De Piratenpartij wil de omstreden bewaarplicht afschaffen. Dat blijkt uit het verkiezingsprogramma van de partij, dat donderdagmorgen wordt gepresenteerd. Ook wil de partij beperking van het auteursrecht en een transparantere overheid.
Wat de Piratenpartij betreft wordt het grotendeels verboden om gegevens over telefoon- en internetverkeer op te slaan. "Het opslaan van deze gegevens is in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens", schrijven de piraten in hun programma, dat ze donderdagmorgen presenteren. Het gaat om een conceptversie; de leden van de partij mogen de komende maand via internet kritiek aanleveren.
"Alleen op verzoek van de klant mag een registratie, enkel voor gebruik door die klant, worden bijgehouden", schrijven de piraten. Ook mogen providers bepaalde gegevens opslaan als dat technisch of voor facturering noodzakelijk is. Wetgeving die opslag verplicht, is volgens de Piratenpartij ongeldig.
In de praktijk betekent dit dat de partij de omstreden, Europese Richtlijn wil afschaffen die bekendstaat als de bewaarplicht. De Nederlandse implementatie van die Richtlijn schrijft voor dat internet- en telecomproviders gegevens over hun klanten tussen de zes en twaalf maanden bijhouden, zoals het tijdstip waarop een internetverbinding tot stand is gebracht en met wie iemand via e-mail heeft gecommuniceerd. Vorige week werd bekend dat de bewaarplicht volgend jaar wordt aangepast en dat de bewaartermijn misschien wordt verkort, maar dat is voor de piraten dus niet voldoende.
Verder willen de piraten net als bij de vorige verkiezingen de auteurswetgeving op de schop gooien. Voor niet-commercieel gebruik moet die aan de kant worden geschoven. "Het vrij gebruik van informatie moet vooropstaan als er geen sprake is van een winstoogmerk", schrijft de partij. Voor commercieel gebruik moet het auteursrecht worden teruggeschroefd naar vijf jaar; nu is dat nog zeventig jaar na de dood van de auteur. Ook de naburige rechten - voor uitvoerende artiesten - moeten flink worden afgezwakt, evenals het patent- en merkenrecht.
Het schenden van de privacy moet een misdrijf worden, blijkt verder uit het programma, waarbij gedupeerde burgers een schadevergoeding moeten kunnen afdwingen. Cameratoezicht in openbare ruimten mag alleen nog maar tijdelijk en op last van de rechter. Opslag van vingerafdrukken of dna-materiaal mag zonder toestemming van burgers enkel als iemand van een misdrijf wordt verdacht.
De Piratenpartij spreekt ook zijn steun uit voor een transparante overheid. Het uitgangspunt moet zijn dat alle overheidsdocumenten openbaar worden en dat ze kunnen worden benaderd met een api. De Wet openbaarheid bestuur, waarmee sommige geheime overheidsdocumenten onder bepaalde voorwaarden kunnen worden opgevraagd, is er dan enkel nog voor de 'uitzonderingen' die niet standaard openbaar kunnen worden gemaakt, vinden de piraten.
Het is de tweede keer dat de Piratenpartij meedoet aan de Nederlandse parlementsverkiezingen, die dit jaar op 12 september worden gehouden. In 2010 deed de partij ook al een poging, maar daarbij wist de partij lang niet genoeg stemmen binnen te halen voor een zetel. Als lijsttrekker hebben de piraten bij deze verkiezingen gekozen voor Dirk Poot, die in 2010 al op de lijst stond.
Het is nog geen uitgemaakte zaak dat de partij in alle twintig kiesdistricten kan meedoen aan de verkiezingen; de partij zegt nog steunverklaringen nodig te hebben.
Dat is inderdaad altijd het argument waarmee ze de bewaarplicht goedpraten. Ik kan mij echter herinneren dat de minister bij navraag echter weigerde cijfers over de opgeloste zaken te geven. Dus mag ik vragen wat jouw bron hiervoor is?bewaarplicht word geregeld gebruikt om zware criminelen op te sporen, en nooit tegen burgers is nog nooit een burger veroordeeld op piraterij in Nederland. Maar bewaarplicht heeft al tal van keren bijgedragen aan opsporen van bendes die aan oplichting deden en veel Nederlanders benadeelde.
Ik vindt het feit dat private partijen ook gebruik mogen maken van de bewaarplicht anders erg zorgelijk.. nieuws: Europees Hof: data bewaarplicht ook opvraagbaar door derdenJe kan het zo stellen je heb als burger totaal geen last van bewaarplicht zolang je je aan de wet houd.
[Reactie gewijzigd door kramer65 op donderdag 12 juli 2012 13:56]
Lijkt me ook niet goed mogelijk om daar zo maar gegefwens over te geven.Ik kan mij echter herinneren dat de minister bij navraag echter weigerde cijfers over de opgeloste zaken te geven
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op donderdag 12 juli 2012 21:38]
Geef dan eens een bron?Maar getallen zijn gewoon openbaar gemaakt.
