Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Submitter: PcDealer

Samsung is van start gegaan met de verkoop van zijn SUR40, een variant van Microsofts Surface-tafel. De SUR40 werd samen met Microsoft, die de software met uitgebreide touchinterface van de interactieve tafel levert, ontworpen.

De SUR40 is primair bedoeld voor zakelijk gebruik, bijvoorbeeld als point-of-sale-hulpmiddel in winkels of andere bedrijven. Het oppervlak van de tafel vormt een grote multitouchdisplay waarop meerdere mensen kunnen interacteren met data. De prijs van de Surface-computer is daar dan ook naar: in de Verenigde Staten moet de SUR40 voor 8400 dollar verkocht gaan worden. Vooralsnog kunnen geïnteresseerden, ook in Nederland, de Surface-computer alleen pre-orderen: wanneer de hardware daadwerkelijk geleverd wordt, is niet bekend.

Samsung maakt voor de SUR40 gebruik van de nieuwste generatie Surface-technologie van Microsoft om het touchscreen met een diagonaal van 40 inch en een resolutie van 1920x1080 aan te sturen. De kijkhoek van het scherm bedraagt 178 graden in alle richtingen en het display heeft een helderheid van 300cd/m² en een contrast van 2000:1. De gehele tafel meet iets meer dan een meter in het vierkant en is ruim zeventig centimeter hoog. De Surface-tafel weegt net geen veertig kilogram.

Het kloppend hart van de SUR40 is een dualcore Athlon X2 245e-processor die op 2,9GHz geklokt is en voorzien is van 4GB ddr3-geheugen. Een AMD Radeon HD 6750 stuurt het beeldscherm aan en in opslagruimte wordt voorzien door een harde schijf van 320GB. Verder zijn twee usb 2.0-poorten, een hdmi-poort en een gigabitnetwerkpoort aanwezig. Het besturingssysteem van de SUR40 is een 64bit-versie van Windows 7 Professional.

Samsung DUR40
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

we zijn hier op tweakers of niet dan
voor ong 350 kun je zelf ook een maken
check link:
http://www.maximumpc.com/...h_surface_computer?page=0
Heb er eentje hier staan ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yfIrOr3bo9U

Surface 1 concept dan, maar toch. (Ik zou echt niet weten hoe de open source community, iets zou kunnen maken als Surface II, samsung had aangegeven het scherm niet los te willen verkopen)

[Reactie gewijzigd door Biersteker op 18 november 2011 14:41]

Voor iedereen die zegt dat hij makkelijk zelf zo'n ding kan maken: als het je lukt om er een te bouwen met een prijs onder de 3000 euro bestel ik er gelijk een paar honderd bij je.

Uiteraard heb ik wel een paar eisen:
1. Hij moet objecten herkennen. Een capacitief scherm is niet genoeg. Daarnaast moet hij ook een paar milimeter boven het scherm kunnen kijken. Op die manier kun je bijvoorbeeld aan de schaduw van een vinger zien hoe de vinger op het scherm staat. Dan is het dus mogelijk om de persoon te identificeren die de vinger plaatst; iets wat een echt touch scherm niet kan.
2. Hij moet stevig zijn. We gebruiken Surface nu in openbare ruimtes waar heel veel mensen komen. Ik wil niet dat ik er continue bij moet staan om te controleren of de gebruikers wel voorzichtig genoeg zijn. De machine moet vrijwel onverwoestbaar zijn. Ik moet bij wijze van spreken vanaf een hoogte van 60 cm een bierflesje op kunnen laten vallen zonder schade (aan de surface bedoel ik dan, dat bierflesje mag stuk gaan).
3. Geen calibratie. We vervoeren de machines erg vaak en ik heb geen zin om iedere keer het systeem te moeten calibreren voordat we hem kunnen gebruiken.
4. Uiteraard krasbestendig...
5. De objectherkenning / touch herkenning moet bloedsnel zijn. 1/100 van een seconde vertraging is desastreus in dit soort omgevingen: als ik een foto op het scherm verschuif moet die foto onder mijn vinger blijven en niet na-ijlen. De software is geen probleem maar meestal is de hardware niet snel genoeg voor dit soort snelle bewegingen.
6. De herkenningsresolutie moet hoog genoeg zijn om een tekst in fontsize 24 te kunnen herkennen.

