Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 225 reacties, 92.228 views •

De nieuwe iPad wordt bij intensief gebruik warmer dan de iPad 2. Het verschil in temperatuur tussen de nieuwe Apple-tablet en zijn voorganger bedraagt ongeveer 5°C. Gebruikers van de tablet merkten al dat hij warmer werd dan de iPad 2.

Warmtebeelden die Tweakers.net met een infraroodcamera heeft gemaakt bevestigen de hogere temperatuur. Een nieuwe iPad werd naast een iPad 2 gelegd, waarbij beide tablets belast werden met de GLBenchmark. Na vijf minuten werd per tablet de temperatuur van het heetste punt gemeten. Links op de foto staat de nieuwe iPad. Deze noteerde rechtsonder aan de achterzijde een temperatuur van 33,6°C. De iPad 2 noteerde op dezelfde plaats een temperatuur van 28,3°C, een verschil van 5,3°C.

Warmtemeting nieuwe iPad versus iPad 2
De metingen van Tweakers.net bevestigen de meldingen van bezitters van de nieuwe Apple-tablet. In diverse fora worden meldingen geplaatst dat vooral de locatie van de processor een hot spot vormt. Met 33,6 graden Celsius wordt de iPad niet te heet om aan te raken, al is de warmere behuizing wel goed merkbaar. Apple meldt zelf dat de tablet kan worden gebruikt bij een omgevingstemperatuur tussen 0 en 35°C . Als de tablet te warm dreigt te worden, schakelt hij zichzelf uit.

Dat de tablet warmer wordt, komt vermoedelijk door de gpu. De grafische processor is dezelfde als in de iPad 2 zit, maar heeft meer shader-cores. De A5-processor uit de iPad 2 heeft een PowerVR SGX543MP2-gpu, terwijl de nieuwe iPad een SGX543MP4 heeft.

De nieuwe Apple-tablet wordt sinds vrijdag verkocht in diverse landen, waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Apple brengt de nieuwe iPad vrijdag in Nederland uit. De voornaamste verbetering zit volgens Apple in het scherm, dat vier keer zo veel pixels bevat als de iPad 2.

Reacties (225)

Reactiefilter:-12250193+184+27+30
1 2 3 ... 8
Gut, tweakers heeft een nieuw speeltje hoor. Wat een nieuwswaarde :+ .

Bewerkt:
Waar het mij om gaat is dat ik mij afvraag of T.net dit nieuws had geplaatst als de conclusie door een andere site was gedaan. Ze hebben nu een paar dagen een flir camera, en doen meteen een 'schokkende' ontdekking: de nieuwe iPad wordt maar liefst 5 graden warmer.

[Reactie gewijzigd door Passeridae op 19 maart 2012 18:58]

nieuwswaarde inderdaad als blijkt dat ze een nieuwe grip of death te pakken hebben.
Namelijk je (warme) ipad zo vasthouden dat de temp sensor oid denkt dat de temperatuur te hoog wordt en dus uitschakelt...
De thermometer zit over het algemeen bij de processor. Die word misschien warmer als je Infinity Blade aan zet en de iPad in een deken wikkelt, maar er is absoluut geen manier waarop je je iPad vast kan houden dat ie merkbaar heter word.

Daarnaast moet de hardware prima tegen 60˚+ kunnen.
Je ziet zelfs ARM SOC's langskomen die op 90-100+ graden draaien. (de chip zelf)
Daar wil je niet per ongeluk aan komen als hij op zn heetst is. Veel fabrikanten doen alles om de snelste te zijn terwijl de apparaten ook zo klein en licht mogelijk moeten zijn. Met name bij de plugcomputers zie je extreme temperaturen voorbij komen. Maar ook bij sommige huis tuin en keuken routers zie je chips die echt tot ver over hun grenzen worden gepusht en ongelooflijk heet worden...
Het is niet per se dat t.net een nieuwe speeltje heeft. T.net doet namelijk sinds kort voor bijna alle nieuwe (populaire) producten ook een hitte test.

Dit geeft volgens mij echt een meerwaarde aan het nieuws wat ze hier op t.net presenteren. Al had dit misschien beter in een review gepast, maar t.net heeft daar niet voor gekozen.
Bij een nieuwe iPad is het 5.3 graden, maar is die oude ook wel een "nieuwe" want door stof enzo (en ja dat komt er altijd in) kan de temp wel eens verder stijgen.

