extra zendmast.
Maar je wint een hoop tijd. Als Vodafone een zendmast gaat plaatsen moet er eerst een vergunning worden aangevraagd. Bij die aanvraag hoort natuurlijk een bezwaarprocedure, beroepsmogelijkheden, enz.enz. Voor je het weet ben je twee, drie jaar verder. Het kan natuurlijk wat sneller als je wethouders gaat omkopen maar een bedrijf als Vodafone kan zich dat niet veroorloven.

Dit is een ideale oplossing voor bedrijven, binnen een paar dagen heb je al de benodigde capaciteit, en omdat je een (minimaal) bedrag moet betalen heb je ook nog garantie, service en dergelijke.
Klopt, maar dan nog

Ik wil best zo'n ding 'thuis' ophangen, geen moeite mee.
Maar om dat te doen om 3G te krijgen EN betalen voor verkeer ( wat dan ook via mijn eigen wlan zou kunnen ) vindt ik overdreven, en een sigaar uit eigen doos
Ik heb dan nog 2g bereik, en telefoon/sms lukt gewoon, maar 3G is ver te zoeken ( alleen VF, de rest wel dekking )

Doe dan een 'fon' constructie
ik stel mijn verbinding (deels) open, en als dank krijg ik "thuis" korting op bel/netwerkverkeer, en als ik het tref, om zo'n cel aan te treffen in Amsterdam iod, dezelfde voordelen.
dus geen 1 op 1 datatelling, maar desnoods via die kastjes 50% 'ontheffing als dank'
Vodafone hoeft helemaal niks te doen voor die slechte dekking. Tenzij ze jou 100% dekking hebben beloofd, wat ik zwaar betwijfel. Dekking is gewoon je eigen probleem.

Los van dat ben ik het wel met je eens dat hier een soort korting geregeld zou kunnen worden, of dat het kastje gewoon gratis is. Ik kan me voorstellen dat als het gratis is meteen iedereen er eentje wilt hebben.
Is een kwestie van uitrekenen wat goedkoper is: iedereen deze modules of nieuwe zendmasten.
Nee, de provider belooft dat je mobiel kan bellen, internetten, et cetera. Als dit bij jou niet werkt, dan levert de provider een wanprestatie. Als het je meteen niet bevalt mag je binnen 8 dagen terug brengen, maar als de provider bijvoorbeeld een zendmast weghaalt dan levert dat negatieve gevolgen voor jou en mag je gewoon klachten indienen en uiteindelijk het contract laten ontbinden als er geen oplossing gegeven wordt. Die 84 euro zou je niet verplicht hoeven te moeten betalen.

Zeker als het het netwerk ontziet is dit, aldus de onzin argumenten van de providers het afgelopen jaar, een enorme kostenbesparing voor ze. Laat ze lekker aan iedereen gratis zo'n kastje geven!
Nee hoor, "iedereen" kan per definitie al uitgesloten worden. Vodafone kan net als T-Mobile doet gewoon gebruik maken van de iPhone/Android apps die bijvoorbeeld 'Netwerk Radar' biedt. Deze geeft een waanzinnig mooi beeld over de dekking.

Op die wijze kon ik al binnen 7 dagen van mijn T-Mobile contract afkomen in regio Coevorden (7741). Nadeel was dat ik mijn HTC One X moest retourneren, maar liever dat dan een HTC One X hebben die door het slechte bereik van het T-Mobile Netwerk geen nut had. Nu terug bij Vodafone en uiteraard gewoon weer perfecte dekking !
De vraag is waarom je zelf 85 euro moet aftikken wanneer je provider niet voor fatsoenlijke dekking zorgt in bewoond gebied.
Het is niet alleen de dekking. Ook al heb je wel een redelijke dekking dan zul je merken dat de gebruikstijd van je accu stukken langer mee gaat via een femtocel. De reden is natuurlijk dat het zendvermogen stukken lager ligt dan via het "buiten netwerk".
Ik heb een paar jaar gelden gewerkt in een gebouw dat aan de buitenkant was bekleed met geperforeerd metalen platen. Een soort kooi van Faraday dus. Leuk idee van de architect, maar je had binnen dus totaal geen bereik. Daar was zo'n lokale zendmast een hele uitkomst.
Ik kan me voorstellen dat er meer gebouwen van gewapend beton zijn die met slecht bereik binnen te kampen hebben.
Dat kan, al zou het mooi zijn als je buur het leuk vind om mee te betalen. Dan is het win-win.
Als jij op een locatie woont waar slecht bereik is en je hebt veel mensen(klanten) over de vloer dan zet je hem gewoon open voor iedereen en heeft iedereen goed bereik. De algemene dekking in Nederland is HEEL erg goed vergeleken met de meeste landen.