Er zijn vele systemen die bovenstaande punten ondersteunen, maar er is er maar een die AL die punten ondersteund. Als jij dat voor elkaar krijgt voor een prijs die onder de Microsoft prijs ligt, dan ben ik je grootste klant.
ik vraag me af wat er gebeurd als je er een a4 op legt reageert hij daar ook op?
anders heb je er niet zo veel aan in tafel vorm
Dat doet hij ja, en dat heeft te maken met een vrij speciale schermtechnologie.

Waar een normaal scherm R-G-B als subpixel structuur heeft, is de structuur hier meer:

R - G - B - C.

C? Wat voor kleur is dat? Het is geen kleur! Sterker nog: het geeft geeneens licht. Het is een kleine CMOS. Oftewel: een sensor, cameraatje, of hoe je het ook wilt noemen. In feite is elke pixel van dit scherm een camera an-sich. De eerste surface tafel had een camera die door middel van infrarood hetzelfde bereikte, en dat was de sleutel achter de geweldige touch ervaring ook. De limiet van 52 objecten was meer iets van de achterliggende CPU kracht, en niet van het scherm zelf.

In theorie zal dit scherm met deze 1920*1080 resolutie dus per pixel een "punt" kunnen hebben, dat is hoe de touch werkt. Maar even een documentje er mee inscannen? Dat kan net zo makkelijk!

Stel je voor, monopoly spelen op die tafel en met een echte dobbelsteen gooien.

Mijn persoonlijke gevoel is echter wel: is het ding vloeistof-proof? Koffietafel lijkt me namelijk eigenlijk wel een leuk model rondom een restaurant met menu-naast-het-bord, maar als ik er een glasplaat overheen moet leggen om het vloeistof dicht te maken zou dat de camera's kunnen beïnvloeden.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 18 november 2011 12:18]

Zou je nog een bron kunnen geven voor die RGBC? Want het enige wat ik lees (o.a. op engelse wikipedia en de vermeldde bronsite) is dat er "meerdere camera's" naar het scherm kijken en al dan niet reflecterend infrarood licht opvangen, met een effectieve resolutie van 1024*768. Nergens kom ik de term RGBC tegen.

[Reactie gewijzigd door JaWSnl op 18 november 2011 12:28]

Kijk eens aan de zijkant van de het nieuwsbericht bij gerelateerde content:
nieuws: CES: tafelcomputer Microsoft Surface gebruikt elke pixel als camera
Heb helaas alleen de oude Surface als referentie, maar dat vloeistof-proof zit daar in ieder geval wel goed met een plaat van een centimeter of anderhalf dik.
Ja het is echt een briljant ding, jammer van de prijs momenteel maar ik zie het wel zitten. Alleen het huidige design is niet zo mijn smaak. Liever zou ik dit integreert in een mooi granieten keukenblok zien.

's ochtends lekker ontbijten en ondertussen tweakers lezen op de tafel. Of het nieuws.

Ook handig bij het koken, meteen de recepten bij de hand.

Vuil en vloeistof moeten er natuurlijk niet in komen.

Doe mij er maar een.

Edit: typo's Bauknecht had gelijk

[Reactie gewijzigd door LOTG op 18 november 2011 15:43]

aspecten die jij aanhaalt doe ik nu met een 10 inch tablet. u-strip van de gamma monteren aan het keukenkastje en je hebt je online recepten voor je snufferd. deze post typ ik nu ook op mijn tablet.
yep en scant die in.
wat een belachelijke prijs, het is een tv met tocuhlayer en een trage pc...
waarom kost dit 8400 dollar, ja ok microsoft haar patenten etc etc maar zo komt hier nooit iets van voor 4000 dollar zou dit al zoveel meer gebruikt worden, het is gewoon zonde van zo'n veelbelovende technologie.
Je vergeet even voor het gemak de R&D kosten en zo? Ja de hardware is een stuk goedkoper, maar dat is niet wat je hier koopt.

Plus het is geen touchlayer als ik het goed heb maar een camera systeem, vandaar dat het ook objecten kan herkennen die je er op legt.

En ja daar betaal je vooral voor.

Patenten hebben hier niets mee te maken, want het is van MS zelf.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door LOTG op 18 november 2011 12:36]

Verdiep je eens zou ik zeggen. Deze touch technologie werkt toch heel wat anders. Je kunt hier een velletje papier opleggen wat direct ingescanned is in het systeem. Achter iedere pixel zit ook een cmos sensor om beeld te herkennen.
Het is duur vanwege de software en kleine afzetmarkt.. . niet vanwege de hardware.
De SUR40 is primair bedoeld voor zakelijk gebruik, bijvoorbeeld als point-of-sale-hulpmiddel in winkels of andere bedrijven.
Zo klein is die afzetmarkt niet.
[...]

