Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Vodafone gaat vanaf volgend jaar privézendmasten verkopen, waarmee consumenten hun bereik thuis kunnen verbeteren. Zakelijke klanten kunnen zelfs al eerder een femtocel aanschaffen, voor gebruik binnen bedrijfsgebouwen.

Vodafone Sure Signal - femtocel in Groot-BrittanniëDe femtocellen kunnen worden gebruikt om meer bereik te creëren op een plek waar weinig bereik is of waar dat geregeld wegvalt door drukte op het netwerk. De femtocellen, met de naam SignaalPlus, gaan op 17 oktober in Nederland in de verkoop voor zakelijke klanten. Consumenten kunnen medio volgend jaar femtocellen in hun huis neerzetten. Op de 3g-zendmasten kunnen vier mensen tegelijk bellen of internetten. Femtocellen met grotere capaciteit komen volgend jaar.

Femtocellen werken als kleine zendmasten, die via een vaste internetverbinding worden aangesloten op het netwerk. Omdat de privézendmasten via reguliere internetverbindingen werken, moet er wel een internetverbinding aanwezig zijn op de plek waar de gebruiker bereik wil hebben.

De SignaalPlus-hardware wordt gemaakt door de Chinese fabrikant Huawei. Eerder hintte de provider er al op dat privézendmasten zouden worden ingezet om de druk op het netwerk te verlichten. De femtocellen waren nog in het nieuws in het Verenigd Koninkrijk, toen bleek dat ze konden worden gehackt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Hier in Ierland biedt Vodafone dit al: ze noemen het hier Vodafone Sure Signal. Ik zeg het maar even want er is natuurlijk een kans dat deze vergelijkbare dienst in Nederland er wel op zal lijken.

Je koopt de doos, hangt hem aan je breedband en dan kan je de nummers opgeven die er gebruik van mogen maken (dus je buren kunnen er niet op). Je kan er ook data over gebruiken via 3G. Maar je kan niet gratis bellen ofzo (je krijgt zelfs geen korting) zoals men in andere landen wel aanbiedt voor femtocellen. Dus het enige voordeel voor de klant is de betere dekking.

Best cool maar ik heb er weinig aan want ik heb al prima dekking thuis. Ik had het mooier gevonden als je ook wat korting op de gesprekskosten zou krijgen als je via je sure signal belt (lijkt me ook wel logisch want Vodafone heeft dan geen gebruik van hun mast en bandbreedte). Dan had ik er denk ik wel eentje genomen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 september 2011 13:28]

Kun je deze ook in het buitenland plaatsen? (op een plek waar een vaste internet verbinding aanwezig is).

Dit kan voor sommige (kleine) bedrijven erg interessant zijn!
Officieel kan dat niet; d.m.v. een ingebouwde 2G-ontvanger kijkt het kastje waar hij precies is. Als hij met die gegevens denkt dat hij in het buitenland zit dan zal het niet werken. Ook met een ping boven de 150 ms zal het niet werken (gesprek wordt afgekapt na een paar minuten als de ping niet verbetert). Ook het IP-adres moet Nederlands zijn.

Je kunt het 2G-ontvangertje echter uit het kastje slopen, en je verbinding tunnelen via een Nederlands VPN, mits je ping lager dan 150 ms blijft. Dan kun je in het buitenland ook gebruik ervan maken.

Tenminste, zo werkt Vodafone SureSignal nu in het buitenland...

Bron / meer info: http://www.slashgear.com/...ording-spoofing-14165000/
Hmm, ik woon net over de grens in belgië, en heb daar wel bereik, maar héél zwak. Daar zou dit (onofficieel) dus een oplossing voor kunnen zijn? _/-\o_
Goeie kans dat het gaat werken, alleen kan het zijn dat hij op basis van IP-adres ziet dat je in België zit. Even VPN regelen naar Nederland toe en dat is opgelost en dan zou het inderdaad kunnen ja :)
Bij deze VPN's te huur met .nl IP endpoint adres..... LOL
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar! Zeker voor bedrijven die een vestiging net over de grens hebben lijkt me dit een prima oplossing.

Lijkt me echter dat dit gewoon moet kunnen. Er worden immers geen eisen gesteld aan de internet verbinding.

