Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties, 20.549 views •

Google heeft zijn langverwachte digitale winkel voor muziek wereldkundig gemaakt. Met Google Music kunnen gebruikers liedjes kopen voor 99 dollarcent, of 1,29 dollar. Gebruikers van Google Music kunnen aangekochte muziek delen via Google+.

Google MusicOp Google Music kunnen mp3's in 320kbps-kwaliteit worden aangekocht, maar de dienst is voorlopig alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. Daarnaast wordt er een online muziekwinkel geïntegreerd via de Android Market, waar Google al video's, boeken en applicaties aanbiedt. Op de Music-homepage in de Market worden aanbevelingen gedaan, waarbij Google kijkt naar de muziekcollectie van de gebruiker, en de nummers die worden aangekocht.

Ook worden er in Google Music periodiek artiesten in een spotlight gezet, en zijn er honderden gratis liedjes te downloaden. Daarbij is elke dag een ander nummer gratis, waar normaal voor betaald moet worden. Verscheidene artiesten bieden content exclusief aan op Google Music, waaronder The Rolling Stones en Coldplay. Daarbij worden onder andere concertregistraties gratis aangeboden.

Aangekochte muziek kan afgespeeld worden via de webapplicatie, of via aangesloten Android-apparaten. Ook kunnen muzieknummers, en zelfs volledige albums, via het Googles Plus-netwerk worden gedeeld, waarbij anderen het gedeelde nummer één keer af kunnen spelen.

Gebruikers die de muziekwinkel willen gebruiken op hun Android-apparaat, moeten over de nieuwste Android Market-versie beschikken naast Android-versie 2.2. Een aparte applicatie voor de Music-dienst komt in de komende dagen beschikaar, maar is vooralsnog alleen bedoeld voor de Verenigde Staten. Het is onbekend wanneer de dienst naar Europa komt. Google maakte terloops bekend dat er inmiddels 200 miljoen Android-apparaten zijn geactiveerd, een verdubbeling ten opzichte van mei.

Google heeft overeenkomsten gesloten met drie grote platenmaatschappijen: Sony, Universal en EMI. Met Warner is geen overeenkomst; volgens Bloomberg komt dat omdat die laatste bang is voor piraterij. Daarnaast is er samenwerking gesloten met Merlin, een organisatie die vele onafhankelijke labels vertegenwoordigd. Het totaal aan beschikbare nummers komt daarmee op 13 miljoen stuks, waarbij er 8 miljoen direct beschikbaar zijn. Ook worden er in YouTube linkjes geplaatst bij muzieknummers, zodat deze direct bij de internetgigant gekocht kunnen worden.

Via een speciale Music Hub kunnen onafhankelijke artiesten zelf hun muziek aanbieden via Googles muziekdienst. Het is mogelijk om een speciale artiestenpagina aan te maken en zelf prijzen in te stellen voor nummers.

De internetgigant had al een bèta voor een cloudmuziekdienst uitgebracht. Met Google Music is het mogelijk om muziek online op te slaan, en dit op verschillende Android-apparaten af te spelen. Deze dienst blijft gratis, tot een maximum van twintigduizend nummers.

De aankondiging komt niet als verrassing. Er kwamen al geruime tijd geruchten naar buiten over een eigen muziekwinkel van Google. Zo verklapte Android-topman Andy Rubin kortgeleden al dat Music dicht bij een introductie was. Daarna kwamen screenshots naar buiten van de muziekdienst op een Android-apparaat. De online muziekwinkel werd al eerder verwacht, maar de onderhandelingen met platenmaatschappijen verliepen stroef.

Reacties (113)

Reactiefilter:-11130112+157+211+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
"Het is mogelijk om een speciale artiestenpagina aan te maken en zelf prijzen in te stellen voor nummers." Dit is waarschijnlijk de meest slimme zet in het hele verhaal en ook het delen met je vrienden en 1 keer afspelen vind ik best een goed idee. Wat ik echter niet kan vinden is of de muziek die je koopt drm vrij is. Ik hoop van wel en ik mis een spotify achtige opzet nog. Maar daar zullen ze vast nog wel mee komen.
Helemaal mee eens.