Zo klein is die afzetmarkt niet.
Het overgrote merendeel van de bedrijven zal deze technologie voorlopig niet inzetten. De potentiele afzetmarkt is derhalve heel erg klein.
en dat baseer je op?
software is trouwens ook echt niet duur.
CCV 1.4 is open source, en werkt zoiezo op surface 1. En je kan gewoon met je legale x86 windows 7, surface SDK downloaden. Ook is er een mogelijkheid om er androidx86 op te draaien met TUIO2Android, gemaakt door RJ Marsan op nuigroup.com. (TUIO is een open source multitouch protocol)

(Hoewel het gebruikte scherm echt gruwelijk is, omdat iedere pixel ook een camera aspect heeft, waardoor je hem net zo goed als scanner kan gebruiken)

[Reactie gewijzigd door Biersteker op 18 november 2011 14:38]

Of duur vanwege de harde schijf die er in zit :+
Dat is de prijs die betaald wordt voor de early adapters en is niet iets ongewoons in redelijk wat branches.
Het is geen gewone touchscreen, het is een touchscreen waarmee ook objecten herkend kunnen worden. Daarnaast zit er ook speciale software bij van MS, dus het is geen normale Windows 7 versie die je in de winkel kan kopen. En als ik me niet vergis krijg je meteen een SDK erbij om ervoor te ontwikkelen zodat je software kan maken waarmee je in jouw bedrijf de SUR40 kan gebruiken. Daarnaast zit er natuurlijk een compacte computer ingebouwd.
Al met al denk ik dat het wel een prima prijs. En als je bedenkt dat de vorige 12,500 dollar kostte is dit al een hele verbetering voor een handiger product. Natuurlijk is het voor consumenten te duur, maar ik verwacht dat MS de doelgroep van Surface steeds verder zal uitbreiden door de prijs omlaag te brengen wanneer de technologie dat toelaat.
Eens vreemde prijs. Effectief 8000 dollar lappen voor een grote touchscreen, vreemd.
@ jipfransen
Het is meer dan een gewone touchscreen: met de juiste applicatie kan het veel meer, zoals:
- 3d objecten/vormen herkennen
- foto's en documenten

ot: een 3D projectie (hoe dan ook) zou een geweldige toevoeging zijn in de toekomst van Surface; kan ik gebouwen/meubels e.d. ontwerpen in 3d-omgeving.
Een tablet hoef ik niet, maar dit lijkt mij dan wel weer leuk :)

Zou je ook, net als in TV-series de beelden kunnen swipen naar andere beeldschermen?

[Reactie gewijzigd door Remus op 18 november 2011 12:09]

Dit is een TV (koffie) tafel.

Als het een touchscreen is, is het wel makkelijk tijdens vergaderingen als meerdere invoeren mogelijk zijn.

Maar even een andere vraag,
Deze was toch allang uit?

http://www.microsoft.com/...06mssurfacesamsungpr.mspx


Edit:
Waarom 2X -1?

[Reactie gewijzigd door Xanquezer op 18 november 2011 14:13]

Hij was er wel, maar de originele werkte met een oude techniek
(dikke server eronder, en het beeld werd via een beamertechniek op de onderkant van het scherm geprojecteerd) dit is veel geavanceerder, met een multitouch scherm. dit ziet er ook echt als een tafel uit.
Foto oud model (let niet op de broodjes)
http://yfrog.com/nz4krpj

(edit foto toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door Biebel op 18 november 2011 12:35]

Wordt het in de nieuwe versie niet meer geprojecteerd? (Ik kan het zo gauw even niet vinden namelijK)

De oude versie ondersteunt ook multitouch.