[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op donderdag 12 juli 2012 14:00]
Dat argument gaat dus niet op. Ze mogen alleen een foto van je kenteken bewaren als ze je flitsen en dus als bewijsmateriaal voor een overtreding.Ik heb bijvoorbeeld een kentekenplaat op mijn auto. Da's handig - als ik dan te hard rijd, dan kunnen ze me via de flitspaal foto een bekeuring sturen. Dat mag dus ook niet meer! Afschaffen die kentekens - vrijheid van vervoer! Als ze me willen bekeuren voor te hard rijden zullen ze me in real-time moeten aanhouden, net zoals dat dan eventueel bij hackers zou moeten...
[Reactie gewijzigd door Nounours op donderdag 12 juli 2012 14:30]
Inderdaad, En een camera in iedere straat die elke auto registreert, flits palen moeten gewoon iedereen flitsen, Zodat als er na de tijd een inbraak blijkt te zijn gepleegd alle auto's nagetrokken kunnen worden...Uiteraard grote onzin - kentekens zijn er om afwijkingen te kunnen constateren, bijvoorbeeld mbt belastingen, APK of verkeersovertredingen. Niemand zal er voor pleiten ze af te schaffen. Waarom dan wel op het internet?
[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op donderdag 12 juli 2012 16:52]
Je had een redelijk goed argument gaande, totdat ik bij deze alinea aankwam. Helaas moet ik je hier gelijktrekken met de gemiddelde politicus, je hebt geen idee waar je het over hebt. De AMS-IX is geen hackbaar iets en de operatie ervan staat volledig los van de functionaliteit van de effectenbeurs. Daarnaast heeft een DDOS op een ziekenhuis ook totaal geen impact op de dagelijkse werkzaamheden van zo'n operatie.De piratenpartij is een 'one trick pony', die zich bijna wanhopig vasthoudt aan het beeld dat internet van iedereen is en dat alles er mag. Het internet is geen speeltje meer, maar een deel van de ruggengraat van de economie. Hack het Amsterdam internet exchange en grote kans dat de Amsterdamse effectenbeurs niet open gaat die dag. DDoS een ziekenhuis en er kunnen dingen flink mis gaan.
Dit lijkt me dan ook de normale gang van zaken. Je gaat criminelen pas volgen nadat hier aanleiding voor is. In het huidige model is iedereen een crimineel tenzij de registratie geen bewijslast oplevert?edit @hieronder: het lastige van een overtreding op het internet is, is dat als het aan te piratenpartij ligt jij met mijn IP (als voorbeeld) niets kan - omdat de registratie op dat moment niet aan stond. Pas na constatering van de overtreding zou men deze mogen activeren.
Een verkeersovertreding is naar mijn mening al geen dermate maatschappelijk ontwrichtende gebeurtenis dat het acceptabel is dat we massaal autos op de foto zetten, laat staan met nog minder ontwrichtende gebeurtenissen als "overtredingen" online.En dan ben je dus te laat. Het flitsen van een hardrijder is niets anders dan een constatering. Alleen omdat die plaat erop zit kan men mij achterhalen. Hadden ze pas na de overtreding deze 'registratie' aangezet, dan zouden ze me nooit kunnen vinden... Ik kan een hacker toch niet arresteren op basis van zijn SQL injectie in mijn database?
[Reactie gewijzigd door Sorcerer op donderdag 12 juli 2012 15:20]
Het punt blijft dat dit niets te maken heeft met het preventief monitoren en opslaan van de gegevens die onder de bewaarplicht vallen. Iemand die SCADA systemen aanvalt al dan niet digitaal of analoog is een terrorist en behoort opgespoord te worden en de doodstraf of een enkeltje Guantanamo te krijgen. Maar na onderzoek en opsporing door een bevoegde en competente autoriteit.Wellicht gaan de getrokken parallellen wat mank, en zou een SCADA worm meer uitrichten tegen een ziekenhuis, of een virus op een USB stick (om maar een dwarsstraat te noemen), de grondgedachte blijft.
Net als bij normale inbraken, de vingerafdrukken staan alleen in de database als iemand al eens opgepakt is en zijn anders nutteloos. Gebeuren dergelijke inbraken vaker dan krijgt het meer aandacht en word de kans om de dader op te pakken vergroot. Simpel systeem en werkt prima, helaas is onze strafmaat te laag om mensen af te schrikken om zich te wenden tot dergelijke misdrijven of ze te herhalen.Waar de piratenpartij zich in vergist is dat registratie zonder 'misdaad' vooraf op het internet onzinnig is. Als ik vandaag een website hack, is mijn IP adres dus niet te linken aan een adres - simpelweg omdat die registratie pas na het ontdekken van de misdaad kan worden aangezet. Dan ben ik - als hacker - allang weg. Sporen gewist, logs opgeschoond, ander (vers) IP adres. De man die Yahoo's wachtwoorden publiceerde krijg je hier dus nooit mee voor de rechter...
