Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 14.512 •

Seagate heeft aangekondigd dat het voor een bedrag van 186 miljoen dollar een meerderheidsaandeel in LaCie heeft verkregen. De harddiskfabrikant wil met een overname een betere positie op de markt voor externe opslagmedia verkrijgen.

Om LaCie in handen te krijgen heeft Seagate een bedrag van 186 miljoen dollar geboden op 64,5 procent van de aandelen. Deze zijn in handen van Philippe Spruch, ceo van LaCie. Seagate poogt de komende zes maanden ook nog de resterende aandelen in handen te krijgen om uiteindelijk op een aandeel van 95 procent te komen.

Met een overname van LaCie hoopt de harddiskfabrikant een betere marktpositie op de markt voor externe opslagmedia en aanvullende software te krijgen. Naar verwachting zal Spruch bij Seagate de zeggenschap krijgen over de consumentendivisie.

De acquisitie van LaCie door Seagate volgt op een serie van overnames bij harddiskfabrikanten. Zo heeft Seagate in december 2011 de hardeschijftak van Samsung overgenomen, terwijl concurrent Western Digital concurrent Hitachi in handen kreeg.

Reacties (44)

Daar gaat de kleine concurrentie die er nog was. Samsung is weg, Maxtor is weg, Hitachi is weg, en nu met LaCie willen ze de externe harde schijven ook qua variatie minimaliseren... Nu wordt het de strijd der reuzen, WD en Seagate. Voor de rest, alles weg.

Edit:
Even iets anders; ging het dan zo slecht met LaCie? Voor 186 miljoen een 64,5% aandeel hebben is niet veel...

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 23 mei 2012 17:40]

Volgens mij maakt LaCie zelf geen HD's maar maakt alleen maar behuizingen. ( En plugt er vervolgens een schijf van een HD fabrikant in.)

[Reactie gewijzigd door Mangofruit op 23 mei 2012 17:48]

klopt, ze produceren enkel de behuizingen en een aantal andere vormen van randapparatuur zoals beeldschermen en I/O controller kaartjes.

Ik ben voor de overname, LaCie heeft namelijk op dit moment nogal slechte reparatie procedures, als een HDD kapot gaat moet deze naar LaCie worden opgestuurd voor reparatie, dit kost een week of 4, dan komt hij weer terug.
Als je een defecte WD schijf naar de winkel terug brengt dan mogen ze hem gewoon omruilen.
Het zelfde geld voor interne Segate schijven, dus dat zal dan voor LaCie misschien ook wel veranderen.
je kunt dan natuurlijk ook gewoon de behuizing openen, de WD harddisk eruit halen en die naar de winkel brengen. Heb je hem ook snel terug :)
Die vlieger gaat helaas niet op, je hebt namelijk niet de bon van de WD hdd, maar van een lacie, en de WD schijf naar WD opsturen lukt ook niet want als je de serienummer check doet zal WD aangeven dat de HDD aan een OEM is verkocht (Lacie) en dat je bij hen terecht kan voor garantie. LaCie zal zeggen, je hebt de behuizing geopend, dus je krijgt geen garantie (Warranty void if seal is broken).
WD doet niet zo moeilijk over een bon, maar wel over een HDD met serie nummer behorende aan die van één die voor weinig naar een externe fabrikant is gestuurd.

Maar WD vind je amper in LaCie trouwens. Ze gebruiken meer Hitachi en in de tijden van schaarste ook wat Seagate / Samsung, maar lang niet zoveel.

Juist omdat er Hitachi in zit moet ik er niet zoveel van hebben. Naast de gigantisch slechte reputatie van LaCie zelf helaas. Maar goed, er waren ook wel erg veel slechte andere externe behuizingen te vinden, dus niet alleen hen valt wat te verwijten.
Dat ligt er toch maar net even aan... als je als klant een harddisk kocht voor ¤ 45,00 en deze na de verhoging van de prijzen (zoals vorig jaar) plotseling ¤ 100,00 kosten dan wisselen de winkels deze dus pertinent niet om omdat ze de defecte schijf als refurb moeten verkopen en hierop vervolgens garantie inleveren e.d.

Overigens is 4 weken nog weinig, ik ken veel gevallen (honderden) die vaak gemiddeld zo'n 6 tot 8 weken duurde qua oplossing - vervanging/reparatie etc.

Dit is trouwens niet alleen op HDD's maar geldt trouwens op vele soorten apparaten en componenten.
Voor de rest, alles weg.
Ik kan er naast zitten.. maar Toshiba is er toch nog? Of die ook al niet meer?

