Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Microsoft heeft op een CES-persconferentie de Surface 2.0 gepresenteerd. De nieuwe tafelcomputer is dunner, kleiner en lichter, heeft Gorilla Glass en bevat een nieuwe techniek die het scherm gebruikt als camera.

De techniek is door Microsoft 'Pixel Sense' genoemd en wordt gebruikt om input te detecteren. Dat gebeurde op de eerste Surface-tafelcomputer door middel van infrarood. Pixel Sense houdt in dat in elke pixel een klein cameraatje verborgen zit, waardoor Surface precies weet waar hij wordt aangeraakt. Hoe dat precies werkt, is vooralsnog onduidelijk. De Surface v2.0 heeft ongeveer de grootte van een lcd-tv, meldt Crunchgear.

Het scherm van de Surface heeft een beschermende Gorilla Glass-laag. Het zou gaan om het grootste scherm met het verstevigde glas tot nog toe. De Surface v2.0 wordt geproduceerd door Samsung, die het presenteerde in zijn persconferentie op de elektronicabeurs CES, die deze week in Las Vegas wordt gehouden.

Microsoft Surface v2.0

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Heb de vorige Surface gezien op Cebit 2 jaar geleden als ik het wel heb. Draaide voor geen meter, reageerde zeer slecht en zag er langer niet zo mooi uit als op de filmpjes. Hoop dat deze het beter doet. Ze hadden daar een meters lange touch tafel staan van een grote telecom aanbieder die het 10x beter deed. Je kon een foto zo over meerdere schermen slepen, vergroten verkleinen etc. En dat op een tafel van ... 10 15 meter lang.
Ik heb Surface meegemaakt dat wel vloeiend liep. Denk dat je dan veel pech hebt gehad.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 6 januari 2011 00:06]

De infrarood en CCD censoren kunnen niet alleen per pixel aanrakingen detecteren maar ook alles kopiëren OCR en fotograferen van papier, soort scanner enzo. Chipset is van AMD. :)

http://www.engadget.com/2...surface-has-per-pixel-to/

Ik denk dat er CCD sensoren zitten achter het gehele scherm oppervlak verstopt... pixel CCD's.

Zo werkt het!!!!!!!!!!!!! :D
http://www.neowin.net/images/uploaded/Sense-V2-2-620x411.jpg

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 6 januari 2011 01:09]

Bizar. Zou het op den duur mogelijk zijn om te fotograferen (ook al mist in feite de lens) door middel van softwarematige abstractie van wat de pixels registreren? Ik bedoel: videochat waarbij je iemand daadwerkelijk aan kan kijken?
lijkt me niet gezien focus, maar je kan wss wel een papiertje op de surface leggen, en zodra je hem er weer af haalt is hij ingescand (en zie je visueel bijvoorbeeld zodra je hem weghaald het papiertje digitaal onder de echte liggen, lijkt me er geniaal uit zien!)
En in spiegelbeeld...
Misschien wel in spiegelbeeld, maar wanneer deze techniek doorbraak vindt, is het heel erg eenvoudig om het beeld natuurlijk normaal weer te geven. De techniek is zo ver gevorderd dat dit kan, dus dan zal een spiegelbeeld foto goed krijgen natuurlijk niet zo'n probleem meer zijn.

Ben benieuwd, het prijskaartje zal ook wel leuk zijn haha.
bestaat al lang - werkt met een halfdoorlatende spiegel voor het scherm met een camera haaks daaronder.
Als je t zo gaat gebruiken komt 't zeker in t vaarwater van Apple's patent ...

http://www.tuaw.com/2006/...xed-camera-pixel-display/
wie zegt dat ms niet al royalties betaalt.
Zag het bij engadget. Soort tablet, scanner en fotocamera in 1.
echt vet zeg. Met zo'n scherm is eindelijk ook het webcam probleem opgelost: dat je elkaar niet aan kan kijken als je via een webcam communiceert.
Dit gaat echt groot worden, ook op mobieltjes.
Ik kan moeilijk beoordelen hoe goed of slecht die andere tafel was, maar ik vind het niet heel vreemd dat met nog zulke nieuwe techniek waar in verhouding weinig geld ingaat, dat het wel een tijdje zal duren voordat het echt bruikbaar is.
Pixel Sense houdt in dat in elke pixel een klein cameraatje verborgen zit, waardoor Surface precies weet waar hij wordt aangeraakt.
Noemen ze elke CCD sensor tegenwoordig een "klein cameraatje"? Want het lijkt me stug dat elke pixel daadwerkelijk een beeld kan vormen van wat boven 'm ligt.
Ik neem aan dat bedoeld wordt dat er naast elke pixel een fotodiode zit, of dat de TFT (thin film transistor) op één of andere wijze als fototransistor dienst kan doen en kan worden uitgelezen door de elektronica achter het scherm.
Dat neem ik ook aan, ik reageerde op de woordkeuze. Een camera bestaat doorgaans uit een sensor en een lens, en is in staat een heel beeld vast te leggen. Ik vind het nogal ver gaan om elke individuele fotosensor een "klein cameraatje" te noemen. Je kunt hooguit zeggen dat het hele scherm op die manier als een camera fungeert.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 januari 2011 02:19]

Misschien is het op dit principe gebaseerd: http://cs.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html

Al is een LED wel wat anders dan een TFT.