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 28 september 2011 13:38]

En nu wachten op de eerste hack/aanpassingsmogelijkheid van het ding. Dan wil ik graag een FON-achtig (http://corp.fon.com/en/) initiatief starten, waarmee we met zijn allen een virtuele telco kunnen maken - voice over VoIP, een SMS gateway via online, internet spreekt voor zich. En nooit meer de belachelijke ripoff tarieven van de telco's betalen.
Dit is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee....
Laat die masten dan maar komen! :)
En moeten de klanten hiervoor betalen? Lijkt me nogal dubbelop, gezien Vodafone zelf verantwoordelijk is voor hun dekking. Heb je slecht signaal en betaal je al genoeg aan abonnementsgeld, dan lijkt het me fair dat je niet zelf nog eens een bonus moet betalen om je beltegoed of bundeltegoed fatsoenlijk op te kunnen maken..
Huizen van tegenwoordig hebben vaak staal in de muren (prefab woningen vooral). Dit geeft een soort kooi van faraday werking waardoor het ontvangst buiten het huis perfect kan zijn maar binnen erg slecht. In die gevallen kan een provider er denk ik weinig aan doen en is het volledig je eigen probleem. Een dergelijke "repeater" zou het werk dan goed doen.

Zoals in het artikel gemeld zijn er veel bedrijven die dit ook gebruiken. Midden in het gebouw is het ontvangst vaak volledig verdwenen.

Wat ik mij alleen afvraag, Vodafone zal toch op z'n minst een eis moeten stellen aan de internetverbinding. Of zou de snelheid van een telefoonlijn (56k6) het al kunnen doen?

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 28 september 2011 13:13]

Wat ik mij alleen afvraag, Vodafone zal toch op z'n minst een eis moeten stellen aan de internetverbinding. Of zou de snelheid van een telefoonlijn (56k6) het al kunnen doen?
Voor GSM/UMTS word gebruik gemaakt van AMR encoding, dit is maximaal iets van 12Kbit/sec.
Op plekken in het buitenland waar Vodafone dit al verkoopt wordt 1 Mbps minimum downloadsnelheid vereist (met minder zal het vaak ook werken).

En hier wederom de toevoeging: 3G in Nederland is gebonden aan de 2100 MHz-band die binnenshuis ontzettend ruk is qua dekking. Totdat de overheid gebruik op 900 MHz goedkeurt kan daar niets aan worden gedaan.
Dit is dus geen "repeater". Het gesprek gaat via je internetverbinding naar vodafone en dus niet via een andere macrocel o.i.d.

In verschillende landen is dit al succesvol uitgerold (bijv. USA, UK en Italië) en hier kun je tegen een kleine meerprijs ( 10 euro) "onbeperkt" bellen vanaf je femtocell.
Mijn vraag is dan weer, stel nou dat je zo'n kastje plaatst, zou het voor de provider niet interresant zijn om een 'pakket' aan te bieden waarbij als je zo'n cel plaatst dat je korting kan krijgen op je (bijvoorbeeld) abbonnement, zo kunnen ze hun bereik enorm vergroten (in populated area's) en zo hun netwerk kosten eventueel omlaag brengen?

Of zie ik hier iets over het hoofd? Ik zou wel geinteresseerd zijn in een dergelijke deal waarmee ik mij buurt ook nog eens help. (of zijn ze zo afgezwakt dat er alleen in een straal van bv 10 meter werkzaam zijn?)
Die kooi van faraday klopt niet. Dat ding was tegen statisch EM zoals bliksem.
BV een auto (mits van staal) is een prima kooi van faraday.
Tegen bliksem werk een auto perfect terwijl je wel prima ontvangst hebt van je mobiel in de auto.....,het EM signaal van je mobiel gaat dus dwars door je auto(ruiten) heen.
Door de hoge frequentie heeft een mobiel signaal maar een hele kleine opening nodig.....

Bedenk dat een woning ALTIJD aan ten minste 1 kant openingen heeft in de vorm van ramen. Dat is bijna altijd voldoende om in de hele woning bereik te hebben.

Voor woningen waar dit niet werkt zal in de straat ook een erg laag bereik zijn. Dan is het iets verminderde bereik in een woning al voldoende om geen signaal meer te hebben.