Ook wanneer je al op 35 graden zit kan het problemen geven. Al ga ik er vanuit dat Apple dit heeft getest. Maar ik vraag me wel af hoe warm een Tablet kan worden. Immers > 40 graden is toch niet meer leuk om vast te houden.

Als het problemen oplevend kan Apple hier nog veel problemen mee krijgen, immers kan je dit niet zo makkelijk softwarematig oplossen. En als ze dat wel doen zal dat betekenen dat de performance omlaag gaat.

maar goed dat is allemaal doemdenken, en waarschijnlijk is d'r niet zoveel aan de hand.
33,6 graden bij een stresstest valt me eigenlijk best mee. Echt 'fris' is het niet natuurlijk, maar zeker niet te warm om vast te houden en het is koeler dan vele laptops.
Ik denk overigens niet dat de hoeveelheid stof die zich in een iPad ophoopt hier niet veel invloed op heeft, anders dan bijvoorbeeld met een actief gekoelde CPU koeler waar stof zich ophoopt tussen de koelribben.
Als je iPad altijd rond de 40 graden is, dan heb je nooit koude handen... om maar even een oude apple-flame van stal te halen voor de humor: "It isn't a defect, it's a feature! Now with build-in handwarmer!" Je eigen lichaamstemperatuur zit daar nog geen 3 graden vanaf... zo vervelend is dat echt niet hoor, behalve zweethanden dan. Vervelend kan het wel zijn voor de gebruikte plastics e.d. in het apparaat, verkleuring en sneller bros worden e.d. bij blootstelling aan hogere temperaturen.
Je lichaamstemperatuur ja, maar je handen zijn vaak wel wat koeler dan 37 graden waardoor 33 graden toch best vervelend aan kan voelen, je krijgt dan toch klamme handen op een gegeven moment.

Beetje hetzelfde als een laptop op schoot houden dat wordt ook snel heel onaangenaam ook al komt de temperatuur niet boven de 35 graden.

Ik ben wel verbaasd trouwens wat ik allemaal voor nieuws lees over die nieuwe iPad, als er iets gevonden kan worden wat er niet goed aan is wordt het direct een nieuwsbericht. Hij wordt wel met een vergrootglas bekeken door heel de wereld.

Dan is LTE weer misleidend, vervolgens waren er geen rijen bij een aantal Apple stores, de iPad is te dik, te zwaar en nu is hij ook weer te warm what's next?

En dit zeg ik als zwaar anti Apple kun je nagaan!
Bij een nieuwe iPad is het 5.3 graden, maar is die oude ook wel een "nieuwe" want door stof enzo (en ja dat komt er altijd in) kan de temp wel eens verder stijgen.
iPads zijn, met uitzondering van de Dock connector en speaker grilles vrijwel hermetisch afgesloten. Sowieso zou stof alleen een probleem zijn voor airflow, en dat is dan weer niet iets waar de iPad heel erg gebruik van maakt. Die maakt van z'n case een enorme heat sink.
40 klein nulleke is net als griep , warm maar om nu heet te noemen
50C uit de kraan is nog tedoen daarboven wordt het idd minder aangenaam
Het is is alleen een teken dat hij kennelijk meer energie verstookt. En gezien het "hete" oppervlak ook flink groter lijkt kan dat betekenen dat hij flink meer verstookt. Wat ook zou kunnen is dat de oude Ipad zn hitte meer via de andere kant verliest. Dus in feite zegt dit beperkte beeldje niet extreem veel, het geeft alleen indicaties waar je verder nog eens naar zou kunnen kijken.

Je kan met zo'n warmte cam een heleboel leuke dingen ontdekken aan apparaten. Ik heb er zelf ook regelmatig mee gespeeld.

Je kan met een redelijke kwaliteit apparaat vaak ook potentiele problemen (elco's etc) vinden voordat ze definitief de geest geven.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 19 maart 2012 20:23]

Het is verdomd lastig om stof in een iPad te laten komen. Dat ding is echt vreselijk goed geseald.
Gut, tweakers heeft een nieuw speeltje hoor. Wat een nieuwswaarde :+ .
Gut wat een reactie. Niemand is geïnteresseerd in jouw mening en mensen die dit niet nieuwswaardig vinden lezen het artikel niet en doen nog minder moeite om erop te reageren.
Lekker voor in de winter...
Nieuw: De iBak! Een draagbare inductiekookplaat van Apple.

