Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 70, views: 18.795 •

De Microsoft Surface 2.0-tabletop zal, in tegenstelling tot eerdere berichten, dit jaar niet meer uitkomen. De verwachting is nu dat de softwaregigant de Surface 2.0-computertafel pas in januari 2012 op de markt brengt.

Oorspronkelijk zou Microsofts nieuwe tabletop eind dit jaar beschikbaar komen in 23 landen. Daarnaast werd in juli al de sdk voor Surface 2.0 uitgebracht. Inmiddels is deze datum verschoven en wordt de release op zijn vroegst in januari verwacht, zo meldt de doorgaans goed geïnformeerde Mary-Jo Foley op ZDnet.

De Surface 2.0-computertafel is voorzien van een 40"-1080p-display van Samsung. Het apparaat is 10cm dik en kan niet alleen als een tafel worden geplaatst, maar ook aan de muur worden gehangen. Het apparaat, dat draait op 64-bit-Windows 7 Professional, is gericht op het bedrijfsleven en krijgt een adviesprijs van 7600 dollar.

Surface 2.0

Reacties (70)

leuk 'side project' maar echt vernieuwend en nuttig is het niet.
leuk 'side project' of leuke 'side table' :+
Tablet op pootjes
Idd, toen ik het voor het eerst zag was het best wel bijzonder maar nu is het gewoon een tablet.
Nee een table-t(wist)
Nee, je vergeet dat er ook een "scan functie" in zit. Je kan er objecten met tags opleggen die herkend kunnen worden.
http://www.youtube.com/watch?v=0NesSYWODmM Hier een uitleg voor mensjes die denken dat dit slechts een tablet is.
leuk 'side project' maar echt vernieuwend en nuttig is het niet.
Daar vergis je je nogal in. Toen Microsoft dit voor het eerst demonstreerde was er niets was zelfs maar in de buurt kwam, en nog steeds zijn een fors aantal features uniek voor het surface platform.
Dat was ook vooral om dat er geen doel voor was, en nu is het er nog steeds niet...

http://www.youtube.com/watch?v=CZrr7AZ9nCY
Geen doel?? Hoezo!
Scrabble, triviant, kolonisten, poker, etc!
Nooit meer opruimen.
Ik zou dolgraag zo'n tafel willen.
Bordspellen spelen zoveel fijner als het systeem de regels bij houd en je niet het niet eerst hoeft op te zetten. Gasten kunnen makkelijk aanschuiven en het gaat gewoon veel meer leven met animaties.

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 13 oktober 2011 14:19]

Hou je kaartjes maar eens dicht dan op zo'n tafel.
Hand op tafel voor je kaarten, met een vinger op de kaarten drukken om ze te openen.

Wel een leuk apparaat, helaas onbetaalbaar. Maakt het toch interessant om zelf zo'n apparaat proberen te maken. Je kunt als hobbyist bijvoorbeeld wel proberen een dergelijk groot touchscreen te maken gebaseerd op optische technieken (in plaats van capacitief zoals gebruikelijk). Combineer het met een 40" TV en een computer met linux en je kunt een vrij goede replica maken voor weinig geld. Volgens mij bestaan ze ook.

[Reactie gewijzigd door geez op 13 oktober 2011 15:42]

Seth Sandler heeft een mooi tutorial gemaakt voor een diy touchscreen table
Er was toch een special balkje waardoor je die kaarten op en dicht kon bekijken als enige.
Uiteraard met special touch gevoelige dobbelstenen zodat je niet iets zelf mag doen, en dat het ook echt random worpen zijn, bijvoorbeeld bij risk.
Er zijn zat mogelijkheden waardoor dit gewoon nog te doen is. Het idee dat deze tafel dingen op de tafel kan uitlezen geeft deze de mogelijkheid door speciale dobbelstenen bijvoorbeeld uit te kunnen lezen.

Hetzelfde met kaarten, nu is het allemaal nog toekomst muziek, maar stel je voor dat je chips in je kaarten heb en dat je chips neerlegt die doorgeven dat je een koning en een aas hebt? Het is allemaal mogelijk en ik zie dit in de toekomst echt wel gebeuren.
Het zijn dan ook apparaten zoals dit die de weg daarvoor vrijmaken.
Dat kan perfect met NFC :)
Philips heeft in 2006 al de Entertaible gepresenteerd, specifiek voor dit doel. Ik weet niet of hij ooit daadwerkelijk op de markt gekomen is, maar hoeveel mensen gaan nou een paar duizend euro aan zo een product uitgeven?


Overigens snapte ik nooit dat Microsoft Surface altijd zulke hoge punten scoorde hier op tweakers en andere gadget sites. Ik weet niet wanneer dit project bij Microsoft begonnen is, maar ik heb volgens mij in 2000 al de eerste prototypes van een soortgelijk product bij Philips Research gezien. Tegen de tijd dat Microsoft er mee kwam was het voor mij al lang oud nieuws en had ik al een studie-project gedaan op dit onderwerp waarbij we al veel concepten en functionaliteit hadden gedemonstreerd waar Microsoft nu nog niet klaar mee is...