Er is niets mis met de vrijwillige registratie van gegevens waar dan ook. Daar kiest iemand zelf voor. Dat betekent alleen helemaal niet er preventief alles wat iemand online doet moet worden opgeslagen. Dit zou enkel het geval mogen zijn bij mensen die al eens veroordeelt zijn voor een online misdrijf.Het registreren van mensen doen we overal en is een gevolg van de verregaande digitalisering van de economie. Alles wordt digitaal, dus ook de sporen die je nalaat. Zodra je interactie met een bedrijf elektronisch gaat, is het archief dat dus ook. In '40-'45 hadden we ook een voortreffelijke basisadministratie. Iedereen onthoudt daar de nare bijeffecten van, maar de voordelen zijn navenant.
[Reactie gewijzigd door Sorcerer op donderdag 12 juli 2012 18:40]
Je hebt ook een IP-adres, dat is handig, als je dan de wet overtreedt op internet kan men na proberen te gaan wie je was. Dat betekent niet dat men een jaar lang alle auto's moet fotograferen en hun locatie en snelheid opslaan. Hoewel... rekening-rijden?Ik heb bijvoorbeeld een kentekenplaat op mijn auto. Da's handig - als ik dan te hard rijd, dan kunnen ze me via de flitspaal foto een bekeuring sturen. Dat mag dus ook niet meer! Afschaffen die kentekens - vrijheid van vervoer! Als ze me willen bekeuren voor te hard rijden zullen ze me in real-time moeten aanhouden, net zoals dat dan eventueel bij hackers zou moeten...
Grote onzin inderdaad; niemand pleit ervoor om NAW gegevens bij providers of IP-adressen af te schaffen.Uiteraard grote onzin - kentekens zijn er om afwijkingen te kunnen constateren, bijvoorbeeld mbt belastingen, APK of verkeersovertredingen. Niemand zal er voor pleiten ze af te schaffen. Waarom dan wel op het internet?
Dat mag je zonder de bewaarplicht ook niet, zoals tal van rechtszaken en arrestaties aantonen. Dat je op internet alles mag doen wat je wilt is een fabeltje. De normale wetten gelden ook op internet.Waarom mag je op het internet doen wat je wilt zonder dat iemand je daarover ter verantwoording kan roepen?
Je kan ook je nummerplaten op je auto vervangen. Als je op het schoolplein bespreekt dat je je school overhoop gaat schieten hoeft en kan dat ook niet worden opgeslagen.Ik kan me op fora voordoen als een ander - geen enkel bewijs zal naar mijn PC wijzen. Ik kan illegaal materiaal uploaden - ik ben ongrijpbaar. Ik twitter dat ik mijn school overhoop ga schieten - 'die gegevens mogen wij helaas niet bijouden'...
Wederom onzin. Niemand houdt zich vast aan het beeld dat op internet alles mag. Juist niet zelfs: artikel 13 van de grondwet is heel duidelijk bedoeld om communicatie te beschermen, alleen toen die geschreven werd bestond er nog geen internet en staat dat er niet expliciet in. De strekking is echter volledig duidelijk, en internet communicatie zou gewoon hetzelfde behandeld moeten worden als telefoon en briefpost.De piratenpartij is een 'one trick pony', die zich bijna wanhopig vasthoudt aan het beeld dat internet van iedereen is en dat alles er mag.
Ik snap je conclusie niet. De PP komt juist met goede punten om die regelgeving wel volwassen te maken en niet alleen te basseren op (gefabriceerde) angst en commercieel belang.Het internet is geen speeltje meer, maar een deel van de ruggengraat van de economie. Hack het Amsterdam internet exchange en grote kans dat de Amsterdamse effectenbeurs niet open gaat die dag. DDoS een ziekenhuis en er kunnen dingen flink mis gaan. Het internet is volwassen - alleen de regelgeving is dat nog niet. En de piratenpartij gaat er zeker niet bij helpen om die regelgeving meer volwassen te maken...
Jij ziet toch op jouw server wie er verbindt? Dan kan de rechterlijke macht de NAW gegevens bij de ISP opvragen (daar is een paar dagen bewaren genoeg voor, alleen de koppeling IP/NAW dus geen verbindingsgegevens, en hoeft alleen justitie toegang te hebben na rechterlijk bevel). Bovendien is het ook nog een stukje schijnveiligheid, want steeds meer hackers zullen natuurlijk zichzelf anoniem maken via Tor oid -- net als dat een bankrover niet zijn eigen nummerplaten op z'n auto zal laten zitten.Ik kan een hacker toch niet arresteren op basis van zijn SQL injectie in mijn database?
[Reactie gewijzigd door Zoijar op donderdag 12 juli 2012 16:23]
Je word de hele dag gefotografeerd en opgenomen, als er overval is geweest dan kunnen ze via beveiligingscamera door de steden heen vaak hele pad terug vinden hoe ze zijn gereden of in ieder geval deel. Daar klaag je toch ook niet over, die beelden worden ook voor langere tijd bewaard en dat is al jaren zo.[...]
Je hebt ook een IP-adres, dat is handig, als je dan de wet overtreedt op internet kan men na proberen te gaan wie je was. Dat betekent niet dat men een jaar lang alle auto's moet fotograferen en hun locatie en snelheid opslaan. Hoewel... rekening-rijden?