Overigens is dit principe wel de wereld op zijn kop:

De klant moet zelf een vaste internet verbinding betalen. Waarna via de femtocel alsnog kosten gerekend gaan worden via de klant zijn eigen (internet)-verbinding.
Je zal er maar in trappen dat je twee keer gaat betalen voor je eigen verbinding.
Bij mij thuis heb je met T-mobile geen ontvangst, met KPN bijna één streepje en met Vodafone 1-2 streepjes. Ik kan nu met Vodafone dus bellen, maar veel keuze heb ik niet.

Als ik helemaal geen keuze had, zou dit me zo over de streep trekken.
Wat ik me afvraag is of je dan ook flinke korting krijgt op je verbruik. Stel dat ik een femtocel plaats en mijn internetverbinding ter beschikking stel, wordt het vodafone netwerk ontlast.
Ik heb dan geen zin om bijvoorbeeld 15 cent per minuut te betalen als ik bel over mijn "eigen" netwerk, het wordt dan eigenlijk een soort SIP accountje...

Mooiste zou zelfs zijn dat de internetverbinding zo ingesteld zou kunnen worden dat alle 3G apps een ip krijgen van de lokale DHCP, voordeel voor iedereen ;)
Dat laatste zal niet gebeuren, dan moet je toch echt wifi gebruiken. Reden is o.a. dat je kastje echt een onderdeel van het netwerk wordt: zodra je binnen het bereik van het kastje een gesprek opstart en naar buiten loopt, zal je gesprek gehandoverd worden naar het "echte" netwerk, zodat je zonder onderbreking kunt doorbellen. Zelfde gebeurt met data. In feite werkt het kastje dus ook als een soort VPN-tunnel naar het Vodafone-netwerk toe voor je data.
Ben erg benieuwd hoe dit aangeboden wordt.
Moet je dit kastje huren ?
Moet je het kastje kopen ?

super idee dit wel trouwens vindt ik.
als de prijs schappelijk ga ik dit echt in huis halen....
Zou het dataverkeer wat via zo'n femtocel gaat ook van je datalimiet afgaan?
Zou het dataverkeer wat via zo'n femtocel gaat ook van je datalimiet afgaan?
Dat lijkt me wel ja, aangezien je niet zomaar kan zien (als doorsnee gebruiker) of je bent verbonden met de femtocel of een 'echte' mast.
Daarnaast zou het zeer onoverzichtelijk worden voor de consument om te zien wanneer je nou wél of niet moet betalen voor dataverkeer. Veel mensen zien het verschil al bijna niet tussen 3G en WiFi en het wordt nog lastiger met apart afrekenen van VoIP-verkeer e.d. Als dit er ook nog bijkomt dan snapt niemand er meer wat van.

Tegelijk hebben de operators een aantal interessante financiële voordelen:
  • Minder belasting op hun (draadloze) netwerk.
  • Klanten bellen waarschijnlijk meer/vaker met hun mobiele telefoon bij beter ontvangst.
  • Klanten hebben beter ontvangst - zijn blijer met de dienst.
  • Ze vangen geld voor de aanschaf/huur van een femtocel.
  • Klachten over een slechte verbinding kunnen ze afschuiven op de internetverbinding waar de femtocel aan hangt.
Of je dat terug zult zien in de totaalkosten is dan maar de vraag. Mogelijk krijgt een bedrijf dat al veel abonnementen onder één paraplu heeft een korting op die maandelijkse kosten. Een andere mogelijkheid is dat de kosten voor het gehele netwerk lager worden en alle klanten meeprofiteren.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 28 september 2011 13:23]

Of de meest waarschijnlijke mogelijkheid: er gebeurt niks met de prijs, terwijl de kosten voor het gehele netwerk lager wordt en alleen de winstcijfers meeprofiteren.
Inderdaad, dat was ook mijn gedachte. Vooral de laatste zin uit het volgende stukje:
De femtocellen kunnen worden gebruikt om meer bereik te creëren op een plek waar weinig bereik is of waar dat geregeld wegvalt door drukte op het netwerk.
Wanneer het bereik wegvalt door drukte op het netwerk dan is dat toch eigenlijk een fout/probleem aan de kant van de aanbieder van het netwerk (in dit geval Vodafone), dan vindt ik het enigszins belachelijk dat je als klant van hen zelf moet investeren om wel goed bereik te kunnen krijgen.

Voor de meer afgelegen gebieden (voor zover die er in Nederland zijn..), is het een iets ander verhaal. Dan kan ik nog begrijpen dat Vodafone geen zin heeft om in verhouding onevenredig veel te investeren in een zendmast als deze eigenlijk niet rendabel is.

