Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 560 reacties, 84.777 views •

Circa 800 leerlingen van het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefshandelsschool in het Vlaamse Blankenberge dienen in het komende schooljaar verplicht een iPad aan te schaffen. De Apple-tablet zal door de ouders betaald moeten worden.

De leerlingen op de twee scholen zullen vanaf september lessen krijgen waarbij de iPad wordt gebruikt. Zo zullen een aantal schoolboeken voortaan worden vervangen door iPad-applicaties, terwijl ook losse hulpmiddelen als een calculator niet langer nodig zijn, zo stellen de initiatiefnemers. Toch zullen schoolboeken nog niet geheel in de ban worden gedaan: voor bepaalde leertrajecten zouden nog geen goede digitale alternatieven zijn.

De Sint Jozefhandelsschool zegt al met succes een proef te hebben afgerond met de tablet. Daaruit zou zijn gebleken dat leerlingen beter gemotiveerd zijn als zij met een iPad werken. Ook zouden de leerprestaties verbeteren als de tablet tijdens de lessen wordt benut, zo meldt Het Nieuwsblad.

De aanschafkosten van de iPad zullen door de ouders gedragen moeten worden. De tablet kan echter worden afbetaald: drie jaar lang krijgen de ouders elke drie maanden een rekening van 40 euro. Als de rekeningen zijn afbetaald, wordt de iPad eigendom van de leerling. Leerlingen die al een iPad hebben, kunnen deze ook in de klas gebruiken.

In Nederland wil het Tabor College in Hoorn brugklassers vanaf het schooljaar 2013/2014 een iPad verplicht laten aanschaffen. Ouders reageerden echter negatief, omdat de iPad veel duurder zou zijn dan Android-tablets. Ook wordt er geklaagd dat de iPad geen Flash-content kan tonen.

Reacties (560)

Reactiefilter:-15600514+1262+244+33
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 18
Ik geef momenteel en tijdelijk les op deze school, Geschiedenis - ICT - INF en Toegepaste informatica; dus vond ik dat een insider - situatieschets leuk zou kunnen zijn :).

1) De school werkt met Apple computers. De computerlokalen zijn uitgerust met iMacs en soms nog eMacs. Ook de macbook is gemeengoed (bij gebruik mobiele beamer en in de lerarenkamer). Dat heeft zeer zeker meegespeeld in de keuze voor Apple.

2) Het is bijlange zo niet dat alle 7 à 8 lesuren op een dag ingevuld gaan worden door gebruik van de iPad. De computers zullen nog steeds worden gebruikt in de ICT lessen. Tijdens de lessen geschiedenis zullen de leerlingen kunnen beschikken over de digitale historische atlas, mijn eigen Popplets en het bronnenboek. Ook is het zo dat niet alle leerkrachten direct hun cursus zullen verwerken tot een interactieve iBook.

(was trouwens een vraag van m'n studenten, want 7 uur in een lichtbron staren vonden ze maar niks).

3) Bepaalde sites zullen geblokkeerd worden in het systeem. De refresh en bepaalde functies in bijvoorbeeld de Facebook-app zullen niet meer werken.

4) Wat houdt hen tegen om geen spelletje te spelen in de ICT of INF les aan de vaste computer? Ze kunnen dat, maar een goede klasschikking en overzicht van de leerkracht kan ervoor zorgen dat dit amper voorkomt. Veel rondwandelen, dynamisch door de klas bewegen, ze blijvend boeien... Maar inderdaad, het is een belangrijke denkvraag die we ons moeten stellen.

5) 'Binnen paar maand is hij al verouderd" -> verwijzend naar de launch van de iPad 3/HD/ een andere naam.
Het zal waarschijnlijk de nieuwe iPad zijn die ze aankopen. (Oké dat is dan halfweg z'n cyclus). Maar zo hebben we homogeen didactisch materiaal en weinig fragmentatie om rekening mee te houden. Want van een leerkracht Nederlands (voorbeeld) kan je niet verwachten overweg te kunnen met alle versies van Android en alle formaten, skins, launchers... een eReader valt uit de boot want ze zetten in op die interactieve cursussen en syllabi. Niet louter de digitale versies ervan.

6) Digitale boeken kosten ook geld. Dat is waar. Maar er worden uitvoerig gesprekken gevoerd met de uitgevers, enkele zitten reeds op de kar. Ook worden heus niet ALLE lessen en boeken gedigitaliseerd.

7) Een leerling was bang dat de schrijfvaardigheid achteruit ging gaan. Zoals reeds gezegd, niet alle lessen digitaliseren direct, dus een cursusblok en een werkboek zullen ze zeker nog tegenkomen ;).

8) Waar ik me beetje zorgen over maak, is de prijs. Stel ik zit op school met mijn 3 broers en zussen. Dan hebben mijn ouders 160 euro per kwartaal meer om rekening mee te houden.
Ook is de afbetaling op 3 jaar. Wat als ik volgend jaar begin in het 6de middelbaar (en m'n laatste jaar daar)?

9) De netwerkcapaciteit wordt nagekeken en wordt berekend op 2400 simultane connecties. 800 leerlingen, allen iPad en smartphone + de computers op school.

10) Geloof me vrij, in de docentenkamer hebben we ook nog veel vragen, maar ook nog 6 maanden om die beantwoord te zien en opgeleid te worden.

Wel leuk dat het hier ook op deze nieuwssite terecht komt :).
3) Bepaalde sites zullen geblokkeerd worden in het systeem. De refresh en bepaalde functies in bijvoorbeeld de Facebook-app zullen niet meer werken.
Aangezien de leerlingen de iPads zelf moeten aanschaffen, wat houd ze dan tegen de 3G versie te nemen en zo de blokkades te omzeilen?
Maar zo hebben we homogeen didactisch materiaal en weinig fragmentatie om rekening mee te houden. Want van een leerkracht Nederlands (voorbeeld) kan je niet verwachten overweg te kunnen met alle versies van Android en alle formaten, skins, launchers... een eReader valt uit de boot want ze zetten in op die interactieve cursussen en syllabi. Niet louter de digitale versies ervan.
HTML(5), interactief en niet afhankelijk van specifieke apparatuur.
6) Digitale boeken kosten ook geld. Dat is waar. Maar er worden uitvoerig gesprekken gevoerd met de uitgevers, enkele zitten reeds op de kar. Ook worden heus niet ALLE lessen en boeken gedigitaliseerd.
Oftewel, je moet een iPad aanschaffen en nog steeds boeken kopen.
De school zal deze iPads verkopen die de leerlingen kunnen aanschaffen, zoals je boeken kan kopen via de school. Natuurlijk kunnen ze op hun eigen ook een gaan halen, maar die zal duurder zijn (vanwege de 3G en de wegvallen van de school/studentenkorting). Tevens denk ik ook niet dat meer dan 100 euro per jaar + abonnement het waard is voor de leerlingen en hun ouders
'Mama ik wil een pak duurdere iPad om tijdens de les op Facebook te zitten'. Denk niet dat het zal pakken. Maar je hebt wel ergens een punt.