Dit gebeurt echter niet via een 'gebruikelijk' touch scherm maar door middel van infrarood camera's. Dit maakt ook de herkenning van objecten en het uitlezen van tags e.d. mogelijk. Als ik het mij goed herinner is de reden dat het beeld geprojecteerd wordt dan ook dat bij een gebruikelijk touch scherm de infra-rood sensoren gehinderd zouden worden.


edit: plaatje

[Reactie gewijzigd door JohnBQ op 18 november 2011 13:47]

Wat ik zo even snel zie is het een multitouch scherm waar als extra een infrarood "camera" systeem inzit, welke de objecten en aanrakingen registreert
Lijkt me dubbelop. Een 'extra'die aanrakingen/objecten registreert i.c.m. een multitouch scherm maakt die laatste compleet overbodig.
nee hoor. Het multi touch scherm zal capacitief zijn. Werkt goed met je handen maar je hebt er weinig aan als je ook andere dingen die op liggen wilt herkennen. Als je b.v. een telefoon op tafel wilt herkennen kan dat niet met een capacitief scherm.
edit: daar ging iets niet lekker met de weergave :+

Dat capacitieve multi touch is dus niet nodig naast een systeem dat objecten, inclusief handen/vingers (aanraking) herkent.

Het werkt door middel van infra-rood camera's die de aanraking, of eigenlijk aanwezigheid, registreren. Je hoeft het scherm namelijk niet eens aan te raken, er vlak boven houden is al voldoende.

Als je bijvoorbeeld je vinger op het scherm houdt herkent het niet alleen een aanraking maar aan de vorm herkent het dat het een vinger is en ook de orientatie van die vinger wordt herkent.

[Reactie gewijzigd door JohnBQ op 18 november 2011 14:29]

Dit hangt ook weer af van de gebruikte techniek. Bij Surface 1, werd gebruik gemaakt van IR spotjes, die de glasplaat verzadigden met IR licht. Hoewel er ook een varriant is die via de zijkant een acrylplaats verzadigd. (Hierdoor zijn de objecten boven de tafel niet goed te zien voor de IR cam.)

Ook is een beamer niet vereist. Een HDTV, waarvan de achtergrond verlichting en dergelijke is afgesloopt,werkt zeer goed. Dan verander je de achtergrond verlichting, naar een lichtbron die geen IR licht uitstraalt, om storing in het camera beeld te voorkomen.

Er staat vrij veel informatie hierover op NUIgroup.com. Ook open source software om je eigen tafel te maken. Het grootste probleem om zo'n tafel te maken zoals hier beschreven is, dat je toch ergens je camera kwijt moet, dus niet zo mooi zal zijn als deze. Maar je zou bijvoorbeeld wel een telefoon erop kunnen gooien, die dan automatisch connect, en een waaier er omheen geeft die dan de files: foto/muziek/video/file explorer geeft.
Capacitieve multitouch kun je vergeten boven de 15 inch.
Wat ik zie is een tablet, vergroot in Photoshop, met poten eraan gezet.

Maar dat is slechts mijn view, ik kan me voorstellen dat dit wel practische applicaties heerft.
Het word in het filmpje gewoon duidelijk uitgelegd hoor. Het is gewoon een LCD scherm waardoorheen infrarood licht geprojecteerd en terug gekaatst wordt. Daardoor kan het dus ook niet geleidende objecten herkennen. Deze techniek is niet geheel nieuw. Ik heb van HP hier een touch PC staan die op dezelfde manier werkt. Ik kan dingen aanwijzen op mijn scherm door me hand er net voor te houden, hoef het glas niet aan te raken.
microsoft heeft wel al een tijdje zo een geavenceerde tafel, we hebben deze ongeveer een jaar geleden mogen uit testen bij ons bedrijf dat microsoft certified partner is. En moet zeggen dat het echt een knap stukje technologie is.
vooralsnog is het een leuk proof of concept, maar echt werkbaar lijkt het me niet, met zo'n lage resolutie op de tafel.

Als ik het goed bereken 0,42mm per pixel.
Het is vooral bedoeld voor in winkels. Een voorbeeld dat ze in een demo gaven is dat je bepaalde voorwerpen er op kan leggen, welke aan hun vorm herkend worden en waar dan vervolgens informatie over wordt weergegeven.
Dit is een follow-up model. De Microsoft Surface bestond inderdaad al wel... dit maal echter met een aantal technieken aan boord en een ander scherm als basis (Samsung)
Volgens mij is dit de 2e versie van de surface. Ik denk omdat dit project al heel wat langer loopt en je dan niet zo maar hardware specs kan veranderen. Daarnaast natuurlijk om de kosten te drukken.

Ik denk dat Llano of Trinity wel een mooie opvolger is voor de 3e generatie surface :)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 18 november 2011 14:46]

Als hij daarmee verbonden wordt zal dat best ingebouwd kunnen worden.