Een flinke music store is handig om critische mmassa te hebben, en genoeg mensen naar de app en store te lokken. Maar tegelijk een platform bieden waar artiesten zelf direct hun muziek aan de man kunnen brengen is in ieder geval in potentie een gouden greep voor google, de consumenten en de artiesten.
Aangekochte muziek kan afgespeeld worden via de webapplicatie, of via aangesloten Android-apparaten.
Begrijp ik het goed en kun je dus geen losse mp3-files op een usb stick zetten zodat je ze in de auto kunt luisteren of iets dergelijks?
http://music.google.com/about/ zegt het volgende:
Access your Google Music library anywhere and anytime - no syncing, no wires. Stream music instantly on the web and listen on your Android phone or tablet with the Google Music app. Not online? No problem. Just save your favorites to your mobile device for offline playback.
Dus je kan het op je 'mobile device' opslaan, maar of dit losse mp3's zijn, geen idee.
Google music is wel heel erg online georienteerd, aangezien alle muziek die je koopt online opgeslagen staat.

[Reactie gewijzigd door job_h op 17 november 2011 00:00]

Ik gebruik al enige tijd de beta ;)
Je kan ze beschikbaar maken voor offline gebruik, echter zijn het vaag genoemde .mp3 bestanden als 0133041013.mp3
Via de google music app gaat het dan (ook offline) gewoon goed (al vind ik de qualiteit wat laag) maar om het dan op een USB stick te zetten heb je a) een ge-root-te telefoon nodig, en b) de namen moeten je niet boeien.
Hoezo heb je een geroote telefoon nodig daarvoor?

De liedjes staan gewoon op je SD-kaart onder Android/data/com.google.android.music/cache/music

En die namen kan je gewoon aanpassen, aangezien de data binnen de MP3 nog wel onthouden blijft. Kwestie van EasyTAG er overeen gooien en zeggen dat ie alles moet hernoemen naar ARTIEST - TITEL.mp3 en je bent klaar.
Je kunt via de music manager desktop applicatie de mp3 bestanden naar je PC downloaden, en dan dus overal op afspelen.

[Reactie gewijzigd door nils.kuijpers op 16 november 2011 23:55]

Heb je hier een bron voor? Ik wil je best geloven, maar kan het nergens vinden.
Ik heb deze gevonden.
Since the music stored in Google Music online service is of our own, I added a download entry on popup menu to get back our music as mp3 download
Maar geen officiele google applicatie of website.

[Reactie gewijzigd door job_h op 17 november 2011 00:12]

Nils heeft gelijk. Dit werd nog gedemonstreerd tijdens de presentatie, en is ook gewoon mogelijk met de reeds toegevoegde (gratis) muziek die je tijdens de beta hebt verkregen als gebruiker.
Nou mijn bron is de livestream van de persconferentie.
Met de music app manager kan je (iig gisteren avond nog) alleen maar uploaden naar de google music bieb.
Downloaden daarvandaan gaat niet.

Verwacht ook niet dat dat komt. aangezien je dan een google account aan kan maken met muziek er op kan zetten en vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord op sites kan vermelden voor het verspreiden van deze muziek. Groot probleem denk ik zo.
Nee, ze kunnen niet opgeslagen worden als mp3 (of een ander formaat). Je kan muziek wel opslaan op jouw sd-kaart via de app voor Android (offline opslaan/"to pin") , maar dit is volgens mij gecodeerd en kan alleen gelezen worden door de Music app.
Nee, ze kunnen niet opgeslagen worden als mp3 (of een ander formaat). Je kan muziek wel opslaan op jouw sd-kaart via de app voor Android (offline opslaan/"to pin") , maar dit is volgens mij gecodeerd en kan alleen gelezen worden door de Music app.
Volgens mij klopt dat niet. Heb de persconferentie live gevolgd en hierin lieten ze zien en vertelden ze dat je de mp3's naar je computer kunt downloaden.
inderdaad me broer doet mee met de beta versie. en hij zegt dat je gewoon mp3 bestandjes op je computer krijgt en die kan je ook via je mobiel afspelen of via internet of je zet ze over op je mobiel.
vind het erg jammer dat we nog steeds geen google music hebben in europa... en ook de nieuwe music store alsmede google books en google movies.

waarom alleen in de usa?? is het een rechten probleem?? waarom kan Apple dit dan wel?? hoe zit dat?
Muziek rechten worden per land vaak anders geregeld. In America zal dit grotendeels allemaal het zelfde zijn.