HTML5 kan dat inderdaad. Maar niet alle leerkrachten kunnen hun cursus daarin verwerken of er mee werken. iBooks wijst zichzelf nagenoeg uit en ze zijn vertrouwt met Mac OSX en iOS software alsook werkt het direct op de toestellen van de leerlingen dan. De toegankelijkheid voor de gemiddelde leerkracht is minder groot voor HTML5. En het ICT team gaat niet iedereen zijn cursus verwerken :p. No can do'sville babydoll ;-).

Ja je zal een iPad en boeken moeten aanschaffen. Maar minder boeken + er vallen kosten weg zoals de rekenmachine van 120 euro, de atlassen van tientallen euro per stuk... De eindfactuur zal duurder uitvallen, dat is een feit, maar geen 500 euro (ongeveer de winkelprijs van een iPad) duurder.
maar die zal duurder zijn (vanwege de 3G en de wegvallen van de school/studentenkorting).
Apple geeft korting aan alle studenten, niet alleen die van die ene school.
Maar niet alle leerkrachten kunnen hun cursus daarin verwerken of er mee werken
Het zijn leraren, experts op het gebied van leren, maar zelf kunnen ze dit niet?
Blijkbaar zijn ze al gevallen voor de vendorlockin van Apple
Ja je zal een iPad en boeken moeten aanschaffen. Maar minder boeken + er vallen kosten weg zoals de rekenmachine van 120 euro, de atlassen van tientallen euro per stuk...
Leg dat van die rekenmachine eens uit, hoe gaat dat met officiële examens? Het lijkt me sterk dat je daarbij een iPad mag gebruiken.
België heeft geen staatsexamens zoals in Nederland wel het geval is. Elke school moet zelf examens opstellen en daarbij zijn (voor zover ik weet), weinig beperkingen in wat betreft wat wel/niet gebruikt mag worden vanuit de overheid.

De iPad gebruiken op het examen zal dus niet direct een probleem geven, maar ik kan enkel hopen dat ze daar dan ook de nodige beveiligingsmaatregels nemen om communicatie/spieken tegen te gaan.
1) Heb geen idee of de school een korting kan geven aangezien ze een groot aantal aankopen. Financiële zaken en harde cijfers komen bij het info-moment voor de ouders aan het einde van de maand :).

Trouwens denk ik dat Apple studenten korting geldt voor studenten en onderwijzend personeel. In het middelbaar ben je geen student maar een leerling (semantisch) noch ben je 18 jaar (tenzij in bepaalde gevallen).
http://store.apple.com/nl/browse/home/education_routing/

2) Met de rekenmachine heb ik geen idee. Ik geef geen wiskunde of een exacte wetenschap noch zal ik examens afnemen daar. Daarover zal ik u weinig meer kunnen vertellen.

3) Dan moeten volgens jou alle leerkrachten kunnen werken met Javascript, HTML programmeren, Videobewerking, CSS... Het is niet omdat we 'experten zijn op het gebied van leren' dat we alles kunnen ;-). Sommige docenten hebben nooit computeronderricht gekregen in hun tijd, niet iedereen leert programmeren. We zijn flexibel, maar tot op een bepaalde hoogte :-).

Ik zeg het nog eens, Apple was al de main-vendor in de tijd van de CRT eMac's. Dus ze waren er reeds voor gevallen ^^. (of alle andere scholen voor deze van Microsoft- producten, kan ook ;-) ).

(edit: toevoeging stuk Apple studentenkorting)

[Reactie gewijzigd door Skarsnik op 4 maart 2012 14:24]

Ondanks je toelichting blijft het een belachelijke regel om een bepaalde fabrikant verplicht te stellen. En dan ook nog een bedrijf dat de hele markt aan het verpesten is met allerlei triviale patenten. Door deze patenten wordt het concurrenten onmogelijk gemaakt om iets te maken dat 'homogeen' is en waarvoor de docenten weinig hoeven bij te leren.
Dit is net zo belachelijk als initiatieven in Nederland met laptops van Dell met verlichte software versies en Windows. Hiermee veroorzaak je dat alternatieven niet groot worden.
Kijk ook eens naar het 'computerrijbewijs'. Dit rijbewijs heeft niets met computers te maken, maar alleen met windows en ms office. Dat iets een groot marktaandeel heeft betekent niet dat het een standaard is, laat staan dat het 'goed' is...
Bij de keuze van de iPad's heb ik niets te maken gehad, ben er maar voor m'n opleiding en dan ben ik naar andere oorden. Maar de gehele school draait en zweert bij Apple. De enige niet-Apple-hardware daar is de beamer in het klaslokaal om het even cru te stellen. Dus als je gehele school-systeem reeds draait op deze systemen, zal de keuze voor de iPad voor de hand gelegen hebben.

Maar nogmaals, ik was er niet bij tijdens die gesprekken enzovoort.