En tja, als iemand er voor kiest om in de middle of nowhere te gaan wonen vind ik dit een erg nette oplossing van Vodafone!
Ik ga er vanuit dat je middle of nowhere gewoon alles achter zwolle richting het oosten noemt?
Zelfs de meeste dorpen in mijn omgeving hebben bijna geen dekking in huizen (GSM signaal) en ook vaak geen 3G signaal buiten als er een huis tussen jou en de zendmast staat. Als ik dan verder in het buitengebied kom, dan is er gewoon geen dekking.

Vodafone heeft van die mooie dekkingskaarten waarop ze aangeven waar er 3G is en GSM verbinding, maar die kloppen van geen kant. Plaatsen waar ik 3G verbindingen moet hebben in huis, is GSM amper te ontvangen en waar veelal GSM te ontvangen zou moeten zijn is alleen met je telefoon tegen het raam drukken een optie om signaal te krijgen.

Alleen al hierom zou ik weer overstappen naar KPN.
Maar goed, dat zal ook wel weer regio gebonden zijn.

Verder over de femtocel.
About time :)
85 euro vind ik een redelijke prijs hiervoor, maar het zou toch echt lager moeten worden zodat het ook overdenkbaar is om deze open te houden voor publiek.
Of misschien gewoon korting geven als je m open zet voor iedereen.
Dit zou het bereik / dekking zeker wel ten goede komen, want Vodafone heeft t echt nodig :)

[Reactie gewijzigd door aebtdom op 20 augustus 2012 11:54]

dacht dat het voorbij Utrecht al op hield?(gezien van de kust) ;)
Dat dacht ik ook, na utrecht houd alles op. Daar is niets behalve de kust ;)
Vodafone heeft van die mooie dekkingskaarten waarop ze aangeven waar er 3G is en GSM verbinding, maar die kloppen van geen kant. Plaatsen waar ik 3G verbindingen moet hebben in huis, is GSM amper te ontvangen en waar veelal GSM te ontvangen zou moeten zijn is alleen met je telefoon tegen het raam drukken een optie om signaal te krijgen.
http://umtscoveragetool.vodafone.nl/UMTSdekking.html

Laat men bij dat soort kaarten nu juist spreken over "dekking in de meeste huizen", "Buitendekking in de meeste situaties" en "Buitendekking op straatniveau.

Kortom, geen garanties en met de toevoeging dat het altijd van de lokale situatie afhankelijk is.

Je kunt dezelfde kaartjes van andere providers opzoeken, en dan zul je ook zo'n soortgelijke verklaring krijgen.

En laten we eerlijk zijn: met jouw ervaring zou dit dus juist een ideale oplossing zijn.
En dan ben jij de enige die de afweging kan maken: "Is mijn probleem zo groot dat ik er 85 euro voor over heb om het op te lossen of vind ik dat teveel en blijf ik liever klagen zonder een oplossing te vinden?".
Hier met KPN in de randstad valt mijn verbinding ook regelmatig weg als ik in mijn flatje naar de gang loop. Niet eens dat ik tussen verschrikkelijk veel huizen zit ook: ik zit op de 4e verdieping in een wijk waar het meeste maar 3 hoog is.

Als KPN dit zou gaan aanbieden zou ik ook serieus overwegen om zo'n ding te kopen.

Ook leuk om er mee te spelen en kijken of je het ook werkend krijgt voor als je op vakantie bent :D
Mwa, valt wel mee hoor. Misschien is mijn telefoon daarin gewoon beter (DesireZ), maar meestal heb ik buitenshuis gewoon 3g bereik als ik in die hoek verkeer. (en ja, dat doe ik regelmatig)
Voor mij is die ¤ 85,00 het anders niet waard... laat Vodafone mij maar een goed aanbod doen, misschien dat ik mijn 120Mbit/s / 10Mbits verbinding dan niet alleen voor mezelf maar ook andere klanten enigszins wil delen t.b.v. het Vodafone netwerk.