Imo zou het Vodafone sieren als ze deze optie dan op zijn minst tegen kostprijs aanbieden.
Wanneer het bereik wegvalt door drukte op het netwerk dan is dat toch eigenlijk een fout/probleem aan de kant van de aanbieder van het netwerk (in dit geval Vodafone), dan vindt ik het enigszins belachelijk dat je als klant van hen zelf moet investeren om wel goed bereik te kunnen krijgen.
Dat er overal een 'basisnetwerk' moet zijn ben ik het wel mee eens, maar er zijn zat drukke plekken waar de 3g dekking niet voldoet aan de vraag. Denk eens aan een bedrijf, dat toevallig met 3G-laptops of veel smartphones heeft en van provider wisselt. Moet Vodafone instant masten plaatsen bij jouw kantoor, terwijl je 2 jaar later weer bij ze weg bent.
Idem als je bijvoorbeeld een evenementenbureau bent, superhandig toch als je rondom je beurzen even 3g een flinke boost kan geven.
Zoiets is niet geschikt voor tijdens evenementen. Daar heb je speciale busjes voor die tijdens grote evenementen worden ingezet met veel krachtiger apparatuur.
Als er geregeld geen verbinding kan worden gemaakt lijkt me dat een structureel probleem, enkele incidenten nagelaten.
Moet Vodafone instant masten plaatsen bij jouw kantoor, terwijl je 2 jaar later weer bij ze weg bent.
En als het netwerk een extra belasting van een bedrijf dat van provider verandert niet aankan, dan lijkt me dat het netwerk überhaupt niet helemaal op orde is, laat staan toereikend voor de toekomst.

En je zegt ook al dat er zat drukke plekken zijn waar de 3G dekking niet aan de vraag voldoet, dit zijn natuurlijk nooit allemaal incidenten of enkele gevallen. Nederlands is overigens ook zo bevolkt dat het in ons land 'vrij eenvoudig' is om een goede dekking te creëren in tegenstelling tot het gros van de andere landen. Wat dat betreft hebben we het ook helemaal zo slecht nog niet.

En het lijkt me dat de meeste bedrijven gewoon over een ADSL/glasvezel verbinding beschikken, met een intern ethernet-/wi-fi netwerk. En mocht een bedrijf wel veel werknemers met 3G-laptops hebben dan is dat waarschijnlijk omdat ze veel aan het reizen zijn, of met andere woorden, minder vaak op drukke hotspots zitten.

En voor evenementenbureau's die grote beurzen/festivals etc. organiseren heb je de mobiele zendmasten die bij evenementen als Pinkpop/Lowlands etc. gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door puredynamite op 28 september 2011 15:31]

Als dat wel zo is dan zie ik het nut van zo'n ding in huis halen echt niet. Dan kan je beter Wifi gebruiken en als je echt zo bezorgd bent over je batterijleven dan zal het maar een BT3.0 netwerk moeten zijn. Dat zou wss nog zuiniger zijn dat de 3G in standby en bovendien veeel sneller.

Als het wel van je limiet afgaat dan zou het toch feitelijk erop neer komen dat je betaald voor een service die je zelf hebt opgericht. Lijkt me volstrekt belachelijk. Voor bellen/smsen geldt ook wel iets dergelijks hoewel dat natuurlijk nog de andere kant vereist.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 28 september 2011 13:16]

Voor een gebruiker zoals jij en ik, is het misschien helemaal niet interessant. maar als jij een kantoor pand hebt, waar het bereik te wensen overlaat, kan dit natuurlijk een hele nutige, doch goedkope oplossing zijn. Geen gedoe meer met switchen van providers of geen echte structuele oplossing tot een mogelijke nieuwe mast bijgebouwd word.

T-Mobile doet dit geloof ik al jaren, echter betalen zij deze dingetjes zelf (ze heten geen Femtocellen, en zijn veelal alleen voor 2g belverkeer). Het is eigenlijk een eenvoudige rekensom: als na aftrek van de installatie, de klant nog steeds een goed bedrag oplevert voor de contractsperdiode, dan word zo'n oplossing geplaatst.