* (wat niet wil zeggen dat de leerlingen niet kunnen werken met Windows, of OpenOffice ... want die komen wel degelijk aan bod in de lessen).
Ik kan alleen maar beamen wat Skarsnik hierboven aangeeft:
Apple is reeds vele jaren huisleverancier van de school.
Ik heb er 15 jaar geleden leren typen op het eerste model Macintosh en later Boekhouden & Informatica op de 'gekleurde bolletjes' iMacs. Aan de ene kant vind ik het fantastisch dat mijn 'oude' school een voortrekkersrol speelt op het gebied van het digitaal leren en lezen op school, aan de andere kant denk ik ook wel dat ze iets extra gaan moeten doen om de factuur voor de minder gegoede gezinnen enigzins te verzachten. Als er iets is waar we bij ons best trots op mogen zijn is het betaalbaar, toegankelijk en erg goed onderwijs.
Valt de prijs niet mee door de combinatie dat de iPad op afbetaling kan en het niet hoeven aanschaffen van net zo veel andere zaken als eerst? Volgens het artikel zou het ongeveer even duur moeten uitkomen. Zelfs bij 20% duurder hebben we het dan over 6,67 euro per kwartaal, oftewel nog geen 2,50 per maand.
Los van het feit dat ik het simpelweg verkeerd vind om mensen een iPad op te dringen, is het minste wat jullie als school hadden kunnen doen deze iPad als kwantumpartij te kunnen kopen en deze korting aan de ouders door te bereken.

Nee, nu moeten de ouders het zelf als individuele particulier zelf kopen en daardoor dus de hoofdprijs betalen.
Volgens mij kan je hem wel degelijk via de school aanschaffen en hoeft dit niet te gaan via een winkel waar je als ouder naar toe hoeft te gaan.

Maar alle ouders zijn uitgenodigd op praat en info sessies deze maand. waar dat soort zaken duidelijker gaan worden.
Ik ben daar maar tijdelijk, dus ik heb niks te maken met de beslissing daarover :-).

Enkele handige links indien gewenst:
Persmap op de conferentie
http://www.demare.be/wp/wp-content/uploads//persmap.pdf

De pagina op de site van de school met links naar de verslagen en artikels in de media:
http://www.demare.be/wp/?page_id=1851
Dus de school zweert bij Apple...
1: Zal ik eens een Mac komen booten met cmd+s?
2: Hoe denk je TOR/VPN te blokkeren om mensen buiten facebook en porno te houden?
3: Wordt de garantie van "1 jaar" verlengt naar 4?

Verder is het een pracht idee hoor, minder papier = minder bomen kap (maar niet groener, en tablet is immers chemisch )
http://www.deredactie.be/...2.20097/2.20098/1.1234515
Hier staat ook nog een bijhorend filmpje waarin naar mijn mening een hoop hele slechte argumenten gegeven worden voor de iPad.
Video bekeken, de directeur geeft als argumenten
1 iPad vervangt andere dingen (rekenmachine, atlas) maar zal iets duurder zijn
2 iPad betekent rijkere en relevantere lessen
3 iPad betekent gemotiveerdere leerlingen

De kids:
3 gemotiveerdere leerlingen
4 moet beveiligd gaan worden
5. scheelt papier

1. Kwalijk voor gezinnen met een kleine portemonnee. Ik ken de situatie in .be niet maar in .nl zijn er genoeg voor wie 10 euro in de maand het verschil maakt tussen een aantal dagen wel of niet warm eten. Schrijnend, maar helaas waar.

2. Een les is zo rijk en relevant als een leerkracht die maakt. Er is geen binaire keuze: alles papier of alles iPad. Er kan gewerkt worden met interactieve schoolborden, beamers, laptops/netbooks, etc. Met andere middelen (of zelfs met een archaische diaprojector en een leraar met een goed verhaal) zijn rijke en relevante lessen aan te bieden.

3. Dat zal zeker zo zijn de eerste maanden. Dan is het nieuwe eraf, is de iPad de nieuwe baseline en zal door leerlingen net zo gezeken worden op de lessen als vroeger. Als een leerling niet geinteresseerd is in de stof (of meer geinteresseerd is in die medeleerling 3 bureaus verderop) dan verandert een iPad daar weinig aan. Het voegt zelfs problemen toe, namelijk...

4. Succes met beveiligen. Er mochten ook privé-iPads gebruikt worden dus ze zijn niet dichtgetimmerd op apparaat-niveau. Dat moet dan aan de netwerk-kant. En dan moet je alles afvangen, iedere app, iedere site, iedere proxy, noem het maar. Ik weet niet genoeg van hoe iPads werken maar of een school het wint van een paar honderd kids? Niet zonder goede IT-afdeling in ieder geval. Mislukt dat: meer dan genoeg afleiding voor de kids, succes met iedereen bij de les houden.

5. Yup, scheelt papier. Kan ook op andere manieren, zoals genoemd bij 2.

Toevoeging:
6. Ding kan stuk, wat dan?
Tijdelijk vervanger van school? Dan moeten ze er behoorlijk veel op voorraad hebben bij een paar honderd leerlingen+leerkrachten. Succes met aanschaf/verzekeren van die dingen.

Of een week (langer bij reparatie?) geen lessen kunnen volgen? Met 2 achter 1 iPad is een issue, zo groot is dat scherm niet. En ik neem aan dat het bij "rijkere en interactieve lessen" meer is dan alleen lezen vanaf scherm.

En wat als ouders de eerste al amper kunnen betalen, laat staan reparaties of een nieuwe?

Het is een relatief kwetsbaar en duur apparaat. Er wordt doorgaans niet zachtzinnig omgegaan met schoolspullen. Soms ook bewust: hele klas heeft een hekel aan Marietje. iPad afpakken en factory reset er overheen. Lukt niet want password? Steen + iPadscherm + met 23 man stug volhouden dat ze "zei dat ze haar huiswerk niet had gemaakt en dat ie het dus zelf gedaan had". Prikt leraar wel doorheen, maar apparaat van 400+ euro is aan puin en succes met aanwijzen van de hoofdschuldige. En Marietje mag bij pa en ma om een nieuwe vragen?

Het enige grote voordeel dat ik zie is uniformiteit. Iedereen hetzelfde apparaat is gewoon makkelijker. Maar met een goed onderbouwde eisenset ("het apparaat moet minimaal x, y en z kunnen, hier zijn 5 opties maar laat je voorlichten bij aanschaf") kom je ook een heel end. En ze zijn toch niet in beheer van de school, want privé-eigendom.
Voor de kids een goot pluspunt:

Een spiek app op bluetooth om bij toetsen contact te maken met de andere leerlingen.
Moet je het wel langs iTunes laten gaan.
1) De prijs is 40 euro per kwartaal over drie jaar. Iets duurder is zeker niet een tientje in de maand. In het bron-artikel hebben ze het over kosten neutraal. Stel 10% duurder, dan hebben we het over 4 euro per kwartaal of 1,33 euro per maand.