Dit betekend waarschijnlijk dat wanneer Google Music naar Europa komt dat landen zoals Duitsland en Frankrijk eerder toegang gaan krijgen omdat zij een grotere userbase hebben.

Nederland zal waarschijnlijk vrij lang duren. Dit zie je met meerdere muziek diensten. Vaak heeft België met zijn kleinere userbase eerder toegang tot deze dienst omdat het daar makkelijker is geregeld.

Het zelfde geld ook voor boeken en films.
Muziek rechten worden per land vaak anders geregeld
Ik vraag me af of je daar door het vrij verkeer van personen, goederen en diensten niet onderuit kunt. Maar natuurlijk zou de muziekindustrie de muziekindustrie niet zijn als ze daar geen uitzondering op zouden zijn. Het wordt een tijd dat dit Europees geregeld kan worden en dat dit soort diensten eenvoudig uitgerold kunnen worden in de EU.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 17 november 2011 07:07]

Dit is precies 1 van de grote voordelen die een beter geintegreerd Europa kan brengen. Helaas groeit het anti-Europa sentiment in veel landen nog steeds, zodat ik vrees dat het nog wel jaren kan duren voordat dit opgelost kan worden.

De basis om dit goed te regelen is dat regelgeving en fiscale zaken in alle EU landen gelijk wordt getrokken want dat is de reden dat alle bedrijven nog als lokale vestigingen met lokale budgetten en doelstellingen zijn georganiseerd.

Voor de muziekindustrie betekent dit heel praktisch dat land A geen zin heeft om marketing te doen voor een product en dat klanten dat product in land B gaan kopen omdat het daar door andere regelgeving aantrekkelijker is.
inderdaad ze moeten al de interne grenzen eens effectief afschaffen en 100% vrij verkeer van diensten en goederen toestaan.
ja dat houd ook in de de goedkope pools werkkrachten hier zonder problemen kunnen komen werken (dienst) maar dat zal maar een paar jaar duren eer dit gelijk getrokken wordt.
Helaas is dat nog niet het geval. Hetzelfde geldt voor mobiele telefoon abbo's in het buitenland
Vaak heeft België met zijn kleinere userbase eerder toegang tot deze dienst omdat het daar makkelijker is geregeld.
Toch is Spotify pas sinds gisteren beschikbaar in België, en pas sinds een tijdje in de VS. Terwijl Nederland al een stuk langer gebruik kan maken van deze dienst.
Het duurde bij Apple ook een tijdje voordat het overal beschikbaar was zoals het nu is.
Met een simpele omweg is het hier wel toegankelijk, en werkt het ook prima.
Open Odin / CWM en flashen maar met die CSC. Even Build.prop weer aanpassen voor je GPS signaal en voila, probleemloos Amerikaan geworden.

Maar persoonlijk wacht ik liever tot ze het hier netjes uitbrengen en ik ook via paypal kan betalen. Tot die tijd heb ik nog steeds geen zin in m'n CC in hun winkel. Niet dat ik nooit wat koop, maar dan laat ik m'n gegevens niet lang staan...
Liedjes voor 99 dollarcent, of 1,29 dollar het stuk... En daarvoor krijg je MP3's van 320kbit/s, voor terug?

Wat een geldklopperij!

320kbit/s, is ongeveer 25% van de kwaliteit van een standaard 16bits CD ( = 1411.2kbit/s ) en genoeg (verzamel) CD's zijn te koop voor minder dan een tientje of 5 euro het stuk (met daarop 12 tot 25 nummers). Ik ga echt niet de daarop aanwezige nummers via Googles muziekwinkel aanschaffen welke duurder zijn (minstens 12 tot 25 dollar per complete verzamel CD) én dan ook nog van een lagere kwaliteit.