Maar ¤ 85,00 om op 2 GSM's een betere 3G (e.d.) dekking te krijgen die ik in ca. 5 jaar niet terugverdien maar juist hoger oploopt door energie en internet verbinding (zonder mogelijke kortingen op belminuten etc.) is gewoonweg veel te veel.
Beetje domme opmerking, in de middle of nowhere?
Ik woon in Den Haag en heb binnen zeer belabberd bereik en ook buiten halverwege de straat zit een blindspot waar verbindingen wegvallen.

Dus eigenlijk moet Vodafone voor een beter bereik zorgen, hetgeen ze niet doen, dus de consument moet zelf maar even een femtocel aanschaffen? Omgekeerde wereld zeg.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 20 augustus 2012 12:57]

Ik heb hier regelmatig over geklaagt bij Vodafone. Ook in Voorburg is het netwerk ronduit belabberd. Ik krijg binnen *geen* signaal, terwijl vroeger er geen enkel probleem was.

Vodafone meldt doodleuk dat dit klopt, omdat ze een mast hebben moeten weghalen en ze niet van plan zijn deze opnieuw te bouwen... Service service....

(Overigens kijk ik vanuit mijn raam tegen een zendmast aan, helaas is deze niet van Vodafone, maar had net voor mijn verhuizing mijn abbo met 2 jaar verlengt... Argh!)
Quite easy; Vodafone in de gelegenheid stellen dat ze voor een betere dekking zorgen. Evt. verwijzend naar een 'Netwerk Radar'-test die je met Android en iPhones kunt doen. Doen ze dit niet? Gewoonweg contract ontbinden. De meeste telco's en zo (uit eigen ervaring) ook bij Vodafone doen hier niet mogelijk over.
GSM afschaffen. bereik is belabberd vanwege de frequenties die gebruikt worden voor 3G.
Deze frequenties dringen nergens door, een vel papier houd al de helft van het signaal tegen. GSM signalen raggen overal gewoon ongestoord doorheen, en het bereik is veel groter..

Daarom de plannen om die GSM/2G frequenties op te heffen, en 3g over deze frequenties doen. BAM! bijna iedereens bereik probleem is verholpen.
In die situatie lijkt het me onterecht dat je als klant moet instaan voor de kost.

Wij wonen echter in een nieuwbouwwoning die zéér goed geďsoleerd is. In de tuin of op straat heb je volledig bereik, zodra je binnenkomt valt het signaal volledig weg.

Als dit in België beschikbaar komt koop ik er meteen eentje, en ik betaal er met plezier 85 euro voor, maar dan vind ik wel dat hij alle operatoren moet kunnen bedienen.
Natuurlijk hoopt Vodafone een nog grotere winst op het netwerk te behalen als ook je buren (stiekem) op je privémast gaan bellen. Als je alleen je eigen nummer whitelist, is het gewin voor het netwerk een stuk kleiner evenals het voordeel voor Vodafone :)
Volgens Nu.nl wordt er via een ethernetkabel verbonden met het netwerk van Vodafone.
Dus als de buren geen Vodaphone hebben komen ze ook nergens.
Ik zie het nut van het whitelisten dan ook niet echt?
Sowieso is het bereik maar 30 meter. Bij veel nieuwbouwwoningen houdt het na een paar muren dan al op. De buren hebben er niet zo heel enorm veel aan dus.
Ja, nu.nl ... dé ITspecialist op dit gebied.

Als VF overal een netwerkaansluiting gaat maken, kunnen ze beter een steunzender plaatsen.
het gaat gewoon op jouw internetaansluiting, en jouw dataverkeer.
Uhhh, ja dat wat jij impliceert staat er idd wel, maar of ADQ dat ook zo bedoeld?

Feit blijft hebben je buren geen VF, dan kunnen ze ook niet connecten met de (jouw) femtocel.
Wordt via ethernet (je internet verbinding) verbonden met de servers van Vodafone (het netwerk).