Maar zoals bijna altijd bij Philips het geval is, hebben ze van een geweldig concept geen goed commercieel product weten te maken en marketen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 14 oktober 2011 00:22]

Graag wil ik je een keer uitnodigen om in het Logica Innovation Center te komen kijken wat voor nuttige toepassingen we allemaal verzonnen hebben voor gebruik van de Surface-tafel. Je staat er verbaasd van.
Blijkbaar moet het linken naar een parodie op de Surface je punt bewijzen.
Ik heb meerdere toepassingen ervan gezien voor bedrijven, ziekenhuizen en entertainment.
http://www.youtube.com/watch?v=z2mbcjnISJI&NR=1

Maar gelet op je 'kort door de bocht'-reactie zal je daar wel niet in geïnteresseerd zijn.
Nou ja, dit was er al in 2006 : http://www.reactable.com/...ble_experience/reactable/

Vind ik toch heel wat indrukwekkender dan een touchscreen op een TV plakken. Microsoft heeft enkel de volgende stap genomen.

Videolink : http://www.youtube.com/watch?v=Mgy1S8qymx0

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 oktober 2011 15:19]

Dit is ook de 2e versie van het product. De eerste is er ook al weer een paar jaar geloof ik.
Toen microsoft dit demonstreerde, bestond het al.

Volgens mij was het zelfs van apple!

Echter heb ik het filmpje nie tmeer en op youtube is het nu erg moelijk terug te vinden, dit omdat natuurlijk alles vol staat van surface, ipad of iphone als je probeert te zoeken.
Nu niet meer, maar dit product bestond al lang voordat al die grote touchdevices als tablets op de markt kwamen. Nu tablets gemeengoed zijn, stelt dit inderdaad minder voor, maar nog steeds is het voor sommige processen een mooi product.
Toch wel. Het meest vernieuwende is de 'Pixel Sense' techniek.

"Pixel Sense is infrared sensors dispersed throughout the screen, where each pixel can also act as an infrared camera. This way, it is more than a touch screen, because it's utilizing "vision" instead of electrical conductivity. "
Dat miste ik in het artikel. Met Pixel Sense kun je een scan maken van een A4. Dus touchscreen + scanapparaat in 1.
Maar daarmee kom je ook meteen op het zwakste punt van de Surface: de resolutie.

Aangezien dit een 40" scherm is, is de resolutie aan de lage kant. De pixeldichtheid is minder dan de helft van die van een 17,3"1080p laptop scherm.
De werkafstand blijft ongeveer gelijk aan die van een laptop.
Nope, een low-res IR camera en TV in een.
He shit he, het is gewoon een iphone/pad in het groot alleen dan geen ronde hoeken.
WTF je kon altijd al skype op dit ding gebruiken dus ik zou Apple aanklagen en een verkoop verbod aanvragen. ;) ;) ;) ;)

Sorry, verlaag ik me nu gewoon naar het algemene niveau?
Totdat Apple het uitbrengt, dan kan opeens niemand meer zonder.
Misschien de naam iTable maar even vastleggen dan :+

Ik dit al een paar varianten:

iDinnerTable
iSideTable
iGardenTable

De verschillende features laten zich natuurlijk raden. de iGardenTable is bijvoorbeeld waterdicht, en weather proof. De iDinnerTable bied plaats aan 6 gelijktijdige gebruikers.
Kan een stuk goedkoper. Koop een 40" LCD (LED-TV). Plak hier een touchscreenfolie overheen (http://www.audipack.com/p...details/13903/83263/82899) (cool, ze hebben precies de goede voor mijn Sony Bravia KDL-40W4000!!), koop een eenvoudige HTPC (Zotac ZBox AD02 - zit al een speciale bracket bij voor monitor/TV montage-), een paar tafelpootjes bij de Gamma + een potje verf en klaar, voor minder dan ¤ 1750.

-edit- Ik weet niet precies hoeveel lege ruimte er in de behuizing van een LCD TV zit, maar in mijn Sony zou ik de ZBox AD02 prima binnenin kunnen monteren (ruimtetechnisch dan). Bij de superdunne LED-TV's is het een kwestie van eronder plakken met dubbelzijdige tape of van de binnenkant van de TV uit een paar schroefjes naar buiten en daar de AD02 aan monteren.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 oktober 2011 13:59]

Je vergeet de IR-pixels ;-) Die levert jouw Sony scherm niet.
Waarvoor zijn die goed dan ? Sorry, maar ik ben niet overal van op de hoogte :-) En heb ik die écht nodig ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 oktober 2011 14:08]

Dan kun je dingen "oppakken" die op het scherm zichtbaar zijn.
Bijvoorbeeld een balletje in een bakje doen
Ah, bedankt voor de update. Volgende vraag; waarom zou ik dat willen ? Je kunt het balletje ook simpelweg naar het bakje slepen. Vergt minder energie en ziet er minder gênant uit ;-) Om daar dan direct maar ¤ 5000 + bovenop te gooien ... koop ik liever een nieuwe badkamer voor. Maar goed, het is maar wat je wil natuurlijk.