Onlangs kocht ik het volgende album via bol.com:

Simon & Garfunkel: Bridge Over Troubled Water (40th Anniversary Edition, 2Cd+Dvd)

Deze speciale uitgave komt inclusief een extra live CD én een DVD met daarop twee documentaires (een uit 1970 en een uit 2011).

Nu gaan ze toch niet verwachten dat ik 28 nummers verspreid over de twee CD's ga kopen voor 28 dollar minimaal?

Nee, dan heb ik liever deze 3 disc set voor ¤15,- !

Maar goed, ik draaf door :)

Ik koop mijn tastbaar goed wel in de (gewone online) winkel ;)


Edit: tekst ingekort / verduidelijkt.

Edit 2: link toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door dutch666 op 17 november 2011 18:00]

En wedden dat jij het verschil in kwaliteit NIET hoort? Waarom kappen we toch altijd op die bitrates terwijl er genoeg luistertests zijn die aantonen dat het verschil zo goed als 0 is. Vergeet ook niet dat MP3 een lossy codec is en dat je nu de bitrates van een compressed file vergeiljkt met een uncompressed file.
Ik heb geen geweldig dure Hifiset , maar ik hoor bij veel nmrs wel een verschil tussen lossless en een mp3 met 320kps.
En op echte goeie hifi installatie wordt het verschil alleen maar duidelijker.
Op je telefoon ga je het niet horen idd.
Ik heb wel een duurdere Hifi set en zie net als dutch666 niet in waarom ik online meer moet betalen voor een uiteindelijk slechtere kwaliteit. Waarbij dan ook mijn mogelijkheden wat betreft kopieren, artwork enz. nog eens geringer zijn en ik bij overstap naar een andere muziekwinkel weer behoorlijk wat werk moet verzetten om mijn gekochte spullen van de ene applicatie naar de andere om te zetten.

Dan nog die idiote software erbij (iTunes en andere zooi) die zich elke maal op het schrem toont, zodra ik mijn iphone via USB wil opladen.... eh laat maar!
Och, zo koop ik neerlands Textures voor 8,50 dollar.
Kelly Clarcson 11 dollar

Dat is allemaal minder dan een tientje, daarvoor krijg je de muziek, mp3, en streaming services. Ik vind de prijzen echt meevallen. Hopelijk krijgt de artiest er ook genoeg voor en dan is iedereen blij.
Google zal vast sommige CD's in de aanbieding doen en dán zijn ze goedkoper dan in de winkel, maar dan is het nog steeds crappy MP3.

Ik betaal alsnog liever 2 tot 8 euro meer voor de volledige CD kwaliteit ;)

[Reactie gewijzigd door dutch666 op 17 november 2011 01:59]

Het leuke aan google music is net dat je gemakelijk kan kiezen, koop het bij hen of rip het in WMP (of op een ander manier) en het is alemaal direct beschikbaar op elk android apparaat. Ook je playlisten zijn overal beschikbaar en een enorm volume van 20.000 songs. nu nog een manier vinden om ook mn vriendin toegang te geven op haar android tot mijn google music acount, anders gewoon alles 2 keer laten uploaden met 2 instances van de music manager. Als er nu nog 2 weg sync komt van de tags ben ik content.
Jammer dat de dienst de strijd aan gaat met iTunes, i.p.v. met Spotify. Het Spotify abonnementsmodel heeft voor mij als consument toch echt de toekomst boven het kopen van individuele nummers. Ben benieuwd of dit nu echt veel zoden aan de dijk gaat zetten. Temeer omdat de dienst ook niet eens concurrerend is geprijst.
Het is maar net wat je wilt. Ik vind Spotify tien keer niks en wel om twee redenen:

1) Als echte liefhebber wil je een album toch gewoon hebben? Al is het geen LP meer die je in handen hebt: ik koop zo'n plaat heel bewust. Al is het digitaal: hij is van mij en ik kan doen wat ik er mee wil
2) Ik wil niet afhankelijk worden van een aanbieder. Die aanbieder kan er mee ophouden of zijn abonnementsvorm veranderen en dan heb je niks meer. Want je had het niet op je eigen schijf staan. Ik vermoed, dat op het moment dat veel mensen er afhankelijk van geworden zijn, die streamingdiensten nog wel eens een grotere melkkoe kunnen worden dan de huidige cd's.
Ik wil geen mp3 bezitten, ik vind het bezitten van iets digitaals compleet absurds en berusten op een ouderwetse voor-internetse gedachtengang.

