Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 83, views: 24.231 •

KPN gaat dit jaar nog beginnen met een grote uitrol van zijn 4g-netwerk op basis van de netwerktechnologie lte. Dat heeft de provider bekendgemaakt. Het is de eerste keer dat een Nederlandse provider iets zegt over grootschalige uitrol van 4g.

KPN draait al sinds een paar maanden een 4g-netwerk in Utrecht en Den Haag, maar dat gaat om verplichte uitrol in de 2,6GHz-band, die niet geschikt is om een groot netwerk mee te bouwen. Dit jaar nog gaat de provider van start met de grote uitrol van 4g-technologie lte. Dat gebeurt op de 1800MHz-band, die nu nog bedoeld is voor 2g-techniek gsm, maar na de veiling ook voor 4g gebruikt kan worden.

Na de eerste uitrol zal KPN verder investeren in het netwerk, maar hoeveel hangt af van de vraag van consumenten, zo staat in een presentatie voor analisten over de kwartaalcijfers. KPN is de eerste Nederlandse provider die de grote uitrol van een lte-netwerk aankondigt. In veel landen is die uitrol al gestart, onder meer in Duitsland, Zweden, Verenigde Staten en Zuid-Korea. De 1800MHz-band zal in veel lte-netwerken wereldwijd worden gebruikt, wat op termijn roaming makkelijker moet maken.

Lte is een 4g-technologie die hogere snelheden via mobiel internet mogelijk maakt dan nu kan. Lte zal in eerste instantie snelheden bieden rond 30 tot 70Mbps, maar dat kan later via lte-advanced worden opgekrikt tot 1Gbps. Omdat lte op het internet protocol gebaseerd is, ligt de latency veel lager dan op 3g-netwerken. Dat maakt realtime-toepassingen als gaming mogelijk via mobiel internet. Vrijwel alle fabrikanten van smartphones en tablets maken al hardware met lte-ondersteuning.

Reacties (83)

Huh?
Ze gaan dus nu al een LTE netwerk uitrollen op basis van 1800mhz? Terwijl de veiling nog moet komen... dus als ze de veiling missen hebben ze dat voor niks gedaan? Of gaan ze ervan uit dat ze het netwerk dan kunnen doorverkopen aan de volgende partij? (niet dat ik verwacht dat ze de veiling verliezen maar het kan...)

Zijn er trouwens al telefoons op de markt die met 1800mhz LTE overweg kunnen?

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 24 juli 2012 08:22]

Ik denk dat KPN te groot is om de veiling te missen en dat weten ze zelf ook wel.
Ze hebben al een 1800mhz kavel in gebruik voor 2g, maar n de veiling mag die ook gebruikt worden voor 4g zo te lezen?
Lijkt me gewoon duidelijk dat kpn koste wat kost op de veiling een 4g kavel gaat kopen.
Ze hebben al een 1800mhz kavel in gebruik voor 2g, maar n de veiling mag die ook gebruikt worden voor 4g zo te lezen?
Ja, maar het is niet zonder meer gezegd dat ze dat 1800 MHz kavel weten te behouden. Als ze overboden worden kan het theoretisch (toegegeven, erg theoretisch) zo zijn dat KPN geen mobiele frequenties meer heeft in de 1800 band.
Zelfs als ze het al hebben uitgerold is zo'n netwerk waardevol als je niks wint in de veiling.

daarnaast zijn er in Nederland slechts een paar gegadigden. Waar ziggo/upc mogelijk niet eens mee doen. Dus de kans is 99% dat kpn voor een normale prijs zo'n frequentie krijgt.
Zijn er trouwens al telefoons op de markt die met 1800MHz LTE overweg kunnen?
even een kort antwoord : JA uitleg benenden:

LTE technologie is voor alle 3 de grote providers op 3 verschillende frequenties ingesteld
800 MHz(tegen hanger van de "2g"(op ongeveer 900MHz)).
1800 MHz(tegen hanger van de "3g"(op ongeveer 2100 MHz)).
2600 MHz( als op zich staand systeem)

de eerste 2 worden gewoon ondersteunt door je telefoon omdat hij nu toch al alles op pikt tussen de 700MHz en de 2200 MHz
Het enige waar de LTE technologie voor staat is de betere en stabielere verbinding met een telefoon.
"situatie schets: als je loopt door een stad en je bent continue aan het bellen dan kan je doormiddel van de "4g" steeds goed bereik houden en als je bvb onder een boom staat of een huis binnen loopt zullen de "2g" en "3g" frequenties bijdragen aan een betere verbinding".

overigens is met de uitrol van het 4g netwerk KPN al aan het kijken naar de mogelijke "5g", hoewel ik denk dat er nog wel 10 jaar overgaat voordat het echt in productie is.

edit: ik denk dat er nog eerst een tussen varriant bij komt (denkend aan HSPA voor "3G")
edit : oeps typo er wordt niet gewerkt in de micro hertz sector(door kpn)

[Reactie gewijzigd door salamondo op 24 juli 2012 09:23]

de eerste 2 worden gewoon ondersteunt door je telefoon omdat hij nu toch al alles op pikt tussen de 700mHz en de 2250 mHz
Da's wel erg kort door de bocht. In het bijzonder, LTE gebruikt wel dezelfde frequentiebanden, maar is qua netwerkarchitectuur heel anders (all-IP in plaats van circuit/packet switched).

Je telefoon moet dus wel LTE-ondersteuning in de firmware/comm chips hebben, anders maakt het blote feit dat hij de frequenties kan ontvangen weinig uit. En zoveel LTE-hardware is er nog niet. Uiteraard is LTE ook het meest interessant voor nieuwe hardware die van de grotere bandbreedte zinvol gebruik kan maken.
LTE technologie is voor alle 3 de grote providers op 3 verschillende frequenties ingesteld
800 mHz(tegen hanger van de "2g"(op ongeveer 900mHz)).
1800 mHz(tegen hanger van de "3g"(op ongeveer 2100 mHz)).
2600 mhz( als op zich staand systeem)

de eerste 2 worden gewoon ondersteunt door je telefoon omdat hij nu toch al alles op pikt tussen de 700mHz en de 2250 mHz
Het enige waar de LTE technologie voor staat is de betere en stabielere verbinding met een telefoon.
Zo, is dat zo? In mijn beleving brengen providers en toestelfabrikanten op dit moment specifieke LTE modems en LTE toestellen uit die juist speciaal geschikt zijn gemaakt om de genoemde LTE kanalen te ontvangen en te decoderen. Anders hoefden zij zich daar totaal niet mee bezig te houden.

Je huidige toestel kan een frequentie misschien wel zien, maar als er af fabriek geen LTE ondersteuning is ingebouwd, dan zal je er echt het LTE netwerk niet meer opkomen.

Dan de vraag of er al toestellen zijn: ja, beperkt. De helft van Europa is inmiddels uitgerold op LTE, waarbij Zweden en Duitsland de grootste spelers zijn. In Duitsland is LTE eerst ingezet om breedbandinternet naar afgelegen gebieden te brengen waar ADSL, glasvezel en kabel niet verkrijgbaar zijn. Vaste LTE modems die op 230 volt netstroom draaien dus.

Inmiddels leveren T-Mobile D en Vodafone Duitsland ook LTE modems voor in de laptop. (zonder uitzondering een variant van de Huawei 398 serie, door Vodafone verkocht als de Vodafone K5005 die zo uit de doos slechts 3 frequenties op LTE aan kan). Binnen 2 weken komt Huawei met de Huawei 392 in de winkels die meer frequenties op LTE ondersteund. Probleem daarbij is dat de modems nog niet alle frequenties in de EU ondersteunen. Als smartphone heeft Vodafone de HTC "Velocity" met LTE gelanceerd. Daarnaast is er in de landen die al een LTE netwerk hebben een LTE variant van de Samsung Galaxy SII en een van de HTC one X op de markt. En voor de USA markt heb je natuurlijk de Ipad3 met LTE ondersteuning voor de wederom afwijkende USA frequenties ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2012 09:58]

Bedoel je niet MHz? Of kun je juist op heel lange golven sneller moduleren?
oeps ! _/-\o_ bedankt voor opmerking van even de hoofdletter m vergeten :+
"de eerste 2 worden gewoon ondersteunt door je telefoon omdat hij nu toch al alles op pikt tussen de 700MHz en de 2200 MHz Het enige waar de LTE technologie voor staat is de betere en stabielere verbinding met een telefoon."