Als deze dingen een beetje betaalbaar zijn, is dat natuurlijk een mooi compromis, de klant heeft zelf de keuze er een aan te schaffen, maar ik verwacht dat ze wel met een korting aangeboden worden, op het moment dat Vodafone kan bevestigen dat in jouw huis de dekking slecht is. Het zou nogal dubbelop zijn, dat je een product afneemt dat eigenlijk niet werkt, en daarna zelf geld moet bijleggen om het wel werkend te krijgen.

Daarom zullen ze voornamelijk op de zakelijke markt mikken, waarschijnlijke zijn kandidaten met een minimum van 10 SIMs erg wenselijk, dan wordt het namelijk al snel rendabel.

Daarnaast zal het ook een stukje mooie reclame zijn, en kunnen ze voorkomen dat mensen zelf zo genaamde "repeaters" zullen aanschaffen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Repeater

Nouja, het grappige is, je -mag- wel een repeater kopen, je mag hem alleen niet aanzetten. Op deze manier kan een provider niet met zekerheid zeggen of de dekking in een gebied goed is, wanneer er capaciteits problemen komen in een bepaald gebied, interferentie met het radio-netwerk, etc. Op deze manier kan je het nu wel op een "legale" manier aanschaffen, en Vodafone houdt op deze manier 100% grip op hun netwerk.

Natuurlijk gaat het wel van je limiet af, dit apparaatje is gewoon een verlengstuk van het netwerk van Vodafone, voor bellen zal dit (met bijv. je buren die ook een probleem hebben) een hele mooie gedeeld oplossing zijn. En internetten doe je waarschijnlijk zowieso al via je Wi-Fi thuis/op het werk, omdat dit niet van je data limiet af zal gaan.

Eerst zal de zakelijke markt bediend worden, daarna zullen de particulieren wel volgen als het enigzins een succes wordt.
Bij t-mobile heten ze Nano's en ze betalen ze inderdaad zelf, inc de internet verbinding.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een tijdje bij ze blijft.
het voordeel van deze is wel dat je ermee kan bellen, in veel huizen heb je 0,0 bereik van buiten. 'nu' niet meer
Bedacht me net dat deze ding wel aantrekkelijk zijn als je naar het buitenland gaat :)
Als je weet dat je op de vakantielocatie wifi of iets dergelijks hebt en je neemt een dd-wrt routertje (of iets dergelijks mee) hang je je femtocell daar aan het internet en je belt tegen NL tarief in het buitenland :D
Waarschijnlijk kan je deze femtocellen alleen via Nederlandse IP-adressen verbinden met Vodafone. Als je dit wilt doen zou je dus een VPN verbinding naar Nederland moeten maken.

Sommige modellen maken ook gebruiken van GPS om de locatie te controleren, geen idee of deze dat ook doen.
Dat kan inderdaad, maar degenen die het zo zouden oplossen weten ook wel een VPN verbinding te regelen.

Over de GPS; Dat heb ik ook gelezen, alleen zal dat juist een probleem kunnen vormen. Stel dat een bedrijf een femtocell in een kelder plaatst omdat daar geen verbinding is, is de kans ook erg groot dat daar geen GPS ontvangst is.
Joh laten we met zijn allen nog meer straling in huis halen!! waarom ook niet! iedereen begint nu eindelijk de ogen te openen dat DECT toestellen schadelijk zijn, waarom halen we niet een hele zendmast in huis?

Ook fijn als je in een rijtjeshuis woont en beide buren als zendmast gaan fungeren.... dan kun je er ook nog eens niets tegen doen.
sorry voor de offtopic maar ik ben het zat dat mensen dit soort dingen steeds blijven roepen en niet nadenken
Ook fijn als je in een rijtjeshuis woont en beide buren als zendmast gaan fungeren.... dan kun je er ook nog eens niets tegen doen.
meneer komt zeker ook alleen snachts buiten omdat hij de zon niet kan uitzetten.

Ja, mobieltjes en routers zenden inderdaad ioniserende straling uit die slecht voor je KAN zijn. Je kan wel zitten zeuren over de straling uit de telefoon of router van je buurman maar de zon zendt nog steeds miljoenen keren meer staling uit dan alle draadloze apparatuur die je ook maar in huis kan halen. Het wordt eens tijd dat mensen niet meteen bang worden bij het horen van het woord straling.
Er zijn verschillende typen straling, de een schadelijker dan de ander, maar wat uiteindelijk veel belangrijker is is de DOSIS straling.