Als je buren geen Vodafone hebben, maar wel mensen op visite krijgen en je buren plots in de gaten krijgen dat Vodafone een wel heel sterk signaal is dan kan het maar goed zijn dat Vodafone hun toekomstige telco wordt.

Met het whitelisten voorkom je dus dat mogelijk toekomstige (of huidige) klanten die bij jou in de buurt zijn, via jou Signaal Plus gaan bellen ten kosten van jou internetverbinding.
Van de website/uit het persbericht:
Het apparaat is alleen bruikbaar voor 3G-apparaten die zijn voorzien van een Vodafone-simkaart (maximaal acht gesprekken of datasessies tegelijkertijd) en kan zowel gesloten als open gebruikt worden. In het eerste geval bepaalt de klant zelf welke telefoonnummers gebruikmaken van de femtocel, in het tweede geval kunnen alle Vodafone-klanten binnen bereik van de femtocel deze gebruiken.
Als je hem open stelt, dan werkt dit alleen voor Vodafone klanten. Dan moet je buurman dus ook net maar bij Vodafone zitten om hier gezamenlijk gebruik van te kunnen maken.

Zelf zie ik zo'n ding wel zitten. In mijn nieuwbouwwoning (veel beton+staal) is het signaal uitermate beroerd, terwijl ik buiten voor de deur een best aardig hsdpa-ontvangst heb. Het is dus echt aan de bouwwijze te wijten dat het binnen niet zo goed gaat. Door zo'n eenmalige investering ben je dan ook binnen optimaal bereikbaar.

Wat echter ook nog een positieve bijwerking voor Vodafone is, is dat het overstappen naar een andere provider net weer even wat lastiger wordt. Heb je eindelijk goed bereik binnenshuis, heeft je nieuwe provider geen femtocellen.
Als je binnen slecht bereik hebt wat internet betreft kun je net zo goed een WiFi accespoint regelen. Goedkoper en lost het probleem ook op.
Behalve dat je daar nietver kunt bellen. Dat is juist het grote voordeel hiervan.
skype of iets dergelijks?
Ow, ik probeer batjes te bellen, maar hij heeft zeker geen bereik. Dan moet je skype ff proberen. Oja, dat is goed. Wat is zijn gebruikersnaam? Ah, potverdorie, geen Skype op de telefoon, nou ja, laat dan maar zitten...
En niet via dat zelfde 3G kunt internetten.

Let wel;
Internetten via 3G via Signaal Plus gaat nog steeds van je internet bundel af ! Dus ook dan is Wifi nog altijd verstandig om te blijven gebruiken.
Moet je er wel in iedere kamer een ophangen.
Met voldoende betonijzer in de muren blokkeren die al het signaal naar naastliggende en boven- of onderliggende kamers.
Zelfde wat KPN al jaren aanbied. Beetje laat misschien?
Volgens mij is dat op basis van Wifi, zelfde als wat T-Mobile (volgens mij) een tijdje geprobeerd heeft. Dit zou echter gewoon 'native' 3G moeten zijn... ook niet verkeerd voor ondergrondse parkeergarages oid!
heb je een linkje voor me ? Ik heb zelf Simyo (KPN dochter) en ontiegelijk slecht bereik in huis.
Nee, KPN heeft dat niet, zelfs niet voor bedrijven. Ja, wel een grote versie maar dan kom je met ¤85 nog niet eens met het aansluitsnoer aan, denk dan eerder aan 100x zo veel.
nee KPN heeft dat niet... uhuh.
Zat bedrijven gezien hoor met zo'n femtocell, ze hangen ook in tunnels en in parkeer garages of andere slecht bereikbare plekken. zelfs enkele appartementen complexen waar het bereik dusdanig slecht is, hebben van die femtocellen van KPN hangen.
Dat zijn repeaters, geen femtocellen.
Uhu ... in een tunnel zonder signaal een repeater inzetten ?!

Voor een repeater is eveneens een 'goed' signaal benodigd. Of wel, in tunnels zetten ze juist de grote varrianten van 'Femtocellen' in. Gewoon met een kabel die alle data transporteert.
In bedrijven en parkeergarages worden repeaters ingezet. Er wordt ergens buiten een antenne opgehangen (waar wel ontvangst is) en het signaal wordt als het ware getransporteerd.