2) Er zijn veel factoren die een les aantrekkelijk maken. Helemaal mee eens, en de kwaliteit van de leraar is de belangrijkste. Het is echter goed mogelijk dat een tablet, in dit geval de iPad er ook één van is.
Zij hebben al proeven hiermee gedaan, jij ook?

3) Motivatie is altijd moeilijk. Je vergeet echter dat dit bij twee vakken al langer op de proef was. Wellicht hebben ze positieve resultaten geboekt? Met de juiste apps kun je leerlingen beter betrekken. Die zijn er ook op andere systemen, maar blijkbaar prefereren ze daar de iPad.

4) Dit probleem is niet anders dan met een willekeurig ander device. Een tablet heeft vooralsnog het voordeel je niet meerdere apps tegelijk kunt runnen. Op bv windows kun je op de achtergrond facebooken terwijl je werk op de voorgrond is. Het relatief switchen van apps is hierbij een voordeel.
Ik kan me ook voorstellen dat juist dit single app model een voordeel is ivm focus en concentratie.

5) Er zijn inderdaad meerdere apparaten die hierbij helpen.

6) Alle elektrische apparaten kunnen kapot. Ook pc's, laptops, elektronische schoolborden etc. Ik neem aan dat ze een onderhoudscontract hierbij af kunnen sluiten.

De kwetsbaarheid valt mee. Het is niet erger dan andere apparatuur. Het voorbeeld van de iPad kapotmaken is wel heel erg ver gezocht... Dat kan met een laptop natuurlijk ook!
Daarbij bestaat er nog altijd zoiets als een verzekering.

Ik snap de ophef niet helemaal. Wat is er anders dan een school die per se windows vraagt en dan een batch-bestelling plaatst bij Dell of een ander merk?

Als het puntje bij paaltje komt is een compleet open ecosysteem natuurlijk het beste, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit nu nog niet te realiseren is. Je moet niet vergeten dat dit nog steeds pionierswerk is...

Op dit moment heeft de iPad de beste papieren omdat het nu nog de meest complete tablet op de markt is, met het meest complete app-eco systeem en onderschat ook het leerboeken initiatief niet dat laatst gelanceerd is.
Ik heb wel proeven gedaan met het gebruik van de iPad op zich. Teleurstellend apparaat. Heb je een leuk videobewerkingsprogramma en wil je voor de grap een paar simpele camcorder filmpjes importeren, dan is dat dankzij de rare APIs vrijwel onmogelijk. En dat is maar een voorbeeld. Mij zou een iPad alleen demotiveren in de klas.
Grappig dat hier dan weer niemand op reageert, gebreken willen mensen niet horen.... hoe krom is dat....
De prijs is 40 euro per kwartaal over drie jaar. Iets duurder is zeker niet een tientje in de maand. In het bron-artikel hebben ze het over kosten neutraal. Stel 10% duurder, dan hebben we het over 4 euro per kwartaal of 1,33 euro per maand.
Wij waren met vier thuis, en hadden één atlas, één deftige passerset, één grafische rekenmachine, ...
Die iPad zal kostenneutraal zijn voor het eerste kind, maar vanaf het tweede kind hoop je gewoon dat de aardrijkskundelessen niet samenvallen en koop je geen atlas meer bij. Wat je met die iPads niet kan doen.
En alle elektronische apparaten kunnen stuk, ja. Maar als je pech hebt, gaat je passer stuk, verlies je je biologieboek en valt je rekenmachine in je bad. Dan heb je een fractie van je totale schoolmateriaal vernield en moeten vervangen en ben je qua vervanging niet zo duur uit.
Als je iPad, die je dagelijks gebruikt, vervoert in een gammele rugzak op de fiets in de gutsende regen, meeneemt op de tram en de trein, ..., stuk gaat, ben je in één klap ¤500 armer. Dát is het verschil.

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 5 maart 2012 09:49]

Jouw punt 2: hoeveel docenten kunnen ook daadwerkelijk meer dan alleen papier en krijt+schoolbord? Precies. Misschien dat je op een Uni soms een hoog percentage tegen komt van kundige mensen, maar alles daaronder gaat snel naar beneden. Dan kan je dus niet verwachten dat een middelbare school of basisschool personeel heeft dat het ook echt kan.
Het gaat zelfs niet om wat ze laten zien... Het gaat om het enthousiasme van de leraar en de interactie tussen de leraar en de leerling die een les maken. Zo had ik in de onderbouw een jaar biologie van een docent die werkelijk alleen een krijtje en een schoolbord nodig had en iedereen vond het GEWELDIG én iedereen was bij de les. Je kan een les niet leuk maken met digitale lesmethodes, het is een middel om informatie te presenteren, en niet om een les leuk te maken. Een les maak je met een goede, leuke, enthousiaste leraar. Ook word je alleen dan enthousiast voor het vak.
"Het is een relatief [...] om een nieuwe vragen?"

Lijkt me erg sterk, het is tegenwoordig de standaard op middelbare scholen om rond te lopen met dure gadgets die (zeker abbo incl.) de 450 euro in waarde wel halen.

Zeker omdat je de ouders van de kinderen het ding laat aanschaffen (zoals ook de smartphone vaak van paps en mams komt) is het toch wat anders dan een schoolboek waarvan je geen zin hebt om hem te kaften omdat ie 'toch niet van mij is'.

Als Marietje der iPad/smartphone stuk wordt gemaakt zonder dat er schorsingen vallen of anderwijs actie wordt ondernomen door de school is het natuurlijk maar de vraag of je je kind überhaupt op die school wil laten zitten ;)
Bij ons was dat kaften verplicht hoor. En ik ken scholen die dat eenvoudig oplosten: bij het begin van het jaar mocht je je boeken doorverkopen aan het jaar onder jou. Jij je geld terug, tenzij je geen zorg hebt gedragen voor je materiaal :)
In dat filmpje stelt de leraar voor om een Atlas te vervangen door Google maps. Nu heb ik al jaren geen aardrijkskunde meer gehad, maar volgens mij stonden er wel veel meer geografische gegevens in de atlas dan nu te vinden is op Google maps. En geschikte software voor school zal ook weer aangeschaft moeten worden.