Van de dosis straling die je binnenkrijgt door een mobieltje is nog niet bewezen dat het slecht voor je is. Veel onderzoeken komen er zelfs op uit dat er geen waarneembaar verschil is of dat dit verschil juist positief voor je is.
Ja, mobieltjes en routers zenden inderdaad ioniserende straling uit
Bron? Volgens mij is het namelijk non-ionizing...

http://www.epa.gov/radiat...and/ionize_nonionize.html

Bovendien lijkt het er steeds meer op dat bang zijn voor dit soort straling paranoia is:
http://www.icnirp.de/documents/SCIreview2011.pdf
Volgens mij is het zo dat je telefoon veel minder hard gaat stralen omdat de mast (femtocel in dit geval) veel dichterbij is.

Zo was er een filmpje te vinden waar men dit demonstreerde door de telefoon naast een actieve speaker te leggen en dan een verbinding tot stand te brengen. Normaal hoor je op je speakers storing omdat de telefoon een verbinding opzet, maar wanneer men contact maakte met de femtocel ipv de normale mast dan hoorde je deze storing niet.
Deze dingen hebben wel een stuk minder power dan zendmasten hoor.
je snapt toch ook wel dat die dingen aan strenge stralingsregels moeten voldoen. daar zal niks meer afkomen als van bijvoorbeeld een router.

het is niet te vergelijken met de zendmasten buiten. ja die zijn hoog vermogen. binnen is dat nooit toegestaan
waarom zou je op vakantie dat ding verder meeslepen dan je hotelkamer?

als ik in mn hotelkamer kan bellen, dan ben ik blij, daarbuiten is het echt vakantie....
Wie is iedereen dan ?

Heb er nog nooit iemand over gehoord.
Ik zie wat testen uit 2003 dat er mogelijk schade kan zijn, en uit 2007 dat daar geen bewijs voor is.

en een zendmast met een bereik van 100(0)en meters is wel iets anders dan dit ding lijkt me.
zou de stukken wel willen lezen waarin bewezen staat dat DECT schadelijk is....
Zullen we de discussie over het 'gevaar' van straling ergens anders houden? Buiten dat vergeet je het feit dat juist door dit soort apparaten de mobieltjes zelf minder hard hoeven te zenden.
@sygys: Precies mijn gedachten. We mogen eik huis inmiddels wel standaard uitrusten met een kooi van Faraday.
Dat heeft ongeveer ieder huis vanaf de jaren 70 al, gewapend beton heeft dat als bij-effect.
@sygys
Ik voorzie dat behang met een alluminium horizontale en vertikale lijnen er in, ineens erg in trek gaat worden. (kooi van faraday)

Nadeel is, je hebt dan ook meteen zelf zo'n femtocel nodig :+
Ik voorzie kastjes met veel zilverpapier erom.
Aangezien de methode gebruik maakt van je internetverbinding lijkt het mij handiger om dan vie VOIP te bellen: dat is tegenwoordig ook een stuk goedkoper dan de tarieven bij de providers (zeker bij Vodafone). Als er naast aanschafkosten niets berekend wordt dan zou deze methode misschien wel een welkome aanvulling zijn, want hiermee help je niet alleen jezelf, maar ook de mensen uit de buurt.
Als je ontvangst in huis erg slecht is, en je wil toch bereikbaar zijn, dan kan zo'n ding handig zijn natuurlijk. Het is niet alleen voor dataverkeer natuurlijk (spraak kan ook gewoon via het 3g netwerk, en dan bedoel ik niet voip, maar het normale bellen).
"super idee dit wel trouwens vindt ik."
Nee, dit is gewoon een manier van hun om meer geld te verdienen aan mensen die slecht bereik hebben. Als je het mij vraagt slaat dit dus helemaal nergens op omdat Vodafone er zélf voor moet zorgen dat hun klanten overal gewoon bereik hebben, nu draaien ze dit om en verdienen ze er nog extra geld aan ook.
Ja en nee.... Vodafone kan net als de overige telco's hooguit hun best doen qua dekking. Als jij in een nieuwbouw huis gaat wonen welke dermate geïsoleerd is dat je qua mobiele telefonie van de buitenwereld bent afgesloten dan is dit natuurlijk niet de verantwoording van Vodafone.