Bij tunnels is het inderdaad een andere verhaal, daar worden nanocellen gebruikt. Deze nanocellen zijn vrij speciaal want ze werken niet exclusief voor 1 operator maar voor alle netwerken. Alle operators moeten meewerken (gezien ze de enige zijn die de frequenties mogen uitgeven) en uiteraard ook meebetalen gezien het ook in hun belang is.
Verkopen? Dus als ik geen bereik heb in huis moet ik betalen? Terwijl ik al betaal?

Dan zou ik overstappen naar een provider die WEL bereik heeft in mijn huis :)

Niet dat ik klaag heb perfect bereik thuis bij vodafone, kpn en t-mobile...
Ligt eraan, als je in de grensstreek woont, maar verder het hele land doorcrosst, kan je best tevreden zijn over je provider, alleen bij jou thuis ff niet...
En als het precies omgekeerd is, je woont in de grensstreek, crosst het hele land door maar hebt thuis wel goed bereik maar in de rest van de streek/(grote delen van) het land niet. Dat was bij mij twee keer het geval toen T-mobile eerst Ben en later Orange had overgenomen.
Thuis was de dekking goed, bij het werk, net buiten de poort ook, net binnen de poort 0.
Bij mijn ouders, was het signaal zo zwak (1 blokje) dat het steeds weg viel (bij een gesprek bleef de verbinding in stand, maar was hele zinnen verstaan niet mogelijk), om de hoek op de parking eveneens 0 en aan de overkant van de straat 8 meter verder maximaal.

De grootste dekkings-problemen had ik echter onderweg, ondanks een externe antenne in de auto.

Bel je de helpdesk met je problemen dan is het eerste wat ze vragen een postcode, als je die dan niet weet kunnen ze niets doen. Een wegnummer zoals N258 of N252 snappen ze niet en zelfs al weet je ook de naam van de weg, bv 'langeweg' of 'tractaatweg' dan hebben ze geen flauw benul of er daar dekking is. Een postcode heb je daar immers niet.
Mijn "werkgever" heeft een nieuw huis laten bouwen, prachtig huis maar er is een stalen constructie aangebracht om de grote overspannen te maken en alle wanden, plafonds en vloeren zijn verwarmd / gekoeld DMV vloeistof (water).

Al met al is het een aardig stralings-schild geworden :)

KPN is nagenoeg niet meer te ontvangen door het hele huis,
komt dit nu door de aanbieder of door de huis eigenaar.....

In dit geval zou het voor hem een geweldige oplossing zijn (een gsm versterker is niet simpel te installeren doordat je niet zomaar in / door de muur kan boren)

edit: aangepast na een tip ;)

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op 20 augustus 2012 12:55]

Even voor jouw informatie: gsm-versterkers zijn in Nederland verboden en kunnen je een fikse boete opleveren als je gepakt wordt. Femtocellen en oplossingen van providers zelf zijn wel gewoon toegestaan.
Even voor jouw informatie: gsm-versterkers zijn in Nederland verboden en kunnen je een fikse boete opleveren als je gepakt wordt. Femtocellen en oplossingen van providers zelf zijn wel gewoon toegestaan.
GSM versterkers zijn dus niet verboden als ze door de provider zelf worden geplaatst. Alleen als je zelf gaat knutselen kan je potentieel in de problemen komen.
Om er toch nog even verder op in te haken, gsm-versterkers zijn volgens mij niet verboden mits er vergoedingen worden betaald voor het gebruik van de niet vrije frequentie. Én er met niet meer vermogen wordt gezonden dan 100mw (anders is er zelfs een zendvergunning nodig) Dit staat mij in ieder geval zo bij.
blabla, voor mij blijft het ook nog gewoon mijn baas. Hij is degene die het bedrijf runt, hij is degene die bepaald wat jij doet en wat jou werkzaamheden zijn.
Nouja, je kan het ook anders zien. Je kan ook ook toe besluiten je Tripple-play pakket om te zetten naar een internet en tv only variant of KPN verbinding de deur uit te doen inclusief je DECT telefoon. Die vervang je dan door een zo'n femtocel en vervolgens kun je in je hele huis alles met je mobile doen :) (voor het geval dat dat nu nog niet mogelijk is)

[Reactie gewijzigd door thof1 op 20 augustus 2012 12:21]

Deze femtocal moet wel op een internetverbinding aangesloten worden, dus een stukkie van die tripleplay moet je toch echt houden.
ik snap niet dat de consument ervoor moet betalen. Doe het op z'n minst gratis als je minstens een 2 jarig contract hebt...
Je maakt hun service toch beter?