Waar haal je het vandaan!! Klinkklare onzin.
Waarom schijf je zoiets als je niet weet hoe het werkt.

De radio's frequenties die voor GSM gebruikt worden in een telefoon werken op basis van GSM radio interfaces. LTE werkt (voor de downlink) met OFDMA, iets totaal anders. En voor de uplink hebben ze weer een variant daarvan gekozen. Kortom, je zal toch echt een speciale radio voor LTE moeten toevoegen aan een telefoon.

Radio = een zender/ontvanger
Downlink = Verbinding van zendmast richting telefoon
Uplink = Verbinding van telefoon richting zendmast
De veiling vindt in de herfst van dit jaar plaats. Zou best wel eens op tijd afgerond kunnen zijn. Bovendien is er behoorlijk wat ruimte in de 1800 Mhz band:

"In onderhavig besluit is bepaald dat voor de verlening van de vergunningen betreffende de frequentieruimte in de frequentiebanden [...] 1710 MHz–1780 MHz gepaard met 1805 MHz–1875 MHz (hierna ook: 1800 MHz band)"

"De frequentieruimte in de 800 MHz-, 900 MHz-, 1800 MHz-, en 2100 MHz-banden wordt uitgegeven voor gepaard gebruik. [...] De 1800 MHz-band beslaat 270 MHz en is opgedeeld in 14 vergunningen van 25 MHz."


(zie: Besluit bekendmaking van het via de procedure van veiling verdelen van vergunningen voor frequentieruimte in de 800, 900 en 1800 MHz-band, en Regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen 800, 900 en 1800 MHz)

[Reactie gewijzigd door tiefschwarz op 24 juli 2012 09:38]

Wel tricky want ondanks dat er veel ruimte is heeft KPN nu ook veel ruimte al in gebruik voor 2G op 1800 MHz. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen (meer gesprekken op 3G laten lopen en minder snel laten terugvallen naar 2G bijv?)
Goed initiatief van KPN om dit zo snel te realiseren, hopelijk neemt Vodafone hier een voorbeeld aan. Het lijkt mij heerlijk als die snelheden waargemaakt kunnen worden omdat je een telefoon dan echt goed als modem kan gebruiken.
Natuurlijk is het een leuk initiatief alleen is de snelheid in mbs eigenlijk niet echt interessant. Wat wel interessant is de lage ping.

Met deze snelheiden en access times sta ik niet te kijken als in de toekomst wifi wordt vervangen door 4g, waarbij je thuis ipv een wifi accesspoint een 4g accesspoint kan kopen om zo thuis (goedkoper te internetten) en het netwerk te ontlasten.

Ik denk ook dat 4g mogelijk nog een concurrent gaat worden voor adsl op afgelegen gebieden. Hierbij moet natuurlijk wel de betrouwbaarheid en kwaliteit bewezen worden.
een laat nu net de de betrouwbaarheid.....

er zijn de afgelopen 3 tot 5 jaar zo enorm veel dingen veranderd, waar je vroeger nog stabiele gprs verbindingen had in bijna heel nederland heb ik de laatste maanden niet eens bereik in mijn eigen huis ...en dan woon ik niet eens in een dorp, of grote stad als rotterdam...
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de belasting van het netwerk. Zelf merk ik ook dat de ontvangst binnen steeds slechter wordt, maar gelukkig ben je tegenwoordig ook met Wifi bereikbaar (Whatsapp, email, Viber).
Met deze snelheiden en access times sta ik niet te kijken als in de toekomst wifi wordt vervangen door 4g, waarbij je thuis ipv een wifi accesspoint een 4g accesspoint kan kopen om zo thuis (goedkoper te internetten) en het netwerk te ontlasten.
ik denk dit niet want 4g( 2600mHz) kan namelijk heel moeilijk door beton heen en denk dat ze eerder een varriant van de hspa zullen uitvinden waardoor je wifi een stuk lagere ping krijgt
LTE is niet exclusief voor 2600 MHz; dat het huidige netwerk 2600 MHz heeft te maken met het feit dat KPN dit alleen voor de vorm en het licentierecht heeft aangelegd, niet om echt te gebruiken.