Met een gratis app van Jamie Olliver, Bak je i, op de iBak. :+

Sorry mensen, kon het niet laten...
Ibake dan hea :P
En ik weet nog mijn 9800GX2 waar dat serieus op kon (youtube en dan zoeken op 9800GX egg).
Het gaat om het fonetische gedeelte: Ei-Bak. :p
eiwit stolt bij 68 graden(volgens mij) dus dat je op veel elektronica eieren zou kunnen bakken is geen wonder
De GTX480 kon dat ook... :+

Maar dit is niet zo'n goed bericht, zou het komen dat Steve Jobs er niet meer is?
Hij was altijd de perfectionist, hield iedereen scherp en trachte het perfecte product neer te zetten, OK de iphone 4 had ook z'n antenne problemen en die is ontwikkeld toen Steve er nog was, maar was niet direkt merkbaar en misschien zelfs niet eens zijn opgevallen in de testen.

Maar dit is een direct tastbaar iets, iemand in de pre productie fase moet dit ook gemerkt hebben. Zo te zien is de plek waar waar de temp zo hoog is een plek waar je de ipad vast pakt bij portrait gebruik, zodoende zul je er dus wat van voelen, vooral in de zomer zou dat best wel eens storend kunnen zijn.

Wat mij opviel aan de eerste ipad is dat deze niet warm wordt en dat vond ik een positief punt.
Heel waarschijnlijk heeft Steve Jobs nog wel meegewerkt aan de ipad (3) hoor. Het is niet zo dat deze helemaal opgebouwd is sinds Steve er niet meer was. Natuurlijk is er nog wel zijn goedkeuring nodig voordat een product geproduceerd gaat worden maar nu moet iemand anders dat doen.
Nee, dit is een eigenschap van de filosofie die Apple hanteerd: "Form over Function".

Met andere woorden, het is belangrijker hoe het apparaat eruit ziet dan dat de werking optimaal is.

Ook deze keer hebben ze weer deze filosofie gehanteerd omdat het hebben van het retina display zorgt voor de WOW factor. Dat betekende dat er een zwaardere grafische processor nodig was. Dat had eigenlijk een octacore versie van de iPad 2 gpu moeten zijn (die was dualcore en het aantal pixels is met een factor 4 gestegen).

Die zal waarschijnlijk technisch niet haalbaar geweest zijn (niemand heeft een mobile octacore GPU of de koeling/batterijgrootte benodigd daarvoor was niet haalbaar) dus is men met een quadcore aan de gang gegaan.

Deze GPU wordt warmer, maar schijnbaar blijft de temperatuur stijging nog binnen (voor Apple) aanvaardbare grenzen.

Verschillende devs hebben al laten weten dat ze flink moeten werken om apps grafisch soepel te laten lopen op de nieuwe iPad vanwege het gebrek aan GPU performance, dus erg gelukkig worden ze niet van dit compromis.

Vergeet ook niet dat prototypes, welke gebruikt zijn voor de eerste testen, vaker met meer zorgvuldigheid in elkaar gezet worden dan productie modellen, dus misschien dat het tijdens de initiële design tests wel opgevallen is dat de behuizing een hogere temperatuur krijgt, maar dat dat acceptabel geacht werd.

Dat er nu hotspots ontstaan kan liggen aan een slechtere thermische verbinding tussen de CPU/GPU en de behuizing waardoor de warmte niet egaal verdeelt wordt over de totale behuizing maar dat deze zich "ophoopt" op een specifieke plek wat leidt tot deze erg warme plek.
De filosofie van Apple is 'form follows function'. Dat betekent dus dat de functie de vorm bepaalt. Precies het tegenovergestelde van wat jij beweert.
Waarom is de iPhone 4S dan zo'n ergonomisch drama? Glas dat veel te snel breekt en veel te glad is. Die iPhone glijdt overal vanaf. Waardeloos.