Dat taalprogramma was trouwens ook slecht. Eén woordje op het volledige scherm dat je vervolgens omdraait om het in het Frans te zien. Hoe krijg je dat ooit af als je voor een toets meer dan honderd woorden moet leren? Wij kregen vroeger gewoon een hele lijst met zoveel mogelijk op 1 pagina gepropt. Ik denk dat dit veel efficiënter gaat.
Ik ben zelf aardrijkskundeleerkracht en kan dus met zekerheid zeggen dat de leerkracht wiskunde-economie uit zijn nek staat te lullen. Google Maps kan nooit een Atlas met zijn talloze verschillende kaarten (demografisch, fysisch...) vervangen! Google Maps is leuk om een adres op te zoeken en voor streetview, maar meer ook niet.

De cursus aardrijkskunde bestaat uit een werkboek in kleur incl. CD-rom en kost 20 euro. Ik betwijfel of er volgend jaar iPad apps op de markt zullen zijn die inhoudelijk even kwalitatief zullen zijn als het werkboek waarmee ik nu werk. En als die in de toekomst op de markt komen (wellicht van dezelfde makers van het werkboek), dan zal je daar ook voor moeten betalen bovenop de aankoop van de iPad.
Als het aan Apple ligt wel. Die gaan naar de grote uitgevers, en in plaats van dat ze de boeken laten drukken, gaan ze nu de digitale bestanden omzetten naar iBooks. De CD-ROM wordt in het iBook verwerkt, en je bent er klaar voor. Een nadeel: een boek is groter dan een iPad, dus je zal meer moeten doen om hetzelfde te zien.
Waarschijnlijk op school waar u aardrijkskundeleerkracht bent is er vast een IT afdeling.

Maak is een call aan wat er in de toekomst uitgebracht gaat worden.

De Apps worden steeds meer aangepast en betergemaakt, het is natuurlijk nog niet op top nivo.

BTW voor alle mensen die het teveel geld vinden met een Ipad wordt er niet meer geprint en alle Apps wat 'bijgekocht moet worden' zit al in de prijs van de Ipad

[Reactie gewijzigd door dannyvjp op 5 maart 2012 13:19]

ik denk dat dat meer aan de kennis van de leerkrachten ligt, even zo'n woordenlijst (die toch op pc van leraar staat, doc of txt) omzetten naar pdf. Toch handiger?
Een Atlas vervangen door Google Maps?! Never, de Bosatlas is voor mij het leukste schoolboek dat er is, en er staat zo veel in dat je dat nooit met iets als Maps kan vervangen.
Ook zouden de leerprestaties verbeteren als de tablet tijdens de lessen wordt benut, zo meldt Het Nieuwsblad.

Oh rlly?
Want leerlingen gaan niet massaal Angry Birds of continu facebook en twitter checken tijdens de les? Want zo kunnen leerlingen zelfs in de klas lekker op een scherm staren?
Een boek lezen is vele malen prettiger en rustiger dan een iPad scherm.

Betere prestaties verkrijg je door fatsoenlijke docenten voor de klas te zetten, daar kan geen iPad of weet ik veel tegenop!
Ben ik met je eens, met een ipad gaat iedereen lekker zitten facebooken etc. Bij mij op school (HBO danwel) zit het grootste deel die een laptop/ipad voor zich heeft in college regelmatig social media te checken of online te winkelen.

Een goed alternatief zou een e-reader zijn. Bijvoorbeeld allemaal de kindle fire of een e-ink alternatief en alle boeken een keer scannen, of alleen boeken kiezen die als ebooks beschikbaar zijn. Dan kan je eventueel gelijk de aantekeningen van de leraar erin verwerken. Ik zou dat op het HBO wel een goed alternatief vinden ipv een laptop en dikke boeken meesjouwen. Dan is het alleen nog maar een laptop en een e-reader en zal je steeds vaker nieteens een laptop nodig hebben.

Lijkt mij trouwens dat android beter zou zijn dan een ipad, dan zou je misschien een speciale versie kunnen laten ontwikkelen (met een aantal scholen) die de tablet limiteert tot schooldoeleinden.

Wat heb je nou aan een tablet waar je helemaal niets aan het besturinggssysteem kunt veranderen en niet kunt limiteren. Bijvoorbeeld die "heerlijke" NOVELL op school/bedrijfs computers.

[Reactie gewijzigd door Punkpik op 4 maart 2012 12:50]

Jeuj vooruitgang! Gescande boeken. Ze gebruiken het voor veel meer dan alleen boeken!

En ja, heel veel dingen zouden anders kunnen. Een speciale open source linux-tablet die goed werkt met ideale open les-apps en boeken in HTML5 bijvoorbeeld. Prima.
Alleen... Dat is er niet.

Zoals meerdere mensen zelf zeggen; het is nog pionierswerk. Deze school heeft een paar proeven gedaan en hebben besloten dat het goed werkt met een iPad. Als het klopt dat ze voor 40 euro per kwartaal de ipad kunnen aanbieden, en dat er daardoor een aantal kosten wegvallen ongeveer even groot als dat bedrag, heb je het over een euro of 2 per maand...
Het lesgeven met de iPad zal vast goed werken, maar het probleem met de iPad is dat het iOs draait en dit een gesloten OS is.
Je kunt dus niet voorkomen dat leerlingen andere dingen gaan doen met de iPad.

En je zorgt er ook voor dat je afhankelijk wordt van eventuele grillen van de fabrikant in de toekomst omdat je volledig van hun gesloten os afhankelijk bent.

Met een android leer platform ben je niet afhankelijk van aanpassingen van Google, je kunt zelf je eigen android OS samenstellen zodat de tablet bijvoorbeeld alleen maar voor prive doeleinden gebruikt kan.
Dan nog moeten alle leerlingen een nieuwe en dezelfde tablet aanschaffen. Hoeveel verschillende ROMs ga je als school produceren? Wie gaat er even 800 ROMs installeren? Voor iedere leerling een tablet plus aangepaste ROM.