(edit: Koter84 dacht hetzelfde ;) )

[Reactie gewijzigd door bredend op 6 januari 2011 00:48]

Niet elke pixel hoeft een compleet beeld te krijgen. De pixel wordt meer als een bit gebruikt. Is er iets boven een pixel aanwezig dan detecteert hij dat als een 1 en is er niks boven dan detecteert hij dit als een 0 simplistisch gezegd.
18" schermdiagonaal? Volgens de bron kan je er vanaf 18" hoogte een flesje bier op laten vallen zonder ook maar zoveel als een deukje te veroorzaken. Het scherm zelf zal sowieso een stuk groter zijn dan 18" (ook goed te zien in de filmpjes en afbeeldingen).

“You can drop a beer bottle on this this from 18 inches without making so much as a dent”
Ja volgens mij klopt dat ergens niet :P, ook word er dit gezegt:
De Surface v2.0 heeft ongeveer de grootte van een lcd-tv
Dus het is een LCD-TV van 18" :o.
Exact, maar ik zie dat het ondertussen ook al aangepast is in het bericht.
Ik vind het wel tof dat MS de Surface blijft doorontwikkelen; ergens zien ze hier blijkbaar toch een markt voor. Lijkt me tof als de opleidingen Interactieve Media eens hierop gaan inspelen in plaats van dingen als de iPad. Dit heeft gewoon de toekomst, ook al duurt het misschien een paar jaar. Maar dan weet je in ieder geval zeker dat je een future-proof opleiding hebt gedaan in plaats van kunnen zeggen IK KAN IPAD APPS MAKEN PLZ HIRE ME NAO... om er achter te komen dat de iPad eigenlijk al weer verleden tijd is.

Come to think about it, tijdens de lessen Human Computer Interaction hebben we wel wat gedaan om een interface te bouwen voor de Surface, maar het feit dat je er omheen kon zitten (en dus een interface nodig had die vanaf meerdere kanten te bedienen viel) bleek toch net eventjes te veel voor de gemiddelde student die daar zat :( Here's hoping: scholen, koop massaal Surfaces! Pretty please?
Het ene sluit het ander niet uit. Het ene is een medium waar meerdere mensen naar kunnen kijken, het ander is een individueel persoonlijk scherm.

We gaan heus nog wel zien dat iedereen met z'n tablet aanschuift bij een surface-achtige tafel, en de surface-desktop naadloos doorloopt naar je tablet, en je gewoon foto's van en naar ieder's eigen tablet kunt schuiven.

Doet me denken aan pokertafels in het Excalibur in Vegas, toen ik daar 2 jaar terug was... Fysieke kaarten zijn afgeschaft, iedereen heeft z'n eigen schermpje voor zich (waar je je eigen kaarten op ziet als je je hand er op een bepaalde manier op legt), met een groter scherm in het midden van de tafel. Hoewel het wel de charme van pokeren een beetje wegnam (imho), wel een leuk staaltje techniek, en niet eens ingewikkeld. Uiteraard niet zo geavanceerd als surface, maar een mooie toepassing.
Het lijkt me dat als iedere pixel een 'beeld'(waarde) teruglevert, je eigenlijk een heel grote beeldsensor hebt (ter grootte van het scherm zelf).

Het kan verder op een aantal manieren werken:
- Kijken naar invallend licht, danwel het gebrek daar aan, op een plaats waar het scherm wordt aangeraakt
- Reflectie van het door de pixels zelf uitgezonden licht
- Combinatie van beide
- andere technieken :)
Hoe zit het met de hardware specificaties van dit ding? En de prijs?

De oude Surface heeft nog een 2.13GHz Core 2 Duo met 2GB RAM en een ATI x1650 GPU, wat vrij karig is als je heftig dingen ervoor wilt ontwikkelen :)

Wel leuke dingen om mee te werken though, op school al mee kunnen spelen :)
in principe zou de hardware niet mogen uitmaken (op minimum systeemeisen na), ik denk dat deze wel aan te passen is, scherm aankoppelen, drivers installen en klaar. Al valt dit waarschijnlijk niet in de categorie consumentenproduct, dus het zou best kunnen dat het slechts enkele lichte standaardconfiguraties zijn. Stiekem lijkt me dit wel iets leuk voor thuis (de vorige ook al)

Op de eerste surface heb ik toch een paar keer mooie software zien draaien, dus de hardware viel precies nog goed mee ;)
deze Surface tafels kosten zo'n € 20K.
het is in feite gewoon een display en camera in een, de rest is aan te passen. wie weet komen deze dingen ook nog uit als display+camera device waar je zelf een pc aan moet hangen.
echt een aantal jaar geleden al eens een leuk project gezien wat multitouch deed met LED's...
heb met google het linkje nog even opgesnord...
http://cs.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html

dat werkte door heel kort de led uit te zetten, waardoor de led zich als een soort LDR (licht-afhankelijke-weerstand) gedroeg. Hoe dichterbij de vingers zijn, hoe meer licht ze terugkaatsten, en tadaa....

een doorontwikkelde versie van zoiets kan best hierin terecht zijn gekomen..
Het eerste waar ik aan dacht was OLED in combinatie met het LED effect dat koter84 al noemt. Voorwaarde is dan wel dat een OLED pixel dezelfde eigenschap heeft als een echte LED. Geen idee of dat zo is? Weet ook niet of er al 18" OLED is?
Naja, dat de sensoren reageren op lichtverandering snap ik.

Maar zonder lenzen kun je van een camera niet spreken :)
Betekent dit eindelijk video-skypen en elkaar echt kunnen aankijken?
enkel als je je hoofd heel hard tegen het scherm drukt. maar het is het proberen waard!
dan ben ik wel benieuwd naar hoe die dat wil gaan vertalen naar beeld haha

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True