Ze zeggen inderdaad vast "form follows function", maar de ontwerpfilosofie die je in al hun ontwerpen terug ziet is toch echt "form over function".
33 graden, je laptop wordt 30 graden warmer :z
Niet aan de buitenkant hoop ik voor je.
ook wel, als dat ding maar vol genoeg met stof zit wordt die uiteindelijk van binnen wel 100 graden ( waarna het systeem uitvalt om verdere schade te voorkomen ). kan me niet voorstellen dat de buitenkant dan onder de 60 graden blijft.
Dan moet er wel voor 5 jaar aan stof in zitten.
Onder normale omstandigheden zal geen een laptop bij de 60 °c in de buurt komen.

verder is het zo dat een ipad al zijn warmte afgeeft via de behuizing, terwijl er bij een laptop nauwelijks contact is tussen de body en de heatsink.
Dan heb jij nog nooit Warhammer 40k op een 2 jaar oude Acer Aspire laptop gespeeld (op schoot). Na 10 minuten gamen valt mijn laptop uit omdat mijn gpu en mijn cpu's (intel core 2 Duo processor) boven de 95 graden uitkomen. Ik kan je vertellen, dan brandt de laptop door je spijkerbroek op je benen :). Zeker als je been bij de fan zit :9

Oplossing: Speenfan je een signaal laten geven als een van de cores boven de 95 graden komt en terugkeren naar windows ;).

OT: Het is volgens mij geen reden om af te zien van de koop van een nieuwe I-pad. Je kan er volgens mij vanuit gaan dat dit goed getest is!
veel mid-end/high-end laptops worden 60 graden aan de buitenkant @Arjan v. Giesse

[Reactie gewijzigd door stewie op 19 maart 2012 17:37]

ik had ooit een acer laptop, die werd serieus wel warmer op bepaalde plekken aan de buitenkant
De SoC van de iPad waarschijnlijk ook ;) Maar het gaat hier niet om de binnenkant maar de buitenkant!
iCook was leuker geweest ;-)
Ik zou er maar snel patent op aanvragen voordat Apple deze ook heeft ;)
Moet natuurlijk wel een gratis app zijn want die verbruiken meer stroom (zojuist gelzen op tweakers)!
Apple meldt zelf dat de tablet tussen 0 en 35°C gebruikt kan worden. Als de tablet te warm dreigt te worden, schakelt hij zichzelf uit.
omgevingstemperatuur neem ik aan?

Maargoed, weinig schokkend, maar Apple nieuws is applenieuws he! ;)

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 19 maart 2012 16:10]

Het gaat inderdaad om de omgevingstemperatuur. Als hij uitstaat mogen de temperaturen nog iets warmer of kouder.

Persoonlijk vind ik dit niet echt belangrijk nieuws: het verschil is klein, mensen zullen hun handen niet verbranden. Het is verder wel interessant.
Dat vraag ik me wel een beetje af. Wanneer ik mijn telefoon (SGS2) aan het opladen ben en tegelijkertijd een (veel vragend) spelletje speel dan gaat hij al snel naar de 30 graden. Het is niet zo heet dat je hem niet kan vasthouden maar plezierig is anders. Ik ben dus erg benieuwd of hij warm of echt heet wordt
Ik heb 1x gehad dat hij toen echt te heet werdt en zichzelf uit schakelde.
Het was een combinatie van een redelijk warme omgeving. Opladen en iets van een uur lang een spelltje spelen (NFS geloof ik). Toen kreeg ik opeens een grote gele driehoek.
Ik weet niet hoe warm die was maar je kreeg wel lekker warme handen.
Belangrijk genoeg, vind ik persoonlijk. Ik kan mij in ieder geval herinneren dat er bij de eerste iPad genoeg klachten waren over het feit dat hij zichzelf al gauw vanwege oververhitting uitschakelde wanneer hij in de zon gebruikt werd. Dan ga je je toch al gauw afvragen hoe deze nieuwe iPad zich straks in de zomer gaat gedragen.
Neem aan van het apparaat zelf, aangezien hij daarna waarschijnlijk uitschakelt.
de hardware kan warmer worden dan jouw vingers/schoot ;)
De batterij in mijn telefoon meld regelmatig (na fiks gebruik) 42 graden. Maar werkt gewoon door.
Als de tablet tussen 0 en 35°C gebruikt kan worden. Als de tablet te warm dreigt te worden, schakelt hij zichzelf uit.
Zit je daar dan niet erg dicht tegenaan? Ik neem aan dat deze metingen bij kamer temperatuur gedaan zijn, maar op het terras in het zonnetje op een zomerdag loop je dus de kans dat hij zichzelf uitzet?
Het gaat om de buiten temperaturen. De iPad 2 mag ook maar tot 35 graden Celcius worden gebruikt (net zoals heel veel (niet-)Apple producten trouwens). Dat zegt echter weinig over bij welke temperatuur het apparaat zich uitschakelt: in het Midden-Oosten - met temperaturen tot wel 50 graden - worden ook iPads gebruikt. In het algemeen worden daar pas iPads uitgeschakeld zodra ze lang in de felle zon hebben gelegen.
Klopt wat je zegt. Alleen heb ik gemerkt dat de iPhone 4s zichzelf al uitschakelt bij -2 graden celsius. Volgens het boekje van de iPhone liggen de marges tussen de 0 en 35 graden. Iets zegt me dat er niet heel veel marge op zit. :)
Dat de iPhone zich nu zo snel uitschakelt heeft misschien wel te maken met een onderzoek wat nog vrij recent is gedaan, waaruit bleek dat vrijwel alle iPhone versies in duurtesten met lage en hoge temperaturen als eerste de geest gaven. Waar concurrenten als Samsung en HTC blijkbaar veel beter scoorden... met de Galaxy SII als de enorme uitschieter want die ging pas stuk bij -40 graden celsius oid.
Waarschijnlijk meten de iPads helemaal niet de omgevings temperatuur, maar de temperatuur IN de iPad. Vergelijkbaar met je moederbord&CPU. Zodra die temperatuur te hoog word schakelt de iPad uit, de klassieke thermische beveiliging.