Ik snap t niet helemaal denk ik...
OF als je aan kan tonen dat je binnen geen bereik hebt. (iedereen zo'n ding geven met een 2 jarig abo is een duur grapje)
Ja wellicht een goed idee, volgens mij heeft t-mobile een rapporteer app op de iPhone om bereik complicaties door te geven.

[Reactie gewijzigd door SeenD op 20 augustus 2012 14:54]

Een hele nette service! voor 85 euro perfect bereik in je huis!

Het zou nog beter zijn van vodafone als ze de klant dan een WiFi router aanbieden welke ook uitgerust is met femtocel functionaliteit! of is dit nog toekomstmuziek?
Hele nette service? Ik vind 85 euro wat erg veel geld...
Waar ik de toekomst misschien wil wonen is het bereik nihil en kan dit dus voor 85 euro opgelost worden. Maar zonder een tegemoetkoming van vodafone kan ik het geen 'nette service' noemen. Ik betaal namelijk al genoeg voor mijn abbo
Als ze het dan verkopen als ¤199 maar voor abonnees ¤85 omdat we jullie tegemoet willen komen, is het dan goed? Er wordt nergens gezegd wat de marge is die Vodafone hierop pakt. Ik zou het ook wel eerlijk vinden als zij hier wat op inleveren omdat het een extra investering in hun netwerk is.

Echter kies je voor Vodafone en als je thuis geen goed bereik hebt, kan je een andere aanbieder kiezen, en als je bij geen andere aanbieder goed bereik hebt thuis, is het dus ook niet de schuld van Vodafone. Dus kan je best wat extra betalen voor een dienst waarmee je sowieso goed bereik hebt; is toch best wat waard?

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 20 augustus 2012 11:45]

Je hoeft het niet te nemen... Vodafone kan niet overal rekening houden met huizen/muren/ enz dit straling tegenhouden. En doen ze dat wel en plaatsen ze extra masten dan klagen we over de verhoging van abonnementskosten. Nu bieden ze een oplossing.
Je kan ook gewoon 1 mast neerzetten voor alle providers in plaats van voor elke provider 1 mast. Dan kunnen ze voor hetzelfde geld 3/4 keer zoveel masten zetten/bereik verbeteren in plaats van mensen extra te laten betalen om een belabberde service beter te maken. Want voor het product wat ze verkopen zouden ze juist wel rekening moeten houden met huizen/muren/enz.
je weet ook wel dat bij de meeste zendmasten er meerdere providers aanhangen?
Je kan ook gewoon 1 mast neerzetten voor alle providers in plaats van voor elke provider 1 mast. Dan kunnen ze voor hetzelfde geld 3/4 keer zoveel masten zetten/bereik verbeteren in plaats van mensen extra te laten betalen om een belabberde service beter te maken. Want voor het product wat ze verkopen zouden ze juist wel rekening moeten houden met huizen/muren/enz.
Waar mogelijk worden masten al lang gedeeld, maar dat is niet altijd en overal mogelijk. Je ziet 't meestal niet maar naast zo'n mast staat ook nog een kast of twee met apparatuur.
Als de foto het apparaat is, dan geloof ik nooit dat deze een kostprijs van 85 euro heeft.
Ik denk dat Vodafone dus dikke winst maakt op het apparaat, terwijl het ook nog eens hun netwerk zal ontlasten. Dubbele winst dus.
Feitelijk zou een koper gecompenseerd moeten worden aan de hand van het gebruik van het apparaat.
Hele nette service? Ik vind 85 euro wat erg veel geld...
Waar ik de toekomst misschien wil wonen is het bereik nihil en kan dit dus voor 85 euro opgelost worden. Maar zonder een tegemoetkoming van vodafone kan ik het geen 'nette service' noemen. Ik betaal namelijk al genoeg voor mijn abbo
Je abbo geeft je geen 'recht' op ontvangst waar jij dat wil en als jij ergens gaat wonen waar nihil bereik is heeft Vodafone niet de plicht je van drie balkjes te voorzien.
Nee, maar dan heb jij wel het recht om het contract te ontbinden binnen x aantal dagen en als het komt door een aanpassing aan het netwerk door Vodafone waardoor je bereik opeens slecht wordt: dan is dat een wijziging aan de dienstverlening: mag je gewoon opzeggen hoor! Wanprestatie. Nu is het hele Vodafone netwerk sowiezo al een wanprestatie op dit moment, maar dit terzijde. Ze hebben aangekondigd dit te gaan oplossen over de komende 2 jaar dus wie weet.
Maar zonder een tegemoetkoming van vodafone kan ik het geen 'nette service' noemen. Ik betaal namelijk al genoeg voor mijn abbo
Geen enkele telco geeft de garantie of doet de toezegging dat jij binnenshuis kan bellen. En dat doen ze heel bewust omdat ze dat niet kunnen garanderen. De frequenties die voor 3G gebruikt worden kunnen maar moeizaam een huis binnen komen, langs al het betonijzer, de dikke muren en de isolatie.