Dit is wel degelijk een uiteindelijke vervanger van bestaande wifi, al heeft het op dat punt ook concurrentie van WiMAX. Het onderscheid mobiel netwerk/wifi kan zo uiteindelijk verdwijnen. Je ziet nu al dat wifi-routers door de providers liefst ook hotspot-punten worden; uiteindelijk wordt het zo dat thuis je LTE-modem een verlengstuk is van een mobiele provider (met natuurlijk de bijbehorende schandalen/kinderziektes als die stukken niet strikt afgescheiden zijn en iemand jouw data zou kunnen snoopen), waardoor er weer minder zendmastbelasting is.

Let wel, uiteindelijk. Voor het zover is zijn we nog wel een paar jaartjes verder. En of dat zo gaat worden met de huidige providers staat nog maar te bezien.
Kijk eens aan! Een flinke stap in de goede richting! Nederland is ook een van de weinige landen die momenteel nog geen ondersteuning heeft voor LTE. Daarom is het is nu alleen maar afwachten tot GPRS en 2G uitgefaseerd gaan worden bij de telefoonfabrikanten. Dit zal dan nog wel minimaal een jaar of 4 duren gok ik zo, maar ze kunnen beter de technologie alvast klaar hebben staan!

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 24 juli 2012 08:26]

Minimaal 4 jaar? Ik denk nog wel langer. Dat betekend namelijk dat OF 3G landelijke dekking moet hebben (nu zijn er nog teveel gebieden waar geen 3G mogelijk is, OF dat alle telefoons LTE moeten ondersteunen.
Veel mensen doen nu 2 jaar met hun telefoon, maar ook een aanzienlijk percentage doet er veel langer mee.
De toestellen zullen nog wel even 2G/GSM en GPRS blijven ondersteunen, al was het maar om gebruik te kunnen blijven maken van de mobiele netten in ontwikkelingslanden. Voor Europa en de USA is het wel de vraag hoe lang de GSM/2G netwerken in de lucht zullen blijven. Bijvoorbeeld in Frankrijk is 3G uitgerold op de 900 frequentie met een veel betere 3G dekking tot gevolg in de landelijke gebieden en steden. Daarvoor is een prognose van uitfaseren over ca. 4 jaar zeker reel.

Hoe zie ik dit tijdspad van ongeveer 4 jaar verlopen:

Ieder nieuw toestel ondersteund de afgelopen jaren al GSM 900 en GSM 1800. De 1800 band wordt in Nederland naar mijn verwachting vrij snel overgezet van GSM naar LTE. De GSM 900 band blijft dan nog even in gebruik voor klanten met "oude" mobieltjes.

Na die overgangsperiode heeft dan ieder nieuw toestel wel GSM en 3G ondersteuning en hebben modems en smartphones allemaal GSM, 3G en LTE ondersteuning. Klanten met "oude" smartphones (= de smartphones van vandaag!) kunnen dan mobiel bellen en internetten via 3G. Nieuwe klanten gebruiken vooral LTE met een aanvulling op 3G. Het GSM 900 netwerk wordt dan ook uitgezet en vervangen door 3G of LTE.