Wat nu als je pas maand later merkt dat ze in je systeem zijn geweest en vertrouwelijk bedrijfsinformatie hebben gestolen? Juist ja dan heb je geen data meer. Dus is er bewaarplicht ingeroepen. in 2010 in die 50K geraadpleegd om zaak makkelijker op te lossen, waarschijnlijk was het ook wel op andere manier geluk maar waarom zouden we onderzoek moeilijker maken om recht te kunnen spreken?Jij ziet toch op jouw server wie er verbindt? Dan kan de rechterlijke macht de NAW gegevens bij de ISP opvragen (daar is een paar dagen bewaren genoeg voor, alleen de koppeling IP/NAW dus geen verbindingsgegevens, en hoeft alleen justitie toegang te hebben na rechterlijk bevel). Bovendien is het ook nog een stukje schijnveiligheid, want steeds meer hackers zullen natuurlijk zichzelf anoniem maken via Tor oid -- net als dat een bankrover niet zijn eigen nummerplaten op z'n auto zal laten zitten.
Ik merk dat je totaal niet weet wat bewaarplicht is aan je post, maar je heb wel grootste woord. Communicatie word niet opgeslagen, daar is de bewaarplicht niet voor. Verdiep je eens in de bewaarplicht voordat je gaat rond roepen! Geldt overigens voor meer mensen hier.Wederom onzin. Niemand houdt zich vast aan het beeld dat op internet alles mag. Juist niet zelfs: artikel 13 van de grondwet is heel duidelijk bedoeld om communicatie te beschermen, alleen toen die geschreven werd bestond er nog geen internet en staat dat er niet expliciet in. De strekking is echter volledig duidelijk, en internet communicatie zou gewoon hetzelfde behandeld moeten worden als telefoon en briefpost.
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op donderdag 12 juli 2012 21:50]
Daar klaag ik inderdaad ook over, ja.Je word de hele dag gefotografeerd en opgenomen, als er overval is geweest dan kunnen ze via beveiligingscamera door de steden heen vaak hele pad terug vinden hoe ze zijn gereden of in ieder geval deel. Daar klaag je toch ook niet over, die beelden worden ook voor langere tijd bewaard en dat is al jaren zo.
Dus je argument hier is samengevat: er gebeuren al veel niet-wenselijke, privacy-schendende dingen, dus als er nog een paar vervelende dingen worden toegevoegd aan dat lijstje is het niet erg. Imho een drogrede.Je staat vaker op de camera als je denkt. Je gaat pinnen bij de bank dan sta je op de camera met je gezicht, die worden bewaard. Je gaat boodschappen doen, rij je met de auto de straat uit langs een juwelier en wat winkels, dan heb je grote kans dan je al meerdere keren op de camera staat, parkeergarage in, weer camera. Gaat de supermarkt in, staat je weer op de camera, etc, etc , etc/
Waar denk ik dat ik niet wordt opgenomen? Zie boven.Is heel naïef om te denken dat je denk anno 2012 dat je niet steeds word opgenomen. En die beelden worden meestal allemaal beschikbaar gesteld aan de politie, weet niet of er wet voor is dat politie beelden kan invorderen in belang van onderzoek.
a) jij hebt nog steeds je eigen IP log, dus een centrale opslag is niet nodig.Wat nu als je pas maand later merkt dat ze in je systeem zijn geweest en vertrouwelijk bedrijfsinformatie hebben gestolen? Juist ja dan heb je geen data meer. Dus is er bewaarplicht ingeroepen. in 2010 in die 50K geraadpleegd om zaak makkelijker op te lossen, waarschijnlijk was het ook wel op andere manier geluk maar waarom zouden we onderzoek moeilijker maken om recht te kunnen spreken?
Elk request wordt de zender en ontvanger van opgeslagen. Dat is nergens voor nodig. Al je hack voorbeelden kan je namelijk prima opsporen door de ISP te vragen welk IP gekoppeld was met welke klant op dat specifieke moment. Daar hoef je niet alle requests van alle klanten voor te hebben. Daar hoeft niemand bij te kunnen zonder gerechterlijk bevel. Daar hoef je geen bewaarplicht voor te hebben. De bewaarplicht slaat teveel op en stelt dit te makkelijk beschikbaar.Ik merk dat je totaal niet weet wat bewaarplicht is aan je post, maar je heb wel grootste woord. Communicatie word niet opgeslagen, daar is de bewaarplicht niet voor. Verdiep je eens in de bewaarplicht voordat je gaat rond roepen! Geldt overigens voor meer mensen hier.
Omgekeerde wereld, niet? Zolang er geen bewijzen zijn dat mijn verhaal niet klopt, klopt het. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Als ik niks heb gedaan hoef ik ook niet te bewijzen dat ik het niet heb gedaan, dan vertel ik de waarheid en dan is het aan anderen om bewijs te leveren dat ik lieg.Verder kan een bewaarplicht ook leiden tot vrijpleiten van verdachten bijvoorbeeld doordat ze een alibi bevestigen. Het is dan wel niet een oplossing voor een misdrijf maar wel nuttig om een verdacht te elimineren in een onderzoek.