Dus ja, dit is een hele fijne oplossing voor gebruik binnenshuis. Voor gebruik buitenshuis, kun je terecht gaan klagen als ze je daar niet bieden waar je voor betaald.

(het agentschap voor de telecom monitort ook of ze zich aan de regels van de licentie houden, wat alle telco's doen in Nederland)
Ze hadden natuurlijk in een klein land als Nederland al lang perfecte dekking moeten kunnen garanderen...

En wat heb je daar nu aan? Perfect bereik in je huis? Dat je ergens in de middle of nowhere geen bereik hebt, ok, maar je moet wel heel afgelegen wonen om niet eens fatsoenlijk bereik te hebben in je eigen huis.
En wat heb je daar nu aan? Perfect bereik in je huis? Dat je ergens in de middle of nowhere geen bereik hebt, ok, maar je moet wel heel afgelegen wonen om niet eens fatsoenlijk bereik te hebben in je eigen huis.
En sommige mensen wonen dus heel afgelegen en daar is dit dus een prima oplossing voor...
Ik woon niet in de middle of nowhere maar heb toch slecht bereik binnenshuis, nieuwbouw, en daar zit nogal wat betonijzer (o.i.d.) in wat het signaal op sommige plaatsen wat blokkeert.
Buitenwijk Den Haag is tegenwoordig al in de middle of nowhere begrijp ik?
Zit hier een flinke blindspot in de straat, buiten is het bereik matig en halverwege de straat valt elke verbinding weg...
In huis is verbinding helemaal belabberd, 3G vaker niet dan wel.

Dus ik vind 85 euro betalen onzin, laat Vodafone liever zijn netwerk op orde krijgen, zeker in zo een dichtbevolkt gebied als Den Haag!
Nu vraag ik me af of Vodafone nu niet de verantwoordelijkheid voor een goede dekking afwimpelt op de klant. Zou Vodafone niet gewoon een goede dekking moeten bieden aan elke consument? Helemaal in een dichtbevolkt land als Nederland. Nu zou zo'n Femtocel wel uitkomst bieden wanneer Vodafone deze gratis aanbiedt bij klanten met een slechte dekking, maar ik zou er nooit ¤85,- euro voor betalen, dan zoek ik wel een andere provider.
Kan me ook niet voorstellen dat je als klant bij een provider blijft waarbij je dergelijke netwerkproblemen hebt. Als die zo erg zijn, en ook de provider onderkent dat, dan is dat vaak een reden voor contractontbinding.