Of ga je direct naar een leverancier hier voor? Dan ga je voor open, heeft nog niemand een keus.

Het klinkt altijd zo filantropisch, open source, maar er kunnen wel degelijk nadelen aanzitten die uiteindelijk duurder zijn en op geen enkel vlak beter zijn dan closed source - doch niet in álle gevallen.

Veel mensen/instellingen/bedrijven hebben de expertise niet in huis om er tegenover closed source voordeel uit te halen.
Er zitten eigenlijk geen nadelen aan open source, maar nadelen aan deze handeling die je noemt. Doordat die handeling nadelen heeft zou je kunnen stellen dat het open zijn op dat punt geen voordelen bied, maar dat maakt nog niet dat open source nadelen heeft.

Open source zorgt voor 100% mogelijkheden, het is alleen niet altijd zo gemakkelijk om die mogelijkheden te benutten inderdaad.
Wat betreft expertise... Die kun je ook inhuren, dan heb je nog steeds de voordelen. Bij closed source kun je maar weinig inhuren, en hoe groter de ontwikkelaar, hoe minder die geneigd is je specifieke wens te vervullen als die niet al gedeeld wordt door vele anderen.

on topic:
Als school had ik denk ik gekozen voor een alternatieve oplossing: het enige wat je moet vereisen is een bepaalde scherm maat en een techniek waarover je content kunt aanbieden.
Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van een theoretische windows 8 terminal server oplossing. Alles gestandaardiseerd, volledig te beheren, vele mogelijkheden, geschikte interface en geen ingewikkelde vereisten. Zo is er creatief nog wel meer te bedenken, ook met open source software.

Dit is toch wel een beetje een vette fail imho.

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 8 maart 2012 00:44]

Er kan toch geopteerd worden om alles op de iPad af te sluiten dat niet in het belang van het onderwijs staat. En gewoon zorgen dat de kinderen niet de mogelijkheid hebben om iets te installeren dat ze kan afleiden tijdens de lessen. Parental control mag je hier tamelijk letterlijk nemen.

Los ervan, waarom specifiek een iPad is mij ook een raadsel. Tenzij er een applicatie geschreven is dat enkel draait op iOS, is er geen enkele reden waarom er geen keuzevrijheid mogelijk is.

Ja voor digitalisering tijdens lessen. Maar niet op deze manier.
Er zijn heel veel applicaties die alleen werken op iOS, en sinds iBooks 2 is er ook juist voor leerboeken een format dat alleen op iOS te lezen is, en wat niet zo goed op andere tablets werkt.
Wat ik niet begrijp: waarom moeten de ouders op pad om een iPad te kopen? Waarom niet vanuit de school zeggen: we hebben hier 800 iPads liggen, tegen vergoeding van een X bedrag aan borg gebruik je die het hele jaar.

Waarom deze vraag? Verschillen zetten aan tot pestgedrag of haantjesgedrag. Kijk maar naar kleding. Op scholen waar men een uniform draagt wordt naar elkaar uitgestraald dat iedereen gelijk is aan elkaar. Op scholen waar arm en rijk door elkaar zit hebben de jonge gasten met de stoerste outfits en de laagsthangende broeken het meest aanzien.
Deze verschillen leiden tot hokjesdenken en dus tot pestgedrag.

Als men een iPad verplicht stelt en iedereen rent apart van elkaar naar de winkel dan koopt iemand die geld over heeft een iPad 3G met 64GB, en iemand die geen cent te makken heeft een iPad wifi 16GB. Aan de buitenkant van het apparaat zie je het verschil niet maar kinderen komen daar snel genoeg achter. Ze willen opvallen en aandacht hebben. Dit wordt bereikt door op te scheppen over de 64GB die hun apparaat heeft. Net zoals bij veel mannen het belangrijk is om de cijfertjes van hun auto/computer/golfprestaties te kennen.

Daarnaast is het naar mijn mening dom om dit op deze manier te doen. Ouders MOETEN een iPad kopen want.... Ik zou zeggen: de school zorgt er voor dat leerlingen lessen kunnen volgen zoals dat behoort. Als de school besluit om veelal digitaal materiaal te gaan gebruiken dan moet de school in eerste instantie ook zorgen dat dit mogelijk gemaakt wordt. De eventuele (on)kosten die hiermee gemoeid zijn per leerling kunnen, in plaats van boekengeld, verrekend worden.

Daarnaast is er wél een voordeel om allemaal met eenzelfde apparaat te gaan werken (iPad of andere tab): Er is maar één soort adapter/kabeltje nodig, de docent wordt als het goed is getraind met bepaalde apparatuur, leermiddelen zijn getest op de betreffende apparaten en alle leerlingen kunnen hetzelfde met hun apparaat.

Wat echter NIET is bewezen is dat de prestaties ook significant beter worden. Het verschil is marginaal. Daar komt ook bij dat op sommige scholen waar een uitgebreide pilot is gedraaid klassen met een tablet of laptop na een half jaar graag weer terugwilde naad de ouderwetse boeken.

Kortom: het digitaliseren van de school heeft écht nog veel ontwikkeling nodig.
Ja, want op scholen met uniforms wordt niet gepest en maken de lui geen onderscheid. Het heeft veel meer met het karakter van iemand te maken. Onzekerheid trekt pestgedrag aan. Kleding en iPads hebben daar weinig mee te maken. Als iedereen dezelfde kleding hebt, dan beginnen ze wel over een kapsel, scheve tanden oid. Mensen maken nu eenmaal onderscheid. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil tussen een 16GB of een 64GB iPad bepalend is of iemand wel of niet gepest wordt.

Een iPad/laptop is voor de kids dadelijk geen luxe meer, maar een alledaags product waarmee ze efficiënter hun tijd kunnen besteden en waarmee stof duidelijker kan worden uitgelegd.

Of prestaties worden verbeterd is altijd lastig vast te stellen. De jongere generatie leert andere dingen dan de oudere generatie. Toen de rekenmachine werd ingevoerd had je destijds waarschijnlijk ook tig mensen die daarover klaagden omdat ze dan minder goed zouden kunnen hoofdrekenen. Zijn de mensen die met een rekenmachine zijn opgegroeid dommer, of gebruiken ze de vrijgemaakte hersencapaciteit gewoon voor iets anders?