Is het dan ooit gebruikt voor iets anders dan dat? Het argument die je nu geeft slaat nog kant nog wal! Onze overheid heeft nog nooit gebruikt om haar bevolking te onderdrukken/benadelen of welke rare gedachte sommige van jullie hierbij hebben.[...]
Dat is inderdaad altijd het argument waarmee ze de bewaarplicht goedpraten. Ik kan mij echter herinneren dat de minister bij navraag echter weigerde cijfers over de opgeloste zaken te geven. Dus mag ik vragen wat jouw bron hiervoor is?
Je laat je stem afhangen van bewaarplicht, dat is echt heel dom. Zijn zoveel belangrijkere dingen die geregeld moet worden waar je echt geen piratenpartij mee wilt laten besturen. Echt dom dom, meer zal ik er verder maar niks over zeggen want als je hier je stemgedrag van laat afhangen dan neem ik je niet eens serieus meer!Ik vindt het feit dat private partijen ook gebruik mogen maken van de bewaarplicht anders erg zorgelijk.. nieuws: Europees Hof: data bewaarplicht ook opvraagbaar door derden
[edit] Mijn stem heeft de piratenpartij iig binnen.
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op donderdag 12 juli 2012 17:26]
Gordijnen en dichte deuren verbieden is veel makkelijker, goedkoper en handiger te doen dan overal extra camera's ophangen.Op zich heeft hij wel een goed punt. Als we bij iedereen die camera's ophangen kunnen we veel kindermisbruik voorkomen. Tientallen gevallen per jaar waar kinderen gered kunnen worden. Verder als je niets te verbergen hebt en je nergens schuldig aan maakt is het toch geen enkel probleem zo'n camera? Sterker nog, als je tegen zo'n camera in je slaapkamer bent, dan zal je wel wat te verbergen hebben; wie is er anders tegen het beschermen van kinderen?
Laten we die camera dan ook maar op de WC hangen zodat er ook niemand zich op de plee aan jouw dochter kan vergrijpen. Natuurlijk wel met verplichte bewaarplicht van de overheid in een centrale databank, dus als er dan wat gebeurt staat de dader heel snel op de kiek....Als er een camera in de slaapkamer van je dochter geplaatst wordt, kunnen we wellicht voorkomen dat jij je aan haar vergrijpt. Ook al verdenk ik jou daar niet van. Zullen we dat ook maar invoeren?
Bedoel je met 'baat bij hebben' de hogere abonnementstarieven van de ISPs? Die moet immers de extra apparatuur installeren en draaiende houden.Wat is je bezwaar eigenlijk tegen bewaarplicht? Heb je iets te verbergen of zo, want anders zul je er echt nooit last van hebben! Mensen die niks verbergen of fout doen op internet zullen er alleen maar baat bij hebben!
[Reactie gewijzigd door Nounours op donderdag 12 juli 2012 14:39]
[Reactie gewijzigd door Nounours op zaterdag 14 juli 2012 09:27]
Nou, ik zit het programma een beetje door te bladeren, en visie hebben ze wel degelijk. Met bijna alle punten ben ik het eigenlijk wel eens. Het grootste probleem vind ik dat veel punten een beetje... idealistisch naief zijn. Dat zou een hele mooie samenleving 2.0 zijn, waar iedereen elkaar helpt en men alles samen doet op een soort van socialistische manier zonder eigenbelang (ook mijn droom), maar in de praktijk heeft dat nog nooit gewerkt.Moet je vooral op de piratenpartij met Bassie stemmen, die gasten zullen meer kapot maken dan je lief is. Die gasten hebben totaal geen visie behalve vanuit hun eigen kortzichtige belang!
Dit soort partijen wil je echt geen macht geven.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op donderdag 12 juli 2012 12:07]
Verdragen kunnen opgezegd worden(zeker als je de anti-europa groep hoort schreeuwen)Kan je het auteursrecht bv zo maar afschaffen? Mag dat internationaal gezien met het oog op vedragen? Hoe reageert het buitenland hierop?
1 effect wat ik zo kan bedenken is dat mensen meer geld hebben om te besteden aan zaken waar nog wel betaald voor moet worden.Wat doet dat met onze economie? Natuurlijk moet iedereen volledig vrij zijn en alles gratis worden, maar wat zijn de effecten daarvan?
Als zoiets er echt komt in nederland, betekent dat wij ook alle patenten vanuit het buitenland als verlopen zullen beschouwen, en deze dus goedkoop na kunnen maken, wat weer doorverkocht kan worden aan 3e wereldlanden. Denk dat onze industrie dus zal groeien.Hoe ga je je investeerders bijvoorbeeld uitleggen dat er geen patenten op je dure medicijn meer rusten? Wie gaat er dan nog in de Nederlandse farmaceutische industrie investeren? Hoeveel banen gaat dat kosten?
[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op donderdag 12 juli 2012 14:48]
Volgens mij roept Rutte dat ook altijd, maar wikipedia is het daar niet mee eens.Nederland drijft op kennis
Nee, data is geen kennis. De vaaridgheid om er iets (zinvols) mee te doen is kennis, en dat zinvolle dat er dan uit komt is (secundaire) kennis.Data is kennis.