Dit zal vooral spelen op plekken waar Vodafone als enige slechte dekking heeft, daar is het voor bezoekers met Vodafone zeer irritant terwijl de vaste gebruikers van de locatie wel een andere provider zullen hebben die het wel doet. Als het noodzakelijk is dat bezoek ook goede dekking heeft dan denk ik toch vooral aan zakelijk gebruik en niet zozeer particulier.
Als het gebouw niet toelaat dat jij goede dekking hebt (zoals hier op kantoor > buiten wel goed ontvangst) dan is dit 1 van de weinige oplossingen die Vodafone kan bieden.
Een andere oplossing zou zijn, de UMTS frequentie van 2100mhz naar 900mhz te verplaatsen maar aangezien dat (nog) niet mag.... heeft Vodafone weinig keus.
Dan heeft niemand meer ontvangst denk ik. Volgens mij ontvangen telefoons UMTS niet op 900MHz.
jawel hoor, in de VS zitten ze ook op zulke lage ranges. hier word het gebruikt voor GSM/2G en dergelijke, en zit 3g op de hoge frequentie ranges.
Precies. Aangezien je toch vrij veel van je tijd thuis doorbrengt over het algemeen, lijkt het me dat je gewoon bereik wilt hebben van je provider. Als ze dat niet kunnen leveren is zo'n cel een prima oplossing maar niet voor 85 euro.
Correct. Maar bel-/sms-kosten zouden ook zwaar gereduceerd moeten worden op een eigen femtocel en en dataverkeer al helemaal omdat het dan gewoon je eigen verbinding is. Aan de andere kant... Via 3G internetten thuis/op het werk is wel een beetje kansloos als je gewoon WiFi hebt :P
Ja, precies. 3G is bij mij thuis ook niet perfect (aan de ene kant van de woning volle bak ontvangst, aan de andere kant valt hij vaak terug naar 2G), maar ik internet er via wifi, en ik bel er via 2G (hij valt automatisch terug). Niks aan de hand...
ik had eens een mailtje gestuurd naar T-Mobile waarom er geen 3G bereik was in een bepaald dorp in de gemeente Hulst, daar waar ik de helft van het jaar ben.

Ik kreeg als antwoord dat ze wel een extra antenne wouden plaatsen, maar dat dit is afgeketst door de gemeente vanwege de natuurgebieden.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het niet altijd aan de providers ligt.
Klopt, maar als je 15km van de grens wel dekking hebt met Base, Mobistar én Proximus en T-mobile heeft zelfs geen 2G dan mag die laatste ook wel een beetje beter zijn best doen.

Maar het zal er wel op neerkomen dat er geen mast geplaatst mag worden omdat de straling schadelijk is voor bv de boomkikker terwijl je niet mag klagen dat je er last van hebt als ze wel zoiets plaatsen precies naast je slaapkamer.
ik neem aan dat je dan alleen de vodafone dekking verhoogt? dus niet handig voor vakantiehuisjes buitenaf?
Het probleem bij vakantiehuisjes is dat er in 99 van de 100 gevallen geen internetverbinding ligt, dus dan kan je deze mast niet aansluiten.
Ben benieuwd of je zelf mag bepalen welke devices je toelaat op de privézendmast.
Het gaat natuurlijk wel ten koste van je eigen internetsnelheid.

Zou er ook een merkbare vertraging zijn tijdens het bellen of is de snelheid van die privézendmast voldoende?

[Reactie gewijzigd door paulus4ever op 20 augustus 2012 11:36]

De privézendmast heeft een modus waarbij hij voor iedereen wordt opengesteld, maar de beheerder kan ook bepaalde apparaten whitelisten zodat alleen die gebruikt kunnen worden.
Je kunt dus ook zelf bepalen welke devices toegang hebben. Maar het gewoon open zetten is natuurlijk veel beter als het je internet niet teveel belast. Als iedereen dat dan doet verbeter je met z'n allen de kwaliteit van het netwerk i.p.v. alleen om je eigen huis.
Ja die hebben ze hier (Ierland) ook (heten hier Sure Signal).. Wel een mooie techniek, als ik thuis slechte ontvangst zou hebben zou ik hem ook wel nemen.

Alleen jammer dat je geen korting krijgt op de gesprekskosten als je via het ding belt, want je gebruikt immers wel je eigen bandbreedte..
Moet niet gekker worden met VF! Zorg gewoon dat je dekking goed is, OF lever zo'n kastje gratis...
Slecht bereik kan natuurlijk ook komen door de woning of het kantoorpand zelf. Als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders naar binnen stap gaat mijn bereik eigenlijk vrijwel direct van 4 streepjes naar 1.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Google Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013