Verder is het gewoon erg jammer dat na de overstroming van Thailand de prijzen niet meer zijn gezakt naar wat het ooit was (¤0,03 per GB!). :|

[Reactie gewijzigd door GS88 op 23 mei 2012 18:02]

Ik denk dat die alleen nog maar in de entreprise markt zitten.
En laptopschijven toch?
Waar ze ook in zaten, ze zijn het hardst geraakt van allemaal, ruim de helft van hun productiecapaciteit zat in Thailand.
Toshiba maakt idd alleen 2,5" hdd's.
Maken ze die nu echt weer dan? Ik dacht dat ze ook daarmee gestopt waren na de overstromingen...

Nu moet ik zeggen dat ik nooi zo om hun schijven heb gegeven. De desktop schijven waren niet zo heel goed, maar wat laptop schijven betreft, beter dan hitachi en in tegenstelling tot hun desktop modellen werden ze niet zo vreselijk warm.
Prijzen zijn kunstmatig hooggehouden volgens mij.
Is ook zo, ze worden kunstmatig hoog gehouden. Er is eens een interview verschenen nar de overstroming met de grote bazen (ofzo) van WD en Seagate (grapjassen: zee sluis) en ze zeiden dat de hd's nog altijd met dezelfde prijs de fabriek verlieten, maar dat de grote tussen personen (magazijnen) meer vroegen omdat de prijzen omhoog waren geschoten bij de fabrikanten, wat dus niet is/was = meer winst.

Zelfs nu worden ze nog hoog gehouden voor de winst.
Logisch, aangezien er een dozijn nieuwe spelers op de storage markt zijn gekomen in de vorm van SSD fabrikanten. De markt voor traditionele schijven wordt kleiner de komende jaren -> consolidatie.

Maar LaCie is geen HDD fabrikant, maar van behuizingen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 mei 2012 18:02]

Jij slaat de spijker op zijn kop en Lacie is geen groot super multinational, die 186 miljoen gaan mooi zijn zak in en daar koopt hij 2 rolls royces van en een paar sportieve autos.

Het is juist goed dat er alleen een paar grote overblijven en zodoende nog een passie delen en hebben voor wat ze produceren ipv alleen maar geld te willen verdienen met goedkoop simpel meuk, hiermee kunnen ze R&D aan elkaar koppelen en hopelijk goede ideeen op tafel leggen waar wij weer voordeel aan hebben.

Zie het zo, SSD snel maar indirecte concurrent, de conventionele harde schijf markt moet beetje bijbenen dus bedenken robuuste schijven die levens meegaan, hogere MTBF en hier kan je veilig je MP3's, films, fotos etc etc op kwijt, oh en niet te vergeten goedkoper want ze weten dat ze nooit kunnen winnen op snelheid.

Aanschaf van Lacie staat hier los van, dit kan je de snelle cent noemen want zoals het artikel al aangeeft "de consumentendivisie", kan je lezen als "alle Apple gebruikers" die een mooi minimalistisch design willen hebben naast hun Apple aangezien er steeds meer en meer huis tuin en keuken gebruikers een Apple hebben ipv een PC ;)
De markt voor Harddisks is nu al naar de knoppen en het zou me niet verbazen dat de fabrikanten prijsafspraken gemaakt hebben. Er zijn nu nog maar een paar fabrikanten over die allen baat hebben bij dit soort afspraken.
Wanneer je kijkt naar de prijsontwikkeling van HD's blijft die fors boven de prijzen van voor de overstromingen in Thailand. De prijzen zakken nauwelijks meer.
25% van de wereldproductiecapaciteit was vernietigd, dat is na een half jaartje nog niet heropgebouwd...

En bovendien, de prijzen zijn zo hoog als de vraag het toelaat. Als schijven voor 5 cent per GB nog steeds als warme broodjes lopen, waarom zakken naar 3 cent?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 mei 2012 18:13]

Klopt , het heeft tijd nodig om de voorraad weer aan te vullen.
Daarbij stonden al die fabrieken onder water.
Eenmaal het water weg, is het werk nog lang niet af

Al die machines moeten schoongemaakt en opnieuw afgesteld worden
Zoiets duurt weken , zoniet een paar maanden .

Ik zeg het je nu al , je mag een hoge uitval verwachten bij de schijven die van november 2011 tot nu gemaakt werden
Waar baseer je je op dat hd's die na de overstroming van de band rolden een hoger uitval hebben dan ervoor? Hd's worden in cleanrooms geproduceerd dus de eisen zullen erg streng ten aanzien van vervuiling.
Heel simpel.
Ze zullen minder streng moeten zijn , om de enorme vraag te voldoen.

Waarom schroeven ze de garantietermijnen terug denk je ?

nieuws: WD en Seagate schroeven garantieperiode terug in 2012
Misschien dat de vraag nog steeds extreem hoog is?

Vroeger had ik een hdd waar tussen uit fabriek en dat ik hem thuis had een verschil van wel 3 maand.