Iedereen gaat er klaarblijkelijk vanuit dat je thuis moet kunnen bellen met je mobiel, terwijl Algemene Voorwaarden van vele telco's duidelijk aangeven dat de telco niet aansprakelijk kan worden gesteld wanneer men binnenshuis geen dekking heeft. Een telco kan namelijk door bovenstaande de hele garantie niet nakomen !

Omdat het aantal klagers omtrent dekking binnenshuis meer en meer toeneemt, wilt Vodafone hier op inspelen door een femtocell aan te bieden.
Niet elke locatie waar het bereik slecht is is een fout van de netwerkoperators. Er zijn kelders, stalen constructies e.d. waar het bereik gewoon slecht is omdat er een volledig gebouw boven je staat of omdat er een "kooi effect" optreedt. Kan me voorstellen dat dit dan een oplossing kan bieden.
Bovendien is me in Nederland nog steeds aan de 2100 MHz gebonden omdat UMTS op 900 MHz niet mag vanwege verouderde wetgeving.
Best raar, dit is alleen interessant voor mensen die een slecht bereik hebben 'indoors'. Je zou bijna denken dat het nog best veel mensen zijn (erg groot percentage dus) die dan een slecht bereik hebben.

Een andere interessante optie is natuurlijk voor bedrijven: alleen dan vind ik 4 max verbindingen tegelijk erg weinig voor een bedrijf zoals in het artikel vermeld wordt.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 28 september 2011 13:09]

Uit artikel:

Femtocellen met grotere capaciteit komen volgend jaar.
Voor nieuwbouwwijk bewoners is dit bijzonder interessant. Ik heb in mijn woonkamer bijvoorbeeld geen bereik, tenzij ik mijn ramen ga knuffelen. Dan heb ik met geluk 1 streepje.
Vier kan soms genoeg zijn, wij hebben hier ook locaties in kelders en magazijnen waar het bereik slecht is. Soms loopt daar iemand die wil bellen, er lopen echt geen hordes mensen met hun mobiel rond.

Thuis heb ik prima ontvangst maar ook daar zullen er in het buitengebied mensen zijn die voor een euro of honderd best hun ontvangst willen verbeteren.
Eerste regel in het artikel:
Vodafone gaat vanaf volgend jaar privézendmasten verkopen...
Het doet me een beetje denken aan dat oude systeem dat er een jaar of 15 a 20 geleden ook was, Kermit of zoiets. Compleet geflopt.

Hier meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Greenpoint_(telefoonnetwerk)

Goed, dit systeem is natuurlijk weer iets anders. Hoe lang gaat men hier ondersteuning aan bieden? Dat is nog maar afwachten.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 28 september 2011 13:12]

Kermit was er voordat mobiele telefoons hun opmars maakten, en was dus op dat moment geheel nieuw. Zoals ook op Wikipedia vermeldt was dit bedoeld als vervanging voor een auto-telefoon, een feature die nooit populair geweest is en dat nog niet is.

Echter heeft nagenoeg iedereen tegenwoordig wel een mobiele telefoon, daardoor bereik je met dit product een veel grotere doelgroep dan met een nieuw concept als Kermit.
Ook wel GreenHopper
En hoe zit dat dan met toegang? Kan iedereen op zo een femtocel als ze vodafone hebben? Of kun je zelf de toegang regelen. Zou lekker worden heb je zo een ding in je huis en zijn toevallig 4 buren??? ingelogd kun je niet meer gebruik maken van de femtocel die jij gekocht hebt en die via jouw internet gaat.
Staat in het bron artikel:
Vodafone SignaalPlus biedt de beheerder namelijk de mogelijkheid om de toegang tot de femtocellen exclusief aan eigen medewerkers aan te bieden. De klant hoeft dit basisstation dus niet met andere gebruikers in de omgeving te delen, waardoor een bepaalde capaciteit altijd is gegarandeerd.
In het gelinkte artikel lees je het antwoord:

De klant hoeft dit basisstation dus niet met andere gebruikers in de omgeving te delen, waardoor een bepaalde capaciteit altijd is gegarandeerd.
Ik neem aan dat je dan 06 nummers kan registreren. Gezien het feit dat het app. op je netwerk wordt aangesloten, neem ik aan dat er een interface beschikbaar is waarmee je bepaalde instellingen kunt doen.
dat lijkt me een grote pré, anders liften er 4 buren mee en ben je de 5de die alsnog geen verbinding heeft.
Beetje raar dat klanten die geen bereik hebben thuis hiervoor moet gaan betalen omdat Vodafone het kwaliteit niet kan leveren dat ze beloven aan klanten.