Mijn reactie was dan ook "Kan een stuk goedkoper", niet "Kan een stuk goedkoper en doet identiek hetzelfde" :-) Simpel gevalletje kosten/baten rekenen.
Dat is helaas alleen maar dualtouch, en niet multitouch zoals de Surface.

Op http://nuigroup.com/forums/ lopen een boel discussies over het bouwen van vergelijkbare systemen. En die zijn inderdaad vele malen goedkoper dan wat Microsoft met de Surface weet te realiseren, en met zo goed als dezelfde mogelijkheden.
Misschien wachten ze even tot Windows 8 uit is, omdat dat meer gefocust is op touch. Het is natuurlijk wel zo dat Metro echt gebouwd is op schermen waar je makkelijk overal bij kan, en niet erg zakelijk gefocust, dus ik kan me ook voorstellen dat je hier toch gewoon Windows 7 op wil.
Het is volgens mij niet een standaard Windows installatie (iemand hier wat meer info over?)... Ik denk wel dat ze een aangepaste Metro gaan introduceren en dat dit 1 van de redenen van vertraging is. Ik dacht ook altijd dat je in deze redelijk zakelijk gefocust moet zijn maar het verleden heeft aangetoond dat directeuren wel een beetje een zwak hebben voor pracht en praal :P (zo kom ik wel vaker in een meeting waar ipad worden uitgedeeld met fleurige presentaties)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 oktober 2011 13:49]

Het is een Windows 7 pro installatie met een shell eromheen ;)
Inderdaad Windows 7 en de originele Surface had Vista met een touch shell eromheen. Er was al iemand die Windows 8 werkend had op een Surface 1.0

http://www.youtube.com/watch?v=8yUH5O_MSR8

Zou me niet verbazen als het inderdaad hierom gaat dat ze Windows 8 als OS erop willen. Die is namelijk al volledig op touch gespitst.

[Reactie gewijzigd door Thief op 14 oktober 2011 10:03]

Windows 8 is in januari 2012 nog echt niet uit lijkt me. Volgens de planning komen er in ieder geval nog een beta en een RC voor RTM en GA (general availability).
Jammer van de prijs.
Als ze die naar 2 ruggen weten te verlagen hebben ze een gigantische hit te pakken. :D
Gorillaglas erop en je hebt de ideale salontafel. *O*
de Surface 2 heeft Gorillaglass.
dus al een rede minder.
Of je koopt een paar viltjes / placemats voor onder je bekers / borden. Is goedkoper.
jammer dat het zo duur is maar zou graag bv.. een computer versie van Twilight Imperium Boardgame.
Op zo'n tafel willen spelen aangepast en super coole Space battles naartuurlijk :)
RUSE kan je op de Surface spelen. Niet dat dat voor veel mensen weggelegd is natuurlijk, maar het concept is leuk, zeker voor RTS games.
Ik vind het nog steeds wel een geinig ding. Jammer alleen dat je de functionaliteiten die ik in eerste instantie in demonstraties heb gezien, nooit in de praktijk terugzag. Betalen met je creditcard door hem op de surface te leggen, of contactpersonen met je telefoon syncen door hem op je surface te leggen enzo...

Daarnaast is de prijs nog steeds belachelijk voor een "40" TV met ingebouwde PC".
Die prijs zit hem voornamelijk in: Multitouch op een grote oppervlakte in minimale hoogte.
Mooi ding, maar als je hem aan de muur hangt is het in principe gewoon een smartboard toch? de surface software zou je in principe op elke touchscreen moeten kunnen draaien.. daar heb je die tafel niet voor nodig.

Het lijkt me trouwens wel wat hoor; digitaal de bouwtekeningen doorspreken met een paar man rond zo'n tafel. Meteen wijzigingen noteren en wegsturen. ideaal.
Hoop dat ze het ding toch wel verbeterd hebben tov de eerste versie. Paar weken geleden nog zo'n ding gebruikt maar de touch werkt lang niet zo goed als op een ipad of windows phone 7 device.
Bij mij op school hadden ze 4 stoelen erop aangesloten en daar kon je als je een bepaalde richting leunde een voorwerp bewegen. Het is leuk bedacht en werkt naar mijns inziens vele malen beter dan het touch gedeelte...

Ik hoop in ieder geval dat surface 2 de problemen met het touch oplost.
Op mijn school staat er ook een surfuce en ik moet zeggen dat het best goed werkt. Heb er paar keer een spelletje op gespeeld en ik hoop dat ze Surface 2 er ook op installeren als deze gereleased wordt :D
In de tv-serie Hawaii.Five-0 kun je hem al een jaar lang in actie zien! De serie wordt door Microsoft gebruikt om verschillende producten te promoten, naast de surface zie je elke aflevering ook een Windows Phone in actie.