Als ik nu een hdd bestel zit er ongeveer 2 weken tussen. Wel erg krap/kort als je het vanuit Thailand laat komen.
Hopelijk behouden ze wel de vormgeving van de LaCie producten, dat is één van de voornaamste redenen waarom ik LaCie vaak boven de concurrenten verkies. Mooie aluminium afgewerkte materialen geniet toch mijn voorkeur boven pianolak :)
Ik had zo'n LaCie met zo'n 'handig' kabeltje dat je er uit kon trekken. Waardeloos, omdat toen dat kapot ging(verbinding ergens) kon ik de houder openslopen. Voor mij nooit meer dat systeem. De hd bleef het wel goed doen in een andere houder.
Dit type: pricewatch: LaCie Little Disk 320GB Zwart

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 23 mei 2012 20:06]

Ik weet niet hoe jij je spullen behandelt, maar... laCie staat niet extreem slecht aangeschreven voor kwaliteit kabels etc.

Overigens mini/micro USB connectors kunnen ook stuk.
Die schijf word al lang niet meer verkocht .
Ik vind het ook vrij opmerkelijk dat sommigen hier Lacie als rommel beschouwen door 1 enkele slechte ervaring . Moet ik dan zeggen dat Western Digital slecht is omdat 2 jaar geleden mijn Mybook de geest gegeven heeft ?
Nee toch ?
Maar meer dan een behuizing is het toch tegenwoordig niet meer? ik heb zelf 2 lacie's gehad en het was middelmatig bagger.
Ik betwijfel of dit ook maar enige impact op de markt zal hebben.
Ah, dus Seagate wordt nu ook aandeelhouder van Loewe.
Alles goed en wel, zolang ze met hun fikken van Wuala afblijven. Verbeteren mag altijd, afstoten niet.
Prima toch? Ik zou toch nooit wat anders aanschaffen dan een Seagate of een Western Digital, de rest is in mijn ogen niet betrouwbaar genoeg, en dat Lacie een paar behuizingen maakt om er vervolgens een Western Digital of Seagate in the pluggen, tja.. koop toch altijd m'n behuizingen los.
Vind je?

Ik heb inmiddels allemerken wel gehad maar krijg het idee dat het niks meer uit maakt wat je neemt. Ook seagate heeft ze uitvallers, ik denk dat ik makelijk aan een 5 kapot seagate schijven kom in 2 jaar tijd.

Nee ik denk dat het tegen woordig gewoon pech of geluk is.
Heb ik wuala gekozen omdat die amerikanen hier niet aan kunnen komen...moet ik straks weer switchen!
Hetzelfde hier. Had speciaal voor Wuala by LaCie gekozen omdat de servers in Zwitserland staan en dus (vrijwel) immuun zijn voor stomme verdragen die de FBI en de andere Amerikaanse mikmak. Nu dat dit dus ook in Amerikaanse handen gaat vallen heb ik geen flauw idee wat voor cloud storage ik nog moet nemen. Iemand ideeen?
Hoe het met server data zit weet ik niet, maar een Zwitserse bankrekening is inmiddels niet meer veilig sinds het nieuwe bankverdrag tussen Zwitserland en de VS.
=> http://www.wuala.com/blog...cie-what-about-wuala.html

[Reactie gewijzigd door LaCie Benelux op 24 mei 2012 14:46]

nevermind

[Reactie gewijzigd door Soulshaker op 24 mei 2012 15:39]

Je data blijft geëncrypteerd. Als het al zo is dat Amerikaanse overheden toegang kunnen krijgen tot jouw data door de overname, dan biedt dit in ieder geval goede bescherming.
Hopelijk blijven ze van de interface van de networkdisks af, want die was al bij al best redelijk goed voor een basic netwerkschijf met toch iets of wat instelmogelijkheden en backup oplossing.
En ze zagen er nog gelikt uit ook ( 4 big quadra, networkspace2, rikiki en de USB iamakey ).
In mijn ogen mocht hun design best naast Apple staan.
De harddiskfabrikant wil met een overname een betere positie op de markt voor externe opslagmedia verkrijgen.
En een ander bedrijf opslokken is dan precies de zwakste manier om dat voor elkaar te kijgen. Alsof ze het zelf niet kunnen, en dus maar moeten uitwijken naar een concurrent.

Nou is LaCie gelukkig geen hele belangrijke speler. Ze maken eigenlijk alleen maar behuizinkjes kant-en-klaar met een harddisk erin. Big deal. Wat er nu wrs zal gaan gebeuren is dat die behuizinkjes gegarandeerd een Samsung-shijf gaan bevatten. Gevolg: de dingen worden minder goed leverbaar, want LaCie kan niet uitwijken naar een andere HDD-fab.

Handig voor de consumenten dus vooral. Uhhuh.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 mei 2012 21:36]

Jammer, Altijd zeer tevreden over lacie geweest :)
Hopelijk blijft er toch wel wat over van de uitstraling.