De jeugd is veel hoger opgeleid dan de generaties ervoor en ze zijn veel handiger met alle moderne technieken. Krampachtig vasthouden aan oude lesmethoden is nutteloos. Je kan niet stil blijven staan in de tijd.

Als pilots mislukt zijn, dan zegt dat in mijn ogen meer wat over hoe ze het hebben aangepakt, dan over de tablets of laptops. Als je dergelijke apparaten met alle mogelijkheden en de verbinding met het grootste wereldwijde informatienetwerk niet goed weet in te zetten, dan doe je toch echt iets verkeerd.
Naast het feit dat ik verbolgen ben over het verplicht stellen van een apparaat van 600 euro (de argumenten zijn hierboven door en door beschreven), zit ik hier mee:
terwijl ook losse hulpmiddelen als een calculator niet langer nodig zijn, zo stellen de initiatiefnemers
Ik studeer wiskunde en ik van september 2011 tot januari dit jaar stage gelopen bij een VMBO-school.

1) Leerlingen kunnen absoluut niet hoofdrekenen en dit is een ernstig gemis in hun capaciteiten.
2) Bij toetsen mogen rekenmachines gebruikt worden. Met deze rekenmachines kan echter niet meer gedaan worden bijvoorbeeld het uitrekenen van hoeken of hellingen met behulp van formules als sinus, cosinus en tangens (grafische rekenmachines voor bovenbouw H/V kunnen uiteraard meer).

Met een Ipad kan een heel boek bekeken worden en dus kan alle informatie naar voren gehaald worden die leerlingen nodig hebben op een toets. Hoe gaat één docent bij 25 tot 30 leerlingen controleren of ze niet aan het spieken zijn?

Mijn enige logische conclusie is dat leerlingen voor toetsen weer een rekenmachine nodig hebben en de iPad niet gebruikt mag worden. Ook op dit punt draagt verplichte aanschaf van een iPad bij aan 600 slecht gespendeerde euro's.
Jouw enige conclusie wellicht.

Het is heel zichtbaar als iemand van app wisselt, in dit geval is het gebrek aan het multitasken zoals we dat op een desktop kennen een voordeel. Ik kan me zelfs voorstellen dat de handeling dusdanig anders zijn dat ze opvallen; bladeren in een boek en lezen zijn zichtbaar andere handelingen dan typen op een rekenmachine.
Daarbij, een beetje complexe rekenmachine kon je toch gebruiken om te spieken? Wellicht dat je zelfs een probleem oplost...

Een totaal andere oplossing zou kunnen zijn dat de toetsen niet gebaseerd zijn op het uit je hoofd kennen van een stukje info uit een boek, maar dat je getest wordt op begrip van een onderwerp waar je het boek erbij mag hebben. Ik kan me goed herinneren dat er meerdere (wiskunde) vakken op de uni een open boek tentamen hadden.
Het is heel zichtbaar als iemand van app wisselt
Maar hoe ga je dit controleren op 25 tot 30 leerlingen?
Ik kan me zelfs voorstellen dat de handeling dusdanig anders zijn dat ze opvallen; bladeren in een boek en lezen zijn zichtbaar andere handelingen dan typen op een rekenmachine.
Dit lijkt me in de praktijk niet zo makkelijk op te gaan. Leerlingen zijn uiterst goed in het verbergen van verdachte acties als het hierom gaat. Wederom speelt ook het aantal leerlingen de docent parten.
Daarbij, een beetje complexe rekenmachine kon je toch gebruiken om te spieken? Wellicht dat je zelfs een probleem oplost.
Hiermee heb je wel gelijk maar daar staat tegenover dat een iPad het probleem niet oplost. Een iPad verplaatst het probleem naar een andere toetsen- (schermtikjes-) combinatie.
Een totaal andere oplossing zou kunnen zijn dat de toetsen niet gebaseerd zijn op het uit je hoofd kennen van een stukje info uit een boek, maar dat je getest wordt op begrip van een onderwerp waar je het boek erbij mag hebben. Ik kan me goed herinneren dat er meerdere (wiskunde) vakken op de uni een open boek tentamen hadden.
1. Ik ben nog bezig met mijn studie en in de eerste 3 jaar heb ik welgeteld één "openboek" tentamen gehad. Hierbij mocht ik alleen niet het hele boek meenemen maar slechts een A4'tje dat van één kant handgeschreven was. (overigens hebben enkele medestudenten hiermee hun eigen record klein schrijven verbeterd).

2. Op school gaat het nu juist in tegenovergestelde richting. Ik mocht tijdens mijn bovenbouwperiode een formulekaart gebruiken. De leerlingen die een jaar na mij eindexamen deden mochten dat in geen enkel jaar van de bovenbouw doen.

Hier gaan we een beetje off-topic maar voor de introductie van tablets op scholen moet dit onderdeel absoluut besproken worden
Op het niveau van de middelbare school (een ook op universitair niveau) vind ik het gebruik van boeken en naslagwerken overigens geen goed idee. De onderdelen die geleerd worden (bij wiskunde bijvoorbeeld) zijn basisformules die elke leerling moet kennen als hij of zij de bèta richting verder wil.

Overigens heb je gelijk als het gaat om het testen van begrippen of het kunnen afleiden van gegevens naar een gevolg of bewijs. Hierbij kun je dingen uitzoeken bij toetsing zodat een leerling of student met alleen een boek niet genoeg heeft om tot een oplossing te komen.

Dit soort discussies woeden al geruime tijd op het gebied van onderwijs en de vooruitgang van de techniek werkt dit wel een beetje in de hand. Hierbij staan mensen soms lijnrecht tegenover elkaar (in de VS werd het zelfs een oorlog om wiskunde onderwijs genoemd).
Dus je wilt het onderwijssysteem aanpassen aan het leermiddel, puur om het gebruik van tablets als hoofdmedium goed te praten.
1) Leerlingen kunnen absoluut niet hoofdrekenen en dit is een ernstig gemis in hun capaciteiten.
De docent denkt weer eens dat het aan de leerlingen ligt.... De statistiek toont aan dat mens steeds intelligenter wordt, dus of hoofdrekenen wordt minder belangrijk in de maatschappij of de kwaliteit van het onderwijs neemt af. Je hebt bezwaar tegen een nieuw leermiddel omdat je praktische bezwaren ziet als docent. Maar het werkelijke belangrijke punt is natuurlijk of het leermiddel de leerlingen kan helpen de stof onder controle te krijgen.En juist bij wiskunde zie ik grote voordelen van de iPad tov een boek.
Ik denk dat men niet zozeer voor Apple kiest vanwege de tablet, maar vanwege Itunes U.
http://www.apple.com/nl/education/itunes-u/
Zoals je hier kan lezen kan een docent zelf eenvoudig een cursus maken en verspreiden.