Ik wil geen 1 dollar per mp3, betalen, met de schijn dat ik die mp3 daarna bezit. Wat je in feite koopt bij iTunes en Google Music is een gebruiksrecht per nummer. En in ruil voor die aankoop mag je iets downloaden, wat de schijn wekt dat je iets bezit. Dat is niet onjuist, je bezit niets. Het speelt in op de materiele gevoelens van mensen.

Wat ik wel wil is altijd toegang kunnen hebben tot alle muziek die ik leuk vind. En daarvoor wil ik betalen en dat biedt Spotify.

Bij Spotify koop je natuurlijk ook gewoon gebruiksrecht, maar in ruil daarvoor hoef je niets te downloaden. Er wordt dus geen schijn opgewekt dat je iets bezit, wat veel mensen een minpunt vinden omdat ze digitaal als materieel beschouwen.

Wat je wel krijgt is de meest toegankelijke en sociale manier om muziek te luisteren.
Voor mij is Spotify dan ook de toekomst en niet iTunes of Google Music. Maar ik denk ook dat het niet uit kan. Ik heb hun businessmodel wel eens doorgerekend en Spotify werkt alleen bij zeer grote massa's gebruikers.
Wat een onzin om het bezitten van iets ouderwets te noemen. Internet is geen wereld op zich. Internet is een hulpmiddel om het je gemakkelijker te maken. Spotify is als de muziekbibliotheek waar je lid van bent. En dat wil ik dus niet. Ik wil een muziekcollectie opbouwen en geen toegang tot een op jouw smaak aangepaste jukebox. En ik ben er van overtuigd dat de doorgewinterde muziekliefhebber dat ook niet wil.

Overigens vind ik "gebruiksrecht" ook een melkkoe die bedacht is door de industrie. Een melkkoe met de gedachte dat dat recht ooit afloopt en men dus voor hetzelfde artikel nog een keer kan cashen. Als ik een boek koop mag ik het tot in den eeuwigheid lezen en lezen en lezen. Als ik een mp3 koop mag ik dat ook.
Lol toen mijn spotify abbo was verlopen kon ik gewoon nog bij al de muziek die ik lokaal had opgeslagen (offline beschikbaar stellen). Als je dus die muziek had willen blijven luisteren had je gewoon eventjes een firewall (of redirect) moeten instellen en het verkeer van spotify moeten blokken :P Zolang de client niet het bericht krijgt dat je abbo is verlopen zal hij gewoon blijven werken

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 17 november 2011 08:56]

Spotify is voor mij juist net weer niet interessant (meer) helaas.
Ik vind de prijzen van Google heel netjes! Wat is volgens jou duur?

Sommige labels verlaten spotify omdat het nog geen oplossing is voor hun, zoals inside-out.
http://www.insideoutmusic...ews=10183&IdCompany=8

Ik had een jaar spotify betaald, en vrijwel alles wat ik luister komt uit dit label. Nu heb ik niets meer. Dan had ik toch graag gewoon de albums gekocht...!

[Reactie gewijzigd door RielN op 17 november 2011 00:20]

Hmmm... interessante ontwikkeling van dat label. Je zou nou juist zeggen dat de kleinere labels en bands nu veel eerlijker betaald worden: gewoon per nummer wat daadwerkelijk gespeeld wordt. Zou het dan zo zijn dat hoe kleiner de band hoe meer cd's worden gekocht als een soort ondersteuning, maar niet om daadwerkelijk net zoveel te luisteren als cd's van grotere bands? In dat geval zal zo'n kleine band inderdaad wel wat voelen, maar dan moeten zij die ondersteuning toch ook ergens anders vandaan kunnen halen?