Uhhh, jawel, zo worden de meeste medicijnen tegenwoordig nou net wel ontwikkeld. Met als gevolg dat je niet (snel) een medicijn vindt tegen kwaal A, maar wel tegen verschijnsel X, alleen 'weten' mensen niet dat dat een 'ziekte' is. Dus, wat gaan de farmaboeren doen? Een marketingcampagne opzetten om onder de aandacht te brengen dat verschijnsel X wel heel vervelend is, nietwaar, en laten wij nou net daar een middel tegen hebben. Toevallig, niet?Aidsremmers maak je niet door zomaar wat bij elkaar te gooien en hopen dat 't werkt,
[Reactie gewijzigd door Iknik op vrijdag 13 juli 2012 11:06]
Het protectionisme is helaas doorgeschoten en wordt nu zelfs door een breed publiek gedragen.Ik denk niet dat een grote farmaceut z'n volledige onderzoeks database aan wikipedia zou overgeven - ook al kregen ze geld toe. Data is kennis. Wikipedia is leuk, maar da's min of meer algemene ontwikkeling.
Harde research is kennis en er gaat een boel geld in om. Als de concurrent alle onderzoeken die jij wel moest doen, maar hij niet meer omdat je 'm de resultaten geeft, dan heeft hij de omzet en jij de kosten. Aidsremmers maak je niet door zomaar wat bij elkaar te gooien en hopen dat 't werkt, daar moet je over nadenken. En als dat nadenken dan resultaten oplevert, dan moet je dat beschermen om te voorkomen dat iemand er met jouw resultaten vandoor gaat...
[Reactie gewijzigd door slb op zaterdag 14 juli 2012 01:03]
En als je dan vervolgens blijft vasthouden aan de dingen die je gemaakt hebt, en niet de kennis / vaardigheid om nieuwe dingen te verzinnen, dondert dat businessmodel dus in elkaar. Je zult bovendien steeds meer mensen steeds strenger moeten gaan controleren om te kijken of ze niet toevallig iets doen dat lijkt op wat jij bedacht hebt.Nederland drijft op kennis, en op de dingen die we daar mee maken.
Nee, dus. Want het uitvoeren van een slim idee is geen kenniseconomie. Het bedenken ervan wel, maar dat is een vaardigheid en die is niet kopiëerbaar.Als de beperkingen op het kopiëren van slimme ideeën wegvallen, valt ook jouw inkomen weg...
[Reactie gewijzigd door Iknik op vrijdag 13 juli 2012 11:04]
Zo makkelijk is dat niet. We hebben verantwoording af te leggen aan de internationale gemeenschap. Die zullen er niet blij mee zijn als een land plotseling zijn afspraken niet meer nakomt. De anti-europa groep doet dan ook niet meer dan dat, schreeuwen. Als Nederland plotseling unilateraal al haar europese verdragen opzegt, dan vermoed ik dat we hier in een tweede middeleeuwen zullen belanden.Verdragen kunnen opgezegd worden(zeker als je de anti-europa groep hoort schreeuwen)
En omdat er ergens misschien een verdrag voor is, betekent niet dat je geen wens mag hebben het aan te passen, en dat is nooit een onmogelijkheid.
Beetje kort door de bocht. Bedrijven als amazon en bol kunnen de deuren sluiten, duizenden ontslagen, die mensen gaan geen geld uitgeven in de horeca, ook daar ontslagen. De economie is een chaotisch systeem; je moet erg uitkijken met harde duwen, want je weet nooit naar welke kant het doorschiet.1 effect wat ik zo kan bedenken is dat mensen meer geld hebben om te besteden aan zaken waar nog wel betaald voor moet worden.
En j denkt niet dat we op de wereldranglijst dan ingedeeld zullen worden bij landen als China? Het eerste dat volgt zijn waarschijnlijk internationale sancties op import en export. Gaan we dan zelf ons gas opmaken en ipads produceren?Als zoiets er echt komt in nederland, betekent dat wij ook alle patenten vanuit het buitenland als verlopen zullen beschouwen, en deze dus goedkoop na kunnen maken, wat weer doorverkocht kan worden aan 3e wereldlanden. Denk dat onze industrie dus zal groeien.
Net zoals de VVD, CDA, PVV, GL, PvdA en SP. Je hoort ze enkel over een komende kabinetsperiode praten en wat er daarna gebeurt, tja, dat zien we dan wel weer.Die gasten hebben totaal geen visie behalve vanuit hun eigen kortzichtige belang!
Je maakt mij niet wijs dat het niet op een andere manier kan. Trouwens als je op die manier reageert kun je ook wel naaktfoto's van iedereen om de 5 jaar maken om zo te kijken wie er bende tatoeages heeft, oftewel wie heeft zich bij een bende aangesloten. In wezen wordt de privacy op exact dezelfde manier aangetast, alleen ik denk dat je nooit een meerderheid voor zo'n plan krijgt.... bewaarplicht word geregeld gebruikt om zware criminelen op te sporen ...