Bij de overgang naar dualband GSM 900 en GSM 1800 netwerken was heel Europa al zover om dat zij geen GSM 900 en GSM 1800 singleband toestellen meer verkochten. KPN en Vodafone bleven echter als nagenoeg enige providers deze toestellen nog heel lang verkopen. (En Ben/T-Mobile zondigde met de Nokia 5130 als GSM 1800 only toestel wat niet werkte op KPN en Vodafone). Reden vermoedelijk het voorkomen dat klanten kunnen overstappen naar de concurrent met een ander netwerk. Dom, want het gevolg: de overbelansting van de GSM900 kanalen op drukke punten duurde jaren langer dan nodig was geweest. De GSM1800 masten van KPN en Vodafone bleven nog lang nagenoeg leeg staan. Zonde van de capaciteit. Telfort, Orange en Ben konden wel voldoende capaciteit leveren op hun GSM 1800 netwerken.

KPN, Vodafone en T-Mobile zouden er met dit vooruitzicht van 3G + LTE nu al goed aan doen om de GSM only toestellen uit te verkopen en geheel naar GSM+3G toestellen over te gaan.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2012 09:29]

Het zal nooit worden uitgefaseerd, want het is wat je noemt 'fall back' technologie. Zo zorgt gprs op een lage frequentie er bijvoorbeeld voor dat je nog bereik hebt waar hs(d)pa op een hogere frequentie al is weggevallen. Je steaming of download hapert dan, maar in ieder geval is er nog verbinding, beter dan niks.
Dus uit fasering lijkt me onwaarschijnlijk, en staat ook nergens op de agenda van telcos (ik werk bij de standaards body van LTE), maar het zal steeds minder vaak in praktijk terug vallen naarmate er meer in-country roaming wordt toegepast (telcos gebruiken elkaars zenders).
Uitfasering van 2G is al gaande in Nieuw-Zeeland in Australi; Telstra heeft daar het CDMA (ook 2G) netwerk uitgeschakeld ten faveure van 3G op 850 MHz. Ook heeft KPN Nederland zich al uitgesproken over het uitfaseren op termijn. AT&T is ook al bezig klanten aan te dringen 3G-toestellen te kopen in de VS, waar 3G ook op 850 MHz beschikbaar is.

Alternatieven van 3G op lage frequenties komen ervoor in de plaats dus; de dekking van 3G is dan eindelijk net zo goed als de dekking van 2G, iets wat in Nederland nog niet kan dankzij een trage overheid.
Als ik naar dat kaartje kijk is Nederland toch echt rood gekleurd als een van de "Countries with commercial LTE service"
idd bied o.a. ziggo dit niet aan? puur omdat ze aan de licentie eisen moeten voldoen,,,?
Vergeet het nut van 2G voor inbound roamers (vakantiegangers ed) niet.
Ik hoop dan toch echt dat de datalimieten verruimt gaan worden. 500 MB/maand met 70 Mbps = binnen 1 minuut potentieel de datalimiet overschrijden.
Als je gaat downloaden wel ja ;) Maar daar is je mobiele telefoon niet voor gebruikt en dit mag ook niet :)
Een smartphone doet hedendaags niet echt meer onder voor een gemiddelde computer hoor. Kijk bijvoorbeeld naar de HTC One X. Met een quadcore en 720p kan je prima een torrent van een serie downloaden en ondertussen op goede kwaliteit een serie kijken om maar wat te noemen.
Waarom zou je torrent op je telefoon downloaden als je ook van afstand je thuisserver de opdracht kan geven om te downloaden en vervolgens je serie kan streamen?

Ik zie een grote toe name in thuisservers ipv desktops over de jaren

edit: "Een smartphone doet hedendaags niet echt meer onder voor een gemiddelde computer hoor" Als dat zou was dan werden alle laptops en desktops wel vervangen voor telefoon hardware. ARM processors maken grote stappen, maar zijn nog lang niet op hetzelfde niveau als 64 bit processors (puur op rekenkrachten en niet performance/watt)

Edit2: Het gaat hier toch over de uitrol van een 4g netwerk?

[Reactie gewijzigd door Deveon op 24 juli 2012 08:48]

Omdat er nog veel mensen zijn, zoals ik, die geen thuisserver hebben maar alleen een laptop en/of een energieslurpende gamecomputer. Dan is het wel makkelijk als je de torrent even rap kan downloaden op je mobiel en deze via bijvoorbeeld Media Link HD kan streamen naar je TV of gewoon op de telefoon zelf kijken.