Los daarvan is dit natuurlijk wel hét argument voor het feit dat Google Music beter een concurrent van Spotify had kunnen zijn, omdat dan een grote partij dat model zou kunnen doorontwikkelen. En die doorontwikkeling is klaarblijkelijk wel nodig.
Een euro per nummer komt gewoon neer op ca. 12 euro per album
Voor dat geld koop ik het album liever origineel.
Strijd??? Welke Strijd. "Met Google Music kunnen gebruikers liedjes kopen voor 99 dollarcent, of 1,29 dollar" Precies hetzelfde bedrag als iTunes dus. Lekker hoor die concurentie...
"Gebruikers van Google Music kunnen aangekochte muziek delen via Google+"
Wauw dat is wel een bizarre wending die zag ik niet aan komen, dat is wel een hele vette troef die ze hebben. Prijzen zijn oke en we krijgen gratis content. now where doe i sign up? of is er toch nog ergens een addertje onder het gras?
Dingen die te goed klinken .....

edit om dit toe te voegen
nu weten we ook waarom de onderhandelingen stroef verliepen dat delen van content....zal zeker een bumb in the road zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 16 november 2011 23:54]

Klinkt mij meer in de oren als: het delen van de mededeling dat ze een nummer hebben gekocht. Of "at best" dat je binnen Google+ met een proprietary speler het nummer ook kunt afspelen. Ik verwacht niet dat er mp3's van hand tot hand zullen gaan...
Klopt: in je G+ stream komt te staan "jantje kocht dit": en je kan dan de track / album 1 keer in zijn volledigheid afspelen/streamen.
Ik meen 3 keer.

Dan nog, een aardige toevoeging.
Ik heb de video gezien, ik dacht toch echt dat het 1x was.

..."A free play"... werd ongeveer 100x herhaald
Ik geloof je, ik heb mijn vermoeden enkel van de geruchten voor de video ;)
Kun je net zo goed een link naar youtube posten als je iemand een leuk nummer wil laten horen .
Dat is niet zo makkelijk als dit, daarbij is dit 320kbit mp3 geluid ipv 6 of 128kbit wat youtube gebruikt. En waar je nog vaak een video bij hebt ook. youtube is leuk maar niet als ik op me telefoon die in me zak zit een nummertje wilt horen, immers staat me beeld dan aan omdat youtube dat vereist anders stopt de muziek :)

Muziek voor muziek ipv video (met geluid) voor muziek lijkt mij veel fijner iig :)
Toch wel jammer dat het US only is... Het ziet er wel boeiend uit. Ben benieuwd hoe dit geintegreerd zal worden in de rest van de Google diensten, en wat het effect zal zijn op de zoekresultaten: Google zal het nu (potentieel) voelen als jij AlbumXYZ.torrent vindt op pagina 1.

Daarnaast vind ik het nog altijd jammer dat downloads niet in lossless formaten zijn (opslagdoeleinden - het verschil is niet hoorbaar).

Ook vind ik het nog altijd vrij duur; ik slaag er regelmatig in CDs te kopen via amazon.co.uk waarbij ik telkens weer enkele euro's goedkoper uit ben dan wat ik bijvoorbeeld via iTunes zou betalen, laat staan beatport.com waar je per track ook nog eens ¤1 opslag moet betalen voor .wav.
Ik betaal voor Anno Domino High Definition bij Google Music:

http://dl.dropbox.com/u/7020587/music_market.png

Bij Amazon.co.uk betaal ik 4 pond, ofwel 6,30 USD.

45 dollarcent Goedkoper bij google ;)
Helaas werken wisselkoersen in online winkels meestal niet op die manier :(
Nee goed, maar 'enkele euro's goedkoper' gaat hier zeker niet op, prijs is gewoon goed imho.
Bij Google gelukkig wel :) in de market is iets wat 5 dollar is ook echt (ongeveer) 3.70 euro. Dat geld voor Apps/games, boeken, films en muziek...
Ik hoop dat dat hier blijft gelden. Het zijn immers de uitgevers die de prijzen vaststellen in de meeste gevallen.
Hé! Dat ziet er tof uit. Heb je een URL oid. voor die pagina? Hoe kom je daar?