Apple garandeert waarschijnlijk dat bij een buiten temperatuur van 35 de BINNEN temperatuur niet zo hoog word dat de iPad zal uitschakelen. Met een beetje koeling/ventilatie kun je hem dan wel gebruiken in het Midden-Oosten, maar niet in de felle zon en op maximaal vermogen want dan word ie te heet.

@BillSpaarbank
Te lage temperatuur is meestal funest voor je accu en die is veel gevoeliger voor lage dan voor hoge temperaturen. De prestaties dalen dramatisch en de accu zelf vind het ook niet prettig. Grote kans dat ze daarom veel strakker aan de onder temperatuur vasthouden.
De ondergrens bij iPhones is belabberd. Afgelopen winter tijdens het schaatsen kwam ik een aantal mensen tegen met een iPhone en dat ding werkte gewoon niet goed in de kou. Scherm deed het zo goed als niet. En hij valt ook veel sneller uit(is test van geweest) van vele andere smartphones.

Eigenlijk toch wel vreemd immers in de USA en groten delen van europa vriest het toch regelmatig.
De ondergrens bij iPhones is belabberd. Afgelopen winter tijdens het schaatsen kwam ik een aantal mensen tegen met een iPhone en dat ding werkte gewoon niet goed in de kou. Scherm deed het zo goed als niet. En hij valt ook veel sneller uit(is test van geweest) van vele andere smartphones.

Eigenlijk toch wel vreemd immers in de USA en groten delen van europa vriest het toch regelmatig.
Zal wel komen door de metalen behuizing van de Iphone? Daardoor raakt hij zijn warmte snel kwijt en wordt de accu dus ook snel koud (veel sneller dan bij een smartphone met plastic behuizing).
Daar heb je wel een goed punt mee.

Alleen de warmte geleidende eigenschappen van de behuizing kunnen dus een goede reden zijn om een tablet of phone wel of niet te willen kopen.

Ik denk er al een tijdje aan een tablet (meestal denk ik dan aan een iPad of een Asus Transformer Prime) te nemen, maar die twee hebben beiden een metalen behuizing.

Dat lijkt me niet zo handig als ik 's avonds in mijn niet altijd even warme tentje een verslagje wil typen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 19 maart 2012 22:19]

HTC, Samsung en Nokia hanteren anders vaak vanaf -20 tot +50 dus dat is sowieso hele andere koek dan alle iKoek :)
Vaak zelfs boven de 50 Celsius. Alleen in veel van die landen word het werk ook stilgelegd bij 51 Celsius en hoger, en kun je dus naar huis. Vandaar dat de officiële metingen vaak een stuk lager liggen. Anders is dat schadelijk voor het BNP.
Mijn telefoon stopt er vaak mee op warme binnenfeesten (hardcore of hardstyle). De omgeving is dan warm, waardoor mijn lichaam hard zn best doet warmte af te geven aan de omgeving, waardoor mn telefoon te warm wordt in mn broekzak. Touchscreen gaat raar werken, vanaf grotere afstand gaat ie al reageren, waardoor hij niet meer snapt wat je probeert in te voeren, waardoor je hem niet meer kan gebruiken of uit kan zetten. Accu eruit en dan maar wachten tot je terug buiten bent....
Nee want de temperatuur in de omgeving wordt toch niet hoger...