Het is een mooie tafel alleen om het optimaal te laten werken zoals in de demo filmpjes zul je denk ik wel de juiste (custom) software moeten draaien die de objecten herkend en ergens aan kan koppelen.

daarnaast snap ik de afmeting niet 1 bij 1 meter vierkant ? terwijl het scherm zo te zien 16:9 1920/1080 is en de bezel/rand overal evenveel lijkt te zijn.

Ook hoop ik dat de kabels heel netjes in de poten weggewerkt kunnen worden evt de grond in anders doet dit het design helemaal teniet.

Denk niet dat het voor scholen iets zal zijn maar eerder voor bijvoorbeeld verkopers in meubelzaken keukens enzo. Of zakelijk gebruik bij presentatie's voor een klein publiek en in informele sfeer (aan de lage hoogte te zien.
Niet 1 bij 1 meter, maar één vierkante meter aan oppervlakte. Beetje ongelukkig omschreven in het artikel...
Toch niet, wel degelijk ongeveer 1 bij 1 meter: de exacte afmetingen zijn 1,095 x 102.5 x 707.4 mm.
Je leest het niet goed :) de afmetingen zonder poten zijn:
lengte: 1095 mm
dikte: 102,5 mm
breedte: 707,4 mm

Afmetingen met poten:
lengte: 1095 mm
hoogte: 728 mm
breedte: 707,4 mm

[Reactie gewijzigd door G3lderland op 18 november 2011 14:04]

volgens mij klopt er geen snars van die maten..
1,095m(L) x 0,7074m(B') = 0,774m2 = 0,77 vierkante meter dus. 102,5mm is hoogte zonder poten.

[Reactie gewijzigd door vinnixx op 18 november 2011 14:17]

Wel leuk dat ze hier een niet zo krachtige cpu gebruiken (De Athlon X2 245e is een energiezuinige variant van een paar generaties (ruim 2 jaar ) terug) en er wel een fatsoenlijke GPU inbouwen (HD 6750, geen high-end maar 720 streamprocessors op 700Mhz is behoorlijk krachtig). In een gewone desktop zie je dat niet terug tenzij je het zelf bouwt en in een notebook is het al helemaal niet te krijgen.

Wel is dit natuurlijk een opstekertje voor AMD.
De X2 245e werd ook gebruikt in All-in-one PC's, waar dit in feite een opgeblazen versie van is.

Goed voor de PR van AMD, maar verder betwijfel ik of ze er veel aan over houden, zoveel zullen er ook niet van verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 november 2011 14:19]

6750 zit inmiddels toch ook in dingen als laptops en imacs enzo?
Het zou me sterk verbazen als het niet zo is. Bij de eerste versie was dit namelijk ook al mogelijk.
De SUR40 is primair bedoeld voor zakelijk gebruik, bijvoorbeeld als point-of-sale-hulpmiddel in winkels of andere bedrijven.
De prijs van de Surface-computer is daar dan ook naar: in de Verenigde Staten moet de SUR40 voor 8400 dollar verkocht gaan worden.
Succes met sparen ;)
ik vind het wel meevallen.
de oude surface kostte iets van 12.000 dollar.

als ik het zou hebben zou ik het zelfs voor zo'n tafel overhebben.
misschien maar goed dat ik het niet heb ;-)
Ooit eens een preview gezien, dit is wel hard spul. Als consument heb je er niet zo heel veel aan tenzij je genoeg geld hebt. Dan zou een gemodde tafel wel mooi zijn en dit als eventuele Media Center remote iets gebruiken of om even snel te googlen. Gezien de specs zou Adobe Fotosoep er nog wel op lukken.. Al met al, een leuke gadget. :9

8000¤ gaat me iets te veel zijn :P

Even de openhaard of visjes afspelen als visite er is :P Dan ben je echt wel blitz O-)

[Reactie gewijzigd door Luckii op 18 november 2011 12:15]

Tweak idee. Neem een glazen tafel, bakje eronder, ouwe LCD TV erin die je toch nog had liggen en een klein mediadingetje met inderdaad een aquariumfilmpje oid. Als je het een beetje leuk afwerkt kun je een mooi effect hebben voor je koffietafel ;)
Dat moet je met een oude consumer-grade LCD TV dus nou net niet doen, die zijn namelijk ontworpen om rechtop te staan en niet geschikt om (langere tijd) vlak te liggen.
Large LCD TVs are designed so their weight is balanced when the set is upright, as it is when mounted to a wall. When a large LCD set is laid flat, there is very little support for the middle part of the screen. It is possible that the screen could become cracked or distorted around the edges if it lays static for a prolonged period of time.