Ik snap dat mensen die wel normaal bereik hebben dat die hier voor moeten gaan betalen. Maar nu lijkt het een beetje een omgekeerde wereld.
omdat Vodafone het kwaliteit niet kan leveren dat ze beloven aan klanten.
Zou jij even aan kunnen geven waar in de Algemene Voorwaarden van Vodafone (of welke andere telco dan ook) die garantie omtrent de kwaliteit staat?
Dus gewoon even een link of een quote, waarin staat dat Vodafone belooft dat jij in jouw kelder, onder die betonnen vloer met bewapening daarin, gegarandeerde ontvangst en dekking hebt.

Moet toch simpel voor je zijn, ze hebben het jou kennelijk beloofd....
Het is de omgekeerde wereld dat mensen (zoals jij bijvoorbeeld) er maar blindelings vanuit mogen en kunnen gaan dat ze vanzelfsprekend in hun woning bereik hebben.

Men praat nog steeds over mobiele telefonie, je weet wel .... in die goeie ouwe tijd wisten ze nog dat het stond voor 'bereikbaar zijn onderweg'. Tegenwoordig gebruikt iedereen het ook thuis (op zich ook wel te begrijpen) maar telco's hebben dit nimmer voor ogen gehad en hebben hier nooit rekening mee gehouden. Ook dat is niet erg! Zolang ze je maar een redelijke, goede tot uitstekende garantie kunnen bieden dat jij onderweg gewoon kan bellen.

En dat bellen onderweg kan tegenwoordig vrijwel overal (trein, op de weg, op station, op het strand, tijdens evenementen) of te wel.... op het moment dat jij dus inderdaad mobiel bent.
Ik kan me wel voorstellen dat de providers van de vaste internetverbinding (bv KPN of UPC) niet blij zullen zijn met het dataverkeer voor de (zakelijke) dienstverlening van Vodafone. Vraag me af of hiervoor nog de voorwaarden worden aangepast of dat er andere nadelige gevolgen zullen komen.

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 28 september 2011 13:53]

Ik las hiervoor dat de benodigde bandbreedte 1Mbit zou zijn.
Dat is tegenwoordig toch maar een klein gedeeltje van internetlijn?
En in tegenstelling tot de mobiele providers hebben internetproviders toch geen zak te maken met wat jij over je internetlijn gooit?
Absoluut gezien stelt 1 Mbit natuurlijk niets voor. Als je de verbinding 24 uur per dag op die snelheid gebruikt kom je toch aan een behoorlijke 250 GB per maand. Dat zijn hoeveelheden waar een provider zich wel druk om zal maken als heel veel mensen dat gaan doen. De meeste mensen hebben een consumenten abonnement (met bijbehorende lage prijs) en het is denk ik niet de bedoeling dat er zakelijk verkeer (dat is het tenslotte voor Vodafone) van een concurrent over gaat op jouw kosten.
Het is een heel leuk idee van Vodafone maar ik kan me heel goed voorstellen dat een provider van vast internet hier niet blij mee is en zal gaan kijken hoe dit, rekeninghoudend met netwerk neutraliteit, tegen te houden is.
Het lijkt mij dat die 1Mbit alleen opgeslokt wordt tijdens een gesprek.
In een rustsituatie zal ie dit toch niet gebruiken?
Zo'n apparaat kan 4 mensen bedienen. Passanten kunnen er dus ook gebruik van maken voor zowel voice als data. De tendens is dat de datasnelheden steeds verder omhoog gaan en dit zal je dan ook in het totale verbruik moeten gaan zien.
Je moet eerst zelf aangeven welke toestel/06-nummer gebruik mag maken van het apparaat voordat deze toegang krijgt.
Hoezo volgend jaar?
In juni waren die Huawei femtocellen al gewoon via het directsales kanaal van Vodafone te koop.

Blijft op mij als een soort noodgreep over komen die moet doen verbloemen dat het Vodafone netwerk eigenlijk aan het maximum van de capaciteit zit.
Ik werkte vijf jaar geleden bij een Nederlandse divisie van een Fortune 500 en toen het Vodafone bereik daar niet zo goed was bood Vodafone al aan om een zendmast op het terrein van dit bedrijf te plaatsen :)

Maar zo'n femtocell is wel iets toegankelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True