Met een omgevingstemp van bijv. 21 graden (neem aan dat de testen ongeveer op die temp gehouden zijn) wordt de tablet dus 33 graden ongeveer, bij een omgevingstemp van 35 raden zou de ipad dus 47 graden worden...

Oftewel je moet niet de temperatuur van de ipad zelf gaan verwarr(m)en met de omgevingstemperatuur natuurlijk ;)
Ik heb hem wel eens op 50 graden gehad :+
Dat was overigens wel na het spelen van een spelletje een uur achter elkaar, Robo Defense dacht ik :)

35 graden is makkelijk te doen nog, als je daar niet hoeft vast te houden.
Als ik het scherm een tijd heb aangehad zit ik ook zo rond de 42 graden, maar ik houd hem toch niet bij de processor vast ;)
Dat is wel best laag,.. geloof dat in de wat zonnigere landen de omgevingstemperatuur toch wel boven dat komt... Kun je tijdens je siësta niet met je iPad spelen omdat die ook een siësta houdt xD.
Het kan prima, alleen Apple zegt dat het apparaat het niet aan kan zodat ze niet zo snel gezeur krijgen als ze uitvallen door de warmte...
.Erg benieuwd wat dat betekent voor het gebruik tijdens de zomer/in warme landen. Kans lijkt me groot dat het apparaat dan niet werkt of *zomaar* zichzelf uitschakeld. 35 graden is verre van ongebruikelijk in, bijvoorbeeld, Spanje, Griekenland, Zuid-Italie en soms zelfs NL.
Misschien apparaat toch een paar millimeter dikker maken zodat je degelijke (passieve) koeloplossing in kunt bouwen. Ik bedoel: één à twee millimeter is nix. Paar jaar terug klaagde niemand daarover en dan stopt meteen die race. Leuk: papierdunne tablet van 50 graden op je schoot ;)
It's not a bug, it's a feature!

Wel handig in de winter, geen heat packs meer nodig.
Ik denk niet dat je op je ipad wil gaan zitten, of zou dat wel kunnen?
Breekt het scherm vast ;)
Jeetje, er wordt ook wel ieder "nieuwtje" vermeld hier.
Waarom voortdurend het vergrootglas op dat ding?
Alle berichten en geruchten over de temperatuur hebben we de afgelopen dagen links laten liggen. Op basis van eigen metingen iets kunnen vaststellen dat blijkbaar veel mensen bezighoudt, leek mij relevant genoeg om wel te melden.
Ga de volgende keer iets zinvols meten dan. Die vijf graden merkt men in de praktijk niets van, heeft totaal geen praktische betekenis en tast de werking van het apparaat op geen enkele manier aan. Die vijf graden zegt dus absoluut helemaal niets. Daarbij heb je maar 1 ipad getest, dus dat dit temperatuurverschil misschien zelfs door andere factoren komt is totaal niet uitgesloten.

Test de volgende keer iets wat daadwerkelijk een impact heeft op... nouja, überhaupt iets? Dit is echt veruit het meest zinloze bericht dat ik ooit op tweakers heb gezien.

Echt, als je geen nieuws hebt, post dan niets.
En, als je het niet boeiend vind: lees je het niet?

Het klopt wat Wilbert zegt, er zijn de afgelopen dagen meerdere klachten gekomen dat de nieuwe wat warmer werd. Ik vind een eigen onderzoek door tweakers zelf uitgevoerd en een bevestiging van de geruchten dan ook wel nieuwswaardig. Wees maar gewoon blij dat ze niet elke poep of scheet melden zoals engadget.com...

Dat jij dit bewijs van tweakers niet boeiend vind moet jij weten.. andere mensen vinden dit wel interessant.

p.s. blijkbaar vond je dit bericht boeiend genoeg om over te klagen / reageren? :P

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 19 maart 2012 16:26]

Zijn het klachten of hebben gebruikers het opgemerkt? groot verschil...
Een onafhankelijke meting is altijd wel prettig tevens is het interessant om te zien dat de warmte ontwikkeling zo uniform is.
Verder merk je 5 graden zeker als het van 30 naar 35 graden gaat en je lichaams temperatuur benadert zul je dit zeker opmerken. De impact is ook dat een hogere temperatuur minder gunstig is voor de batterij verbruik en je mag je afvragen hoe een dergelijke pad zich handhaaft in een warme omgeving.
Nu ben ik het met je eens dat 1 apparaat niet de zekerheid geeft dat iedere iPad zo zich gedraagd maar het doet je wel te denken. Op dit moment heb ik zelf maar weinig positief nieuws behalve een hogere resolutie over de iPad gelezen.