Mijn pa heeft bijvoorbeeld echter wel een NAS, maar no way dat zo'n ding het gaat waarderen als je hem een torrent laat downloaden. Het kan wel, maar de NAS zal compleet over zijn nek gaan.

Besides, je zegt "en vervolgens je serie kan streamen". Ik neem aan dat je bedoeld dat je dan gaat streamen van je thuisserver naar je telefoon? Denk je dat dat geen bandbreedte kost? Dan schiet je net zoveel op als dat je het op de telefoon zelf download.

//Edit op de edit: Alsnog, vergeleken qua wat je er mee kan uitspoken is het verhoudingsgewijs behoorlijk wat. En wie zegt dat we over pak hem beet een jaar geen telefoons hebben die een gamecomputer evenaren? Kijk hoe snel de huidige ontwikkeling is gegaan. Amper een jaar terug hadden we nog single/dualcores en nu is quadcore al gemeengoed.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 24 juli 2012 08:44]

Mijn pa heeft bijvoorbeeld echter wel een NAS, maar no way dat zo'n ding het gaat waarderen als je hem een torrent laat downloaden. Het kan wel, maar de NAS zal compleet over zijn nek gaan.

Zelf heb ik een NAS van Synology en het is een perfect apparaat om torrents mee te downloaden. Hij doet zo nodig 24/7 zijn werk en verbruikt daarbij relatief weinig stroom. En de laptop kan lekker dicht blijven.
De mijne heeft een ReadyNAS DUO. Het probleem is dat hij compleet vastloopt zodra je een torrent/NZB start. De processor/RAM kan het gewoon domweg niet aan.
Maar zoals ik al zei, dan moet je het vervolgens vanaf je NAS via 4G naar je telefoon streamen wat net zoveel bandbreedte kost.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn pa een (redelijk) goedkope netwerkopslag wou (veel opslag voor niet al te achterlijk veel geld) en dat geintjes als downloaden bijkomstige zaken zijn in zijn geval. Hij download niet zoveel.
en dat doe je echt op je telefoon, waarom ben je dan te betoeterd om gewoon een klein nasje aan te schaffen of een routertje met nas in n.

download data wegschrijven om een SDkaartje in plaats van een leuk hddtje, ik denk dat die thuisserver waar eerder over gepraat wordt meer kans van slagen heeft... je zet het ding achter je modem of NTU/FTU het deelt je interneet, bied je antivirus / mallware en firewall bescherming, het download en stream je data naar al je devices (dus ook een aangepaste versie naar je gsm.... (wat heeft 3d-BR immers voor zin op een 3inc schermpje?...

en werkelijk, als je denkt dat opslag op je telefoon beter is dan het inladen van streams. dan mis je veel te veel technisch inzicht in deze...
Je hebt een punt wat betreft de opslag.
Alleen, ben ik nou gewoon gek of ziet iedereen even over het hoofd dat je alsnog alle data moet streamen vanaf die NAS naar de telefoon en dat het hoofdonderwerp van deze hele discussie nog steeds een probleem is?

Het ging erover dat we liever niet via 4G willen downloaden. Hoe, dat maakt niet uit. Dataverkeer is dataverkeer. Vervolgens zegt iedereen van download het via een opdracht naar je thuisserver. Prima, maar hoe ga je dat dan op je telefoon krijgen vervolgens?
Je kunt de bitrate terugschroeven, en een verkleinde versie naar je telefoon streamen.

Daarnaast kost het je alleen data op het moment dat je kijkt. Als je de tweede helft thuis verder kijkt kost het maar de helft van de data. Bij een lokale download kost het je altijd de volle mep voor je datalimiet.
Dus je hebt nu een telefoon met goed scherm en de bijbehorende internetsnelheid waar je ruim voor moet betalen en dan kan je het gewoonweg niet gebruiken waar het voor bedoeld is omdat je aan kleine datalimitieten vast zit.