[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op donderdag 12 juli 2012 13:16]
En voor moslim kan je iedere andere religie, politieke overtuiging of gedachtengoed plaatsen.Dit soort maatregelen worden met de beste intenties gepland, maar de uitwerking kan anders zijn dan het doel. Eerst volgen we alleen radicale moslims, dan de vrienden van radicale moslims, dan de familie van die vrienden en voor je het weet kan je als moslim niks meer zonder alles te moeten verantwoorden.
Nog effectiever is het als je iedereen vast zet in gevangenis of werkkamp. Uiteraard heb je dan bewakers nodig dus 100% van de bevolking vastzetten gaat niet lukken, maar met de 10% meest 'betrouwbaar geachte' Nederlanders als bewakers kun je de overige 90% vast zetten en bewaken, inclusief alle criminelen, alle opstandigen, alle radicalen, alle kleurlingen, alle socialisten, alle werklozen, en alle andere 'potentieel gevaarlijke' mensen waarbij je als 'potentieel gevaarlijk' iedereen kunt aanduiden die je wilt. Heb je ruzie met je buurman, geef hem aan en hij wordt als potentieel gevaarlijk vastgezet, een aanklacht is voldoende, bewijs is niet nodig want iedereen kan agressief of gewelddadig zijn.Je hebt toch al deze gegevens daardoor is de mogelijkheid op "creep" veel groter dan in een systeem met meer controle.
Alle maatregelen waarmee je de hele bevolking onder de loep neemt zorgt voor relatief meer successen. 100% controle op Schiphol zal meer succes hebben dan selectief controleren, iedereen visiteren zal meer succes hebben dan 100% controle.
Dat is een andere optie, maar die is dus per definitie minder veilig..Een deel van de bevolking (en de PP) heeft liever dat er een paar criminelen loslopen dan dat de hele bevolking last heeft van dit soort maatregelen.
De bron voor je beweringen?Dit soort partijen wil je echt geen macht geven. bewaarplicht word geregeld gebruikt om zware criminelen op te sporen, en nooit tegen burgers is nog nooit een burger veroordeeld op piraterij in Nederland. Maar bewaarplicht heeft al tal van keren bijgedragen aan opsporen van bendes die aan oplichting deden en veel Nederlanders benadeelde. Je kan het zo stellen je heb als burger totaal geen last van bewaarplicht zolang je je aan de wet houd.
Normaal is niet stemmen domste wat je kan doen, maar dit geval is stemmen op dit soort partijen nog veel dommer!
Piratenpartij speel in op gevoelens van mensen die onterecht zijn, bewaarplicht is nodig en uitbreiden zou goed zaak zijn, hopelijk pakken ze dan nog meer criminelen en kunnen ze ons geld op de banken beter beschermen!
De noodzakelijkheid van een bewaarplicht verkeersgegevens niet is aangetoond.
De inbreuk op de privacy van alle internetgebruikers niet proportioneel is.
De voorstellen voor een bewaarplicht verkeersgegevens technisch ondoordacht zijn en in het geval van een vergaarplicht technisch niet uitvoerbaar.
De bewaarplicht verkeersgegevens ook volgens het recente KPMG-onderzoek vele miljoenen gaat kosten, terwijl het internetverkeer exponentieel blijft stijgen. Daardoor zullen de kosten de komende jaren explosief toenemen.
Internet van levensbelang is voor de Nederlandse kenniseconomie en innovatie onmogelijk wordt gemaakt door aanbieders op voorhand een bewaarplicht op te leggen.
[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op donderdag 12 juli 2012 17:02]
Je bedoelt een internetbeleid waar jij het mee eens bent, want of die goed doordacht is, is maar zeer de vraag. Vergeet namelijk niet dat wanneer het op dit soort onderwerpen aan komt veel tweakers niet nuchter/doordacht kunnen nadenken...om een goed doordacht en intelligent internetbeleid te formuleren.
Excuse me?Vergeet namelijk niet dat wanneer het op dit soort onderwerpen aan komt veel tweakers niet nuchter/doordacht kunnen nadenken...
Ja. Als het triviaal is, was het vroeg of laat toch wel bedacht. Dat jij toevallig de eerste was met die brainfart maakt het niet minder een fart. Er is niemand bij gebaat om het mogelijk te maken dat soort 'innovaties' te octrooieren.Omdat iets technisch triviaal is moet het allemaal maar mogen?
Dat komt omdat IT'ers nu eenmaal veel eerder tegen IT- of anderszins technische kwesties aanlopen waar dit tot beperkingen leidt. Een discussie over de zin of onzin van het octrooieren van houten hartkleppen zul je ook veel eerder aantreffen op een discussieplatform voor hartchirurgen dan op girlscene. Om dan te zeggen 'tja, die discussie speelt alleen onder hartchirurgen, dus argumenten die daar gebezigd worden hebben geen waarde voor de rest van de samenleving' is wel ultieme kortzichtigheid.Zo redeneert men hier namelijk constant.
Dat is toch hoe politiek werkt? Ik wil graag dit, maar ik heb niet genoeg steun. Dus stem ik voor het idee van een ander zodat hij voor mij stemt."We zullen gewoon meestemmen met de partij die ons steunt".