En als sluiter, als het je niet interesseert, post dan niets? ....
Inderdaad het is de laatste tijd wel erg veel Apple nieuws. Ik mis alleen nog de popups naar de Apple site als ik hier op de links klik :+
Dat is toch ook niet zo gek als Apple net nieuwe apparaten de markt opbrengt. Het zal wellicht ietsje meer zijn, omdat er gewoon veel mensen zijn die apple producten gebruiken. :)
Jeetje, er wordt ook wel ieder "nieuwtje" vermeld hier.
Waarom voortdurend het vergrootglas op dat ding?
Joh stel je eens niet zo aan zeg, als ik zo even terug lees staan er minder artikelen over de nieuwe iPad op tweakers dan over de gemiddelde Android tablet. Eigenlijk alleen de hands-on en een bericht of 2 over de hardware die er in het ding zitten.
en het drama met de benaming begint al, je krijgt echt hele lelijke zinnen nu er steeds nieuwe voor moet staan. ik snap niet waarom ze de cijfers hebben gedropt eigenlijk.

ontopic: tja, iets warmer maar geen drama lijkt me?
De Macbook's iPods en iMacs hebben ook geen nummer. "the new" is het nu even. Straks is het gewoon "the iPad". En op zijn Nederlands is het prima te doen. "Goh, is dat nou die nieuwe iPad?"

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 19 maart 2012 16:36]

Dat wordt leuk over 2 jaar :)

"Goh, is dat de allernieuwste iPad?"
- "Nee, dit is de nog nieuwere iPad."
"Oh, is er dan weer een andere uit?"
- "Nee nee, de nog nieuwere iPad is nieuwer dan de nieuwe iPad, maar hij is ouder dan de allernieuwste iPad."

Hehe. Ik zie het al voor me. Soms is minimalistisch ook wel eens té minimalistisch. Is ook handig als je naar de helpdesk belt. "Ik heb problemen met mijn iPad." Lekker handig troubleshooten als ze allemaal iPad heten.
Over twee jaar heb je iPad (2014), waar je nu iPad (2012) hebt.
iPod Nano heet na 6 generaties nog steeds iPod Nano.
Dit kan toch voor niemand verrassend zijn?
De "nieuwe ipad" heeft een 70% grotere accu en doet daar net zo lang op.
logischerwijs wordt er dus ook 70% meer warmte geproduceerd.
alleen als je goed kijkt/leest wordt hij vooral bij de processor warmer.
Heb je al naar die afbeelding gekeken? Het heetste punt wordt ruim vijf graden warmer maar de rest ziet er ook wel stukje heter uit.
Blijkbaar is die zogenaamde extreme zuinigheid van ARM / PVR cpu's / gpu's toch niet altijd zo zuinig als je zou mogen verwachten........ O-)
dit is niet recht evenredig. en daarbij, 5 graden is niet 70%

edit:
waarom haten de mensen tweakers zo omdat ze berichten posten over de nieuwe iPad. ik ben ook geen apple fan.. maar om nou zo te haten..

[Reactie gewijzigd door looyenss op 19 maart 2012 16:19]

waarom haten de mensen tweakers zo omdat ze berichten posten over de nieuwe iPad.
Je hebt altijd de anti-Apple mensen.. zelf ben ik ook niet zo'n fan, maar het is inderdaad apart dat mensen tweakers zouden 'haten' om hetgene dat gepost wordt, zo lang het geen reclame-artikelen zijn :)

Dat gezegd hebbende lijkt mij dat dit meer een gevalletje "mooi excuus voor de FLIR!" was. Ding hebben ze immers nog maar net, dus dan moet-ie gebruikt worden ook ;)

Nu nog naast een zoot andere tablets leggen, kijken hoe warm die worden, en waar :)
Uhm wel hoor, omgevingstemp = ~21 graden, vorige ipad werd maar 7 graden warmer als de omgeving deze 12 graden!

(7 / 12) * 100 = 58.3 << uitgaande van 21 graden als omgeving kom ik toch al op bijna 60% warmer, dan kan het nog zijn dat het beter verdeelt wordt waardoor het verschil in temp niet exact 70% is maar de totale warmteafgift is exact evenveel als het toegenomen verbruik...