Volgens mij is het ook nog gratis, dus geen kosten aan hosting voor lesmateriaal, geen kosten om een site te ontwerpen / ondersteuning voor docenten die hun cursus niet netjes in html / het te bouwen systeem moeten krijgen.

Dit is gewoon een goedkope manier ( voor het onderwijs ) om lesmateriaal op een mooie en stabiele wijze bij de student te krijgen.
Precies, en daardoor lijkt het alsof de helft van de mensen hier die posten zich niet kunnen inleven en totaal niet even verder nadenken of kijken waarom ze voor Apple kiezen. Android heeft hier gewoon niks op dit gebiedt en om eerlijk te zijn nogal een los platform die niet overal even gelijk is qua software. Dan kunnen we wel zeggen van ''koop allemaal een Samsung of Asus Tablet'', maar die zijn nou gewoon niet gebruiksvriendelijk voor de meeste consumenten wat IOS wel is.

Daarbij idd Itunes U wat gewoon schitterend is voor docenten en leerlingen!

Dus voor de mensen die nog steeds roepen waarom geen Android....kijk/denk even verder dan je neus lang is.
Vind het te ver gaan..... is er soms een deal gesloten tussen iemand van Apple en die school of zo of komt dit vanuit de politiek ?.. lijkt op een rete goede zaak voor Apple (800x 350 euro = 2800000 ¤) als straks alle scholen dit gaan doen dan verkoopt Apple honderden miljarden euro,s aan tablets (tuurlijk hebben veel mensen er al een ....en de 350 euro is ook geen huidige ipad 1 8gb prijs , is om maar een idee te geven).. ik vind dat de lessen beter als programma of app of wat dan ook mogelijk gemaakt moeten worden voor een aantal verschillende merken tablets of notebook met wat voor OS dan ook. Ook las ik veel goede opmerkingen zoals wat doe je als hij stuk gaat ? Dan zit je ineens zonder boeken..... en diefstal dan ? Moet je hem zeker gaan verzekeren in zon risico groep als bij kinderen en studenten En opladen dan .....kan iedereen een aansluiting voor het opladen bij hun bureau krijgen ? ook zal hij nu erg intensief worden gebruikt gaat de levensduur van een batterij erg op achteruit.. En je kan die batterij niet zelf even snel verwisselen...smerig en onnodig...apple is ut op geld zoveel mogelijk verdienen op accesoires en diensten zoas reparatie en verwisselen accu....Ik kan eigelijk nog lang door gaan .... i love apple believe me maar er moet een middenweg zijn en die is er niet bij apple.....ik heb een ipad 1 32gb ik heb een ipod shuffle en een ipod nano touch g4 en mijn vrouw heeft een ipod touch G4 er is nog nooit iets stuk gegaan en het design is erg mooi en alles is erg duurzaam .

Maar ik kan mij niet voorstellen dat de programmas en toetsen boeken of de lesstof te zwaar zijn voor menig tablet of notebook ... stel gewoon een lijst samen van tablets/notebook die voldoen en laat de leerling/ouder kiezen.
Ik werk zelf in het (hoger) onderwijs en bij contractonderhandelingen met uitgevers hebben wij het wel voor elkaar gekregen alle boeken in onder andere epub en pdf te krijgen. Sterker nog, de uitgevers hebben nu ook besloten ze bij bol.com te gaan verkopen in epub formaat omdat ze dan een extra digitaal verkoopkanaal aanboren.

Een eerste eis was ook ipads kopen, maar onnodige kosten maken? De boeken zijn echt niet opeens interactief, het is een simpele conversie van tekst, niets meer en niets minder. En een ereader is voor veel scholieren, zeker in het middelbaar onderwijs een beter apparaat dan een ipad die uitlokt tot allerlei nevenzaken die het onderwijsproces verstoren, zeker tijdens de les.

Nu zijn dit uitgevers als Reed waar wij van afnemen en dat zijn niet de kleinste. En het lijkt me sterk dat het basis / middelbaaronderwijs met haar boeken verder is qua interactiviteit dan bij hogeschool boeken, maar ik houd even een slag om de arm.

Als de basisschool van mijn zoon een dergelijke actie had ondernomen, dan was ik een lastig blok aan hun been geweest.

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 4 maart 2012 17:13]

Ik vind dat de iPad als leermiddel wel een enorm gehyped apparaat is, en veels te duur. Ik heb er via m'n werk eentje (gekregen) en dat ding ligt stof te happen.

Dit kwam omdat zo'n beetje elke manager er eentje eistte omdat je zo mobiel kon werken, altijd je kantoor "op zak", handiger dan een laptop enz.

Nu ze er allemaal eentje hebben is het enige wat ze ermee doen wat internet browsen/youtube kijken om wat tijd door te komen in het vliegtuig/onderweg. Werken gebeurt nog steeds op die laptop...

Zo een enorme geldverspilling!
Heb op de school gezeten in Blankenberge, en het bestuur en informatica-leraren zijn een beetje té Apple-minded. We zijn beginnen typen met macintosh en zijn dan zo via iMacs beginnen informatica leren erop. Wij hadden ongeveer 200 Apples voor 800 leerlingen. Daarbij was de helft allemaal laptop zodat we mobiel zijn in de school.

Nu zal de impuls om de eerste te zijn met iPads, weer groot geweest zijn. Alleen valt de kost nu wel op de ouders hun rug. Zeggen dat ze besparen door geen atlassen meer aankopen, maar google earth gebruiken, is een beetje flauw. Die bieden helemaal niet dezelfde info!
1 2 3 ... 18

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True