Read more: Why Can't You Lay an LCD TV Flat? | eHow.com http://www.ehow.com/facts...-flat_.html#ixzz1e3X7mfLy
Plasma's zijn er overigens helemaal niet tegen bestand.
Toch is het zeer goed te doen, nog een nederlands bedrijf ook
http://www.youtube.com/watch?v=kQtnatfj21M
Leuk spul, alleen nog een beetje aan de prijs.
Ik speel al jaren Dungeons and Dragons (pen&paper RPG) en daar gebruiken we momenteel een battlemap (kunststof mat met rasterpatroon, waar je met whiteboard marker op kan tekenen) voor bij de dungeoncrawls - daar zou zo'n MS surface erg handig voor zijn. Er zwerven dacht ik wel enkele demo filmpjes hiervan over het net.
Als je een beetje kan knutselen en programmeren en ergens 500 euro hebt liggen kan je dat ook zelf maken. Wel niet zo mooi als deze Surface natuurlijk en de software zal je zelf moeten maken. Maar het kan!

http://www.maximumpc.com/...ltitouch_surface_computer
Resolutie valt me tegen. 1920x1080 op een vierkante meter levert een schamele 55 dpi op. Ik verwachtte meer iets van 4096x2304 .....
Want je zit er dicther bij dan een TV van een meter.....

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 18 november 2011 14:17]

Een 4K resolutie lijkt mij ook wel een stuk toffer, maar ik denk niet dat dit voor het grote publiek een belangrijke factor zal zijn gezien de nieuwigheid van dit concept.

Ik vermoed dat de kwaliteit van de usability en beschikbare kwalitatieve 'apps' veel belangrijker zal zijn om hiervan een succes te maken..
Ach, ik vind microsoft een top bedrijf, maar qua gebruiksgemak kunnen ze nog heel veel verbeteren. De filmpjes uit 2011 van Surface zien er nog steeds niet erg soepel werkend uit. Dat blijft toch jammer aan Microsoft, ze ontwikkelen geweldige dingen, maar het zou nog zoveel beter moeten kunnen. Daarvoor mogen ze toch nog een keer naar Apple gaan kijken.
Dit is een goede ontwikkeling, de interactie van Microsoft Surface is adembenemend, zie hieronder het voorbeeld van Red-Bull.

http://www.youtube.com/watch?v=hMW7pd41Cz0

Maar ook voor zakelijk gebruik voor het analayseren van gegevens en het interactieve werken tussen bepaalde werkzaamheden is dit een goede oplossing. Vooral door middel van de kijkhoeken kan er aan iedere kant van de tafel meekijken ( in plaats van met zijn 10en op 1 klein beeldscherm).

Of het spelen van goed uitziende Platform games:

http://www.youtube.com/watch?v=0b8sHd5BKRs
Microsoft surface in het echt gezien, maar er zitten nog haken en ogen aan. In combinatie met deze tafel lijkt mij de surface helemaal niet interessant. Ook als ik naar de prijs kijk.

Het introductiefilmpje wat ik over deze surface zag was deels gebaseerd om makkelijk met andere apparaten te communiceren. Bijvoorbeeld, wanneer je een iphone op de tafel ligt ziet surface de iphone en maakt hiermee gelijk verbinding om afbeeldingen uit te wisselen. In praktijk herkend hij de iphone alleen als er onder de iphone een barcode zit die de tafel kan scannen en niet doordat hij de maat van de iphone ziet. Ik ben zeer benieuwd hoe de samsung dit wil doen.

Dit ziet er voor mij uit als een zeer dure tablet. En zie dan meer toekomst bij de combinatie van bijvoorbeeld ipad/apple tv en een gewone tv.

[offtopic]

Toen ik met de (oude) microsoft surface mocht spelen liet ik hem binnen 5 min. vastlopen. Daarna mocht ik er niet meer mee spelen :(

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 18 november 2011 12:19]

"Toen ik met de (oude) microsoft surface mocht spelen liet ik hem binnen 5 min. vastlopen. Daarna mocht ik er niet meer mee spelen"

Zegt misschien meer over jou, Microsoft loopt toch nooit vast ;)
Heb je gespeeld met dit model, of met de eerdere demo's?
Ik vermoed dat je met de demo's heb gespeeld en toen was het natuurlijk nog in ontwikkeling ;)
Overigens heeft dit ook een geheel andere doelgroep dan die van een iPad.