Stroom kan namelijk niet zo veel kanten op dus het komt er uit als warmte of als licht (ook warmte)... Oftewel 70% meer stroom verbruiken = 70 % meer warmte af moeten voeren!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2012 16:43]

Even theoretisch, +/-6% van het verschil kun je ook nog verklaren doordat uitstraling van warmte met een 4de macht gaat.

Ehhh?
Zie de wet van Stefan-Boltzmann E= <constante>*T^4
http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtestraling

Iets wat 2x zo warm is straalt 8x zo veel warmte uit. Als dit niet zo was geweest, dan was de iPad 3 NOG warmer geworden. Daarvoor kun je corrigeren en dan kom je op 6% extra warmte productie uit. Even aangenomen dat de bovenkant straalt en de onderkant via contact warmte zijn energie afvoert (= wel lineair met de temperatuur)
dit is niet recht evenredig. en daarbij, 5 graden is niet 70%
Hoezo niet? De 'oude' werd 28°C, en deze 33°C. Als dat 70% warmer is, kom ik op een omgevingstemperatuur van 20.9°C. Klinkt niet onredelijk.
Boeiend...

Logisch dat zo'n apparaat die veel sneller is, ook warmer wordt..
Had ik ook wel kunnen raden dat die het warmer zou worden.

maakt toch verder geen snars uit? aangezien dit geen extreme temperatuur is waardoor de hardware niet veel in levensduur achteruit gaat.
Bij processoren van Intel en AMD is het vrij gebruikelijk dat ze bij een vergelijkbaar of lager warmteprofiel sneller zijn, dus waarom is het bij Apple dan wel goed als het warmer wordt om sneller te zijn? ;) Bij nVidia en andere grafische kaarten was het altijd een nadeel.

Bovendien is de buitenkant 5 graden warmer, over de hele achterkant verspreid dus. De cpu/gpu/whatever die dit (met je handen duidelijk voelbare) verschil veroorzaakt levert dus waarschijnlijk nog wat meer graden extra op.

[Reactie gewijzigd door ACM op 19 maart 2012 16:23]

Tweakers.net is wel blij met z'n warmte camera hè? :p

Dit is toch geen nieuws? Als of die 5°C er toe doen. :')
5 graden op 28 graden is best wel veel.
maar zoals al meer gezegd, snellere gpu zelfde behuizing niet gek dat hij dan iets warmer wordt.

edit:
waarom wordt iedereen die roept dat dit geen echt nieuws is meteen op -1 gemod?
ja, sommige hadden het wat anders kunnen brengen maar geef toe een punt hebben ze wel!

[Reactie gewijzigd door Axewi op 19 maart 2012 16:37]

Ja, die 5 graden kunnen er wel degelijk toe doen. Zoals je als Tweaker allicht weet is bij electronica warmte(-afvoer) van groot belang voor goede werking van de verschillende onderdelen.

Als in jouw PC/laptop de CPU door bijvoorbeeld stof in de koeler 5 graden warmer wordt dan met schone koeler, dan kun je dat bij intensieve taken merken; je PC heeft potentieel meer moeite met het verwerken van data.

Goed, bij een desktop-CPU of GPU is een verschil van 5 graden misschien weinig interessant (denk in bovenstaand voorbeeld aan 15 graden), maar bij ARM SOC's is het verschil stukken groter.

Het is niet voor niets dat er al verhalen verschijnen op Internet, zoals onderstaande:
After i activated the verizon account, i watched a one hour video over wifi with the cellular radio still on. Suddenly, my whole screen changed to “temperature warning…ipad must cooldown before you can continue using it.” it chocked me because that is a first, never had that ever on the ipad 2. Then the screen went black. I immediately pressed the home button, and slid to unlock, and it came right back on. It stayed warm, i left it in the cover it is in.
Een mobiel apparaat als een tablet of smartphone zou onder normale omstandigheden (lees: omgevingstemperatuur >30 graden) gewoon moeten presteren zonder haperingen. Apple geeft zelf >35 graden op. Als je tablet bij ~20 graden na een tijdje gamen of film kijken al grote problemen geeft (al geeft de iPad wel netjes een waarschuwing, dat dan weer wel) dan is er toch iets niet goed doorontwikkeld als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 19 maart 2012 16:47]

1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True