Ga jij maar eens informeel vragen naar het standpunt van de Partij voor de Dieren ten aanzien van verplichte anticonceptie voor drugsverslaafden bij wie al eerder een kind uit huis is geplaatst vanwege verwaarlozing. Of dacht dat die daarover een uitgekristalliseerd punt in hun programma hadden opgenomen?Tsja... need I say more?
[Reactie gewijzigd door .oisyn op donderdag 12 juli 2012 11:32]
[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op donderdag 12 juli 2012 11:54]
[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op donderdag 12 juli 2012 16:34]
Ik neem aan dat het dan gaat om misdrijven waarop een max van 1 jaar gevangenis straf of hoger gaat.De aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en telecommunicatiediensten (internettoegang, e-mail en (internet) telefonie) worden ten behoeve van de opsporing en vervolging van ernstige misdrijven verplicht tot het bewaren van verkeers- en locatiegegevens voor een periode van twaalf maanden.
Hier kun je gewoon op wachten. De gegevens zijn er al, dus met de huidige reactie-politiek is het gewoon een kleine wetswijziging en de gegevens die zijn bewaard onder het mom van 'zware misdrijven' kunnen ook voor lichte misdrijven worden gebruikt. Of erger nog, voor niet-misdrijven als downloaden van muziek, zoals Brein graag wil. Vroeg of laat krijgen ze dat voor elkaar.In hoeverre de scope is opgerekt om ook bij lichtere misdrijven deze gegevens te gebruiken weer ik niet.
[Reactie gewijzigd door RobbieB op donderdag 12 juli 2012 11:47]
+1. De PPN heeft op dit moment ook meer een PR-probleem door de media-aandacht die ze (onterecht) in het verleden gekregen hebben. Kijk je bijvoorbeeld naar de GeenStijl video, dan zie je dat de huidige lijsttrekker (Dirk) de enige is die een beetje weet hoe politiek woordvoeren in elkaar steekt en duidelijk qua uitstraling met kop en schouders boven de rest uitsteekt.Ik ook maar 2 jaar geleden waren het nog een stel nerds nu hebben ze in ieder geval een lijsttrekker waar mening partij U tegen kan zeggen (qua charisma).
[Reactie gewijzigd door Xeanor op donderdag 12 juli 2012 11:31]
Kijk eens wat een macht de SGP had de laatste jaren met hun 2 zetels die net voor een meerderheid zorgde (of niet.)Ik heb 2 jaar geleden al overwogen op de piratenpartij te stemmen, maar misschien moet ik het dit jaar maar gewoon eens doen. 1 Zetel zou voldoende moeten zijn, als je bv. al ziet wat de Partij v/d Dieren voor elkaar heeft gekregen de afgelopen jaren.
De punten die de priatenpartij noemt vloeien voor uit internationale verdragen die we niet zo maar kunnen opzeggen.Ik ben eigenlijk van mening dat je nooit op een one-issue partij moet stemmen, maar na het doornemen van verschillende partij plannen ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen 1 partij is die op het moment de koers gaat varen die ik wil dat we opgaan met dit land.
Waardoor ze eigenlijk aangeven dat die internationale verdragen niet deugen. Dat zou je zelfs anti-EU kunnen noemen, maar daar ben ik het zelfs voor een deel mee eens als je bekijkt hoeveel Brussel zich de afgelopen tijd met ons heeft bemoeid en hoeveel reddingsacties van bijvoorbeeld Griekenland aan onze belastingcenten hebben opgeslokt.[...]
De punten die de priatenpartij noemt vloeien voor uit internationale verdragen die we niet zo maar kunnen opzeggen.
Dit kan onder de Wet openbaarheid van bestuur al opgevraagd worden. Punt is wel dat dit vaak tijd kost. Om dit proces te automatiseren klinkt als een aardig plan. De vraag is in hoeverre dit technisch haalbaar is, aangezien je het door moet voeren in alle lagen van (semi)overheden.Ik ken het partijprogramma niet, maar ik neem aan dat ze meer transparantie willen wat betreft wie de besluiten neemt en waar het geld en dergelijke naartoe gaat.
[Reactie gewijzigd door toonbrinks op donderdag 12 juli 2012 11:32]
Precies. De politieke processen die achter gesloten deuren gebeurd zijn de afgelopen tijd, van het gedonder rond ACTA tot de onderhandelingen in het Catshuis, zijn daar een goed voorbeeld van.De transparantie gaat uiteraard niet over NAW van ambtenaren, aangezien die onder de privacy wetgeving vallen die de piraten partij juist wil verscherpen. Het gaat hier om openheid over welke beslissingen worden genomen en op welke wijze deze tot stand komen.
Dan moet je ook niet gaan onderhandelen over iets wat het volk aangaat en de partijen democratisch gekozen zijn.Onderhandelen is net als een kaartspel. Een kaartspel (zoals hartenjagen) met alle kaarten open op tafel is niet leuk, op dezelfde manier werken ook onderhandelingen in openbaarheid niet.
En dat wordt weer afgevangen door het recht op privacy, waar de focus van de piratenpartij duidelijk ligt....NAW gegevens van bepaalde ambtenaren...
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True